Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
21-06-2013
Donderdag 20 juni Woolverstone Bradwell : 32 M
Bij het ontbijt, weer twijfel plan om noord te gaan, hadden
we al naast ons neergelegd, en zodoende moeten we ons s morgens niet haasten. Maar
nu blijkt het veel rustiger te zijn dan voorspeld, en had Lowestoft toch
mogelijk geweest zijn.
We maken ons rustig klaar, bestemming Bradwell gekozen,
omdat die haven lang aan te lopen is, ca. HW -/+ 4 u. Het is vanavond pas om
22.30 u hoogwater, dus we vertrekken om 13 u, en hebben geen haast. De rivier
Orwell met het tij afgaand, op het fokje tot Felixtowne. Aan de zeemonding ziet
het er heel grijs uit, enkele druppels vallen, maar eigenlijk geen naam regen
waardig. Wel trekken hele fog patches
de regio binnen. We zijn nu op vol zeil, met ruime en halve wind, want het is
nogal variabel, en sturen eigenlijk enkel op de elektronische kaart. Gelukkig
is dit een rustig gebied, bovendien kunnen we in het ondiepe gedeelte varen,
ca. 5 tot 10 m, omdat de zee zeer slight is, en al goed. Kurt gooit zijn vislijntje
uit, tevergeefs; wel komen enkele zeehonden hun kopje boven steken. Na een
tijdje toch de motor aan, want de wind valt volledig weg. We kunnen gemakkelijk
ons avondeten klaarmaken.
We lopen dus, nog steeds in een dichte mist, Bradwell aan.
Sommige boeien zien we slechts op een afstand van 90 m !! Er staat voldoende
water in de kreek, en zo meren we tegen 20 u aan in de gereserveerde box.
Bradwell heeft een zeer leuke pub, op zeer korte afstand van
de haven, en daar gaan we natuurlijk naartoe. We hebben er 6 jaar geleden David
ontmoet, en we smsen even naar hem : Are you in for a pint in The Green man ? 2 seconden later
antwoord : yes ! en 2 minuten later was hij er, verrast natuurlijk omdat we
niet eerder gebeld of gemaild hadden. Ook zijn vrouw Theresa is later nog
gekomen, een leuk weerzien natuurlijk.
Woensdag 19 juni Levington - Woolverstone : met een omweg, toch 6 M
Grijs bij het ontwaken, maar later klaart het open in B en
NL zo het vandaag heel warm zijn, naar
het schijnt.
In de chandlery van de haven kopen we de kaarten van de
Wash, een soort waddengebied ten noordwesten van Lowestoft, we weten het nog
niet zeker, maar moest het lukken met weer en getij, willen we al voorbereid
zijn met de juiste kaarten.
We vertrekken met bijna windstil, en varen de Orwell-rivier
verder op. Op motor, want het is afgaand water, het is een mooie en rustige
rivier, 1 of 2 keer per dag zien we een coaster die tot Ipswich vaart. Verder
honderden bootjes achter hun mooring wiegend met tij of wind mee. We varen
voorbij Pin Mill en Woolverstone tot aan de Orwell Bridge, en draaien 180 °, nu
tij en wind mee, fokje open, en met een snelheid van 0,5 kn door het water en 2
kn over de grond, scheuren we naar de marina van Woolverstone. Hier moet je
dus op stromend water aanleggen, en dat gaan we zonder brokken proberen te
doen. Op de kopsteiger zien we een ruime plaats, en dat lukt zonder problemen.
We gaan meteen betalen bij de havenmeester,
en ze zegt dat we in een box moeten gaan liggen, dus we mogen meteen ons
maneuver nog eens opnieuw ten beste geven. No problem, we liggen nu naast een Nederlandse
boot, diegene wiens plaats we gisteren in de Suffolk Yacht Harbour innamen. Het
is een schipper uit Hellevoetsluis, en hij wacht op nog 2 andere bevriende zeilschepen.
We lagen nog nooit in deze marina, en van hieruit is het een
must om tot Pin Mill te wandelen, naar de beroemde zeilerskroeg The Butt &
Oyster. Langs een mooi kustpad tussen velden en bossen kom je in 20 /30
minuutjes bij de oude werven van Pin Mill. Hier hebben we 6 jaar geleden met
Christel en Stéphane, en met de vorige boot Bussola, ook geweest, maar toen
hebben we de natte landing beleefd, met de bijboot van de Saltwater ook
speciaal natuurlijk. Veel volk op het terras, en het is ondertussen zo heet dat
we verkiezen om binnen een hapje te eten.
Als we terug op de boot komen, is het al wat afgekoeld, we
kunnen nog wel buiten zitten, beetje plannen voor de volgende dagen, maar niet
te ver, want het weer is eigenlijk zo onstabiel, en verandert met elke keer dat
we de gribfiles binnenpakken, of de weerberichten bekijken dus van dag tot dag
Om 6 u wakker van 2 meeuwen die op het raam van onze slaapkooi aan het vechten en krijsen zijn: Kurt smijt het venster open, ik dacht dat een van die meeuwen naar binnen zou schieten, zo vrank was die !
English breakfast op de Balena, onder een stralende en warme zon !! we liggen voor de ingang van de haven en zien op de rivier al de zeilbootje voorbij glijden. Ook zon mooie oude Thames Barge met zijn bruine zeilen. We rommelen wat op, en verhalen de boot naar de plek vanwaar een Hollandse boot net vertrokken is. We liggen naast een Engelsman en die trakteert met thee en zijn maat met een andere boot presenteert er zelfgebakken scones bij. Ze komen van Lowestoft, en vertrekken naar Ipswich straks. En wij blijven liggen vandaag.
Na douche en bezoek bij de havenmeester, gaan we lunchen in de yachtclub, gevestigd in het lichtschip.
Wekker staat net voor 5 uur, zodat we nog het nieuws en
weerbericht kunnen horen. Het is nog rustig in Breskens we maken brood voor
onderweg en drinken zoals gewoonlijk voor een lange tocht, geen koffie maar
thee, en maken een thermos met kokend water klaar.
Om 6 uur gaan de trossen los. We hebben een reef in het
grootzeil want het zou 4/5 wellicht tot 6 bft waaien, NO-wind is goed voor onze
bestemming Lowestoft. Vanaf Breskens vertrekken we genoodzaakt tegen de stroom,
maar onze snelheid door het water is al gauw 6,5 tot 7 knopen. Aan de kop van
Walcheren veel minder wind, de reef gaat er uit, maar dat is slechts voor even,
want eens vrij van het land, terug veel wind. Het is zonnig weer, uit voorzorg
hebben we toch maar onze thermische onderkledij aangetrokken, en maar goed ook.
Ook muts en handschoenen komen tevoorschijn.
We zeilen voortreffelijk, wel wat schuin natuurlijk, maar
comfortabel. De stuurautomaat kan de koers tot het waypoint aan de Traffic Lane
goed houden. De wind blijft wel aanwakkeren, toch al 6 bft, en de zee wordt ook
wat ruwer, dus de tweede reef erin. In het verkeersscheidingsstelsel is het
eigenlijk rustig, enkele boten glijden rustig voorbij, wij achter hen door. Als
we bijna het stelsel achter ons hebben, rond 14 u, waarschuwt de Britse
weerdienst via de marifoon, voor gale
warning, 8 bft, soon in de regio Thames (waar we ons dus bevinden) oei,
dat hebben we gehoord De wind is ondertussen ook gekrompen, dus nu NNO en ons
doel is dus steeds scherper (en met deze wind ook schever) bezeild. Wat gaan we
doen ? Terug heeft geen zin, we zijn ongeveer halverwege; naar Lowestoft, nog
ca. 45 M, wordt misschien te scherp; en als er werkelijk 8 komt, is Harwich wel
een veilige grote haven om binnen te varen. We beslissen dus om de koers te verleggen
(dan is het ook terug halve wind, en iets minder schuin), maar we moeten wel
voorbij het Gabbard-windmolenpark en terug zuidelijk (en tegen de stroom
Harwich aan lopen) en dat duurt langer dan voorzien. Om 23.30 lopen we,
uiteraard in het donker, de haven van Felixtowne/Harwich binnen. De havendienst
van Harwich volgt alles goed op, we varen nog door tot het haventje van de
Suffolk Yacht Harbour in Levington. Daar is het reuze uitkijken om de 4
onverlichte staken te vinden die het geultje aanduiden: het is net nu laagwater
dus veel extra zullen we niet hebben. Gelukkig hebben we de gale niet op ons
dak gehad, wellicht was het in het zuidelijkere deel van de Thames-regio. Hier
op de Orwell-rivier is het nu rustig, een stuk beschut natuurlijk, en om 00.15 u
leggen we vast aan het eerste ponton dat vrij is (dat is wel de dieselpomp),
maar dat kan ons nu even niks schelen. We zijn allebei stikkapot, alleen brood
en ham gegeten overdag, wegens niet te veel zin, en enkele koeken wat thee en
water. Een pintje kan nog net, en dan diepe slaap.
Zo, na ontbijt en douche en afscheid aan bekenden op de steiger, gooien we los om 11 u, het is zonnig, maar frisjes (waar hebben we dat nog al eens geschreven) - en toch korte broeken aan !
Met de ZW-wind is het opkruisen op het eerste stuk van het Veerse Meer, vanaf Arnemuiden bezeild tot aan de sluis in Veere. Op het Kanaal van Walcheren pikken we in Middelburg in op de "Blauwe Golf", een pilootproject om op drie tijdstippen per dag, het kanaal in konvooi te passeren - telkens worden de bruggen op elkaar afgestemd. Aansluitend mogen 8 zeiljachten de grote sluis van Vlissingen binnenvaren. Daar doen we "mooi" sluismaneuver, en we eindigen ongedeerd, maar wel tegenovergesteld dan normaal aan de sluismuur. Soit, het is 13 jaar geleden dat we dat nog eens deden, ... en overkomt iedereen wel eens.
De Westerschelde ligt er tamelijk rustig bij, het heeft geen zin meer om een zeil te hijsen want Breskens ligt in de wind, en het is maar 3 mijltjes te gaan. Om 16u30 meren we aan op steiger S.
Even betalen, en een rustig avondje aan boord : straks nog even de kaarten voor de UK bekijken, en vroeg het bed in !
Om 7 uur nog geen zuchtje wind, een half uur later waait het tot 5/6 bft, ZW... en dat zal volgens de knmi nog aanwakkeren in de loop van de dag. Even wat regen en nadien een stralend zonneke, ons besluit staat vast : dit is onze (ondertussen traditionele) verwaaizaterdag. We hebben trouwens nog een en ander te doen : reddingsvlot en lifelines monteren aan dek, de grabbag vullen, olie nakijken, de achterkooi en inhoud zeevast zetten, enz... en nog inkopen wnt vanavond gaan we BBQ-en, tzal wel met een fleecevest zijn maar als het droog is, zal dat wel lukken.
Vrijdag 14 juni - Wolphaartsdijk -... Wolphaartsdijk - 0,2 M
Een hele onderneming - we verkassen van onze vaste box naar... de passantensteiger van de WSVW, de haven naast ons dus. Gewoon om toch al in een andere haven te liggen. Een mooie zonnige avond waarbij we zelfs buiten kunnen eten. In de latere avond: bezoek van enkele crews, in de kuip is net plaats voor 9 man, dat weten we dan ook weeral.
Het Veerse Meer is spiegelglad als we rond middernacht gaan slapen... stilte voor de WIND ?
Een weekend van bevoorraden en wedstrijd : Kurt vaart met de Idefix de Schelderegatta van Hansweert tot Antwerpen mee. Er is behoorlijk wat wind, dus het is een snelle tocht tot 't Stad...
Ik ben dus "vrij" en kan op m'n tempo inkopen doen ('droge" voeding en drinken), en alles aan boord hijsen... dat gaat nog het snelst, want dan is het kunst om alles een "zeewaardige" dus niet beweegbare plaats te geven. Tot zover alles OK , maar de plannen om vanavond nog terug naar huis te gaan, worden overboord gegooid als ik verneem dat een bende in WSVW gaat BBQ-en : dus snel nog even naar de Spar voor enkele stukjes vlees en groentjes...
Zondag zeilt Kurt, na een korte nacht, terug richting W'dijk...
Eindelijk wordt een droog weekend voorspeld. Tijd om naar De Heen te gaan. Vrijdagavond met Alcyone- en Jest-bemanning briefing bij ons aan boord. Saltwater gaat ook mee, we brengen hen op de hoogte van ons vertrekuur. Kapp Linné is nog ergens aan het feesten, die zullen we morgen wel ergens zien opdagen...
Zaterdag 1 juni : droog maar bewolkt, en frisjes. We vertrekken om 10 u, kunnen meteen de sluis invaren. Op de Oosterschelde worden de zeilen gehesen, en is het eerste stukje scherp aan de wind, tij mee, tot aan de Keeten, waar het mooi tot halve wind gaat. Wel wat bumpy, en we hebben wel wat buiswater, lekker zout gezicht ! Jest hebben we uit het vizier, maar met de Alcyone kunnen we goed samen blijven. Bij de Krammer meren we even aan, niet evident aan de hoge wal, maar het lukt. Dan vaart ook de Saltwater binnen, goede timing. Via de marifoon horen we bovendien dat de Jest ook de professionele sluis mag binnenvaren, dus toch nog na ons. De jachtensluisjes gaan echter vlugger terug open, en op het Volkerak zetten we de kof nog even tot we de Vliet binnenvaren. Hier valt de rust !
Iedereen krijgt van Marc, de tijdelijke havenmeester, een box toegewezen, en zo zijn we om 16 u. allemaal klaar voor de koffie !!
en natuurlijk aansluitend... aperitief, BBQ, en lekkers. Ines en Luc komen dus niet met de boot, maar zijn toch van de partij.
Hier heb je geen groot clubhuis met restaurant en vertier nodig. Tussen het riet kan het ook.
Zondag 2 juni : E I N D E L I J K de langverwachte zonnige ochtend, en dag ! Appel om 7 uur, douche en koffie om 7u30. Om 8 uur de natuurwandeling - we zijn met 7, en Annick gidst ons door het domein... we zien de highlandrunderen en ook een grote kudde kleine zwarte paarden, die hebben we vorig jaar niet gespot, zeer mooi ! Aansluitend ontbijten we met spek en ei, en rond de middag komt er terug beweging in de haven... We vertrekken rond 12u30, onder een stralend zonneke, maar er is toch genoeg wind. Opkruisen tot de Krammersluis, en meteen aansluiten om binnen te varen. Zo hebben we dat het liefst. Op de Oosterschelde hebben we nu het lange stuk tot de Zeelandbrug mooi bezeild, aandewinds, met Alcyone, net voor ons, net achter ons, net naast ons... Saltwater en Jest zijn iets eerder vertrokken en zijn ons voor... Totdat we ineens de Jest vlak achter ons zien naderen : ze hebben veel tijd verspeeld aan de grote sluis, en zo komen we toch met 3 terug samen bij de Zandkreeksluis. Nog even een tandje bijsteken bij de aanloop, en zijn we weer snel versast. Op de motor verder tot Wolphaartsdijk. En we voelen dus nog steeds een trilling/beven als we op motor varen... Zeer vreemd.
We hopen dat het niets met de keerkoppeling te maken heeft, want dat zou spijtig zijn, nu 2 weken voor onze vakantie. Kurt belt even met onze "motorconsultant", den DJ, en die oppert ook om eens naar de schroef te gaan kijken... Tja, niet zo aantrekkelijk met een watertemperatuur van 13/14 ° maar Kurt trekt toch zijn shorty aan, en springt het water in : jaja hoor, er hangt een hele prop plastic visnet rond één van de schroefbladen. Met de schaar is die er vlug af, en zo zijn we dus klaar voor ons grote vertrek !
Nog frisser dan vorig weekend... het wil niet lukken met de lente, laat staan met de zomer.
Na een familie-etentje de vrijdag, vertrekken we de zaterdag pas naar W'dijk. Weer wat extra bagage, nu de bijboot mee om te stallen. De fietsen moeten er dus eerst uitgehaald worden, en dat is dan maar de gelegenheid om een fietstochtje te maken.
We rijden tot de kanohaven van de Piet, langs het fietspad van het Veerse Meer, en nadien via de polders terug. Een stop in Oud-Sabbinge bij Gonda voor een koffietje en even bijbabbelen, en terug naar de haven. Warm was het niet, bij vertrek had ik spijt dat ik geen handschoenen aangedaan had...
Na het avondeten gaan we samen met Frans en Gilda even naar het Oorlam.
Na het ontbijt de zondag vertrekken we tegen de middag naar huis.
Zaterdag 18 en zondag 19 mei Geen al te mooie voorspellingen... we gaan niet zeilen, wel wandelen aan op het trand, van Vrouwenpolder tot De banjaard, de retour via het strand. In de late namiddag rijden we naar het Goese sas, daar zijn Marc en Annick aangekomen, en ook Piet en Riet komen aangevaren. Ines en Luc zijn net op tijd voor het aperitief. Diner in het Loze Visserke... Zondag ontbijt in Wolphaartsdijk en dan... regen en naar huis.
Laatste ontbijt aan boord, binnen want het regent nog steeds ! Ik denk dat het niet gestopt heeft deze nacht. Gisteren moesten we al naar de boten hollen, zo erg was het aan het gieten.
We vertrekken om 11 u, en buiten nog enkele druppels bij Veere,blijft het verder droog. Samen met de Jets worden we versast in de kleine sluis van Veere, en dan is het rustig op de fok zeilen tot Wolphaartsdijk. Ik kan ondertussen al wat oprommelen, nog een broodje maken en om 13 u liggen we vast in onze thuishaven. Niet tot Londen geraakt dus, maar wel een leuke vakantie beleefd, en daarbij in 4 landen gepasseerd... We hebben het niet warm gehad, maar als we zo de foto's bekijken, hebben we toch heel wat zon gehad, en enkel de laatste dagen wat regen... !
We hebben toch een mooie tocht gemaakt, volgens ons log (dat eigenlijk nog niet helemaal goed gecalibreerd is) net 200 mijl, volgens de GPS, de werkelijk afgelegde afstand dus, 251 mijl... we hebben natuurlijk wel "gratis" mijlen gekregen, maar 50 is toch wel heel veel. Dat zullen we nog eens bekijken de volgende weken.
Regen in de ochtend, als het droog is, vertrekken we via het Kanaal door Walcheren en de bijhorende bruggen naar Middelburg : een korte trip dus, slechts 4 mijl, maar toch ben je gauw meer dan een uur kwijt. Rond 13 u meren we aan in Middelburg, het is er behoorlijk druk : iedereen weet natuurlijk dat je je hier niet hoeft te vervelen, en met het huidige weer is het toch niet leuk op zee. We moeten nog een boodschap ophalen bij Jos Boone, en nadien wandelen we naar de stad... zon, wolken, windvlagen en 1 regenvlaag beheersen deze namiddag.
Onze laatste vakantiedag ronden we af met een etentje met Inge en Erik in het clubhuis van De Baas en zijn Madame, De Kemel. Het is er redelijk druk, toch gezellig, en na lekkere gamba's en steak eindigen we nog met een slaapmutsje bij de Jest.
Veel veel wind !! en we gaan fietsen. We verkassen van naast de Oban, naar naast de Jest. Iets voor de middag vertrekken we met Erik en Inge per fiets richting Dishoek en Zoutelande, een mooie tocht door de duinen, langs vele eethuisjes. In Zoutelande stoppen we voor een uitsmijterlunch. Even over de dijk gaan kijken naar de zee : we zijn er niet rouwig om dat we nu niet op zee zitten !! de retour is meestal voor de wind, en dat gaat snel. Dan nog even shoppen/wandelen in de stad Vlissingen : ik maak me terug lid van de ANWB, en dat is niet in 123 gebeurd...
We kopen verse zalm, zeekraal en asperges en fietsen terug naar de haven... Gezellig aperitieven bij de Jest, en aansluitend eten we bij ons aan boord. Een mooie en droge dag uiteindelijk. 's Nachts begint het te regenen...
Droog, zonnig, wat wind, toch minder dan we verwacht hadden... maar we gaan ons niet moe maken vandaag. Om 11 u. gooien we los en op de fok gaat het halve wind naar de overkant van de Westerschelde, tot Vlissingen...
In de voorhaven aan de sluis, worden we verwelkomd door... de douane, of we even aan de grote douaneboot willen aanleggen, naast onze vrienden. Zo gezegd, zo gedaan, we worden alle drie de boten door de gezamenlijke actie van de NL douane, Marechaussée en de Waterpolitie gecontroleerd. Onze naam en vlaggenbriefnummer wordt doorgebeld omdat ze zelfs de verkeersboetes nakijken ! Maar alles OK natuurlijk.
Als we mogen losgooien, is gelijk de sluis van Vlissingen klaar om ons te versassen. We meren aan in de jachthaven De Schelde, het is ondertussen al wat meer aan het blazen.
Na de lunch wandelen we naar de stad. In Vlissingen is er altijd wat te bekijken, en niet in het minst de grote zeeschepen die hier af en aan varen. En zo dicht bij het strand en de boulevard. 's Avonds aspergediner in de Sociëteit van het Belgisch Zeewezen, superlekker...
Zonnig en 's ochtends een zuidelijke tamelijk aangename wind... Douche, ontbijt, nog naar de bakker. Om 10 u gooien we los, en op zee hebben we aanvankelijk een ZW-lijke wind, dus zeer ruim, bijna voordewinds, de kwakkelkoers... maar er is zijn bijna geen golven, dus het valt mee... na een uurtje valt de wind weg, en wordt het zeer donker vanuit het westen. We zetten de motor bij tot Zeebrugge om de stroom niet te missen. Het begint wat te regenen, maar vanaf Zeebrugge, terug opklaringen, de wind krimpt met 90/110 ° en trekt aan en zo is het perfect bezeild tot Bresken, aan de winds, en supersnel. Tot 10,4 kn over de grond.
Om 14 u lopen we bijna gedrieën samen de haven van Breskens binnen. De zeilen zijn ondertussen gespoeld met regenwater, en als we even binnen zijn, krijgen we opnieuw een ferme bui over ons. Dit is eigenlijk onze eerste dag met regen, niet zo slecht...
We schuren de boot eens goed af, en nadien wandelen we nog even naar Breskens, langs de viswinkel en de supermarkt.
En 's avonds aperitief, spijtig genoeg binnen, bij de Jest.
We koken aan boord, en ik zet een vuurvaste schaal met papillot in de oven : ineens krakpatat : de schotel kapot gebarsten, gelukkig geen scherven in de papillot... dus alles gewoon kunnen opeten, kabeljauw met verse Zeeuwse zeekraal ! lekker !!
Gisteren de weerberichten bestudeerd, en we beslissen om vandaag naar Oostende te varen : Nieuwpoort is té dicht en Blankenberge te onzeker wat diepgang betreft. Je moet er zeker met hoogwater zijn, en dat beperkt veel.
Het is zonnig en aangenaam in de haven.
We gooien los om 10 uur, vanaf dan stroom mee. De Zuydkoote Pas denken we te moeten opkruisen maar goed scherp aan de wind, is die net bezeild. Vanaf de Trappegeer is het fijn zeilen tot Oostende, verdorie wel heel fris aan boord, maar het gaat snel, 7,5 à 8 kn incl. stroom. Zo lopen we rond 13u30 de haven van Oostende binnen, en meren af naast Oban en Jest.
In de kuip is het terug aangenaam warm, even rust en een knabbel.
Later wandelen we nog even langs de dijk, en zien in de geul een enorm gevaarte voor het windmolenpark met wieken en al naar buiten gemanoeuvreerd worden.
In de vismijn kopen we nog een ferme griet (barbue) en zo weten we wat te eten vanavond !
Chillen vandaag : uitslapen op een maandag = dat is pas vakantie... na het ontbijt gaan we even de stad in : ik ben nog nooit in Duinkerken geweest, dus dat is weer nieuw. Zonnig en droog, soms lekker warm, maar over de zee zien we toch nevel en fog patches. We gaan naar de grote supermarkt, bakker en de ship chandlers, en we gaan mosseltjes kopen voor vanavond.
Wake up call van den Erik (maar het was afgesproken !! )... Oban en Jest vertrekken vanuit Dover naar Duinkerken (FR) en wij dus ook vanuit Ramsgate. Om 8u30 gooien we los, weliswaar een uur later dan hen. Het is mooi en zonnig weer, zeer weinig wind. We proberen vooruitgang te maken op zeil maar dat is voordewinds iets van 2 knopen en zo schiet dat niet op natuurlijk. Motor bij en directe koers tot Duinkerken uitgestippeld... Aan de traffic lanes met de zeeschepen, even corrigeren om de kortste weg over te steken. Enkele grote cargo's varen statig en gestaag voorbij, ... Met de automatische piloot aan het stuur is het natuurlijk voor ons gemakkelijk om even wat te lezen of een boterham te maken.
Om 16 u.15 lopen we de haven van Dunkerque aan en een kwartier later liggen we vast, terug herenigd met Oban en Jest.
Een fris doucheke later zitten we alweer in een zonnige kuip te vertellen van de beleefde dagen... en dat eindigt met een gezamenlijk en geïmproviseerd diner (salade van gerookte zalm met Alderney-whisky-saus, penne met zalm en champignons en capellini met merguez).