Woensdag vervolg tot Blankenberge (106 M)
Rond middernacht staan
er 1.000 mijlen op onze teller van
deze vakantie !!! We hebben al 41
reisdagen achter de rug en alles is totnogtoe goed verlopen. Maar een
verhaal is geen verhaal als er niet eens iets spannends gebeurt en dus
Rond middernacht
naderen we het ankergebied van de Westhinder, de wind krimpt waardoor we ruimer
gaan zeilen, maar voor de wind willen we niet. Plots zie ik op het scherm van
de AIS een schip dat vanuit zijn stilstand vertrekt, en dat met een snelheid
van 6 knopen onze richting uitkomt
Paniek op de Balena. Kurt kan dit schip
niet localiseren, en ik zie dat het op minder dan 0,5 mijl bevindt. Motor wordt
gestart om de koers te wijzigen en dan gaat het vlug : de motor valt uit ! Wat
kan dat zijn ? Geen tijd om na te denken, we moeten hier eerst weg. Dus zeilen
terug bij, koers 90 ° en via marifoon op 16, bevestigt Traffic De Wandelaar dat
dit OK is.
We steken gecontroleerd
de traffic zone over, De Wandelaar volgt mee op, en ondertussen bedenken we dat
we Blankenberge niet bij nachte al zeilend kunnen aanlopen. Kustwacht Oostende
informeert ons dat ze de Rescue van Blankenberge zullen verwittigen van zodra
we op 2 mijl voor Blankenberge komen. Zo gezegd zo gedaan, en om 4 u. ( 5 u.
Belgische tijd), pikt de RIB Sterken Dries ons op sleeptouw tot de haven, waar
we een half uur later toekomen. Wat een avontuur. Moeten we daarvoor 1.000
mijlen afgelegd hebben om dan in een Belgische haven binnengesleept te worden.
Maar alles is goed afgelopen, en we kruipen nog even onder de wol
11 uur : wakker ! en
ondanks het nachtelijk avontuur, toch even goed geslapen ! Nu moeten we
nakijken wat er aan de hand is met de motor
Kurt duikt onder de boot, en er
zit dus een touw rond de schroef. Die is er vlug afgesneden, en daarmee is het
euvel verdwenen
We blijven vandaag in
de box naast de reddingsbrigade liggen. Morgen zien we wel weer verder.
|