Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
20-03-2015
mmm...' t is lekker 't is oranje.
Hier vind je de foto's van de 2-3 KK A veel kijkgenot!
Vanaf nu is het zonder twijfel zeker!
Wij zijn de beste, stoerste, dapperste, ... knuffelberenjagers!!! Onze berenjacht is jammergenoeg voorbij... De kleuters waren heel enthousiast en genoten heel erg van het thema. De beren zullen plaats moeten maken voor ons nieuwe thema.
De vogeltjes kan je s morgens al horen fluiten, we kunnen al eens buiten spelen, de zon is volop aanwezig, De lente kan je voelen, horen, zien, ruiken, Heerlijk!!! Hopelijk zal het zon mooi weer blijven, want wij genieten er volop van! Het volgende thema is: Pasen. We zullen vooral praten over de verschillende soorten eitjes.
Volgende week mag uw kleuter 1 eitje (van een kip) meebrengen naar de klas. Wij zullen daar allerlei leuke en lekkere dingen mee doen!
Hier zijn we terug
met een verslagje van de voorbije 2 oranje weken.
Iedere dag zetten
we iets anders lekkers en oranje in de kijker. De kleuters hadden ook heel veel dingen meegebracht van thuis.Dit was SUPER!!!!
We gingen alles
bekijken, voelen, proeven, .
De wortelen werden
bekeken, en we bewerkten ze op
verschillende manieren: raspen, koken, in schijfjes snijden, en we maakten met
een sapcentrifuge lekkere wortelsap.
We probeerden ook
een bos wortelen na te schilderen. Uit
oranje papier gingen we wortelen uitknippen.
Wist je dat er oranje kaas bestaat? Hiermee hebben we kaas brochetten gemaakt,
die we nadien met zn allen gezellig opaten.
We konden ook met
oranje klei boetseren. Een paar kinderen
hebben ook gaatjes uit kaas geprikt.
De zoete aardappel
kwam ook aan bod.Vanbuiten is hij
paars, en vanbinnen is hij oranje. We
probeerden hiervan lekkere chips te maken in de oven. Het was even zoeken om ze lekker knapperig te
krijgen, maar het is ons gelukt.
We gingen ook
stempelen met aardappelen.
De juf bracht gedroogd
fruit mee naar de klas. Daar konden we
ook van proeven en daarbij moesten we raden van welk soort fruit dit is. We proefden gedroogde abrikoos, gedroogde
mango, gedroogde papaya, .
Met dit fruit gingen we ook patronen naleggen, en in
ons winkeltje werd er ook gedroogd fruit verkocht.
We maakten met
sinaasappel gezonde fruitsap met een handmatige fruitpers en een elektrische
fruitpers. We maakten ook een appelsien
na uit krantenpapier en veel lijm.
We hadden ook eens
een heuse limonadefabriek, waar we verschillende soorten mochten proeven. Ook de flessen van de limonade moesten in de
juiste groepjes staan, of van klein naar groot worden gesorteerd.
Natuurlijk werd er
ook echte limonade gemaakt.
Confituur proeven
was ook één van onze opdrachten, en we gingen zelf aan de slag om confituur op
een toastje te smeren.
Als laatste hadden
we ook nog de mango, we gingen de mango naschilderen met de juiste kleuren, de
vorm van de mango is ook niet zo simpel, maar het lukte wel. Ook het proeven hiervan was gezellig!
We leerden ook
veel nieuwe woorden zoals: zoet, zuur, bitter, pikant, een kaki, ..
Volgende week
starten we met een nieuw thema rond Pasen.
Maandag zijn we gestart met ons thema Jules zoekt
eitjes .
We zijn gestart met
het waarnemen van allemaal dieren die eieren leggen : slang, schildpad,
struisvogel, kikker, pinguin,
Jules vertelde ons
dat hij in de nacht geregeld tok tok
tooook gehoord had. We vertelden Jules dat dat het geluid van een kip was maar
dat er in onze klas helemaal geen kippen zitten. Maar plots hoorden we het ook.
We ontdekten Dottie, de kip. Ze was een beetje verloren en ze vroeg of ze een
tijdje bij ons in de klas mag blijven dus hebben we vlug voor haar een mooi
kippenhok gemaakt met stro.
Natuurlijk vinden we
dat heel leuk. Wie weet legt ze wel eitjes.
Juf vertelde ook het
boek : Dotties eieren
Aan de werktafel
mochten de peuters schrijbelen met
groene verf en scheerschuim, de kleuters mochten daarna erop schilderen met
structuurrolletjes : grassprietjes voor aan de vensters.
Zo brengen we de
lente al wat in de klas binnen.
Verder zijn we aan
onze paasmandjes begonnen en versierden we grote eieren.
De oudste kleuters
mochten 4 prenten knippen en daarna kleven in de juiste volgorde : eitjes
leggen, broeden, eitjes breken, kuikentjes
We deden dit eerst
klassikaal met grote prenten, daarna mochten we dit eens alleen proberen.
We leerden een leuk
versje :
Krak,
krak, krak!
Dat
was een ei dat brak.
Een kuikentje
kwam piepen
terwijl
de kippen sliepen.
Volgende week vertellen we verder over eitjes.
We gaan kijken hoe alles er van binnen uitziet en ook een paar lekkere dingen
maken.
Is het mogelijk om volgende week één eitje met je kleuter mee te geven aub ? Alvast bedankt
en geniet van het weekend.
Laura is 3 jaar geworden. Ze had enorm uitgekeken naar haar verjaardag en ze was supertrots dat ze klasbaas was. Ze genoot met volle teugen van haar dag. Proficiat Laura!
Wij hebben een superleuke en spannende week achter de
rug!!! Wij zijn op berenjacht
geweest. Op maandag hebben we ons een weg gebaand door het hoge
gras (zwieperdezwiep). Op dinsdag moesten we dan weer over een koude en diepe
rivier (plenserdeplons). Woensdag hebben we sporen leren zoeken van een beer tijdens een berenjacht! We hebben ook eens geproefd van honing, veel
kleuters vonden dit net zoals de beren superlekker. Op donderdag en vrijdag hebben we onze jacht even moeten onderbreken voor twee jarige kleuters in onze klas. Maar volgende week stappen we stoer en sterk verder.
Wij hebben 1 klein geheimpje in onze klas Wij gaan niet op zoek naar een echte beer
maar naar een (vraag het maar eens aan je kapoen)
liedje:
Wij gaan op berenjacht, berenjacht; wat een mooie berendag, berendag. Wie is er bang van de grote beer? Ikke niet!!!
Niet te vergeten: op vrijdag 20 maart is er geen school.
Deze week werd ons
klasje overgenomen door juf Elke. Ze werkte het thema Mmmm, lekker fruit
uit.
Het werd vnl een week
van veel proeven. We maakten kennis met de gewone fruitsoorten maar proefden
ook een aantal minder gekende vruchten zoals mango, kaki, passievrucht, sterfruit ,
We maakten fruitsla,
fruitbrochettes en om af te sluiten op vrijdag een lekkere smoothie.
Aan de werktafel
versierden we fruit voor in een fruitmand.
Dank u juf Elke om
deze week lekkere dingen met ons te maken.
De komende weken
zullen we het hebben over het thema
Astrid kwam deze morgen supervrolijk en trots op de speelplaats gewandeld. Ik ben vandaag 4 jaar! Dit kunnen we niet zomaar voorbij laten gaan, we hebben haar verjaardag de hele dag gevierd! Astrid, een dikke proficiat van ons allemaal.
Vorige week werkten de kinderen rond het thema : Victor in Peru. We leerden 2 nieuwe spelletjes spelen, zoals de jonge kinderen die spelen in Peru. Het eerste heette het drakenspel waarbij 2 draken elk het meeste kinderen moest tikken.
Het tweede spel heette de 7 zonden waarbij een bal wordt gegooid en de naam van 1 kind wordt geroepen.Dat kind vangt de bal terwijl de anderen wegrennen. De vanger roept halt wanneer hij de bal heeft en mag dan 3 stappen zetten naar een ander kind dat met gespreide benen staat. Wanneer de bal tussen de benen wordt gerold, mag dat kindje de nieuwe gooier worden.
Vandaag konden de kinderen zich uitleven door te klimmen, springen, gooien, mikken, schoppen, dribbelen, glijden , touwen vastknopen en samen relaxen als slotmoment.
We gingen met zijn allen op reis naar Peru ! We weten nu veel meer over dit mooie land dankzij Victor en zijn zus Blanca .
Kleuters van het tweede en derde zijn echt geïnteresseerd in andere culturen . We luisterden veel naar het wiegeliedje van nana nanita en vele kleuters konden het al meezingen in het Spaans , we leerden ook tellen ( op youtube vind je het cijferliedje in het Spaans )We kookten wilde rijst met groene linzen en ook bulgur met rode linzen ( die eigenlijk oranje zijn) Bijna alle kleuters proefden en vonden het lekker . We leerden weven , eerst met papieren stroken daarna voor de 'gevorderden ' met wol . We ontdekten de Peru koffer , woordkaarten over Peru en vooral de naam van het grote meer was een hit !! De kleuters maakten een schilderij en bewerkten die met goud, zilver en kool . Ze maakten een puzzel van Bonita het schaap en mochten ook nog een grappige versie maken met verf en wasco .
Deze week was ons woordje 'SAMEN ' . Kleuters mochten samen tekenen, kleuren, puzzelen, boetseren , gezelschapsspelletjes spelen ...... sommige kleuters kregen er niet genoeg van ! We gingen nog wandelen om de verschillen en gelijkenissen te ontdekken met Peru . De Zilverberg lijkt toch niet echt op een berg hé !
Victor woont in Peru en heeft een zus Blanca.Hij heeft ook heel veel huisdieren, één ervan
is een schaap. Bonnita is haar naam.
Victor zijn schaap is weggelopen, omdat hij hem vergeten is vast
te binden.Hij gaat samen met zijn zus
en papa op zoek naar het schaap.
Hiervoor heeft hij gelukkig zijn verrekijker, waarmee hij
Bonnita terug vindt.
Victor woont in de bergen, en daar zijn heel veel vrachtwagens
die rond rijden, ze zijn op zoek naar grondstoffen in de grond.
Daardoor zijn er ook veel stenen in de bergen, maar ook veel
vervuild water.Hij moet heel zuinig
zijn met hun water.
We hebben 14 dagen rond Victor en zijn zus gewerkt.
We gingen schilderen, en werkten hierbij samen per twee.We maakten met waskrijt een kleurrijk
bergdorpje, we bekeken de 4 gevoelens blij, bang, boos, verdrietig.
Het was ook leuk om de leefwereld van Victor te leren
kennen.Zo maakten we La Soupa.Lekkere soep met quinoa, rode bonen, uitjes,
wortelen en aardappelen.
We gingen ook weven met wol en vilt en stof.Want in Peru dragen mensen graag kleren die
heel kleurrijk zijn.
We gingen ook stenen waarnemen, en ondervonden dat er heel
veel verschillende stenen bestaan, om huizen te bouwen, om een voetpad aan te
leggen,
om een muurtje te maken, om massage te geven, om iemand te
beschermen, voor de oprit, om een bloembak te maken. .
We gingen ook een verrekijker tocht gaan maken, naar het
speelpleintje om eens de omgeving in de verte af te speuren.
Volgende week werken we rond het thema: t is lekker, t is oranje.
Je kleuter mag gerust oranje eetbare dingen meebrengen naar
school, want wij kunnen daar de komende weken heel veel mee doen.
De voorbije twee weken werkten we rond het Broederlijk Delen project: Victor in Peru.
Via de mooie prenten en filmpjes op internet ontdekten we de levenswijze van Victor. Het grote verschil met ons leven hier sprak de kleuters sterk aan en wekte hun interesse.
Het verhaal van Bonita, het lievelingsschaap van Victor, dat verloren liep en ziek teruggevonden werd omdat ze vervuild water had gedronken deed ons beseffen dat wijzelf helemaal niet wisten hoe het propere water in onze kranen terecht komt en wat er gebeurt met ons vuile water.Dat zijn we dan gaan opzoeken op de computer...
Donderdag gingen we ook eens op stap in de omgeving van de school, net zoals Victor, met enkele verrekijkers in de aanslag...
We mochten ook nog de verjaardag van Chiel vieren en vandaag trakteerde juf Heidi met pannenkoeken, want zij was ook jarig geweest.
Volgende week beginnen we het thema:"Mmmm, 't is lekker, 't is oranje!" en mogen de kleuters iets meebrengen dat eetbaar én oranje is.
Onze laatste week van 'de gevoelens' is voorbij. We hebben heel wat leuke spelletjes gespeeld. De kleuters kunnen al goed verschillende gevoelens herkennen, verwoorden, tekenen, ... Het was een heel leuk thema.
De mama van Laura is ook op bezoek gekomen met Kamiel. Ze had voor iedereen een lekkere doopsuiker en leuke bellenblazer. Dankuwel voor het leuke bezoekje !!!
Volgende week werken we een leuk verhaal uit: Wij gaan op berenjacht. Een boek voor stoere en sterke kapoenen!!! Ik neem de kleuters en peuters mee op berenjacht... en als je denkt, dat kan toch niet! Dan hebben julle het goed mis.
Ben je kleiner dan 1 meter 20, nog geen 5 jaar,heb je 10 vingers en 10 tenen en een ondoorgrondelijke speurneus dan kan je mee.
'Wij gaan op berenjacht' is een prachtig boek van Michael Ros en Helen Oxenbury. In dat boek gaan 4 kinderen en hun vader op berenjacht. Ze beleven alle spannende avonturen die je in de natuur kunt tegenkomen: sneeuwstormen, kolkende rivieren en donkere wouden. Ze overwinnen alle hindernissen, tot ze de beer tegenkomen...
Hebt u thuis een knuffelbeer dan mag u die zeker meegeven naar de klas. Wij gaan een gezellige berenhoek inrichten. Gelieve de beer te naamtekenen aub.
Zou het mogelijk zijn om de papieren zak van de knutselwerkjes terug mee te brengen naar school. Bent u die zak kwijt gelieve dan een andere zak mee te geven. (naamtekenen aub)