Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
13-07-2011
Rollend op de golven
Woensdag 13
juliNorth Shields (River Tyne) Hartlepool (26 M)
Weerberichten via
Navtex en marifoon moeten we goed opvolgen : volgende dagen veel wind
voorspeld, Thames en Dogger staan al in rood (gale warning) maar voor vandaag
staat een kort tochtje op onze planning, ca. 23 mijl tot Hartlepool. Om 10u30
gooien we los, en het sluisje staat al klaar voor ons; Sue, de secretaresse,
wuift ons uit vanuit haar haventorentje.
Even wachten voor een
cargo die de Tyne opvaart, en dan kunnen we het stukje tot de monding, zon 2
mijl motoren. Het is noordenwind, 4 tot 5, soms 6, een voordewindse koers dus
vandaag : daarom hebben we allebei ons anti-zeeziektepilleke genomen. Het is
bewolkt, tamelijk grijs. We rollen de fok open, en wachten even af of de
snelheid voldoende is : we zeilen op die manier 5,5 tot 6 kn, en krijgen nog 1
kn stroom mee, dus hier gaan we het mee doen. We hebben tijd en moeten geen
rekening houden met een mogelijk klapgijp, want er staan behoorlijke golven
achterop het is dus de kwakkelkoers : hoewel alles goed vast staat binnen,
horen we vanalles tikken, en kloppen en lawaai maken (kleine flesjes kruiden,
de plastic bekertjes, enz ).
Ik stuur de hele rit, kwestie van goed bezig te zijn, en niet ziek te worden,
maar het gaat vlot. Als weHartlepool
gaan aanlopen, is het er heel grijs, wellicht regen daar, en ik denk ook bliksem
te zien.
Maar regenen doet het
alleszins niet. Voor de aanloop nog een gijp en op 0,5 mijl voor het sluisje,
motor op en in de ondiepe geul tot daar. Deze haven is aan te lopen vanaf 4 u
voor tot 4 u na hoogwater, en wij zijn er nu net op HW, dus water genoeg.
Sluisje staat open, we leggen ons aan de drijvende steiger vast, en worden naar
Engelse gewoonte, door de berth master
verwelkomd, en mogen zelf een box kiezen op de visitors pontoon V.
Om 15u45 liggen we
vast, droog en soms met een schuchter zonneke van achter een dik wolkendek. We
gaan naar het havenkantoor, we moeten maar morgen komen betalen, WIFI is wel
geïnstalleerd maar werkt niet. Dan maar weer een andere oplossing proberen te
vinden, want in North Shields ging het ook al niet (hoewel ook daar vermeld was
dat WIFI aanwezig was).
Maar eerst eten we aan
boord, vanmiddag hebben we alleen een granenkoek gegeten, en we hebben allebei
honger.
Na het ontbijt gaat
Kurt met de fiets naar de visafslag om onze bestelde zeevruchtenschotel af te
halen : verrassing = band van mijn vouwfietske is plat daarmee zullen we in
een andere haven naar de fietsenmaker moeten, want die banden gaan er niet zo
gemakkelijk af, het is een heel ander systeem dan met een derailleur.
We wandelen tot de
halte van de metropolitan, die hier
niet ondergronds is, in de stad Newcastle wel. In ongeveer 15 minuten staan we
in het centrum van de stad, zeer gemakkelijk.
We vonden Newcastle een
zeer propere stad, leuke verkeersvrije winkelstraten, we wandelen de oude
St.Nicolaskerk binnen, en dan naar de rivier de Tyne, en de Millenniumbridge.
Dat is een voetgangers/fietsersbrug die één keer per dag kantelt, spijtig
genoeg waren we een kwartier te laat voor dit spektakel. Deze wijk is helemaal
gerenoveerd, oude pakhuizen werden appartementen, en je kan mooi wandelen langs
de kaden. Aan de andere kant van de rivier is een museum voor moderne kunst in
de oude gebouwen van een flour
fabriek (bloem), en ook een zeer moderne constructie met een theater/evenementenhall.
Vlak voor de millenniumbrug mogen jachten ook aanmeren voor een bezoek aan de
stad. We lunchen in een soort Zuiderterras-achtig etablissement. In de retour
over de Swing Bridge, en er zijn nog zon 4 andere bruggen (één hele hoge voor
trein, voetgangers en autos).
Als de winkels sluiten,
vertrekken we ook uit Newcastle en na 19 uur zijn we aan boord. Klaar voor onze
Engelse Zeevruchtenschotel met krab, mosselen, rivierkreeftjes, scampi,
garnalen,
Weer zon bij het
ontbijt buiten. Als ik eitjes aan het bakken ben, hoor ik Kurt babbelen in de
kuip, het is een andere havenmeester dan gisteren, hij komt ons welkom heten,
als we vragen hebben, moeten we maar naar het havenkantoor komen, of oproepen
via de VHF ! Ze zijn hier in totaal gedurende de dag met 4 mensen op het
havenkantoor, en dus s nachts altijd iemand present om ook de sluis te
bedienen.
Kurt vouwt de fietsen
open, we gaan op pad richting Tynemouth, via het bekende Noordzee-fietspad. We
passeren het station van de reddingsbrigade, en spreken één van de mannen aan ;
hij nodigt ons uit om even te komen kijken, en we zeggen dat we gisteren het
jacht waren dat ze bijna overhoop vaarden ! Oh ja, zegt hij, dat was nogal een
spektakel om jullie te zien botsen op onze hekgolf ! Da zal wel
Even verder is de
visafslag, de oude gebouwen zijn ze aan het renoveren, er zijn 2 grote
visgroothandels (hmhm, we bestellen er een visplateau voor morgen) en een
aantal Fish n Chips shops. Kurt wil een keer in zon etablissement eten, dus
hop daar binnen : de geur (stank) van het frituurvet is overweldigend. Het zit
hier wel stampvol. Als je fish and chips bestelt, moet je kiezen tussen haddock (schelvis) of cod (kabeljauw), en we nemen van elk
één. In de prijs is bovendien een pot thee inbegrepen ! maar dat laten we maar
zo, en bestellen cider en cola erbij toch zie je dat al die Engelsen hier thee
bij hun frieten en gebakken vis eten, very
strange !
Het is ondertussen aan
het gieten buiten, en wachten dus maar even om te betalen. Als het gestopt is,
terug de fiets op, en het wordt weer mooi zonnig. We rijden langs enkele mooie
baaien aan de monding van de rivier, wit strand, enkele enthousiaste zwemmers,
en op elk stukje mooi strand, 2 redders die het bewaken. Het kustdorp Tynemouth
is residentieel, heel mooi opgemaakte oudere huizen, en ook in de dorpskern, mooie
winkeltjes, pubs, restaurants, En zo fietsen we terug naar de haven voor een
rustige leesavond aan boord.
Zondag 10
juliEyemouth North Shields (River Tyne) (63 M)
We vertrekken om 9 uur,
klaar voor een traject van 10 of 12 uur, afhankelijk van hoe lang de wind
westelijk blijft ! Via de smalle doorgang tussen de rotsen terug buiten, ik
denk dat dit altijd spannend zal blijven. Aanvankelijk dus een lekker windje,
west, dus halve wind ! We lopen 6 tot 6,5 kn, na een uurtje al wat minder want
de wind neemt al wat af, en Kurt haalt de halfwinder boven En we gooien ook
het makrelenlijntje nog eens uit ! Maar de vissen laten het afweten, na 6 uren
van proberen, kortere lijn, langere lijn, dieper hangen, ondieper laten hangen,
de makrelen happen niet toe !
In de namiddag draait
de wind eerst 180 ° en nadien pal zuid, dus op kop, en veel te weinig om nog
wat mee te doen. De zee is opmerkelijk rustig, en dat maakt dat ik gemakkelijk
kan rommelen en koken in de kajuit En met de automatische piloot op, kan Kurt
zich druk maken in de vissen die niet bijten (Wat doen we toch verkeerd
vandaag?). We zien wel vaak zeehondjes hun kopje boven het wateroppervlak
steken, maar ze zijn zo moeilijk vast te leggen op foto. En natuurlijk vele
vogels langs de Farne Eilanden en Holy Island ! En opnieuw vandaag, zonnig en
aangenaam weer, daarmee willen we niet zeggen kortebroekenweer (onze shorts
liggen nog proper weg) maar droog, soms bewolking, meestal zonnig.
We naderen stilaan de
rivier de Tyne, we willen de eerste marina op 2 mijl van de monding aanlopen.
Hier zien we nog eens enkel cargoschepen binnenvaren. Als we tussen de pieren
binnenvaren, roepen we VTS Tyne op, All clear, we can proceed. Ineens zien we
een kleine RIB van de Reddingsbrigade voorbijscheuren, en horen we via de
marifoon dat er een man in het water is, ergens bij de pieren. En dan moeten we
zelf een uitwijkmanoeuvre doen, want de grote reddingsboot giert met zwarte
rook uit de motor zijn box uit, en daar waren we vlakbij dus ! En dan een boeggolf
die ons goed door elkaar schudt. Goed geschrokken, maar alles OK ! De
achterblijver van de brigade roept vanop de kade of het goed gaat met ons ja
dus.
We roepen het sluisje
van de marina op, dat staat op groen als we er zijn, en we kunnen meteen de
sluis invaren. Hier weer de engelse manier van versassen : boot vastleggen op
een drijvende steiger, gemakkelijk, en dan jezelf goed vasthouden ! want de
sluisdeuren gaan open tot 15 cm, zodat het water binnenstroomt met een
gigantische snelheid en turbulentie natuurlijk. De sluis/marinawachter komt met
een folder van de haven naar ons, daarop aangeduid de ligplaats voor ons, en
alle mogelijk informatie, wat een welkom !
Mooie rustige marina,
grote boxen (à la Wemeldinge), gemakkelijk af te meren, Om 21 uur liggen we
vast. Nog een drankje in de kuip op deze zeer zachte avond doucheke en bed in.
In Eyemouth liggen alle
bootjes aan een lange steiger, twee of drie naast elkaar. Onze buren achter ons
vertrekken om 6 uur, en dan ben je natuurlijk wakker. Dus even op om hen mee
veilig langs onze boot te begeleiden, natuurlijk niet meer zelf in slaap
douchen, oprommelen, om 9 uur vertrekt de boot waarnaast wij liggen, babbel
hier en daar, en om 11u30 is het te laat voor ontbijt, dus dan maar ineens
brunch ! We hebben zin in iets zuiders want het is fantastisch zonnig, dus
tortilla met chorizo en nieuwe aardappeltjes
s namiddags enkele
boodschappen, naar de lounge/bar Oblo om meteo te bekijken, alles rustig, wel
elke dag kans op showers en thundery moments nog een wandeling in het
dorpje. Als we terug op de steiger komen, zijn er weer enkele zeilers
aangemeerd, naast ons een Duits jacht met 2 kinderen, ligplaats in Stavoren
(Ijsselmeer), en achter ons een Engels jacht dat vorig jaar rond Schotland
gevaren heeft (dus noordkust en via Caledonisch Kanaal). Het geeft je op die
manier altijd nieuwe ideeën voor volgende bestemmingen
Voor vandaag geven ze
veel regen en thundery showers, wind
O of NO 3 of 4, maar we gaan vertrekken,we zullen wel zien hoe het wordt.
Om 9 uur gooien we los,
hebben tij mee in de Firth of Forth, het eerste smallere stuk doen we op de
motor, en dan kunnen we op zeil, scherp aan de wind, af en toe een slag om deze
monding uit te zeilen De wind wakkert aan, en we zetten de reef 1 erin Als we
Bass Rock naderen, kunnen we dat ruiken ! En weer aan- en wegvliegen van de
prachtige Jan-ven Genten ! Als ze terug vliegen naar de rots, hebben ze repen
wier in hun bek voor hun nesten/broedplaatsen.
Vanaf Bass Rock is het
in principe ruimer varen, maar nu is de wind geruimd naar ZO, dus opnieuw op de
kop Rond 17 uur staat tij tegen en gaat de motor op. Zo kunnen we ook dichter
bij de kust varen. Het zonneke komt kijken, het is de hele dag droog gebleven !
Niet erg warm, maar beter zo. Om 20 uur varen we Eyemouth voor de tweede keer
binnen. We worden verwelkomd door de grote zeeleeuw die hier woont in de
havenkom. We meren af naast een kleine LM motorsailor, spuiten de boot proper,
en kleden ons vlug aan om nog wat te gaan eten in de local pub/The Ship Hotel.
Meteo geeft
windwaarschuwingen, en de wind staat pal op kop als we zouden vertrekken, dus
blijven we nog een dag hier in Port Edgar Bovendien ook veel regen naar men aankondigt.
Dus rijden we terug met
de bus tot Edinburgh. En daar op een andere bus, nl. de toeristische Hop on-hop
off-bus, voor een tour langs de hoogtepunten van de stad. Een aantal daarvan
hadden we natuurlijk al wandelend gezien, maar toch leuk om dit met een
dubbeldekker te doen de eerste keer helemaal rond en met de koptelefoon alles
beluisterd en op de benedenetage (wegens regen), en de tweede keer boven en af
en toe afgestapt.
We gaan in één van de
oudste pubs van de stad lunchen, met een whiskytje en typische blonde ale.
Vandaag een dag van
allerlei dingen : Kurt gaat mazout halen, blijkt een hele afstand te zijn.
Poetsen in boot want geen mooi weer. We hebben ook beslist om een upgrade te
kopen voor onze kaartplotter : en nu kunnen we nog verder als we willen, zelfs
tot in Groenland J !
In de namiddagwandelen we naar de supermarkt en een
bar/lounge waar we kunnen internetten. En s avonds eten we aan boord, onze eerste
echte Schotse sirloin-steak.
Bewolkt vandaag en de
meteo zegt regen, dus we nemen de regenjasjes mee in de rugzak. Vandaag gaan we
naar Edinburgh maar met de bus vanuit Queensferry. Eerst even naar de Librairy
waar we ons blog kunnen bijwerken.
We kopen tickets voor
Edinburgh Castle en volgen eerst even een kleine rondleiding, en nadien
bezoeken we enkele aparte musea binnen de kasteelmuren. Het blijft grotendeels
droog, dus dat is meegenomen.
Langs de Royal Mile, de
toeristische ader van de stad, is het gezellig druk, vele winkeltjes met
cashmere sjaals, kilts, en andere Schotse souvenirs, leuke pubs, bars We
hebben van de hobbyvissers uit Amble, Virginia en Sandy, een tip voor een
visrestaurant, Mussel Inn, daar is het aanschuiven, we mogen om 21 terug komen,
maar als we buiten willen zitten, lukt het wel het motregent een beetje, maar
het is helemaal niet koud, en de zonnetent (nu regentent) is open, dus zo gaat
het wel lukken.
Rond 22u30 nemen we de
bus retour naar Queensferry
Stralende zon als we opstaan : ontbijt in de kuip dus ! Vandaag staat Edinburgh op het programma Nu, we zeggen dan wel dat we in Edinburgh aangemeerd zijn, maar bij nader inzien, liggen we in Port Edgar, en dat is eigenlijk Queensferry, en toch nog een eindje van de hoofdstad van Schotland af.
Kurt haalt de fietsen van boord, en we gaan naar het havengebouw om te betalen, en dan meteen richting stad. Via een mooie fietsroute, langs de rivier, onder de 2 bruggen, een mooie golfcourse langs, op en neer, en nog meer op langs een groot Estate, dan is er twijfel over de route, en we kiezen de verkeerde kant zeer pittoresk dat wel, maar we komen bij een riviermonding en kunnen hier niet oversteken. We zien aan de andere oever een leuke pub, maar spijtig genoeg moeten we helemaal terug naar boven een hele trot.Zo arriveren we bij Cramdon Brig, tijd voor een stop, we zouden in de helft zijn, dus tijd voor een klein hapje en een drink ! En dan verder, nu komen we stilaan in bebouwde kom, maar het fietspad 76 is nog steeds zeer rustig, langs kleine woonkernen, tussendoorpaadjes, tot we uiteindelijk echt in de stad komen ! Hier is het weer opletten als fietser natuurlijk. Er zijn geen echte fietspaden meer, en dat links rijden is nog steeds een uitdaging !
We komen gelijk in het centrum terecht, Princess Street en het park vlak onder Edinburgh Castle. We klimmen verder en zo komen we in High Street die naar het kasteel leidt. Bij St. Giles Cathedral blijven we even kijken naar 2 trouwerijen, links een huwelijk voor de burgerlijke stand, en rechts voor de kerk voor allebei speelt een Piper in traditionele kledij de doedelzak.
Bij de entree van Edinburgh Castle is het druk : dat heeft te maken met de wissel van de wacht. Omdat het al 16 u. is gaan we hier vandaag niet meer binnen. Misschien dat we morgen terugkomen. We wandelen nog wat rond, en dan vangen we onze fietsretour aan Nog ongeveer 20 km retour dus ! Maar nu nemen we een stukje de grote baan, minder pittoresk natuurlijk. Na 10 km wel terug het rustig Coastal Cycle Path 1 Zo arriveren we in Queensferry, het dorpje waar we dus liggen met de boot. Daar gaan we eten in het visrestaurant The Boat House : voor een maandag flink bezet ! Een aanrader, en een mooi zicht op de railwaybridge en de eilandjes erbij.
En dan naar de boot en de fietsen ontmantelen ! 43 km op de teller en geen platte kilometers.
Vandaag niet zo vroeg op, maar toch nog om 7 uur de wekker: weeral een blauwe lucht, een stralende zon, maar s morgens nog fris We hebben gisteravond nog een buurman langszij gekregen, met drie mannen, die moeten natuurlijk over onze boot als ze aan de wal gaan, en zo ben je ook vlug opgestaan.
Ze vertrekken even voor 8 uur en wij zijn dan ook bijna klaar, dus daar gaan we voor de trip naar de hoofdstad van Schotland : Edinburgh, here we come ! Eerst proberen veilig de haven van Eyemouth te verlaten, wederom spectaculair via de smalle havenuitgang naar het baaike omgeven door rotspartijen. Vanuit het havenhoofd zie je de golven breken en hoor je het razende lawaai. Eens op zee, is het zeer rustig, wel weer die deining maar toch minder dan gisteren. Het eerste uur kunnen we zeilen, maar daarna weer niet ! Automatische piloot op koers gezet, op waypoint Bass Rock op ongeveer 20 mijl vanaf Eyemouth.
Deze rots ligt aan de monding van de delta Forth, een brede monding die tot Edinburgh reikt. Op Bass Rock bevindt zich één van de grootste kolonie Jan-van-Genten, en die zijn nu volop aan het broeden op duizenden (tienduizenden) nesten : we varen rond de grote rotspartij, die wit ziet van de vogels en de nesten : het is een aan- en afvliegen, je ruikt de vogels wel degelijk, en wat een gekrijs !Maar het is een prachtig zicht ! Vandaag zien we ook weer enkele zeehonden en éénmaal een dolfijn. Daarna passeren we nog enkele kleinere rotseilanden, en dan zijn we bijna gearriveerd in Granton Dock. We meren af aan de visitor pontoon, we merken dat hier geen electra is, en omdat we hier toch enkele dagen willen blijven overnachten, beslissen we om nog even verder te varen (TTZ nog 8 mijl), tot de marina van Port Edgar. Dat is voorbij de 2 bruggen, en dus nog zon anderhalf uur verder, maar we hebben nog tij mee, dus dat lukt nog wel.
Rond 18 u. liggen we vast in de marina Havenmeester is niet meer te bespeuren, dus we zoeken ons zelf een lege box, en morgen zullen we wel zien.
In de kuip onder een stralende avondzon drinken we een glas op Edinburgh en op onze tocht totnogtoe !
Wekker op 5 uur,
vertrek om 6 uur vanuit Amble er is bijna geen wind, dus op motor. Vandaag
willen we dicht bij het land varen, want het schijnt dat dit één van de mooiste
stukjes Britse kust is. Bovendien zijn er weinig ondiepten zoals we die kennen
voor de Belgische Kust maar we moeten wel goed opletten voor de rotsformaties
Het is rustig en zonnig
weer, de zee is smooth maar er is
wel een grote deining, heel raar, en dankzij deze swell, voel ik me misselijk. Maar het betert als we de Farne
Islands naderen, dat wil ik zeker niet missen. We varen traag tussen de Inner
Farne en de kust, het is hier prachtig, heel veel vogels, opnieuw de
papegaaiduikers, sternen, jan-van-genten, op één van de eilanden staat een
mooie vuurtoren en langs de kliffen ervan, zitten duizenden vogels te
kwetteren we zetten de motor even af en laten dit even op ons afkomen.
Aansluitend varen we ook nog even een bekende ankerplaats, the Kettle, het is
hier ongeveer 4 m diep, en je ziet de bodem. Amazing !
Na de Farne Islands, is
Holy Island aan bakboord gespot. Hier staat een groot kasteel, Lindisfarne
Castle, waarvoor je ook kan ankeren, en met de bijboot het kasteel en het
kleine dorpje kan bezoeken. Maar dat doen we niet, we varen er rustig voorbij.
Daar zien we plots een hele groep zeehonden, het zijn niet de kleine zeehondjes
die wij vaak zien op de Oosterschelde, maar het blijkt de Atlantische zeehond
te zijn, met een veel grotere kop. En ze maken een loeiend geluid, ze roepen
ons precies.
Verder op dit traject
wordt het alsmaar warmer, het is lekker toeven in de kuip, en we worden er
allebei moe van. Nog even wakker blijven, want de aanloop van Eyemouth is
tricky ! Vanuit de noordkardinaal moet je een vaste koers uitvaren, en dan nog
zie je aanvankelijk het havenhoofd niet het is dan ook een smalle ingang
(slechts 17m), en links en rechts breken de golven op de rotsen dus zeker niet
met een hevige noordenwind aan te raden. Maar vandaag geen probleem. We vinden
een mooi plaatsje aan de drijvende steiger, hier liggen ook veel vissersboten.
We zijn nu in Schotland net twee weken na ons vertrek
vanuit Wolphaartsdijk.
We staan op rond 8 uur
en willen in het caféke dichtbij de haven gaan ontbijten; daar zouden ze ook
internet WIFI aanbieden. Spijtig genoeg gaat die bar pas open om 10 u, dus daar
staan we mooi op straat! Vlak er bij is er ook een B&B/Pub The Schooner, en
we gaan daar horen of ze breakfast aanbieden : de poetsvrouw zegt dat het OK
is, en we stappen verder gewoon de huiskamer binnen : mevrouw is verrast, ze
weet van niks (natuurlijk niet, we hebben ook niet gereserveerd), maar ze
informeert bij haar man (de kok ?) en het is OK. Dus full English breakfast:
toast, thee, bacon, pens, bonen, tomaten, ei meer dan voldoende ! En bovendien
kunnen we in de pub nadien nog internet raadplegen. Kurt gaat ook diesel halen,
en rond 10u30 zijn we vertrekkensklaar voor de fietstocht.
Het is fris maar mooi
weer, over zee is het onbewolkt, en boven land vormt zich zoals de vorige dagen
een zwaar wolkendek. Maar het is goed fietsweer we passeren eerst Warkworth
Castle, en dan bevinden we ons weer op fietsroute n° 1, het Coastal Path, een
glooiende route langs landelijke gebieden en klifkust, tot in Alnmouth, waar de
rivier de Aln in zee uitmondt. Het laatste stukgaat lekker vlug We stoppen bij het hotel dat vlak aan de golf course
ligt voor een verfrissing, en dan terug naar Amble, want straks zijn we
uitgenodigd om met de Morning Star, de boot van onze buren te gaan vissen.
Zoals afgesproken
vertrekken we rond 15u30 met Virginia en Sandy, dat is eens wat anders op zon
traditionele coble dan met ons modern zeiljachtje. Op ongeveer 2 mijl van de
haven gooit Sandy 5 lobster pots uit,
die zijn onderling met lijnen verbonden, en vooraan en achteraan gemerkt met
een boeike zodat hij ze morgen kan terugvinden. In de lobster pots heeft hij vers visafval gestoken om de kreeften te
lokken. En dan is het tijd om te vissen : met twee hengels proberen Sandy en
Kurt makreel te vangen. Na twee minuten zegt Sandy dat het geen goede plaats
is, en hij verplaatst de boot, 300 m verder. Daar proberen ze opnieuw : en na
nog geen minuut haalt Sandy de ene na de andere makreel boven soms met twee en
drie tegelijk ! En ook Kurt heeft prijs, dat gaat hier snel : in minder dan een
kwartier halen ze ca. 25 vissen naar boven, en dan stoppen we maar, want Trop cest trop ! Dan varen we nog even
dichtbij Coquet Island waar de puffins hun nesten hebben en waar wij met de
diepgang van onze boot niet durven varen. We genieten hier al driftend van deze
natuurpracht.
Op de retour geeft
Sandy nog een demonstratie over hoe de makreel het best te fileren, en dat gaat
heel snel bij hem. De boot wordt schoongespoeld en we belanden veilig in de
haven.
s Avonds eten we : ja,
natuurlijk, makreel ! gewoon gebakken in olijfolie, met verse aardappeltjes en
een slaatje. Meer moet dat niet zijn. En we kunnen nog de hele avond
buitenzitten, wat een luxe !
Geen haastige ochtend,
maar gewoon voort maken We zetten alles in gereedheid om rond 11 uur te
vertrekken. Het is zonnig, de weerberichten voorspellen wel af en toe en bui,
en variabele of NW wind 3 tot 4. NW is niet wat we willen, maar we zullen wel
zien hoe variabel uit zal draaien
Als we om 11 uur
losgooien, valt er net die ene bui ! Dus nat vertrekken, maar het klaart verder
uit. Aangezien er vandaag maar een korte tocht op het programma staat, kunnen
we ons wat permitteren, ttz als de snelheid wat afneemt door weinig wind,
kunnen wat aanmodderen. Voor Kurt betekent dit : vislijntje gooien !
We zien hier meer en
meer vogels : papegaaiduikers (puffins), drietandmeeuwen, jan-van-genten, ze
landen voor de boot en blijven in de buurt wat rondzwemmen, een heel koddig
gezicht, zeker die papegaaiduikertjes met oranje snaveltjes en felle pootjes.
Vandaag zien we ook een zeehondje bij de aanloop van Amble, en het snoetje
blijft ons een tijdje volgend aankijken. Snoezig ! En ondertussen heeft Kurt
ook de eerste makrelen opgevist : drie in totaal, en dat is genoeg voor
ons.
Het water is zeer
donkerblauw/zwart van kleur, ziet er zeer proper uit, zal zeker koud zijn, dat
hebben we nog niet uitgeprobeerd. Vandaag hebben we geen enkele cargo gezien,
hoe noordelijker we gaan, hoe rustiger het precies wordt. Wel enkele zeilers
ontmoet op dit traject
Om de Marina van Amble
aan te lopen, moeten we rond Coquet Island varen, en goed opletten want er is
een ondiepte waar al verschillende zeilers op vastliepen en dat willen we niet
graag meemaken. We arriveren rond hoogwater in Amble, en hebben voldoende
diepte om veilig de marina aan te lopen. Als we via marifoon oproepen, krijgen
we meteen een box toegewezen, en de havenmeester vraagt of we assistentie nodig
hebben : dat is altijd welkom natuurlijk, en als we de steiger naderen, staat
de havenassistent ons op te wachten : wat een service. En dan krijgen we een
zware regenbui met donder en bliksem op ons dak, maar we zijn veilig binnen en
hebben een mooie zeildag gehad.
We ruimen de boot op,
ik kuis de makrelen, en we geraken aan de babbel met onze buren. Ze zijn
hobbyvissers, en hebben een typische cobble-vissersboot. Die worden nog
gebruikt om zeezalm te vissen met lange staande netten, maar deze mensen,
Virginia en Sandy, zetten lobster pots uit : dat zijn manden waarmee ze
kreeften vangen en die ze 24 uur te water zetten, en nadien gaan ze die
ophalen. Als hobby-vissers mogen ze zo 5 van die manden uitzetten. Sandy legt
ons alles uit, en nodigt ons uit om morgen mee te varen : dat zien we
natuurlijk wel zitten, en aangezien we hier toch een dag wilden blijven, happen
we toe.
We
eten aan boord, nadien gaan we een koffie drinken in de local pub The Harbour
View, waar we prompt uitgenodigd worden om deel te nemen aan de quiz avond,
maar dat laten we aan ons voorbijgaan. Nog een stop bij douches : wat een luxe
bij het vrouwencomplex : er is een cel met een ligbad (dat hebben we ooit nog
eens gehad,nl. in Shotley Marina in
Harwich), maar de 2 douchecellen zijn zeer groot, en hebben allebei een zeer
ruime en luxueuze regendouche ! Bij de mannen, is het gewoon.
Om Whitby te verlaten
moet je door de brug, en de opening is afhankelijk van het tij. Deze morgen
betekent dit : brug om 5 uur, dus wekker om 03u45 om ons rustig klaar te maken
dat is dus vakantie op een boot en op getijdenwater ! Maar als we losgooien
rond kwart voor 5, is het al zonnig, wel fris natuurlijk, en de temperatuur
voor vandaag : 17°, is natuurlijk ook niet exotisch.
Zeilen staan vlug
strak, het is opkruisen, spijtig want na een aantal dagen ZW-wind, is het
vandaag NW, net de richting die we opmoeten. Al gauw zetten we een reef in het
grootzeil om wat druk van het roer te nemen. We steken een heel stuk de zee in,
overstag voor een cargo, en zo verder En dan rond 10 uur, van 6 kn, naar 4 en
naar minder, dus wind op, en motor bij we denken dan dat het verder in zee wel
meer zal waaien, maar dat is ook niet altijd zo.
Ons doel Sunderland op
36 mijl wordt verplaatst, we gaan verder, het is zeer zonnig, mooi weer, nog
altijd fris (allebei onze skimuts op) in de namiddag ineens uit het niets,
weer wind ! en behoorlijk ook dus terug op zeil... En dan plots, vlakbij de boot, merkt Kurt een grote dolfijn op ! Hij maakt een toerke rond de boot, en zwemt verder weg, en daar zijn er nog enkele. We denken een groepje van 4 of 5 gekruist te hebben !
We zijn ondertussen bijna aangekomen, nog enkele slagen voor de aanloop
van de haven Blyth, en dan binnen ! We kunnen aftuigen in de grote kom voor de
marina, en we meren af aan de passantensteiger van de Royal Northumberland
Yacht Club, een typische Engelse aangelegenheid: het clubhuis is gevestigd is
een oud houten schip dat dienst deed als lichtbaken op de Solent.
We worden door enkele
leden verwelkomd, en ze informeren ons dat we vanavond zeker even moeten komen
kijken in hun pub/restaurant elke woensdag worden er races georganiseerd en
nadien is het cosy aan de toog. We eten eerst aan boord, en gaan dan douchen
en wat drinken in de pub maar wegens te moe, blijft het bij eentje !
Nog een vakantiedag en
toch nog een jobke op het programma (en niet zon leuk), nl. een sanitaire darm
vervangen.
Rond 11 u. vertrekken
we met onze vouwfietsjes, bestemming Robin Hoods Bay. Aanvankelijk rijden we
op een grote baan waar geen fietspad is, niet leuk, maar na een 5-tal km vinden
we dan de aansluiting op de Trailways-route : dat is een mooie fietsroute van
Whitby tot Scarbourough op de route van een oude treinverbinding. Het is zeer
rustig fietsen, op een grindpad, tussen glooiende velden met schaapjes en
koeien, en als we dichter bij de kust komen, gaat het snel want dalend ! Dat
belooft voor straks. Het laatste stukje tot de baai zelf, is ongelooflijk steil
: 30 %, we stappen veiligheidshalve van de fiets, niet te doen !
In het oude
smokkelaarsdorpje zijn er vele dagjesmensen met auto op bezoek. Smalle
steegjes, trapjes van het ene straatje naar het andere, kleine terrastuintjes
met 1 tafel en 2 stoeltjes, en vele B&Bs en cottages te huur voor
toeristen. Hoe je er je wagen en bagage krijgt ? Waarschijnlijk op een parking
buiten het centrumpje, want ik denk niet dat wij daar kunnen manoeuvreren met
de wagen. We kuieren er wat rond, in de baai zien we één eenzame zeiler
opkruisen naar het noorden, wellicht met bestemming Whitby. We gaan in een
typische pub op een terraske eten. En nadien vatten we de retour aan : de
eerste kilometers is dat voor mij meer naast de fiets dan erop, zo steil!
Eenmaal op het hoogste punt van de kliffen, gaat het weer vlot, en via de
Trailway fietsen we tot in Whitby terug.
Nog even naar de
viswinkel en de supermarkt, en dan naar de boot. Alles klaarmaken voor een
vroeg vertrek morgen.
Geen wekker vandaag,
maar gewekt door de meeuwen ! Opnieuw stralend weer : zijn we wel in Engeland ?
We ontbijten in de kuip en rommelen de boot op. Alles verluchten en open
zetten.
We wandelen naar de
Chandlery (botenwinkel), die is vlakbij, en kopen er de navigatiekaart van de
regio ten noorden van Whitby die we enkele dagen geleden besteld hadden. Ook
vinden we er een Pilot van deze noordelijke streken en dat komt altijd van pas.
Rond de middag
vertrekken de Palourde en de Bruiser beiden : Palourde wellicht naar Blyth en
de Bruiser voor een lang traject naar St. Peterhead (Schotland). We wuiven hen
uit, en dan gaan we opnieuw op stap. Eerst via de brug naar de hooggelegen
ruïnes van een abdij en een oude kerk. Van daar hebben we een prachtig zicht op
Whitby Rock en de haven. En dan naar de andere kant van de haven, via de pier
tot op het havenhoofd, en van de klif bij het Captain Cooks standbeeld langs het
strandje retour.
Terug
op de boot, draait de wind 180° en is het meteen een stuk frisser. Vanavond gaan
we uit eten, en kiezen voor visrestaurant Magpie, daar zagen we gisteren en
vandaag al vaak volk staan wachten to be seated en de gasten die er buiten
kwamen, waren unaniem : Its worth waiting ! En inderdaad, we hebben er zeer
lekker gegeten!
Zaterdag 25/Zondag 26 juni Lowestoft Whitby (155 M)
Wekker om 6 uur, het
heeft vannacht goed geregend, en de meteo is duidelijk : nog regen tot 10 u. in
de voormiddag en dan droog en de wind ZW 4/5, en later 3/4 Daar willen we het
mee doen !
We verlaten de haven
van Lowestoft voor de tweede keer, even na 7 uur : terug boterhammen enheet water binnen handbereik en
zeeziektepilleke al ingenomen. Op zee is het al meteen duidelijk dat het een
heel ander gevoel is dan eergisteren, de zee is veel rustiger. De 2 reven die
er nog inzaten, gaan er al gauw uit en we hellen natuurlijk wel maar het is nog
comfortabel om binnen te zitten. En daar mag ik even van profiteren, het regent
een tijdje goed, en Kurt blijft buiten, zo is er maar ene nat. Zoals voorzien,
stopt het met regenen en blijft het voor de rest van de tocht droog !
Het is zalig zeilen, af
en toe valt de wind een tijdje weg en zetten we de motor bij om ons gemiddelde
te houden Rond 16 uur hebben we al een derde van de tocht afgelegd, en als de
condities zo blijven, ziet het er ook voor vannacht goed uit. De Engelse
Weather Forecast via de marifoon die elke drie uren te beluisteren zijn,
blijven stabiel.
Tijdens de hele tocht zien we geen enkele andere zeiler ! Wel af en toe een
coaster en die kunnen we via de AIS zeer gemakkelijk inschatten om dan even bij
te sturen. Ondertussen kunnen we zelfs soep opwarmen, stoofvlees en haiki
noodles klaarmaken, niet allemaal van culinair hoogstaand niveau maar op zee
smaakt het toch als warm hapje
Het grootste deel van
de tocht is eigenlijk ver van de kust, vanaf 12 uur de zaterdag tot
zondagochtend 4 u zien we niets van land, dus echt kustvaart is deze tocht
niet. Om beurten komen we even binnen om wat te rusten, echt slapen lukt ons
niet, maar af en toe een oogje toe is ook al goed.
Voor de nacht valt,
zijn we de aanloop van de grote rivier The Humber overgestoken, daar waren
verschillende coasters die voor anker lagen, en dat is altijd spannend (hij
gaat toch niet ineens vertrekken !). We kleden ons warmer aan, en dan komen we
in het gebied waar er vele gasplatforms zijn. Die mag je niet dichter dan ½
mijl passeren, en naar het schijnt houdt men dat goed in het oog (i.v.m.
terroristische aanslagen enzo).We zijn
getuige van een zeer mooie ondergaande zon en roze wolkenpartijen, en dan wordt
het vlug kouder. Kurt houdt als eerste de wacht en nestelt zich onder de
buiskap, en ik kruip even onder een fleeceke op de zetel binnen, even indutten
Om 3u30, terug op, betrap ik Kurt er zelfs op dat hij ook even ingedut is, zo
gerust zijn we dus ! Een warme thee en een wissel van de wacht na 4 uur, het is
dan al terug licht en we zien opnieuw land : de vuurtoren van Flambourough Head
als baken op deze Kaap van the UK. We hebben de hele nacht gezeild !
Het is stralend weer,
de eerste keer tijdens deze reis ! In de voormiddag zien we enkele kleine
vissersbootjes, en vanaf Scarbourough ook vele crab pots, dat zijn visfuikjes, waar je goed voor moet opletten,
zeker als je motort
En zo komen we stilaan
bij onze bestemming Whitby. We hebben uitgerekend dat de Swinge Bridge in de
stad voor de eerste keer opent vandaag om 11 uur, en daarom moeten we ons niet
haasten, we zijn zeker op tijd. Dus na de platte rust van Kurt, probeert hij
nog eens te vissen, maar zonder resultaat. We zeilen nog Robin Hoods Bay
voorbij, en dan begint de aanloop van Whitby : we moeten de Whitby Rock breed
omzeilen, om dan een welbepaalde koers aan te houden om tussen de pieren de
haven te bereiken. Alles gaat perfect, en in de havengeul roepen we de
havenmeester van de marina op : hij bevestigt de brugopening om 11 uur, we
moeten zelfs niet wachten, en hij roept Balena opnieuw op om ons verder te
begeleiden. Dan roept hij opnieuw op : Michele, you can come straight ahead.
We antwoorden uiteraard niet en zoeken een boot die samen met ons verder vaart
en die zo noemt, maar kunnen die niet spotten. Dan zien we op de steiger de
havenmeester zwaaien, en dan roept hij weer : Yes Michele, you are coming the
wright direction ! We zijn natuurlijk stomverbaasd. Maar dan zien we naast hem
Danièle en Laurent van de Palourde staan, en ze hadden de havenmeester al
verwittigd dat we wellicht zouden komen vandaag. Wat een ontvangst !
Met de aanwezige hulp
zijn we vlug goed aangemeerd. Vlak achter de Palourde, en, aan de andere kant
van de steiger, naast de Bruiser : deze boot hebben we 2 jaar geleden in
Leeuwaarden ontmoet : de schipper heeft ons toen geholpen toen we batterijpech
hadden, wat een toeval om hen nu hier terug te zien !
Na 155 mijl en 28 uren
zijn we dus een heel eind noordwaarts gezet. En het is eigenlijk omdat we nog
geen navigatiekaart hadden voor het vervolg dat we Whtiby wel moesten aanlopen,
want ik denk dat we nog wel 40 mijlen verder konden met deze weerscondities.
We worden gelijk
uitgenodigd op de Palourde voor een opkikkertje, een glas port, een blokje
kaas, een pannekoek en een fris pintje merci voor deze ontvangst! Als we terug
op onze boot zijn, gaan we even dutten, maar toch ook niet te lang, want het is
veel te mooi weer. Een frisse douche doet deugd, en een mooie wandeling is
nodig om de beentjes te strekken en de helling uit ons lijf te schudden.
Whitby is een
toeristisch badplaatsje, vele bussen zetten dagjesmensen af van allerlei soort
! En met dit mooie weer is het natuurlijk extra druk. Wel gezellig, mooie pubs,
kleine middeleeuwse straatjes, vele fish & chips-restaurants, Wij eten
vandaag voor het eerst in de kuip, en samen met Danièle en Laurent sluiten we
deze mooie dag af met Belgische triples.
Na de nachtelijke
arrivée is het recupereren in de boot is alles tamelijk klam en overhoop, dus
dat is even opruimen en omdat de natte zoute kledij niet opdroogt, is het
zelfs nodig om de laundry in de haven
uit te proberen. Dat is de beste oplossing, en zo is ons gerief proper en droog
voor de volgende poging.
Vandaag komt een groep
Nederlandse zeilers toe, ze zijn met ongeveer 10 boten, en s avonds hebben ze
een gezamenlijk diner in het clubgebouw. We gaan daarom elders onze laatste
avond in Lowestoft vieren, terug naar de pub The Harbour Inn, en nadien nog
een wandeling langs de zeeboulevard en via de stad terug.
Op tijd erin want
morgen vertrekken we terug noordwaarts !
Donderdag 23 juni Lowestoft en vertrek naar Whitby
We hebben beslist om
vanavond, ttz. rond 17 u. vandaag te vertrekken naar Whitby dat is een traject
van ca. 150 mijl, dus wellicht 28/30 uur onderweg dus nachtje erbij.
Daarom een rustige
ochtend, na het ontbijt gaan we naar de ASDA, dat is een enorme supermarkt,
dichtbij de haven, die 24 op 24 open is. Het fietsen is echter een hel, links
houden, en altijd de andere kant uitkijken dan wat we gewend zijn Daar tanken
we (witte) diesel en doen we wat inkopen. In de namiddag maken we de boot voor klaar
voor een lange tocht we maken boterhammekes met omelet, een thermos heet water
voor thee of soep (geen koffie !) en om 16u30 verlaten we Lowestoft.
De meteo geeft nog
enkele buien, 4/5 bft W, dus dat in eigenlijk een halve en aandewindse koers,
dus snel. Het eerste stuk noordwaards, voor de kust van Norfolkland gaat goed,
wel opletten aan de zandbanken, we varen het nieuwe windmolenpark langs al
vlug krijgen we een eerste bui op ons dak, ttz Kurt, want ik zit dan binnen. De
wind wakkert aan, en als we verder van de kust wegvaren, ruimt de wind, en
wordt ie noordwest, pal in de neus voor de richting die we uitmoeten, en dat is
vervelend natuurlijk, want ondertussen is die al 6 bft geworden. We zetten 2
reven in het grootzeil, en dat is comfortabeler zeilen. Maar als we ook de rolfok
wat willen indraaien, blokkeert het systeem helemaal, en Kurt moet op het
voordek een en ander uit elkaar halen. We zitten nu in de aanloop van The Wash,
een gebied dat niet meer beschut is door het land, en de golven zijn hier
serieus opgebouwd. Door de boot in de wind te houden, is het bonken op de
golven, en dus geen pretje ! De high aspect (het voorzeil) wordt dus naar
beneden gehaald, en dit alles gaat gepaard met een hels kabaal ! Vlug vastmaken
aan de reling, en Kurt is terug in de kuip. Wat nu : zonder fok kunnen we niet
echt scherp zeilen, en met deze wind is dat wel nodig (we moeten tenslotte nog
125 mijl verder, ca. 24 u) dus beslissen we om retour te doen, we hebben
ondertussen 23 mijl afgelegd in 2,5 uur dankzij stroom mee en dat betekent
natuurlijk ook dat we nu nog enkele uren stroom tegen hebben richting
Lowestoft. Na 8 uur en 46 mijl komen we om 1 uur s nachts aan in Lowestoft !
Wat een teleurstelling ! Maar het was wel de veiligste oplossing. Er zijn daar
geen alternatieve havens, ofwel in The Wash, maar dat is des nachts zeker
geen optie als je de streek niet kent, dus tja, Lowestoft aanlopen was de beste
beslissing !