Het gaat om een niet-alledaags project want de brug raakt maar net door de sluis. Waterwegen en Zeekanaal coördineert de volledige verhuis van Gent naar Kortrijk.
Leiewerken Kortrijk is in blijde verwachting van de nieuwe Budabrug, waarmee de vijfde en laatste fase van de ingrijpende Leiewerken worden afgerond. Burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD) en schepen van Stedenbouw Wout Maddens (Open VLD) konden niet meer wachten en gingen alvast een kijkje nemen in Harelbeke. Ze waren niet alleen, want honderden kijklustigen namen langs de kade een kijkje van het huzarenstuk waar Waterwegen en Zeekanaal mee af te rekenen kreeg.
29 centimeter De brug van 33 op 14 meter, goed voor een gewicht van 180 ton, werd op een ponton in de sluis gevaren. Omdat de sluis amper 12 meter breed is, moest de brug opgelicht worden door zware vijzels. Eens het water in de sluis stijgt, worden de vijzels opnieuw verlaagd, zodat de brug onder de schotten van de sluis kan varen. Tussen de brug en de schotten zit er amper 29 centimeter. Om de Budabrug onder de sluisbrug te laten passeren moet zelfs een metalen geleider afgebroken worden. Deze geleider wordt meteen teruggeplaatst zodat er vanaf zondag opnieuw doorgang mogelijk is voor andere vaartuigen.
Daarna vaart het ponton tot in Kortrijk waar de nieuwe Budabrug zondag wordt geïnstalleerd in het bijzijn van de buurtbewoners.