Maandag 2 juli St. Cast-Le Guildo Saint-Malo : 11 M
Geen haast vandaag, Kurt constateerde deze morgen dat we totnogtoe altijd ontspannende ochtenden gehad hebben, ttz nog nooit
om 4 of 5uur moeten vertrekken omwille van het getij
dat zal tegen het einde
van de vakantie misschien wel anders zijn, want het kan niet steeds pas rond de
middag of namiddag meezitten
Grijs weer, ZZW 5/6 bft, normaal afnemend in de namiddag
Naast ons ligt een nieuwe buurman, een oudere boot Bobby Dazzler, met een Engelse
solo-zeiler, die eerder de Atlantische Oceaan was overgestoken
nu gaat hij wat
rondzeilen in deze contreien. Dan voelen we ons klein
Ook een NL koppel komt
even dag zeggen, ze liggen hier met een witte Breehorn 37, en hun thuishaven is
De Schelde in Vlissingen. Ze zijn op retour en vragen zich af of wij vandaag
nog gaan vertrekken ? Tja, dat was wel de bedoeling, maar de wind is nog niet
afgenomen. De weerberichten zijn hier bijlange niet zo accuraat als in de UK of
in NL. Ze beginnen bovendien de meteoberichten als volgt : De
weersomstandigheden kunnen 40 % afwijken van de voorspellingen. Tja, dan heb
je wel altijd gelijk natuurlijk. Nu ja, tot in Saint-Malo is het maar een
tiental mijl, en het grootste stuk is halve of ruime wind.
Als we vertrekken om 15u15, is het droog, maar heel grijs
boven onze bestemming, dus regenkledij aan. We varen enkel op de fok, want met
de stroom erbij zullen we snel genoeg gaan. En op het fokje alleen zeilen we
met gemak 6,5 knopen. Bij de aanloop van St-Malo, rollen we de genua in, en
varen we verder op de motor
amai, dat zouden we niet graag de eerste keer in
het donker doen, zoveel boeien, en kleine en grotere routes tot de haven, en
rotsen langs alle kanten. Gelukkig met de plotter gaat dat allemaal goed, maar
de zijwaartse stroom gebiedt ons om ook goed achteruit te kijken. Zoals
gewoonlijk is op dit moment de accu van ons foto-apparaat leeg ! spijtig
Op één mijl van de haven vragen we via de VHF wanneer de
sluis draait, dat zal rond 17u30 zijn, dus leggen we ons nog even vast aan een
meerboei. Samen met 3 andere pleziervaarders varen de sluis in, het is hier
weer anders dan in Zeeland, er staan 2 sluiswachters op de wal die zowel
vrachtschepen als plezierjachten helpen aanmeren, omdat er geen bolders in de
sluismuren zitten. Dat wisten we niet, ze gooiden een werplijn naar beneden
waaraan wij onze meertouwen moesten vastmaken. Gelukkig hebben we lange
lijnen want het verval is hier niet min,
ca. 7 meter toen we arriveerden. De versassing was rustig, niet zoals in
sommige sluizen in Engeland.
Zo arriveren in het Bassin Vauban (een architect die hier
zowat heel de regio verbouwd heeft), waar ineens een zeer felle wind opsteekt.
De havenmeester komt ons tegemoet gevaren, en vraagt om hem te volgen. We
moeten langszij een Franse zeiler, maar willen eerst draaien zodat we met de
neus in de wind zouden liggen. Maar wegens de felle rukwinden mislukt dat
tweemaal, en leggen we ons dan maar met de wind in de kuip naast deze
vriendelijke mensen. Dan begint het te regenen, en dus kunnen we sowieso niet
meer buiten zitten.
We eten aan boord, en zullen morgen de stad verkennen
Ondertussen hebben we reeds enkele grote schepen gezien, en weten we dat de
eerste traject van de Tall Ship Races vanuit St Malo zal vertrekken. Dus er zal
hier de volgende dagen nog één en ander te beleven zijn. Oa. De Alexander Van
Humboldt, de Mir, en de Belgische schepen Antwerp Flyer, Rupel en Tomidi (ex-Rucanor/Côte-dOr)
zullen hier aanmeren.
|