Inhoud blog
  • opdracht: Op zoek naar transcendentie
  • Nieuwe tijden, nieuwe vragen
  • Over de klas waar het niet wil(de) lukken-deel 2
  • Over die klas waar het maar niet wil lukken
  • Weten dat je zo niet moet reageren en toch...
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    godsdienstleerkracht uit de 21e eeuw
    Godsdienstles in de derde graad SO
    04-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kennismakingsles
    Het is mijn 25e keer dat ik een schooljaar start met enkele voor mij totaal nieuwe klassen. Maakt dit me tot een expert in do's en don't's van de eerste kennismaking tussen leerlingen en godsdienstleerkracht? Geen idee. Wat ik wel weet is dat er een aantal zaken zijn, die ik niet meer zal doen in een eerste les. 
    Voorbeelden? De leerlingen onderwerpen aan een soort van "ondervraging" over hun thuissituatie waarbij ze het beroep van hun ouders mogen neerschrijven of vertellen. Dat leerde ik alvast van mijn eigen kroost, die het afschuwelijk vonden om te moeten vertellen dat hun ouders allebei(!) godsdienstleraars zijn. 
    Verder is het niet zo'n goed idee om leerlingen te laten noteren wat ze van de godsdienstlessen verwachten. Je hebt nu eenmaal je leerplan en de desillusie aan beide fronten kan nauwelijks groter zijn in bepaalde gevallen. 
    Ook geloof ik niet dat je je jaarplanning moet afhaspelen. Teveel is trop. En tussen droom en werkelijkheid staat tot nader order een wereld van verschil, of is dat alleen bij mij het geval? 
    Misschien best ook niet de hippe sympathiekeling uithangen, als je dat niet echt afgaat (de aandachtige lezer voelt dat dit een beproefde methode van ondergetekende is). 
    Té streng is dan ook weer uit den boze. 
    Te grappig is geforceerd... 
    Wat moet je dan in godsnaam doen? Aha! Dat is dan weer een voordeel als je kan geloven. In godsnaam...in Gods-naam: laten we dus rustig rekenen op de heilige Geest en Zijn sublieme gaven. Iets te hoog gegrepen voor jou? Ook voor mij, vrees ik. 

    Wat te doen als je een nieuwe klas met allemaal nieuwe gezichten binnentreedt? In mijn geval is het stilletjes hopen dat er iemand het jaar overzit en dan laat ik die mij voorstellen. Flauw, ik weet het, maar het werkt. En als dat niet zo is, dan probeer ik vooral rustig en correct te blijven. Wat verwacht ik van de lessen en van de leerlingen? Wat gebeurt er als ze dit niet doen? Waar laat ik hen de vrije keuze in? Hoe gaan we om met uiteenlopende meningen (respectvol, hoe anders?). En vooral: niet vergeten te zeggen hoe leuk ik het vind om na bijna drie maanden eindelijk weer voor de klas te staan. 
    Vlaanderen heeft hele toffe godsdienstleerkrachten, dat is alvast een opsteker. Dat merk ik als ik ontdek dat de meeste leerlingen niet zo heel erg negatief de klas binnenkomen. Ze vinden de lessen godsdienst niet de allersaaiste uurtjes van de week. Alhoewel: vanmorgen viel een 17-jarige knaap ei zo na in slaap tijdens het laatste leskwartier ( godsdienstlessen duren bij ons 2 lesuren na elkaar, gelukkig!). Na de les vroeg ik hem om volgende week iets vroeger te gaan slapen, en als dat niet lukte wat dichter tegen het open raam plaats te nemen. Hij gaf toe dat het festival van vorig weekend nog niet helemaal uit de leden was, maar beloofde beterschap.

    Bestaat er een toverformule om de eerste kennismaking iets minder te laten uitmonden in klamme-handen-gevoel? Ik vrees van niet. Ik probeer eerlijk gezegd de strengste versie van mezelf te zijn en nog niet mijn hele curriculum prijs te geven. Kwestie van hen nieuwsgierig te houden naar de volgende les. En ik vraag hun naam en van waar ze komen. Want natuurlijk wil ik ook wel weten wie ik voor me heb. En tegen de volgende les hoop ik dat er fotolijsten beschikbaar zijn, zodat ik hun naam al een beetje kan leren. Niets zo vervelend als 2 maanden lesgeven zonder iemand bij zijn naam te kunnen noemen.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs