Deze morgen was de wind weg en de zon
terug. Mijn gastvrouw heeft me gisteren, terwijl ik stond
te koken, nog getrakteerd met een mooie portie verse aardbeien voor
dessert, ze hebben lekker gesmaakt. 22 minuten had ik vanmorgen
nodig voor de eerste 3,5 Km tot aan de weg, dit was een stuk vlotter
dan gisteren namiddag. Ik veronderstel dat bij aankomst de 100 Km van
daarvoor toch ook meerijden. Eens op de weg was het verder
simpel, verder volgen in dezelfde richting als gisteren. In Dagda was
er gelegenheid voor nog wat inkopen en dan ging het gewoon verder tot
in Rezekne. Voor een vlak land vond ik het vandaag toch nog een
lastig ritje, zowat de hele dag op en af met af en toe een bijtertje
van 10 á 12 % (aangegeven). Ik had voor deze omgeving geen
informatie gevonden over een mogelijke camping dus zou ik hier een
adresje opzoeken dat door de Lonely Planet als budgetvriendelijk
bestempeld werd. Bij het naderen van Rezekne zag ik op een kaart dat
er even boven de stad toch een camping zou zijn, daarheen dan maar.
Eerst wel even door het stadje gereden om te zien of er iets te zien
was maar dat bleek niet echt het geval. Dan maar doorgegaan naar
de camping en even voorbij de stad zag ik inderdaad het klassieke
verkeersbord met een tent en zelfs de naam van de camping eronder, en
maar 400 meter van de weg. Toen ik 800 meter op het pad voor een
drievoudige splitsing stond en nog steeds nergens iets zag dat op een
camping kon wijzen, ook geen afpijling meer, besloot ik het maar op
te geven en toch maar terug naar de stad te rijden en het adresje van
de Lonely Planet op te zoeken. Het hotel is gelegen aan een pleintje
en rond dat pleintje wordt wel het bewijs geleverd dat je hier op de
grens van oost en west balanceert met langs de ene kant een
katholieke kerk en aan de andere kant een orthodoxe kerk. De
teller stopte uiteindelijk op 89 Km.
Vannacht heeft het een tijdje geregend
maar vanmorgen was het alweer zonnig en warm. Wel kwamen er als snel
donkere wolken en een onaangename wind opzetten. De bewolking werd
dan wisselend maar het bleef wel droog. Eerst ging het vanmorgen
over de A6 naar, nog snel een paar inkopen, en dan door het stadje,
en een paar kilometer voorbij het stadje zat mijn eerste, korte
verblijf in Litouwen erop. Ik ben zonder verwachtingen in Litouwen
aangekomen maar ga erg tevreden verder, Litouwen is me goed
meegevallen. Vilnius was best mooi en aangenaam en de afgelopen 2
dagen waren ook prachtig. Ik denk ook dat mijn beschrijving na de
eerste dag een beetje té zwart was. Er is wel degelijk een
economische achterstand maar minder erg dan mijn eerste indruk denk
ik. OK, er rijden wat minder nieuwe auto's maar het zijn nu precies
ook weer geen wrakken op de baan. En er wonen nog mensen ietwat
bouwvallig maar er worden ook veel huizen, en hun omgeving, mooi
opgeknapt, vaak door jongere mensen die zo'n huis(je) gekocht hebben
en dat stilaan mooi opknappen. Zowel in de stad als op den buiten
zie je dit. En verder zie je dat de Litouwers toch proberen van zo
goed mogelijk te leven. En zo reed ik dus na 7 Km Latvija,
Letland, binnen. De eerste kennismaking met de Letse wegen, waar de
A6 overigens de A13 werd, was niet positief. De weg krijgt het hier
vrij zwaar te verduren en wordt schijnbaar geregeld opgelapt, wat
uiteindelijk resulteert in putten en bulten. Eerste doel was
Daugavpils, een redelijk groot stadje. Normaal zou ik dit misschien
voorbij rijden maar vandaag ging ik toch eerst maar naar het centrum.
Ten eerste om Lets geld uit de muur te halen en ten tweede om te zien
of ik toevallig geen fotowinkel kon vinden ... En we zijn terug in
buiseness . Het was niet zozeer een fotowinkel als wel een
Canon winkel, of nog eerder een Canon kantoortje, waar ze zowat alles
van Canon hadden, van inktpatroon tot (dure) digitale camera's. Het
enige dat ik niet zag waren digitale pocketcamera's, dat was ook een
optie waar ik al aan gedacht had maar gezien ik hier de keuze had zou
ik waarschijnlijk toch voor een nieuwe lens gekozen hebben. De
camera's en lenzen stonden mooi uitgestald in een vitrine, ik had
maar uit te kiezen. Toch maar eerst een prijslijst gevraagd, die ging
van vrij goedkoop tot behoorlijk duur. Klassiek koos ik voor een
middenmoot en zo ben ik sinds 10u30 de trotse eigenaar van een Canon
lens EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM. Dit had ik waarschijnlijk
makkelijker en goedkoper in Polen kunnen doen waar ik onder andere
Media Markt passeerde, dit zou me veel ongenoegen bespaard hebben,
maar toen dacht ik natuurlijk nog dat er iets haperde aan de camera
zelf. Het was pas later dat ik aan de lens ging denken. Ik denk
trouwens dat ik een faire winkelprijs betaald heb, al is ze on-line
beterkoop te verkrijgen. Het is vooral jammer van de 2 voorbije dagen die zowel van omgeving als omstandigheden echt mooi waren. Daarna ging het dan verder over kleiner
wegen, eerst nog in vrij slechte staat maar uiteindelijk beterend.
Bij Skrudaliena veranderde ik van richting en kreeg ik die
onaangename wind, die intussen was komen opzetten, meer in de rug,
waardoor hij ineens een stuk minder onaangenaam werd. Uiteindelijk
kwam ik de wegwijzer naar mijn camping tegen, waarna ik nog 3,5 Km
verder mocht over wasbord en los zand. Echt niet aangenaam maar het
moet nu eenmaal. Op de camping werd ook die wind weer een stuk
onaangenamer om mijn tentje op te stellen. Wanneer er golfslag staat op
een meer dan is dat zelden een goed teken. Ik heb wel bescherming
gezocht achter wat bomen voor een beetje windschaduw. De teller
stopte vandaag op 107 Km.
Een raar ding eigenlijk zo'n blog. Zit
je de hele dag rond te kijken en dan zie je dingen waarvan je denkt:
dat moet straks in de blog. En dan 's namiddags, als je
geïnstalleerd bent en gedoucht en een kleinigheid gegeten hebt, dan
begin je eraan. Je beschrijft wat je te zeggen hebt,je leest het nog
eens na en je post ... om dan, tien minuten later, te beseffen: ik
ben dit en dat nog vergeten te schrijven. Zo had ik gisteren nog
iets willen schrijven over de verscheidene wagens met remorque voor
transport van kajaks en kano's die ik tegenkwam, schijnbaar een
populaire bezigheid in deze streek van rivieren en meren. Ik had ook
nog iets kunnen zeggen over die 5 parasailers die ik zag opstijgen
(van die mannen met een propeller op de rug). En ik wou zeker nog
iets zeggen over de mensen die je hier met een emmertje of een mandje
het bos of de heide op ziet trekken, op zoek naar bessen en / of
paddenstoelen. Meestal voor eigen gebruik maar op plaatsen waar wat
meer volk komt (aan het kasteel in Trakai en in Vilnius bijvoorbeeld)
zie je ze ook wel eens met hun oogst staan om te verkopen en zo een
centje bij te verdienen. Ik had ook nog iets kunnen zeggen over hoe
leuk en mooi gelegen de camping wel was, mooi in het bos aan een meer
en met relatief weinig muggen. Maar ook over hoe het er tamelijk luid
en druk was, waarschijnlijk veel mensen uit Vilnius die zaterdag
voormiddag vertrekken voor een dagje kamperen in de natuur en die
zondag namiddag terugkeren. De Litouwers blijken ook meer
kampeergezind te zijn dan de Polen, ik heb gisteren op de camping
meer tenten gezien dan in heel Polen. Maar verder over vandaag. De
zon was vanmorgen wat gesluierd maar dat duurde niet lang, al vlug
brandde ze door die sluier en was het weer korte mouwen weer. Op de
middag trokken andere, donkerdere wolken over. Zodanig dat ik enige
tijd vreesde voor regen, maar die regen bleek (nog) niet voor mij
bedoeld. Ondertussen schijnt hier alweer geregeld de zon tussen de
wolken. De rit begon vanmorgen dus wel vrij lastig, 12 minuten
had ik nodig voor de 2 Km tot de weg. Op die weg ging het verder
zoals het gisteren geëindigd was, heel rustig en heel mooi, 45 Km
lang tot Ignalina. In Ignalina vond ik het een geschikt moment voor
een koffiepauze, en overigens ook de enige gelegenheid vandaag. De
mogelijkheden zijn wat minder op de kleinere wegen hier. Even verder
was er dan ook nog een gelegenheid om nog wat inkopen te doen. Bij
het buiten rijden van Ignalina kwam ik terug terecht op de 102, waar
ik gisteren de dag op begon. Deze was hier echter al zo rustig als de
andere wegen. De drukte die zich gisteren in de voormiddag wat
vormde waren waarschijnlijk die mensen uit Vilnius die eropuit
trokken voor het weekend, er zijn nog wel meer gelegenheden in de
streek om naar toe te trekken. Ergens gaan kajakken bijvoorbeeld. De
102 volgde ik voor de rest van de rit, op dezelfde golvende manier
door de mooie omgeving. De hele dag slechts 2 dorpjes en 1 stadje
(Ignalina dus) tegengekomen die naam waardig. Het eerste dorpje, nog
langs de 114, had een mooi houten kerkje, perfect op maat van het
dorp, dat zeker op de foto zou gegaan zijn. Op het einde, in
Zarasai, kwam de 102 uit op de A6, waarlangs ik mijn camping moest
vinden. Alleen wist ik niet of ik links of rechts moest. Ik gokte op
rechts, richting stad, maar kreeg al snel te zien dat ik 2 Km de
andere richting uit moest. Niet door het bos deze keer echter, mooi
langs de weg die toch niet stoort. De teller stopte vandaag op 97
Km maar het moeten er iets meer geweest zijn, na mijn winkelstop
vergat ik de GPS terug te starten en het duurde enkele kilometers
voor ik door had dat de teller niet meeliep. PS: zo'n fotoloze
blog heeft één voordeel, ik kan hem ook via mijn eigen
transmissiemiddelen uploaden. Maar als ik ergens een oplossing vind ga ik toch terug voor de foto's.
Het weer was vanmorgen iets minder, een
beetje meer bewolkt en een beetje frisser. Best nog wel aangenaam
fietsweer maar geen korte mouwen weer. Vilnius buiten rijden bleek
doodsimpel: aan de herberg rechts weg van het centrum, na 200 meter
aan de rode lichten links, over het water en aan het ronde punt
rechts de 102 op en volgen maar. De 102 stond op de kaart als
autosnelweg maar dat bleek niet het geval. Het was wel, gedurende 10
Km, een vierbaansweg met middenberm maar fietsers toegelaten en op
deze zaterdag morgen zeker niet te druk. Hij werd eerder een beetje
drukker wat later op de morgen, toen het al lang een gewone (gele)
weg was. Na 17 Km reed ik officieel Vilnius buiten, toen reed ik al
zeker 14 Km door het bos. Al vlug ging de weg vanmorgen dus het
bos in en dat bleef voor een groot deel de omgeving vandaag: bos
afgewisseld met meer open heide, soms groene velden en regelmatig een
meer of meertje tussendoor. Ik had al gehoord dat Estland veel gemeen
had met Finland maar ook dit voelde al enorm Fins aan: golvende wegen
tussen groen en blauw. Vooral toen ik in Pabrade de 102 verliet voor
de (nog) wat kleinere 173 naar Moletai. Hier werd het echt mooi
fietsen over een smalle, golvende weg tussen de heide, velden en
bossen met geregeld links en rechts een meer(tje). Zoals gezegd,
behoorlijk Fins. Ondertussen was de lucht ook al weer een stuk
opgeklaard en had ik mijn laagje met lange mouwen ook al weer
uitgedaan. Bij Moletai ging het even over de grote A14. Ik had
vandaag de rit zo'n 25 Km korter kunnen maken door gewoon de A14 te
nemen maar dat leek me ook geen aangenaam idee. Na een kilometertje
op de grote weg ging het terug kleiner richting Mindunai,waar ik een
camping moest vinden. Ze vinden was niet moeilijk maar er geraken was
weer een ander paar mouwen. De laatste 2 Km gingen over een smalle
bosweg, wasbord afgewisseld met los zand en tussendoor wat stenen en
dit op en af over de heuveltjes. Ik ben een paar keer afgestapt om
gewoon te duwen. Als je hier wil kamperen is je caravan best niet te
groot. Langs de andere kant verhuren ze hier ook stacaravans, hoe ze
die hier gekregen hebben weet ik ook niet. Misschien was de camping
hier voor het bos . Het was alleszins een mooie dag met 99 Km.
Vandaag alweer goed weer, zij het met
een beetje meer wind. Vanmorgen verder gegaan op de manier van
gisteren, met veel rondwandelen dus. Mijn eerste doel was een beetje
verder door vanaf de herberg om langs achter, door de bossen, een
heuvel te beklimmen waarop 3 kruisen staan. Er staan daar al sinds de
17° eeuw drie kruisen, opgedragen aan drie monniken die daar zouden
vermoord zijn. Ze zijn doorheen de geschiedenis al verscheidene keren
vernietigd maar telkens zijn er weer nieuwe opgericht. De laatste
keer zijn ze, na WO II, vernietigd door de Russen maar in 1991 zijn
de huidige betonnen exemplaren geplaatst. Toen ik er aan kwam was het
dus tijd voor foto's maar ... de camera weigerde alle dienst. Ik
krijg hem niet meer aan gang. Ik had overigens al een tijdje het idee
dat het probleem eerder bij de lens zit dan bij de camera en een
klein testje bevestigde dit. Wanneer ik de lens verwijder en afdruk
dan gaat dat gewoon (zonder beeld uiteraard), wanneer ik de lens
plaats is niets meer mogelijk. Ik ben dan maar gewoon wat gaan
rondwandelen, ook een beetje uitkijkend naar een fotograaf om te zien
of ik misschien een redelijk geprijsde standaardlens zou kunnen
tikken maar zonder resultaat. Ook op de toeristische dienst eens gaan
vragen of zij misschien een fotograaf wisten zijn maar de enige
mogelijke plaatsen die zij konden verzinnen waren twee plekken waar
ik al een kijkje genomen had, zonder resultaat. Ik ga hoe dan ook
door maar zonder camera zal het toch niet hetzelfde zijn. Vandaag kan
ik nog enkele foto's van gisteren meegeven, met onder andere een
buste van nota bene Frank Zappa (schijnbaar de eerste Frank Zappa
Memorial ooit) en een opvallend stukje graffiti en ook het befaamde KGB gebouw (het grote grijze dus). Vanaf morgen zal het
dus een fotoloze blog worden.
Is het zomer? Vandaag voor de derde dag
op rij mooi weer, de eerste keer deze reis, zou dat betekenen dat ik
eindelijk de zomer bereikt heb? Gisteravond in de herberg nog een
ontmoeting gehad met 2 oudere Litouwse dames, die een beetje engels
spraken. Zij hadden ruim 60 jaar geleden in de herberg gewoond. Na WO
II moet dit een kindertehuis geweest zijn, ik denk enkel voor
meisjes. Initieel waarschijnlijk voor oorlogswezen. In die tijd,
zeiden ze, was er wel veel meer ruimte rondom, wat nu allemaal
volgebouwd is. Toen ik gisteren terugkwam van het eten ook de
ontmoetingsplek van de plaatselijke fietsers gezien, aan de
klokkentoren van de kathedraal. Vandaag vooral veel rondgelopen.
Van Gediminas toren, een restant van een 10° eeuws kasteel ('t is te
zeggen, in de 18° eeuw terug opgebouwd na de vernietiging van het
kasteel), naar de universiteit, de oudste van de Baltics, enz... En
dan de dag, voorlopig, afgesloten met een bezoek aan het Genocide
Museum. Het museum is gevestigd in het oude KGB hoofdkwartier in
Litouwen en is vooral gewijd aan de bezettingsjaren. De
Litouwers spreken over 3 bezettingsperiodes: 40-41 door de USSR (toen
de Russen nog met de Nazi's overeenkwamen en zij onder elkaar de
streek verdeeld hadden), 41-45 door de Nazi's (toen de Nazi's niet
meer met de Russen overeenkwamen en hen aangevallen hebben) en
tenslotte 45-91 terug door de USSR. De Litouwers hebben na de oorlog,
vanuit de bossen, nog bijna 10 jaar een partizanen oorlog gevoerd
tegen de Russische bezetters, waarbij nog duizenden slachtoffers
gevallen zijn, meestal jonge mensen. Degenen die niet gesneuveld of
ontsnapt zijn, zijn dan, in het beste geval, na een passage langs de
kelders van dit gebouw gedeporteerd naar de gevangenenkampen in
Siberië en omgeving. Ook andere mensen, die ervan verdacht werden
van tegenstander te zijn, werden in die richting gedeporteerd,
dikwijls met hele families. Eind jaren 50 kwam er een lichte dooi,
waarbij verscheidene politieke gevangenen vrijgelaten werden en
sommigen, niet allen dus, mochten terugkeren. Die terugkeer moesten
ze dan wel zelf betalen, wat veelal betekende dat ze nog geruime tijd
ter plekke moesten blijven om de terugreis bijeen te sparen. Andere
die nog als gevaarlijk beschouwd werden mochten gewoon niet
terugkeren. Ook na de jaren 50 werden trouwens nog politieke
tegenstanders naar de kampen gestuurd. Wat dat betreft hebben de
Baltische landen het na de oorlog misschien nog erger getroffen dan
de Polen. Polen had tenminste nog een schijn van onafhankelijkheid,
de Baltiërs (als dat een woord is) werden gewoon ingelijfd als een
Sovjetrepubliek.
Vandaag korte mouwen dag, mooi weer
dus. Wim heeft me vanmorgen dat biertje van gisteren niet
aangerekend. Beter nog, hij heeft nog een kleine korting voor
fietsers. Zijn standaard prijs is dan ook berekend op 2 personen met
caravan. Niettemin, het was best goed bij Wim. Hij stelde me gisteren
ook nog voor om niet naar Vilnius te fietsen, hij vond dat maar
niets. Hij zou me naar het station voeren en 's namiddags terug
afhalen, zoals vanmorgen hij deed voor een Hollands koppel dat
gisteren met de caravan aangekomen was. Ik vind echter dat het
allemaal bij de reis hoort en heb hem dus vriendelijk bedankt, maar
neen dank u. Vanmorgen dus richting Vilnius, maar eerst nog over
het wasbord en daarna nog even langs Trakai passeren. In Trakai staat
een oud kasteel op een eilandje in een meer en de ruïne van een nog
ouder kasteel vlak bij. Het is dus een populaire bestemming voor een
daguitstap vanuit Vilnius en dat is er ook te merken. Van Trakai ging
het over de A16 richting Vilnius, volgens Wim dus niet te doen maar
volgens mij viel het, in vergelijking met Polen, best mee. Je
merkt hier wel dat je economisch een stap terug zet. Je ziet meer
kleinere, oudere huisjes, dikwijls in hout en dikwijls wat minder
goed onderhouden. Verder zie je ook wat ouder tuig op de weg en in
het veld en wat minder, en vooral minder nieuwe, auto's. Wat dus ook
voor minder drukke wegen en voor mij dus best in orde is. Je ziet
overigens ook wel dat dit niet voor iedereen telt, je ziet er tussen
ook wel de nieuwste Audi's en Mercedessen, enz. Waar ik in Polen de
indruk had dat er een groeiende middenklasse is, die er op Pools
niveau een levensstijl heeft vergelijkbaar met de onze, zie je in
Litouwen nog een enorm gat dus rijk en arm met slechts een beperkte
middenklasse, lijkt mij. Wat ik in Litouwen ook heb, maar dat kan
dus eventueel ook maar een gevoel zijn, is een veel groter gevoel van
ruimte. In Polen had ik toch meer het idee dat ik van dorpje naar
dorpje en van stadje naar stadje reed. Hier heb je sporadisch een
groepje huizen maar slechts zelden een dorps- of stadsgevoel, wat
voor mij dus leidt tot een groter gevoel van ruimte (als dat een
beetje behoorlijk overkomt). Maar ik was dus naar Vilnius aan het
rijden. Pas toen de A16 en de A4 samenvloeiden werd het wat drukker,
maar nog steeds niet onoverkomelijk. Even twijfelde ik of ik over de
aangeduide richting naar het centrum wel mocht doorgaan maar er stond
geen verbodsteken en toen mij een politieauto (veel politieauto's op
de baan hier) voorbijreed was ik wel gerust. Zo ben ik nog vlotjes
Vilnius binnen gereden en daar wou ik mijn GPS nog eens aan het werk
zetten om mijn herberg te vinden maar hij blijkt Vilnius niet te
kennen. Op de ouderwetse manier dan maar. Eerst even op een kaartje
in een bushokje gekeken om te zien of ik de goede richting uitging en
toen ik dichter kwam maar eens gevraagd. Eerst aan een paar fietsers
die me passeerden en daarna aan een juffrouw voor een beetje meer
detail. Zij deed meer dan dat, ze begeleide me tot aan een punt van
waar ze het me wat makkelijker kon duidelijk maken. Alles in vloeiend
engels. Ondertussen had ik ook al bevestigd gezien wat ik al
vermoedde, ik loop al 2 dagen een uur achter. Litouwen, en ik
veronderstel ook Letland en Estland, lopen een uur voor op ons. In
Trakai overigens een kort spontaan gesprek gehad met een Litouwer, in
het duits. Mijn eerste indruk is dat de Litouwers een beetje meer
open zijn dan de Polen, maar ik ben hier natuurlijk pas en in, en in
de buurt van, de hoofdstad. Hier in Vilnius zit ik voor 3 nachten
in herberg. Ik heb beslist van tenminste alle hoofdsteden 2 volledige
dagen te geven. Kan ik ook ineens recupereren van de muggenbeten. Wim
mag dat dan wel mooi uit de grond gestampt hebben, het crepeert er
van de muggen en de vliegen. Zijn mooie meertje en kleine vijvertje
helpen de zaak natuurlijk ook niet. Ik vraag me af hoe die mensen
hier iets gedaan krijgen buiten. Vanmorgen zag ik, als het ware, met
momenten mijn tentverpakking (zwart) niet meer liggen tussen de
vliegen. Nu, de vliegen waren enorm hinderlijk maar beten tenminste
niet, de even massale muggen staken wel. De afstand vandaag was
een simpele 56 Km.
Vanmorgen mooi en zonnig weer. In de
loop van de dag kwamen wel wat witte stapelwolken (juist Frank?)
opzetten maar niets om je zorgen over te maken, een mooie dag dus. Na
25 Km eerst even Alytus binnen gereden om eindelijk Litouws geld af
te halen, gisteren m'n camping nog betaald in euro's. Daarna meteen
ook maar de supermarkt binnen gesprongen om een paar inkopen te doen.
Daarna ging het verder tot Daugai. Van hier wou ik via een
kleinere weg de sprong maken van weg 128 naar weg 220. Kleinere wegen
kunnen hier nog (dikwijls) onverhard zijn, net als bijvoorbeeld in
Zweden en Finland. Nu heb ik niet noodzakelijk iets tegen onverharde
wegen in goede staat, als ze echter een wasbord profiel hebben dan
duurt 14 Km wel heel lang. Gelukkig was het niet constant zo maar wel
(te) dikwijls. Het was dus even tamelijk lastig maar ook behoorlijk
mooi. Toch was ik blij toen ik na een 14 Km terug asfalt onder de
wielen kreeg. De 220 bracht me dan tot in Rudiskes, waar ik wou
kamperen. Bij het binnenrijden van het dorp maar meteen aan de lokale
politieagent gevraagd waar de camping was. Volgens hem was er hier
geen. Pas in Trakai, 15 Km verder, was er een camping. Nu, 15 Km is
nu ook het einde van de wereld niet en ik wou morgen toch langs
Trakai passeren, doorgaan dus maar. 200 meter verder hing er een
bordje met een tentje op en een pijltje naar rechts met 4 Km. Een
beetje buiten het dorp, en uit de richting, maar ik wou toch mijn
informatie even controleren, erheen dus. Van die 4 bleken er wel 3
onverharde, met de nodige wasbord stukken. Maar zo kwam ik dus alsnog
op camping Harmonie terecht .... bij Wim den Hollander. Wim is
schijnbaar in de jaren 60 nog beroepswielrenner geweest en heeft
daarna nog bij de ploeg Post gewerkt (ten tijde van Eddy Planckaert).
Daarna is hij bondscoach van de Litouwse ploeg geworden, heeft hier
een vrouw gevonden, deze camping uit de grond gestampt (en ik moet
zeggen dat hij dat mooi gestampt heeft. echt wel een mooie camping,
ten midden de bossen) en is dus blijven plakken. Bij aankomst nodigde
hij me uit om binnen even een biertje te drinken, dat hij me morgen
echter ongetwijfeld aanrekent. Samen nog even een gezellige babbel
geslagen, terwijl de Hollanders de Chinezen voetbal les geven. Wim
heeft ook een speciaal hoekje voor fietsers, waarbij zowel een terras
als een hokje horen met tafels en banken. Eventueel kan er daar zelfs
geslapen worden maar ik denk dat ik mijn tentje beter insecten (=
vooral muggen) vrij kan houden dan het hokje, aangezien de deur niet
volledig sluit en er een gat zit in de plastieken ruiten. Toch is het
makkelijk om de ruimte te hebben om het materiaal uit te pakken en om
gewoon te koken (het terras) en te zitten (binnen, met toch minder
insecten dan buiten) Morgen moet ik dus wel eerst weer over dat
wasbord. De afstand was vandaag precies 100 Km.
Het was vanmorgen bij het vertrek
grijs, grauw en vochtig maar een kwartiertje vroeger regende het nog
behoorlijk dus kon ik nog niet echt klagen. Ik ben alvast,
optimistisch, zonder regenjasje aan vertrokken. Na een 25 Km werd de
vochtigheid toch eerder regendruppels en heb ik mijn jasje toch maar
aangetrokken. Toch ging het niet echt doorregenen, het hield
uiteindelijk zelfs op. Mijn hotel was perfect gelegen om mijn weg
verder te zetten, aan de wegen 8 en 16, die een beetje verder
splitsten. Ik ging daar verder over de 16. Die was opvallend goed en
rustig, zelfs vrijwel zonder vrachtverkeer. Ik veronderstel dat het
doorgaand verkeer vooral de 8 neemt. In Giby dacht ik een hoek te
kunnen afsnijden door via de kleine wegen de grens over te steken, op
kaart zag het er vrij simpel uit. Kort bij de grens ging de weg
echter over op onverhard, dat leek me dan toch niet de geschikte
plaats voor een grenspassage. Waarschijnlijk had ik aan de laatste
splitsing moeten rechts houden i.p.v. links maar volgens een
verkeersbord was links de doorlopende weg, degene die onverhard werd
dus. Alleszins koos ik toch maar voor de zekerheid en ging ik dus
maar opnieuw richting grotere weg en de officiële grensovergang.
Even voor de middag reed ik Lietuvos Respublika binnen, de
eerste van de 3 Baltische landen en in't vervolg dus gewoon
Litouwen. Voorlopig heb ik nog geen verschil gemerkt. De wegen
golven door het groene landschap, de lucht is grauw en de regen is
nat. Als om mij te testen is het het laatste uur terug stevig
beginnen regenen, maar ondanks dat sta ik toch terug op de camping.
Gelukkig wel weer eentje met wat overdekte ruimte om mijn kleren wat
uit te hangen, ze zullen wellicht niet volledig drogen maar het is
toch tijd om een frisser setje aan te trekken. Bovendien is er een
keukentje waar ik straks rustig mijn potje kan koken, veel stelt het
niet voor maar het is binnen en er staat een gasvuur, een afwasbak en
een tafel en stoel. Het nadeel aan de camping is de vrij grote
aanwezigheid van muggen, en ik vrees dat dit slechts een begin is. Ik
verwacht de volgende weken vrij veel meren en meertjes = vrij veel
stilstaand water = vrij veel muggen. Afstand vandaag: 91 Km.
Vanmorgen geen probleem om buiten te
geraken met mijn fiets, de receptie was netjes bemand. De dag
begon vandaag zoals die van gisteren: mooi en zonnig, zij het een
beetje minder warm . De route vandaag was simpel, weg 61 van Lomza
naar Augustow. Een uurtje na mijn vertrek zag ik echter vanuit het
westen reeds wolken opschuiven. Kort na 10 uur vielen de eerste
druppels. Even verder was een benzinestation en besloot ik een
koffiepauze te nemen, in de stille hoop dat het slechts een buitje
zou zijn en dat die over zou zijn tegen dat mijn pauze voorbij was
... het werd een buitje van 3 uur, met wisselende intensiteit. Toen
ik kort na de middag, vanuit mijn ooghoek, een blauw gat van een
meertje tussen de bomen zag en daar naar omkeek, zag ik ineens ook
een blauw gat in de lucht. Schijnbaar was de regenzone zowat voorbij
en naderden de opklaringen weer. Het duurde nog wel een tijdje voor
dat deze mij bereikten, zoals ik ook de wolken al ruim op voorhand
zag aankomen, maar uiteindelijk klaarde het dus op. Ondertussen was
wel mijn, kortstondig, zomergevoel al lang weer weggespoeld. En
geblazen want met de regen was ook de wind nog wat toegenomen. Maar
het klaarde dus toch op, zodat ik enigszins droog aankwam in mijn
bestemming Augustow. Hier kon ik in mijn hotel in het engels terecht,
met dank aan de eenzame planeet voor het adres (de Lonely Planet
gids). Mogelijk waren hier nog wel plaatsen waar ik in het engels zou
terecht gekund hebben, want het is een enigszins toeristisch
plaatsje. De reden hiervoor is het Augustow kanaal, dat hier begint
en over een afstand van 102 Km, ook via meren en rivieren, 2 rivieren
verbindt. Mogelijk kon ik hier ook wel iets goedkoper (maar zeker
duurder) terecht maar ik dacht van mij voor mijn,voorlopig, laatste
nacht in Polen maar even te laten gaan. Afstand vandaag: 105 Km PS: Hier in Polen zijn de kerken nog niet te groot. Zoals ik in Kielce al eens opmerkte wordt de mis via luidsprekers buiten aan de kerk "uitgezonden" voor degenen die binnen geen plaats hebben. Ook een priester tekort is hier nog niet aan de orde, ik heb zowel in Krakau als Warschau verscheidene jonge mannen in zwarte habijt over straat zien lopen.
Zonnig en warm, het was vandaag zonnig
en warm! De hele dag in korte mouwen ! Na 4 Km verliet ik vandaag
de grote weg voor een omweg langs kleinere wegen. Die omweg was niet
zozeer om de drukkere grote weg te ontwijken, al was dat ook wel mooi
meegenomen, maar ik wou vandaag langs Treblinka passeren. Iedereen
kent Auschwitz Birkenau maar dat was natuurlijk niet het enige
concentratiekamp in Polen. Er was onder andere ook nog een groot kamp
in Lublin (waar ik niet passeerde) en dus ook in Treblinka. Van het
kamp zelf is niets meer te zien, dat hebben ze op het einde
zorgvuldig vernietigd in een poging om de sporen van hun misdaden te
laten verdwijnen, maar er staat wel een indrukwekkend gedenkteken.
Ook al omdat ik hier totaal alleen was maakte het waarschijnlijk nog
meer indruk. Zo'n 800.000 Joden kwamen hier aan hun einde, van over
heel Europa maar het grootste deel hier kwam van Warschau. Verder
waren de wegen op mijn omweg inderdaad echt wel rustig. Ik moest wel
een tiental kilometer enorm slechte weg verteren, iets minder
eigenlijk maar een deel moest ik heen en terug doen. Gebroken beton
en asfalt, opgelapt en terug gebroken ... Je ziet over heel Polen
wel geregeld links of rechts een ooievaar opduiken maar hier in het
noordoosten is de concentratie schijnbaar toch een stuk groter. Het
geluid van kikkers is hier dan ook nooit ver weg, en dat lust een
ooievaar schijnbaar wel. Na een 45 Km, in Ostrow Mazowiecka, kwam
ik terug op de gewone route. Ook op deze grote weg kwam ik overigens
nog een stuk erg slechte weg tegen, vooral langs de zijkanten waar ik
mijn plaats heb. Je merkt trouwens dat ik stilaan de grensstreek
nader, er duiken steeds meer vreemde nummerplaten op. Niet het minste
in het vrachtverkeer, met nummerplaten uit Litouwen (uiteraard) en
Letland maar ook nogal wat uit Wit-Rusland en Oekraïne, die hier ook
niet zo ver vandaan zijn. Ik kwam vandaag, uit de andere
richting, ook vier Nederlanders én een Belg met een sleurhut tegen.
Dat was ook al een tijdje geleden dat ik dat nog gezien had (de
Nederlanders in Auschwitz). Plots leek het of ik toch nog een keer
zou kamperen in Polen, toen er in Lomza ineens een verkeersbord
verwees naar een camping. In eerste instantie zag ik echter nergens
iets en een beetje verder kwam ik aan een hostel dat eigenlijk
meer een motel is. De receptie was echter gesloten, met een briefje
aan de deur. Geen idee wat daar op stond dus toch nog maar eens terug
gereden, de camping stond ook vanuit deze kant aangegeven. Ik vond
uiteindelijk ook een klein afgebakend terreintje met daarop twee
containers met WC's en douches voor mannen en vrouwen en met de
typische elektriciteitsvoorzieningen van een camping. De containers
en ik vond niemand bij wie ik terecht kon, ook niet in het gebouwtje
van de kleine marina vlakbij (alles lag langs een rivier). Dan toch
maar terug naar de hostel, waar de receptie ondertussen open
was en ik nu dus een kamertje heb. Ik had wel een behoorlijke
communicatie probleem met het moedertje dat de receptie openhield
toen ik haar probeerde duidelijk te maken dat ik mijn fiets ergens
binnen in de hostel wou en niet buiten op het parkeerterrein van het
aangrenzende sportcomplex. Tenslotte is alles gelukt maar de
problemen waren nog niet volledig van de baan toen zij mij nog een en
ander wou duidelijk maken, maar aangezien ik geen woord Pools spreek
en zij geen woord van iets anders zijn we niet verder meer gekomen.
Voor mij zit alles toch goed en desnoods draag ik morgen mijn fiets
een paar trappen op en door de gang om buiten te geraken (als ik
niemand vind om de kelderdeur te openen). En zo ben ik vandaag een
maand onderweg. En wat heb ik in die maand gedaan: 2.500 km gefietst
in 24 dagen; 14 dagen gekampeerd; 4 grote steden bezocht en nog een
boel andere dingen gezien tussendoor. De afstand vandaag was 97
Km.
Warschau verlaten ging altijd
moeilijker zijn dan erin te komen, en dat was het dan ook. Maar via
een iets andere route dan gepland ging het toch enigszins goed, ik
ben alleszins nooit moeten terugkeren. Simpel was het nochtans niet.
Je zit in een kluwen van grote wegen met daarnaast een afgescheiden
fietspad, dikwijls met nog een wand tussen zodat je eventuele
wegwijzers niet kan zien. En aan de kruisingen is het dan een
labyrint van fietspaden en tunnelletjes, allemaal zeer veilig
waarschijnlijk maar niet makkelijk als je op onbekend terrein bent.
Uiteindelijk ben ik redelijk vlot weggeraakt, zij het niet via de
korst mogelijke route waarschijnlijk. Het duurde overigens tot
kilometer 12 voordat ik echt op mijn geplande weg uit Warschau was en
nog eens 3 Km voordat hij overging op een gewone, zij het nog steeds
behoorlijk drukke weg. De eerste 40 Km waren echt weinig
inspirerend, grijs als het weer. Ik reed hier ook even verkeerd door
niet goed op te letten bij een gecombineerde wegwijzer, goed voor 5
Km extra. Daarna ging het over op een rustigere weg in een groenere
omgeving, met heide en bos, en kort daarna kwamen ook al wat
opklaringkjes. Na de middag heb ik zowaar nog eens in korte mouwen
gefietst. Na 75 Km kwam ik terug op een drukkere weg maar het
bleef wel groen. Toen ik na 98 Km langs een hotel-restaurant kwam was
het tijd om er een einde aan te maken voor vandaag. Ik zal dus weer
niet kamperen vandaag, je vraagt je af waarom ik die hele boel
meesleur . Deze keer echter niet omdat ik de camping niet vind of deze gesloten of niet meer bestaande is, deze keer gewoon omdat er in het noordoosten van Polen vrijwel geen campings zijn. Schijnbaar is er wel vrij veel kamperen bij de boer maar ik geen gegevens en om in het wilde weg bij de boer te gaan aanbellen ben ik niet echt de persoon. Ook de volgende 2 dagen zullen dus wellicht in hotel zijn. Voor Litouwen heb ik al wel een paar camping-adressen. Het hotel
van vandaag lag trouwens op de geschikte plaats voor mijn route voor
morgen, ik wil dan een beetje verder de grote weg verlaten voor een
kleine omweg langs wat kleinere wegen. Het hotel bevalt me ook wel,
het zit van prijs en niveau zo'n beetje tussen de 2 vorige in, en ik
heb een balkon ... met zicht op de kerk.
Vandaag vooral op zoek geweest naar
sporen van de Joods Warschau maar veel meer dan enkele gedenkstenen
en een oud Joods kerkhof is er niet te vinden. Wat er op het eind van
de oorlog nog overbleef is nadien door de Russen opgekuist, op een
enkele blok na. Wat dat betreft zijn de Polen na de oorlog van de
regen in de drop beland, van een bezetting door de Duitsers van
Hitler naar een bezetting door de Russen van Stalin, die hen ook al
niet lustten. Polen werd trouwens door overeenkomsten in 1943 al door
de geallieerden aan de Russen gelaten. Daarna heb ik een paar uur
gespendeerd in het museum van de Warschau-opstand 1944, dat
naast de opstand ook de bezettingsperiode en de naweeën behandelt.
Er wordt ook een film getoond van een overvlucht over Warschau net na
de oorlog. In eerste instantie denk je wauw ... enkele nog wat kale
muren die nog rechtstaan, maar dan kom je in het oude centrum en dan
staat er ineens niets meer. Een oppervlakte van waarschijnlijk een
klein provinciestadje waar geen muur meer rechtstaat. Van de
vooroorlogse bevolking van Warschau van zo'n 1,3 miljoen mensen
bleven er na de oorlog nog slechts een half miljoen over. Slechts
duizend hiervan schuilden toen nog steeds in (onder) de ruïnes van
de oude stad, officieel waren alle overblijvende inwoners
verdreven. De overlevende strijders van de opstand van 1944, die niet waren kunnen vluchten, werden na de
oorlog door de Russen berecht en veroordeeld, nota bene voor
collaboratie met de Duitsers. De lagere strijders werden veroordeeld
tot gevangenenkampen, de leiders werden geëxecuteerd. Tot slot vandaag ook nog een
persoonlijke, enigszins deprimerende, mededeling, en het is niet dat
er al weer een jaartje is bijgekomen vandaag. Ik heb er de
afgelopen week ernstig over gedacht om mijn reis hier af te breken en
van hier huiswaarts te keren. Sinds Birkenau heb ik problemen met
mijn camera, de belichting draait dol. De landschapsfoto's van
dinsdag bijvoorbeeld werden genomen met een belichtingscorrectie van
-3, wat betekent dat ze zo ongeveer zwart zouden moeten zijn terwijl
ze effectief nog enigszins overbelicht blijken. Anderzijds doet hij
soms wel wat hij hoort te doen en krijg je dus wel vrijwel zwarte
foto's, je weet dus nooit wat je gaat krijgen wanneer je afdrukt. Dat
maakt het verschrikkelijk enerverend om te proberen van degelijke
foto's te maken. Ik zag het echt niet zitten om zo nog 2,5 maanden
door te gaan en reizen zonder de foto's is voor mij toch niet
helemaal hetzelfde. Ik had zelfs al een plan B: gedurende 2,5 weken
van Warschau naar huis en dan, met mijn oudere er een toertje Benelux
aan toevoegen. En de Baltics en het noorden van Polen zou ik over 4
jaar benaderen via Scandinavië, met de ferry van Helsinki naar
Tallinn. Ik ben nu echter toch al zo ver gevorderd en nog 4 jaar
wachten is toch nog tamelijk lang, dus heb ik beslist om toch maar
door te gaan en er het beste van te (blijven) maken. En als het
uiteindelijk toch niet helemaal uitdraait met die foto's doe ik dat
plan B over 4 jaar gewoon toch nog. Morgen richting Litouwen dus.
De eerste dag in Warschau was best een
meevaller. En het is zeker een stad die 2 dagen nodig heeft. Het
centrum van Warschau heeft een oude stad en een nieuwe stad, waarbij
de nieuwe stad dateert uit de 14° eeuw. Maar zoals op wel meer
plaatsen is het eigenlijk allemaal relatief, alles dateert eigenlijk
van na 1945. In augustus 1944 lanceerde de Poolse weerstand een
oproer tegen de Duitsers in een poging om zelf de stad in handen te
krijgen. Initieel gebeurde dit met behoorlijk succes. Er kwam echter
geen steun van buitenaf, de geallieerden waren op andere fronten
bezig en de Russen verkozen van toe te zien vanaf de overkant van de
rivier. Vanwege de overmacht van de Duitsers moesten de Polen, na een
strijd van 63 dagen, plooien. De wraak van de Duitsers was niet mals,
Warschau werd platgebrand en zijn inwoners afgeslacht (zo'n 200.000
slachtoffers). Nog steeds met de Russen die aan de overkant toekeken.
Het was de strategie van Rusland om de Duitsers de Polen volledig te
laten breken zodat die daarna geen weerstand meer zouden hebben
wanneer zij met het communisme de macht overnamen. Pas in januari
1945 zouden de Russen uiteindelijk de rivier oversteken en de stad
bevrijden. Van de stad bleef op die moment dus vrijwel
niets meer over. Uiteindelijk werd wel beslist om de stad te
herbouwen in zijn oude vorm, op basis van oude schilderijen en
foto's. De reconstructie zou nog tot in de jaren 80 duren. Hoewel
alles gereconstrueerd is, werd wel zoveel mogelijk gebruik gemaakt
van oude brokstukken. In de stad zijn foto's te zien van nog
recente opgravingen waarbij brokstukken bovengehaald worden uit
de Wisla. Op het eind heb ik ook nog een groet gebracht aan de
onbekende soldaat. Morgen nog genoeg te zien om een dag te vullen,
dan komen enkele zaken aan de beurt die net ietsje buiten het oude
centrum liggen.
Vanmorgen wakker geworden met zon door
de venster maar tegen mijn vertrek was alles alweer terug grijs. In
de loop van de voormiddag een paar spetters gehad maar geregend heeft
het eigenlijk niet en tegen de middag kwamen er weer mooie
opklaringen, ik geloof niet dat ik in Polen al een dag gehad heb dat
het weer niet veranderde op de middag. En later in de middag, terwijl
ik dit schrijf, is er net weer een stevige bui losgebarsten. De 25
Km naar Warka was toch nog een heel eind en het was dan ook sowieso
de beste beslissing van te stoppen gisteren, zelfs los van het
weer. Ging het gisteren de hele dag door het bos, dan kwam ik
vandaag in de fruittuin van Polen terecht. Allerlei fruitbomen,
netjes opgelijnd en rijkelijk besproeid met, ongetwijfeld, insecten
dodende producten. Zo'n 45 Km aan een stuk, links en rechts zover je
kon zien. De eerste 40 Km waren nog steeds behoorlijk rustig.
Daarna kwam ik terecht op een grotere weg die recht naar Warschau
leidt en dus een stuk drukker was. Na 10 Km, bij Gora Kalwaria, werd
tenminste het zware verkeer afgeleid maar ik heb de onaangename
drukte nog een stukje verlengd door nog 5 Km die afleiding te volgen
om hier de Wisla over te steken. Ik had ergens gelezen dat er aan de
andere kant een aangenaam fietspad langs de Wisla liep maar dat heb
ik er niet gevonden. Sowieso was dit voor mij echter de
gemakkelijkste route naar Warschau, de 801 die uiteindelijk toch
langs de Wisla moest uitkomen. Na 72 Km reed ik officieel Warschau
binnen, veel te vroeg volgens de wegwijzers die ik eerder tegenkwam.
Dat bleek ook, het duurde nog 10 Km voor ik het gevoel had van een
grote stad binnen te rijden. Dan bleek nog eens dat het leven nooit
helemaal zo makkelijk is als een wegenkaart maar ik had toch gelijk.
De 801 volgen tot de brug juist achter de spoorwegbrug, daar de Wisla
terug oversteken en ik kwam recht bij mijn herberg uit. Mijn herberg
was echter wel volzet maar ze belden wel spontaan met een andere
herberg een eindje verderop, waar wel plaats was. En zo logeer ik
de volgende drie nachten, ik wisselende informatie gehoord over
Warschau maar ik vind dat je het toch minstens 2 dagen moet geven, in
Hostel Helvetia, waar ze me een kamer gegeven hebben die perfect bij
me past (de fiets hoort bij de aankleding van de kamer en de
tandwielen zijn verwerkt in een tafeltje). De gangen hangen bovendien
vol schitterende foto's, de eigenaars, die zelf wel niet aanwezig
zijn, blijken zelf enthousiaste fietsreizigers te zijn. Ondertussen
blijken plaatsen waar ik nog niet zo lang geleden passeerde
behoorlijk in de problemen te zitten. Dan kan ik toch niet klagen
over een (te) natte dag tussendoor. De afstand vandaag was 90 Km.
Toen ik vanmorgen door het venster keek
lag alles nat, dus het zal wel geregend hebben vannacht. Ik heb er
echter niets van gemerkt. Toen ik vertrok was alles al aan't
opdrogen en korte tijd later kwamen de eerste opklaringen, het begin
van wat best een behoorlijke dag zou worden. Dat was ook rondom te
merken, iedereen leek het gras aan het maaien. De route vandaag
liep volledig langs kleine wegen, de kleinste op mijn kaart. Zoals
gisteren gezegd wil dat niet altijd rustige wegen maar vandaag zaten
er toch een aantal behoorlijk rustige stukken tussen. Alleen ben je
echter nooit. Ze liepen vandaag ook meestal door het bos met af en
toe, rond de gemeentes, wat weides. Best aangenaam fietsen vandaag.
Alleen stond er, vooral na de middag, toch een venijnige wind uit
noord-west, terwijl mijn richting toch vooral naar het noorden ging.
Geregeld wind tegen dus. Het ging vandaag altijd een lange rit
worden, alleen was het moeilijk in te schatten hoe lang precies omdat
de kaart voor die kleinste wegen geen afstanden geeft. Toen er ook
nog een omleiding aan te pas kwam, ze werd duidelijk aangegeven en ik
vond dat ik ze beter niet kon negeren, werd het duidelijk dat ik mijn
doel voor vandaag, een camping in Warka, niet zou halen en dat er dus
weer niet zou gekampeerd worden vandaag. Ik heb de omleiding wel een
beetje kunnen inkorten via binnenbaantjes, de officiële omleiding
volgde een grotere weg, maar het bleef natuurlijk wel een omweg. Toen
op het einde van de omleiding, in Potworow, de afstand naar het
stadje Bialobrzegi 10 Km korter aangeduid werd dan op mijn kaart
dacht ik van misschien toch wel zou doorgaan. Ondertussen waren
echter al enkele keren donkere wolken voorbij geschoven en had ik bij
een schampschot al eens wat druppels gekregen. Ook bij het naderen
van Bialobrzegi vielen weer een paar druppels. In Bialobrzegi ging
ik eerst naar de bakker voor een paar koeken en koffie, ik had op
mijn kleine wegen niet veel tegengekomen om even te eten en was wel
toe aan iets happiger dan mijn eigen rantsoen. Toen ik bij de bakker
buiten kwam en rondkijk wees volgens mij alles in de richting van een
ontwikkelend onweer. Om dan nog eens een 25 Km, plusminus naargelang
de ligging van de camping, door te gaan om te kamperen leek me dan
toch geen goed idee meer. Bovendien is de volgende bestemming
Warschau, waar ik voor een paar dagen in herberg ga. Om dit dan te
doen met een kletsnatte tent in de bagage was al evenmin een
aantrekkelijke gedachte. Ik ben dus maar terug binnen te gaan en te
informeren naar een hotel, hier moest er toch zeker eentje zijn.
Gelukkig is hotel internationaal en begrijpt iedereen dat, er was er
dus eentje in de andere richting. Op mijn vraag: kilometer? met
begeleidende één vinger, twee vingers ... maakte ze me duidelijk
dat het slechts een halve vinger ver was. En zo logeer ik dus
weer op hotel. Dit is dan wel een hotel dat me beter ligt. Uiterst
simpel maar proper en met 60 Zloty nog best binnen mijn prijsklasse,
ik heb dit jaar al duurder gekampeerd (tijdens mijn opwarmer in
Frankrijk). Een uurtje later begon het gerommel en vielen er grote
druppels, en nog een half uurtje later barstte de bui echt los. Het
gedonder viel nog wel mee maar de regen was echt fel. Toch wel de
goede beslissing genomen vandaag. De afstand was vandaag 122 Km.
Gisteravond en vannacht nog lang, en
regelmatig hard, horen regenen. Ik ben uiteindelijk wel blij dat de
camping me niet wou plaatsen. Na regen komt zonneschijn, vanmorgen
bij het wakker worden zag ik een blauwe hemel. Zo had ik toch even de
indruk van een mooie dag. Bij het vertrek zag ik de grijze wolken al
afkomen en even later was alles grijs, met een dikke mist die alles
net een beetje vochtig maakte. De mist bleef echter, wat restte waren
verschillende tinten van grijs. Een dag om alleen maar te fietsen
dus, zonder meer. Nu, mijn verwachting was dat het rond de middag wel
zou veranderen, ofwel zou het opklaren ofwel zou het alsnog gaan
regenen. Het weer in Polen is bijna berekenbaar in zijn
veranderlijkheid, gelukkig werd het het tweede. Tegen de middag werd
het stilletjes aan beter en na de middag kwamen er zelfs mooie
opklaringen. Het werd af en toe zelfs wat warm met mijn lange
mouwen. De route was simpel om te beginnen, de 78 naar Pedrzejow.
In Pedrzejow kon ik kiezen voor de 7 naar Kielce maar het leek me
beter om een kleine omweg te maken langs kleinere wegen (een tiental
kilometer zou blijken), ook al omdat de 7 op een bepaald moment zou
overgaan in een snelweg. Of het echt nodig was op deze sowieso
rustige zondag weet ik niet maar het was wel behoorlijk aangenaam
fietsen op deze, zeker voor Poolse maatstaven, rustige weg. Eigenlijk
zijn alle wegen hier behoorlijk druk, er wordt schijnbaar veel met de
auto gereden in Polen. Achteraf bleek ook dat mijn een beetje
visionair is. Mijn route zou de 7 kruisen op de plaats waar hij
volgens mijn kaart overging in een snelweg maar al wat er was was een
grote werkplaats waar men werkt aan de aanleg van een autosnelweg en
al het verkeer moest sowieso over de weg die ik wou volgen. Ik zou
vandaag eens een stad in- en uitrijden op dezelfde dag. Mijn route
moest mij in principe recht naar het centrum brengen, waar ik vooral
het bisschoppelijk paleis even wou zien. En dat bleek ook tamelijk te
kloppen. Bij het binnenrijden van Kielce volgde echter eerst nog even
een Big Mac moment en even verder werd mijn weg naar het paleis wel
een beetje gehinderd door een soort braderij. Het paleis en de
bijhorende kathedraal waren best wel de moeite om eens te bekijken.
Wat ik vandaag op verschillende plaatsen gehoord heb is dat de mis
uitgezonden wordt door luidsprekers rond de kerk. Ook de mis in
deze kathedraal. De mis bleek eigenlijk net gedaan en werd afgesloten
met gezangen en zo werd ik tijdens mijn korte bezoek begeleid door de
gezangen uit de kerk. Ook het buiten rijden van Kielce was volgens
Google maps doodsimpel maar dat bleek toch net ietsje moeilijker maar
ik ben zonder echte problemen in de goede richting geraakt. Het doel
voor vandaag lag nog een tiental kilometer verder in Miedziana Gora.
Een precies adres van de camping had ik niet maar eenmaal daar zou ik
zeker wel een aanwijzing vinden. Ik was het plaatsje al bijna door en
had nog niets gezien. Ik had al eens een poging gedaan om iets te
weten te komen maar zonder succes. Tegen het einde van het dorp nog
eens geprobeerd en de heer wist me te vertellen dat de camping nog
een vinger en half verder was. Nog even doorgaan dus. En daar zag ik
inderdaad mijn aanwijzing, bij het lokale karting- / racecircuit. Een
poging tot informatie bij wat mannen leverde niets op, een beetje
verder deden zij teken maar ik vond met de beste wil niets dat op
een camping leek. Nu, op het pitgebouw stond ook in grote letters
motel maar die deur was ook gesloten. Ik had ondertussen, ook
al door wat heen en weer gerij om de camping te vinden, alweer bijna
130 Km op de teller en voor heldentoeren om nog eens 30 Km door te
gaan naar een andere camping had ik geen zin meer dus ben ik maar
naar het hotel vlakbij gegaan en kampeer dus vannacht op hotel. Een
stuk buiten mijn prijsklasse maar met 150 Zloty nu ook weer geen
ramp. Bij aankomst aan het hotel stond de teller helemaal op 130
Km.
Vanmorgen wakker geworden en vertrokken
met regen. Na een uurtje is het dan gestopt maar op de middag is het
herbegonnen en alleen maar erger geworden, nog een vijf uur regen,
wind en koude.
Vlotjes vertrokken uit Krakow, zonder
enige hapering. Ik heb mijn route naar Warschau voor de eerste
dagen een beetje aangepast omdat ik gelezen had over een kasteel dat
de moeite was en waar ik, mits een aangepast parcours, praktisch
voorbij kwam. Dit betekent wel dat de ritten van morgen en overmorgen
een beetje langer zullen uitvallen, een mens moet iets doen om aan
zijn kilometers te komen. Vandaag stond de 794 op het programma,
met een paar afwijkingen om een kasteel te bezoeken. Het eerste was
niet bijzonder maar het tweede, Pieskowa Skala, was dat toch wel. De
afwijking daarheen bracht me ook tot het mooiste stukje route tot
dusver, een mooie weg door een vallei. Net bij het verlaten van
het kasteel begon het opnieuw te regenen en vanaf dan was het alleen
nog fietsen. In Pilica zag ik een bord dat naar een mogelijke
overnachtingsplaats (een verkeersbord met een bed dus) wees. Ik was
ondertussen al zodanig doorweekt dat ik even in de verleiding kwam om
er te blijven maar ik vond het nog net iets te vroeg en het zou de
rit van morgen nog wat langer gemaakt hebben, dus ging ik toch maar
verder. Bij het naderen van Kroczyce, waar ik op Podlesice 81 een
camping moest vinden, was ik nog meer doorweekt en ervan overtuigd
dat kamperen pas de tweede optie zou worden. Toen ik een, schijnbaar
vrij chic, hotel passeerde ben ik dus maar gaan informeren naar de
prijs. De prijs deed niet ter zake want ze waren volzet. Ze konden me
wel doorverwijzen naar een ander hotel, 3 Km de andere richting uit.
Ik daarheen maar hetzelfde liedje, volzet. Eerst dacht ik even dat ze
mij, doorweekt als ik was, liever niet op hun chicke kamers wilden
maar ik had onderweg al verscheidene Subaru's met opgekleefde nummers
zien passeren en aan beide hotels hing een vlag van Subaru ...
waarschijnlijk had het een wel met het andere te maken, een Subaru
meeting in de buurt die alle beschikbare plaatsen had opgeëist. Toch
maar terug en door naar de camping dus, misschien hadden ze wel
hutten of iets dergelijks. Om te beginnen bleek Podlesice eigenlijk
geen straat maar een apart gehucht bij Kroczyce. En bovendien bleek
dit het episch centrum van de meeting. Bij het hotel, aanpalend aan
de camping, heb ik dus zelfs geen moeite gedaan maar ook de camping
bleek volledig verhuurd aan de organisatie en zij konden mij, hoewel
er nog ruimte zat was, dus geen plaatsje geven. Nu blijkt Podlesice
een bijzonder gehucht, ieder huis biedt hier kamers aan in het kader
van agrarisch toerisme. Ik ben dan bij een aantal plaatsen gaan
aankloppen maar kreeg overal hetzelfde te horen, sorry ... probeer
verderop eens. Schijnbaar was het niet alleen Subaru-meeting maar ook
nog eens een van de drukste (lange?) weekends van het jaar in Polen
en dus waren er nogal wat Poolse toeristen op pad ook. Na een plaats
of vijf besloot ik toch nog eens op de camping te proberen van ze te
vermurwen, je kan tenslotte niet het hele gehucht van deur tot deur
gaan. Op de camping waren ze echter niet te vermurwen, het kon niet.
Ik stond ondertussen zowat te beven van de natte en de koude,
misschien met een beetje extra toneel , en dat moet toch iets los gemaakt hebben. Ze hebben dan een paar telefoontjes geplaatst en uiteindelijk met succes. Ik had een plaats. In principe was haar gastenverblijf in de tuin ook verhuurd maar ze is dan bij de logeerders op de eerste verdieping gaan vragen of zij er probleem mee hadden dat ik het woongedeelte op het gelijkvloers zou betrekken. Dat bleek niet het geval en de vrouw heeft dan in de woonkamer een zetel uitgetrokken tot een bed en voorzien van slaapgerei en zo overnacht ik dus in de woonkamer van het gastenverblijf van Podlesice 48 en staat zelfs mijn fiets droog in de inkom, voor de volle prijs van 30 zloty. Eigenlijk voelt het een beetje aan als diefstal, die luxe in deze situatie (ik ben al wel vaker nat en koud geweest maar vandaag staat echt wel mee aan de top), voor die prijs. De kilometer
teller stopte vandaag op 101 Km. PS: ik heb vandaag ook nog een
flashback gehad naar 2 jaar geleden.
Eerst nog eentje dat ik gisteren
vergeten was. Gisteren middag heb ik me even laten gaan voor mijn
middagmaal. Ik wou vooral de zure soep met witte worst, die
schijnbaar typisch is voor de streek, eens proberen. Daarna volgde
nog een kipfilet met champignons en een enorme berg groenten. Samen
met een ice-tea koste me dit een volle 6O Zloty, ofte 15 . Het
meeste dat ik deze trip al spendeerde aan een maaltijd. Vanmorgen
ben ik op zoek gegaan naar het Joods verleden van Krakow in de wijk
Kazimierz. Op het eind van de 15e eeuw werden de Joden al uit het,
toenmalige, centrum van Krakow weggestuurd en samengebracht in de
wijk Kazimierz. Op het eind van de 19e eeuw werd de wijk terug
volwaardig geïntegreerd in de stad Krakow, maar het bleef een
hoofdzakelijk Joodse wijk. Van de 65.000 Joden die er voor WO II
woonden overleefden er slechts een 6.000 de kampen. Na de oorlog
werden de Joden, en de wijk, door communistisch Polen tamelijk
verwaarloosd en in de jaren 80 werden zelfs nog veel Joden het Pools
staatsburgerschap ontnomen en werden ze verplicht te vertrekken. De
wijk Kazimierz verloederde volledig. Pas in de jaren 90, toen Steven
Spielberg Shindlers list kwam opnemen en vond dat de wijk de perfecte
uitstraling had van een getto en dus daar zijn film kwam opnemen,
kwam er terug beterschap. Nu is Kazimierz een vrij trendy plaats met
veel restaurants en bars. De Joodse restanten zijn beperkt, enkel
synagoges, een oud kerkhof en een paar memorials. Wel proberen de
Joden die na het communistisch regime, en hun nakomelingen, nog
resteerden hun cultuur te herstellen. Daarna ben ik nog verder
geweest naar Shindlers fabriek. Het is duidelijk dat de fabriek niet
meer de originele fabriek is maar op de plaats van de fabriek is nu
een, schijnbaar, mooi museum over de Nazi bezetting van Krakow
ingericht. Het bezoek is echter bepaald per tijdstip en het vroegst
mogelijke bezoek, waarvoor nog 1 ticketje restte, was pas over 1,5
uur. Zo geduldig was ik niet dus ik vrees dat ik dit museum gemist
heb. Op de terugweg, ondertussen namiddag, heb ik me tegoed
gedaan aan een Brusselse(!) wafel met room, ijskreem en aardbeien (als
ik niet aan het eten ben denk ik aan eten ). Ik heb gisteren gezegd
dat het niet direct klikte met Krakow maar ik ben toch heel tevreden
van mijn bezoek aan deze stad.
Toen ik wakker werd leek alles nog OK
maar toen ik terug kwam van ontbijt hoorde ik, vanop de kamer, de
auto's op straat door het water rijden, vette regen dus. Om negen
uur ben ik er toch maar op uit gegaan, in een verzopen Krakow. Zijn
het de hoge verwachtingen of is het het trieste weer, ik weet het
niet maar de klik met Krakow komt niet direct. De markt (Rynek) is
wel OK met centraal de lakenhallen maar, zoals al gezegd, het klikt
niet echt voor mij, zeker niet meer dan Wroclaw. Krakow is ook een
stad waar tientallen mensen je op straat proberen te ronselen voor
city- en andere tours. De citytours gebeuren dan wel in
eco-vriendelijke elektrische karretjes. Er zijn ook verscheidene
tourist-info's maar dat zijn eigenlijk ook maar verkooppunten
voor de tours. Wat Krakow wel voor heeft is het indrukwekkende
Wawel-kasteel. Binnenin ben ik (nog) niet geweest, er zijn
verschillende zalen open voor het publiek maar je moet al aanschuiven
bij de ingang van het kasteel om de beperkte tickets te kopen. Maar
de buitenplaatsen van het kasteel zijn vrij toegankelijk en ook al
meer dan de moeite waard. Onderweg van de Rynek naar het Wawel
ben ik ook nog getuige geweest van de Corpus Christi processie (ik
wist niet dat er nog zoveel nonnetjes waren). Tegen de middag is
het beginnen opklaren, met zelfs enkele mooie opklaringen, maar om 3
uur gingen de hemelsluizen terug open. Teken om stilaan een, vroeg,
einde te maken aan dag 1 in Krakow. Hopelijk morgen wat meer geluk
met het weer, het wisselt hier nog vaker dan met een normale
Belgische zomer.