Houtgas: Bij het verhitten van stukjes hout in een reageerbuis vormen zich brandbare gassen uit koolstof en waterstof; in houtrijke omgevingen worden deze gassen in grote reservoirs vervaardigd en als verwarmings-en lichtgas gebruikt, zoals bv. in Zweden, waar nog veel met houtgas gewerkt wordt. Vroeger en in de Tweede Wereldoorlog toen benzine en dieselolie alleen verkrijgbaar was voor bepaalde dienststellingen werd het houtgas als autobrandstof gebruikt. Tegenwoordig komt houtgas er weer volledig in. De ketels hiervoor variëren in prijsklasse van 3000 tot 8000 euro. In de handel zijn tegenwoordig houtgas kooktoestellen, kachels, branders enz. Kortom alles waarmee energie opgewekt wordt kan ook d.m.v. houtvergassing bewerkstelligd worden. Een auto die op houtgas loopt kan een compressieverhouding aan van 16:1 zonder dat de motor begint te pingelen. Weliswaar is de topsnelheid normaliter zo'n 100 km per uur, maar de actieradius is te vergroten door pure plantaardige olie (PPO) over het hout te gieten Houtvergassing berust op een droge destillatie van hout dat tot 600 graden Celsius verhit wordt, waarbij zich 85 pct. vluchtige stoffen ontleden, 14 procent in houtskool verandert en in vaste toestand slechts 1 % as overblijft. Met de uiterst moderne technieken van vandaag kan het een milieuvriendelijke brandstof wezen. De huidige prijzen van benzine en diesel zijn met de onlangs verhoogde BTW en accijnzen onbetaalbaar geworden en uitgerekend heb ik dat iemand die een hoog huiselijk energieverbruik heeft of veel kilometers op de weg maakt echt voordelig uit is met zo'n houtvergassingsketel in huis, bedrijf of voor zijn auto. Sommige mensen willen graag tot in de finesses weten hoe die houtvergassing nu tot stand komt. Klik www.hout-cv.nl/wat-is-houtvergassing-en-hoe-werkt-het Of voor auto's: www.lowtechmagazine.be/2010/01/houtgas-als-alternatieve-brandstof-voor-autos.html Heel interessant, en ben je een echte techneut, bouw dan je eigen autogasketel en rijden maar!


|