 |
|
 |
Fietsreizen van Gert Vergauwen |
Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs. |
 |
04-09-2025 |
2025 Barcelona Le Cheylard - Vals-Les-Bains |
50 km - 650 HM - 15,05 km/h gem - 20 gr Bewolkt/mist/regen
De col de mezilhac stond vandaag op het programma. Aangekondigd als 2500 HM bleek het uiteindelijk 650 HM te zijn, maar het is wel een boeiende dag geworden.
De rit is eigenlijk heel simpel: klimmen vanaf 400 m hoogte tot op de top op 1119 m hoogte om dan aan de andere kant terug af te dalen tot op een 250 m hoogte en te belanden in de Ardèche. De klim was al bij al best goed te doen want op de top had ik een gemiddelde van 11 km/h over de volledige klim. Dat haal ik alleen als het nooit echt steil wordt. Ik heb dan ook nergens meer dan een 6% gezien met een totaal gemiddelde van slechts een dikke 3%. Heel braaf voor een bergbelimming dus.
 Alles startte aan dit riviertje wat we helemaal tot boven op 1119 m hoogte volgen.
 De weg slingert zich omhoog via een aantal haarspeldbochten. Dit dorpje zijn we een 20 minuten ervoor doorgereden en ligt nu al wat lager te blinken.
 De eerste 12 km van de weg gaat het heel geleidelijk naar omhoog met een percentage wat altijd rond de 3% hangt. Eens we de laatste 11 km aanvangen, start het betere werk. Vanaf dan staat er elke km een bodje wat de statistieken bijhoudt. Heel makkelijk
 Hetzelfde dorpje van daarnet is ondertussen al heel wat kleiner geworden want we zitten een 400-tal HM hoger. Het weer wordt er enkel beter op, ook al hadden ze regen voorspeld. So far, so good!
 Het uitzicht boven is mooi en weids én bovendien zonnig. Het leek me dan ook een goed idee om een tas koffie te drinken met een heerlijke muffin erbij in een café/hotel bovenop de berg.
 De foto van hetzelfde bord in de linker onderhoek heb ik getrokken voor mijn tas koffie. 15 min later was de foto heel wat minder.. Sterke mist is komen opzetten en een paar minuten later is het bovendien nog beginnen te regenen. Van het eerste deel van de afdaling heb ik geen foto's. Ik was te zeer bezig om mijn ogen op de weg te houden én te remmen.. Halfweg ongeveer is het gestopt met regenen (maar het is nog regelmatig eens opnieuw begonnen). Enfin, een verzopen namiddag..
 Ik had een hotel geboekt in Vals-Les-Bains. Een dorpje wat in de jaren 1850 bekend is geworden door het ontdekken van honderden bronnen. Het Grand Hotel des Bains waar ik overnacht heb, is nog een statig hotel uit die tijd. Toen de bronnen bekend begonnen te worden, was er in 1865 iemand die een boring op 95m diepte uitvoerde met de bedoeling een waterbron aan te boren. Hij heeft inderdaad een waterbron aangeboord, maar tegelijkertijd ook een gasbel. De combinatie van beide zorgt er voor dat er 4 keer per dag een geizer ontstaat die begint als een langzaam opborrelend hoopje water.
 om dan een paar minuten later tot een echte geiser uit te groeien. Het geheel duurt een kleine 5 minuten. De hoogte van de straal hangt uiteraard af van een hoop factoren maar de hoogste geziene zou een 95m hoog zijn. Vandaag om 18u denk ik dat we op een meter op 10 zaten. Maar toch wel een best knap stukje natuur.

Naast de mislukte geiser boring zijn er natuurlijk wel een aantal echte bronnen bij waaronder deze bron van Saint Jean die goed is voor 30 miljoen flessen per jaar en in gans Frankrijk gekend is.
04-09-2025, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
03-09-2025 |
2025 Barcelona Lamastre - Le Cheylard |
29 km - 490 HM - 13,3 km/h gem - 25 gr Zon
Vandaag was het dus de bedoeling om een rustdag in te lassen na de "helse" rit van gisteren.
Enfin, er stond dus een korte, maar wel heel mooie rit langs een oude spoorwegbedding op het programma. Eén van de mooiste stukjes tot nu toe.

De route zelf noemt "La Dolce Via" en is eingelijk het vervolg van "Le Train d'Ardêche" alleen is het treintje niet meer bestaand en is de spoorwegbedding vervangen door een overwegend gravel fietspad.

Het pad is best populair en ik ben dan ook meer dan 20 fietsers tegengekomen, maar niemand met bagage..

Zoals het hoort bij een populair stukje fietspad, zijn er op tal van plaatsen rustbanken voorzien.

En uiteraard mogen een paar tunneltjes ook niet ontbreken. Deze is de langste en is goed verlicht, een paar kortere hebben geen verlichting maar zijn zo kort dat het ook zonder verlichting geen probleem is.

Eens de klim ten einde is wordt het "boerenlandschap" geruild voor bossen.

Het (kleine) stuwmeer van Le Cheylard, weinig indrukwekkend.. Le Cheylard zelf heeft wel een gezellig centrum met de nodige terrasjes en is zeker een aanrader.
03-09-2025, 15:15 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
02-09-2025 |
2025 Barcelona Andencette - Lamastre |
58 km - 490 HM - 16,9 km/h gem - 22 gr Bewolkt/zon
Op het programma stond vandaag volgens de GPX route van Benjaminse een rit van 58 km met 1850 HM. Volgens deze track gaat de weg continue op en neer tijdens het stijgen van 120 naar 700 m hoogte. Dit is meer dan stevig en daarom had ik morgen een rustdag voorzien met maar 20 km op het menu.
In realiteit was het weliswaar 58 km maar slechts een 500-tal HM met een maximum hoogte van 500 m. De weg stijgt heel geleidelijk zonder op en neer te gaan maar ik begrijp wel waar het probleem vandaan komt. De rotswand naast de weg is heel steil en heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat zijn GPS verstoord werd. Enfin, de heel zware dag bleek dus heel goed mee te vallenð.
Ondertussen heb ik contact opgenomen met de schrijver van het boekje (Paul Benjaminse) en hem mijn vaststellingen voorgelegd. Ik heb hem al een paar maal op de fietsbeurs gezien en weet dat hij feedback waardeert. Hij was me dan ook dankbaar voor mijn mailtje maar wijt het aan een nieuwe leverancier met andere kaarten.. Lijkt me beetje raar, maar enfin..

Het weer zag er vanmorgen al heel wat vriendelijker uit dan gisteren. Eens de nevel opgetrokken was, was het heel aangenaam.

Het fietspad langs de Rhône was meestal heel wat beter gelegen met een goed zicht op de rivier op de meeste plaatsen.

Na een kleine 30 km verlaten we de Rhône om een zijdal in te draaien van de rivier de Doux. Vanaf dit punt stijgt de weg geleidelijk met een 2% tot 4% met slechts hier en daar een steiler stukje. Ideaal dus.

In het begin van het dal staan er verschillende bordjes naar de "Train de l'Ardèche". Tijdens het zomerseizoen is het mogelijk om de verbinding tussen de Rhône en de Ardêche te maken met een trein waar je fiets op mee kan. In september is dit niet meer mogelijk en is het dus volledig aan de beentjes om van het ene dal naar het andere te klimmen.

Tijdens de klim zijn er heel wat mooie uitzichten ovet het smalle dal van de Doux.

Eens boven wordt het uitzicht helemaal anders en veel weidser.
Conslusie: een heel mooie rit met veel wisselende uitzichten en gelukkig niet te zwaar.
02-09-2025, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
01-09-2025 |
Vakantiefietsen |
ACTUEEL!!
Ik fiets momenteel deel 2 van Lyon naar Barcelona.
01-09-2025, 18:52 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
|
2025 Barcelona Lyon Andencette |
82 km - 282 HM - 18,9 km/h gem - 22 gr Bewolkt/regen
Vandaag start deel 2 van Lyon naar Barcelona.
Het contrast met deel 1 kon niet groter zijn. In juni was het bij aankomst in Lyon 37°C. Vannacht heeft het geregend en bij de start vanmorgen was het 17° en nog zwaar bewolkt. Het is eigenlijk de ganse voormiddag bewolkt gebleven tot het tegen een uur of 14 is beginnen te regenen. Het laatste anderhalf uur was het dus met fietsen met regenkledij aan..

Van Lyon blijft me het wandelen langs het water bij. Zalig vertoeven op een van de vele terrasjes en genieten van de zon. Al was dat laatste iets minder van toepassing.
Over de rit van Lyon tot in Vienne kunnen we kort zijn: snel vergeten.. De eerste paar kilometer in de buurt van Lyon starten met mooie fietspaden aan de oever van de Rhône, maar al snel komen we terecht op gewone wegen en dat voor de komende 25 km. Ze doen wel moeite hier en daar om wat fietspaden aan te leggen, maar het zijn toch overwegend moordstrookjes. De hoogtemeters van vandaag zitten zo goed als allemaal in dit stuk.

Vienna is dan weer een verademing. Een stadje met een oud centrum met veel terrasjes en het is er best aangenaam vertoeven.

Het eerste middagmaal was al meteen een schot in de roos. Het slaatje van de chef was super lekker!

Eens voorbij Vienna verandert het landschap en wordt het open landschap plots omsloten door heuvels. Dit is het ideale klimaat voor wijnbouw en dat merk je: het is een kleine wijnstreek maar blijkbaar van goede kwaliteit.

Een deel van de wijngaarden was al geoogst (wat op 1/9 toch wel heel vroeg is dankzij het mooie voorjaar en warme zomer. Waar er nog trossen hingen, waren ze heel talrijk en heel zoet. Heerlijk!

Na een 80-tal km had ik een mooie B&B (Villa Rhona - aanrader) gevonden met een zwembad en een paar restaurantjes in de buurt. Alleen... Het zwembad was er wel, maar met de regen ben ik er niet in geweest. En wat de restaurantjes betreft: beide hadden 2 weekjes vakantie. Gelukkig was de gastvrouw super vriendelijk en heeft ze me verder geholpen. In de gastkeuken heb ik dan een heerlijke maaltijd bereid met een blik Ravioli, een blik Ratatouille en gebakken spekreepjes.
01-09-2025, 18:51 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
31-08-2025 |
2025 Barcelona TGV |
Heen en weer met de trein
De terugrit van Lyon naar Parijs met de TGV is super vlot verlopen. De plaatsen van zowel je fiets als jezelf zijn op voorhand gereserveerd. Bovendien rijden er heel wat treinen per dag.
Van Parijs naar huis is echter een ander paar mouwen. Om de een of andere reden was het nu niet mogelijk om een fiets mee te nemen op de verbinding Parijs-Brussel. Zelfs een telefoontje naar de internationale boekingsdienst van de NMBS bracht geen soelaas. Uiteindelijk ben ik via Rijsel terug gereisd. Op die verbindingen kan je wel een fiets meenemen (maar niet reserveren). Het zou een tijdelijk probleem zijn, volgend jaar zou het terug moeten mogelijk zijn (zelfs met reservatie)..
Om vanuit Lyon verder te fietsen, heb ik er gekozen om tot in Parijs met de auto te rijden, de auto daar achter te laten in een bewaakte parking (ongeveer 60 euro voor 3 weken) en dan terug de TGV te nemen.
31-08-2025, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
25-06-2025 |
2025 Barcelona Macon - Lyon |
77 km - 150 HM - 18,9 km/h gem - 37 gr Zon
Een volledig vlakke rit naar Lyon vandaag waar we continue de Saône volgen tot aan het laatste hotel.
Het is wel een heel warme rit geworden, maar een continue briesje zorgde ervoor dat het goed doenbaar was.

Een typisch beeld van de route. De weg bestaat voor meer dan 90% uit het soort harde gravel dat je hier ziet. Slechts heel af en toe afgewisseld met wat asfalt of slechtere kwaliteit. Op dit moment was alles kurkdroog en hing er een laag stof over alles. Geen idee wat dit geeft als het regent..

Plots werd ik opgeschrikt door een aanstormend lawaai. Het bleek een trein (TGV of andere laat ik in het midden) te zijn die je hier rechts tussen de bomen ziet komen aandenderen. Het waren er verschillende op een paar minuten tijd, weg rustig gevoel..

Maar het zalige rustgevende gevoel van de rit werd even later terug bevestigd door een paar zwanen met een jong.
Deze weg is een deel van de route die Benjaminse uitstipelt naar het Zuiden. Voor mij is het echter iets te rustig, ik ga voor het tweede deel de andere route nemen die wat meer de heuvels intrekt. Dit laat ik voor binnen een jaar of twintig..



Het einde van de tocht van vandaag: mijn hotel met een zwembad met de toepasselijke naam: Lyon Plage (helemaal links). Even zalig genieten van een cocktail is nu wel aan de orde.
25-06-2025, 20:02 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
24-06-2025 |
2025 Barcelona Chagny - Macon |
93 km - 500 HM - 17,7 km/h gem - 30 gr Zon
Vandaag stond er een best lange rit op het programma, maar ik was gemotiveerd om door te trappen want vanavond wacht me in Macon een hotel met een spa om de spieren terug wat te ontspannen.

De start was vlak, langs een oud kanaal met een heel goed fietspad. Heel mooi maar na 8 km was het mooie liedje voorbij.

Hij had zijn best gedaan om fietspaden te vinden al waren ze niet allemaal even breed. Maar als het bergaf gaat, dan zagen we niet

Na een 20 km was er een mooi stukje door het bos. Paar kilometer heel rustig fietsen zonder verkeer.

Na een aantal km terug een D weg gevolgd te hebben, komt er een pareltje van een Voies Vertes aan van 44 km lang. Hij voert me door de wijndorpjes en de velden er om heen. Af en toe afgewisseld met wijngaarden.

Er werd volop gewerkt in de wijngaarden, meestal machinaal maar hier en daar zag je toch een aantal mensen nog manueel snoeien. Een echt monikenwerk vrees ik als ik de grootte van de wijngaarden zag.
De wijngaarden van deze streek zijn blijkbaar wat "gewoner" dan die van gisteren. Hier zijn weinig of geen bekende namen in tegenstelling tot de streek van gisteren.

Na de Voies Vertes zag ik op de GPS dat er een klim aankwam van 120 HM. Wat ik niet kon zien, was dat het een heel zware klim was met stukken van > 12% afgewisseld met "maar" 5%. Harry en zijn vrouw kwam ik onderweg tegen en had ik een actiefoto beloofd tegen dat ze boven zouden komen. Bij deze..

Daarna stond de langste verlichte fietstunnel van Europa op het programma. Er hing nog reklame omhoog dat de verlichting net vernieuwd was en nu automatisch werkt. Het belangrijkste is dat ze werkte, want de tunnel is 1,2 km lang..

Het officiële einde van het eerste deel van het fietsboekje van Benjaminse: Cluny.
Ik fiets morgen nog verder naar Lyon om van daaruit met de TGV terug te reizen naar Parijs. Vanuit Parijs kan je een fiets niet meenmen op de trein richting Brussel. Je moet hiervoor een (serieuze) omweg maken via bvb Lille. Benieuwd hoe dat gaat verlopen, maar dat is pas binnen 2 dagen. Morgen eerst nog naar Lyon naar een hotel met hopelijk een heerlijk zwembad.
24-06-2025, 18:45 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
23-06-2025 |
2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny |
85 km - 590 HM - 17,3 km/h gem - 28 gr Bewolkt/zon
Vannacht is er een onweer losgebarsten en dat heeft zich laten voelen..
Eerst en vooral is de airco uitgevallen in mijn kamer waardoor de temperatuur plots steeg van 24 gr naar een kleine 30 gr en dan wordt je wakker natuurlijk.. Niets aan te doen, pas 's morgens heeft de staff het euvel kunnen repareren.
Ook onderweg waren de sporen duidelijk te zien door afgerukte takken en zelfs een boom of 2 die omlag.
Maar vanmorgen is het droog en de bewolking zorgt ervoor dat het niet zo warm aanvoelt, pas tegen een uur of 11 komt de zon er volop door en steekt ook de wind een tandje bij met windsnelheden tot 45km/h.

We starten onze dag in hetzelfde landschap als gisteren maar vandaaag wordt er geen water gevolgd. Via meestal gewone wegen met weinig verkeer gaat het golvend door het landschap en dat verklaart de eerste 300 HM.

Er wordt een paar maal een bos doorkruist wat voor de nodige schaduw zorgt, bovendien is de wind hier amper voelbaar. Goed voor het gemiddelde dus Door de afwisseling en de klimmetjes schiet het vandaag lekker op. Er kon zelfs een terrasje van af rond een uur of 11. Het zou immers tot in Beaune duren voor ik aan eten zou toe komen en dat is pas na een 60-tal km.

Eens in Beaune had ik best honger en op het eerste het beste terrasje van een vrij klein, gezellig restaurant was een tafeltje vrij. Dus keuze gemaakt: eten!
Toen ik het menu kreeg voorgeschoteld bleek er een zeer beperkte keuze te zijn. Geen slaatjes te bekennen en het goedkoopste gerechtje was 19,5 euro. Maar er was ook nog een 3 gangen dagschotel van 21 euro. Dat bleek een schot in de roos met een heel lekker voorgerechtje van de laatste asperges van de markt. Echt lekker!

Daarna eend met nieuwe patatjes en nog een dessert toe. Super lekker gegeten voor geen geld. Complimenten aan de chef!

En dan was het nog een km of 20 tot mijn hotel met nog heel wat hoogtemeters te gaan. Eens buiten de stad, was het landschap volledig verandert en zag ik mijn eerste wijngaard.

Vanaf dat moment was er amper nog iets anders te bekkenen dan wijngaarden. De hoogtemeters had je snel bij elkaar door de slingerende smalle weggetjes er doorheen. Het weggetje is amper een auto breed en enkel toegankelijk voor fietsen of landbouw voertuigen. Prachtig!

Moeten er nog druiven zijn?
23-06-2025, 17:12 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
22-06-2025 |
2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane |
91 km - 250 HM - 19,0 km/h gem - 33 gr Zon
Een dag met weinig hoogtemeters maar toch een zware dag. Het was al snel heel warm en er is de eerste 84 km (yep!!) geen café of restaurant te bekennen.
Ik ben dus 's morgens naar de bakker geweest om een lekkere croissant met ham/kaas en eentje met chocolade om die 's middags te kunnen verorberen. Gelukkig had ik de trip een beetje voorbereid de avond ervoor en was ik gewaarschuwd dat er geen accomodatie zou zijn.

De dag begint met een 17-tal km langs overwegend Voies Vertes vanuit Langres terug richting het "canal entre Champagne et Bourgogne". Hier pik ik aan op het stuk waar het kanaal afdaalt naar de Soane. In tegenstelling tot gisteren gaat het dus nu aan elke sluis even bergaf.

Alleen laat de kwaliteit van het pad heel wat te wensen over. Waar er gisteren een mooie nieuwe asfalt lag, is dat vandag overwegend stukken asfalt met in het midden begroeing. De kwaliteit laat echt te wensen over ook al skippen ze de slechtste stukken een 2-tal maal via een stukje over de weg.
Ik heb op de volledige afstand 3 plaatsen met een rustbank gezien, wat gisteren het 20-voud was. Ik heb uiteindelijk gegeten op de trappen van een sluishuisje wat onbewoond was..
Naast de warmte kwam op een aantal plaatsen ook een felle wind opsteken. Het was niet extreem zwaar, maar het scheelt toch al snel een km/h of 2. Of.. je gaat harder trappen natuurlijk. Ik heb beide mogelijkheden wat gecombineerd maar vermoeiend was het wel vandaag.

Ik was dan ook blij toen het bord opdook dat het kanaal eindigt in de Soane.

De laatste 10 km gaat het dan nog verder langs de Soane over een breed fietspad of geasfalteerde weg. Heel wat beter.

En dan het verlossende einde: een hotel met een zwembad.. Ik kwam er om 15u30 toe, maar er hing een bordje dat inchecken maar mogelijk is vanaf 16u.. Gelukkig was hier wel een bar waar ik mijn dorst al wat kon lessen om dan uiteindelijk toch aan het zwembad te belanden.
22-06-2025, 18:57 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
21-06-2025 |
2025 Barcelona Andelot - Langres |
68 km - 450 HM - 18,5 km/h gem - 29 gr Zon
Rustige dag met wat hoogtemeters in de eerste 15 km om daarna over te gaan op het "Canal entre Champagne et Bourgogne". Een kanaal dat zich uitstrekt over meer dan 200 km en een heleboel sluizen kent. Het beweegt zich slingerend door het landschap zodat het maar 2 keer door een berg moet (waarvan ik er 1 doe).

Op dit punt pik ik het kanaal op. De kwaiteit van het pad is goed en bestaat uit een vrij nieuwe asfaltlaag.

Op een aantal plaatsen kruist het kanaal de Marne. Het is wel grappig om te zien, want het kanaal loopt hier dus als een brug van een 4-tal meter diep over de Marne rivier.

Als het echt niet lukt om kronkelend het landschap te volgen met enkel sluizen, wordt er een tunnel geboord zoals hier eentje van een 300 meter lang met automatische verlichting. State of the Art.

Het kanaal is verder vrij smal en er is heel weinig beweging op of rond. Hier op de foto zie je de enige boot die ik gezien heb gedurende de ganse dag. Ook fietsers en wandelaars zijn eerder zeldzaam op dit anders toch mooie pad. Doordat het continue kronkelt, steekt het ook niet tegen en schiet het lekker op. De enige hoogtemeters die je gedurende 50 km doet, is de korte klim van een 4-tal meter bij elke sluis. Ik heb er een 24-tal geteld wat dus een klim van een 100 meter betekent op 50 km, verder volledig vlak dus.

Voor het bereiken van deze vestigingsmuren van Langres komt er wel nog een fikse klim van een 150 HM met een percentage van > 13% voor een gedeelte. Pittig!

Maar meer dan de moeite waard. Ik heb overnacht in een oude, statige woning bij een vriendelijke dame die me vroeger binnen liet én me bovendien een volledig appartement aanbood in plaats van een kamer "omdat dat makkelijker is voor de fiets". Mij prima!
Het was vandaag 21 juni en dat betekent hier in Langres het "Fête de la Musique" met een 12-tal locaties met optredens verspreid over de hoofd- en een paar zijstraten. Ook al wonen er nog geen 8000 inwoners in Langres, ze waren wel allemaal van de partij op dit feest. Het is duidelijk een overwegend lokaal gebeuren waar iedereen ook iedereen kent.

Na wat zoeken heb ik 1 band gevonden die bijna uitsluitend Engelstalige nummers bracht. Hier aan het café stonden lange tafels waar ik mee heb plaats genomen en in no time ben je mee in gesprek met de locals. Zalig..
21-06-2025, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
20-06-2025 |
2025 Barcelona Foug - Andelot |
89 km - 750 HM - 18,7 km/h gem - 29 gr Zon
Warme dag met heel wat kilometers gepland en een paar stevige in het tweede deel van de trip. Extra uitdaging: op 20 km is er een dorp waar je kan eten/drinken (maar wat nog te vroeg is al heb ik met toch genoten van een tas koffie) , maar verder is er niets te vinden de eerste 65 km.
Daarom heb ik vanmorgen maar een extra worstenbroodje gekocht voor de grootste honger onderweg. Een beetje plannen is hiet toch echt wel een must. Maar dan smaken de drankjes na 65 km des te meer natuurlijk.

Het eerste deel ziet er qua landschap niet verschillend uit van gisteren: meer open vlakten en velden en hele kleine dorpjes.

Gelukkig nog af en toe afgewisseld met de Maas.

De bossen hebben welgeteld 15 min voor wat schaduw gezorgd. Vlak erna gaat het terug over in velden en fiets je weer in de volle zon. 's Morgens is dit nog heerlijk, maar zodra de temperatuur richting 25 gr C en meer gaat, is een beetje schaduw toch wel heel welkom.

Ook de kalkrotsen blijven van de partij.

Het laatste dorpje Reynel van wel 129 inwoners heeft een imposante poort aan de rand van het dorp en daarenboven nod een kasteel ook. Niet mis voor zo een klein dorp.
20-06-2025, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
19-06-2025 |
2025 Barcelona Verdun-Foug |
85 km - 560 HM - 18,2 km/h gem - 28 gr Zon
Overwegend asfalt vandaag, slechts 5 km gravel op het pad van het Kanaal van de Maas. Verder asfalt van goeie kwaliteit en een beperkt aantal heuvels met maar 1 forse klim van 115 HM en dat zie je onmiddellijk aan het gemiddelde van 18 km/h. De wind was goed voelbaar vandaag maar heeft de pret met de aanhoudende zon niet kunnen bederven.

De Maas was weer regelmatig van de partij, al was het overgrote deel van de wegen een gewone "D" weg. Je rijdt er gewoon tussen het verkeer, maar gelukkig is er heel weinig verkeer op deze rustige wegen. Rechts op de foto zie je zowat de enige industrie die ik hier gezien heb: namelijk kalk productie sites. Zo kom je er hier verschillende tegen.

Dit stuk Voies Vertes was volledig af, maar stond nog afgespannen. Ik kon natuurlijk niet aan de verleiding weerstaan en heb netjes rond het hek gereden.

Wat bleek: een prachtige splinternieuwe strook asfalt van 12 km niet ver van de weg. Hier loopt hij er zelfs vlak naast (links) en zie je dat het asfalt van veel betere kawliteit dan de weg.

Meer naar het einde toe kom je op een ouder gedeelte van de "Voies Vertes" en blijkt er zelfs een ooievaar te nesten.

Veel valt er niet te beleven aan de Maas, maar vissen kan natuurlijk altijd.

De klim van 115 HM is wel de moeite waard want je wordt beloond met een mooi uitzicht in dit anders toch vrij saaie landschap.

Deze automaat kom je op vele plaatsen tegen, in steden maar evengoed in heel kleine gehuchten. Dan wordt een mens uiteraard nieuwsgierig.. Zou ik hier gewoon een kant en klare pizza kunnen uithalen? Wel.. gedeeltelijk: hij levert wel degelijk kant en klare pizza's en brugers.. om thuis in de oven te stoppen. Ze komen er niet warm uit. Nog een gat in de markt
19-06-2025, 17:01 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
18-06-2025 |
2025 Barcelona Marville - Verdun |
71 km - 500 HM - 16,2 km/h gem - 27 gr Zon
Omdat ik gisteren overnacht heb op een 15 km van de route, heb ik zelf de weg er naartoe moeten uitstippelen. Google maps stuurde me via de luchthaven maar dat is uiteraard privé terrein waardoor ik gisteren gedwongen was om een grote baan te nemen met veel vrachtverkeer.
Vanmorgen heb ik dus een andere weg uitgestippeld die heel rustig zou moeten zijn. En ja hoor, een prachtig, rustig weggetje tussen de velden:
Veel beter dat dit kan toch niet, zalig glooiend, vrij goed asfalt en geen auto's (1 tractor).

Maar wacht effe.. Nu stuurt hij me een nog veel rustiger wegje in.. Even gekeken of ik een alternatief kon vinden, maar niet dus.. Dus 1,2 km veldbaan rijden. Maar zalig rustig was het wel!

Na mijn veld avontuur kwam ik op een mooie weg terecht. In de verte doemt al een heuvelkam op die ik over moet. Er staat een klim van een paar kilometer en een kleine 200 HM op het menu.

De klim op de heuvelkam verloopt grotendeels in het bos met uiteraard heel wat bochtenwerk. Resultaat boven aangekomen: 20 km gefietst met een gemiddelde van 13,3 km/h door de veldbaan en de stevige klim. Uiteindelijk heb ik dit nog kunnen optrekken tot een goeie 16 km/h tegen het einde van de dag. Na de afdaling naar de Maas was het al opgetrokken tot 14,9 km/h.

De Maas is hier opgesplitst in de vrij stromende Maas en het "kanaal van de Maas", hier op de foto. de laatste 20 km volg ik het fietspad ernaast. Het is een gravel baantje (bovenaan rechts op de foto) wat echter goed fietst.

Aangekomen in Verdun zie je de splitsing van de 2: rechts start het kanaal, terwijl links de Maas vrij verder stroomt.

Als je in Verdun bent, moet je uiteraard toch wel iets van WO I bezocht hebben. Voor mij is het deze ondergrondse citadel geworden. Met een VR-bril rij je in een karretje rond in het gigantische ondergrondse complex waar je het leven van 4 soldaten die er leefden volgt. Onvoorstelbaar om daar lange tijd te verblijven in deze heel vochtige en koude (8 gr C) omgeving). Ik was na 1,5 blij dat ik terug in de zon kon..
18-06-2025, 16:21 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Griekenland
|
 |
17-06-2025 |
2025 Barcelona Florenville-Marville |
60 km - 680 HM - 16,2 km/h gem - 24 gr Zon
De voorbije nacht heb ik op een mooie camping overnacht met nieuwe chalets voorzien van alle luxe (behalve airco ). Je kon er zelfs ontbijt bestellen, maar pas tegen 8:30 wat voor mij heel laat is. Meestal fiets ik 's ochtends vroeg zodat ik in de NM nog wat tijd overhou om iets anders te doen dan fietsen (zoals zwemmen in een prachtig nieuw zwembad hier op de camping). Maar vandaag is een late start niet zo erg, want de afstand is beperkt.

Blauwe hemel bij de start hier in de vallei van de Semois.

Voor het overgrote deel was de wegkwaliteit heel goed vandaag. Bij de start was er een smalle doorgang die toch niet veel smaller had moeten zijn

Een paar kilometer verder stond aangegeven dat de weg binnen 1,5 km geblokkeerd was. Omrijden betekende terugrijden via Florenville en zou een omweg van een dikke 10 km willen zeggen. Ik heb het er dan maar op gewaagd en wat bleek: de weg was zelfs weg.. Ze waren een nieuwe doorsteek voor een riviertje aan het plaatsen. Gelukkig was de man net zijn 10 uurtje aan het nuttigen en zag hij me in zijn camionette (op de achtergrond) voorbij fietsen en deed of hij me niet had gezien. Met wat duw en trekwerk heb ik mijn fiets er dan door gesleept en stond ik triomfankelijk aan de overkant toen de man kwam opdagen. Ik heb nog eens vriendelijk dag gezegd en ben doorgereden. Mission accomplished.

Aan de abdij van Orval wou ik een foto van de abdij maken toen er 2 fietsers stopten en me vroegen of ik wist of je door de blokkade wat verderop door kon.. Na mijn uitleg hebben ze besloten om het er ook op te wagen.. Het bleken 2 Engelsen te zijn die vanuit Turkye terug naar Londen aan het fietsen waren en er al 3000 km op zitten hadden. Ze fietsen met een koersfiets met écht minimale bepakking. Hij toonde me hun tent en hun slaapzakken, kookgerei en dan schoot er nog een klein zakje over voor de rest.. In elk geval heel toffe babbel enne succes!

Een beetje verder kondigt Frankrijk zich aan en jawel hoor, er is wel degelijk een grenspost aan de rechterkant onder de boom. Zo te zien was er al een paar jaar niemand binnen geweest maar er was wel iets..

Het landschap in Frankrijk is niet zo verschillend van dat van Wallonië maar de dorpjes zijn toch wel degelijk anders. Ze geven over het algemeen een heel oude (en wat vervallen) indruk. Voor een overnachtingsadres moet ik een 15 km wegrijden van de route, maar het is wel een gezellig adresje voor de liefhebbers: Auberge de Marville.
17-06-2025, 18:32 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
16-06-2025 |
2025 Barcelona Lavaux-Florenville |
79 km - 1160 HM - 16,2 km/h gem - 23 gr Zon/bewolkt
Heel mooie maar toch best ook een zware dag met heel wat hoogtemeters. Er waren weliswaar geen echt lange klimmen of heel hoge percentages bij (max 8%), maar het bleef wel op en neer gaan en dat wordt uiteindelijk toch heel vermoeiend. Ik was best blij dat ik in Florenville op de camping toe kwam en naar het zwembad kon. Zalig!
De campng is trouwens een heel moderne camping met meer dan 50 houten gebouwen in alle mogelijke vormen van comfort naast de traditionele campeerplaatsen. Alles (gebouwen en zwembad toch zeker) oogt fonkel nieuw.

De kwaliteit van het wegdek was meestal matig tot soms vrij slecht, maar de mooie omgeving maakt veel goed.

Op dit pad kan je kiezen: ofwel door het riviertje of over de gladde balk er naast

Een stukje Ravel hoort er ook vandaag bij, al was dit een heel smalle en zo te zien ook niet zo frequent gebruikte Ravel

Mooi en nieuwsgierig gezelschap onderweg

De tocht kruis in het eerste deel regelmatig de Lesse zonder ze echt te volgen. Na de Lesse volgen we wel een 10-tal km L'Almache op een pad met grind. Perfect fietsbaar en oh zo mooi. Dit is de Ardennen op zijn mooist. Je kan ook nu weer verschillende varianten van de route kiezen, maar deze kan ik toch heel hard aanraden.

Als derde rivier duikt dan de laatste 20 km of zo de Semois op. Het wordt een heel ander, veel openere landschap. Ook hier klim je regelmatig weg van de Semois de heuvels in om dan 10 km later terug aan de rivier uit te komen.
16-06-2025, 19:46 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
15-06-2025 |
2025 Barcelona Namen - Lavaux |
71+4 km - 703 HM - 17,4 km/h gem - 22 gr Bewolkt
Heel afwisselende dag vandaag met droog weer, maar toch weer overwegend bewolking.

De eerste helft van de tocht volgt braaf de oever van de Maas en is volledig vlak. Het is duidelijk dat het zondag is, er zijn heel wat fietsers (zonder bagage) en wandelaars die voorbij slenteren.

Dit gaat door tot in Dinant. Kort na Dinant, in Anseremme, mondt de Lesse uit in de Maas en volg ik niet langer de Maas maar de Lesse. Er is ook een alternatief van de route mogelijk via de Maas maar dat is saaier. De route die ik volg biedt heel wat meer mooie plaatjes, maar heeft ook heel wat meer hoogtemeters.

En die hoogtemeters komen snel tot uiting, want er is geen fietspad wat braaf de Lesse volgt. De route klieft hier door de heuvels.

Maar dan is er gelukkig toch ook weer een 10-tal km een Ravel die uiteraard zo goed als vlak is.

Met zelfs een vrij lange tunnel dwars door een heuvel. Op de foto lijkt de tunnel sterk verlicht te zijn, in de praktijk is er net voldoende licht om het pad goed te kunnen zien. Maar er is wél verlichting.

Het einde van de tocht is in Lavaux St Anne met zijn eeuwenoud kasteel. Het kasteel is echt wel de moeite van het bezoeken waard en dat heb ik dan ook gedaan. De kelders tonen duidelijk hoe het personeel er woonde met nadruk op de 17e en 18e eeuw. De zalen van het kasteel zelf zijn mooi origineel ingericht, maar er is ook ruime aandacht voor de jacht en alles errond. Enfin, een aanrader.
Qua overnachtingen zijn hier in de buurt niet veel mogelijkheden. Als je op tijd bent, kan je boeken in de enige B&B annex restaurant. Als je te laat bent, zoals ik, dan is er nog een appartement dat eigenlijk ook best ok was (al is het vrij prijzig - zeker als je alleen bent).
15-06-2025, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
14-06-2025 |
2025 Barcelona Branst-Namen |
115 km - 560 HM - 19,1 km/h gem - 27 gr Bewolkt (lichte neerslag af en toe)
Vandaag was de start voor een fietstocht naar Barcelona volgens het boekje van Benjaminse.
Omdat ik maximum 3 weken verlof aaneensluitend kan nemen en het toch snel rond 1800 km zal zijn, heb ik de reis opgedeeld in 2 delen zoals ook de 2 routeboekjes aangeven. Deel 1 gaat tot aan Cluny, ik ga iets verder tot aan Lyon en neem daar de trein terug.
Zoals gewoonlijk start de trip aan mijn vijver

Vermits ze vrij goed weer voorspellen, ben ik dit keer heel licht gepakt, met zo rond de 15 kg aan bagage.

De tocht brengt me via Willebroek, Mechelen en Leuven. Op het jaagpad naar Leuven zat een zwaan volgens de muurschildering, maar ik heb enkel eenden gezien

Voorbij Leuven volgen een paar korte klimmetjes van 5%, jammer genoeg op kasseien. Er liggen er hier best nog wel wat, maar gelukkig valt het comfort wel mee met mijn dikke bandjes.

En dan.. de laatste 35 km pikken we de Ravel 2 van Hoegaarden naar Namen op en wordt het wel heel aangenaam fietsen. De hellingen zijn altijd zachtjes (niet meer dan 2%), alleen regende het hier heel lichtjes maar toch wat te veel om het zonder regenvest te doen. Dus regenvest aan en dat bij 27 gr, dan weet je dat het zweten geblazen is!
De gemiddelde snelheid lag hoog vandaag met 19,1 km/h. Daar zijn natuurlijk het eerste vlakke deel en het laatste deel op de Ravel hoofdzakelijk voor verantwoordelijk. Maar dan betekent het toch nog altijd dat je een dikke 6 uur op je fiets zit, stops niet meegerekend.

Voor de eerste dag stond 's middags een slaatje op het menu. Kwestie van goed te starten

De uitbater van het hotel in Namen (Grand Hotel de Flandre) was super vriendelijk en sprak me zelfs aan in het Nederlands. Ik had op voorhand verwittigd dat ik met de fiets was en hij had een passende plaats voorzien: een ingemaakte kast die op slot kon. Perfect toch!
14-06-2025, 20:10 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
17-09-2024 |
2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING |
15 fietsdagen voor een totaal van 1180 km en 8400 HM
Deel 1: Branst - Bodensee 10 fietsdagen voor 840 km en 5500 HM
Voor de tocht naar de Bodensee heb ik me laten inspireren door het vrij nieuwe (2023) boekje van Benjaminse "Door de Zwarte Wouden naar de Bodensee": Fietsgids: Mooiste fietsroutes door de Zwarte Wouden naar de Bodensee (cyclingeurope.nl)
Ik heb dit helemaal in het oosten van het land opgepikt en verder volledig gevolgd. Een heel mooie route die door de Eifel, de Vogesen en uiteraard het Zwarte Woud naar de Bodensee voert. Hoewel er natuurlijk wat moet geklommen worden, valt dit al bij al nog heel goed mee en zijn de klimmen heel goed te fietsen (op een paar kleine uitzonderingen na).
Deel 2: Rondje Bodensee en stukje van de Schwarzwald Panorama Radweg 5 fietsdagen voor 340 km en 2900 HM
Voor het rondje rond de Bodensee volg ik nog grotendeels de route van Benjaminse tot in Uberlingen. Vanaf daar volg ik de Radweg naar Radolfzell.
Omwille van gebrek aan tijd neem ik de trein van Radolfzell naar Villingen. Dit gaat prima met de DB. Je kan makkelijk je fiets meenemen en elk uur is een trein.
Vanaf Villingen wou ik nog wat fietsen door het Zwarte Woud en is mijn oog gevallen op de Schwarzwald Panorama Radweg. Ik volg hier de etappe 2 en 1 in omgekeerde richting: Schwarzwald-Panorama-Radweg | Schwarzwald Tourismus GmbH (schwarzwald-tourismus.info)
Deze route geeft me toch wat een mixed feeling. Enerzijds is etappe 2 echt mooi met goede wegen en mooie uitzichten. De route is best pittig omdat ze geen waterloop of spoor volgt, maar dat weet je op voorhand. Er komt een stukje onverhard aan te pas, maar dat stoort helemaal niet.
De eerste etappe vond ik persoonlijk minder leuk: overwegend onverhard en voor de helft van de route middenin het woud fietsen vond ik wat tegenvallen.



17-09-2024, 09:15 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
16-09-2024 |
2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim |
78 km - 650 HM - 16,5 km/h gem - 7 tot 14 gr Bewolkt
Gisteren was het best een zonnige dag, ook al bleef het koud.
Vandaag was het evenees koud, maar bleef het continue bewolkt. Geen zon te zien. De regen is gelukkig weg gebleven, ook al heeft het even gedruppeld. Zodra de regenkledij aan was, stopte het al terug. Ideaal toch..
 Na de stad verlaten te hebben, duiken we al na een paar kilometer het bos in. De weg is in het begin nog even asfalt om dan na een paar honderd meter over te gaan in grind.
 De eerste 20 km is het Off Road klimmen geblazen terwijl we stijgen naar het hoogste punt van de route.
 Tussendoor ontsnappen we een kilometer uit het bos om over te gaan naar een volgend bos even later.

Het uitzicht in het bos beperkt zich zo goed als altijd tot de weg met bossen links en rechts. Behoorlijk saai dus eigenlijk. Als er plots dan toch even een vergezicht opduikt is het fors remmen en even genieten alvorens verder te fietsen.
 Het zegt niet veel, maar dit was het hoogste punt.. Van hieruit was het duidelijk bergaf. Op de volgende 50 km zakken we een 600 hoogtemeters en dit is toch wel goed te voelen.
Niettemin is de gemiddelde snelheid met 16,5 km/h vrij laag. Dit is grotendeels te wijten aan het overwegend Off Road aspect van de trip.
 Ik weet het: tijdens de Benjaminse route heb ik gezegd dat er van het Zwarte Woud weinig te bekennen viel, het was meestal fietsen in de valleien die door het Zwarte Woud liepen. Wel.. vandaag was een overdosis Zwarte Woud.. Vooral het tweede woud waar het nogmaal 17 km verder ging op onverhard (in totaal dus meer dan 37 km) was het bij momenten een beetje griezelig. De voorbije 3 uur ben ik welgeteld 2 keer mensen tegen gekomen (hout kappers), voor de rest NIEMAND. Er waren ontelbare zijwegjes, alles lijkt op elkaar. Ik mag er niet aan denken dat je hier pech hebt met je fiets of je navigatie uitvalt (je hebt nog wel wegwijzers, maar toch..). Kortom: het was een avontuur om gedurende 2 dagen een route te volgen die je totaal niet hebt voorbereid en geen info over hebt. Conclusie: dag 1 heel mooi, maar behoorlijk zwaar. Dag 2 te veel onverhard om aangenaam te zijn.
 Eindelijk uit het bos en terug naar ons traditionele "beekje volgen". Automatisch kom je ook weer wat mensen tegen. Veel aangenamer fietsen, ook al blijft het heel regelmatig Off Road.
 Yes.. Terug huizen.. En eindelijk terug wat asfalt. De laatste 30 km gaat het overwegend verder over asfalt en schiet het best goed op.
16-09-2024, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
|
 |
Vakantiefietsen |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |