Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
28-10-2016
boeken
hallo,
de kleuters stelden zelf voor om eens het thema boeken uit te werken en het was inderdaad boeiend. We richtten een boekenwinkel in en sorteerden boeken , pakten boeken in . We bekeken heel wat boeken , leerden 10 woordkaarten rond dit thema . De kleuters mochten stempelen, schilderen, maakten een boek en de kleuters van het derde mochten veel met letters werken . We hoorden een liedje rond het alfabet , ze speelden met zelfgemaakte zwarte klei .we bekeken filmpjes hoe papier gemaakt wordt en probeerden het ook zelf . We werden stil door enkele nieuwe yoga oefeningen.
Na de vakantie is ons thema : ANTON EN DE BLAADJES
ons thema groen was leuk en heel uiteenlopend ! We gingen op zoek naar groene dingen op school, de kleuters brachten heel wat mee , we hoorden enkel verhalen over groen, hoorden een leuk liedje over een krokodil, we hadden 10 nieuwe woordkaarten ivm.groen , we mochten mengen en experimenteren met groene verf en allerlei materiaal , we sorteerden en kregen dubbele opdrachten , de kleuters van het derde hadden een werkboekje rond het thema.,we deden een reactiespel met verschillende soorten groen . We vierden de verjaardag van Helene !
Ons volgende thema is BOEKEN , de kleuters mogen verschillende boeken meebrengen !
het jaarthema van de ARKORUM scholen is : Akkoord daar zit muziek in . Wij konden heel wat instrumenten verkennen en beluisteren , we speelden een geluidenlotto, maakten een orkest , leerden nieuwe woorden via de woordkaarten en maakten eigen muziek. De kleuters konden heel wat emoties kwijt via schilderen , tekenen en boetseren op blije, boze en bange muziek . We luisterden naar een muzikaal verhaal en dansten er vrolijk op los .
Volgende week is ons thema 'GROEN' . We hebben een brainstorm gemaakt over groen en merkten dat er heel wat te ontdekken valt .
Kleuters mogen groene spullen meebrengen.... laat je maar inspireren door je kleuter !
Deze week werkten we rond het thema : voeding . De kleuters mochten proeven van verschillende soorten fruit en groenten, we maakten speelgoedpizza's en mochten voedingswaren sorteren in de winkeltjes. We maakten schilderijen en collages en de kleuters van het tweede knipten frieten . De kleuters leerden elkaar beter kennen via het babbelspel en we hoorden dat kleuters verschillende smaken hebben ; we vonden maar 2 dingen die ze allemaal lekker vonden nml. snoep en een appel .
We hadden een superspeelvoormiddag dank zij het warme weer , voor herhaling vatbaar .
Cecile werd deze week grote zus van Romain ! Proificiat
Volgende week is ons thema MUZIEK ! Kleuters mogen iets meebrengen rond dit thema
dit is ons eerste blogverslagje van dit jaar ! Na iets meer dan een weekje zijn we elkaar al goed gewoon, we zijn met 10 derde kleuters en 8 tweede kleuters . De kleuters konden de klas en elkaar al verkennen . We speelden heel wat spelletjes om elkaar beter te leren kennen en dankzij het goede weer konden we ook genieten van allerlei activiteiten buiten . We vierden de verjaardag van Achiel !
Volgende week werken we rond een prentenboek :'koninginnenhapjes' een boek over eten . De kleuters mogen gerust iets meebrengen dat ze graag eten en ook iets dat ze helemaal niet lekker vinden !
het werd een hele drukke periode; we oefenden voor het schoolfeest en maakten ook nog een verrassing voor de papa's , De kleuters van het derde maakten nog proefjes in de zaal en de kleuters van het tweede gingen op bezoek bij de dokter in het clb te Roeselare ,
We zochten woorden met een P en de kleuters van het derde horen nu ook al waar de letter staat in een woord , We maakten een schilderij van onze papa , een brainstorm over de papa's, keken naar filmpjes over beroepen en hoorden heel wat verhalen over papa's , Het verhaal over de 'papawinkel ' vonden de kleuters heel leuk; ze vonden al snel dat hun papa de beste is en ze hem niet willen ruilen , We gaven extra aandacht aan de kleuters waarvan de papa er helaas niet meer is ,
Het schoolfeest werd een topper met tropische temperaturen ( wie had dat verwacht) Bedankt voor jullie aanwezigheid !
Ons laatste thema dit jaar wordt : BALLEN , De kleuters mogen spulletjes meebrengen,
de voorbije weken hebben we heel wat ontdekt over camouflage ...we gingen op speurtocht ( met onze ontdekdoos 'kijken') en vonden gecamoufleerde 'beestje'. We sorteerden de dieren uit de dierenbak volgens hun kleur en patroon . We maakten schilderijen , verfden al heel wat spullen voor het schoolfeest in camouflage print .
We luisterden naar de verhalen over een schildpad die zijn schild niet meer wou, het berenboek, de kakelbonte kameleon . We zongen een heel leuk liedje over de veren van de pauw . De kleuters van het derde oefenden de klankpositie van de letters in een woord ,
Wij zijn ook gestart met het oefenen van onze dansjes voor het schoolfeest en natuurlijk vierden we de verjaardag van Hélène !!
ik hoop dat alle mama's een fijne dag hadden ...de kleuters hebben heel wat moeten knutselen om het cadeautje op tijd klaar te krijgen . De kleuters van het derde maakten een boekje ;LIEFS en de kleuters van het tweede maakten een bloem ,chocolaatjes en een kaart . De mama's zijn heel belangrijk ; kleuters vertellen altijd heel trots over hun mama . We vierden ook de verjaardag van Eva, Madeleine en Marie .
Ons volgend thema is 'camouflage' . Kleuters mogen iets meebrengen ....
Het thema kaarten was voor ons ook een verrassing....we hadden nooit gedacht dat er zoveel kaarten waren.
We maakten schatkaarten, identiteitskaarten,speelkaarten,menukaarten en een weerkaart. We mochten een echte schat gaan zoeken met behulp van een schatkaart . We leerden een goocheltruc en speelden verschillende kaartspelletjes.
We zongen een liedje over kaarten, bekeken filmpjes en ontdekten heel veel mogelijkheden .
Volgend thema : mama . De kleuters mogen een foto meebrengen van hun mama en de kleuters van het tweede een glazen bokaal met deksel .
Ons paasthema 'blij met een ei ' gaf ons al een beetje een lentegevoel . We mochten ontdekken welke dieren allemaal eitjes leggen, we kookten eitjes hard en zacht , we maakten cupcakes , speelden spelletjes met eitjes, rasters met eitjes,onze winkel werd een paaswinkel,we maakten een groot ei met papier, we zongen een lied over een dino ei ,we schilderden met lentekleuren ,we zochten woorden met de ei-klank.....
Na de vakantie starten we met het thema 'kaarten' . Kleuters mogen spullen meebrengen die met dit thema te maken hebben ( kan heel gevarieerd gezien worden .
het thema van broederlijk delen was dit jaar : COLOMBIA . We hoorden de verhalen over Eilin en haar baston (stok) De kleuters mochten er zelf een maken . De kleuren van de linten zijn belangrijk ; rood staat voor houden van, groen voor de natuur , blauw voor dromen, geel. voor blijheid. We leerden een lied over een klasbastonnetje . De kleuters kwamen in contact met de Spaanse taal ; via liedjes .We maakten een collage over de wereld, we schilderden de vlag van Colombia . We stonden stil bij het gevoel: bang . We vierden de verjaardag van Ella , proficiat !!!
Volgende week is ons thema Pasen met de nadruk op EIEREN .
Tijdens dit thema zijn we heel wat te weten gekomen over kunst en kleuren. De kleuters mochten kleuren mengen, experimenteren met verschillende materialen, bouwen met Kapla, boetseren met natuurklei, vlekken maken ,zelf standbeeld spelen, dansen op stoelen, filmpjes bekijken over kunst , elke dag een nieuwe kunstenaar bekijken in het grote kunstboek , werken met sjablonen , woordkaarten met nieuwe woorden geleerd , het scheppingsverhaal uitgewerkt , integratienamiddag met het eerste leerjaar ( taartjes mogen versieren en natuurlijk opeten).....
volgende week gaan we naar Colombia ( thema broederlijk delen)
Op woensdag 6 januari trokken we onze duikbril aan en doken we naar de diepzee. We maakten er kennis met enkele vissen die licht geven.
Het leek me dan ook leuk om samen met de 3de kleuters (terwijl de 2de kleuters naar juf Kris gingen voor Sherborne) deze lichtgevende vissen in het donker na te doen.
We trokken met lichtjes in verschillende kleuren, een fototoestel en een statief naar de kelder van de school. In de kelder gaf ik wat uitleg over de werking van het fototoestel, legde ik uit hoe we de foto's zouden maken en maakte ik enkele afspraken.
Toen konden we beginnen: om de beurt kregen de kleuters in groepjes van 2 of 3 elk een lichtje. Klaar voor de foto? Lichten uit en... bewegen maar!
Ja, voor deze foto's mochten de kleuters wel bewegen: met de lichtjes. Ze hadden telkens 5 tot 10 seconden de tijd om figuren te tekenen met de lichtjes.
Hieronder zien jullie de resultaten. Herkennen jullie de figuren die de kleuters tekenden in de lucht?