Naar de "Baltics" en terug
Foto
Mijn favorieten
  • mijn foto-site
  • Noordkaap 2009
  • Compostela - Tarifa 2011
  • 11-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hannover - Bielefeld

    Het weer was vanmorgen grijs met af en toe een beetje motregen en natuurlijk nog steeds die verdomde wind. Later kwamen er wat opklaringen maar het bleef toch overwegend wisselend bewolkt. De enige constante was dus die wind.
    Vanmorgen toch maar de moeite gedaan om tenminste één foto te nemen van Hannover, het “neue rathaus” dat dit jaar zijn 100ste verjaardag viert. Daarna met een stadsplannetje naar de juiste uitgang gereden en dan een beetje verder langs het kanaal gegaan. Hier nemen ze het pad in jaagpad echter wel serieus, meer dan een pad was het niet maar meestal wel beter berijdbaar dan vele wegen die ik de laatste weken deed. Tussendoor ging het soms ook al wel eens wat minder, op sommige plaatsen restte nog met moeite één spoortje. Ruim 40 Km volgde ik zo het kanaal. Ik zag onderweg ook een hert in het water. Even dacht ik aan een crisis omdat het door een betonnen boord iet uit het water raakte maar het is dan terug naar de overkant gezwommen, waar wel een meer natuurlijke oever was, en is daar gewoon uit het water geklauterd. Een kanaal kan een hert dus niet stoppen maar de betonnen boord er van wel. Een ander probleem langs het kanaal was dat ik plots voor een gesloten poort stond, kon ik dus een heel eind terug. Bij nader toezien bleek de poort wel gesloten maar niet afgesloten, ik heb ze dan maar open geduwd en ben verder gegaan. Aangezien ik even verder tegenliggers tegen kwam zal het wel normaal geweest zijn. Een tweetal kilometer verder kwam ik nogmaals dezelfde situatie tegen.
    Bij het verlaten van het kanaal begonnen de problemen pas echt. Ik wou wat verder de 482 richting Porta Westfalica nemen maar mocht daar niet op. Je moet dan eerst maar wat improviseren tot je ergens de fietswegwijzers tegenkomt om dan van punt tot punt te rijden volgens de fietsroute. Die dingen verdwijnen echter regelmatig plots. Als alle richtingen naar dezelfde kant afdraaien dan duiden ze dat aan met een gewoon klein vierkant bordje met een rode pijl. Dat ding kan echter overal hangen, links of rechts, hoog of laag, ... Op een bepaald moment kwam ik aan het water zonder mogelijkheid om over te steken. Ik ben dus maar teruggekeerd naar de wegwijzer, een paar honderd meters terug, en heb nog eens geprobeerd. Ik zag andere fietsers in een zijstraat afdraaien en merkte toen links op een hoogte van zowat een meter in het donker en achter een boom het verbleekte schildje. Op een andere plaats hing het aan een paal rechts van de weg en zeker drie meter hoog. Je moet dus alles en overal zien om die dingen te volgen maar als je ze eens verliest is het ook niet noodzakelijk een ramp want verderop duiken ze dikwijls ook gewoon weer op. Ik denk dat die mensen hun route uitgestippeld hebben met een Bryton, die houdt ook niet van de directe weg (toevallig verderop meer hierover). Eenzelfde probleem met een fietsers verbod kwam ik terug tegen richting Bielefeld, die ik op eenzelfde manier oploste: eerst improviseren tot je de fietsroute vindt en dan proberen vast te houden aan de route.
    Omdat ik in Bielefeld niet direct een aanwijzing richting Quelle vond, het stadsgedeelte waar mijn camping ligt, heb ik de gps nog eens aan het werk gezet. In plaats van gewoon de weg te volgen moest die er dus wat ingewikkelds van maken langs woonwijken en uiteindelijk over bospaden en bergen, waar ik met de beste wil niet op de fiets kon blijven en zelfs met moeite mijn fiets op en af de berg kreeg. Ik verspeelde op die manier een pak tijd en energie die ik liever niet verspeelde. Zelfs toen ik terug op de weg geraakt was, en reeds in Quelle was, ging hij me nog een rare richting in sturen. Ik heb dan maar de weg gevraagd aan een voorbijganger en bleek op slechts een kilometer van de camping te staan.
    Uiteindelijk is alles heel op bestemming gekomen, waar het ondertussen minder waait maar wel regent.
    Het werden vandaag alweer, ik weet het wordt vervelend, lastige 132 Km.
    Dat is ondertussen al 500 Km aan een stuk dat ik tegen de wind aan het stoempen ben.









    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3992135   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-08-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    10-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Havelberg - Hannover

    Vandaag hetzelfde weer als gisteren, met een beetje meer wind. Ik begin (van) die wind wel een beetje moe te worden. En vandaag was hij ook nog vrij stevig, voor de fietser.
    Bij de passage van Wahrenholz geen verwijzingen naar enige camping gezien. Het zou, in het beste geval, zoeken geworden zijn en waarschijnlijk een eind uit de richting (ik heb ondertussen de straat even gecheckt in google maps en ze ligt 6 Km uit de richting). Best goed dat ik die eerdere camping tegenkwam en dat ik er afgestapt ben.
    Verder een weinig eventvolle rit (gewoon stoempen). Wel even een paar extra kilometers gemaakt door in Ahnsen niet goed op te letten en in de verkeerde richting verder te gaan en in Burgdorf, een 20 Km voor Hannover, was het even zoeken naar de juiste uitgang.
    Verder richting Hannover leek alles goed te gaan tot ik op een T kwam en ik de verkeerde richting koos. De eerste serieuze mens die ik tegenkwam heb ik echter om raad gevraagd. Ik moet schijnbaar toch een vrij zwaar accent hebben want de mens antwoordde mij in het engels, met een duidelijk duits accent. Hoe dan ook, hij was zelf niet van Hannover maar was net met de tram vanuit het centrum gekomen dus als ik de tramsporen in die richting volgde zou ik automatisch in het centrum terecht komen. Het bleek inderdaad een vrij rechtstreekse weg naar het centrum.
    Gisteren vroeg ik me af wat ik eigenlijk zocht in Hannover, wel ik ben er door gefietst en gewandeld (winkel- wandelstraat, fiets aan de hand). Ik heb gezien dat het een mooie winkelstad is met op een zomerse zaterdag een massa volk op straat. Ik heb ook, vanwege een thuismatch van voetbalclub Hannover, een grote politieaanwezigheid gezien in de buurt van het station en later ook aan het stadion zelf, waar mijn hostel vlak bij ligt. In navolging van de Polen aan de kerk heb je hier ook mensen die de wedstrijd buiten het stadion volgen aan de hand van het geluid, ik heb alvast geen schermen gezien die zouden kunnen geholpen hebben. Verder heb ik tijdens mijn doortocht ook wel wat mooie huizen (jugendstil denk ik) en een grote kathedraal gezien. Mogelijk is er nog wel een en ander te vinden maar ik vrees dat ik er geen energie in ga steken. De rest van de dag staat in het teken van een karweitje, de was steekt al in de machine, en het terug opladen, van mezelf en mijn batterijen.
    Het is vandaag toch nog een, alweer lastige, 95 Km geworden.







    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3992131   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-08-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    09-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Havelberg - Knesebeck

    Het is ook gisteravond weer mooi en rustig geworden. Er is trouwens ook nog een leuke bende opgedaagd naast mij. Twee gezinnen, een met tienerzoon en een met drie kleine kinderen. Met de nodige tassen en aanhangwagens, voor kinderen en bagage, hadden ze alles mee wat een familie zo al meeneemt op kampeervakantie: 2 grote familietenten, 2 stellen (plooi-)tafel en stoelen, ... zelfs een kinderfietsje voor de kleinste (denk ik) heb ik gezien. En dus alles getransporteerd met de fiets.
    Vannacht voor het eerst sinds lang nog eens mijn slaapzak dichtgetrokken, het werd redelijk fris. Ook vanmorgen was het behoorlijk fris om er aan te beginnen. Het is dat ik mijn lange mouwen shirt ergens begraven heb in een van mijn tassen, anders zou ik het misschien aangedaan hebben vanmorgen. Verder was het wel mooi weer. Eigenlijk perfect fietsweer, ware het niet dat de wind weer op de kop stond. Niet dat we dan van stormwinden spreken maar je moet er toch de hele tijd tegenop en vooral na de middag, als de wind wat toeneemt, wordt het toch wel moeilijk.
    Na een goede 5 Km vanmorgen ben ik, met een veerbootje, de Elbe overgestoken, een eerste symbolische oversteek vandaag. Verderop ben ik een kilometer, of twee, rondgereden om de witte wegen te vermijden en ook wel een beetje voor het gemak omdat het minder gepuzzel met wegwijzers inhoudt, langer dezelfde richting volgen dus. Ook na de middag was dit de bedoeling, de weg van Rohrberg naar Wittingen blijven volgen in plaats van te gaan puzzelen op de witte wegen. Alleen hadden de Duitsers nog een verrassing in petto. Na een zevental kilometer op deze weg deelden ze me mee dat hij verderop afgesloten is en dat ik dus toch over de witte wegen moet. Ze konden dat niet vroeger kunnen doen, dan had ik tenminste die extra kilometers niet moeten doen.
    Nu, ik ben toch terug op mijn juiste route geraakt. Ondertussen was ik, rond kwart voor vier, terug door het oude gordijn gegaan en ben ik dus terug in het, oude, westen, een tweede symbolische oversteek.
    Mijn doel voor vandaag was eigenlijk een camping in Wahrenholz maar je moet dan toch steeds wat afwachten of en hoe je ze vindt. Toen ik een kleine 10 Km voor Wahrenholz een camping zag en ik al 126Km op de teller had, heb ik niet getwijfeld en ben ik afgestapt. Deze camping is wel niet erg uitgerust voor trekkers, het is meer een combinatie van een openlucht zwembad en een verblijfscamping, maar de WC is goed en de douche was perfect en ook de prijs is aangepast aan de uitrusting dus we klagen niet (toch niet over de camping).
    Beter weer vandaag maar toch weer een lastige 126 Km.
    Morgen een beetje korter naar Hannover. Je neemt een beslissing om langs een stad te gaan maar ondertussen weet ik eigenlijk niet echt wat ik in Hannover zou gaan doen. Ik ga er, in principe, wel op jeugdherberg en in een Duitse jeugdherberg zou ik dan nog eens mijn was moeten kunnen doen.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3964389   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-08-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    08-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lychen - Havelberg

    Het is gisteren nog best aangenaam en mooi geworden op de camping. Dat was echter geen voorteken voor vandaag.
    Tussen 4 en 5 vanmorgen is het beginnen regenen, de eerste lange bui in een reeks en een voorspel voor een zware dag. Af en toe is het tussendoor wel even gestopt, zo heb ik een potje water kunnen koken voor koffie en voor mijn tentje kunnen ontbijten. Na weer een bui tussendoor kon ik ook tijdens een pauze inpakken. Alles ging wel een beetje trager vandaag, de moed was even wat dieper te zoeken. Ik vertrok wel, eventjes te optimistisch, zonder regenvest maar dat heb ik snel moeten herzien. Kort na vertrek begon het terug te regenen, eerst nog zachtjes maar al vlug behoorlijk stevig. Tot even na 10 bleef het door regenen, daarna stopte het maar het bleef wel dreigend grijs.
    Toen kwamen de Duitsers me echter weer verrassen. Ik dacht dat een Duitse weg die op de kaart staat wel in orde te zijn maar dat blijkt niet het geval, ik ben toch een paar keer geschrokken vandaag. Ook al omdat er ook nog verkeer passeert op deze wegen. Ik veronderstel dat ik me ook in Duitsland zal moeten beperken tot “gele en rode wegen”.
    Rond de middag verschenen zowaar enkele opklaringen maar tegelijk trok ook de wind aan, en pal op de kop. Het vlotte echt niet.
    Vandaag een zware 125 Km.
    En zo zit de derde maand er op. Met nog een goede week te gaan toch nog even een tussenstand: 92 dagen onderweg, 75 dagen gefietst voor 7545 Km en 52 dagen gekampeerd.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3960717   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    07-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Szczecin - Lychen

    Mijn beslissing om gisteren niet te kamperen was zonder twijfel de juiste. Er is gisteravond en vannacht nog een en ander van gerommel met bijhorende regen gepasseerd. Geen aangenaam kampeerweer dus. Vanmorgen was dat allemaal voorbij maar het is wel grijs gebleven, met een lichte noordoosten wind..
    Ik was vanmorgen vrij vroeg klaar en ben er dan maar vroeg aan begonnen ook. Szczecin uitrijden bleek geen probleem. Het was geen plezant rijden maar het stelde geen problemen. Even voor de grens nog een laatste Poolse koffiepauze gehouden, om mijn laatste zloty's op te maken, en nog voor 9 uur was ik reeds in Duitsland. Overigens duidelijk een grotere grensovergang dan deze waar ik Polen binnen kwam, met vooral aan Poolse kant nogal wat benzinestations en enkele winkels.
    Wat me in Polen eigenlijk het meest verraste is hoe moeilijk het is om er te reizen. Toen ik aan deze reis begon dacht ik dat ik met engels en duits wel zou rondkomen in Polen en in de Baltics zou ik wel zien. Het bleek echter andersom, in de Baltics kwam ik makkelijk rond maar in Polen kwam ik dikwijls weer in problemen met de taal.
    Net toen ik de grens over ging leek het te gaan opklaren maar voor me hing nog een stevig donker wolkendek, waar ik vroeger of later toch zou door moeten, dacht ik. Het is echter beperkt gebleven tot af en toe een beetje licht gemiezer.
    Ik had mijn route op kaart uitgetekend met de nadruk op kort en makkelijk, waarom zou je een kilometer rond rijden als je even makkelijk kan afsnijden. Ik besloot dus de wegwijzers te negeren en af te snijden zoals voorzien. Ik had er natuurlijk niet op gerekend om in Duitsland een Ronde van Vlaanderen straat op de kaart te vinden. In't vervolg volg ik dus de wegwijzers. In deze omgeving zag ik wel mijn eerste kraanvogels van vandaag. Ik zag er de voorbije weken nog wel eens maar niet zoveel als vandaag. Wel nog maar 2 paar ooievaars tegengekomen vandaag, die waren de afgelopen weken “gewone” dagelijkse kost.
    Ook zag ik in deze omgeving een hert. Ik vind het altijd leuk om, in onze geïndustrialiseerde wereld, in het wild levende dieren te zien. Nog mooier werd het een stukje verder, toen het (in de veronderstelling dat het hetzelfde hert was) mij links in het veld passeerde, iets voor mij de weg overstak en dan over het veld rechts verdween. Zeker het moment van de dag. Ik zag verderop nog wel enkele herten van dichter bij maar als je zo dicht bent gaan ze al op de loop voor je goed gestopt bent. En gelijk hebben ze natuurlijk, ik kan net zo goed een geweer hebben in plaats van een camera.
    En dan ging het verder zonder vermeldenswaardige gebeurtenissen tot Lychen, waar ik naar de camping zou gaan. Er zijn er schijnbaar meerdere, alweer rond een meer uiteraard, en ik koos vandaag voor de eerste de beste.
    Vandaag een rustige 100 Km.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3960641   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-08-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    06-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Czaplinek - Szczecin

    Vandaag zonnig en warm, heel warm (volgens bryton min 17, gemiddeld 28 en max 36), met een licht zuid - zuidoosten windje.
    Het vertrek was weer gemakkelijk vandaag, terug naar de 20 en volgen voor de volgende 80 Km. Bij die 80 Km heb ik mijn kaarten even grondig bekeken om te zien of ik mijn route niet zou verleggen, verder onderlangs Szczecin aangezien dit een moeilijk knooppunt zou kunnen worden en ik er toch geen echte plannen had. Omdat ik geen info over overnachtingsmogelijkheden had (hoewel dat wel geen probleem zou mogen geweest zijn), het niet duidelijk was dat ik er echt voordeel mee deed en één van de twee kaarten gaf op die route geen grensovergang (hoewel ik niet verwachtte dat die er niet zou zijn) besloot ik om toch maar niets te wijzigen en verder te gaan op de route zoals ik ze gepland had, dus van de 20 weg en op de 142.
    Normaal zou ik gaan kamperen in Dabie, langs een meer, een tiental kilometer voor Szczecin. Naarmate ik de regio Szczecin naderde begonnen zich rare wolken te vormen, zelden een goed teken met deze warmte. Bovendien bleek met die wolken ook de wind een kwart te draaien want plots had ik hem terug op de neus. Terwijl ik verder ging op die ellendig lange, rechte 142 werd duidelijk dat die wolken zich sneller vormden dan goed voor mij was. Op het eind van die 142 werd ik bovendien nog met een ander probleem opgezadeld. Ik kreeg er 2 opties voorgeschoteld: verder over een autoweg of het hele eind terugkeren. Terugkeren was voor mij geen optie dus ging ik toch maar verder over de autoweg, in de hoop zo snel mogelijk een afrit te vinden. Nu was het niet er overdreven druk, was er een snelheidsbeperking dus ging het niet overdreven snel en bovendien uitte niemand bezwaar tegen mijn aanwezigheid daar. Ook de arbeiders die een eind verder aan de kant van de weg aan het werken waren maakten geen enkele opmerking. Een aantal kilometers verder ging de autoweg rechtdoor over in een echte snelweg terwijl de afrit centrum overging in een gelijkaardige weg maar vrij toegankelijk voor iedereen. Het voordeel van mijn uitstap over de autoweg was dat deze mij rond het onweer leidde. Ik kreeg wel te maken met de sterkere (zij)wind en hoorde het rechts van mij donderen maar ik kwam er zelf niet in terecht. Pas aan de afrit richting centrum kreeg ik te maken met de bui, die me in volledige regenuitrusting plaatste maar eigenlijk al bijna voorbij was tegen dat ik alles aan had. Even verder richting centrum was er een afrit richting Dabie maar het leek me in deze omstandigheden beter om niet te kamperen en nog een stukje verder te gaan tot Szczecin zelf, waar ik wist dat er een jeugdherberg moest zijn die waarschijnlijk niet veel duurder zou zijn dan een camping. Uiteindelijk blijkt ze zelfs goedkoper dan mijn camping van gisteren, voor nog geen 5 € heb ik vannacht een bed, gebruik van de gastenkeuken en wifi. Bovendien heb ik het moeilijkste gedeelte van de rit van morgen nu reeds gedaan, Szczecin binnen rijden. Eruit raken zou gemakkelijker moeten zijn en dan ligt de weg naar Duitsland open.
    De afstand was vandaag met 137 Km nog 1 kilometertje langer dan gisteren. Met de 10 Km die ik vandaag extra deed wordt de rit van morgen misschien iets gewoner van afstand.





    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3922175   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-08-2013, 17:48 geschreven door Danny  
    05-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bytow - Czaplinek

    Vannacht fantastisch geslapen in “mijn” kasteel.
    Vandaag zonnig en warm met een licht (zuidoosten) windje.
    Verder vandaag een korte blog voor een lange dag. Geen verhalen over zoektochten naar de juiste weg, het was dan ook simpel vandaag: terug naar de 20 en volgen maar.
    Ook geen andere bijzondere gebeurtenissen te melden, tenzij misschien dat het eerste gedeelte van de rit toch behoorlijk lastig was met stevige golven in het landschap. Later is het wat afgevlakt om naar het einde toe terug wat meer te gaan golven. Dit is de gevoelsmatige en niet de geregistreerde versie, die ik nog niet gezien heb.
    Bij aankomst in Czaplinek, waar een camping moest zijn, ben ik dan eerst maar gestopt bij de toeristeninfo in plaats van zelf gewoon te gaan zoeken. Blijkt dat er hier zelfs nog keuze is, in de buurt of langs een meer, maar ik heb me maar gehouden aan degene waarvan ik al wist, langs het meer.
    Het was vandaag met een afstand van 136 Km ook een tamelijk lange rit.
    PS: ik heb ondertussen de geregistreerde versie gezien en mijn gevoel bedroog me niet.











    Bijlagen:
    http://www.brytonsport.com/mapTrackView?id=3922167   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-08-2013, 00:00 geschreven door Danny  
    Inhoud blog
  • Gent - Ieper
  • Vorselaar - Gent
  • Venray - Vorselaar
  • Lette - Venray
  • Bielefeld - Lette
    Archief per week
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs