Deze morgen kregen we hoog bezoek. Prinses Amelie, een vriendinnetje van Jules, kwam eens kijken hoe ons klasje is en ze wou eens kijken of wij weten wat prinsen, ridders en prinsessen zijn. Ze bracht allerlei foto's en prenten mee. Door ze eens goed te bekijken ontdekten we hoe deze personen er uit zien of wat ze doen.
In de hoekjes speelden we met een kasteel, zochten we prinsen en prinsessen bij elkaar op een lotto, ... De poppenhoek werd een beetje omgetoverd tot een kasteel (bv. fakkels, schilden,..). In de klas kwam er ook een klein kasteeltje waar we bijvoorbeeld boekjes kunnen lezen. We begonnen ook met knutselen aan ons prins(es)/ridderkostuum.
Voor het turnen keken we naar een aflevering van Prinsessia want daar zijn we een dikke fan van. Op het einde van de dag vertelde de juf nog eens het verhaal van Ridder Wiebe.
De vakantie zit erop. Hopelijk heeft iedereen goede feestdagen gehad. Het nieuwe jaar brengt nieuwe peuters in de klas en laat onze oudste peuters/kleuters overgaan naar juf Lien. Ons klasje mag Florian, Beren en Willeke verwelkomen!!Vandaag maakten de nieuwe peuters kennis met onze Jules en klas. We vertelden al het nodige en speelden in de verschillende hoekjes. De juf speelde samen met ons spelletjes en las op het einde van de dag het verhaal van Ridder Wiebe voor.
De laatste dag voor de vakantie vierden we reeds een beetje kerst op school. We begonnen de dag met het openmaken van de cadeautjes. Superbenieuwd deden we de pakjes open en zagen we tot onze blijde verrassing heel leuke cadeaus. We gaven elkaar een dikke knuffel en kus als bedanking.
Vandaag is het ook de laatste dag dat sommigen van ons in ons klasje spelen. Amber, Ethan, Anis en Zoë mogen over naar de klas van juf Lien. We zijn supertrots maar gaan jullie wel missen!! Daarom hebben we ook leuke kersttekeningen gemaakt voor de feestdagen en voor de kindjes. De juf maakte voor Amber, Ethan, Anis en Zoë een heel mooie medaille zodat ze ons niet zouden vergeten.
Na de tekeningen speelden we nog in de hoekjes of speelden we aan de tafels gezelschapsspelen. Juist voor de middag maakten we met onze klas fruitsla. De klas van juf Sandra maakte deeg voor wafels en de klas van juf Lien maakte chocolademelk. Al dit lekkers aten we na de boterhammen op. Onze buikjes waren goed gevuld. Hierna speelden we nog tot het einde van de schooldag. We oefenden nog eens ons Nieuwjaarsversje en dan was het tijd om naar huis te gaan.
Deze ochtend startten we met het verhaal van de sneeuwman die op zoek is naar Kerstmis. Samen ontdekten we dat het vooral het samenzijn met vrienden en familie heel belangrijk is met kerst.
Daarna speelden we in de hoekjes: we probeerden spullen te raden die verstopt zaten in kerstsokken, we maakten een mooie kerstbal met een leuk patroon, we speelden een grote kerstmemory, we speelden met het kerststalletje,...
We knutselden met papier een kerstboom door te scheuren en versierden hem met knopen. We herhaalden op het einde van de dag ook nog ons Nieuwjaarsversje.
Deze ochtend mochten we vertellen over hoe wij Kerstmis vieren, wat we dan krijgen, wie er langskomt,.. Sommigen brachten ook leuke foto's of kerstkaarten mee.
Daarna gingen we meteen aan de slag. We verfden onze drumstokjes voor onze trommel. Wanneer het droog was, gaf de juf elke trommel een mooi lint. In de hoekjes waren er weer nieuwe spelletjes en attributen: we verkleden ons in een kerstman of een rendier, we bouwden een stal of een omheining met de blokjes, we versierden de kerstboom met de hulp/instructies van de juf,...Tijdens het spelen zongen we mee met ons kerstliedje "Duizend lichtjes". We maakten met de juf ook leuke kerstpuzzels.
Jules had enkele opbergdozen meegebracht voor al ons kerstgerief in de winkel.. Maar wat moet nu waar? Samen met Jules sorteerden en vergeleken we de ballen, slingers,..
Daarna speelden we in de hoekjes: we speelden een kerstdomino, we boetseerden slingers en ballen voor in de kerstboom, we maakten een werkje rond groot en klein,... In de namiddag was het turnen met Juf Petra en we sloten de dag af met een nieuw liedje: "Duizend lichtjes". Om tot rust te komen werd het verhaal van Jules en de kerstboom nog een keer verteld.
Deze morgen stond er iets groot en iets groen in onze klas.. Jules had een mooie kerstboom meegebracht!! We vonden de kerstboom wel een beetje saai dus samen met Jules en alle kinderen versierden we de kerstboom. Naast het versieren hebben we samen de klas wat opgeruimd en weer alles goed gezet. Onze klas was helemaal leeg door het eetfestijn.
Na het opruimen speelden we in de hoekjes: we kochten kerstballen en slingers in de winkel, we versierden de kleine kerstboom in de poppenhoek met deze kerstspullen, we gaven de kerstman zijn kledij,... Samen speelden we ook het grote kerstboomspel waarbij we de kerstboom de juiste kleur ballen geven,...
Vandaag begonnen we reeds aan een kerst/Nieuwjaarsknutsel.. Wat het is, dat blijft nog een verrassing!
Vandaag hebben we samen met de kinderen van juf Lien kunnen spelen aangezien ons klasje geleidelijk aan werd klaargemaakt voor het spaghettiefestijn. Het was een leuke, maar vermoeiende dag. Zien dat we deze avond niet met ons gezicht in de spaghettie vallen hahaha :)
Deze morgen legden we ons Juleske nog is in zijn bedje.. Waarop moeten we letten als we gaan slapen? We dachten over alles eens goed na en we speelden het ook na. Dan aan de hand van onze zaklampen spraken we over weinig en veel licht. Wat leuk om met licht te spelen!!!
Daarna werkten we verder aan onze kaarswerkjes waarbij we ze van groot naar klein rangschikten. Eerst natuurlijk is oefenen met echte kaarsen. In de poppenhoek maakten we ons eigen bedje op en gingen we slapen. Op de tafels waren er weer enkele nieuwe spelletjes: sterren tellen en plukken met Nijntje, een spel rond slaaphoudingen en kleuren,..
Voor het spaghettiefestijn maakten we zelf een mooie onderlegger in de kleuren van Italië. Op het einde van de dag werd ons klasje ook helemaal leeggemaakt en netjes gezet voor het feest. Tot morgen op het feest!
Jules had een grote bak vol lichtbronnen meegenomen. Ook de kindjes hadden enkele spullen van thuis rond licht en donker meegenomen. We bekeken de spullen van dichtbij en vroegen ons dan af hoe we het licht aandoen. We ontdekten dat niet alle 'lichtjes' worden aangestoken met een knop maar bv een kaarsje met een lucifer.
Ons lichtbord werkt verrijkt met allerlei kleurrijke vormen. Ook mochten we de blinddoeken gebruiken van ons raadspelletje. We kregen de opdracht om iemand te raden terwijl we geblinddoekt waren. Niet zo gemakkelijk! De nachtmobielen werden omhoog gehangen en gaven licht in het donker.
De kindjes van juf Sandra brachten een bezoekje aan de klas door afwezigheid van de juf. De ochtend werd gestart met het herhaald vertellen van het verhaal van Jules en zijn nachtlampje. Door een groot vragenspel werden de juiste prenten aangeduid.
Daarna werkten we onze mobiel af door sterren te verven met Glow in the dark verf. Terwijl waren er in de hoekjes enkele nieuwe dingen zoals nachtplasticine vol sterren en glitter of een groot lichtbord. Op het lichtbord lag er zand om in te 'schrijven'.
We zetten ons beste beentje voor door op muziek het licht van de zaklamp te volgen. Het lichtje mochten we niet verliezen of we waren verdwaald. We begonnen reeds aan ons werkje waarbij we kaarsen rangschikken van groot naar klein. De dag sloten we af met een nieuw versje:
Vandaag vertelde Jules ons dat hij een donker hoekje weet liggen in de klas.. We kropen in het donkere huisje, maar waren toch een beetje bang zonder licht.. Al een geluk dat Jules zaklampen meegebracht had. Zo was het toch niet meer zo donker.. We experimenteerden met de zaklampen.
In de hoekjes waren er nog andere spelletjes rond licht en donker: we kregen de kans om met lichtgevende ringen te werpen, we maakten muziek op een lichtorgel, we brachten sterren en maan op hun juiste plaats in de puzzel,...
We begonnen te knutselen aan onze eigen nachtmobiel met een maan en sterren. We verfden onze bordjes in blauw of zwart. Op het einde van de dag werd het verhaal "Het nachtlampje van Jules" verteld. Die papa van Jules toch.. zomaar het lichtje laten branden. Jules kan zo niet slapen hoor.
Eindelijk!!!!! De dag dat de Sint komt is daar!!! 's Morgens deden we zoals gewoonlijk ons onthaal en daarna gingen we met alle kinderen naar buiten. We zongen enkele Sinterklaasliedjes om de Sint en zijn Pieten te verwelkomen. De Pieten gooiden met snoep en gaven ons een hand.
Daarna gingen we naar de klas van juf Lien en had de Sint ons vanalles te vertellen over de kinderen in de klas. Hij nam hiervoor zijn groot Sinterklaasboek bij zich. We kregen van de Sint veel cadeautjes nadat we ons versje hadden opgezegd en we mochten ook bij hem op de schoot zitten.
Na het bezoek van de Sint speelden we met de gekregen spelletjes en in de namiddag vierden we terug feest .. Nu was het voor ons jarige Amber!
We maakten een mooie tekening, we zongen liedjes, we gaven Amber vele kusjes... Amber had ook nog een lekkere traktatie bij: lekkere fruitsla!!! We aten ons buikje vol!
Nog een dagje en dan komt de Sint. Hoog tijd dus om onze pieten/sinterklaasmutsen af te maken. Zo hebben we elk een mooie muts als de Sint en zijn Zwarte Pieten vrijdag langskomen.
In de zandtafel speelden we met de boot van de Sint en de figuren Sint en Piet. Naast de zandtafel had de juf nog een leuk spelletje waarbij men speelgoed in de juiste kast moet plaatsen.
Op het einde van de dag oefenden we ons versje nog in en waren we even Zwarte Piet in een bewegingsverhaal. Natuurlijk hebben we op het einde van de dag ons schoentje gezet.
Onze Jules zat deze morgen tussen de cadeautjes verstopt.. Het waren allerlei cadeautjes van een verschillende grootte. We rangschikten de cadeautjes van groot naar klein en omgekeerd.
Daarna speelden we met de cadeautjes allerlei spelletjes: we gooiden ze in de schoorsteen, we gebruikten ze in de stoomboot van de sint,...Om er zeker van te zijn dat de Sint weet wat we willen, maakten we een soort van verlanglijstje.
Na de speeltijd waren we echte koks en deden we samen een chocoladefondue met fruit. We smulden tot alles op was.
In onze klas stond er deze morgen een zakje vol snoepgoed en een mandarijntje van de Sint. Jules had dit reeds gekregen.. We bekeken alles van dichtbij en proefden natuurlijk van alles een stukje.
Vervolgens experimenteerden we met houtskool en ontdekten zo ook hoe Zwarte Piet "zwart " wordt. Na de speeltijd was het fotoshoot voor de nieuwjaarsbrieven. We gaven onze mooiste glimlach voor de foto.
In de namiddag behaalden we ons pietendiploma bij juf Petra. We toonden dat we alles kunnen wat een Zwarte Piet moet kunnen. We sloten onze dag af met een nieuw kriebelversje:
Stippe stappe stippe stap (de vingers gaan over de buik naar boven)
Zwarte Piet stapt op de trap (de vingers stappen verder tot op de schouders)
Met een pakje en een zak (de vingers gaan langs het gezicht)
loopt hij boven op het dak..(de vingers stappen tot bovenaan op het hoofd)
Oeps nu glijdt hij weer terug.. (de vingers stappen langs de rug naar beneden)
Vandaag starten we dag met het vieren van de verjaardag van ons Zoë!! We zongen, we dansten, we maakten een tekening,.. Voordat we naar huis gingen mochten we nog van een lekkere fruittaart eten. Hmm...
Na de speeltijd gingen we aan de slag met verf en papier voor onze pieten/sinterklaasmutsen. In de hoekjes deden we de volgende dingen: we maakten een boot met blokjes, we vertelden een verhaal bij mooie prenten, we brachten het juiste pietje bij de juiste schoorsteen en we experimenteerden met muziekinstrumenten om geluiden rond Sinterklaas te maken (bv. voetstappen op het dak).
In de klas ontdekten we deze morgen een grote zak.. We waren heel nieuwsgierig en keken vlug in de zak wat erin zat. In de zak vonden we kledij van Sinterklaas en Zwarte Piet terug. We namen de kledij waar door er naar te kijken, er aan te voelen,.. In de hoekjes kregen we ook de kans om zelf Sint en Zwarte Piet te spelen door ons te verkleden.
Naast de kledij was er nog iets nieuws en mysterieus in onze klas.. De boot van Sinterklaas stond in onze klas. We namen de taken van de Sint en van Zwarte Piet op ons.
Na de speeltijd knutselden we een Zwarte Piet of een Sint door te scheuren, te kleuren,... We maakten kennis met 2 nieuwe spelletjes: een matrix en associatiespel. Samen met juf Romy legden we de juiste spullen bij Sint of bij Piet en legden we de kaartjes op de juiste plaats in de matrix. Op het einde van de dag keken we samen naar de aftelkalender en ontdekten we hoeveel dagen we nog moeten wachten voor het bezoek van de Sint.
Deze morgen had Jules iets in zijn schoen gelegd maar dat was niet juist. We vonden het grappig en vertelden Jules wat erin moet liggen. Daarna vertelde Juf Romy ons het verhaal "Sinterklaasje". Samen vertelden we over Sint en Zwarte Piet.
Daarna speelden we in de hoekjes met enkele nieuwe spelletjes: we maakten onze schoen met/zonder een lijstje, we probeerden met een schoen stil en luid te stappen,... Onze schoenenwinkel werd een beetje vernieuwd. Op het einde van de dag oefenden we ons liedje van "Schoenen om te dansen" en dansten we op het lied.
Vandaag kregen we bezoek van de kindjes van juf Sandra en kwam ook stagiaire Bianca langs om via observeren en meespelen de kindjes te leren kennen.
We ontdekten deze morgen grote voetstappen in de klas.. Van wie zouden die zijn? Misschien van Zwarte Piet? We dachten allemaal dat ze misschien van Zwarte Piet zouden zijn door de roet in de schoorsteen.
Samen met juf Bianca speelden we een schoenenmemory met echte schoenen en dozen. Met juf Romy werkten we onze Sinterklaasschoenen helemaal af.
Na de speeltijd speelden we met juf Bianca het magneetseizoensspel. We kozen zelf het weer/seizoen en kleedden de mannetjes juist aan. In de kring deden we samen met juf Romy het blote voetenpad. We kozen zelf of we het liever op blote voeten deden of met sokken aan.