Naar de "Baltics" en terug
Foto
Mijn favorieten
  • mijn foto-site
  • Noordkaap 2009
  • Compostela - Tarifa 2011
  • 30-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tallinn - Haapsalu

    Vandaag wat wisselend bewolkt met een fris windje, tegen.
    Het vertrek was simpel vanmorgen, van aan het hostel 2 maal rechts en volgen maar. Een 12 Km over de 8 om dan over te gaan op de 17 en te eindigen op de 9. Het was moeilijk op gang te komen vandaag en de tegenwind hielp natuurlijk ook al niet. Niet dat het een sterke wind was maar toch wel voelbaar.
    Het leek vandaag ook zo'n typische “overgangsetappe” te worden, mooi om te fietsen maar niets extra te zien. Alleen een “oversized” kultuurhuis in Keila, oversized ten opzichte van de grootte van het plaatsje. En dan na zowat 50 Km staat er een wegwijzer naar Padise klooster op 200 meter. 200 meter is ook niets en dus ga je maar eens kijken en dan kom je ineens terecht bij de ruïne van een klooster uit de 14° eeuw. En vlakbij het klooster stond nog een mooi landhuis dat nu dienst doet als hotel / restaurant. Daar kan een mens dan toch weer 50 Km verder.
    Na die 50 Km verder kwam ik aan in Haapsalu. Ook hier is de grootste blikvanger een ruïne, in dit geval van een bisschoppelijk kasteel uit de 13° eeuw. Verder ben ik ook nog even over de promenade gelopen, alvorens nog een stukje verder te rijden tot aan mijn camping. Een kleine en leuke maar vrij dure (10,50 €) camping, waar ik omringd ben door Finnen.
    De teller stopte vandaag op 107 Km.
    De foto van het kultuurhuis heeft uiteindelijk de selectie niet gehaald.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3578909   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-06-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    29-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tallinn (2)

    Een van de weinige niet russisch sprekers in de hostel was een Duitser die met de fiets onderweg is naar Finland. Hij nam vanmorgen de boot naar Helsinki en zal daar zien waar en hoever hij gaat. De bedoeling is alleszins tot Rovaniemi te fietsen, op bezoek bij de kerstman dus.
    Vanmorgen wakker geworden met het geluid van stevige regen. Het is dan wel vrij vlug gestopt maar wel de hele dag grijs en kil gebleven. Zit mijn goede zomer er voorlopig op?
    Vanmorgen dus verder rondgewandeld, met de nadruk op verder. Eerst gepasseerd langs de opera, mooi klassiek gebouw maar voor de fotograaf tamelijk verstoord door tram- en trolleylijnen. Daarna ook gepasseerd langs de KGB, in hotel Viru. Toen dit hotel in 1972 gebouwd werd was het de eerste hoogbouw in Tallinn en de “place to be” voor buitenlanders, letterlijk dan want het was de enige plaats waar buitenlanders mochten logeren. Dat maakte het voor de KGB, die een verdieping permanent voor zichzelf gereserveerd hielden, gemakkelijk om iedereen in het oog en het oor te houden: gasten, personeel, bezoekers, ... Het hotel is nog steeds operationeel en heeft nu op het KGB-verdiep een museum maar het is vrij duur en op afspraak, en die had ik dus sowieso niet.
    Daarna ging het een behoorlijk eind verder naar Kadriorg, een groot park gebied even buiten het centrum. De grootste blikvanger in het park is Kadriorg Paleis, door Tsaar Peter de Grote, na zijn verovering van Estland, gebouwd (besteld) voor zijn vrouw Catherina. Er zou 18 jaar aan gebouwd zijn, van 1718 tot 1738. Ondertussen verbleef Peter tijdens zijn bezoeken aan Tallinn in een veel bescheidener, simpel huisje wat verderop. Jammer genoeg is het paleis momenteel gedeeltelijk in plastiek ingepakt wegens renovaties. In de jaren 30 deed het paleis dienst als presidentiële residentie. In 1938 werd in de tuin van het paleis een apart paleis gebouwd voor de president. Dat paleis wordt nu door de president, en zijn gevolg, gebruikt als werkplaats, hij resideert er echter niet.
    Daarna ging het terug naar de oude stad. Net als in Krakow moet je, als je even het massatoerisme terzijde laat (we willen allemaal die mooie plaatsen bezoeken maar hebben liever niet dat teveel anderen dat terzelfder tijd doen ), toch wel toegeven dat het een indrukwekkende plaats is.
    Ook stil word je wel even bij een monument net buiten de wallen. Een monument met onder andere enkele honderden namen op, slachtoffers van de ferrie Estonia die in 1994 in de Baltische zee verging. Vlakbij, net binnen de stadsmuur, is er ook een plaque ter ere van de leden van de Britse Navy die het leven lieten tijdens hun steun aan de onafhankelijkheidsoorlog van 1918 – 1920. Ook de Britten hadden dus nog niet gedaan met vechten aan het einde van WO I. Als ik me goed herinner waren de Duitsers na 1918 ook nog steeds in gevecht met de Denen over betwiste gebieden. Eigenlijk was die WO I nog niet erg gedaan in 1918.
    Op de weg terug bracht ik ook nog een bezoekje aan Linda, de treurende weduwe van Kaliev. Volgens de plaatselijke legende is Toompea, de heuvel waarop een gedeelte van de oude stad ligt, de grafheuvel die Linda liet maken voor Kaliev, de legendarische eerste leider van de Esten.












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    29-06-2013, 16:26 geschreven door Danny  
    28-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tallinn (1)

    Vandaag niet echt veel te zeggen, bezoek aan Tallinn. De stad waar misschien wel de hoogste verwachtingen aan verbonden waren, samen met Krakow. Maar ik heb ook een beetje dezelfde gevoelens als Krakow de eerste dag. Het is allemaal schitterend maar hoge verwachtingen zijn moeilijk te voldoen. Bovendien is het, ook weer net als Krakow, allemaal super toeristisch, met hier dan nog als extraatje de aangemeerde cruiseschepen. Het gevolg van dit alles is dat de prijzen naargelang zijn. Ook wordt je hier veel aangesproken door personeel van restaurants om je als klant te ronselen. Alleen mijn overnachtingen zijn echt goedkoop, 11 € per nacht in een stad als Tallinn. Veel meer dan een bed, douche, wc en minimale kookfaciliteiten wordt er echter niet voor geboden. Oh ja, het gebruik van de wasmachine gisteren was gratis.
    Toch is de stad echt wel een bezoekje waard. Veel van de middeleeuwse omwalling en zijn torens staan nog of terug recht. Ook binnen de muren is de oude stad erg mooi gerestaureerd, met veel grote handelshuizen en dergelijke. Het is wel dikwijls moeilijk in beeld te krijgen omdat het allemaal zo dicht op elkaar staat. Buiten het centrum zie je veel houten huizen maar dikwijls behoorlijk groot, goed onderhouden en erg kleurrijk, ook best mooi vind ik.
    Het weer was vandaag terug erg mooi, aangename temperatuur met van omstreeks de middag wisselende bewolking.
    Morgen gaan we verder rond.












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2013, 16:29 geschreven door Danny  
    27-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kamsu - Tallinn

    Het plaatsje Kamsu, waar ik dus overnachtte, staat bekent als het “kapiteinsdorp”. Van 1884 tot 1931 was hier een zeevaartschool gevestigd die zeekapiteins uitspuwde. Op een bepaald moment zou er in elke familie in het dorp minstens één kapitein geweest zijn. Nu is daar nog weinig van te merken, tenzij misschien dat de houten huizen hier meestal wat groter en mooier zijn dan gemiddeld. Hoewel ze waarschijnlijk niet meer uit die tijd stammen.
    Mijn plannen toen ik gisteren Toila verliet was dus om te fietsen tot Ama, een kleine 40 Km minder dan ik er uiteindelijk deed. Vandaag zou ik dan een, relatief klein, toertje rond fietsen in de streek en eindigen in ... Kamsu, precies waar ik gisteren uiteindelijk terecht kwam dus. Morgen zou ik dan van daar gewoon naar Tallinn fietsen. Maar plannen lopen niet altijd zoals gepland (ik had die tweede nacht in Toila tenslotte ook al niet gepland, dan hadden dingen dus nog anders verlopen), dus heb ik nogmaals een en ander aangepast. Ik keek ondertussen toch wel uit naar Tallinn en mijn kleren waren ook dringend toe aan een stevigere wasbeurt.
    Ik heb enkele uitersten van het toertje geschrapt en, naast de passage van Kamsu en Vorsu, de essentie overgehouden, met name de bezoeken aan Sagade en Palmse Manor (Palmse waar ze me gisteren niet moesten hebben dus. Deze landhuizen, er zijn er nog wel meer in de streek, dateren gewoonlijk uit de 18° eeuw en werden bij de onafhankelijkheid van 1920 genationaliseerd. Bij de vernieuwde onafhankelijkheid werden velen gerestaureerd en zijn nu te bezichtigen. Daarnaast hebben ze dikwijls nog andere functies. Bij de beide ik bezocht horen een hotel en een guesthouse. In Sagade huist ook het staats bosbeheer en hun school en een bosmuseum over het bosbeheer en de fauna en flora in de streek. Palmse is meer klassiek met, naast het hotel en guesthouse, het toeristisch bureau voor de streek, een souvenirshop, een taverne, ... Beiden waren zeker hun bezoek waard. In Palmse moet er trouwens iemand geweest zijn die al iets langer onderweg was dan ik.
    En van Palmse ging het dan richting Tallinn, de weg nr 1 vermijdend. Lange tijd is het me gelukt maar op het einde werd het een puzzel om hem te blijven mijden dus heb ik toch maar toegegeven. Aangenaam was het niet, het is als fietsen op een autosnelweg, maar het kan wel. Ik was hem ook al wel eens overgestoken en er zijn ook bushaltes op. Zo kwam ik dus in Tallinn terecht waar ik het Noord Hostel opzocht en daar ontvangen werd door de Russische Olga. Ook de voertaal van de gasten is gemiddeld russisch en het supermarktje even verder ook al. Ik geloof dat ik in de Russische wijk van Tallinn terecht gekomen ben. Mijn kleren hebben ondertussen hun dringende beurt gehad alleen ... bleek dat ze geen droogkast hebben. Gelukkig lig ik, voorlopig toch, alleen in een grote kamer wat ik heb nu overal was te drogen liggen en hangen.
    Met eerst mijn bezoekjes te doen en dan ineens verder te gaan naar Tallinn werd het toch weer een vrij lange dag met 110 Km.
    En dan ben ik het weer nog vergeten. Vannacht heeft het wat geregend maar bij het opstaan waas het droog, wel waren aan de overkant van de baai de wolken donkerder en kon ik zelfs wat gerommel horen. Voor mij bleef alles beperkt tot wat lichte regen, en pas na mijn vertrek. Mijn tentje heb ik dus netjes droog kunnen inpakken. De lichte regen was wel net hard genoeg om mijn regenjasje aan te trekken, tot na mijn bezoek aan Palmse. Toen was het al even gestopt en zag het er wat meer belovend uit. Ik had nog wel af en toe wat gedruppel maar niets meer om mijn jasje bij aan te trekken, tot bij het naderen van Tallinn. Toen werd het weer even wat dreigender en iets feller regenen maar dramatisch werd het niet.
    In Tallinn houd ik de volgende 2 dagen fietspauze, ze zijn welkom na 5 toch wel vrij stevige dagen op een rij, om de stad te bezoeken.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3545109   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2013, 20:09 geschreven door Danny  
    26-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toila - Kamsu

    Met dat pintje is het niets geworden gisteren. Ik wou mijn pintje, eigenlijk in blik, niet te vroeg kopen om het niet warm te laten worden maar had er niet op gelet dat het winkeltje maar open was tot 8 uur en tegen dat ik met alles klaar was, was het 8u30. Het is dus bij koffie en een koekske gebleven.
    Vandaag: zonnig en warm, heel warm. Ik hoorde vanmiddag soms het asfalt onder mijn wielen ploffen als bolletjesplastiek.
    Gedurende 25 Km kon ik de weg nr 1 ontwijken vanmorgen. Mooi langs de kust over degelijk asfalt. Op dit stuk passeerde ik ook Estlands hoogste waterval maar de poort naar het kijkplatform was gesloten, schijnbaar al een tijdje. Nu, in de huidige omstandigheden was het ook met moeite een waterlek in plaats van een waterval. Ik had de 1 ook nog verder kunnen ontwijken als ik de fietsroute gevolgd was maar die ging verder over het grint en daar had ik even genoeg van. Na 25 Km ging ik dus op de 1 om 6 Km verder terug een zijweggetje te kiezen en netjes voorbij de grindweg terug op de fietsroute uit te komen, voor nog eens 7 Km. Daarna ging het weer even terug over de 1 om hem dan voor langere tijd te verlaten, in eerste instantie richting Kunda. Maar niet na eerst nog een vroege lunchstop gemaakt te hebben en mijn watervoorraad aan te vullen, het was nodig vandaag. In Kunda zelf was er niet veel te zien, buiten de gelegenheid om wat inkopen te doen en nogmaals water aan te vullen en eens iets frisser te drinken. Hier ontmoette ik een Duitse fietser die vertrokken was vanuit Sint-Petersburg. Gisteren in Narva stond ik trouwens maar op een stevige dagrit naar Sint-Petersburg.
    Na mijn inkopen had ik even wat moeite om het juiste spoor te vinden maar uiteindelijk lukte het wel. Het doel van mijn omleiding was de kasteelruïne van Toolse, een 13° eeuws kasteel dat destijds gebouwd was voor de strijd tegen de piraten. Daarna ging het over kleine baantjes terug naar de 1. Na een kleine 100 Km bereikte ik die om dan de laatste 20 Km naar mijn camping in Ama af te leggen. De camping die, volgens betrouwbare bron (ACSI, de internationale campingfederatie) langs de 1 gelegen was en daar goed aangegeven stond. Alleen hebben ze ondertussen van dit stuk nr 1 een viervaksbaan met middenberm gemaakt en was er niets aangegeven. Toen ik uiteindelijk, even voorbij waar Ama moest liggen, van de 1 afgeraakte stond daar wel een andere camping aangegeven daarheen dus. Wat ik daar vond was een goed draaiende eetgelegenheid, waaraan men nog stevig aan het verbouwen was. Ik dus aan de toog netjes op mijn plaats afgewacht om te informeren naar de camping, hoewel ik niet veel verwachtte op een bouwwerf. Het kon toch, voor 35 € voor een tent. Ik viel nog net niet achterover en vroeg bevestiging, die ze me schriftelijk op een papiertje gaf: 35 €. Geen foutje in de vertaling of met een komma, de prijs was definitief. Ik dus terug naar buiten en daar aan een paar van hun gasten gevraagd of zij de weg naar Ama wisten. Ama moet een klein plaatsje zijn want er kwamen telefoon-gpsen aan te pas, maar ze verwezen me verder. Even verder aan een paar wegenwerkers maar om bevestiging gevraagd maar zij moesten ook het antwoord schuldig blijven tot er eentje op basis van mijn kaart, waar het plaatsje wel degelijk op vermeld staat maar waar ook nog de “oude” 1 op staat, kon bevestigen: verder door gaan en dan 2 x rechts. Bij de eerste maal rechts kwam ik terug op de 1 maar in de andere richting. De 2° keer rechts was een klein spoortje. Ik ben een eindje gaan kijken maar zonder wegwijzer vond ik het zinloos om door te gaan. Ik veronderstel dat het hier vroegen wel zou kunnen geweest zijn maar dat de kleine camping, werd ook door ACSI gezegd, ten onder gegaan is aan de nieuwe weg.
    Dan maar terug de 1 in de andere richting, de richting Tallinn dus, en naar dezelfde afrit als de eerste keer. Ik had daar ook gezien dat Palmse maar 7 Km was. Palmse Manor was mijn eerste doel voor morgen en van de Planet wist ik dat daar ook een guesthouse bij was. Even voor Palmse was er een restaurantje waar ook camping en caravaning stond afgebeeld maar het antwoord op mijn vraag was negatief. Even verder, bij Palmse Manor: de poort naar het guesthouse, in een van de bijhuizen, was gesloten, even verder bij de hoofdingang gaan informeren. Zij bevestigde de ligging van het guesthouse en ik kon over het terrein verder. Bij het guesthouse was alles gesloten, terug naar de hoofdingang dus. Zij kon wel even de verantwoordelijke bellen. Na enkele pogingen kreeg ze antwoord maar er waren geen gasten en voor 1 persoon konden ze ook niet komen open doen. Er was aan de andere zijde van de Manor ook nog een hotel. Eerst terug naar het guesthouse om mijn fiets te halen, het leek me eerder makkelijker om die alvast daar te laten, en naar het hotel.. Dat was echter net even buiten mijn prijsklasse. Maar ik wist dat er een eind verder, terug aan zee, nog wel een paar plaatsen met een camping waren, nog maar verder dus. Gelukkig bleef het nog wel droog want het was al een tijdje behoorlijk dreigend. Natuurlijk kreeg ik dus toch wat gespetter maar al bij al viel het nog mee, ten opzichte van de dreiging die er soms was. Uiteindelijk kwam ik terecht, letterlijk aan het einde van de straat, in Kamsu.
    Met al deze fantasietjes kwam mijn rit vandaag uit op 150 Km.
    Ook mijn plannen voor morgen zijn nu enigszins in de war. Ik moet een en ander nog herzien, misschien kom ik wel een dag vroeger in Tallinn.
    Terwijl ik aan de grote, overdekte tuintafel zat te koken kwam er een Oostenrijks koppel toe die hier met auto en tent staan en de andere helft van de tafel in gebruik hadden. Dit leidde tot een mooi gesprek en tot een mooie geste van de man, die mij een biertje aanbood. Ik had eerst beleefd willen bedanken maar de verleiding was te groot, waardoor zij zelf, tot mijn chaamte, een ander blikje deelden. Ze hadden net inkopen gedaan, ook geen koel mogelijkheden en dus slechts 2 blikjes gekocht voor vanavond .











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3545095   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    26-06-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    25-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toila - Toila

    Zonnig en warm vandaag, heel warm (28,8 gemiddeld en 38 maximum, volgens Bryton).
    Ik heb me vandaag zelf wat onverhard opgelegd, ik besloot de “kustweg” te volgen tot Sillamäe. Ik moet wel zeggen dat hij van behoorlijke kwaliteit was, anders was ik misschien omgekeerd. Naar het einde toe werd hij wel stilaan slechter en onaangenaam, alleen ... het echte einde zou ik niet bereiken. Een stuk voor Sillamäe begint de industrie en daarvoor moest de weg een eerste keer wijken, van de goede onverharde over op de slechte in een spoor langs de omheining van een olie(?)opslag. En een eind verder was er ineens een draad gespannen over dat spoor. Er was wel een optie om een bermpje op te klauteren en door het gras verder te ploeteren maar ik besloot om te passen en terug te keren, ook dat hele eind over dat slecht spoor dus. Na een paar kilometers terug was er een optie om de fietsroute te volgen, in Estland zijn er grote fietsroutes afgepijld maar ze gaan er daarbij van uit dat iedereen met een onbepakte mountainbike rijdt. Dat spoor zag er echter al even triest uit als dat langs de omheining, reden waarom ik ook de eerste keer de fietsroute niet gevolgd was, en ik besloot om nog maar een eind verder terug te keren tot waar ik een asfalt baantje gezien had. Een asfalten zijbaantje dat uitkomt op een onverharde hoofdweg die een eind verder dood loopt!? Uiteindelijk ben ik zo'n 6 Km teruggekeerd.
    Via dat zijbaantje kwam ik terug op de weg nummer 1. De weg van Narva, en dus Rusland, naar Tallinn, vrij druk dus en ook niet echt aangenaam maar hij bolt wel en hij loopt door tot in Narva. In Narva kwam ik ook de rivier Narva terug tegen (wat een verrassing, Narva ligt aan de Narva), de rivier vormt hier de grens tussen Estland en Rusland. Hier kan je ook zien hoe de Esten en de Russen elkaar al eeuwen lang beloeren. Ik heb in Narva ook even rondgefietst om te zien wat voor interessants ik nog kon vinden, veel was het niet. Ook al omdat wat er was, het kasteel bijvoorbeeld, wel eens afgesloten was vanwege werken in uitvoering. Wel was er een kathedraal en een oud stadhuis. Ook was er natuurlijk gelegenheid om wat te eten en de watervoorraad aan te vullen, het was wel nodig met de warmte van vandaag. Bij het verlaten van de stad nogal wat herdenkings monumenten: een Duits oorlogskerkhof waar sinds de oprichting in 1995 de gesneuvelde Duitsers herbegraven worden; een monument voor de gesneuvelden van WO II; eentje voor de slachtoffers van de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Russen van 1918 tot 1920; eentje voor de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Zweden in 1700, de Esten hebben behoorlijk moeten vechten voor hun onafhankelijkheid.
    Van Narva ging het verder langs de Narva naar Narva-Jõesuu, waar de Narva in zee uitmondt. Het mooiste monument was volgens mij datgene dat plots, even voor Narva-Jõesuu, onaangekondigd langs de kant van de weg op een kerkhofje in het bos stond, voor de slachtoffers van WO II. Narva-Jõesuu werd dan uiteindelijk mijn keerpunt. Hier had ik de keuze tussen Rusland, illegaal want geen overgang en geen papieren, de zee, mooi maar erg vochtig, en terugkeren. Het werd dus het laatste. Het was eigenlijk de bedoeling van “symbolisch” op dit keerpunt te overnachten en mijn keerpunt te “vieren”. En bij gebrek aan een camping zou dit in een guesthouse zijn, even voorbij het plaatsje. Het guesthouse was echter volboekt, het kleine hotelletje vlakbij gesloten en in het mega “Meresuu Spa & Hotel” ben ik het niet eens gaan vragen. Om terug te keren en nog enkele andere plaatsjes te checken had ik geen zin. Dus besloot ik maar om door te gaan tot de eerstvolgende camping, ik had vanmorgen enkele aanwijzingen gezien maar zonder er op te letten waar precies op de route. In het slechtste geval helemaal terug tot Toila, wat volgens mijn eerste inschatting niet verder kon zijn dan een totaal van 130 Km. Omstreeks de 100 Km zag ik een bord voor een camping op 2 Km van de weg. Ondertussen had ik berekend dat terug tot Toila niet verder kon zijn dan 120 Km en dus besloot ik maar om door te gaan tot waar ik wist dat het goed en niet duur was. Veel vieren ga ik op de camping niet doen, ik heb net mijn bordje spaghetti in tomatensaus binnen, maar op een pint ga ik me straks toch nog trakteren
    Met alle fantasietjes werd de rit vandaag 119 Km ver.
    Tot slot bij het keerpunt,of nu er 40 Km voorbij, nog wat cijfers: 48 dagen onderweg; 38 dagen gefietst voor 3.889 Km en 23 dagen gekampeerd.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3527129   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-06-2013, 18:40 geschreven door Danny  
    24-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kauksi - Toila

    23 en 24 juni zijn 2 aansluitende feestdagen in Estland en dat betekende dus voor veel mensen een lang weekend, en dat betekende dus ook dat het vannacht lang “gezellig” luid bleef. Er was zelfs ergens in de buurt een behoorlijk vuurwerk. Ik lag echter al in mijn tentje en ben er niet voor uitgekomen. Dat lang weekend geldt trouwens niet voor iedereen, de meeste (voedings-) winkels zijn 7 op 7 open en dus ook op feestdagen. En gisteren toen ik uit Tartu vertrok reed daar de vuilkar rond, op een zon- en feestdag dus.
    Het weer vandaag: aangenaam; wisselend bewolkt.
    Mijn route voor vandaag was wel degelijk verhard, dat probleem stelde zich dus niet. Ik volgde verder de boorden van het meer, maar heb het meer niet meer gezien. De weg loopt hier enkele tientallen meters weg van het meer en aangezien het bos praktisch tot in het meer groeit ...
    Ik heb de weg dus gevolgd tot in Vasknarva, het noordoostelijkste punt van het meer. Bij het binnenrijden van het dorp staat een grote Orthodoxe kerk (klooster?), volgens geruchten zou dit destijds een KGB radio-luisterpost geweest zijn. In Vasknarva begint ook de Narva, een rivier die van het Peipsi meer naar de zee stroomt. Ik ben tot op het eind van de weg gereden in de hoop hier een glimp van op te vangen maar die paar kilometers had ik me kunnen besparen. Van het meer zie je dus niets meer en de rivier zie je achter de tuintjes lopen, met aan de overkant dus Rusland.
    Dan ging het over een officieel wat grotere weg, het verschil was niet merkbaar, verder noordwaarts. Met onderweg nog een stop in Kuremäe, een dorpje met het nog aktieve Orthodoxe klooster “Pühtitsa”. Het klooster is van 1885 tot 1895 gebouwd en is een pelgrims oord voor de Orthodoxen, met een eindje verder ook een heilige bron. Na het klooster en de bron ging het terug naar de weg, die een eindje verder plots stopte met een weg te zijn. Ze zijn de weg schijnbaar aan het vernieuwen en vanaf hier zijn ze er nog niet aan toegekomen m het nieuwe asfalt te leggen. Zo kreeg ik, onverwacht, toch nog 15 Km onverhard onder de wielen. Het was niet overal rampzalig maar leuk was het nergens. Op sommige plaatsen ging het met een slakkengangetje vooruit en dan ben je natuurlijk een gemakkelijk doel voor de vliegen om rond je kop te komen zwermen, hatelijk.
    Uiteindelijk werd de weg terug weg, een eindje verder even (echt) grote weg om dan terug van de grote weg af te gaan voor nog een stukje tot aan de camping in Toila. Daarmee heb ik de Baltische zee bereikt, die hier praktisch net naast de camping ligt maar wel een twintig meter lager.
    De afstand was vandaag opnieuw 101 Km.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3527121   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-06-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    Inhoud blog
  • Gent - Ieper
  • Vorselaar - Gent
  • Venray - Vorselaar
  • Lette - Venray
  • Bielefeld - Lette
    Archief per week
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs