Hooggelegen ijsbanen, zoals bv. in het Canadese Calgary, zijn sneller dan laaglandbanen. Echter het vernieuwde Thialf te Heerenveen is als laaglandbaan niet alleen de snelste maar ook qua inrichting het gezelligste, en of je nu op je plaats zit in het schaatswalhalla, ergens rondloopt en/of in de kantine wat zit te eten overal kun je het schaatsgebeuren via opgestelde televisieschermen volgen. Tot op heden zijn we nog steeds de grootste schaatsnatie, maar bij de vrouwen ligt dit anders en in opkomst zijn de Japanse schaatssters die aardig op weg zijn deze hegemonie over te nemen. Bij de heren zijn we wat de 500 meter betreft wat afgezakt, meester zijn we op de lange afstanden en opvallend zijn momenteel ook de goede resultaten op de middenafstanden. Hollandse schaatstrainers doen het niet alleen in hun eigen land uitstekend, maar ook in het buitenland weten onze Nederlandse coaches met hun pupillen goede resultaten te behalen. Onze winters zijn door een wereldwijde natuuromslag aan het veranderen en voor de ogen heb ik de tijd van vroeger, toen we winters hadden met veel sneeuw, er overal natuurijsbanen waren en soms waren de wateren met zo'n dikke ijslaag bedekt dat er grote schaatstochten tot zelfs op de meren en rivieren gehouden konden worden. Dat alles kon nu wel eens verleden tijd wezen. Gisteren hoorde ik dat in bekende skioorden er geen echte sneeuw lag en met sneeuwkanonnen werd water veranderd in sneeuw en in een interview gaf een Hollandse skiër op een van die sneeuwarme Oostenrijkse banen te kennen dat het op deze kunstsneeuw goed vertoeven was en dat je op zo'n kunstsneeuwbaan net zo goed uit de voeten kon komen als op natuursneeuw. In de toekomst zullen we hoe langer hoe meer met kunstijsbanen en met kunstsneeuwbanen vertrouwd raken en daarom is het voor de bezoekers van bv. een kunstijsbaan interessant om te weten hoe zo'n ijsbaan tot stand komt en in conditie gehouden wordt. Hiervoor gaan we naar het Thialf in Heerenveen waar ijsmeester Beert Boomsma ons vertelt hoe zo'n ijsbaan is opgebouwd. Ik citeer: ,,De basis is gemaakt van beton met daarin een omgekeerde vloerverwarming: een netwerk van buizen waar koude vloeistof doorheen loopt." Door hier gezuiverd water met allerlei toegevoegde mineralen op te laten bevriezen, ontstaat de basis van de kunstijsbaan. Deze basis met daarin de belijning blijft het hele seizoen liggen, daar bovenop komt steeds een nieuwe toplaag. Voor het opbouwen van de basislaag is maar liefst 350.000 kubieke meter water nodig. Vervolgens wordt er continu 'gedweild' om de toplaag in conditie te brengen. Dweilen doen we met een 'Zamboni' : een machine waarmee je over het ijs rijdt, met daaronder een mes waarmee de bovenste laag van het ijs geschaafd wordt. Daarna vloeit er heet water op plm. 65 graden C over het ijs en is het kunstijs weer in optimale conditie. Waarom heet water? Dat hecht beter dan koud water. Per dweilbeurt gaat er wel 1.000 liter water doorheen, en dat zo'n 30 keer per dag! De totale ijslaag is tussen de 2,5 en 3 centimeter dik. Het ijs smelt nooit, er worden allerlei innovatieve technieken gebruikt om dat te voorkomen. Zo hangen er speciale 'warmtegordijnen' over het publiek. De temperatuur van het ijs ligt altijd tussen de -6 en -8 graden, afhankelijk van de afstand die geschaatst wordt. Bij kortere afstanden is het ijs warmer dan bij langere afstanden, dat zorgt voor een beetje extra grip. De baan van Thialf is één van de snelste van de wereld en doet als laaglandbaan niet veel onder voor een hooglandbaan. Wat ook meespeelt wat de snelheid van een ijsbaan betreft, is bv. de omgevingstemperatuur en de luchtdruk." Nawoord: Veel van het bovenstaande verhaal heb ik vooraf gelezen op de nieuwsbrief van waterleidingmaatschappij Vitens en dit alles vond ik zo interessant dat ik dit voor u op dit kennisblog gebracht heb. NOSTALGIE: Op woensdag 4 januari aanstaande is het 20 jaar geleden dat de laatste Elfstedentocht verreden werd en zowel voor de ouderen alsmede voor de hedendaagse jeugd is het interessant om zo'n kluwtocht te bewonderen. Ga naar: http://www.nos.nl/artikel/2151251-bekijk-de-elfstedentocht-van-1997-opnieuw.html
 Als tussendoortje van dit eerste ingebrachte verhaal op nieuwjaar 2017 breng ik u wat oude weergezegden die betrekking hebben op de januarimaand

|