Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
06-07-2012
Onverwacht zonnige zeildag !
Vrijdag 6 juli
Saint-Malo Saint-Héllier / Jersey
Wekker om 6u30, we vertrekken met de eerste of tweede sluis
naar buiten. Ontbijt en warme kledij aan, het ziet ernaar uit dat het vandaag
flink kan regenen, we zijn voorbereid
Als we even voor 8 uur losgooien, maken we nog een
fotorondje in het Bassin Vauban, langs de 3 super tall ships, waarop de Dar
Mloziensky alle crew-leden op het appél zijn om de vlag te groeten. Sluis door
met 2 andere Belgische boten, en dan de geul in om St. Malo te verlaten. Het
ziet er helemaal anders uit dan toen we hier aankwamen, nu platte zee, toen
flinke golfslag. En we zien hier een groepje van een vijftal dolfijnen. Bijna
geen wind, de eerste uren zijn op motor. Het is eigenlijk best warm, dit hadden
we niet verwacht, dus zeilpakken uit, short en t-shirt aan. Rond 11 uur haalt
Kurt de halfwinder uit de kast ! Het gaat niet vlug, er staat ook maar ca. 5/9
kn wind, maar we zeilen toch, en we hebben tij mee. Ook de vislijn wordt
bovengehaald, want zoals we nu zeilen, ca. 3 à 4 knopen, kan dat misschien wel
lukken. Hoewel, na lang proberen, 1 makreel bovengehaald, niet spectaculair
We zeilen rondom een groot rotsenveld, toch wel spannend
hier, en kunnen het verdere traject ook zeilen, als we ongeveer op 10 mijl
voor Jersey zijn, horen we het donderen in het westen, en zien we donkergrijze
wolken, maar we hebben de zon altijd mee vandaag. Rond 16u30 varen we haven van
Saint-Hellier binnen, dat was ook toch weer een beetje spannend. We meren
tijdelijk af aan het wachtponton, want net zoals in Guersney, kunnen we de
haven pas binnenvaren vanaf ca. 18u30, als er genoeg water over de drempel
staat. Tijd voor een drankje en een klein hapje, ik heb deze middag op het
water wel een pasta kunnen maken, het was zeer rustig.
Rond 20 uur liggen we op een goeie plek in de Marina van St.
Héllier nog even naar het havenkantoor voor wat infofolders, en dan is de pijp
uit !
Nog een dagje de toerist uitgehangen en vele bootjes kijken
: in de voormiddag komen de 2 grootste schepen, de Mir en San Sebastia de
Elcano in Bassin Vauban binnengevaren, met enkele niet mis te verstane
kanonschoten. De Spanjaard met een ontzettende grote nationaliteitsvlag
(EK-chauvinisme ?) en als hij aangemeerd is met wel 4 Spaanse vlaggen, op elke
mast één.
Rond de middag een grote regenbui, en in de namiddag
nog een veel grotere onweersbui als we in de stad wandelen iedereen moet
schuilen. Nog even langs het strand gewandeld. Terug in de haven, krijgen we
nog een buurman naast ons, en we verwittigen maar meteen dat we morgenvroeg
willen vertrekken. Er zijn ondertussen ook enkele Belgische boten de haven
binnengevaren.
Wekker op deze morgen, we vertrekken op tijd met de bus
vlug douchen, een walking breakfast, nog
even een nieuwe buurman veilig helpen aanmeren, en hop de bus op naar de
Mont-Saint-Michel. We zijn zowat de jongsten op de bus, tja, met de boot tot
daar kan gewoon niet, en met de vouwfietsjes is het te ver (ca. 60 km van
St.-Malo) Langs de kustbaan en de uitgestrekte baai zien we de piramidevormige
rots met abdijklooster en oude stad steeds dichterbij komen.
De bus zet ons op de nieuwe parkingzone af. Het is er zoals verwacht
ontzettend druk als je weet dat er jaarlijks ca. 3,5 miljoen mensen dit oord
bezoeken kan dat niet anders natuurlijk. Via het straatje klimmen we naar
boven, langs de ontelbare souvenirwinkeltjes en eethuisjes. Alle
nationaliteiten, Japanners en Chinezen incluis
Vanop de terrassen en de omwallingen hebben we een mooi
zicht op de baai en de wadachtige omgeving. Het is rond laagwater, en het
hoogwater is pas deze avond rond 18 uur, dus de vloed zullen we niet meemaken
hier. Aan het einde van de straat is de toegang tot de abdij, met abdijkerk,
kruisgang, kapel enz. Via trappen en een labyrint van gangen en zalen kom je op
een nog hogerniveau met panoramazichten
tot ver weg De moeite !
We gaan hier geen musea bezoeken want zoveel tijd hebben we
niet, wel nog even een snelle hap, en als we daar binnen zijn, begint het even
hard te regenen. Maar het is wel de ganse dag aangenaam warm, en als we terug
vertrekken, is het droog. We wandelen terug naar de busparking, en tegen 17 uur
zijn we terug in St. Malo. En het moest weer eens lukken: komt Kurt vlakbij
onze haven een collega tegen die ook zeilt, maar nu met één van de tallships
meegevaren is om de boot te deliveren.
Er is nu niet veel wind en zo kunnen we onze
boot omdraaien, met de neus naar buiten, het manoeuvre dat niet lukte toen we
hier binnenvoeren wegens te veel wind (blijkt dat de wind ook gedraaid is, en
hebben we dus terug de wind in de kuip). We eten aan boord en wandelen nadien
nog even naar de verschillende kaden want vandaag zijn er weer een aantal
nieuwe grote schepen aangemeerd, o.a. de Belgen Ebb Tide, Rupel en Miles to go.
Verkenning van Saint-Malo op het programma : de toeristische
dienst is vlakbij het havenkantoor, dat is gemakkelijk. We krijgen van de
havenmeester al een plan van de stad, en bij de dienst informeren we voor vervoer naar
de Mont-Saint-Michel, dat plannen we voor morgen.
Intra Muros, de oude stad binnen de walmuren, is de moeite :
via de remparts wandelen we de hele
stad rond en hebben we bovendien een prachtig zicht om de verschillende havens
en de toegangsgeul waar we gisteren vaarden. Het is laagwater en er zijn dus
vele rotsen, stranden, drooggevallen boten zichtbaar. Als we in de late
namiddag nog even gaan kijken, is het een totaal ander zicht.
In de oude stad zelf veel toeristische winkeltjes, wel alles
zeer verzorgd, ook vele restaurantjes, cafétjes, delicatessenzaken enz. We
lunchen in een Bretoense crêperie met galette (hartige pannekoek) en cidre.
In de namiddag wandelen we via de haven van Bassin Vauban,
langs enkele tall ships, over de sluis, naar Saint-Servan, langs de plage des sablons, waar een andere grote
jachthaven is. Een leuke wandeling die via een schiereilandje en mooi bos, tot
de Tour Solidor, en dan terug naar de boot, om even van schoenen te wisselen,
en hop terug naar de oude stad voor een défilé van enkele folkloristische
dansgroepen.
Dan nog een zoektochtje naar een leuk eethuisje voor fruits de mer, maar de keuze is ZO
groot, dat je echt niet weet wat kiezen we gaan even bij een poissonnerie
informeren, die zullen het wel weten ! En dan blijkt dat net dat aanbevolen
adres vandaag gesloten is dus moeten we toch zelf kiezen. Het wordt een klein
bistro'tje La Marée bleue.
Nog even langs de kade, en dan terug naar Balena daar staat
de afwas te wachten, maar dat zal voor morgen zijn !
Maandag 2 juli St. Cast-Le Guildo Saint-Malo : 11 M
Geen haast vandaag, Kurt constateerde deze morgen dat we totnogtoe altijd ontspannende ochtenden gehad hebben, ttz nog nooit
om 4 of 5uur moeten vertrekken omwille van het getij dat zal tegen het einde
van de vakantie misschien wel anders zijn, want het kan niet steeds pas rond de
middag of namiddag meezitten
Grijs weer, ZZW 5/6 bft, normaal afnemend in de namiddag
Naast ons ligt een nieuwe buurman, een oudere boot Bobby Dazzler, met een Engelse
solo-zeiler, die eerder de Atlantische Oceaan was overgestoken nu gaat hij wat
rondzeilen in deze contreien. Dan voelen we ons klein Ook een NL koppel komt
even dag zeggen, ze liggen hier met een witte Breehorn 37, en hun thuishaven is
De Schelde in Vlissingen. Ze zijn op retour en vragen zich af of wij vandaag
nog gaan vertrekken ? Tja, dat was wel de bedoeling, maar de wind is nog niet
afgenomen. De weerberichten zijn hier bijlange niet zo accuraat als in de UK of
in NL. Ze beginnen bovendien de meteoberichten als volgt : De
weersomstandigheden kunnen 40 % afwijken van de voorspellingen. Tja, dan heb
je wel altijd gelijk natuurlijk. Nu ja, tot in Saint-Malo is het maar een
tiental mijl, en het grootste stuk is halve of ruime wind.
Als we vertrekken om 15u15, is het droog, maar heel grijs
boven onze bestemming, dus regenkledij aan. We varen enkel op de fok, want met
de stroom erbij zullen we snel genoeg gaan. En op het fokje alleen zeilen we
met gemak 6,5 knopen. Bij de aanloop van St-Malo, rollen we de genua in, en
varen we verder op de motor amai, dat zouden we niet graag de eerste keer in
het donker doen, zoveel boeien, en kleine en grotere routes tot de haven, en
rotsen langs alle kanten. Gelukkig met de plotter gaat dat allemaal goed, maar
de zijwaartse stroom gebiedt ons om ook goed achteruit te kijken. Zoals
gewoonlijk is op dit moment de accu van ons foto-apparaat leeg ! spijtig
Op één mijl van de haven vragen we via de VHF wanneer de
sluis draait, dat zal rond 17u30 zijn, dus leggen we ons nog even vast aan een
meerboei. Samen met 3 andere pleziervaarders varen de sluis in, het is hier
weer anders dan in Zeeland, er staan 2 sluiswachters op de wal die zowel
vrachtschepen als plezierjachten helpen aanmeren, omdat er geen bolders in de
sluismuren zitten. Dat wisten we niet, ze gooiden een werplijn naar beneden
waaraan wij onze meertouwen moesten vastmaken. Gelukkig hebben we lange
lijnen want het verval is hier niet min,
ca. 7 meter toen we arriveerden. De versassing was rustig, niet zoals in
sommige sluizen in Engeland.
Zo arriveren in het Bassin Vauban (een architect die hier
zowat heel de regio verbouwd heeft), waar ineens een zeer felle wind opsteekt.
De havenmeester komt ons tegemoet gevaren, en vraagt om hem te volgen. We
moeten langszij een Franse zeiler, maar willen eerst draaien zodat we met de
neus in de wind zouden liggen. Maar wegens de felle rukwinden mislukt dat
tweemaal, en leggen we ons dan maar met de wind in de kuip naast deze
vriendelijke mensen. Dan begint het te regenen, en dus kunnen we sowieso niet
meer buiten zitten.
We eten aan boord, en zullen morgen de stad verkennen
Ondertussen hebben we reeds enkele grote schepen gezien, en weten we dat de
eerste traject van de Tall Ship Races vanuit St Malo zal vertrekken. Dus er zal
hier de volgende dagen nog één en ander te beleven zijn. Oa. De Alexander Van
Humboldt, de Mir, en de Belgische schepen Antwerp Flyer, Rupel en Tomidi (ex-Rucanor/Côte-dOr)
zullen hier aanmeren.
Zondag rustdag, en die begint onder een stralende zon en
staalblauwe hemel. We wuiven Laurent en Danièle uit die verder westelijk varen, wellicht naar
Paimpol of St. Quay Portrieux. Wij blijven hier een dag, Kurt neemt de boot
langs de buitenkomt onder handen, hij kan zelfs de zeilen spoelen met
zoetwater, beide buren zijn weg, dus dat geeft geen hinder, wel veel lawaai.
In de namiddag wandelen we tot het dorp, er is veel volk op gang
langs de promenade, enkele stoere zwemmers en zonnebaders, maar voor ons, nog
niet aan de orde. In de autovrije winkel/wandelstraat gaan we op een terraske
een koffie met Bretoens gebak nuttigen, en naast ons zit er een vrouw met een
bontjasje (met korte mouwen ! ! ).
Er zijn enkele leuke winkeltjes, en Kurt vindt eindelijk zo'n kazuiveltje waar hij al jaren naar op zoek is (une vareuse noemt het in het Frans). Maar je moet hier de tijd hebben om te winkelen : in
een andere kleerwinkel houdt de eigenaar ons bijna een uur aan de babbel over
zijn vertegenwoordigersbaan aan de Belgische Kust, en in het leuke
cadeau-creatieve winkeltje komen we alles te weten van de
eigenaresse/juwelenontwerpster, en doet ze er ook meer dan 3 kwartier over om af
te rekenen en in te pakken. Maar het is vakantie, dus we hebben ook alle tijd.
Ik leg me een kwartiertje op het strand, maar het is te
fris. Terug op de boot, hangen we de Italiaanse vlag en luisteren op RTL naar
de finale van het EK ! Wat een ontgoocheling voor la squadra, 4-0 voor Spanje,
vlug de vlag naar beneden !!
Zaterdag 30 juni
St. Peters Port (Guernsey) St. Cast-Le Guildo : 52 M
Bijna niet geslapen ! Vanaf 12 uur vannacht een deining in
de haven, en de boot die van hier naar daar gesnokt werd verschrikkelijk. Het
regent nog heel hard, en de verleiding is groot om te blijven liggen Ook omdat ik misselijk ben en mijn maag
is niet in orde. Maar we bijten door : om 5u30 staan we op, en verleggen ons
naar de voorhaven.Daar meren we aan één van de wachtsteigers op hogewal aan, en dan nog even het bed in en eindelijk in slaap!
Als we opstaan, is het open getrokken en is er een lekker zonneke. We vertrekken met ZW 5/6 bft (stoten
tot 25 kn). Het gaat goed scheef, er zijn golven van 1,5 tot 2 m, we hebben 2
reven gezet, en koersen 7,5 kn door het water zo gaat het vlug natuurlijk. Er is hier weinig scheepvaart, we zeilen voorbij Jersey, rotsformaties,
Chaussey-eilanden, de wind neemt af en de reven gaan eruit. Het is een
prachtige zeildag, onder de zon, maar allebei hebben we onze muts en fleece
aan !
De laatste 5 mijlen gaat de motor bij, we zijn vlakbij Cap
Fréhel, en boven land hangen zwarte wolken, onweer misschien ? We naderen St.
Cast-Le Guido, een nieuwe haven met alle moderne faciliteiten. We roepen de
havenmeester op, hij meldt dat hij ons met de zodiac zal voorgaan ; Etes-vous
les amis du Palourde ? vraagt hij. Ja inderdaad, Danièle en Laurent zijn hier
ook aangekomen en hebben voor ons een plaats gereserveerd naast hen, wat een
ontvangst. We hebben hen vorig jaar in Lowestoft ontmoet, en zij spoorden ons
aan om tot Edinburgh te gaan En nu ontmoeten we elkaar in deze Bretoense
haven. We drinken eerst een Choufke in de kuip en worden aansluitend
uitgenodigd om bij hen te eten, dat is een gemak na zon zeildag! Soepje, vers
gevangen makreel en/of steak met blé en raapjes en worteltjes, kaas en dessert
worden allemaal op tafel getoverd.
Nadien wandelen we met vier langs de prachtig aangelegde
wandelboulevard tot het dorp, daar is vanavond het Fest-Noz de St Jean aan de
gang, een Bretoens feest op 30 juni ter ere van de zomer en St. Jean, er is een
lokale band die Bretoense muziek maakt, en er wordt gedanst. Dan wordt op het
strand een grote brandstapel aangestoken die zorgt voor een verwarmende
afsluiting. We wandelen terug naar de haven en kraken nog een fles Cider de la
Rave, die wordt niet uit glazen maar uit kommen gedronken.
Echt zomer is het hier nog niet. In België en het zuiden van
Europa blijkbaar wel. In de regen gaat Kurt brood halen, we ontbijten laat,
In de namiddag blijft Kurt aan boord, ik ga eerst eten
inkopen voor vanavond, aansluitend even buurten bij de Ventriosa en de Friese
boten Die laatsten vertrekken straks naar de voorhaven, als er genoeg water
staat, en komen dan met de watertaxi terug naar de stad. Ze willen morgen
vertrekken naar Jersey. Ventriosa blijft zeker morgen nog liggen, en de Windveer
ook Zo zal er dus aan het konvooi van 6 een einde komen, en gaat ieder verder
zijn weg (Saltwater was als eerste vertrokken). Ik ga ook nog even naar de
jachtwinkel voor een nieuwe dikke harpsluiting voor de grootschoot, die is
gisteren in het water getuimeld, dus een nieuwe.
Omdat het in de namiddag mooi opentrekt, het is op momenten
zelfs warm, trek ik er even alleen op uit. Kurt blijft aan boord. Met de bus
tot het noordoostelijk deel en een stukje te voet tot Beaucette Marina, een
klein maar heel gezellig haventje ziet het eruit. Misschien een idee voor de
retour ? Het is gelegen in een oude steengroeve, men heeft met dynamiet een
toegang vanuit de zee tot die groeve gemaakt.
s Avonds bekijken we weerberichten nogmaals, en de route
die we waarschijnlijk morgen willen doen : tot Saint-Cast-Le Guildo ? Het zou
iets meer dan 50 mijl zijn. We zullen vroeg opstaan, om de boot al in de
voorhaven te leggen (ca. 6 u), en daar kunnen we nog even wat slapen, of meteen
ontbijten. Vooropgesteld vertrek :tussen 10 en 11 uur.
Opnieuw tamelijk grijs in de voormiddag Kurt gaat vers
brood kopen en de Saltwater nog even op de foto zetten, die liggen dus sinds
gisternacht aan de pontons buiten de haven, om rond 11 uur te vertrekken
Vandaag blijven we in de stad, tegen 12 uur wandelen we naar
Cornet Castle waar elke dag door twee rood geüniformde soldaten een kanonschot
gelost wordt traditie blijkbaar. Aansluitend een bezoek aan de Yacht Club, enkel
voor members en passanten in de Victoria Harbour. Hier tekenen we het bezoekersboek. Nog even
binnen bij de jachtwinkel, maar niets gekocht !
In de namiddag klaart het open eindelijk zon in St Peter
Port, dat is eens wat anders om fotos te maken en nu zien we de omringende
eilanden Herm en Sark op een heel andere manier !! In de stad wandelen we langs
de leuke, vaak creatieve winkeltjes, langs de overdekte markthal, tot enkele
hoger gelegen straten vanwaar we een panoramisch zicht op de haven hebben.
Ik ga nog langs de foodhall van Marks & Spencer, en we
hebben in de seafood hall ook verse monkfish
(lotte) voor vanavond gekocht. In de kuip kunnen we eindelijk eens in het zonnetje
wat lezen en rusten, en we dineren ook buiten (maar dat is dan weeral nipt,
want als de zon achter de huizen verdwijnt, is Kurt al aant rillen ) koffie
dus maar binnen
Frisjes en nevelig grijs s morgens we gaan fietsen, eer
onze vouwfietskes klaar zijn (achterkooi ombouwen, fietsen uit de cabine, in de
kuip zetten, op de steiger sleuren, uitvouwen, platte band die niet met onze
pomp op te blazen is, wandeling naar de fietsenmaker op het hoogste punt van de
stad, achterkooi terug inladen, rugzaken fietstas klaar, even op adem komen) is het 12 uur en hoog tijd om te
vertrekken !
Met de bus rijden we tot Little Chapel, een heel klein
kapelletje dat met gebroken porselein en schelpen afgewerkt is, zeer mooi
gelegen. Vandaar springen we de fietsen op, en rijden we in glooiende op kleine
weggetjes, soms via de Ruettes Tranquilles
dat zijn nog smallere baantjes die vooral voor ruiters, wandelaars en fietsers
geschikt zijn. Soms best even steil, en moet ik wandelend even verder. Als we
bijna aan de noordwestelijke kust zijn, hebben we een prachtig zicht vanop een
hoge rots/fort op de rotsige met baaien afwisselende kustlijn. Dan een lang
stuk langs de zee, en een stop voor een korte lunch in Vazon Bay. Verder tot
het zuidelijkste punt en via een mooie en zeer steil stukje komen we aan de
zuidkant en dan in de pijp. Terug op een grotere baan, stoppen we bij een
bushalte, plooien de fietsen dicht, en bussen we retour naar de haven. Geen
regen, wel grijs weer, maar soms plakkend warm. Na een verfrissende douche zijn
we klaar voor een gastronomisch avondje in rest. Le Nautique, met Stéphane en
Christel, die vertrekken morgen huiswaarts.
Rond middernacht gaat Saltwater zich verleggen zodat ze
morgen op tijd kunnen vertrekken. Goede reis, vaar wel thuis !
Vandaag staat een eerste verkenning van Guernsey op het
programma, maar eerst het verplichte bezoek aan de havenmeester. En na een manoeuvre
van een Franse boot die ons op een haar na aanvoer, zoeken we toch een box op
aan de andere kant van de havenkom.
Met Stéphane en Christel vertrekken we per bus voor een
hop-on-hop-off tour (denken we tenminste) Eerste stop is St. Sampsons harbour,
waar eigenlijk niet zo veel te zien, maar waar we heel wat aflachen met de
reden van de stop (inside joke J)
Als we terug willen vertrekken, blijkt dat we het helemaal verkeerd begrepen
hebben, en kan je wel met het ticketje heel het eiland rondrijden, maar dan
zonder tussenstops ! Dus opnieuw een kaartje gekocht, en heel de rit afgewerkt
tot we terug aan de busterminal gekomen zijn. Langs de rotskust mooie panoramas,
pittoreske, smalle lanes, mooie en
vrolijk gekleurde tuinen en beplantingen, maar alles zou nog veel fleuriger
zijn moest er wat zon zijn. Het is tamelijk mistig, in de latere middag klaart
het nog open.
We gaan laat lunchen in de pub van een hotelletje, en
aansluitend bezoeken we het Tourist Office op zoek naar fietsroutes. In de
leuke straatjes van St. Peters Port vinden we in de Chandlery eindelijk de
Imray Gids van de Kanaaleilanden. Daar gaan Stéphane en Christel ook een auto
huren.
We gaan aansluitend op de borrel bij Ron en Saskia van de
Windveer, en eindelijk komen we te weten wie die Ollander was die ons via VHF
vermaande om op 16 te babbelen (en eigenlijk heeft ie gelijk ook) !
s Avonds is het weer een spektakel om te zien hoe de havenmeesters
in hun kleine bootjes de verse lading schepen binnenloodsen.
Maandag 25 juni
Cherbourg St. Peters Port (Guernsey) : 45 M
Na een goede nacht met Reflex Spray van Christel en een
warmwaterkruik in de nek en op de schouders, voel ik me al een stuk beter en
bovendien is het zonnig als we opstaan ! Dat belooft voor onze tocht naar
Kanaaleiland Guersney. We moeten met
hoogwater Cherbourg vertrekken, dat is pas om 13u30. Dus hebben we nog alle
tijd om rustig alles klaar te maken. Kurt en Stéphane doen de boodschappen,
brood en mazout, en zijn daar naar gewoonte even zoet mee !
Nog even palaver met ons konvooi, en dan starten de
motoren voor de beduchte Alderney Race : een zeeëngte tussen de Cap de la
Hague en het eiland Alderney waar het kan spoken, dat lezen we toch in alle almanacs en pilots Het eerste stuk tot de Cap kunnen we scherp zeilen, en
hebben we al mooi stroom mee (tot ca. 3,5 kn, leuk dus) Dan is het kunst om
niet te noordelijk te varen, of je wordt naar Alderney getrokken (dat hebben
we van Erik en Inge goed genoteerd !) en daar willen we nu nog niet naartoe,
dus motor bij om in de wind zuidwestelijk te varen, de Race in Het valt
allemaal reuze mee. Even is er een warrig patroon van golven die hoger zijn dan
voordien, maar dat is slechts een kwartiertje, eens de Cap echt gerond, gaat
het smoothly verder Eigenlijk te
smoothly, want er is te weinig wind om terug te kunnen zeilen. Af en toe
proberen we, maar als we niet voldoende snelheid op de teller zien, zouden we
de stroom-mee verliezen en dat willen we dan ook weer niet. Het is ondertussen
flink frisser geworden, zeer vochtig en er vallen enkele druppels.
Rond 20u30 lopen we de voorhaven van St. Peters Port aan. Vanuit
Cherbourg kom je daar sowieso te vroeg aan omdat de havenkom van Port Victoria een drempel heeft (die komt droog te staan)
en er moet dus terug voldoende water zijn eer je binnen kan (2,5 uur voor tot
na HW). De mannen van de Port Control nemen alles in handen en zeggen waar je moet wachten. We
liggen tot ongeveer 22 uur te wachten, in de drizzle (motregen), uiteraard wachten we binnen maar dan komt alles
op gang en worden de ongeveer 40 wachtende jachten per groepjes van 3 naar
binnen begeleid en word je een plaats toegewezen. Wij moeten aan een lange
steiger, dat gaat vlot, ondertussen is het donker en aan het regenen en een
halfuurtje later liggen we dus vast en is alles goed nat, maar we zijn er dus:
Guersney, St. Peters Port, kanaaleiland 1 !
We hangen de natte kledij te drogen in de achterkooi, drinken nog een glas, en vallen als een blok
in t slaap.
Ik ben al om 7 uur wakker met een verschrikkelijke pijn in
schouders, nek, en onderkant van het achterhoofd Een koude ? Rare vorm van
migraine ? Ik weet het niet, enkele dafalgans later, nog steeds niet minder.
Het regent sinds vannacht, en het is niet gestopt tot 14 uur
deze middag. Kurt staat wel op tijd op, gaat betalen bij de havenmeester en ook
douchen; ik blijf maar wat liggen, rond de middag toch maar gaan douchen naar
de Capitainerie, met botinnen, K-way en paraplu alles gaat heel traag vandaag
vanwege die nek en hoofd (en het is zeker niet van de wijn of wat anders !!)
Tegen 4 uur klaart het wat op, een schuchter zonneke komt af
en toe kijken, en we gaan even naar de stad om een bakkerke te zoeken. Op
aanraden van Marc en Annick willen we vanavond toch even naar de Yachtclub met
Stéphane en Christel.
We zullen wellicht morgen vertrekken naar Guersney, en hebben
al overlegd met de NL collegas van het konvooi, die we sinds Boulogne al op
sleeptouw hebben (of zij ons ?). In ieder geval, t is een leuke bende, 2
Friese boten (Uus Foam en een Koopmans 39), een Hollandse (Windveer) en een
Zeeuw (Ventriosa, vanuit Wolphaartsdijk).
Zaterdag 23 juni
St. Vaast La Hogue Cherbourg : 32 Mijl
Afspraak om 10 uur : het is markt in St. Vaast, en we hebben
van horen zeggen en lezen dat het pittoresk en de moeite is. Dus op tijd eruit,
klein ontbijt, douche, afwassen, één en ander oprommelen Ik informeer nog even
bij de havenmeester in verband met te vertrekken uur voor Cherbourg, en hij
zegt dat het best tussen 13 en 14 uur is iets vroeger dan we zelf uitgedokterd
hadden, maar we zullen dus zijn informatie maar ter harte nemen.
Op de markt: enkele biologische groenten- en bloemenkramen, wat
kleding en mercerie. We gaan ook nog even langs bij Gosselin, en tegen de
middag zijn we terug bij de boot om nog een boterham te eten vooraleer we
vertrekken. Het is lekker zonnig, W 4/5, later zou het minderen 3 en zelfs
misschien 2 , evt. NW gaan draaien. We maken ons klaar en vertrekken, terug met
het konvooi van 6 boten rond 13u30. We hebben 1 reef gezet, maar die gaat er al
gauw uit. We varen ongeveer halve wind de eerste mijlen, maar als we dichter
bij de Cap Barfleur komen, dan zien we venijnige golfjes voor de zekerheid
maar terug een reef erin, je weet niet wat er na die kaap nog staat. We zeilen
met een mooie snelheid, en krijgen er gemiddeld 2,5 knoop stroom gratis bij,
dus zo gaat dat wel snel. Wanneer we een stuk boven de Cap de Barfleur zijn,
gaan we overstag, en is het scherp bezeild tot Cherbourg, onze bestemming. Rond
17u30 zeilen we de grande rade binnen, we bergen de zeilen hier en liggen om 18
uur vast in een mooie box : 32 mijl op de teller. Tijd voor een borreltje in de
kuip, we nodigen onze NL buren van de Windveer uit, en aansluitend eten we nog
een pasta.
Kurt gaat even bij de Saltwater naar het voetbal kijken, FR
S, maar houdt het voor bekeken na de eerste helft.
Fris ontbijt in de kuip, nadien even lekker terug binnen,
maar het is zonnig. We rommelen wat, en rond de middag hebben we afgesproken
met Stef en Christel om samen te gaan eten bij de Tomahawk dus terug
normandische visspecialiteiten op het menu, krab en spinkrab, pladijs en
matelote (een lokaal gerecht met hondshaai,
aardappelen en cider).
Om 3 uur vertrekken we met de Tahitou 2, de amfibiewagen/boot naar het eilandje Tahitou, waar het tweede fort van St. Vaast staat. Daar is
ook een maritiem museumpje, enkele mooie tuinen, met eerder exotische planten
en ook een zeetuin, met gewassen die gedijen in een zeeklimaat. Vanuit de
toren van het fort hebben we een mooi zicht op de stad, de haven en ook het
stuk zee dat we morgen zullen bezeilen In plaats van terug te gaan met de
amfibieboot, wandelen we terug naar St. Vaast. Het is bijna laagwater, en dan
kan je via een natte weg tussen de oestervelden/oesterbedden door wandelen,
heel speciaal. Nog een stop aan het
kleine strandje, en nadien terug naar de haven.
Op de Saltwater genieten we van de Gosselin-specialiteiten
die Christel gisteren kocht : foie gras is erbij, kreefteboter, een tapenade
met zwarte olijven en geitenkaas, confit van kastanje, chocolade en sinasappel,
marmelade van abribozen en grand marnier, en de lokale cider t is culinair
vertoeven in deze streek.
En vanavond voor het eerst sinds een aantal dagen, dus terug
wifi, zodat ik ons blog even kan updaten
De zomer begint vandaag met ontbijt in de kuip Nadien
wordt het grijzer, af en toe vallen er wat druppels, maar het is niet koud. Een
rustdag dus, douchen, betalen bij de havenmeester en wat socializen met de NL
buren. Rond de middag gaan we het dorp in. De haven van St. Vaast is mooi
aangelegd, er is modern sanitair, mooie bloemenborders en alles heel proper.
Langs de kade verschillende restaurantjes en viswinkels, annex
degustatie-ruimte voor oesters en meer lekkers van de zee. Dat zien we
natuurlijk wel zitten, we zijn dan nu ook al in Normandië
We gaan eten in Criée de Tomohawk, een no nonsense viswinkel
en eethuis, enkel s middags open, we
bestellen apero, half dozijn oesters en een 15-tal bulots, en als
hoofdgerecht vis op de grill, pladijs en dorade puur natuur. Als we buitenkomen
heeft het goed geregend, maar het klaart weer wat op, en we stappen tot een van
de 2 forten van St. Vaast, naar het Fort de la Hougue, op het schiereilandje
ten zuiden. Dit is een deel van een GR-route, mooi aangelegd met haagjes aan de
ene kant en de schelpenstranden aan de andere. Ook het fort kan je
rondwandelen, op eigen risico, op de omwallingsmuren die niet zo breed zijn,
dus opletten geblazen.
In de hoofdstraat kan je niet voorbij de verplichte kruidenier M. Gosselin :
dat is werkelijk een experience allerlei delicatessen en fijne etenswaren,
maar ook artisanale zepen, olieën, tafelkleden, houten speelgoed, confits,
marmelades, siropen, thees, koffies, soit, zelfs de meest gewone stukken
groenten en fruit liggen uitgestald alsof ze geschilderd zijn door klassieke
meesters Ook de etalage is een ansichtkaart.
Terug aan boord, proberen we nog even of het internet nog
niet werkt, maar zonder succes ligt het aan de felle wind, of wat anders ? In
ieder geval, morgen zullen we nog niet vertrekken. Het is ondertussen goed aan
het waaien. s Avonds komen Christel en Stéphane nog even wat babbelen, en
drinken we enkele Zeeuwse specialiteiten.
Woensdag 20 juni
Fécamp St. Vaast La Hogue: 68 Mijl
Wekker om 6u30 er staat nog een grote afwas en toen we ons
bed zagen gisteren, zijn we meteen in slaap gevallen Dus bekijken we eerst nog even de
afstanden voor St. Vaast, wanneer best vertrekken, en vooral, wanneer aankomen,
want in die haven kan je niet altijd binnen.
Voor vanavond zouden de sluisdeuren openen om 21.13 u (en geopend
blijven tot ca. 2 u s nachts, maar daar gaan we zeker niet voor)
We
vertrekken als eerste van een groepje schepen rond 9u15, Saltwater en 4 NL
schepen volgen een uurtje later. Het is prachtig zeilen, NO-wind, dus ruime
wind, aanvankelijk 2 à 3 bft, dus we motorzeilen enkele uurtjes. Maar vanaf een
uur of twaalf, motor af, en alles verder op zeil. Het wordt 4, het wordt 5 en
zelfs 6 bft. De wind ruimt wat en we gaan voor de wind, maar met de uitgeboomde
fok is het eigenlijk zeer stabiel zeilen, hoewel ik meestal niet zo goed tegen
deze koers kan we gaan ook zeer snel, we zien een max. van 8,4 kn op het log,
en dat met een high aspect-fokje, eigenlijk geen zeil om op deze koers te
dragen, maar ja, geen zin meer gehad om van genua te wisselen. En eigenlijk
maar goed ook, want als we St. Vaast in het vizier hebben, is het zo aan het
blazen en zijn de golven zo warrig, dat ik goed groggy ben, ondanks de 2
zeeziektepillekes die ik plichtsbewust genomen heb. Ons plan om de pasta nog op
zee te maken en te eten, wordt niet waargemaakt het zal verder op brood met
kaas moeten voor Kurt (ikke niets meer).
Bovendien zijn we té vroeg we hebben
de fok al ingerold, en 2 reven in het grootzeil gezet, en nog blijven we 7 kn
varen Dus op zon 2 mijl voor de kust, blijven we met 6 boten laveren in diep
water, niemand wil (of durft) dichter aanlopen. De zee wordt hier immers vlug
ondiep, en als er nog niet genoeg water staat, heb je kans om op de
oesterbedden of rotsige grond te stoten, en dat wil niemand natuurlijk. De ene
op grootzeil, de andere op een klein ingerold fokje, wij laten ook het
grootzeil zakken, en trekken terug een klein lapje fok open om toch stabieler
met de motor te lopen. Zo mottig als een prei, krijg ik dan nog een ferme golf
gepresenteerd, dus ook nog goed zout als we binnenlopen.
Saltwater, de diepste van de boten, neemt dan het voortouw
en vaart de voorhaven binnen. Als de sluisdeuren opengaan, eerst de lokale
vissers allemaal buiten, en dan kunnen de zeilschepen binnenvaren. Iedereen
tracht een mooi plaatsje te vinden, maar het is goed uitkijken want ook hier
blaast het nog hevig. Om 22 u ligt de vloot veilig en wel binnen. Wat een
tocht. Zeer rustig en zonnig begonnen, en best pittig geëindigd. Nu gaan we
toch echt wel minstens 1 of 2 dagen op rust komen
Op tijd eruit, t is prachtig weer, snel ontbijt, en koffie
maken voor onderweg. Doel = Fécamp 76 mijl, er wordt weinig wind voorspeld, dus
het zal op motor zijn Zo gaat dat met tourzeilen - af en toe doorzetten,
anders geraak je ook niet vooruit.
We vertrekken om 7u45, koers 225 °, geen
obstakels, geen traffic lanes, motor
op 2600 toeren en daar gaan we. Autopilot aan het roer vandaag zodat wij ons
kunnen bezig houden: lezen, sudoku, wat eten, wat
drinken, Rond de middag wordt het echt warm, en moeten we ons insmeren voor de
felle eerste zon ! En zo komen we steeds dichter bij Fécamp, langs de Albasten
Kust die prachtig in de zon ligt
We varen Fécamp binnen om 19u30, vinden gemakkelijk plaats,
en even later is ook de Saltwater er. We drinken een aperitiefje in de kuip, in
de zon nog, en nadien nog kunnen douchen, weer dankzij de vriendelijke Engelse
buren die ons de code geven Geen havenmeester meer te zien om dit uur.
Ons oorspronkelijk plan was om morgen een rustdag in te
lassen, maar de meteo is optimistisch voor woensdag : we staan in dubio.
Cherbourg, St. Vaast La Hogue, Ouistreham ? De NL buurman van de Saltwater geeft
ons de tip voor St.Vaast, is met de voorspelde NO-wind goed te doen Tja,
waarom niet We gaan er een nacht over slapen, en nog even onze almanac en
Reeds raadplegen.
Vanaf 5 uur begint het heel hard te regenen. Ik ben niet
meer in slaap gevallen, om 8 uur zouden we normaal gezien vertrekken, maar we
stellen een uurtje uit. Misschien blijven we dan droog.
Als Kurt gaat betalen
bij de havenmeester, wordt hij aangesproken met Dhr. Vanheste ! Tja, Stéphane
wist reeds te zeggen dat alles hier heel goed bewaakt wordt. Cameras hadden
dus Saltwater en Balena al lang zien liggen. Kurt brengt de weerberichten van
de Meteowing en de windguru mee, normaal gezien toch betrouwbare bronnen, die
zeggen dat de wind variabel en zwak zal zijn. We beginnen er dus aan, doel is
Boulogne, afstand 58 mijl We kunnen mooi zeilen tot de smalle geul van de
Zuydkoote, die langs Duinkerke en Gravelines loopt. Dan liggen we pal in de
wind, en draaien we de genua in, om verder te motoren ervanuit gaande dat de
wind snel zal minderen Doch niets is minder waar. Wind neemt toe tot 20
knopen, met stoten tot 25, en de golven zijn frequent en kort Even doorzetten,
dat denken we uur na uur
Saltwater geeft te kennen dat ze liever Calais willen
aanlopen. Wij overwegen de mogelijkheden en wachten nog even af... tot Calais moeten we sowieso... als we in de haven van Calais willen overnachten (en niet aan de mooring
voor de brug), dan moeten we ook nog tot ca. 23/24 u wachten om binnen te
kunnen in het dok en dat lijkt ons ook geen interessante optie. En wellicht
zal de wind wel wegvallen dus
Maar we moeten dan ook nog Cap Gris Nez ronden,
en als we daar aankomen is het voor de automatische piloot heel moeilijk te
sturen we bonken enkele keren goed op de aankomende golven die zich
ondertussen nog meer opgebouwd hebben, en af en toe gaat de Balena met de snuit
onder water. Dan ineens een golf vanaf de punt die ook de kuip goed blank
zet ! Ik was binnen en zag het water uit de luchthapper binnenstromen en Kurt
staat buiten met zijn opgeblazen zwemvest (die werkte dus goed, het water had
het zouttablet opgelost, waardoor het mechanisme van de zwemvest opgeblazen
wordt ). Twas wel een grappig zicht. Kurt stuurt dan verder, en het is echt
bonken, maar het tij zit nu mee dus dan gaat het wel vooruit. Om 20.30 varen we
als slappe vodden de haven van Boulogne binnen. Gelukkig voldoende plaats,
havenmeester niet meer gezien. We lenen van onze Engelse buren de douchekaart
om het zout weg te spoelen Nog vlug een hapje pasta binnen, en dan uitgeput in
bed
Net iets frisser dan gisteren, dus ontbijt binnen. Het is
een rustige ochtend, we moeten pas om 14 uur vertrekken, voordien zouden we toch
tij tegen hebben. We bevestigen het reddingsvlot op de boot, eten nog een klein
hapje, en dan vertrekken we naar de sluis van Vlissingen, waar we met de
Saltwater als enige boten versast worden: het is duidelijk nog geen hoogseizoen
en de voorspellingen zijn ook niet zo denderend Ze geven W/ZW, niet ideaal
natuurlijk voor onze bestemming aan de Belgische Kust (Oostende of Nieuwpoort)
We hebben 2 reven in het grootzeil gestoken, en die mogen er zijn. We kruisen
op tot aan Zeebrugge, enkele keren de Wielingengeul over. Daar was het
aanvankelijk niet druk, maar bij Zeebrugge is het dan precies altijd druk als
wij daar willen passeren. Dan maar een dieper rak in zee; nadien is het scherp
bezeild tot Nieuwpoort, ware het niet dat dan de wind wegviel. Vanaf Oostende
nog een stuk op motor dus. Op die manier kunnen we ons avondeten verorberen. Het was een zonnige zeildag,
gelukkig, maar warm was het niet.
Als we rond 22 uur aankomen, is Saltwater al
binnen. We kunnen naast hen aanmeren in de haven van de Luchtmacht en pikken
nog een stukje voetbal mee.