Inhoud blog
  • opdracht: Op zoek naar transcendentie
  • Nieuwe tijden, nieuwe vragen
  • Over de klas waar het niet wil(de) lukken-deel 2
  • Over die klas waar het maar niet wil lukken
  • Weten dat je zo niet moet reageren en toch...
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    godsdienstleerkracht uit de 21e eeuw
    Godsdienstles in de derde graad SO
    15-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'U geeft toch geen les meer over Jezus en de bijbel en al?'
    Het koppel werd aan mij voorgesteld via gezamenlijke vrienden. We waren op een feestje, gemoedelijke sfeer, wat vrijblijvend gebabbel. De gezamenlijke vriendin stelde mij aan het koppel voor en wist te vertellen dat ik wellicht vanaf september aan hun dochter les zou geven. We drukten elkaar de hand en de vrouw vroeg meteen welk vak ik gaf. Logisch. 
    'Ik geef godsdienst.'
    Er volgen grosso modo twee soorten van reacties op deze mededeling: ofwel beginnen mensen te vertellen waarom ze zelf niet (meer) geloven ofwel gaan ze lopen. Bij de eerste categorie mensen reken ik ook zij die de mening hebben dat het geloof iets is dat je blijkbaar alleen maar kan verliezen of -om het met Rik Torfs te zeggen: "Ongeloof is vooruitgang' (in de uitstekende column 'Bestaat God' uit DS 10/12/09). 
    Dit koppel vond mij op het eerste zicht blijkbaar sympathiek en misschien zelfs te hip om te gaan lopen (of misschien wilden ze gewoon hun dochters schoolloopbaan beveiligen?) en daarom zei de man: "Maar u geeft vast toch geen les meer over Jezus en de bijbel en al?" Ik stelde de mensen zichtbaar teleur door te antwoorden dat ik wel degelijk over God, over Christus, over de bijbel en zo praat. Meer zelfs: dat zijn de uitgangspunten van waaruit ik les geef. "Ho maar, dan ga je het nog lastig krijgen met mijn dochter!" Onder het motto 'een verwittigde vrouw is er twee waard'. Ik blijf glimlachen en zeg (naar waarheid trouwens!) dat ik ervaren heb dat de leerlingen doorgaans minder problemen hebben met het confessionele element van de godsdienstlessen in het katholiek onderwijs (nota bene!) dan de ouders. Het antwoord dat ik had verwacht luidde: "Maar dan ken je ons dochter nog niet!" Dat is waar.
    Ik vertelde aan de ouders dat onze school een katholieke school is, en dat het vak godsdienst een confessioneel vak is, waar je van de leerlingen in elk geval op meer begrip kunt rekenen wanneer je jezelf als (praktiserende) gelovige out, dan wanneer je daar niet wil over praten of wanneer je antwoordt dat dat persoonlijk is. Dat konden ze beamen: hun dochter zit namelijk momenteel ook op een katholieke school ('vanwege de betere kwaliteit van onderwijs, begrijpt u?'-??? - ik ben daar zelf niet helemaal van overtuigd, eerlijk gezegd, maar ik heb geleerd niet altijd het laatste woord te willen hebben) en had haar godsdienstlerares gevraagd of ze zelf gelovig was en die vrouw had blijkbaar gezegd dat ze niet wenste te reageren op dergelijke persoonlijke vragen. Dat hoor ik wel meer en dat verwondert mij telkens weer. Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe je enigermate overtuigend een confessioneel vak kan geven, zonder er zelf van overtuigd te zijn. Je zegt toch andere dingen in de lessen godsdienst dan in de lessen fysica? Kan je die lessen op een afstandelijke manier geven, ttz vanuit een buitenstaandersperspectief? Dat lijkt me toch een zware klus. Hoe kan je 20u per week met jonge mensen op weg gaan in de jungle van zingevingsvragen en daarop een christelijk antwoord trachten te vinden, zonder zelf te geloven dat God bestaat en dat de Blijde Boodschap van Jezus een hele goede (zo niet voor jou de best mogelijke) manier van leven is? 
    Ik zeg dus tegen de ouders dat ik aan de leerlingen hetzelfde zeg als aan hen: namelijk dat ik niet kan geloven dat God niet bestaat en dat ik ervan overtuigd ben dat de christelijke manier van leven een uitstekende manier van leven is, maar dat ik respect heb voor hen voor wie dat niet zo is. Toch zie ik het als mijn taak om leerlingen bij te brengen waar het christendom voor staat, wat het betekent om een christen te zijn  en hen wegwijs te maken in de boeiende wereld van de bijbel. Ik wil hen tonen hoe de oude teksten nog brandend actueel zijn en hoe Jezus door zijn manier van leven ons waarden heeft bijgebracht, die een mens gelukkig kunnen maken. Ik ga zelf naar de eucharistieviering, omdat ik daar meestal zelf kan herbronnen. Ik vergelijk het met de wekelijkse voetbaltraining, die je beter niet mist als je op zondag de match wil spelen. Oké: op dat moment is de moeder van mijn aspirant-leerlinge al aan het wegkijken en probeert ze het gesprek van naast ons mee te volgen. De vader probeert nog één keer: "Maar je bent het toch niet eens met de standpunten van de paus en de pedofiele priester-toestanden en zo?" Mijn antwoord stelt hem blijkbaar gerust. Ik heb gezegd dat het feit dat ik gelovig ben me totaal niet belet om zelf te blijven denken en kritisch in het leven te staan. Natuurlijk vind ik het verschrikkelijk dat priesters kinderen hebben misbruikt en daarbij misbruik hebben gemaakt van hun vertrouwenspositie. Dat kan volgens mij niet zwaar genoeg bestraft worden. Ik zeg dat ik het van priesters zelf nog erger vind dan van zwemcoaches bijvoorbeeld, juist omdat ik gelovig ben. De vader zegt dat hij benieuwd is hoe zijn dochter zal reageren op mijn lessen. 
     


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs