Hoewel de zon al mooi scheen bij het
opstaan was mijn tentje toch goed nat. De atmosfeer was nogal vochtig
nabij de waterval. Verder was het weer vandaag weer zonnig en
warm. Het zou vandaag dus een kort ritje worden, maar makkelijk
was ze niet. Eén lange weg; geregeld slechte en opgelapte asfalt,
veel vals plat (je ziet het amper maar voelt het wel), wind op kop;
... Bovendien was er nergens een plaats om even te stoppen voor
een koffiepauze. Het is dan maar te hopen dat Ventspils de moeite van
de omweg waard is en ik moet zeggen dat het niet teleurstelde. Een
stadje met enig karakter, met leuke huizen van verschillend niveau en
verschillend niveau van onderhoud / herstel, een haven, met een 13°
eeuws kasteel dat er van buiten wat klein en simpel uit ziet maar dat
van binnen toch echt wel een kasteel is, ... en waar men het in
Wroclaw, een eeuwigheid geleden, voor kabouters hadden zo hebben ze
het hier voor koeien. Ze zijn wel met wat minder maar daarvoor ook
wat groter. En dan de camping, ik ben hier aan de rand van de
stad, op 2 Km van het centrum, terechtgekomen op een mega grote en
georganiseerde camping. Ik kan me niet herinneren dat ik dat deze
reis al tegengekomen ben. Parnu was ook groot maar dat was eigenlijk
maar een parkeerterrein met in een hoek een grasveldje voor tenten.
Deze camping mag dan wel groot zijn, ze is ook aangenaam. De tentzone
ligt in het bos en is onderverdeeld in ruime, genummerde percelen.
Zeker als je als fietser slechts een klein tentje hebt zijn de
percelen erg ruim en er zijn nogal wat fietsers verspreid over de
camping, tussen de grotere familietenten van de auto-kampeerders. De
afstand was vandaag 60 Km
Het feest is er gisteren niet gekomen.
Waarschijnlijk was het al voor vandaag, mogelijk voor het feest van
de bruid die ik vanmorgen in 't centrum tegenkwam. Er wordt trouwens
nogal getrouwd in Letland. In Kuldiga waren zeker 5 koppels, met hun
gevolg, onderweg om op verschillende lokaties foto's te nemen. Toen
ik vanmorgen opstond was de hemel in 2 gedeeld. Langs de ene kant was
het nog mooi en blauw maar aan de andere kant was het al grauw en
grijs, het zag er niet naar uit dat ik het vandaag droog zou houden.
Het eerste geluk was dat ik tenminste mijn tentje netjes droog kon
inpakken. Het tweede geluk was dat het slechts een wolkenband was die
voorbij trok. Tegen de middag was het weer gewoon zonnig en warm,
heel warm. Vanmorgen eerst nog even in Tukums rondgereden. Ook nog
even een paar kilometer teruggekeerd naar de nabijgelegen Durbe
Manor, gisteren had ik daarvoor de moed niet meer gehad. De eerste 2
foto's zijn van de manor, van de voor- en van de achterkant. Ook al
om het verschil van hemel aan te tonen. Na nog even in het stadje
rondgekeken te hebben ging het terug verder over de A10. Op deze
zaterdag echter al veel minder onaangenaam, vooral minder
vrachtverkeer. dan naar het kasteel van Jaunmoku. De volgende stop
had dan de manor van Pure moeten zijn maar ik heb langs de weg geen
aanduiding gezien en de aanduiding op mijn kaart is niet
gedetailleerd genoeg om er zo naar toe te rijden, deze heb ik dus
overgeslagen. Dan ging het een eindje verder via kleinere wegen
naar Kandava. Kandava is ongetwijfeld een plaatsje met een grote
geschiedenis en daar schrijft men dan over maar uiteindelijk rest er
niets meer van die grootsheid. In het geval nog wat basisstenen van
een paar muren van wat ooit een stevig kasteel was. Verder zou ik
vanaf die ruïne een mooi zicht op een oude stenen brug maar het moet
zijn dat ik niet goed niet meer zie want dat zicht heb ik ook weer
niet gezien. Ik ben nochtans op, over en rond de kasteelheuvel
geweest. De inspanning van 8 Km extra om Rumenes Manor te gaan zien
had ik me ook kunnen besparen. Poorten gesloten, bezoeken kunnen
geregeld worden via een afspraak bij Hotel Berg. Even heb ik er
aan gedacht om de rit van vandaag in 2 te breken, toen ik na 60 Km
een camping zag. Het was echter nog heel vroeg, net na de middag, en
uiteindelijk zag de plaats er toch niet zo uitnodigend uit. Ook even
voor Kuldiga zag ik weer een aanduiding voor een camping. Daar maar
even gaan zien dan, ik verwachtte tenslotte niet om ook in Kuldiga
weer een camping te vinden. In eerste instantie leek er niemand thuis
en een bel was er overigens ook niet. Dan verschenen er 2
kindergezichtjes aan het raam en even later een grootmoeder in de
deur. Deze sprak echter alleen lets en maakte me daarmee duidelijk
dat er geen kampeergelegenheid was. Ik denk eigenlijk vooral omdat
dat makkelijker was dan te proberen van al de rest uit te leggen.
Alleszins ging ik dan dus toch maar door naar Kuldiga. Ik weet dat er
nog een camping is een 20tal Km voorbij Kuldiga maar die zaten er
vandaag niet meer in. In Kuldiga naar de toeristeninfo om een budget
onderkomen te vinden en dan bleek dat er toch een van de guesthouses
kampeergelegenheid aanbied. En dus kampeer ik weer en nog wel langs
de grootste publiekstrekkers van Kuldiga, de waterval en de brug. Met
250 meter zou dit de breedste waterval van Europa moeten zijn, ze is
wel maar 1 meter hoog. De uitdaging is schijnbaar van de ene kant
naar de andere kant te gaan over de waterval. De afstand was
vandaag 116 Km, morgen wordt het een stuk minder.
Ik ben de afgelopen 3 avonden
behoorlijk bezig geweest om de route voor de volgende dagen in elkaar
te puzzelen maar ben er uiteindelijk behoorlijk in geslaagd.
Oorspronkelijk was het de bedoeling van volledig rond de kaap langs
Kolka te rijden. Het probleem is niet dat deze als desolaat
wordt beschreven, daar houd ik wel van, maar aan de andere kant zou
60 Km onverhard volgen.. Slecht onverhard zegt men. Zelfs de Duitser
van het routeboekje, die allerhande kleine paadjes opzoekt, raadt af
om deze weg te nemen. Hij gaat wel via Kolka maar raadt aan om over
het strand te gaan en daarbij hier en daar al eens een riviertje over
te steken, ook niet echt mijn ding lijkt me. Het zou dus een route
middendoor worden, daarbij zowel de rode als de witte wegen zoveel
mogelijk vermijdend en dat dan een beetje in overeenstemming brengen
met de zaken die ik zou willen zien en de overnachtingsmogelijkheden.
Helemaal perfect zou het niet kunnen maar ik ben tenslotte tot een
behoorlijke route gekomen voor de volgende 5 dagen. Het begin lag
sowieso vast. Ik zou beginnen langs Jürmala, een badplaats net
buiten Riga waar overal vrij lyrisch over geschreven wordt en waar de
rijkere Russen hun stekje zouden hebben / gehad hebben. De laatste
jaren zou het wat minder geworden zijn door moeilijkere visum
toestanden. Hoe dan ook ik zou vanmorgen beginnen met de rit naar
Jürmala. Moeilijk zou dat niet zijn, over de brug en de baan naar
rechts volgen. Ik zou dan op de kust uitkomen en gewoon deze volgen.
Alleen kan je schijnbaar teveel naar rechts volgen. Om een lang
verhaal kort te maken: ik ben hopeloos verloren gereden. Na 25 Km
kwam ik uit op een dood eind en moest ik dus terugkeren. Na ruim 40
Km was ik terug in de rand van Riga en kwam ik alsnog op de grote
snelweg terecht. Na 45 Km zag ik eindelijk nog eens een
wegwijzer (naar Jürmala), de eerste sinds het centrum van Riga. En
na 60 Km kwam ik eindelijk aan in Jürmala, een ritje van normaal een
20 Km. Hoe dan ook, ik heb het gevonden en ben er geweest ... en
ik vraag me nog steeds of waarom. Ik vond er dus niets aan. Nu was ik
misschien niet in de beste stemming om het te bezoeken of ben ik niet
op de geschikte plaatsen geweest, Jürmala is eigenlijk een zone van
verschillende plaatsjes die samen een geheel vormen, en misschien kan
je als je er verblijft wel mooie plekjes ontdekken maar voor mij
lijkt het dus niets. Ik ben door de winkel wandelstraat geweest, ik
ben aan een van de stranden geweest en ben door verschillende
plaatsjes gereden maar ik heb niets gezien dat me echt aantrok. Door
die extra 40 Km moest ik ook even mijn plannen herzien. Ik besloot om
nog wat minder lang de kust te volgen, mijn ervaring tot nu toe is
dat het eigenlijk toch zelden iets uitmaakt, en via de A10
rechtstreeks richting mijn bestemming van vandaag te rijden. Het
grootste nadeel daarvan is dat de A10 echt wel een behoorlijk
onaangename en drukke weg is. Na goed 100 Km zag ik, langs de A10,
een overnachtingsmogelijkheid in een motel maar ik besloot van toch
nog een eindje door te gaan tot het stadje Tukums, waar zeker ook
overnachting mogelijk was en misschien zelfs een camping. Ik had
nergens bevestiging gevonden maar op mijn kaart stond net te noorden
van de stadsrand het symbooltje van een tent en ik was vrij zeker dat
er een toeristische infodienst zou zijn die me wel de nodige
informatie zou kunnen verstrekken, hetzij over de camping hetzij over
andere mogelijkheden. Uiteindelijk bleken er 2 campings te zijn,
achter elkaar gelegen ten noorden van de stad. Aangezien de weg zou
overgaan op onverhard was mijn keuze snel gemaakt, de eerste
mogelijkheid. Geen van beiden staan trouwens als camping aangeduid
maar als logement. Ik kampeer dus weer op het terrein van een
hotel(letje). Waar men overigens een zaal lijkt klaar te maken voor
een feest vanavond. De teller stopte uiteindelijk op 114 Km. Het
weer was vandaag overigens zonnig en warm, soms erg warm, met af en
toe een fris windje (vandaar soms erg warm en soms iets minder). Nog
een kleine anekdote: toen ik op de A10 aankwam profiteerde ik daar
eerst van een lunch mogelijkheid. Net voor ik terug verder ging
vertrokken daar ook 2 jongedames op de mountainbike, eentje met
lichte bepakking en eentje zonder bepakking maar met rugzak. Ik dacht
die dames een eindje verder wel in te halen maar zag ze uiteindelijk
alleen maar kleiner worden, langzaam maar zeker.
Gisteren weer niet erg in form bij de
blog, wacht ik speciaal tot na dat ik mijn was gaan oppikken was om
te kunnen zeggen dat ik hem weer netjes, zo netjes als nog kan, in
handen heb en vergeet ik het te melden. Gisteravond, toen ik na
mijn eten nog wat aan het rondwandelen was, voor de verandering eens
iemand in de juiste richting geholpen in plaats van zelf hulp te
vragen. Er was me al een, ietwat wanhopige, vrouw gepasseerd en even
verder stond ze bij 2 politiemannen de weg te vragen. Toen ik ze
engels hoorde spreken bood ik de hulp van mijn kaart aan (in elke
stad vind je wel een gratis toeristen kaartje en dat heb ik dan
altijd op zak). Aangezien ze nog steeds vertwijfeld leek heb ik dan
maar aangeboden om ze een stuk te begeleiden, met de kaart in de
hand, tot ze terug in de bekende omgeving van haar hotel was. Het
weer is vandaag wat langer bewolkt gebleven. Ik heb het vandaag
ook een stuk rustiger gedaan dan gisteren. Onder andere even
gepasseerd langs de Belgische ambassade, een verdieping van een
gebouw waar ook de Ieren een onderkomen hebben en waar op de
Belgische verdieping naast de Belgische en de Europese vlaggen ook
nog de Brusselse lelie en de Waalse haan uithangen. Ik wil hier niet
aan politiek doen, en er zal ongetwijfeld een reden voor zijn, maar
ik vind het toch niet netjes ogen dat aan een Belgische ambassade wel
de Brusselse en de Waalse vlag uithangt en niet de Vlaamse. En dan
ook nog eens op 11 Juli (ook op de 10de overigens) De foto's van
vandaag moeten aantonen dat Riga niet alleen om architectuur gaat.
Het gaat ook over parken en terrasjes en ...
De dag begon eerder bewolkt, werd dan
zonnig en warm en is nu terug eerder bewolkt maar nog steeds
warm. Een bezoek aan Riga staat vrijwel volledig in het teken van
de architectuur, met name de art-nouveau. Nu heb ik geen idee van
architectuur en stijlen maar ik kan wel zeggen dat het behoorlijk
indrukwekkend is. Een fotograaf zou hier op hol kunnen slaan, ik ben
vandaag dan ook tot 180 foto's gekomen. Wel verscheidene van de
zelfde gebouwen of details maar op verschillende tijdstippen en dus
ander licht. Het is niet simpel om er daar vijf uit te selecteren. Al
moet ik wel toegeven dat ik mijn selectie vanmiddag na mijn lunch al
gemaakt heb, toen het er nog geen 180 waren.
Gisteren ook mijn spaans nog eens
kunnen oefenen met een spaanse motard en het ging nog redelijk vlot.
Het grootste probleem was dat hij achteraf zo moeilijk af te schudden
was. Hij is hier ook om even te bekomen, nadat hij op de piste
gevallen is en daarbij zijn scheenbeen bezeerd heeft. En veel is er
niet te doen met een bezeerd been langs de rivier dus helemaal
nuchter was hij waarschijnlijk ook niet meer, niet dat ik hem dronken
zou noemen maar er hing een licht alcohol geurtje aan. Vanmorgen
iets minder zon en iets minder warm. Af en toe schoven er wat wolken
voorbij. Van Sigulda naar Riga is zo'n 50 Km maar niet voor de
fietser. Die 50 Km gaat over de A2, die even voorbij Sigulda over
gaat in viervaksbaan en daar wil je als fietser toch echt liever niet
over. Ook al is het niet echt een autosnelweg en mag het wel, leuk is
het niet. Dus zoekt de fietser een langer alternatief. En hoewel ik
dus voor een langer alternatief ging, ging het vandaag toch vooral
voor de verplaatsing. Geen rit die in de kolom van indrukwekkendste
ritten komt. Het alternatief waar ik op uit kwam ging eerst terug
richting Ragana, waar ik gisteren de richting Riga verliet. Van
Ragana ging het dan even over de iets grotere A3, die een eind verder
op de A2 uitmondt. Volgens de kaart kon ik daar echter gewoon
rechtdoor op de P10. Zoals al een paar keer eerder gezegd echter is
het leven nooit zo mooi als op kaart. Ik kwam dus toch op de A2
terecht en moest even terugkeren. Het bewijs dat het geen echte
snelweg is, is dat er voetgangers (en fietsers) oversteekplaatsen
voorzien zijn. En na 50 Km kwam ik op de P4 en kon ik echt aan mijn
rit richting Riga beginnen, met nog een 30 Km te gaan. Deze 30 werden
uiteindelijk nog de saaiste van de dag. Het mag dan wel een kleiner
en rustigere weg geweest zijn, het was wel een lange rechte weg, met
meestal een slecht wegdek, met de wind in het nadeel, met stijgende
vermoeidheid, ... Uiteindelijk kwam ik dus in Riga en dan moet je
kiezen. Oorspronkelijk zou ik voor Tiger Hostel gaan maar recent was
me ook Elisabeth Hostel opgevallen en die leek eigenlijk wel
aangenamer, naar Elisabeth dus maar. Die beschrijving op het internet
maken ze waarschijnlijk wel zelf en komt niet noodzakelijk helemaal
overeen met de werkelijkheid, groot en ruim zou ik de kamer
bijvoorbeeld niet noemen. En zo werd er een tuin beloofd maar die
zie ik hier niet (dat was in Tallinn ook al het geval). Ook werden er
was faciliteiten aangekondigd (een wasmachine dus) maar die is er ook
niet en dat is al een iets groter probleem want mijn (fiets-) kleren zijn
dringend aan een wasbeurt toe. Hij duidde me wel op een kaart aan
waar ik terecht kon om te wassen. Ik daarheen dus, na geïnstalleerd
en (zelf) gewassen te zijn, maar het was een eind verder dan het op
kaart leek, daar had ik vandaag eigenlijk geen behoefte meer aan. Bovendien
kwam ik aan in de omgeving waar het moest zijn maar ik zag geen spoor
van een wasserette. Dan maar een jongeman aangesproken waarvan ik
vermoedde dat hij engels sprak. Hij sprak ook engels maar had geen
flauw idee van wasserettes, zijn was wordt gewoon thuis gedaan. Hij
was wel zo vriendelijk om het lokale infonummer 118 te bellen en zij
wisten hem, en mij dus, te vertellen dat het een blokje om en dan bij
de kerk was. En inderdaad, daar vond ik een wasserij, geen
wasserette. De dame sprak geen engels (ik wou toch eerst even de
prijs weten) maar een andere dame, die net bediend was, was zo goed
om te tolken. Ik heb dan maar mijn was uit handen gegeven, wat ik
eigenlijk liever niet doe (ik wordt er een beetje ongemakkelijk
ongemakkelijk van dat iemand anders zich met mijn vuile en bezweette
zaken moet bezig houden), en kan hem morgen om 17 uur terug gaan
afhalen. Gelukkig voorziet de hostel wel in de beloofde handdoeken
want zowat alles wat ik heb, inclusief handdoeken, zit in die was.
Met de handdoeken van de hostel en wat ik aan heb (vers) kom ik de
dag echter wel rond. De afstand was vandaag 82 Km. In Riga
neem ik de volgende 2 dagen nog eens een fietspauze.
Vandaag zonnig en warm, heel
warm. Vanmorgen dus vertrokken met beperkte bagage, mijn stuurtas
omdat ik die nodig heb als kaarthouder en een rugzakje met mijn
laptop. Je mag wel enig vertrouwen hebben in kampeerders maar mijn
laptop laat ik toch zomaar geen hele dag in mijn tentje liggen. Als
er een nachtje tussen zit is de aanpassing om te fietsen zonder
bagage trouwens een stuk kleiner. De rit ging vandaag eigenlijk
rond Gauja Nationaal Park, een bosrijk gebied rond de vallei van de
Gauja, maar stond vooral in het teken van landhuizen en kastelen. De
eerste halte was Krimulda, met een groot landhuis en een middeleeuwse
kasteelruïne. Het landhuis doet tegenwoordig geen dienst als hotel
maar als sanatorium, vandaar waarschijnlijk dat het wat minder mooi
gerestaureerd is. De ruïne ligt vlakbij in het bos en de restanten
zijn eerder beperkt. Van Krimulda ging het een beetje verder tot
Turaida, een middeleeuws kasteel dat zwaar gerestaureerd / herbouwd
is. Anderzijds, de steden die ik bezoek zijn ook allemaal zwaar
gerestaureerd / herbouwd want die lagen een kleine 70 jaar geleden
allemaal plat. Turaida is een kasteel met een triest verhaal. Maija
Roze (Marie-Roos) werd als klein meisje gewond gevonden na een
gevecht in het begin van de 17° eeuw en werd opgevangen in het
kasteel. Ze groeide op tot een echte schoonheid en werd het hof
gemaakt door jonge mannen van dicht en van ver. Zelf was ze echter
verliefd op een simpele bediende van het kasteel van Sigulda en ze
ontmoeten elkaar in het geheim in de grot van Gütmana, halfweg
tussen de twee kastelen (ben ik ook geweest). Een teleurgestelde
soldaat lokte Maija Roze met een vervalste brief en kidnapte haar.
Maija Roze pleitte bij de soldaat om haar vrij te laten en beloofde
hem haar sjaal die, zo beweerde ze, magische krachten had. Ze zei de
soldaat om zijn zwaard te heffen en naar haar uit te halen, haar
sjaal zou haar beschermen. De soldaat deed wat ze vroeg en onthoofde
haar met een slag. Het is niet duidelijk of ze werkelijk geloofde in
haar sjaal of dat ze blufte en liever dood was dan gevangene van de
ridder. Er zijn geschriften die minstens de moord en de
daaropvolgende veroordeling van de soldaat bevestigen. Vandaag wordt
Maija Roze nog steeds herdacht als de Roos van Turaida. Ondertussen
had ik na goed 6 Km al een landhuis en 2 middeleeuwse kastelen /
ruïnes gehad. De volgende zouden iets verder uiteen liggen. Toch
werd ik eerst nog verrast door een onverwacht kasteel, het kasteel
van Lielstraupe dat vooral opvalt door de grote kerk die er in
opgenomen is. Het is nu in gebruik als psychiatrisch ziekenhuis, ik
heb er dus maar niet te veel rondgelopen (zie da'k niet meer buiten
geraak ). Het volgende doel was dan het landhuis Ungurmuiza,
waarvan geschreven werd dat het een van de best bewaarde landhuizen
van Letland is. Bij aankomst lijkt het eigenlijk niet zo bijzonder
maar binnen wordt het toch interessant. Bij de restauratie, die
overal wel eens moet gebeuren in zo oude huizen, hebben ze zoveel
mogelijk de originele planken behouden. Waardoor je nog de originele
geschilderde motieven op de muur zien, die destijds aangebracht
werden in plaats van behangpapier. Dan ging het verder naar Cesis,
een stadje met een middeleeuws kasteel, voor mij het indrukwekkendste
van de dag. En van Cesis ging het dan terug naar Sigulda, waar ik
nog een oud en een nieuw kasteel moest vinden. Dat bleek echter geen
simpele zaak. Ze leken niet echt aangegeven te zijn, tenzij ik iets
gemist zou hebben maar ik weet ondertussen dat in het Lets een
kasteel pils is en een landhuis muiza en heb nergens
zulke richtingaanwijzers gezien. Het nieuwe kasteel heb ik
uiteindelijk gevonden maar het leek niet echt bijzonder en bovendien
grotendeels ingepakt wegens onderhoud. De zoektocht naar het oude
kasteel heb ik opgegeven, in plaats ben ik op zoek gegaan naar een
winkel om nog wat inkopen te doen alvorens terug naar de camping te
gaan. Mijn rondje van vandaag kwam zo op 96 Km. Daarmee zit de
tweede maand erop, tijd om nog eens naar de statistieken te kijken:
61 dagen onderweg, 49 dagen gefietst voor 4976 Km en 33 dagen
gekampeerd. Morgen keer ik trouwens mijn kaart van de Baltische
landen en ga ik verder op de zuidelijke helft ervan.