Na een dagje rusten startten we met het thema 'Gevoelens'. Na het onthaal vertelde de juf met behulp van de kamishibai het verhaal "Bravo klein wit visje". Ons visje voelde zich boos, verdrietig, blij, bang,.. en dit allemaal tijdens het bouwen van een grote toren van stenen. We legden bij de prenten het juiste gevoelsprentje van Jules. We benoemden de gevoelens en we probeerden zelf eens boos, blij,.. te kijken. Soms was dit wel grappig om te zien.
Vervolgens speelden we in de voormiddag in de hoekjes met leuke nieuwe spelletjes: we keken naar onszelf in de spiegel en beelden gevoelens uit met behulp van foto's, we probeerden foto's te sorteren bij het juiste gevoel, op het magneetbord maakten we gezichtjes uit 3 delen, we gooiden ook kegels om waarop gezichtjes getekend waren,...
We begonnen ook met knutselen van ons eigen gevoelsmasker. We schilderden ons gevoelsmasker zodat er de volgende dag haartjes, oogjes,.. op kunnen geplakt worden.Op het einde van de dag leerden we ook het versje "Blij":
'Blij, als mama naar mij lacht.
Blij, mijn papa knuffelt mij zacht.
Blij, mijn beste vriend dat ben jij !
Blij, zomaar blij, want blij dat is heel veel plezier in mij!'
Vandaag hebben we in onze klas terug 2 nieuwe kindjes welkom geheten; Youness en Marame. In de loop van de voormiddag leerden we elkaar kennen door te spelen in de hoekjes en tijdens de gezamenlijke activiteiten/rituelen. Samen met de juf maakten de nieuwe peuters allerlei nodige materialen: omslag liedjesschrift, foto met Jules,... In de voormiddag vierden we ook de verjaardag van Zainab. We zongen, we maakten vuurwerk, we maakten een tekening voor haar,...
Na de middag was het zover! Onze carnavalsstoet ging vertrekken. Voor we vertrokken verkleden we ons in een fantasiefiguur. Daarna maakten we een lange rij met alle klassen en op leuke vrolijke muziek vertrokken we. Aangezien onze beentjes nog een beetje kort zijn hebben wij samen met juf Romy en juf Hilde een kortere afstand afgelegd. Na de stoet aten we nog een lekker stuk cake en kregen we een drankje. Terwijl de andere kindjes de grote toer deden, dansten wij op carnavalsmuziek in de klas. Wat was het fijn!!!
We hebben het nog maar net in de klas over ziek zijn gehad of juf Romy valt ziek. De griep heeft er voor gezorgd dat de juf een hele week niet in de kleuterklas kan staan. Spijtig genoeg kan ze dus niet deelnemen aan de leuke carnavalactiviteiten van deze week. Gelukkig worden we goed opgevangen door ons juf Lien. Iedereen alvast een superleuke vakantie gewenst!!!! Na de vakantie staan we weer allemaal gezond en wel klaar voor een nieuwe schooldag.
Wanneer rijdt een auto nu snel en wanneer niet? Samen oefenden we traag en snel. Een ziekenwagen gaat snel als er iemand heeeeeeel veel pijn heeft. Met de auto's speelden we daarna ook in het hoekje.
Vervolgens vulden we de pillenpotten met pilletjes door met onze vinger ze te stempelen. We begonnen met knutselen aan onze ziekenwagen. Tussendoor het knutselen speelden we in de hoekjes: we zochten de verschillende rode kruisjes van het ziekenhuis, we bekeken rontgenplaten op ons lichtbord,...
Samen ontdekten we ook splitpennen. We probeerden spatels en splitpennen aan elkaar vast te maken. Op deze manier kunnen we leuke figuren maken.
Op het einde van de dag keken we terug naar een filmpje van het zandkasteel en deden we een rustgevende oefening met een zakdoek.
Onze ochtend was meteen zeer actief. Samen met juf Petra oefenden we het dansje tegen pesten. Niet gemakkelijk..maar we doen ons best. Vandaag was het ook gedichtendag. In onze klas stond een mysterieuze schildersezel met daarop allerlei boeken en versjes. Op onze banken hing het ook vol met gedichten. Gedurende de hele dag dansten, zongen en zegden we de versjes op. Er waren hele mooie bij!
Na de speeltijd keken we naar het zandkasteel, daar waren ze ook allemaal ziek. Wat zijn dokters toch belangrijk! Vervolgens zijn we in de diepvries gaan kijken naar onze ingevroren ballonnen en ijsjes van vorige week... Alles was heel erg koud en hard geworden; ijs overal. We ontdekten de ballen die we verkregen door de ballon er af te knippen en we proefden de cola- ijsjes.
Daarna speelden we in de hoekjes: we maakten een ziekenhuisbed voor Jules met blokken, we speelden met siroop door spuitjes en potjes te vullen,.. We maakten onze stethoscoop af door rietjes te rijgen.
Op het einde van de dag maakten we muziek met ons lichaam (voeten, handen,..).
Vandaag was juf Romy er niet, omdat ze een bezoekje mocht brengen aan een andere (hoge)school. Stagiaire Bianca, die voor juf studeert, nam de klas voor een dagje over. De kinderen kregen vandaag dus een nieuwe juf.
's Morgens keken we even in de dokterstas. We ontdekten wat er in zat en gebruikten het zoals de dokter het zou doen. We oefenden op elkaar. In de hoekjes speelden we met de verkleedkledij, probeerden we de schaduw van de doktersinstrumenten te vinden, legden we lichaamsdelen in verband door te dobbelen,.. Onze winkel werd ook omgetoverd tot een echte apotheek vol medicijnen.
Na het turnen met juf Petra speelden we met juf Bianca het telspel rode stippen. Op het einde van de dag leerden we een nieuw liedje:
Plik plak , plik plak een pleister op mijn... (lichaamsdeel)
Plik plak,plik plak een pleister op mijn ... (lichaamsdeel)
Deze week starten we met het thema ziek zijn. Vandaag was juf Lien een dagje ziek waardoor we samen met de anderen een hele dag in de klas van juf Lien hebben gespeeld. We brachten Jules mee naar de klas en wat zagen we...? Jules stond vol met rode stippen.. Wat nu? Heeft hij geverfd of met stiften gespeeld? Ziet hij rood van verliefd te zijn?.. Neen, onze Jules was ziek. Wat moeten we nu doen? Samen kwamen we tot het feit dat Jules dringend naar de dokter moet gaan. Enkelen van ons hebben wel gewerkt aan hun knutselwerkje: Jules met rode stippen..
Deze ochtend was juf Romy er weer! Wat waren we blij! We hebben haar toch gemist ookal was het zo leuk de vorige dag. Deze ochtend waren we net bij de dokter.. we deden allerlei testjes bv. wegen, meten, oogtest,.. We ontdekten zo wie het grootste van de klas was,wie goede ogen heeft,..
Daarna knutselden we verder aan onze Jules en begonnen we met het maken van een eigen dokerstas. Er waren nieuwe spelletjes: we sorteerden pillen op kleur, we boetseerden gevoelens/gezichten van mensen in de wachtkamer van de dokter,.. Tussendoor luisterden en zongen we ons liedje 'Plik plak pleister'.
Eindelijk was de dag daar... Sportdag!!!!!!! We vertrokken 's morgens met de bus naar de sporthal en we deden meteen onze overbodige spulletjes weg. Daarna deden we de deur open en wat zagen we... vele mooie, grote springkastelen, leuke auto's en fietsjes, paarden, .. We speelden de hele dag in de zaal. Af en toe was er ook een pauze; we aten en dronken dan ons buikje vol zodat we genoeg energie hadden om verder te sporten. Tijdens de middag aten we onze boterhammetjes op in de cafetaria. Op het einde van de dag namen we de bus terug naar school. We waren doodmoe! Sommige kindjes lagen zelfs in slaap op de bus.
Deze ochtend ontdekten we dat water in verschillende soorten bestaat: ijs, warm, koud,.. We probeerden zelf te zoeken hoe men ijs maakt en we maakten zelf ijsjes. We deden ook een klein experimentje met ballonnen.
Op de tafels bouwden we sneeuwmannen en samen met de juf speelden we de memory van Kikker. We toonden onze kniptalenten en legden de prentjes in de juiste volgorde.
We herhaalden ook ons versje en op het einde van de dag tekenden we met wasco op muziek van Vivaldi (De 4 seizoenen).
Vandaag namen onze sjalen mee in de klas en gingen we op zoek naar de langste, de warmste,.. sjaal. We legden ze in de juiste volgorde en deden hierbij nog een zoekspelletje.
Vervolgens begonnen we te knutselen. We knutselden een sjaal voor Kikker. Zo gaat kikker het warm hebben. In de hoekjes probeerden we met blokjes een kikker te maken, we probeerden met de hulp van de juf de juiste wanten/sjaal/..bij de muts te leggen,...
Na de speeltijd maakten we lekkere chocolademelk om het warm te krijgen. We deden ook ervaring op met de computer door het spelen van spelletjes van Kikker in de kou.
De ochtend werd gestart met een probleem.. Kikker maakte kuis in zijn kast met kledij. Wat is nu winterkledij en welke kledij doen we aan in de zomer? Samen hielpen we Kikker en sorteerden alles.
De sneeuwballenpong werd ontdekt in de hoekjes. Samen maakten we in de beeldhoek ook zelf sneeuw door bloem te mengen met scheerschuim. Wat was dat leuk!!! Onze handen hingen vol!!
We speelden ook samen met de juf het woordspel en ontdekten zo dat sommige woordjes samen worden geplakt. We herkenden ook verschillende voorwerpen op de kaartjes. Na het turnen met juf Petra sloten we de dag af met een nieuw versje; koude handen. Tijdens het wachten op de laatste bel keken we al een keer naar het verhaal van Kikker op de computer.
Brr wat een kou buiten!! Ook kikker uit ons verhaal had het koud. Zijn vriendjes wilden hem graag helpen door te sporten maar ook door hem een mooie warme trui en sjaal te geven.
Na het verhaal begonnen we met knutselen aan ons eigen tafereel van Kikker in de kou. In de hoekjes speelden we met onze ontdekbak vol sneeuw en de verteltafel van Kikker. We hebben onszelf ook verkleed als Kikker en zijn vriendjes. Wat was het leuk! Lachen dat we deden.
Op het einde van de dag deden we een Yoga- oefening: het sneeuwvlokje. Al die bewegingen maakten ons rustig en klaar om naar huis te gaan.
De ochtend begonnen we al sportend samen met juf Petra. Na de speeltijd hebben we ons kooktalent getest door echte berenpap te maken. We brachten ingrediƫnten samen en lieten het afkoelen. In de namiddag smulden we van onze pap.
Vervolgens knutselden we nog verder aan onze beer. Daarna speelden we samen het berenhuisspel waarbij alle beren gingen slapen. In de hoekjes regen we beren en andere elementen van het verhaal op een snoer, we sorteerden ook mini-beren op kleur en grootte.
Op het einde bewogen we nog op muziek.. we deden alsof we een beer waren die een winterslaap ging doen.
Alle beren van het berenhuisje in de klas werden deze ochtend vroeg wakker gemaakt.. Papabeer, mamabeer en babybeer speelden samen met ons stoelendans en wij zetten hen op hun juiste stoel (volgens grootte).
We knutselden samen een beer door te scheuren, te prikken, te lijmen,.. In de hoekjes waren er terug nieuwe spelletjes waarmee we naar hartelust mee kunnen spelen: puzzels, schaduwmemory,...
Samen tekenden we ook op muziek onze berenpap (schrijfdans). De muziek ging van traag naar snel. Voor het turnen bekeken we nog videofilmpjes van Goudlokje. Zo hoorden we het verhaal nog een keertje.
Vandaag brachten de kinderen hun eigen knuffel(beer) mee. Ze toonden en vertelden er iets kleins over. Na de speeltijd bewogen we met de beren.aarna maakten we nog onze verjaardagskroon. Vervolgens prikten we onze oren van de beer. Als laatste beeldactiviteit gaven we een beer een zachte vacht met behulp van touw, watten,..In de hoekjes deden we allerlei leuke dingen: we boetseerden (pootjes van) een beer, we speelden samen het logispel van de beertjes, ...
Deze ochtend vonden we een klein, verdwaald meisje met gouden krulletjes in de klas. Ze wilde ons via een verhaaltje vertellen hoe ze verdwaald was. De juf vertelde het verhaal van Goudlokje en de 3 beren. Goudlokje was bang van de beren maar was ook wel een beetje stout geweest door zomaar iemand zijn huisje binnen te gaan.
Na het verhaaltje gaven we Goudlokje weer mooie haren door te stempelen. Vervolgens toverden we ons poppenhoekje om tot het huisje van de 3 beren. Het huis kreeg 4 nieuwe bewoners: papa, mama, kleine beer en Goudlokje. Het huis kreeg 3 verschillende bedjes, stoelen, borden,.. Met de knuffels speelden we zo het verhaal na.
We mochten ook het verhaal zelf vertellen met behulp van de prenten. Ondertussen speelden enkelen met de juf het begrippenspel groot - klein. We begonnen met gekleurde, kleine prenten en daarna zagen we het groots (A3 papier).
Op het einde van de dag leerden we het liedje: 3 beren en 1 pink. We probeerden zelf al eens het vingerspelletje op het liedje.
"3 beren zijn mijn vingers, Goudlokje is mijn pink.
De beren stappen stap - stap-stap, Goudlokje eet je pap- pap-pap.
3 beren zijn mijn vingers, Goudlokje is mijn pink.
De beren brullen brom-brom-brom, Goudlokje loop maar kom-kom-kom"
Vandaag liet Prinses Amelie ons het verhaal van de kikkerprins verkennen. De juf vertelde het verhaal in de poppenkast met echte poppen. 1 van die poppen werd van een kikker zomaar omgetoverd tot een prins.. En het was geen truc!
Daarna mochten we zelf het verhaal naspelen met de poppen. In de hoekjes kwamen allerlei spelletjes: bewegen met een gouden bal, de (kikker)prins kussen, spel kronen, .. We maakten een zwaard dat past bij ons schild en kroon.
Samen met de juf maakten we ook een puzzel van de kikkerprins. Op het einde van de dag keken we naar het filmpje de kikkerkoning van de Efteling.
Deze ochtend nam juf Petra ons tijdens het turnen mee in een verhaal. We speelden actieve spelletjes en kwamen tot rust tijdens relaxatieoefeningen.
Na de speeltijd herhaalden we ons versje over de Gekke Ridder:
"Een ridder op een wild, wit paard zwaait gevaarlijk met zijn zwaard.
Hi, ha, ho. Gekke ridder met je paard. Hi ha,ho. Gekke ridder met je zwaard.
De ridder trekt een boze snuit; De prinses? Die lacht hem uit."
Vervolgens maakten we onze kronen af en speelden we met de juf het kasteelspel. We bouwden het kasteel na volgens het model en brachten zo de prins en prinses samen. Daarna probeerden we het ook is 2D namelijk op papier. We bouwden ook in de zandbak kastelen met nat zand en potjes. De dag sloten we af door te dansen op riddermuziek (bv. Kulderzipken, March van Radetzky,..).
Prinses Amelie had onze hulp nodig met haar koffer. Haar koffer zat vol kledij, maar niet allemaal van haar. We sorteerden de kledij: prins, prinses en ridder. Sommige dingen hebben wel een moeilijke naam zeg! De prinses was superblij als alles in orde was. We mochten ons daarna ook verkleden met de kledij.
Op de tafel kwam er een ontdekbak met daarin schatten uit het kasteel van de prinses. We deden hiermee allerlei dingen: betalen, verstoppen, in potjes stoppen,.. In de kring kregen we de kans om het koninklijk spel croquet te spelen. Niet zo gemakkelijk om onder de hond zijn pootjes het balletje te rollen.
We knutselden ook verder aan ons kostuum. We versierden ons schild en maakten een kroon of helm.