|
Gisteren ontspoorde in het Belgische Wetteren een goederentrein waarvan enkele tanks en wagons, geladen met acrylonitrile, in brand zijn gevlogen. Bij de verbranding van die polymeerstoffen zijn er giftige stoffen in de atmosfeer en later met bluswater vermengd in de riolering, de gronden en via openstaande ramen de aangrenzende huizen binnengestroomd. Aanwonenden hebben deze kankerverwekkende gifgassen, waaronder blauwzuurgas ingeademd. Scheikundig kunnen bij verbranding bepaalde stoffen zeer giftige andere stoffen aanmaken die schadelijk voor de gezondheid van mens en dier zijn; Een eenvoudig huishoudelijk voorbeeld is de verbranding van vetten, die te hoog verhit zijn en zich dan in de bak-en kookruimte ontladen. Bij dit ongeluk is er één dode te betreuren en tot op heden werden ook een dertigtal mensen met deze verbrandingsgassen geïntoxiceerd. Advies: Bewoners die menen dat ze gevaarlijke stoffen ingeademd hebben dienen hun bloed te testen op de aanwezigheid van een mogelijke toxinevergiftiging die kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten, verder tot volledige invaliditeit en een vroege dood. Crash bij luchtvaartshow: Bij een vliegshow in Spanje is een historisch gevechtsvliegtuig van het type HA-200 Saeta uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw neergestort en in brand gevlogen. De 35-jarige ervaren straaljagerpiloot en tevens assistent van de Spaanse minister van Defensie werd zwaar gewond uit het wrak gehaald en is later in een nabijgelegen ziekenhuis overleden. Gewond bij deze crash werden 18 toeschouwers, waarvan er 5 met ernstige verwondingen in een ziekenhuis zijn opgenomen. Commentaar: Na de Tweede Wereldoorlog is er een industrie op gang gekomen van kunststofproducten, aan welke om ze te fabriceren van allerlei chemische producten moeten worden toegevoegd, waarvan vele op een of andere manier gevaarlijk kunnen zijn. Over de hele wereld worden deze stoffen getransporteerd door de lucht, met schepen over de zee, ter land per Spoor of over de weg. Tot op heden hebben de ongelukken zich beperkt tot kleine incidentele gevallen; echter de spoorgiframp in België heeft ons weer eens duidelijk met de neus op de feiten gedrukt. Het lijkt me zinvol om dit transport niet meer in de buurt van woonwijken te doen plaatsvinden en bij al dit transport betere voorzorgsmaatregelen te treffen bijv: door motorverkenners die dit vervoer begeleiden en de weg vrijmaken, en/of per spoor door aan het transport vooraf een verkenningsvoertuig vooruit te laten gaan die de route controleert en de machinist van de goederentrein waarschuwt bij obstakels, die tot een mogelijk ongeluk kunnen leiden. Veiligheid luchtvaartshows: Geeft men een demonstratie met oude vliegtuigen van weleer, dan is het zaaks dat dit vliegtuig technisch in perfecte staat verkeert en de vlieger, hoe ervaren hij ook is in de omgang met moderne vliegtuigen, vooraf een vijftal testvluchten uitvoert om in alle routine deze kist veilig te kunnen besturen en in de lucht te houden.


|