Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
05-07-2011
Bass Rock en de Forth of Firth
Zondag 3 juli - Eyemouth - Edinburgh (54 M)
Vandaag niet zo vroeg op, maar toch nog om 7 uur de wekker: weeral een blauwe lucht, een stralende zon, maar s morgens nog fris We hebben gisteravond nog een buurman langszij gekregen, met drie mannen, die moeten natuurlijk over onze boot als ze aan de wal gaan, en zo ben je ook vlug opgestaan.
Ze vertrekken even voor 8 uur en wij zijn dan ook bijna klaar, dus daar gaan we voor de trip naar de hoofdstad van Schotland : Edinburgh, here we come ! Eerst proberen veilig de haven van Eyemouth te verlaten, wederom spectaculair via de smalle havenuitgang naar het baaike omgeven door rotspartijen. Vanuit het havenhoofd zie je de golven breken en hoor je het razende lawaai. Eens op zee, is het zeer rustig, wel weer die deining maar toch minder dan gisteren. Het eerste uur kunnen we zeilen, maar daarna weer niet ! Automatische piloot op koers gezet, op waypoint Bass Rock op ongeveer 20 mijl vanaf Eyemouth.
Deze rots ligt aan de monding van de delta Forth, een brede monding die tot Edinburgh reikt. Op Bass Rock bevindt zich één van de grootste kolonie Jan-van-Genten, en die zijn nu volop aan het broeden op duizenden (tienduizenden) nesten : we varen rond de grote rotspartij, die wit ziet van de vogels en de nesten : het is een aan- en afvliegen, je ruikt de vogels wel degelijk, en wat een gekrijs !Maar het is een prachtig zicht ! Vandaag zien we ook weer enkele zeehonden en éénmaal een dolfijn. Daarna passeren we nog enkele kleinere rotseilanden, en dan zijn we bijna gearriveerd in Granton Dock. We meren af aan de visitor pontoon, we merken dat hier geen electra is, en omdat we hier toch enkele dagen willen blijven overnachten, beslissen we om nog even verder te varen (TTZ nog 8 mijl), tot de marina van Port Edgar. Dat is voorbij de 2 bruggen, en dus nog zon anderhalf uur verder, maar we hebben nog tij mee, dus dat lukt nog wel.
Rond 18 u. liggen we vast in de marina Havenmeester is niet meer te bespeuren, dus we zoeken ons zelf een lege box, en morgen zullen we wel zien.
In de kuip onder een stralende avondzon drinken we een glas op Edinburgh en op onze tocht totnogtoe !
Wekker op 5 uur,
vertrek om 6 uur vanuit Amble er is bijna geen wind, dus op motor. Vandaag
willen we dicht bij het land varen, want het schijnt dat dit één van de mooiste
stukjes Britse kust is. Bovendien zijn er weinig ondiepten zoals we die kennen
voor de Belgische Kust maar we moeten wel goed opletten voor de rotsformaties
Het is rustig en zonnig
weer, de zee is smooth maar er is
wel een grote deining, heel raar, en dankzij deze swell, voel ik me misselijk. Maar het betert als we de Farne
Islands naderen, dat wil ik zeker niet missen. We varen traag tussen de Inner
Farne en de kust, het is hier prachtig, heel veel vogels, opnieuw de
papegaaiduikers, sternen, jan-van-genten, op één van de eilanden staat een
mooie vuurtoren en langs de kliffen ervan, zitten duizenden vogels te
kwetteren we zetten de motor even af en laten dit even op ons afkomen.
Aansluitend varen we ook nog even een bekende ankerplaats, the Kettle, het is
hier ongeveer 4 m diep, en je ziet de bodem. Amazing !
Na de Farne Islands, is
Holy Island aan bakboord gespot. Hier staat een groot kasteel, Lindisfarne
Castle, waarvoor je ook kan ankeren, en met de bijboot het kasteel en het
kleine dorpje kan bezoeken. Maar dat doen we niet, we varen er rustig voorbij.
Daar zien we plots een hele groep zeehonden, het zijn niet de kleine zeehondjes
die wij vaak zien op de Oosterschelde, maar het blijkt de Atlantische zeehond
te zijn, met een veel grotere kop. En ze maken een loeiend geluid, ze roepen
ons precies.
Verder op dit traject
wordt het alsmaar warmer, het is lekker toeven in de kuip, en we worden er
allebei moe van. Nog even wakker blijven, want de aanloop van Eyemouth is
tricky ! Vanuit de noordkardinaal moet je een vaste koers uitvaren, en dan nog
zie je aanvankelijk het havenhoofd niet het is dan ook een smalle ingang
(slechts 17m), en links en rechts breken de golven op de rotsen dus zeker niet
met een hevige noordenwind aan te raden. Maar vandaag geen probleem. We vinden
een mooi plaatsje aan de drijvende steiger, hier liggen ook veel vissersboten.
We zijn nu in Schotland net twee weken na ons vertrek
vanuit Wolphaartsdijk.
We staan op rond 8 uur
en willen in het caféke dichtbij de haven gaan ontbijten; daar zouden ze ook
internet WIFI aanbieden. Spijtig genoeg gaat die bar pas open om 10 u, dus daar
staan we mooi op straat! Vlak er bij is er ook een B&B/Pub The Schooner, en
we gaan daar horen of ze breakfast aanbieden : de poetsvrouw zegt dat het OK
is, en we stappen verder gewoon de huiskamer binnen : mevrouw is verrast, ze
weet van niks (natuurlijk niet, we hebben ook niet gereserveerd), maar ze
informeert bij haar man (de kok ?) en het is OK. Dus full English breakfast:
toast, thee, bacon, pens, bonen, tomaten, ei meer dan voldoende ! En bovendien
kunnen we in de pub nadien nog internet raadplegen. Kurt gaat ook diesel halen,
en rond 10u30 zijn we vertrekkensklaar voor de fietstocht.
Het is fris maar mooi
weer, over zee is het onbewolkt, en boven land vormt zich zoals de vorige dagen
een zwaar wolkendek. Maar het is goed fietsweer we passeren eerst Warkworth
Castle, en dan bevinden we ons weer op fietsroute n° 1, het Coastal Path, een
glooiende route langs landelijke gebieden en klifkust, tot in Alnmouth, waar de
rivier de Aln in zee uitmondt. Het laatste stukgaat lekker vlug We stoppen bij het hotel dat vlak aan de golf course
ligt voor een verfrissing, en dan terug naar Amble, want straks zijn we
uitgenodigd om met de Morning Star, de boot van onze buren te gaan vissen.
Zoals afgesproken
vertrekken we rond 15u30 met Virginia en Sandy, dat is eens wat anders op zon
traditionele coble dan met ons modern zeiljachtje. Op ongeveer 2 mijl van de
haven gooit Sandy 5 lobster pots uit,
die zijn onderling met lijnen verbonden, en vooraan en achteraan gemerkt met
een boeike zodat hij ze morgen kan terugvinden. In de lobster pots heeft hij vers visafval gestoken om de kreeften te
lokken. En dan is het tijd om te vissen : met twee hengels proberen Sandy en
Kurt makreel te vangen. Na twee minuten zegt Sandy dat het geen goede plaats
is, en hij verplaatst de boot, 300 m verder. Daar proberen ze opnieuw : en na
nog geen minuut haalt Sandy de ene na de andere makreel boven soms met twee en
drie tegelijk ! En ook Kurt heeft prijs, dat gaat hier snel : in minder dan een
kwartier halen ze ca. 25 vissen naar boven, en dan stoppen we maar, want Trop cest trop ! Dan varen we nog even
dichtbij Coquet Island waar de puffins hun nesten hebben en waar wij met de
diepgang van onze boot niet durven varen. We genieten hier al driftend van deze
natuurpracht.
Op de retour geeft
Sandy nog een demonstratie over hoe de makreel het best te fileren, en dat gaat
heel snel bij hem. De boot wordt schoongespoeld en we belanden veilig in de
haven.
s Avonds eten we : ja,
natuurlijk, makreel ! gewoon gebakken in olijfolie, met verse aardappeltjes en
een slaatje. Meer moet dat niet zijn. En we kunnen nog de hele avond
buitenzitten, wat een luxe !
Geen haastige ochtend,
maar gewoon voort maken We zetten alles in gereedheid om rond 11 uur te
vertrekken. Het is zonnig, de weerberichten voorspellen wel af en toe en bui,
en variabele of NW wind 3 tot 4. NW is niet wat we willen, maar we zullen wel
zien hoe variabel uit zal draaien
Als we om 11 uur
losgooien, valt er net die ene bui ! Dus nat vertrekken, maar het klaart verder
uit. Aangezien er vandaag maar een korte tocht op het programma staat, kunnen
we ons wat permitteren, ttz als de snelheid wat afneemt door weinig wind,
kunnen wat aanmodderen. Voor Kurt betekent dit : vislijntje gooien !
We zien hier meer en
meer vogels : papegaaiduikers (puffins), drietandmeeuwen, jan-van-genten, ze
landen voor de boot en blijven in de buurt wat rondzwemmen, een heel koddig
gezicht, zeker die papegaaiduikertjes met oranje snaveltjes en felle pootjes.
Vandaag zien we ook een zeehondje bij de aanloop van Amble, en het snoetje
blijft ons een tijdje volgend aankijken. Snoezig ! En ondertussen heeft Kurt
ook de eerste makrelen opgevist : drie in totaal, en dat is genoeg voor
ons.
Het water is zeer
donkerblauw/zwart van kleur, ziet er zeer proper uit, zal zeker koud zijn, dat
hebben we nog niet uitgeprobeerd. Vandaag hebben we geen enkele cargo gezien,
hoe noordelijker we gaan, hoe rustiger het precies wordt. Wel enkele zeilers
ontmoet op dit traject
Om de Marina van Amble
aan te lopen, moeten we rond Coquet Island varen, en goed opletten want er is
een ondiepte waar al verschillende zeilers op vastliepen en dat willen we niet
graag meemaken. We arriveren rond hoogwater in Amble, en hebben voldoende
diepte om veilig de marina aan te lopen. Als we via marifoon oproepen, krijgen
we meteen een box toegewezen, en de havenmeester vraagt of we assistentie nodig
hebben : dat is altijd welkom natuurlijk, en als we de steiger naderen, staat
de havenassistent ons op te wachten : wat een service. En dan krijgen we een
zware regenbui met donder en bliksem op ons dak, maar we zijn veilig binnen en
hebben een mooie zeildag gehad.
We ruimen de boot op,
ik kuis de makrelen, en we geraken aan de babbel met onze buren. Ze zijn
hobbyvissers, en hebben een typische cobble-vissersboot. Die worden nog
gebruikt om zeezalm te vissen met lange staande netten, maar deze mensen,
Virginia en Sandy, zetten lobster pots uit : dat zijn manden waarmee ze
kreeften vangen en die ze 24 uur te water zetten, en nadien gaan ze die
ophalen. Als hobby-vissers mogen ze zo 5 van die manden uitzetten. Sandy legt
ons alles uit, en nodigt ons uit om morgen mee te varen : dat zien we
natuurlijk wel zitten, en aangezien we hier toch een dag wilden blijven, happen
we toe.
We
eten aan boord, nadien gaan we een koffie drinken in de local pub The Harbour
View, waar we prompt uitgenodigd worden om deel te nemen aan de quiz avond,
maar dat laten we aan ons voorbijgaan. Nog een stop bij douches : wat een luxe
bij het vrouwencomplex : er is een cel met een ligbad (dat hebben we ooit nog
eens gehad,nl. in Shotley Marina in
Harwich), maar de 2 douchecellen zijn zeer groot, en hebben allebei een zeer
ruime en luxueuze regendouche ! Bij de mannen, is het gewoon.
Om Whitby te verlaten
moet je door de brug, en de opening is afhankelijk van het tij. Deze morgen
betekent dit : brug om 5 uur, dus wekker om 03u45 om ons rustig klaar te maken
dat is dus vakantie op een boot en op getijdenwater ! Maar als we losgooien
rond kwart voor 5, is het al zonnig, wel fris natuurlijk, en de temperatuur
voor vandaag : 17°, is natuurlijk ook niet exotisch.
Zeilen staan vlug
strak, het is opkruisen, spijtig want na een aantal dagen ZW-wind, is het
vandaag NW, net de richting die we opmoeten. Al gauw zetten we een reef in het
grootzeil om wat druk van het roer te nemen. We steken een heel stuk de zee in,
overstag voor een cargo, en zo verder En dan rond 10 uur, van 6 kn, naar 4 en
naar minder, dus wind op, en motor bij we denken dan dat het verder in zee wel
meer zal waaien, maar dat is ook niet altijd zo.
Ons doel Sunderland op
36 mijl wordt verplaatst, we gaan verder, het is zeer zonnig, mooi weer, nog
altijd fris (allebei onze skimuts op) in de namiddag ineens uit het niets,
weer wind ! en behoorlijk ook dus terug op zeil... En dan plots, vlakbij de boot, merkt Kurt een grote dolfijn op ! Hij maakt een toerke rond de boot, en zwemt verder weg, en daar zijn er nog enkele. We denken een groepje van 4 of 5 gekruist te hebben !
We zijn ondertussen bijna aangekomen, nog enkele slagen voor de aanloop
van de haven Blyth, en dan binnen ! We kunnen aftuigen in de grote kom voor de
marina, en we meren af aan de passantensteiger van de Royal Northumberland
Yacht Club, een typische Engelse aangelegenheid: het clubhuis is gevestigd is
een oud houten schip dat dienst deed als lichtbaken op de Solent.
We worden door enkele
leden verwelkomd, en ze informeren ons dat we vanavond zeker even moeten komen
kijken in hun pub/restaurant elke woensdag worden er races georganiseerd en
nadien is het cosy aan de toog. We eten eerst aan boord, en gaan dan douchen
en wat drinken in de pub maar wegens te moe, blijft het bij eentje !
Nog een vakantiedag en
toch nog een jobke op het programma (en niet zon leuk), nl. een sanitaire darm
vervangen.
Rond 11 u. vertrekken
we met onze vouwfietsjes, bestemming Robin Hoods Bay. Aanvankelijk rijden we
op een grote baan waar geen fietspad is, niet leuk, maar na een 5-tal km vinden
we dan de aansluiting op de Trailways-route : dat is een mooie fietsroute van
Whitby tot Scarbourough op de route van een oude treinverbinding. Het is zeer
rustig fietsen, op een grindpad, tussen glooiende velden met schaapjes en
koeien, en als we dichter bij de kust komen, gaat het snel want dalend ! Dat
belooft voor straks. Het laatste stukje tot de baai zelf, is ongelooflijk steil
: 30 %, we stappen veiligheidshalve van de fiets, niet te doen !
In het oude
smokkelaarsdorpje zijn er vele dagjesmensen met auto op bezoek. Smalle
steegjes, trapjes van het ene straatje naar het andere, kleine terrastuintjes
met 1 tafel en 2 stoeltjes, en vele B&Bs en cottages te huur voor
toeristen. Hoe je er je wagen en bagage krijgt ? Waarschijnlijk op een parking
buiten het centrumpje, want ik denk niet dat wij daar kunnen manoeuvreren met
de wagen. We kuieren er wat rond, in de baai zien we één eenzame zeiler
opkruisen naar het noorden, wellicht met bestemming Whitby. We gaan in een
typische pub op een terraske eten. En nadien vatten we de retour aan : de
eerste kilometers is dat voor mij meer naast de fiets dan erop, zo steil!
Eenmaal op het hoogste punt van de kliffen, gaat het weer vlot, en via de
Trailway fietsen we tot in Whitby terug.
Nog even naar de
viswinkel en de supermarkt, en dan naar de boot. Alles klaarmaken voor een
vroeg vertrek morgen.
Geen wekker vandaag,
maar gewekt door de meeuwen ! Opnieuw stralend weer : zijn we wel in Engeland ?
We ontbijten in de kuip en rommelen de boot op. Alles verluchten en open
zetten.
We wandelen naar de
Chandlery (botenwinkel), die is vlakbij, en kopen er de navigatiekaart van de
regio ten noorden van Whitby die we enkele dagen geleden besteld hadden. Ook
vinden we er een Pilot van deze noordelijke streken en dat komt altijd van pas.
Rond de middag
vertrekken de Palourde en de Bruiser beiden : Palourde wellicht naar Blyth en
de Bruiser voor een lang traject naar St. Peterhead (Schotland). We wuiven hen
uit, en dan gaan we opnieuw op stap. Eerst via de brug naar de hooggelegen
ruïnes van een abdij en een oude kerk. Van daar hebben we een prachtig zicht op
Whitby Rock en de haven. En dan naar de andere kant van de haven, via de pier
tot op het havenhoofd, en van de klif bij het Captain Cooks standbeeld langs het
strandje retour.
Terug
op de boot, draait de wind 180° en is het meteen een stuk frisser. Vanavond gaan
we uit eten, en kiezen voor visrestaurant Magpie, daar zagen we gisteren en
vandaag al vaak volk staan wachten to be seated en de gasten die er buiten
kwamen, waren unaniem : Its worth waiting ! En inderdaad, we hebben er zeer
lekker gegeten!
Zaterdag 25/Zondag 26 juni Lowestoft Whitby (155 M)
Wekker om 6 uur, het
heeft vannacht goed geregend, en de meteo is duidelijk : nog regen tot 10 u. in
de voormiddag en dan droog en de wind ZW 4/5, en later 3/4 Daar willen we het
mee doen !
We verlaten de haven
van Lowestoft voor de tweede keer, even na 7 uur : terug boterhammen enheet water binnen handbereik en
zeeziektepilleke al ingenomen. Op zee is het al meteen duidelijk dat het een
heel ander gevoel is dan eergisteren, de zee is veel rustiger. De 2 reven die
er nog inzaten, gaan er al gauw uit en we hellen natuurlijk wel maar het is nog
comfortabel om binnen te zitten. En daar mag ik even van profiteren, het regent
een tijdje goed, en Kurt blijft buiten, zo is er maar ene nat. Zoals voorzien,
stopt het met regenen en blijft het voor de rest van de tocht droog !
Het is zalig zeilen, af
en toe valt de wind een tijdje weg en zetten we de motor bij om ons gemiddelde
te houden Rond 16 uur hebben we al een derde van de tocht afgelegd, en als de
condities zo blijven, ziet het er ook voor vannacht goed uit. De Engelse
Weather Forecast via de marifoon die elke drie uren te beluisteren zijn,
blijven stabiel.
Tijdens de hele tocht zien we geen enkele andere zeiler ! Wel af en toe een
coaster en die kunnen we via de AIS zeer gemakkelijk inschatten om dan even bij
te sturen. Ondertussen kunnen we zelfs soep opwarmen, stoofvlees en haiki
noodles klaarmaken, niet allemaal van culinair hoogstaand niveau maar op zee
smaakt het toch als warm hapje
Het grootste deel van
de tocht is eigenlijk ver van de kust, vanaf 12 uur de zaterdag tot
zondagochtend 4 u zien we niets van land, dus echt kustvaart is deze tocht
niet. Om beurten komen we even binnen om wat te rusten, echt slapen lukt ons
niet, maar af en toe een oogje toe is ook al goed.
Voor de nacht valt,
zijn we de aanloop van de grote rivier The Humber overgestoken, daar waren
verschillende coasters die voor anker lagen, en dat is altijd spannend (hij
gaat toch niet ineens vertrekken !). We kleden ons warmer aan, en dan komen we
in het gebied waar er vele gasplatforms zijn. Die mag je niet dichter dan ½
mijl passeren, en naar het schijnt houdt men dat goed in het oog (i.v.m.
terroristische aanslagen enzo).We zijn
getuige van een zeer mooie ondergaande zon en roze wolkenpartijen, en dan wordt
het vlug kouder. Kurt houdt als eerste de wacht en nestelt zich onder de
buiskap, en ik kruip even onder een fleeceke op de zetel binnen, even indutten
Om 3u30, terug op, betrap ik Kurt er zelfs op dat hij ook even ingedut is, zo
gerust zijn we dus ! Een warme thee en een wissel van de wacht na 4 uur, het is
dan al terug licht en we zien opnieuw land : de vuurtoren van Flambourough Head
als baken op deze Kaap van the UK. We hebben de hele nacht gezeild !
Het is stralend weer,
de eerste keer tijdens deze reis ! In de voormiddag zien we enkele kleine
vissersbootjes, en vanaf Scarbourough ook vele crab pots, dat zijn visfuikjes, waar je goed voor moet opletten,
zeker als je motort
En zo komen we stilaan
bij onze bestemming Whitby. We hebben uitgerekend dat de Swinge Bridge in de
stad voor de eerste keer opent vandaag om 11 uur, en daarom moeten we ons niet
haasten, we zijn zeker op tijd. Dus na de platte rust van Kurt, probeert hij
nog eens te vissen, maar zonder resultaat. We zeilen nog Robin Hoods Bay
voorbij, en dan begint de aanloop van Whitby : we moeten de Whitby Rock breed
omzeilen, om dan een welbepaalde koers aan te houden om tussen de pieren de
haven te bereiken. Alles gaat perfect, en in de havengeul roepen we de
havenmeester van de marina op : hij bevestigt de brugopening om 11 uur, we
moeten zelfs niet wachten, en hij roept Balena opnieuw op om ons verder te
begeleiden. Dan roept hij opnieuw op : Michele, you can come straight ahead.
We antwoorden uiteraard niet en zoeken een boot die samen met ons verder vaart
en die zo noemt, maar kunnen die niet spotten. Dan zien we op de steiger de
havenmeester zwaaien, en dan roept hij weer : Yes Michele, you are coming the
wright direction ! We zijn natuurlijk stomverbaasd. Maar dan zien we naast hem
Danièle en Laurent van de Palourde staan, en ze hadden de havenmeester al
verwittigd dat we wellicht zouden komen vandaag. Wat een ontvangst !
Met de aanwezige hulp
zijn we vlug goed aangemeerd. Vlak achter de Palourde, en, aan de andere kant
van de steiger, naast de Bruiser : deze boot hebben we 2 jaar geleden in
Leeuwaarden ontmoet : de schipper heeft ons toen geholpen toen we batterijpech
hadden, wat een toeval om hen nu hier terug te zien !
Na 155 mijl en 28 uren
zijn we dus een heel eind noordwaarts gezet. En het is eigenlijk omdat we nog
geen navigatiekaart hadden voor het vervolg dat we Whtiby wel moesten aanlopen,
want ik denk dat we nog wel 40 mijlen verder konden met deze weerscondities.
We worden gelijk
uitgenodigd op de Palourde voor een opkikkertje, een glas port, een blokje
kaas, een pannekoek en een fris pintje merci voor deze ontvangst! Als we terug
op onze boot zijn, gaan we even dutten, maar toch ook niet te lang, want het is
veel te mooi weer. Een frisse douche doet deugd, en een mooie wandeling is
nodig om de beentjes te strekken en de helling uit ons lijf te schudden.
Whitby is een
toeristisch badplaatsje, vele bussen zetten dagjesmensen af van allerlei soort
! En met dit mooie weer is het natuurlijk extra druk. Wel gezellig, mooie pubs,
kleine middeleeuwse straatjes, vele fish & chips-restaurants, Wij eten
vandaag voor het eerst in de kuip, en samen met Danièle en Laurent sluiten we
deze mooie dag af met Belgische triples.
Na de nachtelijke
arrivée is het recupereren in de boot is alles tamelijk klam en overhoop, dus
dat is even opruimen en omdat de natte zoute kledij niet opdroogt, is het
zelfs nodig om de laundry in de haven
uit te proberen. Dat is de beste oplossing, en zo is ons gerief proper en droog
voor de volgende poging.
Vandaag komt een groep
Nederlandse zeilers toe, ze zijn met ongeveer 10 boten, en s avonds hebben ze
een gezamenlijk diner in het clubgebouw. We gaan daarom elders onze laatste
avond in Lowestoft vieren, terug naar de pub The Harbour Inn, en nadien nog
een wandeling langs de zeeboulevard en via de stad terug.
Op tijd erin want
morgen vertrekken we terug noordwaarts !
Donderdag 23 juni Lowestoft en vertrek naar Whitby
We hebben beslist om
vanavond, ttz. rond 17 u. vandaag te vertrekken naar Whitby dat is een traject
van ca. 150 mijl, dus wellicht 28/30 uur onderweg dus nachtje erbij.
Daarom een rustige
ochtend, na het ontbijt gaan we naar de ASDA, dat is een enorme supermarkt,
dichtbij de haven, die 24 op 24 open is. Het fietsen is echter een hel, links
houden, en altijd de andere kant uitkijken dan wat we gewend zijn Daar tanken
we (witte) diesel en doen we wat inkopen. In de namiddag maken we de boot voor klaar
voor een lange tocht we maken boterhammekes met omelet, een thermos heet water
voor thee of soep (geen koffie !) en om 16u30 verlaten we Lowestoft.
De meteo geeft nog
enkele buien, 4/5 bft W, dus dat in eigenlijk een halve en aandewindse koers,
dus snel. Het eerste stuk noordwaards, voor de kust van Norfolkland gaat goed,
wel opletten aan de zandbanken, we varen het nieuwe windmolenpark langs al
vlug krijgen we een eerste bui op ons dak, ttz Kurt, want ik zit dan binnen. De
wind wakkert aan, en als we verder van de kust wegvaren, ruimt de wind, en
wordt ie noordwest, pal in de neus voor de richting die we uitmoeten, en dat is
vervelend natuurlijk, want ondertussen is die al 6 bft geworden. We zetten 2
reven in het grootzeil, en dat is comfortabeler zeilen. Maar als we ook de rolfok
wat willen indraaien, blokkeert het systeem helemaal, en Kurt moet op het
voordek een en ander uit elkaar halen. We zitten nu in de aanloop van The Wash,
een gebied dat niet meer beschut is door het land, en de golven zijn hier
serieus opgebouwd. Door de boot in de wind te houden, is het bonken op de
golven, en dus geen pretje ! De high aspect (het voorzeil) wordt dus naar
beneden gehaald, en dit alles gaat gepaard met een hels kabaal ! Vlug vastmaken
aan de reling, en Kurt is terug in de kuip. Wat nu : zonder fok kunnen we niet
echt scherp zeilen, en met deze wind is dat wel nodig (we moeten tenslotte nog
125 mijl verder, ca. 24 u) dus beslissen we om retour te doen, we hebben
ondertussen 23 mijl afgelegd in 2,5 uur dankzij stroom mee en dat betekent
natuurlijk ook dat we nu nog enkele uren stroom tegen hebben richting
Lowestoft. Na 8 uur en 46 mijl komen we om 1 uur s nachts aan in Lowestoft !
Wat een teleurstelling ! Maar het was wel de veiligste oplossing. Er zijn daar
geen alternatieve havens, ofwel in The Wash, maar dat is des nachts zeker
geen optie als je de streek niet kent, dus tja, Lowestoft aanlopen was de beste
beslissing !
Nog niet veel zin om te
vertrekken vandaag nog een aantal regenbuien, mogelijk onweer. We blijven in
Lowestoft. Enkele NL boten vertrekken, richting zuiden niemand gaat
noordwaarts. Schipper Bob en opstapper John van de Engelse zeilboot Sandeling (ligplaats
in The Wash) komen even bij ons om wat lokale informatie te geven over The
Wash. Dat is een niet-toeristische streek, we denken wat te vergelijken met de
NL/D Wadden, zeer ondiep, maar we zouden graag Wells-next-the-Sea bezoeken. Ze
raden ons aan om zeker niet in het donker daar te arriveren, en dat is deze week
tamelijk moeilijk rekening houdend met het tij
We worden nog
uitgenodigd op de Palourde en bekijken er mooie beelden van vorige zeilreizen
in de UK. s Middags een kleine hap in het Clubhuis, en dan fietsen we naar het
Maritime Museum, in de gietende regen met regenbroek en K-way maar even nadien
weer opklaringen, typisch Engels weer dus. Het museum is vooral een herinnering
aan het visserijverleden van Lowestoft, en daar is nu niet veel meer van
overgebleven. Het is gelegen in een mooi park, Sparrows Nest, met oa. een
bowlinggazon dat perfect onderhouden is.
We eten aan boord, en
gaan nadien nog een even naar de Yacht Club met Daniëlle en Laurent van de
Palourde. Leuk en gezellig, hoewel we slechts de enige klanten zijn : het is
duidelijk nog geen hoogseizoen. En wederom, mooie video/beelden van zeilreizen
in Patagonië en Argentinië : ideeën voor later misschien ?
Vandaag is het
uitslapen en we krijgen er zelfs nog een extra uur bij in de UK ! We blijven
hier zeker een dag liggen. De boot wordt binnen en buiten goed onder handen
genomen en we
bekijken ook de mogelijkheden voor de komende dagen even : Wells-next-the-Sea,
Grimsby. Toch ook maar eens navragen bij de locals
i.v.m. tij enz.
In de namiddag vouwt Kurt de fietsjes open en vertrekken we naar het stadje :
eerst een hapje eten in The Harbour Inn, en dan noordelijk tot Lowestoft Ness,
het meest oostelijke puntje van Groot-Brittannië. Terug zuidelijk via de
promenade en de zandstranden van Lowestoft en een stop in de oudste pub van de stad.
Als we terug in de
haven zijn, liggen er heel wat meer passanten dan gisterenavond, er zijn enkele
NL en D zeilers aangekomen, en dan komt er ook een Belgische boot Palourde
binnengevaren. We helpen met aanmeren, en komen in gesprek. Dit koppel heeft
ervaring in deze noordelijke regio, en raden ons enkele mooie plekjes en
haventjes aan. Totnogtoe kregen we nog niet zo veel optimistische informatie
over deze streken. In Middelburg zei
onze Engelse buurman : You must be very brave if you want to go there ! Bedoelde
hij brave omdat het geen gemakkelijke bestemmingen zijn, of wilde hij eufemistisch
uitdrukken dat we brave zijn omdat sommige havens/stadjes bekend staan als
vergane glorie en dat er niet veel te zien/beleven zou zijn ?
We zullen morgen nog
even één en ander bekijken, het tij staat momenteel tamelijk laat om bepaalde
havens aan te lopen. En ze geven opnieuw meer wind.
Wekker om 5 uur, we
horen geen wind meer en zien als bij wonder al enkele zonnestralen ! Vlug
ontbijt, boterhammen en heetwaterthermossen voor onderweg maken,.. Om 6 uur
vertrekken we vol goede moed, want de wind zit uit de goede richting (ZW) en we
zeilen mooi rond de 6/6,5 knopen. Enkele uren later neemt de snelheid
zienderogen af, en Kurt gooit de vislijn uit zonder resultaat deze keer Motor
moet spijtig genoeg bij, en brommend gaat het dus verder.
Vanaf de middag
stralende zon, kleine wolkjes, en zeer weinig verkeer. Rond 13 uur komen we aan
de Traffic Lane die we moeten
oversteken : deze autostrade voor de grote cargoschepen is altijd een stressy
moment, maar nu we met de AIS kunnen zien welke schepen er waar aankomen en
tegen welke snelheid, is dat veel ontspannender. En nadien gewoon stuurautomaat
op 312 ° tot Lowestoft en tijd om wat lezen, eten en wacht houden. Vanaf 20 u.
zien we terug land ! Toch weer even spannend want Lowestoft lopen we voor het
eerst aan, en de haveningang is veel smaller dan we verwacht hadden. Maar alles
gaat goed, stroom zat de laatste uren mee, en in de haven vinden we vlug een
box.
We ruimen de boot op,
en gaan betalen in de Royal Norfolf & Suffolk Yachting Club voor 2 nachten
alvast Een mooi oud gebouwke met een echte Engelse clubsfeer.
Voilà, zo lang duurt het om in Engeland te geraken !
Een ontspannen ochtend,
met ontbijt, douche en nog enkele kleine afwerkingen aan de kussens en de
grabbag (deze noodtas die pakkensklaar moet staan, hopen we nooit nodig te hebben).
We vragen een brugopening om 14u15, en zo vertrekken we onder een bewolkte
lucht richting Vlissingen. Het waait behoorlijk, maar we moeten maar een kort
stukje ! Op het Kanaal door Walcheren passeert ons een groot schip met de
buizen voor het eindejaar.
Samen met 2 andere boten arriveren we in de sluis
van Vlissingen en om 16 u. varen we de Westerschelde op. Omdat we maar een kort
stukje moeten doen tot Breskens, heb ik geen zeeziektepilleke genomen ! En dat
zal ik bekopen ! De Scheldedelta is een precies een centrifuge we steken de
geul over via de aanbevolen route voor de pleziervaart, waardoor we nadien
een heel stuk tegen de stroom op moeten boksen. Kurt is in enkele minuten
kletsnat, en ik zit binnen om op de AIS de bewegingen van de grote scheepvaart
te controleren : alles bonkt en slaat en maakt een immens lawaai. In een mum
van tijd voel ik me zeeziek natuurlijk, en onze vooruitgang is bij momenten 1 mijl
over de grond (wegens de stroom tegen).
Na anderhalf uur en amper 4 mijl komen
we goed groggy aan in Breskens en varen de eerste de beste vrije box in.
Allebei pompaf van een helse trip. Vlug een pizza in de oven, het reddingsvlot
vastmaken op het dek en nog even de weerberichten nakijken. Gaan we morgen
vertrekken naar Lowestoft ? Als we de meteo mogen geloven, zal de wind
geleidelijk afnemen en ook de golfhoogte. We kruipen er vroeg in, en zullen
morgenvroeg wel zien.
Zaterdag 18 juni Middelburg
Middelburg (0,2 M)
Wat doe je op een
eerste vakantiedag als je weet dat je niet gaat vertrekken ? Uitslapen dus ! En
uitgebreid ontbijten met wentelteefjes ! En we verplaatsen ons in Middelburg van voor de brug,
naar de havenkom voorbij de brug, tussen een hele garde Engelse zeiljachten die
Zeeland een prachtbestemming vinden. En wij willen natuurlijk naar die andere
kant.
We houden ons nog even
bezig met enkele kleine klusjes, o.a. drukknoppen in de kussenruggen van het
salon (want die vallen altijd bij het zeilen). In de namiddag
wandelen we naar het centrum : daar zijn er festiviteiten n.a.v. de bevrijding
van Zeeland in juni 1945.
Het weer in
wisselvallig, in de voormiddag enkele buien, in de namiddag komt de zon er af
en toe door, veel wind, één keer gaan we schuilen voor een bui, maar nadien is
het dan weer zo goed om op een terras te vertoeven, kortom : NL/B weer en als
we richting Engeland/Schotland willen, zullen we dit maar als normaal moeten
aanvaarden.
's Avonds bekijken we de weersites nauwkeurig. Nog wat voorbereidingen en kaarten
lezen Morgen wellicht naar Vlissingen/Breskens.
Vrijdag 17 juni Wolphaartsdijk Middelburg (11 M)
De laatste
voorbereidingen zijn gebeurd, en Patrick staat paraat om mij en Kurt op te
pikken. Als de laatste bagage
ingeladen is op de Balena, vertrekken we om half zes. Weg is weg, en het ziet er niet naar
uit dat we morgen veel zullen zeilen ! De weersverwachtingen zijn uitgesproken
: GALE warnings voor de hele NL Kust.
Een fikse bui kregen we
op ons dak in de auto en nog wat druppels bij het inladen, maar eens op het
water : droog ! En op het fokzeiltje komen we bij de sluis van Veere aan rond 19
u. Even wachten en als enige boot door de sluis.
Als we de sluis buitenvaren,
staan er twee mannen op een boot te zwaaien naar ons : kennen we die ? Neen, en
de boot komt ons ook niet bekend voor Ze roepen ons toe dat ze motorpech
hebben, en vragen om een sleepje tot Middelburg. Tja, moesten wij in die
situatie zitten, zouden we ook graag geholpen worden, dus we draaien een
rondje, en ze maken van op hun boot een spruit (touwconstructie om een sleep
aan te leggen, dat de krachten verdeeld op de twee boegen van de gesleepte
boot). Zo motoren we met de Wervel in ons kielzog tot Middelburg. We laten hen
afmeren aan de grote kaai, en zelf meren we aan voor het havenkantoor. En dan
begint het terug te regenen, maar wij bleven dus droog ! Dat is al een leuk
begin.
Al enkele avonden : alle mogelijke weersites uitpluizen naar betere weersomstandigheden... edoch, we zullen het moeten aanvaarden : zaterdag wordt VEEL wind voorspeld, voor Thames/Dover-regio tot 9 bft (en dat wil je niet hebben om je vakantie te beginnen)... nog even opvolgen alvorens te plannen... Vertrekken we richting Vlissingen of Colijnsplaat/Roompot ?
Het zag er lang mooi uit, maar in de loop van woensdag, nam de kans om naar Ramsgate te kunnen zeilen af, ernaartoe kon misschien nog overwogen worden, maar de retour zou zeer moeilijk zijn... Woensdag - afspraak na ieders werkzaamheden in haven De Schelde, te Vlissingen... Wij arriveren er rond 22 u, Alcyone is er al, en na middernacht is ook de Saltwater paraat... De Océane ligt aan de overkant te Breskens, Wurrel in de Roompot en de Framboise in Veere... Ons "konvooi" is dus van 10 naar 6 afgeslankt.
Donderdag - Doel = Nieuwpoort - 43 mijl - N/NO 2-3, later 4-5 - We vertrekken via de sluis van Vlissingen, en rond 7 uur hijsen we de zeilen op de Westerschelde, het is al prachtig zonnig weer, voor binnenland geven ze tot 26°C. Onze high aspect is te klein, en eens op mooie koers tot Nieuwpoort, zet Kurt de halfwinder... het is een zalige zeildag, niet supersnel natuurlijk maar zeer ontspannend. We hebben de tijd om ons nieuw AIS-toestel te testen en te leren aflezen... Bij Zeebrugge zien we de binnen- en buitenvarende cargoschepen duidelijk op de display, en we kunnen dus beter anticiperen. In de jachthaven van de Luchtmacht in Nieuwpoort is het een chaos in het havengebouw. De interim-havenmeester staat er alleen voor, en het computersysteem wil niet mee. Maar we liggen vast op een mooie plaats, en genieten van de zonnige dag in de kuip. 's avonds gaan we met de crews van alle boten eten in rest. De Vierboete : we zijn met 23 ! ! We zijn er ondertussen van overtuigd dat Ramsgate er voor de meesten onder ons niet inzit : windrichting om ernaartoe te zeilen, NO-wind, is nog OK, maar de retour zou te zwaar zijn. Bovendien geven ze voor de kust 5/6 bft, maar op zee tot 7... dus het zal voor een volgende Channel Cross zijn.
Vrijdag - Doel = Oostende - NO 5/6 - stoten tot 34 knopen - Samen met Saltwater vertrekken wij naar Oostende. Wind op de kop, en een traject van normaliter 12 m worden er bij ons 24, omdat we boven de zandbanken willen blijven. Het is zonnig weer, al goed ! maar we zijn allebei kletsnat van het buiswater : golven zijn behoorlijk groot, en er ontstaan soms venijnige "putten"... het is dus hotsen en botsen, we hebben 2 reven in het grootzeil gestoken. De automatische piloot die gisteren stuurde, wordt vandaag vervangen door de stuurvrouw, die anders zeeziek zou zijn... In Oostende door de sluis en we belanden een tijdje na de Saltwater in het Mercatordok. We apertieven samen in onze kuip, en dessert is op de Saltwater.
Zaterdag - Doel = Blankenberge - NO 5 - Terug opkruisen dus, nu blijven we wat dichter bij de kust. Het is iets rustiger dan gisteren, maar toch nog heel wat golfslag. In Blankenberge zijn het Havenfeesten, maar daar trekt het baggerschip zich niets van aan : het ligt gewoon de haveningang te blokkeren voor de toekomende jachten. Dan maar achter hem door naar binnen. We liggen in de VVW, daar krijgen we altijd wel een mooie box toegewezen. 's Avonds gaan we uit eten met z'n zessen...
Zondag = rustdag... Uitslapen, ontbijt met spek en eitjes, en dan wandelen we naar de stad en bezoeken we de maritieme stallekes. Kurt en Marc maken een tochtje met de reddingsboot. 's Avonds diner aan boord. Het was vandaag niet meer zo zonnig als de afgelopen dagen, maar het is droog gebleven.
Maandag - Doel = thuishaven Wolphaartsdijk - N/NNO 2/3 - N later 4/5 - Vandaag zullen we niet veel zon zien, dat is duidelijk. We vertrekken pas om 13u30 om stroom mee te hebben tot Vlissingen. Reven gaan eruit, ze geven aanvankelijk niet veel wind. Misschien zelfs op motor vertrekken ? Maar als we op zee zijn, is de wind al flink aangewakkerd, tot 4 zeker, en we kunnen perfect zeilen. Vanaf Zeebrugge is het zelfs nodig om reef 1 te steken, en zo hellen we terug wat minder. Het regent de hele tijd, niet hard, maar daar word je evengoed kletsnat van ! Met een flinke vaart erin, arriveren we na 3 uurtjes in Vlissingen, de sluis in, en het Kanaal op... daar is het terug motoren geblazen natuurlijk. Na de sluis van Veere, eten we al varende, en rond 21 u arriveren we in Wolphaartsdijk.
Zaterdag prachtige zomerse dag = volle Zandkreeksluis... We hijsen de zeilen, halve wind tot de Zeelandbrug maar weinig wind 2, soms 3 bft misschien... dus niet snel, maar toch leuk. We komen met laagwater aan de brug, en zien dat de matrix 16.40 aanduidt, dus daar gaan we wel onder. Verder gaat het met de halfwinder, het grootzeil halen we weg... en we houden vol tot we bij Burghsluis zijn. Saltwater en Achiroe hebben ons ondertussen op motor ingelopen... We liggen met drie naast elkaar. Later komen ook nog de Océane en de Kapp Linné ons vervoegen... We halen de Oosterscheldepaling en -kreeft bij visser Sam op, en er wordt duchtig gekraakt en geknipt, geslurpt en gepeuzeld... Zondag - van bijna geen wind gisteren, tot waarschuwingen W/ZW 7... en we moeten wel terug. Tot de Zeelandbrug zeilen we enkel op de high aspect, en tikken tot 8,2 knopen, ruime en zeer ruime koersen. Vanaf de burg, is het aandewindse koers, en het gaat natuurlijk supersnel. Om 15 u liggen we al vast in Wolphaartsdijk. Fantastisch zeilweekend ! Alleen 's nachts wat regen, maar verder, alleen nat van het buiswater !