GEORGES ALS VINAMI FREE LANCE JOURNALIST
MEER WETEN OVER WIJN?
Inhoud blog
  • Een passende wijn bij dat iconisch halvemaanvormig broodje? Over de croissant en viennoiserie.
  • WIJNWEETJES NOVEMBER 2025
  • Belgische en Vlaamse kazen bij Belgische en Vlaamse wijnen? Onbekend is onbemind! Toch een positief puntje voor onze contreien bij de klimaatopwarming?
  • Belgische Wijnbouw - discussiepunten
  • LIEFDE EN GENOT
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    27-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERRASSENDE WIJNEN BIJ DE HAARD

    VERRASSENDE WIJNEN OM VAN DE GENIETEN BIJ EEN KNETTEREND HAARDVUUR IN DE MATCH MET MUZIEK

    Enkele persoonlijke favorieten!

     

    Onderzoek leert ons dat we in de herfst- en winterperiode andere wijnen prefereren dan in de lente-zomerperiode. De lichte fruitige rose’s, de witte  terraswijntjes en de piepjonge lichte rode wijnen maken nu plaats voor ronde witte wijnen, voor stevige tanninerijke rode wijnen of voor belegen bubbels. Dit bewijst dat de weersomstandigheden een grote invloed hebben op onze stemming en consumentengedrag. We kiezen voor wijnen die op kunnen tegen de grauwe, grijze herfst- en winterperiodes die we soms noodgedwongen in eigen huis aan het haardvuur doorbrengen. Is dit nog een nasleep van de Covid-periode of is dit ten gevolge van de uitdrukking “blijf in uw kot ?”

    Ik zie het iets leuker en positief en zeg “have a glass of class at home with music !”

    Dergelijke wijnen die de winterkou verjagen omschrijven we als stevige wijnen die ons binnenste verwarmen en die in combinatie met spijs rijke seizoengerechten aankunnen. Even denken aan bijvoorbeeld zinfandel, nebbiolo, Châteauneuf-du-Pape, tawny port, houtgelagerde chardonnay, Duitse riesling, belegen champagne of andere goed gerijpte mousserende wijnen…

    Enkele van mijn persoonlijke favorieten:

    Zinfandel uit Californië-VS: matig gekleurde rode wijn met medium intense aroma’s van pruimen- en frambozenjam, tabak, thee, kaneel, vanille en toast. Lage zuren, zeer hoog alcohol en lage tannine. Volle body. Met spijs: pasta, paprika’s, krachtige gekruide gerechten.

    (In de Zinfandel-stijl: Amarone della Valpolicella-Veneto-Italië, Primitivo uit Puglia-Italië).

    Châteauneuf-du-Pape uit de Rhône-Frankrijk: deze matig gekleurde rode wijn heeft aroma’s van pruimen, kers, vijgenpasta, specerijen, garrigue en toast. De wijn is droog met lage zuren, hoog alcohol, matige tannine maar toch aan de drogende kant. Volle body met grenache overwicht. Met spijs: wild en stoofschotels, met Roquefortkaas.

    (In dezelfde stijl: Gigondas, Vacqeyras en Lirac-Rhône-Frankrijk en Priorat-Spanje en canonnau-Sardinië-Frankrijk).

    Riesling Kabinett, Mosel-Duitsland: lichtgekleurde witte wijn met intense aroma’s van appel, citroen en limoen. Deze wijn is fundamenteel droog (maar niet beendroog, want de hoge zuren worden iets getemperd door een klein beetje restzoet), medium alcohol en minerale, appel en citrusachtige smaak. Lichte body. Met spijs: zuurkool, asperges, varkensvlees.

    (In dezelfde stijl: riesling uit Wachau-Oostenrijk. Riesling uit de Elzas-Frankrijk en riesling uit Luxemburg).

    Ikzelf kraak wel eens graag een flesje aan de haard bij het luisteren naar een nostalgisch liedje gevonden op Yo Tube. Als wijnliefhebber vroeg ik me dan ook af welke invloed muziek heeft op ons waarnemend vermogen bij het degusteren van een fles wijn. Ik ging grasduinen op internet en in mijn cursussen wijnopleiding. Proefondervindelijk interessant en inderdaad de muziek die je beluistert kan invloed hebben op hoe je de wijn smaakt. Zij het nu klassieke, uptempo of rustige melodieën, wetenschappelijk onderzoek heeft de connectie tussen de twee aangetoond. Uit onderzoek blijkt dus dat muziek onze beleving van wijn sterk kan veranderen, in hoeverre we ervan genieten, hoe het smaakt, hoe snel we het drinken en hoeveel geld we eraan uitgeven. Ik begon te brainstormen over de vragen:

    §  zorgt opzwepend ritme ervoor dat we graag bewegen op muziek?

    §  koppelt ons brein muziek aan herinneringen?

    §  activeert muziek je motorische en creatieve hersengebieden?

    Muziek helpt bij de sfeer van het drinken van wijn.

    De manier waarop we onze gevoelens interpreteren heeft een grote invloed op hoe we ons voelen. Dit kan gerust vergeleken worden met het aansteken van een kaars om een bepaalde sfeer te creëren. Rustgevende muziek is datgene wat we nodig hebben om tot onszelf te komen. Hoe het ook zij: hoe meer je geniet van de muziek die je hoort, hoe beter de wijn zal smaken die je erbij drinkt.

    Muziek beïnvloedt hoe wijn smaakt.

    Terug toont de wetenschap aan dat mensen de aanleg hebben om bepaalde smaken aan bepaalde geluiden te koppelen. Wetenschappelijk onderzoek bewees dat hierdoor zoete, soepele of zure smaken in wijn beïnvloed worden door de muziek die we erbij beluisteren. Hou rekening met:

    ·      De beleving van zoete smaken in wijn wordt versterkt door muziek met een gelijkluidend, vloeiend en zacht tempo met hoge, vrolijke piano-accenten erin. De proever-luisteraar van zachte muziek proeft duidelijke fruitige kenmerken in de wijn.

    ·      De beleving van de soepele smaken in wijn wordt versterkt door muziek waarbij harmonieuze majeurakkoorden gespeeld worden. De proever-luisteraar ervaart meer diepgang en robuuste accenten in zijn wijn.

    ·      De beleving van de zure smaken in wijn wordt versterkt door muziek met een krachtig staccato tempo en hoge schelle 

    tonen. De proever-luisteraar van deze muziek proeft duidelijk frisse en kruidige tonen. Wanneer we de muziek die we beluisteren omschrijven als krachtig en gewaagd, dan is de kans groot dat we de wijn die wij erbij drinken ook met organoleptische overeenstemmende termen zullen omschrijven. Tedere en zachte muziek zal ook meer zo smaken. Experimenteer eens met een sauvignon blanc of een chenin blanc bij lichte klassieke muziek van Mozart?

    Old Vines Chenin (wit) van de Kaap: ingetogen wijn met medium intensiteit van de oogstaroma’s van guave, gele appel, limoen, kweepeer, honing en ananas. Kelderaroma’s van vanille, toast en boter. In de mond is de wijn droog met hoge zuren. Vettig mondgevoel, medium tot hoog alcohol en een minerale ingetogenheid. Medium tot volle body, stevig. Met spijs: varkenswangetjes.

    (in dezelfde stijl: een chardonnay uit Zuid-Afrika, uit Mendoza-Argentinië of uit Chili).

    Probeer eens een lichte fruitige shiraz geschonken bij zwaardere klassieke muziek en je zult merken dat je beoordeling van de wijn meer powerful zal klinken?

    Barossa Shiraz uit Australië: diepgekleurde rode wijn met een uitgesproken neus van bramen, blauwe bes, zwarte kers, munt en eucalyptus, vanille en kokos. Droog met matige zuren. Veel maar rijpe tannine en een hoog alcoholgehalte. Volle body, krachtig. Met spijs: groente stoofpot met pesto.

    (in dezelfde stijl: shiraz uit Chili, Argentinië en uit Washington State).

    Doe de test eens met een Italiaanse rode Montalcino of Chianti Classico uit Toscane-Italië waarvan de volle complexe smaak zeer goed coördineert met een mooie sfeervolle instrumentale fusionjazz?

    Chianti Classico uit Toscane-Italië: mediumgekleurde rode wijn met kenmerken van rode en zwarte kers, pruimen, thee, tabak en leer. Medium zuren, alcohol en tannine. Stevige volle body. Met spijs: ossobuco, lamsbout, wilde eend, hert, rosbief met madeirasaus.

    (in dezelfde stijl: Vino Nobile di Montepulciano, Brunello di Montalcino en Carmigrano).

    Muziek beïnvloedt hoe snel we wijn drinken.

    Zowel het tempo als het volume van de muziek kunnen invloed hebben op hoe snel het wijnglas leeg is. Hoe sneller de beat, hoe sneller men drinkt. Deze truc wordt vaak gebruikt in de horeca om het tempo van de drankbestellingen op te drijven.

    Muziek beïnvloedt het winkelgedrag.

    Muziek beïnvloedt ook hoe we geld uitgeven aan wijn en welk type wijn we dan uitkiezen.

    ü de culturele achtergrond van de muziek heeft invloed op welke wijn je koopt. Hoor je Franse muziek in je wijnhandel, dan ben je sneller geneigd om Franse wijn aan te kopen.

    Hetzelfde voor Duitstalige muziek, Italiaanse en ga zo verder.

    ü het muziekgenre beïnvloedt onze voorkeur voor rode of witte of rosé wijn. Rockmuziek met een stevige bas zal consumenten eerder verleiden om voor rode wijn te kiezen, terwijl vrolijke popmuziek eerder aanzet tot het aanschaffen van witte of rosé wijn.

    ü de muziekstijl heeft invloed op het totale bedrag wat je uitgeeft aan wijn. Klassieke muziek moedigt het meest aan om dieper in de portemonnee te tasten. Als er dus opzwepende klassieke muziek opstaat willen we onszelf belonen en hebben we een associatie met luxe, dus kopen we eerder een duurdere fles wijn. In wetenschappelijke termen noemt men dit aanmaak van dopamine wat dan weer invloed heeft op het beloningscentrum van onze hersenen.

    Uit al deze bevindingen leren we dat :

    ·      wijn en muziek goed bij elkaar passen en ons een positief effect nalaten.

    ·      muziek maakt ons blij, wijn dus ook!

    Zo besloot ik dan ook een volgende keer bij het wijndrinken meer aandacht te schenken aan de passende achtergrondmuziek. Hop naar je wijnhandelaar en …………

    Proost, het werkt!

     

     

     

     

    Georges De Smaele, wijnrecensent.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-10-2022, 13:27 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    10-08-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INVESTEREN IN WIJN - PARTNER IN EEN WIJNGAARD ?
    INVESTEREN IN WIJN – PARTNER IN EEN WIJNGAARD ?

    Als freelance wijnjournalist verblijf ik jaarlijks enkele weken in ‘la douce France’  om mijn wijnkennis te verfijnen en om de wijnboeren beter te leren kennen én te begrijpen. Normaliter hebben we het over de werken in de wijngaard, de valorisatie van oude druivenrassen, het vinificatieproces, de conversie naar biologische wijnbouw enzovoort…
    Bij een recent bezoek aan een jonge wijnbouwer in de Languedoc, niet ver van Pézenas, maakte deze wijnboer mij warm voor zijn businessplan gebaseerd op een investering in wijnaandelen. Een vloeibare investering ? Ons 3- uur durende gesprek, gepaard gaande met het nodige wijnvocht scherpte mijn nieuwsgierigheid aan. Zonder mij onmiddellijk in dit menselijk investeringsavontuur te storten luisterde ik met volle interesse naar zijn verhaal over een wijnminnende Parisiën die had geïnvesteerd in drie Franse wijngebieden namelijk in Nairaud-Suberville (Centrum Loire), in Château Crois de Labrie (Saint-Emilion) en in Vignoble Amira (Saint-Joseph in de noordelijke Rhône). Deze enthousiaste wijnliefhebber had geïnvesteerd onder de vorm van een GFV (Groupement Foncier Viticole), een maatschappij dat tot doel heeft percelen met wijnstokken te verwerven die zijn verhuurd aan een wijnboer die verantwoordelijk is voor de exploitatie ervan. Bijzonder aan deze investering is dat de intekenaars meestal worden gecompenseerd met een aantal flessen. Er is ook een vergoeding in contanten voorzien omdat een 100% lease niet legaal is. De meeste medewerkers geven de voorkeur aan flessen.
    Bij het elektronisch grasduinen in deze problematiek constateerde ik dat GFV’s een belangrijk financieel instrument zijn geworden in de wijnwereld. Dit wordt bevestigd door Hélène CORRE, directeur van BACCHUS CONSEIL, een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort investeringen. Ze worden in uitvoering gebracht wanneer een wijnboer de mogelijkheid heeft om grond te verwerven, maar ook in het geval van overdracht van activa om de koper in staat te stellen de andere begunstigden te compenseren ( erfeniskwesties), of ter ondersteuning van jonge wijnboeren die zich willen vestigen. Instappen in zo’n investering vraagt bijzondere oplettendheid. In dat investeringswereldje is mond tot mondreclame of contact met wijnboeren tenzij bij hen thuis of op wijnbeurzen van groot belang.
    Een andere directe manier is contactname met adviesbureau’s die zich in deze niche hebben gepositioneerd. Via elektronische weg wordt dan gevraagd om gratis en vrijblijvend een zoekmandaat te ondertekenen waarin men de geïnteresseerde regio’s aangeeft. Zodra er een dossier ontstaat, wordt er contact opgenomen. Eens de akte is ondertekend én het geld is gedebiteerd ben je eigenaar van een paar rijen wijnstokken en voor liquide dividenten per jaar.
    Is deze investering rendabel ? Het blijft een plezierinvestering met een rentabiliteit van 4 à 5 procent winst, wat niet slecht is ! Buiten de schenking van wijn, voor het leven of voor een periode van 18 jaar, afhankelijk van het contract, bestaat de mogelijkheid van een meerwaarde bij een exit of bij doorverkoop van de aandelen aan de wijnboer zelf of aan andere collega partners. Bij Bacchus Conseil wordt de prijs van de wijnstokken berekend met SAFER, de openbare instantie die toezicht houdt op de transacties van landbouwgrond. 
    Een andere manier om een wijnboer te ondersteunen, zonder een ingewikkeld investeringsplan te starten is Crowdfunding. Deze aanbiedingen zijn tegenwoordig ‘in’ bij alle sectoren in onze samenleving en de wijnwereld is daarop geen uitzondering. In dit geval gaat het om het bijdragen in een welbepaald wijnproject met als tegenhanger het ontvangen van een aantal flessen wijn. Volgens Maxime DEBURE, oprichter van winefunding.com, willen echte wijnfanaten betekenis geven aan hun donatie. Als dit platform ook kapitaalsinvesteringen biedt, dienen crowdfundingsprojecten als een showcase en kunnen ze een breder public bereiken. Renovatie van een oude schaapsstal omgebouwd tot wijnmakerij, aankoop van een elektrische tractor, omschakeling naar biologische landbouw enzovoort. De voorstellen zijn soms zeer gevarieerd. Als voorbeeld stelt Maxime Debure een overeenkomst voor van ongeveer 150 tot 300 Euro met ontvangst van 3 tot 6 flessen per jaar met een duurtijd van 3 jaar. Soms bestaat de mogelijkheid om de wijnen vooraf te proeven.
    En hoe zit het in Vlaanderen?
    Dat crowdfunding in alle markten van nut kan zijn hoeft niet langer te worden bewezen. Ook in onze contreien heeft men aandacht voor de studie en publicatie van de  ‘American Association of Wine Economist’ (AAWE) waarbij de studie aangeeft dat vooral voor een ‘reward crowdfunding’ wordt gekozen met de voorkeur van een fysische beloning in de vorm van de wijn zelf. De investeerders verkiezen dus enkele flessen wijn boven een portie aandelen. Daarbij blijken de investeerders vooral jong en mannelijk te zijn. Ze zijn dicht bij het project te vinden.
    Aan alle wijnliefhebbers, ook vrouwelijke, doen !!

    Enkele verduidelijkingen:
    Voorbeeld: VZW-domein Laagland te sleidinge (sedert 2014 wijnliefhebbersproject met ongeveer 150 leden)
    1500 wijnranken (domeinlaagland.be)

    GFA (Groupement Foncier Agricole) : verhuurder van landelijk onroerend goed. Maakt het mogelijk om een landerfgoed te organiseren, de eenheid ervan te bewaren, de overdracht ervan te verzekeren, uit een erfenis te komen.

    GFV: wijninvesteringsbedrijf-Groupement foncier Viticole

    Project WineFunders: 
    • Kies een project uit de wijndomeinen geselecteerd door wijnexperten in aankoop van wijngaarden, bouw van een wijnmakerij, aankoop en uitrusting enzovoort.
    • Jij financiert en kiest tussen 3 aangeboden modellen
    - Wine Pay-Back (volledige terugbetaling in wijnen met korting van 15 tot 30%
    - Wine Bond (je kapitaal wordt terugbetaald in euro’s en je ontvangt 6 tot 8% rente in wijn)
    - Wine Equity (je wordt aandeelhouder van de inboedel) 
    Enkele voorbeelden: Château Carpe Diem (Provence), Château Cazebonne (Saint Pierre de Mons-Bordeaux)

    Hélène CORRE: directeur Bacchus Conseil
    Maxime DEBURE : Ceo WineFunders



    Georges De Smaele, wijnrecensent.


         


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-08-2022, 15:35 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    25-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHINA: EEN CONSTANT EVOLUERENDE WIJNMARKT
    CHINA: EEN CONSTANT EVOLUERENDE WIJNMARKT

    AANKOOP VAN BUITENLANDSE WIJNEN IN CHINA

    De stijging van de consumptie, de steeds meer aankopen op internet en de snelle verwestering in levenswijze zijn de voornaamste oorzaken van de snelle evolutie op de wijnmarkt in China. Zij drinken steeds meer wijn, vooral rood. Dit geeft nieuwe perspectieven voor exporteurs terwijl lokale producenten zich vooral zorgen maken. Dit gegeven leert ons dat China een grootmacht in wording is in wijnconsumptie. We stellen ons dan ook de vraag of China zelf niet genoeg wijn produceert en waarom de import van buitenlandse wijn zo hippe is.
    China heeft een gigantische oppervlakte van 9.571.300 vierkante kilometer. Het bevindt zich tussen de 20ste en de 50ste breedtegraad. De belangrijkste wijngebieden zijn Xinjiang (in het noordwesten), Dongbei (noordoosten), Shaangaan (centraal), Singjintong (ten oosten van Beijing) en Huangbehei (ten noordoosten van de provincie Shandong). Door zij grootte bevat China verschillende klimatologische verschillen. Van zeer warme subtropische temperaturen in het zuiden tot hele korte zomers en barre winters in het noorden. De vochtigheidsgraad die enorm hoog is het hele jaar door vormt dan ook de ideale voedingsbodem voor bacteriën en schimmels. Een huzarenwerk om dus druiven te telen. China is dus nooit een erg populair wijnland geweest maar door de moderne technologieën (klonen, DNA-onderzoek enz.)  kan daar wel eens vlug verandering in komen. Tegenwoordig houden Chinese wijngaarden rekening met Europese smaken en kiezen dan ook voor meer droge wijnen. Bekende rode druivensoorten die in China worden gebruikt zijn merlot, pinot noir, cabernet franc en cabernet sauvignon. Enkele witte druivensoorten zijn chardonnay, sauvignon blanc en riesling. Ook enkele autochtone druiven doen het goed zoals beichum en longyan. 

    Te vermelden is dat reeds in 1892 een Chinese diplomaat een wijnhuis opstartte in Yantai. Eerst produceerde hij wijn uit eigen inheemse druivenrassen maar al vlug bleek dat de wijnen niet echt in het smaakprofiel van de consument lagen en dus importeerde hij 500.000 wijnstokken uit vooral de Verenigde Staten en Europa. Het is dan ook van die tijd dat beroemde Franse druivenrassen hun intrede deden in China. Zijn wijnhuis ChangyU Pioneer Wine bestaat nog steeds en is bij benadering het negende grootste wijnhuis in de wereld. Hoe het nu komt dat we zo weinig Chinese wijn in onze contreien aantreffen heeft vooral te maken met het feit dat de Chinezen zelf hun wijn consumeren en dat er dus weinig wijn overblijft voor export.
    De meeste Chinese wijnen zijn echter erg zoet en aromatisch. De rode zijn tanninerijk en krachtig en zijn geïnspireerd op Bordeaux wijnen. Het beste is om ze te belichten voordat ze worden geconsumeerd, dit om hun smaak beter te waarderen. 
    En nu terug naar onze titel ! Wist je dat ? China is het 5e wijn consumerend land in de wereld, verrassend maar waar. Het is de 4e wereldimporteur en er wordt aangekondigd dat het land sterk zal bijdragen aan de groei van de wereldimporteurs. In de afgelopen jaren is het aantal consumenten van geïmporteerde wijnen verdubbeld wat blijkt uit een onderzoek in 2020. De wereld drinkt steeds meer wijn, behalve in Frankrijk.
    Een bloeiende markt
    De wijnmarkt in China is in volle expansie en vooral in volle evolutie. Terry Xu (*1), Chinese consultant en wereldwijde blogger vertelde onlangs: ´ vergeet alles wat je weet over de Chinese markt !¡ Als in het begin wijn in China werd beschouwd als geschenk voor een verjaardag of een feestdag dan is er nu de mentaliteit geëvolueerd en kopen de Chinezen wijn voor zichzelf, dit om plezier te hebben alleen of met vrienden na het werk om zich te ontspannen. Mensen kopen dus wijn om zelf te drinken bevestigde onlangs Grégory Perret (*2), marketing directeur van Paradox (*3) French Wine en Frans importeur gevestigd te Shanghai en gespecialiseerd in massadistributie.
    Wie drinkt de meeste wijn in China?
    Veel studies hebben aangetoond dat jongeren uit de hogere middenklasse meerdere keren per week wijn consumeren. Hun consumptie verandert de markt! Dit door de vele reizen naar het buitenland naar regioÿs die wijn produceren, zoals voornamelijk Frankrijk en Italië. Dank zij sociale netwerken volgen de Chinezen de reizen van diegenen die de wijngaarden van de wereld gaan bezoeken, wat hen reisideeën geeft enzovoort ! Daarom diversifieert de markt snel, zowel qua herkomst als prijs van flessen en wijnsoorten.
    Wat zijn nu de favoriete wijnen in China?
    In China drinken ze graag rode wijn. Ze houden ook van de witte Italiaanse muscat (*4), erg zoet en bij hen succesvol. Stilaan is dus ook droge witte wijn in trek bij de jongeren. Volgens Aline Bao (*5), inkoopdirecteur van de agrovoedingsgigant COFCO (*6) is er een groeiende vraag naar klinkende witte wijnnamen.
    Consumenten, altijd meer gespecialiseerd
    Vanaf nu is het in China goed om iets te weten over wijn om een maatschappelijke discussie te voeren. Het is voor de Chinezen beter om het onderwerp te kennen voordat men aan een proeverij begint, want de gesprekspartner zal ongetwijfeld vragen naar de fles die men drinkt. Vroeger kochten ze goedkopere wijnen of grote merken maar sedert enkele jaren is de consumptie verschoven naar mid-range producten. De Chinees is nu specialist die informatie inwint op internet of op sociale media.
    Op internet exploderen de bestellingen
    Als het gebruikelijk is om een fles in de winkel te kopen, heeft volgens Wine Intelligence (*7) in het afgelopen jaar 48% van de Chinese consumenten die wijn uit het buitenland dronken hun fles op internet gekocht. Er zijn talrijke gespecialiseerde sites op internet om kopers advies te geven. Èen jaar terug ging men naar Google om alles uit te vissen, vandaag kan je naar Tmall (*8) voor wijnadvies en recensies. 
    Concurrentie met lokale productie?
    De invoer van buitenlandse wijnen is zorgwekkend voor China omdat  er steeds meer concurrentie is met de lokale productie. De meeste geïmporteerde wijnen komen uit Europa, meer bepaald uit Frankrijk vanwege hun prestigieuze luxe imago aanbeden door de Chinezen. Ik kan je meegeven dat in 2010 de geïmporteerde wijnen goed voor 20% van de consumptie waren. In 2020 is er sprake van een verdubbeling. Frankrijk is in deze marktleider met 2,3 miljoen hectoliter. Ook zijn Chileense en Australische wijnen zeer succesvol omdat hun toegang wordt vergemakkelijkt door zeer lage douanerechten en door de voordelige handelsovereenkomsten met deze landen.

    Wat management in de sector economie ons allemaal kan leren !


    Bronnen:
    (*1) Terry Xu (diploma WSET)-Wine&Spirit Education Trust-medeoprichter van wijnadvies- en marketingsbureau AROMA. Hij is een van de meest invloedrijke wijnbloggers in China.
    (*2) Grégory Perret-directeur marketing PARADOX ASIA
    (*3) Paradox: Franse company dat import van Spirits en Wines verricht in Azië met standplaats in Shanghai
    (*4) Italiaanse muscat: druif die over het algemeen gebruikt wordt voor het maken van zoete dessertwijnen, maar ook voor mousserende wijnen zoals de Italiaanse Moscato dÿAsti
    (*5)(*6) Aline Bao – COFCO Wine&Wine- COFCO is een Chinese staatsholding voor voedselverwerking (Beijing)-Agro Voedingsgigant
    (*7) Wine Itelligence (opgericht in 2002)-wereldleider in onderzoek en inzichten over wijnconsumenten
    (*8) Tmall: Internationale online marktplaats van het Chinese Alibaba (Chinese e-commercereus). Biedt westerse merken de kans om zich online te presenteren aan miljoenen Chinese shoppers. Grootste retail website in China
    Periodieken Passion Vin en La Revue du Vin de France


    Georges De Smaele, wijnrecensent.
    Juni 2022.   






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-05-2022, 09:00 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    21-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krijgen we een zomer 2022 in het teken van rosé champagnes ?

    Krijgen we een zomer 2022 in het teken van rosé champagnes ?

     

    Om het met een cliché te benoemen: ‘langzaam komen lente en zomer terug’ . Dit klimatologisch verschijnsel doet ons verlangen naar het mooie rosé gekleurde bruisende druivensap. Chique en verfrissende rosé-champagnes zijn al een paar jaar in opgang en daarom selecteerde ik een aantal gourmetflessen rosé-champagnes voor bij het aperitief en wat meer gestructureerde rosé champagnes voor op tafel. Deze trend wordt al jaren niet meer ontkend: rosé champagnes blijven in opgang. Kenners hebben een oogje op cuvées die heel verschillende kleuren en weergavestijlen kunnen aannemen die soms radicaal tegengesteld zijn. Onthoud dat er in champagne – in tegenstelling tot andere regio’s – twee methodes zijn om rosé champagnes te maken. De meest voorkomende is blenden, wat bestaat uit het mengen van witte wijn met een kleine hoeveelheid rode wijn om tenslotte over te gaan tot het maken van de ‘prise de mousse’. Het gebruikte aandeel rode wijn geeft zijn kleur aan de wijn en beïnvloedt het smaakprofiel. Van de kleur van een licht rozenblad tot het sterkere gekleurde karmijnrood wordt bepaald door het champagnehuis. Een hele reeks blended rosés zijn afhankelijk van de stijl van het champagnehuis.

    De tweede methode, bloeden (saignée methode), komt minder voor doordat het veel moeilijker is voor de wijnbouwer voor vinificatie van grote volumes. Net als bij klassieke rosé wijn blijft het sap in contact met de schil die er een tint zal aan geven. Deze maceratie (schilinweking) kan enkele uren duren met als gevolg dat naast de kleur ook de tannine extraheert. Deze maceratie geeft krachtige en gestructureerde rosé champagnewijnen.

    De Oosterse keuken en zijn kruiden passen bijvoorbeeld perfect bij de meest elegante champagne rosé wijnen en bepaalde rode vleessoorten, alsook eend en duif zijn niet bang voor meer gespierde champagne rosé wijnen op basis van een overwicht van  de druivensoort pinot in blend.

    Ik wou hier een selectie aanbieden van de meest betaalbare klasse rosé-champagnes in termen van prijs (rond de 50 Euro) en stijl die de recepties en tafels zullen bekoren deze zomer, waarbij ik opzettelijk grote cuvées of jaargangen uitsluit.

     

    Les rosés gourments (gastronomische )

     

    Joseph Perrier – Cuvée Royale-Marne

     

    Klein familiaal huis, gesticht in 1825 door Joseph Perrier. De eigenaars verbouwen 21 hectare wijngaarden die ideaal zijn gelegen aan de oevers van de Marne. De samenstelling van deze rosé champagne bestaat uit 25% chardonnay, 75% pinot noir en pinot meunier met ongeveer 12% rode wijn uit Cumières. Rijping: 3 tot 4 jaar.

    Deze zalmroze champagne met goede concentratie geeft in onze neus kleine rode vruchten zoals frambozen, rode bessen en bosaardbeien samen met een toetje vanille en peper. Deze cuvée is klassiek en harmonieus met een verteerbare afdronk. Past uitstekend bij aardbeien of bij een kaas uit Langres.

     

    Moët & Chandon – Rosé Imperial – ÉPERNAY

     

    Moët was de eerste die met het idee kwam voor een champagne te ontwikkelen die met fruit en ijs gedronken moet worden.

    Schitterende roze kleur met oplichtende gouden reflecties. Het levendige, fruitige bouquet opent met aromatische rode bessen ( Morello zure kersen, lingon bosbessen , cranberry-veenbes) met nuances van sappige zomervruchten (vijg, nectarine) en een smaakvolle noot van grenadine;

     

    Les rosés structurés (gestructureerde)

     

    Benoit Lahaye (Bouzy)-biologische teelt-100% pinot noir – Rosé de maceration

     

    Dit huis is één van de snelst rijzende sterren in de Champagne en geldt als de beste champagnemaker van Bouzy en omstreken.

    Een rosé champagne met een sterke persoonlijkheid en een uniek karakter. Zeer opwindend om te proeven. Ontvouwt zich in de mond met tonen van bloemen en fruit. Buitengewone complexiteit met een perfecte integratie van de bubbels.

     

    Fleury (RS*) Aube--biodynamisch )100% pinot noir – un rosé saignée issu (bloeding).

     

    Jean-Pierre Fleury is gevestigd in Courteron, een gemeente in de Aube (meest zuidelijke regio van Champagne). Fleury beschikt over 15 ha wijngaard en de productie bedraagt ca. 200.000 flessen per jaar.

    Kenmerken van rood zomerfruit (aardbei, framboos). Deze niet gedoseerde rosé champagne beschikt over volume, breedte en kracht. Het is ongetwijfeld gemaakt voor op tafel. Een zeebarbeel of bij gevogelte haalt deze kanjer het beste uit zichzelf.

    (*) récoltant-manipulant

     

    Het viel mij op dat…..

     

    Bij het proeven van deze rosé champagnes  maar weer eens bewezen werd dat de bediening van deze wijnen bepalend is om van al hun kwaliteiten te kunnen genieten. De temperatuur mag om te beginnen niet te koud zijn omdat het de aroma’s zou blokkeren. Ze mag ook niet te hoog zijn want het zou de wijn ‘ te soft’ maken. De ideale temperatuur ligt dus tussen de 9 en 11° C wetende dat champagne ongeveer twee graden wint wanneer het in het glas wordt gegoten. Decanteren is vaak gunstig voor champagne dat aan complexiteit wint wat het verliest aan bruis. Het decanteren moet gebeuren bij het serveren. Tenslotte is een geschikt glas essentieel om van de aroma’s te kunnen genieten. Ik kies voor een wit wijnglas met een heel dunne rand en niet voor een coupe of flut glas.

    Uittesten maar !

     

     

     

    Georges De Smaele, wijnproever.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-03-2022, 10:40 geschreven door Georges De Smaele  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 08/12-14/12 2025
  • 27/10-02/11 2025
  • 06/10-12/10 2025
  • 05/05-11/05 2025
  • 14/04-20/04 2025
  • 20/01-26/01 2025
  • 28/10-03/11 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 06/11-12/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 05/12-11/12 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 08/02-14/02 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 10/12-16/12 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 11/09-17/09 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 14/11-20/11 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 10/08-16/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Blog als favoriet !
    Startpagina !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Over mijzelf
    Ik ben De SMAELE GEORGES
    Ik ben een man en woon in Lovendegem-BELGIE () en mijn beroep is op rust .
    Ik ben geboren op 13/12/1946 en ben nu dus 78 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wijn en alles wat het culinaire aangaat.
    Vinoloog, Meester-Vinoloog, houder van WSET-level3 Advanced Certificate in Wines and Spirits, Certificaat Bordeaux-SOPEX
    Een interessant adres?

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs