99 km - 780 HM - Gem 23,4 km/h Bewolkt met af en toe zon 17ºC
Vandaag een heel mooie tocht met heel wat te zien hier op de grens tussen Vlaanderen en Wallonie.
Na een rustige start volgt al snel de Kluisterberg met een stevige klim (141 m) en de nodige obstakels in de afdaling.
Today a very nice tour with a lot to see on the border between Flanders and Wallonie.
After a relaxed start, a quick change to a steep climb to the Kluisterberg (141 m) and some obstacles in the decent.
Afdaling onderbroken op de Kluisterberg
Heel mooie fietspad van een 30 km lang waar vroeger een trein reed om de mijnwerkers op te halen uit regio Oost Vlaanderen.
A very nice bike trail of 30 km where used to be a train to collect miners fron East Flanders.

Heel mooi tot op dit punt, hier moet je je fiets naar boven mee zeulen, niet echt makkelijk en zwaar. Maar goed, eens boven fiets je 100 m verder en dan kom je aan het volgende probleem, je moet terug naar beneden en dit is zelfs nog moeilijker.. Waarom??
Very nice until this point. Here you have to drag your bike to the top. But ok, I suppose. Once on top, you cycle for 100m and then you have to go down again which is even less convenient.. Why??
Eens beneden kom je terug op het mooie pad.
Ones down, you are back on the nice trail.
Wat is het verhaal hier achter? Toen de trein nog reed, reed hij op dit pad onder een weg. Toen de trein ophield te bestaan, werd het gat onder de weg opgevuld.
Toen ze, jaren later, het oude pad van de trein wilden omvormen tot fietspad moest de opgevulde weg dus terug uitgegraven worden, maar dit was niet zo eenvoudig. Vermits het treinspoor op de grens met Vlaanderen/Wallonie rijdt, wilden geen van beide de kosten dragen. Resultaat: geen oplossing, dus wordt het mooie fietspad nog steeds bruusk onderbroken met een steile klim naar de weg en een even steile afdaling aan de andere kant van de weg. En dit alles omdat Vlaanderen en Wallonie geen oplossing vonden..
What is the story behind this? When the train was operational, he passed under a road. When the train stopped existing, the gap under the road was filled to avoid damage to the road, When, many years later, the plan existed to convert the train road to a cycling path, the passage had to be digged again. Since the train path forms the border between Flanders and Wallonie, neither of them wanted to pay for the costs. Result: nosolution, so the nice trail is still interrupted by a steep climb to the road and an even deeper decent to the track again on the other side of the road, just because they did not find a solution..

(Almost) Corona safe statues in Wallonie! 
Een fascinerend bezoek aan een van de oudste hospitalen ter wereld: Hopital Notre Dame a la rose. Naast een boeiende rondleiding met de geschiedenis zijn me 2 anekdotes bijgebleven:
De zusters hadden een medicijn uitgevonden eind 1800 wat echt werkte en tot 1940 gebruikt werd. Toen bleek dat het werkend element een ferme hoeveelheid kwik bevatte dat wel de bacterien doodde maar ook een paar nevenwerkingen had:-)
A fascinating visit to one of the oldest hospitals in the world: Hopital Notre Dame a la rose. After a fascinating tour with the history, 2 special facts remained playing in my mind:
The sisters found at the end of 1800 a cure that really worked and remained used until 1940. At that moment, the actvie element was found tp be mercury which also had a few not so good side effects..
Dit was de ziekenzaal uit de 17e en 18e eeuw met gezellige houten bedden waar 2 a 3 patienten in hetzelfde bed verbleven. Pas in de volgende eeuw kwamen ze tot het besef dat dit misschien niet zo een goed idee is voor besmettelijke ziektes..
This was the sick bay from the 17th and 18th century where up to 3 patients staid in the same bed. Only a century later they realized that this might not have been the best idea with contagious deseases..
|