Na het waarnemen van een ei, maakten we vandaag met onze eieren lekkere eiersalade. We pelden de schaal, we verdeelden ons ei in kleine stukjes,..Wanneer het klaar was, smeerden we de eiersalade op lekkere krokante toastjes en proefden ervan. Zelfs de andere juffen vonden het lekker!
Onze winkel werd een grote eierwinkel. We vulden de dozen met eieren. We speelden natuurlijk ook met de reeds aangeboden spelletjes. We probeerden ook prentjes van ei tot kip in de juiste volgorde te leggen.
We experimenteerden vandaag met allerlei geel materiaal (bv. pluimen, papier, geel potlood, gele wasco,...). Op het einde toverden we ons resultaat om in een kuiken. We maakten hele mooie resultaten. Tussendoor oefenden we ons liedje van het kippenhok.
De ochtend werd gestart met een korte waarneming van een ei en kip met behulp van prenten, foto's en echt materiaal. Samen met de juf spelen we het kleurenspel van de eierdoppen. We doen het eerst 3D en dan 2D. Net als bij het kleurenspel maken we dezelfde stappen voor het spel rond klein en groot. We ordenen de kuikens bij het juiste nest. We werken allemaal ons kuikentje piep af. In de bouwhoek bouwden we met eierdozen kippenkoten. Op het einde van de dag leerden we een nieuw liedje over het kippenhok:
Deze ochtend vonden we een mooie, witte kip in onze klas. Als we van dichtbij keken dan zagen we 5 eitjes onder haar. Dottie,de kip kwam in onze klas om rustig haar eitjes uit te broeden.
Om Dottie te leren kennen vertelde de juf het verhaal van "Dottie's eieren". Na het verhaal speelden we in de hoekjes met de maïs van Dottie. We vulden potjes en verstopten onze handen in de maïs. Daarnaast was er nog een nieuw telspel: Hoeveel kuikens moeten in het nest? We speelden het samen met de juf.
Na de speeltijd begonnen we aan ons piepkuiken. We schilderden onze eitjes met speciale verf (nl met zand in). Op de tafels kwamen er ook leuke spullen om het verhaal van Dottie een beetje na te spelen. Op het einde van de dag maakten we het rustig door met een veer over bv. ons hand, ons gezicht,.. enz te strijken.
Vandaag stonden we stil bij de verschillende kamers in een huis. We bekeken de kamers met behulp van foto's en prenten. Daaraan koppelden we ook ons associatiespel: welke voorwerpen horen in welke kamer? Daarna bewogen op het filmpje van de 3 biggetjes. We kropen in de rol van de wolf en de biggetjes en voerden verschillende leuke bewegingen uit.
We schilderden ons kleien biggetje en maakten een huisje met stro en papier voor het biggetje. We speelden in de hoekjes met de verschillende spelletjes die in de week zijn aangeboden. Een nieuw spelletje was ook het uitbeeldingsspel met handelingen in het huis.
We oefenden ons liedje enkele keren en op het einde van de dag keken we naar korte filmpjes van K3 en de 3 biggetjes.
Deze ochtend waren we meteen sportief tijdens het turnen met juf Petra. Na de speeltijd speelden we samen het bouw -en telspel. We gooiden met de dobbelsteen en namen evenveel blokjes als het aantal ogen. We bouwden zo een huisje voor het varkentje.
Daarna maakten we ons 3de huisje van de 3 biggetjes af. We plakten met behulp van behangerslijm stro op het huisje. In de hoekjes speelden we de bouwpuzzel en speelden we in de zandbak alsof we op een echte bouwplaats waren. Zelfs de gele helmen mochten niet ontbreken. Tenslotte maakten we met behulp van de hulp van Mohammed nog varkentjes in klei.
De dag sloten we af met het verhaal van de 3 biggetjes. Het verhaal werd verteld met behulp van prenten. We mochten ook een prent kiezen die we het mooiste vonden. Tussendoor oefenden we nog ons liedje.
Vandaag stonden we stil bij het feit dat elk huisje niet hetzelfde is. We bekeken verschillende foto's en bespraken wat anders of hetzelfde is. Sommige kinderen hadden ook een foto van hun eigen huisje mee.
Daarna werkten we onze varkentjes van wasco af en begonnen we met het maken van de 3 huisjes van de 3 biggetjes. In de hoekjes mochten we met hamertje Tik huisjes maken en maakten we huisjes of tanden van de wolf met plasticine.
Na de speeltijd kwamen enkele groten weer in het klasje helpen. We speelden samen het spel:"Bouw je huis voor de wolf er is". Wat was het leuk!! In de bouwhoek kregen we ook de kans om met Kapla, auto's, biggetjes,.. een heus bouwgebeuren na te spelen.
In plaats van in de namiddag, mochten we reeds het eerste lesuur turnen met juf Petra. Vervolgens deden we het onthaal en dan was het al speeltijd. Na de speeltijd zaten we in de kring en probeerden we verschillend materiaal uit om mee te bouwen: karton, 'bakstenen', rietjes en plasticine,.. Wanneer we een muurtje hadden gebouwd mocht de boze wolf proberen om het om te blazen. Als het bleef staan dan wisten we dat dit deftig bouwmateriaal is.
Enkele grote kinderen van het 6de leerjaar brachten samen met ons tijd door in de klas. Ze speelden ook met ons nieuwe spelletjes van de juf: de matrix en het spel Poepie Knor. In de klas kwamen er ook ontdekbakken vol stro, zand, keien, speelgoedbiggetjes,.. Tijdens het spelen knutselden we om beurt ons varkentje met waterverf en wasco.
Na de middag en op het einde van de dag keken we naar grappige filmpjes van de 3 biggetjes. De dag sloten we ook af met het leren van een liedje:
Naar aanleiding van de jeugdboekenweek werken rond het thema wonen/ 3 biggetjes. Deze ochtend begonnen we met het verhaal van de 3 biggetjes. De juf vertelde het met de poppenkast. Na de poppenkast kwamen er enkele kindjes van juf Sandra, juf Nathalie en juf Lien in ons klasje. We speelden in de hoekjes. Met de verteltafel van de poppenkast mochten we zelf het verhaal spelen. We probeerden ook een stenen huis met bakstenen maken.
Na de speeltijd was het tijd om te knutselen. We kleurden onze wolf en daarna bliezen we vuur tot aan de wolf door verf en een rietje te gebruiken. We leefden ons ook in het verhaal in door maskers/ oortjes te gebruiken. Op het krijtbord probeerden we een varkentje te tekenen. Ons puzzeltalent hebben we getest door het maken van leuke puzzels van de 3 biggetjes. Op het einde van de dag hebben we net als de wolf heel hard geblazen. Tijdens het in/uitademen letten we erop dat we vanuit de buik ademen.
Vandaag kwamen we allemaal in onze pyjama naar school om zieke kinderen te steunen die niet naar school kunnen komen. Zelfs ons juleske bleef een hele dag in de pyjama. Eindelijk was het zo ver!!!! Uit ons ei kwam een dino gekropen!! Wat waren we verrast en blij!! Deze ochtend begonnen we met het kijken naar onze filmpjes rond vulkanen en opgravingen. Wauw dat vuur en lava spoot zo uit de vulkaan.
Onze vulkanen hebben we afgewerkt met gras en lava. Daarnaast hebben we ook dinofossielen gemaakt met zoutdeeg. Onze zandbak werkt nog bereikt met speciale borsteltjes om delen van een dino op te graven als echte dinoprofessors. Ook op de computer kregen we de kans om delen te zoeken door alles weg te 'vegen'. We speelden ook de dinobingo en de 3D memory met eieren.
Om de dag af te sluiten keken we naar het tweede deel van de film "Dinosaur".
Zoals elke ochtend bekeken we ons ei in de klas. En wat zagen we? Het ei begint eindelijk te barsten. Hopelijk weten we morgen welk dier er in ons ei zit.
Vandaag hadden we ook een beetje pech want we hadden tot de middag geen elektriciteit... Dus helaas hebben we geen filmpjes van vulkanen kunnen bekijken. Toen de dino's leefden waren veel vulkanen actief. Daarom begonnen we ook met het knutselen van onze eigen vulkaan/dino - landschap. We verfden onze schoenendoos en knipten stroken voor de vulkaan.
Onze zandbak werd verrijkt met een dino - skelet. We vulden de stukjes met zand, we begroeven de stukjes onder het zand,... Tussendoor herhaalden we ons versje. Op het einde van de dag vertelde de juf nog eens het verhaal "Gigantosaurus" .
Vandaag was juf Lien er niet wegens omstandigheden en daarom vingen wij haar kindjes op. Deze ochtend gingen we verder met onze grote dino's. We sorteerden ze volgens woonst: lucht, water of land. Door goed te kijken waren we ook in staat om te zeggen of ze blaadjes of vlees eten.
Omdat we met veel waren hebben we vooral gespeeld met de reeds aanwezige spelletjes in de klas. We hebben ook ons werkje: van ei tot dino afgewerkt. Een nieuw spelletje was het telspel van de eieren van de dino. Samen hebben we ook dino's hun stekels kleuren gegeven volgens een bepaald patroon.
We namen verschillende dino's in ons kringetje en we rangschikten ze van klein naar groot of van groot naar klein. Daarna werkten we onze dinohoed af.
We experimenteerden met stempels, potloden, papier en plasticine. Daarnaast speelden we ook met een groot dinoeiland met zand en kleine dino's.
Na de speeltijd speelden we het bewegingsspel:"Dino, kom uit je grot". We lachten, we schreeuwden,..van plezier. Door het spel te spelen hadden we het goed warm gekregen. Daarna speelden we nog met het puzzelspel: deel - geheel.
In de namiddag bekeken we net voor de turnles al een stukje van onze film "Dinosaur". Wat is een het een mooi en spannende film!! Wanneer juf Petra er was stopten we de film om de rest een andere keer te zien. Op het einde van de dag leerden we nog een versje over een dino.
In onze klas ontdekten we deze morgen een heuze (dino)grot. En in die grot lag een ei... We probeerden te raden welk dier er in de grot woonde en uit het ei zou komen. We legden het ei in warm water, omdat we natuurlijk niet de tijd hebben om erop te zitten en uit te broeden.
Daarna namen we verschillende speelgoeddino's waar. We ontdekten dat elke dino anders is qua kleur, grootte,... Vervolgens speelden we in de hoekjes namelijk de dinogrot en we speelden het vormenspel om dino's te maken. Sommigen leefden zich echt heel hard in door de kostuums.
We begonnen met het knutselen van ons eigen dinohoed. We verfden reeds onze stekels. Na de speeltijd speelden we nog 2 nieuwe spelletjes: het lottospel met de zoekpotten en het evolutiespel: van ei tot dino. Op het einde van de dag las de juf nog het boek "Gigantosaurus" voor waarin 4 kleine dino's gewaarschuwd worden voor de Gigantosaurus en op zoektocht gaan.
De ochtend hebben we gestart met het onthaal en daarna een lekker ontbijt met brood van de bakker. We zaten samen met alle kindjes van juf Lien en juf Sandra. We smulden van ons brood of sandwich. Nadat we ons buikje goed rond hebben gegeten,gingen we weer naar de klas. We speelden in de hoekjes tot de bel ging om buiten te spelen.
Na de bel las de juf een verhaal voor van Jules over een gekke boterham met choco, kaas,.. Dat leek ons niet zo lekker. In de hoekjes maakten we daarna zelf broodjes met vlees, choco, tomaten,sla,... of we speelden het dobbelspel vol bewegingen (bv. deeg rollen, bloem strooien, ...). We herhaalden tussendoor ons liedje van de bakker. Na de speeltijd begonnen we ook aan een nieuw knutselwerkje: ons eigen taartje.
Na het onthaal vertrokken we met de 2 andere klassen te voet naar de bakker. Eenmaal aangekomen bij de bakker, gingen we met zijn allen in de bakkerswinkel. We geraakten net allemaal binnen in de winkel. De bakkersvrouw heette ons welkom. We bekeken alles wat in de winkel stond. Sommigen maakten zelf een bestelling. Daarna gingen we naar achteren in de bakkerij waar de bakker deeg aan het maken was voor brood. We zagen allerlei machines die het deeg bewerkten. Achteraan stond er ook een chocolademachine om grote chocoladen eieren te maken. Het rook superlekker in de bakkerij!! Na het bezoekje gingen we terug te voet naar school en speelden we met de spelletjes rond het thema.
Vandaag hadden we veel kindjes in onze klas, omdat juf Sandra ziek is. Het was even wennen aan de drukte, maar daarna speelden we samen met het speelgoed.
Juf Romy vertelde ons het verhaal "De bakker". In dit boekje ontdekten we dat de bakker vroeg moet opstaan, dat hij eerst deeg maakt en daarna bakt,... Daarna kregen we zelf de bakkriebels en maakten we zelf zandkoekjes. We begonnen met het maken van het deeg. Na de speeltijd maakten we dan figuurtjes met behulp van vormpjes.
We speelden ook het kleurenspel: we sorteerden de boterhammen volgens kleur in de juiste broodzak. De andere kinderen speelden in de hoekjes of spoten met hulp van juf Bianca slagroom op de taarten. Ook waren er boetseerkaarten van taarten op de tafel om te werken met plasticine.
Om de dag te beginnen speelden we een telspel. Samen bekeken we 2 boodschappenlijstjes van juffen bij de bakker. We telden wat ze nodig hadden en staken het in de broodzakken.
Daarna ontdekten we iets nieuws in onze ontdekbak: bloem gemengd met beetje olie. We maakten er zelf taartjes en vormpjes mee. Op het einde zagen we een beetje wit maar dat was snel opgelost.
Na de bloem te ontdekken, zochten we naar de bakker in onszelf tijdens het bereiden en bakken van echte croissants met choco of confituur. Natuurlijk hebben we ook mogen we proeven!!
We werkten vandaag onze bakkersmuts af. Na het turnen deden we de yoga - oefening: koekje door te tikken, strijken,.. op elkaars rug. We sloten de dag af met het leren van ons liedje:"Bakker wat doe je vandaag?" :
Een nieuwe week wordt gestart met een nieuw thema nl. :"De bakker". Deze ochtend stond er in onze kring een mand vol lekkers van de bakker. We ontdekten wat er in elke zak zat door het waar te nemen met onze zintuigen. Het belangrijkste en leukste was natuurlijk het proeven van al dat lekkers: wit en bruin brood, chocoladekoek, sandwich, pistolet,.. We vergeleken ook de verschillende broodjes.
Onze winkel in de klas was een echte bakkerswinkel geworden. In de poppenhoek stond er op de tafel allemaal materiaal om zelf broodjes of taartjes mee te maken.
Om er uit te zien als sommige echte bakkers maakten we zelf een bakkersmuts met papier. Na het knutselen speelden we samen met juf Romy een schaduwmemory rond de bakker. In de namiddag mochten we spelen en daarna gingen we bij juf Lien omdat juf Romy op doktersbezoek mocht.
In de schatkist zat er vandaag allerlei voorwerpen rond verdrietig en bang zijn. We namen het uit de doos en vertelden erover. Het leukste vonden we de kiekeboe - pop van Jules. We bleven maar lachen en probeerden Jules gerust te stellen dat hij niet bang moet zijn.
We werkten ook verder aan onze gevoelsmeter en ons gevoelsmasker. In de hoekjes speelden we met de plasticine, sorteerden we situaties bij de juiste Jules (boos, blij, bang, verdrietig), .. Tussendoor bekeken we ook enkele filmpjes van het zandkasteel rond gevoelens. Op het einde van de dag zegden we ons versje "Blij" nog enkele keren op en las de juf ook het verhaal "Jules is bang"voor.
De ochtend begonnen we met ons goed in het zweet te werken tijdens het turnen. We speelden samen met juf Petra met een mooie kleurrijke parachute en allerlei ballen. Na het turnen kwamen we tot rust in de kring tijdens het onthaal. Voor de speeltijd oefenden we nog een aantal keer ons versje "Blij".
De juf had vandaag een soort schatkist meegenomen waarin allerlei spullen zaten rond de gevoelens blij en boos. We vertelden en deelden ervaringen uit. We keken ook zelf nog eens heel blij en boos. In de hoekjes speelden we met het hengelspel van Jules en de schrijfbordjes waarop we gezichtjes of andere dingen op kunnen tekenen. We werkten ook verder aan ons masker.
Op het einde van de dag luisterden we naar het liedje"Blijbangboos". Na enkele keren te luisteren begonnen we te bewegen op wat we hoorden. We sprongen, we stampten met onze voeten,.. Het was heel leuk!