Wat ik gisteren nog vergeten te
vertellen ben dat is dat Gdansk, natuurlijk, ook een van die steden
is die na de oorlog praktisch volledig moeten herbouwd worden. Ze
hebben er ook hier goed werk van gemaakt. Vannacht heeft het zwaar
geregend maar vanmorgen was daar, naast de nog wat natte straten,
niets meer van over. Het was terug zonnig en warm. Al vlug in de
voormiddag begon het echter al terug te overtrekken en met een fris
(westen-)windje koelde het behoorlijk af, best aangenaam
fietsweer. Gdansk verlaten bleek al vlug een probleem. De weg
stond mooi aangeduid maar ik mocht er niet op. Ik heb dan mijn best
gedaan om parallel met de weg te blijven, al moest ik daar een paar
keer een hindernis voor overwinnen (een trap(je)). In het begin lukte
dat vrij goed maar uiteindelijk liepen de wegen toch uiteen. En dan
kom je op een T-kruispunt en dan moet je kiezen. Mijn eerste keuze
(links) bleek niet goed. Hoewel het een voorrangsweg betrof verdween
die langs deze kant onverhard in het bos, niet mijn favoriete en
denkelijk ook niet de best optie. Terug dan maar en de rechtse optie
proberen. Deze liep wel gewoon door maar hij bracht me terug naar de
S7 snelweg die ik net overgestoken was. Daar dan maar links, langs de
S7, geprobeerd. Op de S7 kon ik een bord zien staan voor een afrit
naar Kartuzy, de richting die ik zocht, op 600 m maar 600 m kan een
onoverbrugbare afstand zijn als er geen weg is. De weg waarop ik zat
ging in overwegend westelijke richting, wat op zich de goede richting
was. Je denkt dan dat, als je op de voorrangsweg blijft, je wel
ergens op de goede weg komt of tenminste een aanduiding tegenkomt.
Deze hoofdweg stelde me echter ook wel weer op de proef, hij moet in
de boeken staan als de slechtste betonweg ooit. Gewoon
onbeschrijflijk. Hij werd verderop wel beter maar nog wat verder
verdween ook deze weg als onverhard in het bos. Nog maar eens
teruggekeerd en een van de zijwegjes geprobeerd, hoewel deze er
allemaal uitzagen als residentiële wijken en niet bepaald
doorgangswegen. Op een of andere manier bracht deze zijweg mij terug
naar die slechte betonweg. Ik heb daar toen toch even de mis
verstoord voor de buitenstaanders aan de kerk in de buurt, met
een paar (erg) luide krachttermen. Best dat ze tenminste niet konden
verstaan wat ik riep. Ik heb dan toch maar even geprobeerd om wat
informatie te krijgen uit een security agent die in zijn wagen
lag te snoezen. Veel kreeg ik er niet uit maar hij maakte me
duidelijk om terug te keren, links te gaan en altijd rechtdoor. Ik
dus terug en aan het volgende kruispunt links. Omdat ik het toch niet
erg betrouwde heb ik nog maar een passant aangesproken, en een tweede
passant die op die moment langskwam bleek engels te spreken. Hij zei
me, nog eens, terug te keren en door te gaan tot aan de
verkeerslichten en dan links te gaan en de weg te volgen.
Verkeerslichten!?, in dit gat? Moeilijk te geloven maar ik had
tenslotte niets te verliezen, dus terug en op zoek naar
verkeerslichten. Bleken er inderdaad een paar honderd meter in de
andere richting verkeerslichten te staan op een kruispunt met de
grote weg die ik zocht en waar ik ondertussen op mocht. Je moet dus
gewoon tussen al die gelijkaardige weggetjes, zonder aanduiding, de
juiste kiezen. Na 25 Km kwam ik dan eindelijk op mijn uitgestippelde
route. Hoeveel van die 25 er echt nuttig geweest zijn zou ik niet
durven zeggen, ik schat dat ik een tiental kilometer in het rond
gefietst heb. Eenmaal op de goede weg waren er geen problemen meer
en ging ik recht naar Bytow, mijn doel voor vandaag. Informatie over
logement had ik niet maar ik ging er van uit dat ik in dit plaatsje
wel iets zou vinden. Toen, bij het binnen rijden van het stadje, de
eerste mogelijkheid het hotel in het kasteel bleek te zijn ben ik er
maar meteen voor gegaan. Het is op het uiterste van mijn prijsbereik
maar het kan nog net. Dus logeer ik vandaag in een kasteel van de
Teutoonse ridders, gebouwd op het einde van de 14° eeuw. Het is in
de loop van de geschiedenis een aantal keer van eigenaars verandert
en een paar keer vernietigd en herbouwd, tot het in de jaren 60
uiteindelijk gerestaureerd is en nu dienst doet als museum, hotel en
restaurant. Bytow is verder een beetje een raar stadje. Een vrij leuk
centrum met een aantal ouder uitziende gebouwen en met daar rond nog
enkele van dergelijke gebouwen maar vooral veel appartementsblokken.
Wel allemaal behoorlijk opgeknapt en van een fris kleurtje voorzien,
zo lijken ze me nog best leefbaar. Op de markt van Bytow staan
een, symbolische, wegwijzer naar onder andere Gdansk en deze geeft
daar een afstand voor van 100 Km, ik zelf kwam vandaag aan 107.
Ik voelde vanmorgen nog de wandelingen
van gisteren, 'k heb het vandaag dus een stuk rustiger gedaan. Ik wou
sowieso wat later vertrekken omdat ik eerst een museum om de hoek wou
bezoeken en dit pas om 10 uur opende. Ik heb me dan eerst meer even
zoet gehouden met de planning van de terugweg. Ik heb een,
theoretische, planning die me terug in Ieper brengt op 16 augustus,
maar ik denk dat ik een beetje optimistisch geweest ben en als er 1
rit moet ingekort worden dan dient heel de planning herzien te worden
natuurlijk. Ik hoop alvast op eindelijk wat rugwind, laat de
oostenwind maar komen. En tegen 10 uur ben ik dus vertrokken en
ben ik eerst ondergronds gegaan naar de Roads to Freedom
Exhibition, een klein maar zeer goed museum over het leven in
na-oorlogs Polen en lichtjes uitgebreid met enkele gebeurtenissen in
andere oostblok landen. Dit is echt wel een kippenvel museum. Je hebt
natuurlijk vooreerst het leven net na de oorlog en de Russische
onderdrukking. En dan heb je het dagelijkse leven in de jaren 50, 60
en 70 met geregeld opstanden in Polen maar ook op andere plaatsen
zoals Berlijn in de jaren 50, Praag in de jaren 60, ... Je leest en
hoort wel van die dingen maar je staat er niet echt bij stil. En dan
vooral van de jaren 80, wanneer ik zelf tenslotte toch al stilaan
volwassen werd, die begonnen met de grote stakingen, met de bekendste
deze op de scheepswerf natuurlijk, die uitmonden in de erkenning van
Solidarnosc. Eind 1981 werd echter de staat van beleg afgekondigd en
nog geen jaar later was Solidarnosc terug illegaal en zaten veel van
zijn leiders in de gevangenis. In het dagelijkse leven in de jaren 80
werd ook alles gerantsoeneerd. Je ziet en hoort die zaken op TV en in
de kranten, die man met zijn grote snor bijvoorbeeld, maar je hebt
eigenlijk geen flauw benul van, en staat er ook niet echt bij stil,
wat er eigenlijk echt gaande is. Hoe het er echt aan toe gaat,
wanneer je bijvoorbeeld in een telefooncel eerst een bericht hoort
dat je gesprek zal mee beluisterd worden. En tenslotte allemaal op
fietsafstand van thuis . Anderzijds mogen we ook niet vergeten dat de NATO eind jaren 90 nog luchtbombardementen uitvoerden op een gelijke afstand van bij ons, en dat gebeurde voor ons dan ook maar op TV. Alleszins hebben die opvolging van gebeurtenissen in Polen in de jaren 80 geleid tot de val van de communisten in Polen, waarna de bal aan het rollen gegaan is en zowat alle landen van het voormalige oostblok gevolgd zijn. Na deze zware brok heb ik het verder
rustig gehouden, een beetje door de stad geslenterd, de jaarmarkt
bezocht, naar de kapper geweest, iets gaan eten, kortom allemaal
gewone dingen en dan terug naar de hostel gekomen om wat te rusten en
te bloggen. Straks, als de temperatuur iets gezakt is, ga ik nog wel
even terug om nog wat rond te zien, wat te eten en nog wat kleine
inkopen te doen. Dat kan hier vrij laat. En morgen dus het begin
van de lange weg terug.
Ik ben er vanmorgen op tijd aan
begonnen, zodat ik niet teveel last zou hebben van de braderie. En
het viel op die moment nog goed mee. Die braderie is trouwens de San
Dominico jaarmarkt, die heeft reeds plaats sinds 1260 en duurt niet 1
maar 3 weken. De stad toon ik echter morgen. Vandaag stond in het
teken van plaatsen die misschien iets minder fotogeniek zijn maar die
wel een historische betekenis hebben. Als eerste ging het naar de
scheepswerf, nog voor ik naar de stad ging omdat de werfen vlakbij
mijn hostel liggen. Ze zien er misschien niet uit maar hier heeft de
werkende mens, of eigenlijk de op die moment niet werkende mens, de
wereld verandert. Hier viel, met de staking en de daaropvolgende
erkenning van Solidarnosc, de eerste domino van een serie die
uiteindelijk tot de val van het Soviet Rijk zou leiden. Er staat ook
een serie van monumenten ter ere van de gevallen werfarbeiders van de
staking van 1970. Toen had er op de werf ook een grote staking plaats
maar die werd toen door het regime nog beëindigt, met
tientallen slachtoffers tot gevolg. De jongste was 15. Nu worden op
de werf nog weinig schepen gebouwd maar men werkt er, in
scheepsstijl, aan een gebouw dat een Europees Solidariteits Centrum
zou moeten huisvesten, met een exhibitiehal, een informatiecentrum,
een archief en het hoofdkwartier van een wereldwijde mensenrechten
organisatie. Na de middag, na dat ik al eens door de stad
getrokken was, ging het wat verder weg, richting zee. Niet voor het
strand maar voor Westerplatte en Nowy Port. Het is daar dat op 1
september 1939 wereldoorlog II begon. Om O4.45 uur bombardeerde het
Duitse gevechtsschip de Schleswig-Holstein, dat in de haven
aangemeerd was, Westerplatte, een militair depot bemand met een
kleine 200 man. Het bombardement beschadigde de buitenmuren van het
depot en zette de olievoorraad in vlammen. Daarop werden Duitse
stormtroepen aan wal gezet om het depot in te nemen. Een volle week
hielden de 200 Polen stand tegen de Duitse overmacht, met inbegrip
van bombardementen vanop zee en uit de lucht, alvorens zich wegens
gebrek aan middelen, vooral water en medisch materiaal om de gewonden
te verzorgen, over te geven. Ik koos er voor om eerst naar de
vuurtoren van Nowy Port, de eerste kogels in reactie op het
bombardement van Westerplatte zou vanuit het venster van deze
vuurtoren afgevuurd zijn. Volgens de bijbel van de onafhankelijke
reiziger, de lonely planet dus, is de vuurtoren te bereiken met tram
95 vanaf het treinstation. Alleen bestaat tram 95 helemaal niet
(meer?). Op het opschrift van tram 97 stond wel Nowy Port vermeld dus
heb ik die maar genomen, alleen rijdt die zo ver (nog?) niet. Om het
kort te maken, ik heb vanaf het eindstation van tram 97 nog een paar
kilometer mogen wandelen om aan de vuurtoren te geraken. Moest het
niet zijn dat hij een enigszins historische waarde zou hebben het zou
verloren moeite zijn, heel interessant is hij niet en de omgeving nog
minder. Ook het incredible zicht dat je vanaf de top van de
vuurtoren hebt, volgens de planet, stelde niet echt veel voor. Wel
zie je aan de overkant van de rivier het monument van Westerplatte.
Het zou echter te simpel zijn om vanaf hier een overzetje te
voorzien. Nee, daarvoor mocht ik weer een heel eind terug en een
stukje de andere kant op voor een ferrie naar de overkant en dan aan
de overkant nog een veel groter eind naar Westerplatte. Om nog eens
kort te zijn, ik heb vandaag veel te veel gewandeld om maar weinig te
zien, naar mijn zin. Bovendien moet je het allemaal zo maar een
beetje uitzoeken. In Gdansk zelf is alles perfect bewegwijzerd maar
daarbuiten was het natte vinger werk. Soms is het misschien toch
gemakkelijker om met de toeristenstroom mee te gaan en de prijs van
de piratenboot te betalen. Alleen gaan die niet naar de vuurtoren,
misschien wel omdat er niet echt veel te zien is. Het bezoek aan
Westerplatte is echter wel de moeite. Veel schoot er na een week niet
meer over van de depot en bijna 75 jaar later al helemaal niet meer
maar er zijn wel de nodige, drietalige (pools, duits en engels),
informatieborden op de verschillende plaatsen zodat je toch een
beetje een beeld krijgt. Er heeft ook 1 wachtpost, een bunkertje ter
grote van een wachtlokaal, overleeft, waarin normaal een kleine
tentoonstelling zou zijn maar die momenteel wat gerestaureerd wordt.
Na mijn bezoek had ik genoeg avontuur gehad en dacht ik van toch
maar de boot te nemen maar daarvoor moest ik echt te lang wachten dus
werd het toch weer de bus, volgens de planet naar het station maar
schijnbaar is de muziek akademie een betere bestemming vanaf
Westerplatte. Alleen kon ik op mijn kaartje nergens die akademie
vinden, toch weer avontuur dus. Vanaf het eindpunt heb ik echter snel
mijn richting gevonden en toen ik achteraf op mijn kaartje naar de
plaats zocht naar waar ik afgestapt was, vond ik niet de akademie
maar wel een vermelding van de busstop naar Westerplatte. Morgen
gaan we terug gewoon de stad in en doen we misschien wel de
jaarmarkt.
Het is gisteren inderdaad nog goed
gebleven. De eerste foto is dan ook nog eentje van gisteren bij mijn
tentje. Ook vanmorgen goed weer. Alleen pikte al vlug de wind weer
op en, hoe ik ook keer of draai, ik lijk hem altijd weer vooral op de
kop te hebben. Ik ben hem wel een beetje beu die wind. Ik ben
vanmorgen eerst nog even terug tot aan het kasteel gereden maar,
hoewel ik op andere plaatsen in andere omstandigheden al wel
gelijkaardige dingen gedaan heb, ik kon er mij niet toe brengen om 3
uur achter een Poolse gids te lopen met een engelstalige audiogids in
mijn oor. Ik heb de binnenkant van het kasteel dus niet gezien . Dan
was het even kiezen welke route te nemen en aangezien je ze niet echt
kent ook een beetje gokken. De makkelijkste route over de 22 en de 1
leek me alvast geen optie wegens onaangenaam en mogelijk niet
toegestaan op de 1. De optie verder over de 22 en dan over de 222
leek me ook niet geschikt wegens lange tijd onaangenaam en
waarschijnlijk ook de langste optie. Noordwaarts over de 55 en dan op
de 7 mocht waarschijnlijk niet, in Elblag was de 7 alvast een
autoweg. De keuze viel dus op noordwaarts over de 55, dan verder over
de 502 tot aan de kust en dan langs de kust over de 501. Kort na
vertrek begon ik echter te twijfelen over mijn keuze, ik vreesde
enerzijds misschien vast te komen in de industrie rond Gdansk of
anderzijds toch op de 7 terecht te komen en niet verder te mogen. Ik
had me geen zorgen moeten maken, ik ging netjes rond de industrie (de
meeste ligt overigens aan de andere kant in Gdynia) en op het punt
waar ik de 7 bereikte was deze reeds vrij voor alle verkeer. Nog
2 bemerkingen bij mijn route: dit was mogelijk de rustigste optie
maar, zoals ik weken geleden reeds schreef, er bestaan geen echt
rustige wegen in Polen en ik ben dan wel langs de kust gereden maar
de zee heb ik niet gezien. Het binnen rijden van Gdansk viel nog
redelijk mee en de eerste indrukken waren behoorlijke positief.
Verderop bleek ik echter een ongelukkige timing te hebben. De eerste
week van augustus is het feest in Gdansk. De hele stad is een
gigantische braderie, er staan dus overal kraampjes en een massa volk
in de weg. Ik ben er, op weg naar mijn hostel, met de fiets in
terecht gekomen en raakte er bijna niet meer uit. De volgende 2 dagen
neem ik hier nog eens fietspauze om de stad te bekijken. Ze zullen
deugd doen, het zijn waarschijnlijke de laatste van deze reis.
Vandaag staat er echter niets meer op het programma, behalve mijn was
wegdoen want ik heb weer een hostel getroffen zonder wasmachine. Dat
zijn 2 zaken die in elke hostel aanwezig zouden moeten zijn: een
gastenkeuken en een wasmachine/-droger. De was is ondertussen echter
al binnen gebracht. De wasserij was niet zo ver als in Riga maar ze
is wel een stuk prijziger. Ik had echter de energie niet om verderop
te gaan zoeken. Op de terugweg van de wasserij heb ik gemerkt dat ook
in Gdansk de wegen naar Compostella leiden. De afstand was vandaag
75 Km.
Het is gisteren nog best aangenaam
kampeerweer geworden. Het is totaal opgeklaard en de wind is volledig
gaan liggen. Het weer was vanmorgen perfect: geen wolkje aan de
hemel, niet te ar en weinig wind. Ik kon zelfs niet uitmaken van waar
de wind zou komen (normaal ga ik uit van het principe dat als je
denkt dat er geen wind is dat je hem dan van achter hebt maar vandaag
denk ik dat er echt weinig wind was). Tegen de middag begonnen de
wind en de wolken echter weer op te komen. Vanmorgen eerst even
het plaatsje Pieniezno bezocht en dan verder gegaan naar en door
Braniewo, om een eerste halte te houden in Frombork. In Frombork
staat er een complex dat er uit ziet als een kasteel maar in feite
een kathedraal met een bisschoppelijk paleis is. Jammer genoeg was
mijn timing een beetje slecht voor goede foto's, de zon stond direkt
tegen voor de beste zichten en dat levert dus niet het beste licht
voor foto's. Van Frombork ging het verder naar en door Elblag.
Elblag zal ook wel iets te bieden hebben maar ik koos er voor om het
niet te gaan opzoeken, het is een vrij grote stad. Voorbij Elblag
werd het even spannend, zou ik rechtstreeks naar Malbork mogen over
de 22 of zou ik moeten gaan puzzelen. Op mijn kaart stonden zelfs
niet genoeg witte wegen met elkaar verbonden om een route samen te
stellen. Ik had echter geluk, de 7 naar Warschau en de 22 in de
andere richting zijn autowegen maar de 22 naar Malbork was vrij. Niet
echt de aangenaamste weg maar wel rechtstreeks op doel. Ondertussen
was het me al duidelijk geworden dat ik de wind vanmorgen van links
en links achter moet gehad hebben want nu had ik hem meestal van
voor, en hij wakkerde aan. Links en rechts van mij kon ik in de verte
ook al enkel buitjes zien vallen en toen, bij een late lunch stop,
plots de truckers van op het terras allemaal binnen kwamen was het
duidelijk dat de buitjes ook mij bereikt hadden. Tegen dat ik mijn
hamburger verorbert had was de bui echter al zo goed als over. Ik ben
wel met mijn regenvestje vertrokken, tegen de laatste druppels, maar
echt nat ben ik niet geworden. Wel stond de wind nu pal op de neus.
De kilometers passeerden tergend langzaam, tot er iemand met een
groot landbouw tuig en aanhangwagen zo goed was om mij te passeren.
Hij ging net niet te snel om mijn wagentje aan te haken. Dubbel zo
snel voor dezelfde inspanning, wie zegt daar nee tegen? Bovendien
moest het vrachtverkeer nu niet meer wachten en uitwijken voor mij
maar voor dat tuig. Net voor Malbork was het echter over. We moesten
daar een klein heuveltje over en dat ging voor hem net iets
vloeiender dan voor mij. Even verder zag ik de wegwijzer naar mijn
camping, op 1,8 Km. Ik besloot echter eerst door te gaan naar de stad
om daar het kasteel te gaan bezoeken. En wat voor kasteel, de
Teutonische (Teutoonse?) Ridders hebben hier destijds een gigantisch
ding neergeplant. De bouw van het centrale kasteel is begonnen
omstreeks 1276 en heeft bijna 30 jaar geduurd. En in de volgende 150
jaar dat ze er bleven hebben ze de zaak alleen maar verder
uitgebreid. Ik vrees echter dat mijn bezoek zich zal beperken tot de
buitenkant. Het kasteelbezoek kan alleen onder de begeleiding van een
gids, kost ruim 10 en duurt ruim 3 uur. Zo functioneer ik niet
echt, ik ga liever mijn eigen gang, bekijk wat ik wil bekijken en ga
verder mijn eigen gang. Wat hier dus niet kan. Ik heb nog de optie
voor morgenvroeg want de rit naar Gdansk morgen is sowieso een stuk
korter dan deze van de voorbije dagen maar ik denk toch niet dat ik
er voor zal gaan. Na dat ik rond het kasteel gewandeld was zou ik
nog even over de voetgangersbrug fietsen voor een foto van over de
rivier en dan van daar mijn camping opzoeken. Aan de overkant stond
echter ook een camping aangeduid en het zag er best goed uit dus
waarom 5 Km terug gaan zoeken als je het hier voor handen hebt. Het
is wel niet de rustigste plaats, tussen een drukke weg en een
spoorweg, maar het is wel een goed grasterrein en met mooi zicht op
een historische plaats. De afstand is zo vandaag op 105 Km
gebleven. Het heeft vandaag iets langer geduurd om aangenaam
kampeerweer te worden maar ondertussen is de wind weer gekalmeerd en
schijnt, na nog enkel forse buien, terug de zon. Hopen dat het zo
blijft.
Het weer begon vandaag zonnig en warm,
het is eigenlijk niet afgekoeld vannacht, maar al vrij vlug begonnen
de wind en de bewolking toe te nemen. Bovendien was de wind gedraaid
naar het westen, hij bracht dan misschien enige verkoeling maar hij
stond dan ook op de kop. Vanmorgen begonnen met 6 Km terug naar de
grote weg en nog 4 Km tot Ketrzyn. De trekpleister van Ketrzyn is een
14° eeuws kasteel maar dat bleek nogal een tegenvaller en was
bovendien niet in beeld te brengen. Dan was het stadhuis leuker. Van
Ketrzyn ging het verder naar Swieta Lipka, een bedevaartsoord. Een
klein plaatsje met een grote kathedraal dus maar ik moet toegeven dat
ik best onder de indruk was, vooral van de beschilderde galerijen
rondom. Bovendien werd dit bezoekje ondersteund door de orgelmuziek
uit de kathedraal. Ik heb hier ook geleerd dat ik sinds ik terug in
Polen ben op een route naar Compostela zat. Alle wegen leiden niet
naar Rome maar naar Compostela. Volgende stop was het kasteel van
Reszel. Door de Planet niet gekend, hoewel al iets indrukwekkender
dan dat van Ketrzyn. Maar eerlijk gezegd ook nog niet om echt wild
van te worden. Je kan in beide kastelen trouwens overnachten want
beiden doen nu dienst als hotel restaurant. In Reszel liet ik de
route naar Compostela voor wat ze was en koos ik voor de richting
Lidzbark Warminski. In Lidzbark Warminski bezocht ik het
bisschoppelijk kasteel uit de 14° eeuw. Hier kunnen we echt van een
kasteel spreken. In de 18° eeuw verloren de bisschoppen hun macht
door herverdelingen, ik weet ook niet precies hoe dat zit, en verloor
het kasteel zijn glorie. Het werd door de jaren voor verschillende
doeleinden gebruikt: kazerne, opslagplaats, weeshuis, hospitaal, ...
In de jaren 20 van de vorige eeuw werd het dan terug in zijn glorie
gerestaureerd en het kwam daarna onbeschadigd door WO II. Het doet nu
dienst als regionaal museum en heeft een gevarieerde inhoud: van
bewapening en harnassen over historische kledij, regionale en
bisschoppelijke geschiedenis tot uiteindelijk regionale kunstgalerij.
Alle informatie is wel enkel in het Pools. Na mijn bezoek aan het
kasteel was de pret echter over. Ten eerste begon het uiteindelijk
toch te regenen en ten tweede bleek de 513 richting Orneta, die ik
dus moest hebben, onderbroken, met een omleiding van ruim 25 Km. Nu
moest ik niet helemaal tot Orneta dus ging ik eerst een broodje eten
en vroeg daarna aan de patron hoe dat precies zat met die
wegonderbreking. Hij maakte me duidelijk dat het geen probleem zou
zijn, zeker niet met de fiets. Ik vertrouwde het nog niet helemaal
maar besloot er toch voor te gaan. Het bleek inderdaad geen probleem,
er kwam mij ook nog behoorlijk wat verkeer en zelfs vrachtverkeer
tegemoet. Wel stond ik op enkele plaatsen minuten lang stil vanwege
beurtelings verkeer op de halve beschikbare weg. Een stuk verder kwam
me een andere fietser tegemoet en die maakte me duidelijk dat er
verderop geen passeren mogelijk wegens een dwarsgroeve over de weg,
een canal zoals hij zei. Na wat gegoochel met plaatsnamen en wijzen
op de kaart werd het duidelijk dat dit voorbij mijn afslag was, ik
kon dus gerust verder. Ondertussen was het me duidelijk dat ik met
dit weer liever niet zou kamperen. Ik haalde het verder tot aan mijn
afslag, vanaf waar er geen werken meer waren. Toen ik bij het
binnen rijden van Pieniezno echter direkt aan de camping passeerde
was de keuze echter vlug gemaakt. Het ondertussen al een tijdje weer
gestopt met regen en met die wind zou het, mits een beetje
beschutting van wat bomen of struiken, ook wel meevallen. Stoppen en
afstappen dus, niet verder op zoek naar een hotel dat er misschien
niet eens is. En met die wind valt het door wat beschutting van bomen
en struiken inderdaad wel mee. Toch was hiermee niet alles OK. Blijkt
dat ik bij het winkelen niet goed opgelet heb, het stond er nochtans
in het duits op, op de spaghetti saus: mit
feurig-scharfen chilischoten. Het spul was niet te vreten. De
helft heb ik nog klaar gespeeld maar de rest heb ik moeten weggooien.
Wat een verspilling van energie en bovendien niet goed voor mijn BMI.
Ik heb dan maar wat extra brood gegeten, daar had ik nog ruim genoeg
van in voorraad. De afstand
vandaag: 111 Km. Overigens best wel lastige ritjes momenteel, de hele
tijd golvend op en af. En vandaag dus ook nog met de wind van voor,
het viel niet echt mee.
Mijn hotel gisteren bleek toch geen
onverdeeld succes, er verbleef ook een groep met nogal wat jongeren
en dat is altijd goed voor het nodige kabaal. Het duurde nogal even
voor het rustig werd dus. Het weer was vandaag zonnig en warm,
heel warm. Nog voor de middag begon het wat te overtrekken maar dat
schijnt overgetrokken te zijn. Het eerste doel voor vandaag was
Gizycko. Gelegen aan een enorm meer is het ongetwijfeld een aangenaam
plaatsje om met de familie een weekje vakantie door te brengen, maar
voor de passerende fietser heeft dat minder te betekenen. De reden om
hier te passeren was voor mij het fort Boyen. Boyen is een enorm
fort, geweest, door de Pruisen gebouwd in de 19° eeuw om de
toenmalige grens met Rusland te beschermen. In WO II werd het ook nog
gebruikt door de Duitsers. De buitenmuren van het fort zijn nog
vrijwel volledig intact maar verder is er niet veel meer te zien.
Bovendien is er vrijwel niets van informatie, slechts af en toe een
wegwijzertje in het Pools ('k zou eigenlijk bij ons eens moeten gaan
checken hoe dat zit met meertaligheid in pakweg het Gravensteen in
Gent of dat aan de Schelde in Antwerpen). Je loopt dus een beetje
verloren in de zaak, eigenlijk heb ik voor 2 een boswandeling
gemaakt, weinig gezien en nog minder geleerd. Soms zou je die Lonely
Planet soms gewoon willen weggooien. Ik heb er dan wel maar meteen
een braadworst (alweer) menu verorbert, deze keer met 2 worsten en
frieten. Ik heb ook gisteren, na mijn ontbijt en dat broodje
braadworst, nog een hotdog, 2x frieten (1x met een BicMac en 1x met
een kipschnitzel in het hotel), een kom soep, een pak koekjes en een
half pak Pringles (made in Mechelen) gegeten, doorgespoeld met, telkens een halve liter, ice tea, cola en bier en niet te vergeten een
banaan en wat pruimen. Toch lijkt dat niet voldoende te zijn om op
gewicht te blijven, ik doe mijn best maar ben nu al benieuwd naar
mijn gewicht bij aankomst. Van Gizycko ging het verder richting
Ketrzyn. Naast de stad wou ik in de omgeving ook een bezoek brengen
aan de Wolfsschanze, Hitlers hoofdkwartier gedurende WO II en ook de
plaats waar hij op 20 juli 1944 een aanslag overleefde. Het lag op
mijn kaart een beetje in een grijze zone maar ik ging er van uit dat
het wel zou aangeduid staan en inderdaad, 10 Km op voorhand, nog voor
ik Ketrzyn bereikte, stond het al op grote borden aangekondigd. En
niet alleen de historische site maar ook het nieuwere hotel en de
mogelijkheid om te kamperen. Gisteren had ik erop gerekend om te
kamperen maar is het niet gelukt, vandaag had ik er niet op gerekend
omdat ik in de omgeving van Ketrzyn geen camping gevonden had en nu
kampeer ik dus weer wel. En dan nog vlakbij Hitlers bunker dus. Die
Wolfsschanze is eigenlijk een enorm komplex van bunkers, voor Hitler,
zijn officieren, zijn troepen, ... waar nu voor een groot deel ook
nog slechts overwoekerde betonblokken en stenen rest maar het maakt
toch wel indruk. Veel luxe schijnt hij zichzelf wel niet gegund te
hebben, al weet ik natuurlijk niet hoe de zaak ingericht was. Zijn
vriendin, Eva Braun, zal alvast toch wel beter gezeten, in haar villa
een beetje verder aan een meertje. Het gevolg van rechtstreeks
naar hier te komen en hier te blijven is wel dat ik Ketrzyn morgen
bij het vertrek nog moet bezoeken.