Vanmorgen mooi en zonnig weer. In de
loop van de dag kwamen wel wat witte stapelwolken (juist Frank?)
opzetten maar niets om je zorgen over te maken, een mooie dag dus. Na
25 Km eerst even Alytus binnen gereden om eindelijk Litouws geld af
te halen, gisteren m'n camping nog betaald in euro's. Daarna meteen
ook maar de supermarkt binnen gesprongen om een paar inkopen te doen.
Daarna ging het verder tot Daugai. Van hier wou ik via een
kleinere weg de sprong maken van weg 128 naar weg 220. Kleinere wegen
kunnen hier nog (dikwijls) onverhard zijn, net als bijvoorbeeld in
Zweden en Finland. Nu heb ik niet noodzakelijk iets tegen onverharde
wegen in goede staat, als ze echter een wasbord profiel hebben dan
duurt 14 Km wel heel lang. Gelukkig was het niet constant zo maar wel
(te) dikwijls. Het was dus even tamelijk lastig maar ook behoorlijk
mooi. Toch was ik blij toen ik na een 14 Km terug asfalt onder de
wielen kreeg. De 220 bracht me dan tot in Rudiskes, waar ik wou
kamperen. Bij het binnenrijden van het dorp maar meteen aan de lokale
politieagent gevraagd waar de camping was. Volgens hem was er hier
geen. Pas in Trakai, 15 Km verder, was er een camping. Nu, 15 Km is
nu ook het einde van de wereld niet en ik wou morgen toch langs
Trakai passeren, doorgaan dus maar. 200 meter verder hing er een
bordje met een tentje op en een pijltje naar rechts met 4 Km. Een
beetje buiten het dorp, en uit de richting, maar ik wou toch mijn
informatie even controleren, erheen dus. Van die 4 bleken er wel 3
onverharde, met de nodige wasbord stukken. Maar zo kwam ik dus alsnog
op camping Harmonie terecht .... bij Wim den Hollander. Wim is
schijnbaar in de jaren 60 nog beroepswielrenner geweest en heeft
daarna nog bij de ploeg Post gewerkt (ten tijde van Eddy Planckaert).
Daarna is hij bondscoach van de Litouwse ploeg geworden, heeft hier
een vrouw gevonden, deze camping uit de grond gestampt (en ik moet
zeggen dat hij dat mooi gestampt heeft. echt wel een mooie camping,
ten midden de bossen) en is dus blijven plakken. Bij aankomst nodigde
hij me uit om binnen even een biertje te drinken, dat hij me morgen
echter ongetwijfeld aanrekent. Samen nog even een gezellige babbel
geslagen, terwijl de Hollanders de Chinezen voetbal les geven. Wim
heeft ook een speciaal hoekje voor fietsers, waarbij zowel een terras
als een hokje horen met tafels en banken. Eventueel kan er daar zelfs
geslapen worden maar ik denk dat ik mijn tentje beter insecten (=
vooral muggen) vrij kan houden dan het hokje, aangezien de deur niet
volledig sluit en er een gat zit in de plastieken ruiten. Toch is het
makkelijk om de ruimte te hebben om het materiaal uit te pakken en om
gewoon te koken (het terras) en te zitten (binnen, met toch minder
insecten dan buiten) Morgen moet ik dus wel eerst weer over dat
wasbord. De afstand was vandaag precies 100 Km.
Het was vanmorgen bij het vertrek
grijs, grauw en vochtig maar een kwartiertje vroeger regende het nog
behoorlijk dus kon ik nog niet echt klagen. Ik ben alvast,
optimistisch, zonder regenjasje aan vertrokken. Na een 25 Km werd de
vochtigheid toch eerder regendruppels en heb ik mijn jasje toch maar
aangetrokken. Toch ging het niet echt doorregenen, het hield
uiteindelijk zelfs op. Mijn hotel was perfect gelegen om mijn weg
verder te zetten, aan de wegen 8 en 16, die een beetje verder
splitsten. Ik ging daar verder over de 16. Die was opvallend goed en
rustig, zelfs vrijwel zonder vrachtverkeer. Ik veronderstel dat het
doorgaand verkeer vooral de 8 neemt. In Giby dacht ik een hoek te
kunnen afsnijden door via de kleine wegen de grens over te steken, op
kaart zag het er vrij simpel uit. Kort bij de grens ging de weg
echter over op onverhard, dat leek me dan toch niet de geschikte
plaats voor een grenspassage. Waarschijnlijk had ik aan de laatste
splitsing moeten rechts houden i.p.v. links maar volgens een
verkeersbord was links de doorlopende weg, degene die onverhard werd
dus. Alleszins koos ik toch maar voor de zekerheid en ging ik dus
maar opnieuw richting grotere weg en de officiële grensovergang.
Even voor de middag reed ik Lietuvos Respublika binnen, de
eerste van de 3 Baltische landen en in't vervolg dus gewoon
Litouwen. Voorlopig heb ik nog geen verschil gemerkt. De wegen
golven door het groene landschap, de lucht is grauw en de regen is
nat. Als om mij te testen is het het laatste uur terug stevig
beginnen regenen, maar ondanks dat sta ik toch terug op de camping.
Gelukkig wel weer eentje met wat overdekte ruimte om mijn kleren wat
uit te hangen, ze zullen wellicht niet volledig drogen maar het is
toch tijd om een frisser setje aan te trekken. Bovendien is er een
keukentje waar ik straks rustig mijn potje kan koken, veel stelt het
niet voor maar het is binnen en er staat een gasvuur, een afwasbak en
een tafel en stoel. Het nadeel aan de camping is de vrij grote
aanwezigheid van muggen, en ik vrees dat dit slechts een begin is. Ik
verwacht de volgende weken vrij veel meren en meertjes = vrij veel
stilstaand water = vrij veel muggen. Afstand vandaag: 91 Km.
Vanmorgen geen probleem om buiten te
geraken met mijn fiets, de receptie was netjes bemand. De dag
begon vandaag zoals die van gisteren: mooi en zonnig, zij het een
beetje minder warm . De route vandaag was simpel, weg 61 van Lomza
naar Augustow. Een uurtje na mijn vertrek zag ik echter vanuit het
westen reeds wolken opschuiven. Kort na 10 uur vielen de eerste
druppels. Even verder was een benzinestation en besloot ik een
koffiepauze te nemen, in de stille hoop dat het slechts een buitje
zou zijn en dat die over zou zijn tegen dat mijn pauze voorbij was
... het werd een buitje van 3 uur, met wisselende intensiteit. Toen
ik kort na de middag, vanuit mijn ooghoek, een blauw gat van een
meertje tussen de bomen zag en daar naar omkeek, zag ik ineens ook
een blauw gat in de lucht. Schijnbaar was de regenzone zowat voorbij
en naderden de opklaringen weer. Het duurde nog wel een tijdje voor
dat deze mij bereikten, zoals ik ook de wolken al ruim op voorhand
zag aankomen, maar uiteindelijk klaarde het dus op. Ondertussen was
wel mijn, kortstondig, zomergevoel al lang weer weggespoeld. En
geblazen want met de regen was ook de wind nog wat toegenomen. Maar
het klaarde dus toch op, zodat ik enigszins droog aankwam in mijn
bestemming Augustow. Hier kon ik in mijn hotel in het engels terecht,
met dank aan de eenzame planeet voor het adres (de Lonely Planet
gids). Mogelijk waren hier nog wel plaatsen waar ik in het engels zou
terecht gekund hebben, want het is een enigszins toeristisch
plaatsje. De reden hiervoor is het Augustow kanaal, dat hier begint
en over een afstand van 102 Km, ook via meren en rivieren, 2 rivieren
verbindt. Mogelijk kon ik hier ook wel iets goedkoper (maar zeker
duurder) terecht maar ik dacht van mij voor mijn,voorlopig, laatste
nacht in Polen maar even te laten gaan. Afstand vandaag: 105 Km PS: Hier in Polen zijn de kerken nog niet te groot. Zoals ik in Kielce al eens opmerkte wordt de mis via luidsprekers buiten aan de kerk "uitgezonden" voor degenen die binnen geen plaats hebben. Ook een priester tekort is hier nog niet aan de orde, ik heb zowel in Krakau als Warschau verscheidene jonge mannen in zwarte habijt over straat zien lopen.
Zonnig en warm, het was vandaag zonnig
en warm! De hele dag in korte mouwen ! Na 4 Km verliet ik vandaag
de grote weg voor een omweg langs kleinere wegen. Die omweg was niet
zozeer om de drukkere grote weg te ontwijken, al was dat ook wel mooi
meegenomen, maar ik wou vandaag langs Treblinka passeren. Iedereen
kent Auschwitz Birkenau maar dat was natuurlijk niet het enige
concentratiekamp in Polen. Er was onder andere ook nog een groot kamp
in Lublin (waar ik niet passeerde) en dus ook in Treblinka. Van het
kamp zelf is niets meer te zien, dat hebben ze op het einde
zorgvuldig vernietigd in een poging om de sporen van hun misdaden te
laten verdwijnen, maar er staat wel een indrukwekkend gedenkteken.
Ook al omdat ik hier totaal alleen was maakte het waarschijnlijk nog
meer indruk. Zo'n 800.000 Joden kwamen hier aan hun einde, van over
heel Europa maar het grootste deel hier kwam van Warschau. Verder
waren de wegen op mijn omweg inderdaad echt wel rustig. Ik moest wel
een tiental kilometer enorm slechte weg verteren, iets minder
eigenlijk maar een deel moest ik heen en terug doen. Gebroken beton
en asfalt, opgelapt en terug gebroken ... Je ziet over heel Polen
wel geregeld links of rechts een ooievaar opduiken maar hier in het
noordoosten is de concentratie schijnbaar toch een stuk groter. Het
geluid van kikkers is hier dan ook nooit ver weg, en dat lust een
ooievaar schijnbaar wel. Na een 45 Km, in Ostrow Mazowiecka, kwam
ik terug op de gewone route. Ook op deze grote weg kwam ik overigens
nog een stuk erg slechte weg tegen, vooral langs de zijkanten waar ik
mijn plaats heb. Je merkt trouwens dat ik stilaan de grensstreek
nader, er duiken steeds meer vreemde nummerplaten op. Niet het minste
in het vrachtverkeer, met nummerplaten uit Litouwen (uiteraard) en
Letland maar ook nogal wat uit Wit-Rusland en Oekraïne, die hier ook
niet zo ver vandaan zijn. Ik kwam vandaag, uit de andere
richting, ook vier Nederlanders én een Belg met een sleurhut tegen.
Dat was ook al een tijdje geleden dat ik dat nog gezien had (de
Nederlanders in Auschwitz). Plots leek het of ik toch nog een keer
zou kamperen in Polen, toen er in Lomza ineens een verkeersbord
verwees naar een camping. In eerste instantie zag ik echter nergens
iets en een beetje verder kwam ik aan een hostel dat eigenlijk
meer een motel is. De receptie was echter gesloten, met een briefje
aan de deur. Geen idee wat daar op stond dus toch nog maar eens terug
gereden, de camping stond ook vanuit deze kant aangegeven. Ik vond
uiteindelijk ook een klein afgebakend terreintje met daarop twee
containers met WC's en douches voor mannen en vrouwen en met de
typische elektriciteitsvoorzieningen van een camping. De containers
en ik vond niemand bij wie ik terecht kon, ook niet in het gebouwtje
van de kleine marina vlakbij (alles lag langs een rivier). Dan toch
maar terug naar de hostel, waar de receptie ondertussen open
was en ik nu dus een kamertje heb. Ik had wel een behoorlijke
communicatie probleem met het moedertje dat de receptie openhield
toen ik haar probeerde duidelijk te maken dat ik mijn fiets ergens
binnen in de hostel wou en niet buiten op het parkeerterrein van het
aangrenzende sportcomplex. Tenslotte is alles gelukt maar de
problemen waren nog niet volledig van de baan toen zij mij nog een en
ander wou duidelijk maken, maar aangezien ik geen woord Pools spreek
en zij geen woord van iets anders zijn we niet verder meer gekomen.
Voor mij zit alles toch goed en desnoods draag ik morgen mijn fiets
een paar trappen op en door de gang om buiten te geraken (als ik
niemand vind om de kelderdeur te openen). En zo ben ik vandaag een
maand onderweg. En wat heb ik in die maand gedaan: 2.500 km gefietst
in 24 dagen; 14 dagen gekampeerd; 4 grote steden bezocht en nog een
boel andere dingen gezien tussendoor. De afstand vandaag was 97
Km.
Warschau verlaten ging altijd
moeilijker zijn dan erin te komen, en dat was het dan ook. Maar via
een iets andere route dan gepland ging het toch enigszins goed, ik
ben alleszins nooit moeten terugkeren. Simpel was het nochtans niet.
Je zit in een kluwen van grote wegen met daarnaast een afgescheiden
fietspad, dikwijls met nog een wand tussen zodat je eventuele
wegwijzers niet kan zien. En aan de kruisingen is het dan een
labyrint van fietspaden en tunnelletjes, allemaal zeer veilig
waarschijnlijk maar niet makkelijk als je op onbekend terrein bent.
Uiteindelijk ben ik redelijk vlot weggeraakt, zij het niet via de
korst mogelijke route waarschijnlijk. Het duurde overigens tot
kilometer 12 voordat ik echt op mijn geplande weg uit Warschau was en
nog eens 3 Km voordat hij overging op een gewone, zij het nog steeds
behoorlijk drukke weg. De eerste 40 Km waren echt weinig
inspirerend, grijs als het weer. Ik reed hier ook even verkeerd door
niet goed op te letten bij een gecombineerde wegwijzer, goed voor 5
Km extra. Daarna ging het over op een rustigere weg in een groenere
omgeving, met heide en bos, en kort daarna kwamen ook al wat
opklaringkjes. Na de middag heb ik zowaar nog eens in korte mouwen
gefietst. Na 75 Km kwam ik terug op een drukkere weg maar het
bleef wel groen. Toen ik na 98 Km langs een hotel-restaurant kwam was
het tijd om er een einde aan te maken voor vandaag. Ik zal dus weer
niet kamperen vandaag, je vraagt je af waarom ik die hele boel
meesleur . Deze keer echter niet omdat ik de camping niet vind of deze gesloten of niet meer bestaande is, deze keer gewoon omdat er in het noordoosten van Polen vrijwel geen campings zijn. Schijnbaar is er wel vrij veel kamperen bij de boer maar ik geen gegevens en om in het wilde weg bij de boer te gaan aanbellen ben ik niet echt de persoon. Ook de volgende 2 dagen zullen dus wellicht in hotel zijn. Voor Litouwen heb ik al wel een paar camping-adressen. Het hotel
van vandaag lag trouwens op de geschikte plaats voor mijn route voor
morgen, ik wil dan een beetje verder de grote weg verlaten voor een
kleine omweg langs wat kleinere wegen. Het hotel bevalt me ook wel,
het zit van prijs en niveau zo'n beetje tussen de 2 vorige in, en ik
heb een balkon ... met zicht op de kerk.
Vandaag vooral op zoek geweest naar
sporen van de Joods Warschau maar veel meer dan enkele gedenkstenen
en een oud Joods kerkhof is er niet te vinden. Wat er op het eind van
de oorlog nog overbleef is nadien door de Russen opgekuist, op een
enkele blok na. Wat dat betreft zijn de Polen na de oorlog van de
regen in de drop beland, van een bezetting door de Duitsers van
Hitler naar een bezetting door de Russen van Stalin, die hen ook al
niet lustten. Polen werd trouwens door overeenkomsten in 1943 al door
de geallieerden aan de Russen gelaten. Daarna heb ik een paar uur
gespendeerd in het museum van de Warschau-opstand 1944, dat
naast de opstand ook de bezettingsperiode en de naweeën behandelt.
Er wordt ook een film getoond van een overvlucht over Warschau net na
de oorlog. In eerste instantie denk je wauw ... enkele nog wat kale
muren die nog rechtstaan, maar dan kom je in het oude centrum en dan
staat er ineens niets meer. Een oppervlakte van waarschijnlijk een
klein provinciestadje waar geen muur meer rechtstaat. Van de
vooroorlogse bevolking van Warschau van zo'n 1,3 miljoen mensen
bleven er na de oorlog nog slechts een half miljoen over. Slechts
duizend hiervan schuilden toen nog steeds in (onder) de ruïnes van
de oude stad, officieel waren alle overblijvende inwoners
verdreven. De overlevende strijders van de opstand van 1944, die niet waren kunnen vluchten, werden na de
oorlog door de Russen berecht en veroordeeld, nota bene voor
collaboratie met de Duitsers. De lagere strijders werden veroordeeld
tot gevangenenkampen, de leiders werden geëxecuteerd. Tot slot vandaag ook nog een
persoonlijke, enigszins deprimerende, mededeling, en het is niet dat
er al weer een jaartje is bijgekomen vandaag. Ik heb er de
afgelopen week ernstig over gedacht om mijn reis hier af te breken en
van hier huiswaarts te keren. Sinds Birkenau heb ik problemen met
mijn camera, de belichting draait dol. De landschapsfoto's van
dinsdag bijvoorbeeld werden genomen met een belichtingscorrectie van
-3, wat betekent dat ze zo ongeveer zwart zouden moeten zijn terwijl
ze effectief nog enigszins overbelicht blijken. Anderzijds doet hij
soms wel wat hij hoort te doen en krijg je dus wel vrijwel zwarte
foto's, je weet dus nooit wat je gaat krijgen wanneer je afdrukt. Dat
maakt het verschrikkelijk enerverend om te proberen van degelijke
foto's te maken. Ik zag het echt niet zitten om zo nog 2,5 maanden
door te gaan en reizen zonder de foto's is voor mij toch niet
helemaal hetzelfde. Ik had zelfs al een plan B: gedurende 2,5 weken
van Warschau naar huis en dan, met mijn oudere er een toertje Benelux
aan toevoegen. En de Baltics en het noorden van Polen zou ik over 4
jaar benaderen via Scandinavië, met de ferry van Helsinki naar
Tallinn. Ik ben nu echter toch al zo ver gevorderd en nog 4 jaar
wachten is toch nog tamelijk lang, dus heb ik beslist om toch maar
door te gaan en er het beste van te (blijven) maken. En als het
uiteindelijk toch niet helemaal uitdraait met die foto's doe ik dat
plan B over 4 jaar gewoon toch nog. Morgen richting Litouwen dus.
De eerste dag in Warschau was best een
meevaller. En het is zeker een stad die 2 dagen nodig heeft. Het
centrum van Warschau heeft een oude stad en een nieuwe stad, waarbij
de nieuwe stad dateert uit de 14° eeuw. Maar zoals op wel meer
plaatsen is het eigenlijk allemaal relatief, alles dateert eigenlijk
van na 1945. In augustus 1944 lanceerde de Poolse weerstand een
oproer tegen de Duitsers in een poging om zelf de stad in handen te
krijgen. Initieel gebeurde dit met behoorlijk succes. Er kwam echter
geen steun van buitenaf, de geallieerden waren op andere fronten
bezig en de Russen verkozen van toe te zien vanaf de overkant van de
rivier. Vanwege de overmacht van de Duitsers moesten de Polen, na een
strijd van 63 dagen, plooien. De wraak van de Duitsers was niet mals,
Warschau werd platgebrand en zijn inwoners afgeslacht (zo'n 200.000
slachtoffers). Nog steeds met de Russen die aan de overkant toekeken.
Het was de strategie van Rusland om de Duitsers de Polen volledig te
laten breken zodat die daarna geen weerstand meer zouden hebben
wanneer zij met het communisme de macht overnamen. Pas in januari
1945 zouden de Russen uiteindelijk de rivier oversteken en de stad
bevrijden. Van de stad bleef op die moment dus vrijwel
niets meer over. Uiteindelijk werd wel beslist om de stad te
herbouwen in zijn oude vorm, op basis van oude schilderijen en
foto's. De reconstructie zou nog tot in de jaren 80 duren. Hoewel
alles gereconstrueerd is, werd wel zoveel mogelijk gebruik gemaakt
van oude brokstukken. In de stad zijn foto's te zien van nog
recente opgravingen waarbij brokstukken bovengehaald worden uit
de Wisla. Op het eind heb ik ook nog een groet gebracht aan de
onbekende soldaat. Morgen nog genoeg te zien om een dag te vullen,
dan komen enkele zaken aan de beurt die net ietsje buiten het oude
centrum liggen.
Vanmorgen wakker geworden met zon door
de venster maar tegen mijn vertrek was alles alweer terug grijs. In
de loop van de voormiddag een paar spetters gehad maar geregend heeft
het eigenlijk niet en tegen de middag kwamen er weer mooie
opklaringen, ik geloof niet dat ik in Polen al een dag gehad heb dat
het weer niet veranderde op de middag. En later in de middag, terwijl
ik dit schrijf, is er net weer een stevige bui losgebarsten. De 25
Km naar Warka was toch nog een heel eind en het was dan ook sowieso
de beste beslissing van te stoppen gisteren, zelfs los van het
weer. Ging het gisteren de hele dag door het bos, dan kwam ik
vandaag in de fruittuin van Polen terecht. Allerlei fruitbomen,
netjes opgelijnd en rijkelijk besproeid met, ongetwijfeld, insecten
dodende producten. Zo'n 45 Km aan een stuk, links en rechts zover je
kon zien. De eerste 40 Km waren nog steeds behoorlijk rustig.
Daarna kwam ik terecht op een grotere weg die recht naar Warschau
leidt en dus een stuk drukker was. Na 10 Km, bij Gora Kalwaria, werd
tenminste het zware verkeer afgeleid maar ik heb de onaangename
drukte nog een stukje verlengd door nog 5 Km die afleiding te volgen
om hier de Wisla over te steken. Ik had ergens gelezen dat er aan de
andere kant een aangenaam fietspad langs de Wisla liep maar dat heb
ik er niet gevonden. Sowieso was dit voor mij echter de
gemakkelijkste route naar Warschau, de 801 die uiteindelijk toch
langs de Wisla moest uitkomen. Na 72 Km reed ik officieel Warschau
binnen, veel te vroeg volgens de wegwijzers die ik eerder tegenkwam.
Dat bleek ook, het duurde nog 10 Km voor ik het gevoel had van een
grote stad binnen te rijden. Dan bleek nog eens dat het leven nooit
helemaal zo makkelijk is als een wegenkaart maar ik had toch gelijk.
De 801 volgen tot de brug juist achter de spoorwegbrug, daar de Wisla
terug oversteken en ik kwam recht bij mijn herberg uit. Mijn herberg
was echter wel volzet maar ze belden wel spontaan met een andere
herberg een eindje verderop, waar wel plaats was. En zo logeer ik
de volgende drie nachten, ik wisselende informatie gehoord over
Warschau maar ik vind dat je het toch minstens 2 dagen moet geven, in
Hostel Helvetia, waar ze me een kamer gegeven hebben die perfect bij
me past (de fiets hoort bij de aankleding van de kamer en de
tandwielen zijn verwerkt in een tafeltje). De gangen hangen bovendien
vol schitterende foto's, de eigenaars, die zelf wel niet aanwezig
zijn, blijken zelf enthousiaste fietsreizigers te zijn. Ondertussen
blijken plaatsen waar ik nog niet zo lang geleden passeerde
behoorlijk in de problemen te zitten. Dan kan ik toch niet klagen
over een (te) natte dag tussendoor. De afstand vandaag was 90 Km.
Toen ik vanmorgen door het venster keek
lag alles nat, dus het zal wel geregend hebben vannacht. Ik heb er
echter niets van gemerkt. Toen ik vertrok was alles al aan't
opdrogen en korte tijd later kwamen de eerste opklaringen, het begin
van wat best een behoorlijke dag zou worden. Dat was ook rondom te
merken, iedereen leek het gras aan het maaien. De route vandaag
liep volledig langs kleine wegen, de kleinste op mijn kaart. Zoals
gisteren gezegd wil dat niet altijd rustige wegen maar vandaag zaten
er toch een aantal behoorlijk rustige stukken tussen. Alleen ben je
echter nooit. Ze liepen vandaag ook meestal door het bos met af en
toe, rond de gemeentes, wat weides. Best aangenaam fietsen vandaag.
Alleen stond er, vooral na de middag, toch een venijnige wind uit
noord-west, terwijl mijn richting toch vooral naar het noorden ging.
Geregeld wind tegen dus. Het ging vandaag altijd een lange rit
worden, alleen was het moeilijk in te schatten hoe lang precies omdat
de kaart voor die kleinste wegen geen afstanden geeft. Toen er ook
nog een omleiding aan te pas kwam, ze werd duidelijk aangegeven en ik
vond dat ik ze beter niet kon negeren, werd het duidelijk dat ik mijn
doel voor vandaag, een camping in Warka, niet zou halen en dat er dus
weer niet zou gekampeerd worden vandaag. Ik heb de omleiding wel een
beetje kunnen inkorten via binnenbaantjes, de officiële omleiding
volgde een grotere weg, maar het bleef natuurlijk wel een omweg. Toen
op het einde van de omleiding, in Potworow, de afstand naar het
stadje Bialobrzegi 10 Km korter aangeduid werd dan op mijn kaart
dacht ik van misschien toch wel zou doorgaan. Ondertussen waren
echter al enkele keren donkere wolken voorbij geschoven en had ik bij
een schampschot al eens wat druppels gekregen. Ook bij het naderen
van Bialobrzegi vielen weer een paar druppels. In Bialobrzegi ging
ik eerst naar de bakker voor een paar koeken en koffie, ik had op
mijn kleine wegen niet veel tegengekomen om even te eten en was wel
toe aan iets happiger dan mijn eigen rantsoen. Toen ik bij de bakker
buiten kwam en rondkijk wees volgens mij alles in de richting van een
ontwikkelend onweer. Om dan nog eens een 25 Km, plusminus naargelang
de ligging van de camping, door te gaan om te kamperen leek me dan
toch geen goed idee meer. Bovendien is de volgende bestemming
Warschau, waar ik voor een paar dagen in herberg ga. Om dit dan te
doen met een kletsnatte tent in de bagage was al evenmin een
aantrekkelijke gedachte. Ik ben dus maar terug binnen te gaan en te
informeren naar een hotel, hier moest er toch zeker eentje zijn.
Gelukkig is hotel internationaal en begrijpt iedereen dat, er was er
dus eentje in de andere richting. Op mijn vraag: kilometer? met
begeleidende één vinger, twee vingers ... maakte ze me duidelijk
dat het slechts een halve vinger ver was. En zo logeer ik dus
weer op hotel. Dit is dan wel een hotel dat me beter ligt. Uiterst
simpel maar proper en met 60 Zloty nog best binnen mijn prijsklasse,
ik heb dit jaar al duurder gekampeerd (tijdens mijn opwarmer in
Frankrijk). Een uurtje later begon het gerommel en vielen er grote
druppels, en nog een half uurtje later barstte de bui echt los. Het
gedonder viel nog wel mee maar de regen was echt fel. Toch wel de
goede beslissing genomen vandaag. De afstand was vandaag 122 Km.
Gisteravond en vannacht nog lang, en
regelmatig hard, horen regenen. Ik ben uiteindelijk wel blij dat de
camping me niet wou plaatsen. Na regen komt zonneschijn, vanmorgen
bij het wakker worden zag ik een blauwe hemel. Zo had ik toch even de
indruk van een mooie dag. Bij het vertrek zag ik de grijze wolken al
afkomen en even later was alles grijs, met een dikke mist die alles
net een beetje vochtig maakte. De mist bleef echter, wat restte waren
verschillende tinten van grijs. Een dag om alleen maar te fietsen
dus, zonder meer. Nu, mijn verwachting was dat het rond de middag wel
zou veranderen, ofwel zou het opklaren ofwel zou het alsnog gaan
regenen. Het weer in Polen is bijna berekenbaar in zijn
veranderlijkheid, gelukkig werd het het tweede. Tegen de middag werd
het stilletjes aan beter en na de middag kwamen er zelfs mooie
opklaringen. Het werd af en toe zelfs wat warm met mijn lange
mouwen. De route was simpel om te beginnen, de 78 naar Pedrzejow.
In Pedrzejow kon ik kiezen voor de 7 naar Kielce maar het leek me
beter om een kleine omweg te maken langs kleinere wegen (een tiental
kilometer zou blijken), ook al omdat de 7 op een bepaald moment zou
overgaan in een snelweg. Of het echt nodig was op deze sowieso
rustige zondag weet ik niet maar het was wel behoorlijk aangenaam
fietsen op deze, zeker voor Poolse maatstaven, rustige weg. Eigenlijk
zijn alle wegen hier behoorlijk druk, er wordt schijnbaar veel met de
auto gereden in Polen. Achteraf bleek ook dat mijn een beetje
visionair is. Mijn route zou de 7 kruisen op de plaats waar hij
volgens mijn kaart overging in een snelweg maar al wat er was was een
grote werkplaats waar men werkt aan de aanleg van een autosnelweg en
al het verkeer moest sowieso over de weg die ik wou volgen. Ik zou
vandaag eens een stad in- en uitrijden op dezelfde dag. Mijn route
moest mij in principe recht naar het centrum brengen, waar ik vooral
het bisschoppelijk paleis even wou zien. En dat bleek ook tamelijk te
kloppen. Bij het binnenrijden van Kielce volgde echter eerst nog even
een Big Mac moment en even verder werd mijn weg naar het paleis wel
een beetje gehinderd door een soort braderij. Het paleis en de
bijhorende kathedraal waren best wel de moeite om eens te bekijken.
Wat ik vandaag op verschillende plaatsen gehoord heb is dat de mis
uitgezonden wordt door luidsprekers rond de kerk. Ook de mis in
deze kathedraal. De mis bleek eigenlijk net gedaan en werd afgesloten
met gezangen en zo werd ik tijdens mijn korte bezoek begeleid door de
gezangen uit de kerk. Ook het buiten rijden van Kielce was volgens
Google maps doodsimpel maar dat bleek toch net ietsje moeilijker maar
ik ben zonder echte problemen in de goede richting geraakt. Het doel
voor vandaag lag nog een tiental kilometer verder in Miedziana Gora.
Een precies adres van de camping had ik niet maar eenmaal daar zou ik
zeker wel een aanwijzing vinden. Ik was het plaatsje al bijna door en
had nog niets gezien. Ik had al eens een poging gedaan om iets te
weten te komen maar zonder succes. Tegen het einde van het dorp nog
eens geprobeerd en de heer wist me te vertellen dat de camping nog
een vinger en half verder was. Nog even doorgaan dus. En daar zag ik
inderdaad mijn aanwijzing, bij het lokale karting- / racecircuit. Een
poging tot informatie bij wat mannen leverde niets op, een beetje
verder deden zij teken maar ik vond met de beste wil niets dat op
een camping leek. Nu, op het pitgebouw stond ook in grote letters
motel maar die deur was ook gesloten. Ik had ondertussen, ook
al door wat heen en weer gerij om de camping te vinden, alweer bijna
130 Km op de teller en voor heldentoeren om nog eens 30 Km door te
gaan naar een andere camping had ik geen zin meer dus ben ik maar
naar het hotel vlakbij gegaan en kampeer dus vannacht op hotel. Een
stuk buiten mijn prijsklasse maar met 150 Zloty nu ook weer geen
ramp. Bij aankomst aan het hotel stond de teller helemaal op 130
Km.
Vanmorgen wakker geworden en vertrokken
met regen. Na een uurtje is het dan gestopt maar op de middag is het
herbegonnen en alleen maar erger geworden, nog een vijf uur regen,
wind en koude.
Vlotjes vertrokken uit Krakow, zonder
enige hapering. Ik heb mijn route naar Warschau voor de eerste
dagen een beetje aangepast omdat ik gelezen had over een kasteel dat
de moeite was en waar ik, mits een aangepast parcours, praktisch
voorbij kwam. Dit betekent wel dat de ritten van morgen en overmorgen
een beetje langer zullen uitvallen, een mens moet iets doen om aan
zijn kilometers te komen. Vandaag stond de 794 op het programma,
met een paar afwijkingen om een kasteel te bezoeken. Het eerste was
niet bijzonder maar het tweede, Pieskowa Skala, was dat toch wel. De
afwijking daarheen bracht me ook tot het mooiste stukje route tot
dusver, een mooie weg door een vallei. Net bij het verlaten van
het kasteel begon het opnieuw te regenen en vanaf dan was het alleen
nog fietsen. In Pilica zag ik een bord dat naar een mogelijke
overnachtingsplaats (een verkeersbord met een bed dus) wees. Ik was
ondertussen al zodanig doorweekt dat ik even in de verleiding kwam om
er te blijven maar ik vond het nog net iets te vroeg en het zou de
rit van morgen nog wat langer gemaakt hebben, dus ging ik toch maar
verder. Bij het naderen van Kroczyce, waar ik op Podlesice 81 een
camping moest vinden, was ik nog meer doorweekt en ervan overtuigd
dat kamperen pas de tweede optie zou worden. Toen ik een, schijnbaar
vrij chic, hotel passeerde ben ik dus maar gaan informeren naar de
prijs. De prijs deed niet ter zake want ze waren volzet. Ze konden me
wel doorverwijzen naar een ander hotel, 3 Km de andere richting uit.
Ik daarheen maar hetzelfde liedje, volzet. Eerst dacht ik even dat ze
mij, doorweekt als ik was, liever niet op hun chicke kamers wilden
maar ik had onderweg al verscheidene Subaru's met opgekleefde nummers
zien passeren en aan beide hotels hing een vlag van Subaru ...
waarschijnlijk had het een wel met het andere te maken, een Subaru
meeting in de buurt die alle beschikbare plaatsen had opgeëist. Toch
maar terug en door naar de camping dus, misschien hadden ze wel
hutten of iets dergelijks. Om te beginnen bleek Podlesice eigenlijk
geen straat maar een apart gehucht bij Kroczyce. En bovendien bleek
dit het episch centrum van de meeting. Bij het hotel, aanpalend aan
de camping, heb ik dus zelfs geen moeite gedaan maar ook de camping
bleek volledig verhuurd aan de organisatie en zij konden mij, hoewel
er nog ruimte zat was, dus geen plaatsje geven. Nu blijkt Podlesice
een bijzonder gehucht, ieder huis biedt hier kamers aan in het kader
van agrarisch toerisme. Ik ben dan bij een aantal plaatsen gaan
aankloppen maar kreeg overal hetzelfde te horen, sorry ... probeer
verderop eens. Schijnbaar was het niet alleen Subaru-meeting maar ook
nog eens een van de drukste (lange?) weekends van het jaar in Polen
en dus waren er nogal wat Poolse toeristen op pad ook. Na een plaats
of vijf besloot ik toch nog eens op de camping te proberen van ze te
vermurwen, je kan tenslotte niet het hele gehucht van deur tot deur
gaan. Op de camping waren ze echter niet te vermurwen, het kon niet.
Ik stond ondertussen zowat te beven van de natte en de koude,
misschien met een beetje extra toneel , en dat moet toch iets los gemaakt hebben. Ze hebben dan een paar telefoontjes geplaatst en uiteindelijk met succes. Ik had een plaats. In principe was haar gastenverblijf in de tuin ook verhuurd maar ze is dan bij de logeerders op de eerste verdieping gaan vragen of zij er probleem mee hadden dat ik het woongedeelte op het gelijkvloers zou betrekken. Dat bleek niet het geval en de vrouw heeft dan in de woonkamer een zetel uitgetrokken tot een bed en voorzien van slaapgerei en zo overnacht ik dus in de woonkamer van het gastenverblijf van Podlesice 48 en staat zelfs mijn fiets droog in de inkom, voor de volle prijs van 30 zloty. Eigenlijk voelt het een beetje aan als diefstal, die luxe in deze situatie (ik ben al wel vaker nat en koud geweest maar vandaag staat echt wel mee aan de top), voor die prijs. De kilometer
teller stopte vandaag op 101 Km. PS: ik heb vandaag ook nog een
flashback gehad naar 2 jaar geleden.
Eerst nog eentje dat ik gisteren
vergeten was. Gisteren middag heb ik me even laten gaan voor mijn
middagmaal. Ik wou vooral de zure soep met witte worst, die
schijnbaar typisch is voor de streek, eens proberen. Daarna volgde
nog een kipfilet met champignons en een enorme berg groenten. Samen
met een ice-tea koste me dit een volle 6O Zloty, ofte 15 . Het
meeste dat ik deze trip al spendeerde aan een maaltijd. Vanmorgen
ben ik op zoek gegaan naar het Joods verleden van Krakow in de wijk
Kazimierz. Op het eind van de 15e eeuw werden de Joden al uit het,
toenmalige, centrum van Krakow weggestuurd en samengebracht in de
wijk Kazimierz. Op het eind van de 19e eeuw werd de wijk terug
volwaardig geïntegreerd in de stad Krakow, maar het bleef een
hoofdzakelijk Joodse wijk. Van de 65.000 Joden die er voor WO II
woonden overleefden er slechts een 6.000 de kampen. Na de oorlog
werden de Joden, en de wijk, door communistisch Polen tamelijk
verwaarloosd en in de jaren 80 werden zelfs nog veel Joden het Pools
staatsburgerschap ontnomen en werden ze verplicht te vertrekken. De
wijk Kazimierz verloederde volledig. Pas in de jaren 90, toen Steven
Spielberg Shindlers list kwam opnemen en vond dat de wijk de perfecte
uitstraling had van een getto en dus daar zijn film kwam opnemen,
kwam er terug beterschap. Nu is Kazimierz een vrij trendy plaats met
veel restaurants en bars. De Joodse restanten zijn beperkt, enkel
synagoges, een oud kerkhof en een paar memorials. Wel proberen de
Joden die na het communistisch regime, en hun nakomelingen, nog
resteerden hun cultuur te herstellen. Daarna ben ik nog verder
geweest naar Shindlers fabriek. Het is duidelijk dat de fabriek niet
meer de originele fabriek is maar op de plaats van de fabriek is nu
een, schijnbaar, mooi museum over de Nazi bezetting van Krakow
ingericht. Het bezoek is echter bepaald per tijdstip en het vroegst
mogelijke bezoek, waarvoor nog 1 ticketje restte, was pas over 1,5
uur. Zo geduldig was ik niet dus ik vrees dat ik dit museum gemist
heb. Op de terugweg, ondertussen namiddag, heb ik me tegoed
gedaan aan een Brusselse(!) wafel met room, ijskreem en aardbeien (als
ik niet aan het eten ben denk ik aan eten ). Ik heb gisteren gezegd
dat het niet direct klikte met Krakow maar ik ben toch heel tevreden
van mijn bezoek aan deze stad.
Toen ik wakker werd leek alles nog OK
maar toen ik terug kwam van ontbijt hoorde ik, vanop de kamer, de
auto's op straat door het water rijden, vette regen dus. Om negen
uur ben ik er toch maar op uit gegaan, in een verzopen Krakow. Zijn
het de hoge verwachtingen of is het het trieste weer, ik weet het
niet maar de klik met Krakow komt niet direct. De markt (Rynek) is
wel OK met centraal de lakenhallen maar, zoals al gezegd, het klikt
niet echt voor mij, zeker niet meer dan Wroclaw. Krakow is ook een
stad waar tientallen mensen je op straat proberen te ronselen voor
city- en andere tours. De citytours gebeuren dan wel in
eco-vriendelijke elektrische karretjes. Er zijn ook verscheidene
tourist-info's maar dat zijn eigenlijk ook maar verkooppunten
voor de tours. Wat Krakow wel voor heeft is het indrukwekkende
Wawel-kasteel. Binnenin ben ik (nog) niet geweest, er zijn
verschillende zalen open voor het publiek maar je moet al aanschuiven
bij de ingang van het kasteel om de beperkte tickets te kopen. Maar
de buitenplaatsen van het kasteel zijn vrij toegankelijk en ook al
meer dan de moeite waard. Onderweg van de Rynek naar het Wawel
ben ik ook nog getuige geweest van de Corpus Christi processie (ik
wist niet dat er nog zoveel nonnetjes waren). Tegen de middag is
het beginnen opklaren, met zelfs enkele mooie opklaringen, maar om 3
uur gingen de hemelsluizen terug open. Teken om stilaan een, vroeg,
einde te maken aan dag 1 in Krakow. Hopelijk morgen wat meer geluk
met het weer, het wisselt hier nog vaker dan met een normale
Belgische zomer.
De camping-bevolking is toch
nogal wat gegroeid gisteren. Eerst een Nederlands koppel met een
caravan, even later een Engelsman met een mobilhome en nog wat later
een Fins koppel eveneens met een mobilhome. Met al deze mensen nog
een leuke babbel gehad. Nog wat later kwamen nog eens 2 Nederlandse
en 2 Italiaanse koppels met mobilhomes, maar de Italianen waren
schijnbaar niet erg tevreden want die zijn na terugkomst van de
receptie terug vertrokken. Nog een heel stuk later is er nog een
Zwitserse mobilhome bijgekomen en vanmorgen stond er ook nog een
Poolse caravan. Best nog druk geworden rond het hotel, maar het
terras bleef van mij. Gisteravond is zowaar de zon nog gaan
schijnen en dat deed ze vanmorgen ook al terug. Alles netjes droog
kunnen inpakken. Dan het bezoek aan Auschwitz Birkenau. Toch
een van de zwartste periodes uit onze recente
geschiedenis. Los van de gruwelijkheden die er gepleegd zijn is
Auschwitz nog enigszins te vatten, het ziet er tenminste uit zoals
een gevangenenkamp en is nog enigszins te overzien. Wel zijn er
gruwelijke dingen gebeurd en te zien natuurlijk: tonnen (in gewicht,
niet van vorm) menselijk haar dat verkocht werd aan de
textielnijverheid om te verwerken, massa's van allerhande protheses
die van de gesneuvelden verzameld werden (het goud van de
tandprotheses is natuurlijk niet achtergebleven) massa's reiskoffers
en kleding en vooral de kinderkleding raakt je natuurlijk. Ook de
massa registratie foto's aan de muren die de slachtoffers een gezicht
geen, overigens niet alleen Joden maar ook veel gewone Polen,
politieke gevangenen, (Roma-)zigeuners en andere gedeporteerden. Het
is echter pas in Birkenau dat het echt onvoorstelbaar wordt. De
onvoorstelbare omvang van dat kamp met die tientallen rijen barakken,
telkens goed voor een enkele honderden gevangenen in die verder lege
omgeving. Dit is echt niet te overzien en voor te stellen, wat dit
moet geweest zijn. En dan natuurlijk het beeld van, letterlijk, het
einde van de spoorlijn. Dan toch nog even over het minder
gruwelijke heden. Een viertal uren heb ik in beide kampen
rondgedwaald. Daarna heb ik ook nog geprobeerd om de Joodse synagoge
met museum en om van het huidige Oswiecim iets te zien maar dat bleek
niet te doen. Het kasteel denk ik dat ik gepasseerd ben maar het was
niet echt indrukwekkend en ik kon er moeilijk stoppen, de Rynek (de
Poolse rechthoekige markten, lag helemaal open en naar de synagoge
heb ik in alle richtingen wegwijzers gezien maar ik heb hem niet
gevonden. Dan maar gewoon naar Krakow doorgefietst. Na de middag
begon het terug stevig te overtrekken en vanaf 3 uur viel af en toe
wat regen, net genoeg om mijn regenjasje aan te trekken. Een grote
stad naderen is, zoals al eerder gezegd, nooit maar Krakow bleek een
uitzondering op die regel. Tot bleek dat ik er eigenlijk rond begon
te rijden in plaats er naartoe. Ik begon net op te twijfelen en om
bevestiging van de richting centrum te vragen om niet aan de andere
kant weer buiten te rijden, denk ik. Logement vinden in een stad
als Krakow is geen probleem, keuze genoeg. Maar ik heb vandaag wel
tot mijn vierde adres moeten gaan om een plaatsje voor mij én mijn
fiets te vinden. Toen ik uiteindelijk geïnstalleerd en gedoucht was
had ik geen zin om nog ver te zoeken voor avondeten dus ben ik voor
gemakkelijk en vlug gegaan: eerst KFC, dan nog een McDonalds en een
flinke dot soft-ijs op de terugweg. Ik heb misschien niet energierijk
gegeten maar toch zeker calorierijk. Moorgen zien we wel voor wat
anders. De afstand vandaag was uiteindelijk 80 Km.
Vanmorgen opgestaan met wind en regen,
zo'n dag waarop je thuis liefst de deur niet uit komt. Maar, zoals
eerder reeds gezegd, een hele dag in een tent is ook maar niets en je
komt nergens, dus ben ik er toch maar uitgekomen en heb alles maar
gepakt om verder te gaan. De Poolse gasten, die hier op het terrein
aan het werk zijn en er in caravans logeren, moeten gedacht hebben
dat ik goed zot was en eigenlijk gaf ik ze wel een beetje gelijk. En
zo ben ik, via Rybnik, naar Oswiecim, oftewel Auschwitz, gereden,
niet meer en niet minder. 79 Km ver. Onderweg nog een koffiestop
gehouden, de man mocht gelijk zijn koffiehoekje dweilen. Op de
middag is het een tijdje wat opgeklaard maar er valt toch nog steeds
geregeld een vieze motregen. Onderweg ook nog gepasseerd in
Pszczyna, begin daar maar eens aan om dat uit te spreken. Ik
kampeer hier op het terrein van het Centre for Dialogue and
Prayer. Ik dacht dan aan een kerkelijke organisatie, en dat zal zo
ook wel zijn, maar het ziet er vooral uit als gewoon een groot,
modern hotel. Ze laten dus wel kampeerders toe op hun, overigens
mooi, grasveld en hebben daar een mooi sanitair blokje met overdekt
terras en aangezien ik de enige kamperende gast ben kan ik daarvan
dankbaar gebruik maken om, ondanks de regen, toch enkele zaken uit te
spreiden om te drogen. Normaal, als ik mij tentje wat nat heb moeten
inpakken, droogt mijn tentje vrij snel als het terug opgesteld heb
maar vandaag heb ik toch eerst even moeten dweilen. Nu, zo is
de vloer ook weer proper. Auschwitz ben ik voorbijgereden maar heb
ik in deze natte toestand nog niet bezocht. Ik hoop dat morgenvroeg
alles is opgeklaard voor een bezoek en daarna een redelijk kort ritje
naar Krakow. Toch wel een beetje raar om hier te overnachten,
zelfs het geluid van de trein in de verte krijgt hier een beetje een
sinistere klank.
De Nederlanders waren van plan van een
paar dagen ter plaatse te blijven maar na een algemene
elektriciteitspanne vanmorgen en al weer gaan zeuren achter de
sleutel van de douches, die schijnbaar wel zoals voorzien afgesloten
werden om 22:00 uur maar niet zoals voorzien terug geopend om 07:00
uur, dachten ze van toch ook maar meteen verder te reizen. Ik ben
sowieso verder gegaan. Vandaag stond er een behoorlijk lange rit
op het programma. Eerst even halt gehouden in Nysa. Het was toch nog
een kleine 5 Km tot het centrum. Nysa was wel een beetje een
teleurstelling. Er waren wel een paar leuke plaatjes maar er zat geen
geheel in. Daarna ging het over de 41 richting en dan over de 40 naar
Kedzierzyn. Wat hier overigens opvalt is dat veel plaatsaanduidingen,
aan de gemeentegrenzen niet de wegwijzers, hier tweetalig zijn. Als
de gemeente ook nog een oude Duitse naam heeft staat die er steeds
bij. Voorbij Kedzierzyn ging het dan over kleinere wegen naar Rybnik,
mijn einddoel voor vandaag. Ook op deze kleinere wegen kende ik geen
problemen, alles op de juiste plaatsen correct bewegwijzerd. Ik moet
de Polen hierin feliciteren. Dat is echter meer dan kan gezegd
worden over de aanduidingen naar de camping in Rybnik. Nu eens een
kruispunt wel en dan weer vijf niet. Wel was duidelijk dat ze voor
mij, na een al lange rit, aan de verkeerde kant van de stad lag. Na
wat heen en weer rijden en uiteindelijk wat hulp van de GPS vond ik
toch de camping ... tenminste ze stond me een groot bord langs de weg
aangeduid en er was iets met duidelijke kenmerken van een camping
maar ... geen receptie en geen faciliteiten. Dan maar eens gaan
informeren bij het aanpalende hotel, dat samen op hetzelfde bord
stond. Sorry mijnheer, de camping bestaat niet meer ... al een jaar
of vijf . Niet volgens internet, niet volgens mijn kaart en niet volgens dat grote bord langs de kant van de weg. Ze wist nog wel een andere camping ... 20 Km verder . Ik had er vandaag al 130 op de teller. Ik had natuurlijk gewoon een kamer in dat hotel kunnen nemen, zo overdreven leken de prijs nu ook weer niet, maar besloot te volharden in de boosheid en 20 Km verder te gaan. Ik moet ook wel zeggen dat de juffrouw van de receptie geen enkele poging ondernam om mij een kamer aan te smeren. Integendeel, ze was erg behulpzaam om me de weg richting andere camping te helpen vinden (het kan natuurlijk ook zijn dat ik er op die moment slecht uit zag, niet respectabel genoeg voor haar hotel ). Ze belde zelfs met de camping om zeker te zijn dat ze open waren en de juiste locatie een beetje te preciseren. En ze heeft ook nog via Google maps vastgesteld dat het eigenlijk 25 Km waren en zowat de helft daarvan ging over de route langs waar ik gekomen was. Ik heb er dan maar een sprintje uitgetrokken van, uiteindelijk, 24 Km aan een gemiddelde van 21,5 Km! Hier op de camping was het opnieuw even schrikken. Tijdens hun
telefoon gesprek was er schijnbaar niets gezegd over fiets en tent,
daar wisten ze even niet mee wat aan te vangen. En geen van beide
dames sprak Engels of Duits. Uiteindelijk kwam er een telefoontje met
een derde dame, die wel Duits sprak, om de zaak uit te klaren en zo
ben ik toch nog aan een plaatsje geraakt. En morgen vroeg rij ik
nog eens terug naar Rybnik want ik moet die kant uit. Het totaal
verdikt voor vandaag is dus 154 Km.
Gisteren namiddag dan nog maar eens
door Wroclaw gewandeld. Een beetje op kabouterjacht geweest ook. Ik
heb er nog een tiental gespot en denk dat mijn totaal tegen de 25
moet zitten. Volgens 't schijnt zouden er meer dan 100 zijn. Hoewel
het deze morgen weer geen lekker fietsweer was ben ik vandaag toch
maar doorgegaan, alweer iets later dan gewoonlijk en wat extra omdat
op zondag de bakker ook wat later is. Vlotjes de weg uit Wroclaw
gevonden. Geen enkele hapering, direct in de goede richting. Dat was
ook het enige dat vlotjes ging vanmorgen. Verrassend genoeg heeft die
extra rustdag Wroclaw me schijnbaar geen deugd gedaan, niet erg goed
geslapen ook. Alleszins wou het vanmorgen echt niet vlotten en de
omstandigheden hielpen ook al niet. Op het program stonden om te
beginnen 80 Km pal naar het zuiden, met de wind uit zuidwest. Normaal
zou je met zuidelijke wind een beetje warmte verwachten maar het is
daar dus ook niet arm genoeg om de rest van Europa op te warmen. De
eerste helft van die 80 Km waren dan ook nog niet erg inspirerend.
Dezelfde lange, vrijwel rechte, saaie, ... weg, zonder ook maar iets
interessants. Na 20 Km begon het licht te golven, normaal het
vernoemen niet waard maar onder de omstandigheden ... Na 40 Km,
bij Strzelin, laste ik een kleine koffiepauze in. Hier in Polen richt
ik met daarvoor tot benzinestations. Ze zijn voldoende talrijk en
hebben, meestal, een shop met de nodige snacks en broodjes en een
koffiemachine. Bij deze gelegenheid had ik voldoende aan een koffie
met een muffin. Schijnbaar deed die pauze me goed want daarna ging
het al een stuk beter. De weg begon ook wat meer te golven, dat maakt
het misschien iets zwaarder maar het brengt ook een beetje meer
zicht, niet spectaculair maar toch al een stuk mooier. Ruim 20 Km
verder wou ik die koffiepauze nog eens wat uitgebreider over doen.
Het benzinestation had echter niet waar ik zin in had, ik zocht
boterhammen en zij hadden enkel baguettes. Boterhammen, van die
zachte driehoeken, gaan er tijdens zo'n rit bij mij wat vlotter in en
de baguettes leken me ook nogal groot. Er werd nog een pomp
aangekondigd aan de andere kant van het stadje, daarheen dus. Dit was
echter een kleiner pompstation en zij hadden niet echt iets te
bieden. Dan maar een van mijn eigen cereal-bars en nog een eindje
doorgaan tot Paczkow, een stadje met nog een oude omwalling. Bij het
verlaten van Paczkow kon ik dan eindelijk mijn uitgebreidere pauze
nemen, met driehoekjes met ham en eieren. Dat gaf me ook voldoende
energie om nog een 25 Km door te gaan naar Nysa. Bovendien mocht ik
in Paczkow de koers wijzigen naar het oosten, wat het fietsen ineens
nog een stuk vlotter maakte. Een voor Nysa zag ik de aankondiging
voor een camping, in tegenstelling tot enkele keren eerder besloot ik
vandaag om niet eerst het stadje te bezoeken en maar te hopen op
redelijk weer morgen vroeg. Op de camping begon dan nog een apart
verhaal. Na me geïnstalleerd te hebben ging ik eens een kijkje nemen
naar het sanitair. De toiletten waren open, en proper, maar de
douches waren gesloten. Een papier meldde dat de douches open zouden
zijn van 16:00 uur tot 22:00 uur. Aangezien het zowat kwart na vier
was dan maar naar de receptie op zoek naar een sleutel. De receptie
bleek ondertussen echter gesloten. Een Nederlands koppel, dat even
voor mij aangekomen was en met mij schijnbaar de enige klanten
vandaag, wist me iets meer te vertellen. De receptie bleek vandaag
slechts geopend tot 16:00 uur (dat had ik nog net gehaald). Enkel
omdat het zondag is, in de week is ze helemaal niet bezet. Dan moet
de klusjesman alles regelen, met wie zij ook al kennisgemaakt hadden.
Die heeft echter een kantoortje aan het uiteinde van de camping, waar
ook een strandje met wat drankstalletjes, een ijskraampje, enz. is.
Samen daarheen dus. Met veel moeite het probleem uitgelegd en hij
stuurde zijn loopjongen met ons mee naar een andere sanitaire blok,
waar de douches eveneens gesloten bleken te zijn. De jongen dus
helemaal terug om de sleutel te gaan halen en de douches te openen.
WC's dus in een blok en de douches in een andere, en enkel de
dameskant maar gezien de bezetting op de camping konden we dat wel
regelen. Aangezien ik de hele dag gefietst had zou ik eerst gaan.
Naar de tent voor mijn gerief, lekker onder de douche en ... geen
water uit de douche. Ik besloot dan maar om het op te geven maar de
Nederlanders zijn iets grotere doorzetters. Met de hulp van een
woordenboek schreven zij de woorden: geen water douches op een
papiertje en daarmee trok mijnheer terug naar de klusjesman. Terug de
loopjongen, deze keer met de sleutel van de andere douches en eerst
met succes getest op water. Weer nam ik de eerste beurt voor mijn
rekening. Water was er nu wel, maar warm werd het niet. Alleszins ben
ik lekker fris nu. En zo zit ik nu terug tussen de fluitende en
kwetterende vogels in plaats van het stads- en discogedreun. De
afstand was vandaag trouwens 104 Km.
Een onverwacht vroege blog met een
onverwachte titel vandaag. Ik had gisteren goed op de lokale
detailkaart gekeken om te zien hoe ik hier best vertrok. In praktijk
ziet het er echter toch altijd een beetje anders uit en zo moest ik
toch wat zoeken en al eens vragen. Toen het er naar uitzag dat ik
eindelijk definitief de juiste richting gevonden had ... brak mijn
ketting . Ik heb gelukkig wel een reserve mee. Omdat ik al wat
later aangezet was, vanwege het ontbijt dat pas vanaf 8 uur genomen
kan worden en omdat er toch een behoorlijk lange rit op het programma
stond en omdat ik nog maar een paar kilometer weg was en ... leek het
me beter van terug naar de hostel te wandelen, een extra nachtje
boeken en daar rustig alles afladen en uithalen wat ik nodig heb om
mijn ketting te vervangen en dat liever daar te doen dan ergens
gewoon langs de kant van de weg. Ondertussen is de nieuwe ketting
gelegd, mijn eerste ooit, en zullen we dit maar bijschrijven in het
vakje ervaringen. Vooral als ze het houdt. En nu zit ik dus
opnieuw in mijn hostel te wachten op 2 uur om mijn nieuwe kamer te
betrekken voor een extra dagje Wroclaw. Och, er zijn ongetwijfeld
ergere plaatsen om te stranden en bovendien is het toch weer geen
lekker fietsweer. En dus krijgen jullie maar een paar extra
Wroclaw foto's, met inbegrip van Solidarnosc die nog altijd actief
blijken te zijn. En voor morgen weet ik alvast de juiste richting
om te vertrekken.
Toen ik gisteren eindelijk kon
inchecken was het toch even schrikken toen ze zei dat de prijs 96 was
voor 2 nachten, wat me toch nogal veel leek voor een hostel ... even
vergeten dat ik in zloty-land was: 96 / 4 = 23,5 wat me wel heel
redelijk lijkt voor 2 overnachtingen met ontbijt. Ter vergelijking:
Dresden was 25 per nacht, wel met wat meer ruimte (de kamers zijn
vrij krap hier, vooral voor iemand met mijn hoeveelheid aan bagage)
en buffetontbijt. Gisteren werd ik ook gedurende ruim een uur tot
de wanhoop gebracht toen ik nog eens op internet wou en er maar niet
in slaagde om verbinding te maken met de WIFI, terwijl de manager van
dienst me verzekerde dat met het netwerk alles in orde was. Tot ik
ten einde raad maar overstapte op de gasten-pc en er de manager moest
op wijzen dat die ook geen verbinding had. Hij heeft toen het netwerk
even heropgestart en toen was voor mij ook weer alles in orde. Het
centrum van Wroclaw is tamelijk compact en aangezien ik hier gisteren
vrij vroeg was had ik eventueel de dag van vandaag hier kunnen laten
vallen en gewoon doorgaan maar ik ben blij dat ik dit niet deed. Ik
heb vanmoorgen een en ander van gisteren nog even rustig overgedaan
en dan een beetje verder naar buiten afgedaald en daarbij nog leuke
plaatsjes en details opgemerkt. Verder vandaag een beetje rustig de
toerist uitgehangen: koffietje, taartje, ... en na de middag even wat
rusten, het weer is toch niet zo aangenaam om zo maar wat rond te
hangen maar naar wat ik verneem is dat elders in Europa niet
beter. Wroclaw heeft een beetje hetzelfde verhaal als Dresden, een
heel mooie oude stad maar weinig is hier echt oud. Wroclaw werd op
het einde van de oorlog, als een van de laatste sterke vestingen van
de Duitsers, zwaar gebombardeerd en voor zo'n 75 % vernield. Naast
een oude stad is Wroclaw ook een universiteitsstad en een erg
levendige stad. 's avonds misschien een beetje te levendig voor wie
er niet aan deelneemt, zoals ik. Het bleef buiten toch vrij lang vrij
luid. En dan zijn er de kabouters van Wroclaw. Wat in het begin
van de jaren 80 begon als ludiek protest tegen het gezag, door een
groepering Oranje Alternatief, in de vorm van muurschildering van
kabouters, op plaatsen waar anti-regeringsslogans verwijderd waren,
over een protestmars voor de bevrijding van de kerstman tot een grote
betoging ten voordele van de kabouters, iedereen gekleed met oranje
puntmutsen is nu uitgegroeid tot kleine bronzen kabouters die, als je
goed oplet, overal in allerlei gedaanten in het straatbeeld opduiken,
als herinnering aan de acties van vroeger. Tenslotte vandaag eens
een woordje over jeugd-herbergen, waar wel eens wat
misverstanden over bestaan. Vroeger was er 1 organisatie die alle
jeugdherbergen overkoepelde: International Youth Hostel
Federation. Heel vroeger was dat allemaal heel strikt
gereglementeerd maar ze zijn al een heel tijdje mee gemoderniseerd,
je hoeft zelfs geen lid meer te zijn van één van de nationale
federaties om er te verblijven maar het geeft je wel een korting als
je aangesloten bent. Toch vind men hier nog weinig jeugd. Enkel
groepen van scholen, jeugd- en sportverenigingen brengen nog jeugd.
Verder zie je er families, met kinderen, andere samenreizende groepen
en de wat oudere individuelen, dezelfde die er pakweg 20 jaar geleden
ook al logeerden. Ondertussen zijn er, vooral in steden met enige
toeristische waarde, veel onafhankelijke herbergen gekomen die het
voorwoord youth hebben laten vallen en dus gewoon overal
hostel genoemd worden. Zij leveren eigenlijk gewoon hetzelfde
als de jeugdherbergen maar hebben een meer moderne en ongebondenere
uitstraling en het is hier dat je de jeugdigere reiziger tegenkomt.
In één van deze onafhankelijke hostels logeer ik hier. Mijn
kamergenoot in Dresden was ook al iets jonger dan ikzelf maar mijn 2
kamergenoten hier hebben samen waarschijnlijk zowat dezelfde leeftijd
als ik alleen.
Ik heb uiteindelijk niet kennisgemaakt
met de andere Belgen. Terwijl ik, half in en half uit mijn voortentje
vanwege enerzijds de (lichte) regen en anderzijds geen vuur indoor,
mijn potje zat te koken zaten zij al rustig (satelliet-)TV te kijken
en dan even gaan aankloppen leek me een beetje overdreven. Van de
regen van gisteravond was vanmorgen niets meer te merken. Netjes
alles droog, zelfs geen dauw, dus alles netjes droog ingepakt voor de
volgende 2 nachten. Toch was het geen aangename dag, daarvoor was er
echt wat veel, koude wind. De route was vandaag al even simpel als
onaangenaam. Zowat 45 Km over de behoorlijk drukke weg van Swidnica
naar Wroclaw, die bovendien niets te bieden had (de foto's zijn er vier die ik vanmorgen in Swidnica nog nam een één bij het binnenrijden van Wroclaw). Een grote stad
naderen is altijd onaangenaam en vandaag was niet anders. Eens ik
door de rand, met alle mogelijke grote winkeltoestanden (IKEA, OBI,
Decathlon, ...) en KFC, Mc Donalds (lunchstop, je zou ervan
verschieten hoe lekker zo'n Big Mac soms kan zijn), heen was viel het
weer wat beter mee. Toch was het van daar nog een heel eind. Toen ik
het centrum echt naderde heb ik de GPS nog eens in gang gezet en hij
deed behoorlijk zijn job. Toch weer een kleine anekdote: Wroclaw
wordt eigenlijk geschreven met een l met een klein streepje door, één
van de bijzondere letters uit het Pools. Je kan die letter niet
ingeven in de GPS maar hij erkent niet de gewone l dus moet je vanaf
Wroc beginnen bladeren door een dikke honderd namen die ergens in de
naam wroc bevatten, in alfabetische volgorde dus met Wroclaw ergens
achteraan. De GPS bracht met dus tot aan de hostel die ik
voorzien had maar deze bleek echter volzet. Geen nood, er zijn er wel
meer in Wroclav. Waarvan één aan de overkant van de straat, waar ik
meer geluk had. Ik kan me wel pas om 14.00 uur inchecken maar de
ontvangst was goed, mijn fiets staat binnen en ze hebben free-WIFI,
dus is de blog ook ineens in orde. Ik kan met mijn eigen verbinding
alles doen op internet alleen uploaden lukt zelden. De
kilometerteller stopte op 59 Km vandaag. Morgen een dagje om
Wroclav te bezoeken.