Maandag 17 juni Breskens Harwich : 104 M
Wekker staat net voor 5 uur, zodat we nog het nieuws en
weerbericht kunnen horen. Het is nog rustig in Breskens
we maken brood voor
onderweg en drinken zoals gewoonlijk voor een lange tocht, geen koffie maar
thee, en maken een thermos met kokend water klaar.
Om 6 uur gaan de trossen los. We hebben een reef in het
grootzeil want het zou 4/5 wellicht tot 6 bft waaien, NO-wind is goed voor onze
bestemming Lowestoft. Vanaf Breskens vertrekken we genoodzaakt tegen de stroom,
maar onze snelheid door het water is al gauw 6,5 tot 7 knopen. Aan de kop van
Walcheren veel minder wind, de reef gaat er uit, maar dat is slechts voor even,
want eens vrij van het land, terug veel wind. Het is zonnig weer, uit voorzorg
hebben we toch maar onze thermische onderkledij aangetrokken, en maar goed ook.
Ook muts en handschoenen komen tevoorschijn.
We zeilen voortreffelijk, wel wat schuin natuurlijk, maar
comfortabel. De stuurautomaat kan de koers tot het waypoint aan de Traffic Lane
goed houden. De wind blijft wel aanwakkeren, toch al 6 bft, en de zee wordt ook
wat ruwer, dus de tweede reef erin. In het verkeersscheidingsstelsel is het
eigenlijk rustig, enkele boten glijden rustig voorbij, wij achter hen door. Als
we bijna het stelsel achter ons hebben, rond 14 u, waarschuwt de Britse
weerdienst via de marifoon, voor gale
warning, 8 bft, soon in de regio Thames (waar we ons dus bevinden)
oei,
dat hebben we gehoord
De wind is ondertussen ook gekrompen, dus nu NNO en ons
doel is dus steeds scherper (en met deze wind ook schever) bezeild. Wat gaan we
doen ? Terug heeft geen zin, we zijn ongeveer halverwege; naar Lowestoft, nog
ca. 45 M, wordt misschien te scherp; en als er werkelijk 8 komt, is Harwich wel
een veilige grote haven om binnen te varen. We beslissen dus om de koers te verleggen
(dan is het ook terug halve wind, en iets minder schuin), maar we moeten wel
voorbij het Gabbard-windmolenpark en terug zuidelijk (en tegen de stroom
Harwich aan lopen)
en dat duurt langer dan voorzien. Om 23.30 lopen we,
uiteraard in het donker, de haven van Felixtowne/Harwich binnen. De havendienst
van Harwich volgt alles goed op, we varen nog door tot het haventje van de
Suffolk Yacht Harbour in Levington. Daar is het reuze uitkijken om de 4
onverlichte staken te vinden die het geultje aanduiden: het is net nu laagwater
dus veel extra zullen we niet hebben. Gelukkig hebben we de gale niet op ons
dak gehad, wellicht was het in het zuidelijkere deel van de Thames-regio. Hier
op de Orwell-rivier is het nu rustig, een stuk beschut natuurlijk, en om 00.15 u
leggen we vast aan het eerste ponton dat vrij is (dat is wel de dieselpomp),
maar dat kan ons nu even niks schelen. We zijn allebei stikkapot, alleen brood
en ham gegeten overdag, wegens niet te veel zin, en enkele koeken
wat thee en
water. Een pintje kan nog net, en dan
diepe slaap.
|