Elk jaar wil ik openen met een 'pakkende les', iets actueels, iets wat veel mensen heeft beziggehouden tijdens de zomer, iets wat maatschappelijk relevant is en waar ons vak positief mee kan worden voorgesteld. Ik las een opiniestuk in de Standaard van vorige week dat aan deze normen kan voldoen. Dat wordt het wellicht, of het moest zijn dat er de volgende dagen nog iets anders onder mijn ogen komt. Maar onderstaand stuk geeft voldoende elementen, die het bespreken waard zijn: oecumene, respect, christelijke hoogdagen, multiculturele samenleving, waarden en normen,... En toch is het een hele korte tekst.
Wat zou Jezus doen?
De Standaard, 16 /08/2013
JOËL DE CEULAER
Een overdreven drukke dag
mocht ik het niet noemen, maar ik heb mijzelf gisteren toch blootgesteld aan
een respectabel aantal sociale contacten. Niet alleen in huiselijke en
familiale kring, ook qua buren en collegas heb ik mij niet onbetuigd gelaten.
Tevens heb ik, weliswaar louter per telefoon, contact gehad met enkele
vrienden, teneinde hen uit te nodigen voor een etentje dat eerstdaags wordt
georganiseerd.
Om maar te zeggen: ik heb
gisteren verschillende mensen gesproken. Overwegend sociologische katholieken
waren dat zelfs. Gaandeweg ongelovig geworden, maar opgegroeid met het
levensverhaal van Jezus.
En toch heeft niet één
van hen gisteren zelfs maar de geringste opmerking gemaakt over de
tenhemelopneming van de Heilige Maagd Maria. Merkwaardig, want daarom hadden
wij een dagje vrij. Om een katholiek feest te vieren waar geen enkele katholiek
van wakker ligt, laat staan dat iemand het verschil kent tussen hemelvaart en
tenhemelopneming (het eerste kan alleen God, voor het tweede heb je Zijn hulp
nodig).
Bon. Vergelijk dat nu met
het Suikerfeest dat ieder jaar door moslims wordt aangericht om het einde van
de ramadan te vieren. Daar wordt zo intens en oprecht naartoe geleefd dat ook
de niet-islamitische medemens perfect weet wat er aan de hand is.
De vraag is nu: welke
reden kunnen wij in godsnaam nog verzinnen om die tenhemelopneming van Maria
qua officiële feestdag niet te vervangen door het Suikerfeest?
Laten we aan die vraag eens een katholieke
draai geven: wat zou Jezus doen, mocht hij Chef Officiële Feestdagen zijn?
Informatie:
Maria-Tenhemelopneming of Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart is de katholieke feestdag waarop de opneming van Maria in de hemel "met lichaam en ziel" wordt herdacht en gevierd. In de Orthodoxe Kerk wordt dit feest de Ontslapenis van de Moeder Gods genoemd.
Over het overlijden en vervolgens
met lichaam en ziel opgenomen worden in de hemel van Maria zijn verschillende
verhalen in omloop die uit de kerkelijke traditie afkomstig zijn. In de Bijbel
wordt er niet over gerept. Maria moet ergens tussen 36 en 50 n.Chr. zijn
overleden ofwel in Jeruzalem ofwel in Ephese. Volgens een bepaalde traditie waren alle apostelen hierbij aanwezig, behalve Tomas. Toen deze aankwam was Maria's lichaam al begraven en om haar toch eer
te bewijzen bezocht Tomas in zijn eentje haar graf. Tomas zag toen de
tenhemelopneming van Maria. Daarbij kreeg hij van Maria haar gordel. De overige apostelen geloofden dit niet totdat hij hun de gordel
toonde en het lege graf. Een opmerkelijke omkering van de situatie toen Tomas
als enige apostel aanvankelijk niet geloofde in de verrezen Christus.
In de Katholieke Kerk is
Maria-Tenhemelopneming een hoogfeest en wordt steeds op 15 augustus gevierd. In veel (katholieke) landen, waaronder België, Polen, Frankrijk, Luxemburg, Italië, Oostenrijk, Slovenië, Spanje en gedeeltelijk in Duitsland (in Saarland en gedeeltes van Beieren) is het een
wettelijke feestdag. Het in de volksmond gebruikte "Maria Hemelvaart"
is volgens het katholieke geloof niet correct omdat Maria niet zelf ten hemel
opsteeg maar door God in de hemel werd opgenomen.
In Arrondissement
Antwerpen en omgeving en Costa Rica wordt op 15 augustus tevens Moederdag gevierd.
Het Suikerfeest of het Kleine
Feest is een islamitisch feest waarop het einde van de maand ramadan gevierd wordt.
Hoewel bijvoorbeeld binnen de
Turkse gemeenschap de term Suikerfeest algemeen gehanteerd wordt, kunnen niet
alle moslims zich hierin vinden. De oorzaak hiervoor is het gegeven dat de benaming
Suikerfeest slechts betrekking op eten heeft. De vergelijking wordt wel gemaakt
met Kerstmis het Kalkoenfeest te
noemen. Volgens sommige moslims is het dan ook beter om het feest te duiden met
het Kleine Feest. Het Kleine Feest staat in verband met het
Offerfeest dat ook wel het Grote Feest
wordt genoemd. Desondanks is de term Suikerfeest
in zowel België als Nederland de meest gehanteerde benaming voor het feest aan het einde van het
vasten gedurende ramadan.
(Bron: Wikipedia)
Ter overweging:
Kan je het
pleidooi van de auteur van dit opiniestuk begrijpen of niet? Leg uit waarom.
|