Een
lied. Een psalm van Asaf.
O God,
houd U niet stil,
Zwijg
niet en blijf niet werkeloos, o God.
Want
zie, uw vijanden tieren,
Uw
haters steken het hoofd op:
Zij
smeden een listige aanslag tegen uw volk
En
beraadslagen tegen uw beschermelingen.
Zij
zeggen: Komt, laten wij hen als volk
verdelgen,
Zodat aan de naam van Israël niet meer
wordt gedacht.
Want
zij hebben eensgezind beraadslaagd,
Tegen U
een verbond gesloten;
De
tenten van Edom en de Ismaëlieten, Moab en
de
Hagarenen, Gebal,
Ammon
en Amalek,
Filistea
met de inwoners van Tyrus;
Zelfs
Assur heeft zich bij hen gevoegd,
Zij
zijn de zonen van Lot tot steun. Sela
Psalm
83:1-9
(NBG
Vertaling 1951)
De
schrijver van Psalm 83 was de ziener Asaf die leefde ten tijde van Koning David
(1047/1007 v. Chr.) Asaf was een Leviet, een afstammeling van Levi, een van de
zonen van Jacob, en behoorde tot de priesterzangers van David. Hij is de auteur
van verschillende psalmen. In Psalm 83 heeft de dichter het over een
vijandelijk verbond van tien volken tegen het volk van Israël. Tien volkeren
smeden samen een pact met als doel de verdelging van Israël. Het is een verbond
van volken dat zich nog nooit in de geschiedenis van het oude Israël heeft
voorgedaan. Mijn gevolgtrekking is dan ook dat een toekomstig verbond van tien
volken tegen het sinds 1948 nationaal herstelde Israël bedoelt is. Het getal
van tien landen is ook gelijk aan het getal van de tien koningen van de profeet
Daniël, dat ook in het laatste boek van de Bijbel, de Apocalyps terug te vinden
is.
Wanneer
we psalm 83 naar onze tijd transponeren merken we na identificatie van de namen
uit de oudheid dat veel tegenstanders uit het verleden er heden opnieuw zijn. En de reden van dit artikel is de
identificatie van Gebal dat een verrassing oplevert. Maar eerst wil ik de
andere namen duiden. Edom levert
geen probleem. Dit volk leefde in de oudheid in het gebied op de huidige grens
tussen Jordanië en Saoedi-Arabië. De identificatie van de Ismaëlieten geeft evenmin een probleem. Ismaël was een zoon van
Abraham en Hagar, de slavin van Sara. Van hem stammen vele Arabische stammen
af. Moab en Ammon waren in het Oude
Testament twee zonen van Lot en zij woonden eertijds in het huidige Jordanië. Filistea is de huidige Gaza-strip en Tyrus ligt in Zuid-Libanon, het
vroegere Fenicië. Het moderne Libanon beslaat grotendeels het gebied van het
oude Fenicië. Libanon is al lang geen eenheidsstaat meer, maar is als een
lappendeken opgedeeld met meerdere fracties binnen de grenzen, die de lakens
uitdelen. In het zuiden heerst de Hezbollah, een vijand van Israël. Volgens
Psalm 83 zal Tyrus nauw samenwerken met Filistea in zijn strijd tegen Israël.
Het Assur dat Asaf vermeldt is het
huidige Irak en Syrië. Amalek is een
nakomeling van Esau, de broer van Israël. Zijn woonplaats was het
Seïr-gebergte. Dit gebergte bevindt zich binnen de grenzen van het huidige
Jordanië. De 'Hagarenen' zijn
moeilijker te plaatsen. Hagar was de slavin van Sara en moeder van Ismaël. Zij
was een Egyptische. Een eerste conclusie zou dus kunnen zijn dat Hagar of de
Hagarenen synoniem staat voor Egypte. De naam blijkt echter niet Egyptisch te
zijn maar Semitisch, en vermoedelijk is deze naam haar door Abraham gegeven. De
naam Hagar betekent 'reizende of vluchtende'. Ik veronderstel dat de Hagarenen
de huidige Palestijnen voorstellen die woonachtig buiten Israël zijn. Geen
enkel Arabisch land heeft namelijk de Palestijnse ontheemden van 1948 en 1967 opgenomen.
De meesten die in het Midden-Oosten bleven, leven in vluchtelingenkampen en
worden sindsdien door de VN onderhouden.
Maar
laat ons nu het volk te Gebal
identificeren. Wanneer men er een Bijbelse encyclopedie op na gaat blijkt dat
de plaatsing van Gebal geen eenvoudige zaak is. Meerdere verklaringen zijn
mogelijk. Gebal betekent berg en algemeen wordt het met Byblos in Fenicië
geïdentificeerd. En aan de hand van Psalm 83 zoekt men ook een locatie in het
noordelijke gedeelte van het gebergte Seïr. Eerlijkheidshalve vermeldt men
erbij dat de precieze ligging onbekend is. Met deze verklaring nam ik geen
genoegen en zocht verder voor een identificatie van Gebal. Wat mijn aandacht
trok was de verwijzing in Egyptische bronnen naar de stad Gebal of Goebla. Het Egyptische Oude Rijk haalde er zijn hout en
tijdens het Egyptische Nieuwe Rijk, vooral de Amarna-periode, zat er een
Egyptische vazal Rib Addi die vanuit Gebal meer dan vijftig brieven aan farao
schreef. In het licht van Velikovsky 's bevindingen, een bekende controversiële
revisionist van de geschiedenis van de oudheid, moet Gebal met Jizreël in
Samaria geïdentificeerd worden. Nu heb ik in mijn publicatie 'Genesis versus
Egyptologie voortgeborduurd op Velikovsky s bevindingen. Ik identificeerde Hosea
van het tienstammenrijk als de Rib Addi van de Amarna-brieven. Het volk Gebal
is aldus in Samaria te plaatsen. Ik herhaal nog even de tien vijanden van
Israël in psalm 83: "De tenten van Edom en de Ismaëlieten, Moab en de
Hagarenen, Gebal, Ammon en Amalek, Filistea met de inwoners van Tyrus; Zelfs
Assur heeft zich bij hen gevoegd,"
Het
huidige plaatsje Jizreël in het moderne Israël ligt in het zuiden van Galilea
met zijn overwegend Arabische bevolking, noordelijk van het Palestijnse Jenin.
Ik zou nu durven verwachten, met Psalm 83 in gedachten, dat via een toekomstige
vredesregeling dit gebied via een land-swap langs de grenzen van 1967, naar een
toekomstige Palestijnse staat gaat en een centrum van haat tegen de staat
Israël wordt. De VS-administratie roept Israëlis en Palestijnen regelmatig op om
voortgang met het zogenaamde stappenplan te maken. Een stappenplan dat met de
Oslo-verdragen in 1993 tussen Israël en de Palestijnse autoriteit werd
afgesproken. De huidige VS-president Obama dringt aan om langs de grens van
1967 via landswapping tot een vredesregeling te komen.
Vanuit
onze identificatie van Gebal met Jizreël-Samaria en Filistea met Gaza is het te
veronderstellen dat er in de toekomst meerdere Palestijnse staten zullen
ontstaan. Ook is het opmerkelijk dat Filistea in één adem met Tyrus genoemd
wordt. De verschillende staatjes zullen niet tot vrede leiden maar hun
uiteindelijk doel blijft volgens Psalm 83, wanneer naar onze tijd
getransponeerd, de vernietiging van Israël. Psalm 83 is een gebed om hulp tegen
de vijanden van Israël. Het tweede gedeelte van de Psalm geeft dan ook hoop.
Met
vriendelijke groet,
Robert
De Telder
|