Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    20-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muzikale blokken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    zich bekwamen in het samenspelen met anderen
    samenwerken om een bepaald doel te bereiken
    ervan genieten om bezig te zijn met de dingen die hen omringen om hun expressiemogelijkheden te ontdekken

    inleiding: film 'stomp'
    We bekijken samen het fragment (zie bijlage)
    De leerkracht stelt vragen:
    Wat hebben we gezien?
    Wat hebben we gehoord?

    verwerking: muzikale blokken
    materiaal: houten blokken, bel (of ander instrument door de leerkracht te bedienen)
    voorbereiding: Alle tafels zijn tegen elkaar geschoven in één groot blok. Daarrond de stoelen. 
    In het midden van de tafel pijlen (zie bijlage, eventueel vergroten op A3) 
    Je kan deze activiteit met een halve klasgroep (wissel) of hele doen, als je voldoende stoelen hebt.
    Zouden wij ook muziek kunnen maken met speelgoed uit onze klas? 
    Het oog van de leerkracht valt 'toevallig' op een doos houten blokken.
    De kinderen nemen plaats aan de tafel en krijgen ieder één houten blok. 
    Ze mogen hier even vrij mee experimenteren...
    Oei! Dit klinkt eigenlijk niet zo mooi als op het filmpje. Zullen we eens iets proberen?
    De leerkracht legt uit: als ze het belletje laat horen, zetten de kinderen hun blok bij de linker buur (ze kunnen voor de richting naar de pijlen kijken)
    We proberen dit een keer. Misschien lukt het niet van de eerste keer, dus we herhalen langzaam tot alle leerlingen het systeem begrepen hebben.
    Als de activiteit vlot begint te lopen, kan de leerkracht door sneller op de bel te drukken, het tempo verhogen.

    muzikale blokken voor gevorderden
    Wanneer de vorige activiteit vlot loopt, kan je nieuwe opdrachten geven bv.:
    De kinderen krijgen twee blokken, voor iedere hand één.
    De kinderen tikken tweemaal voor eigen neus en op 'drie' doorgeven
    ...

    Bijlagen:
    pijlen.pdf (95.1 KB)   
    Stomp Live - Part 1 - Brooms.flv (8 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    15-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luisteren doe je zo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    geluiden ervaren en herkennen
    de middelen/handelingen die nodig zijn om goed te kunnen luisteren, benoemen
    reageren op signalen

    inleiding: ik hoor, ik hoor, wat jij niet hoort
    De kinderen zoeken een plaats in de klas. Ze leggen zich neer (rug, buik, zij) en sluiten de ogen.
    Ze krijgen als opdracht om gedurende een minuut te luisteren. Wat horen ze?
    Na de minuut verzamelen we in de kring en mogen de kinderen aan elkaar vertellen wat ze gehoord hebben...

    luisteren doe je zo
    De leerkracht vraagt wat we moeten doen om goed te kunnen luisteren.
    Ze heeft picto's om dit te verduidelijken (zie bijlage)
    1) Als iemand tegen je praat, dan kijk je die aan.
    We doen de test: kinderen sluiten de ogen. 
    De leerkracht vraagt welke kleur ze heeft aangewezen.
    We leren dat gebaar en mimiek het spreken versterkt en ondersteunt.
    2) Je gebruikt je oren, want zonder oren kan je niet luisteren. 
    Probeer maar eens: kinderen houden de handen op de oren terwijl de leerkracht iets fluistert. 
    Heb je dit goed verstaan?
    3) Als je luistert, moet je zelf zwijgen. 
    Ook dit kan je proberen: kinderen zingen een lied, terwijl de leerkracht een opdracht geeft.
    Zou dit lukken?

    luisteren met heel je lichaam
    bij oudere kleuters kan je de afspraken rond luisteren uitbreiden naar heel het lichaam (zie bijlage)
    1) kijken naar de spreker
    2) luisteren naar de spreker
    3) je mond is stil
    4) je handen liggen stil
    5) je voeten staan stil
    6) je draait je lichaam naar de spreker
    7) je hoofd denkt na over wat de spreker zegt
    8) je hart voelt mee met de spreker

    fluisterspel
    De kinderen zitten in de kring. De leerkracht geeft fluisterend een opdracht: ga op één been staan, wijs je neus aan, stap naar de deur, ...
    Fluisterspelletjes bevorderen de luisterhouding van kinderen.

    luisterspel: trommelen
    De kinderen zitten in de kring. We spreken enkele gebaren af: 
    fluit = handen voor de mond, denkbeeldige blokfluit
    gitaar = denkbeeldige gitaar spelen
    trommelen = met de wijsvingers op de knieën tikken
    Het spel begint: de leerkracht zegt één van de afgesproken woorden en de kinderen doen de juiste beweging. De leerkracht doet mee.
    Af en toe doet de leerkracht een foute beweging (vb. 'fluit' en leerkracht trommelt) fopt de kinderen.
    Doen de kinderen de leerkracht na of hebben ze goed geluisterd naar de opdracht?

    Bijlagen:
    luisteren met heel je lichaam.pdf (109.4 KB)   
    picto's luisteren.pdf (61.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:afspraken en regels
    >> Reageer (0)
    11-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.talenten: ik ben knap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doelen
    de kleuters tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen in eigen mogelijkheden
    ze kunnen spreken over ervaringen of gebeurtenissen uit de eigen omgeving
    meedoen met bewegingen tijdens het lied


    inleiding: de klaspop is knap
    materiaal: klein podium, doos of rugzak met allerlei attributen (zie les)
    De klaspop heeft een grote doos meegebracht. Misschien willen de kleuters wel weten wat erin zit?
    De klaspop opent geheimzinnig de doos...(alle talenten komen aan bod)
    Hij haalt er:


    1) ...een tekening uit. De pop vertelt dat hij die gemaakt heeft om de klas te versieren. 
    Hij/zij vraagt of de kleuters ze mooi vinden? (beeld knap)
    2) ...een vergrootglas potje uit. De pop vraagt of iemand weet wat dat is? 
    De pop houdt van de natuur en met dat potje kan hij kleine diertjes beter bekijken.(natuur knap)
    3) ...een vriendenboek uit. De pop toont hoeveel vriendjes hij/zij wel heeft.(sociaal knap)
    4) ...een bal uit. De pop gaat vaak voetballen. Hij/zij zit in een voetbalploeg en iedere zaterdag hebben ze een wedstrijd.(beweeg knap)
    5) ...een dobbelsteen uit. Die is van een spelletje dat de pop thuis heeft. Dat vindt hij/zij leuk, want pop houdt van tellen.(reken knap)
    6) ...prentenboek uit. Het is zijn/haar lievelingsboek. Mama leest het iedere avond voor. 
    Pop vertelt een klein stukje uit zijn boek.(taal knap)
    7) ...een rode neus uit. Soms doet pop graag gek en dan zet hij zijn rode neus op (acteer knap)
    8) ...houten vogelhuisje uit. De pop toont het heel fier aan de kleuters. 
    Hij/zij heeft het samen met papa in elkaar getimmerd. (techniek knap)
    9) ...mini cakejes uit. Die heeft pop zelf gebakken. Misschien lusten de kleuters wel een cakeje? (kook knap)
    10)...microfoon uit. Pop kent een liedje. Hij/zij wil dat graag voor de kleuters zingen.(muziek knap)
    pop zingt het refrein van het super mega knap lied:
    "Ik ben knap, knap, knap,
    super mega knap.
    Ik ben knap en jij bent knap,
    iedereen is knap." (2X)

    Ben jij ook zo knap?
    materiaal: talentenboom, wasknijpers met kenteken of foto
    De kinderen die over hun talent willen vertellen, mogen om de beurt op het podium staan en vertellen waar zij goed in zijn/van houden.
    Een wasknijper met zijn/haar kenteken of foto, wordt aan het overeenstemmende vogelhuisje (zie bijlage) gehangen.

    om af te sluiten: het supermegaknaplied
    lied (in bijlage)
    we beelden het lied mee uit.
    Ik ben knap, knap, knap (duimen vooruit)
    super mega knap (superman gebaar)
    ik ben knap (wijs naar jezelf) jij bent knap (wijs naar een ander)
    iedereen is knap (groot boog boven het hoofd)
    (herhalen)

    Bijlagen:
    super mega knap lied.mp3 (2.9 MB)   
    vogelhuisjes.pdf (890.4 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:jouw talenten
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.elkaar leren kennen: dromenland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doelen
    met zelfvertrouwen iets vertellen
    beurt afwachten bij activiteiten in groep
    zich in een groep voorstellen


    inleiding: we gaan naar dromenland
    De klaspop heeft in zijn rugzak/schooltas een wandelkaart (zie bijlage)
    We bekijken de kaart: het is de kaart naar dromenland.
    De klaspop nodigt de kinderen uit om mee op stap te gaan.
    vers: we gaan naar dromenland = variant op 'we gaan op berenjacht' (zie bijlage)


    droomblaadjes
    materiaal: op een diascherm staat een boom geschilderd (zie foto) 
    aan de boom worden de droomblaadjes gehangen (zie bijlage)
    De leerkracht plukt een blaadje van de boom en leest de vraag voor. Ze stelt de vraag aan een willekeurige leerling.
    Deze beantwoordt de vraag en mag op zijn/haar beurt een blaadje plukken. De leerkracht leest de vraag voor.
    De leerling kiest een klasgenootje aan wie hij/zij de vraag wil stellen.
    Dit wordt herhaald tot iedereen aan de beurt is geweest.

    afronding: snel weer naar huis
    We zijn heel lang in dromenland geweest. Het is al laat en we moeten weer snel naar huis!
    We herhalen het vers in sneltempo in omgekeerde richting.
    Na 'het wuivende gras' volgt de tekst:
    "We zijn weer terug, het is voorbij.
    Nu ken ik jou en jij kent mij.
    Het is wat gek, het is wat raar,
    misschien worden ooit onze dromen waar?"

    Bijlagen:
    droomblaadjes.pdf (467.7 KB)   
    wandelkaart.pdf (889.9 KB)   
    We gaan naar dromenland.pdf (252.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik ben ik
    >> Reageer (0)
    09-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.net hetzelfde: rin tin, dikke spin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    eigenschappen van personen en dieren benoemen
    informatie geven over zichzelf
    verwoorden tot wie ze zich richten
    zich bekwamen in het samenspel met anderen
    samenwerken om een bepaald doel te bereiken

    inleiding: memory spinnen
    De kinderen zitten in de kring. De leerkracht heeft een doos met afbeeldingen van spinnen (zie bijlage)
    De kinderen mogen om de beurt een spinnetje uit de doos nemen.
    We staan allemaal recht en gaan op zoek naar een klasgenoot met dezelfde spin. 
    Hebben ze elkaar gevonden, dan gaan ze naast elkaar zitten in de kring.
    Hoe gaan de leerlingen hierbij te werk: gaan ze lukraak of systematisch naar elkaar op zoek?
    Worden er afspraken gemaakt, gecommuniceerd?

    spinnenweb: net hetzelfde
    materiaal: bol wol
    We hebben dezelfde spinnen gezocht en gevonden.
    Misschien zijn er bij onszelf ook gelijkenissen?
    Geef enkele voorbeelden: dezelfde kleur ogen, een jeansbroek, een bril,...
    De kinderen zitten in een kring op de grond.
    De leerkracht noemt een overeenkomstig kenmerk van zichzelf en een ander kind: "Ik heb een bril op, Joris heeft ook een bril"
    De leerkracht houdt het uiteinde van de bol wol vast, terwijl ze de bol naar Joris werpt. Nu is Joris aan de beurt om een overeenkomst te zoeken: 
    "ik heb ... en ... heeft dat ook".
    De bol wol gaat verder. Zo ontstaat gaandeweg een spinnenweb.
    Vinden de kinderen gemeenschappelijke eigenschappen bij elkaar?

    verwerking: samenwerkingsspel
    materiaal: dikke spin = ballon met woldraad poten
    De kinderen staan recht. Ze houden het 'spinnenweb' stevig vast zodat het niet stuk gaat.
    De leerkracht legt de dikke spin op het web.
    Door het web samen op en neer te bewegen, kunnen we de spin laten dansen.
    Pas op! De spin mag niet van haar web vallen.
    Beleven de kinderen zichtbaar plezier aan deze activiteit?
    Worden er afspraken gemaakt?
    Kunnen de leerlingen samenwerken om de activiteit te doen lukken?
     

    Bijlagen:
    memory spinnen.pdf (301.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zoals de dieren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doelen
    via het muzisch proces zichzelf, de anderen en de wereld beter leren kennen
    zich bekwamen in het samenspel met anderen
    samenwerken om een bepaald doel te bereiken


    inleiding: film samenwerken
    De leerlingen kijken aandachtig naar het filmpje (zie bijlage)
    De leerkracht zegt in deze fase van de activiteit nog niets.


    gesprek over samenwerken
    Wat heb je gezien?
    Hoe hebben de dieren hun probleem opgelost?
    Wat zou er gebeurt zijn als de dieren niet hadden samengewerkt?
    Wie heeft eens hulp nodig gehad?
    De kinderen vertellen vanuit eigen leefwereld/beleving.

    verwerking: samenwerkingsspel
    materiaal: een groot laken en dierenknuffels (of ballen, ballonnen,...)
    De knuffels liggen in het midden van het laken. 
    De kinderen gaan langs de kanten van het laken staan. Ze grijpen het met beide handen vast.
    We bewegen samen het laken op en neer, maar let op! De dieren, ballen, ballonnen, ... mogen er niet af vallen.

    Bijlagen:
    The Power of Union is Strength - Crabs VS Ants VS Penguins Advertisement.mp4 (4 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leiden en volgen: Spiegeltje, spiegeltje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    een eenvoudige bewegingsopdracht met een ander kind uitvoeren
    verschillende lichaamshoudingen en bewegingen nabootsen

    inleiding: verhaal Sneeuwwitje
    De leerkracht vertelt het verhaal aan de hand van een power point (zie bijlage: volgende prent na muisklik)

    spiegeltje, spiegeltje
    De leerlingen krijgen een spiegeltje. Ze mogen op ontdekking gaan in de klas en houden de spiegel in allerlei standen.
    Gaan de kinderen samenwerken of individueel aan de slag?
    Zijn er leiders en volgers?
    Na een afgesproken signaal, verzamelen de leerlingen terug in de kring. Ze bespreken wat ze allemaal gezien hebben.
    Wat hebben ze allemaal gezien in hun spiegel?

    verwerking: spiegelspel
    De kinderen gaan per twee over elkaar staan. De één doet een beweging, de ander is het spiegelbeeld en probeert de bewegingen zo precies mogelijk na te doen.
    Begin met eenvoudige bewegingen op muziek (zie bijlage)
    Halverwege het lied worden de rollen omgekeerd.
    De leerkracht kan ook opdrachten geven zoals: we zijn in het restaurant, we gaan naar de dierentuin, we zijn heel blij, ...

    Bijlagen:
    sneeuwwitje.ppsx (1.2 MB)   
    Tsji Ki Tsja.mp3 (2.3 MB)   
    verhaal Sneeuwwitje.pdf (72.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ruzie maken kan...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    in concrete situaties bedenken en beschrijven hoe een conflict wordt opgelost
    in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar bespreken


    inleiding: gesprek over ruzie maken
    vragen die je aan de kinderen kan stellen:
    Wie heeft al eens een ruzie gezien?
    Wie heeft er zelf al eens ruzie gemaakt?
    Wat gebeurde er precies?
    Wat voelde je toen?
    Waarom voelde je dat?
    Wat deed je daarna?
    Waarom?
    Wie heeft er ook al eens zoiets meegemaakt?
    Met wie kan je ruzie maken?
    ...

    goedmaakposter
    De leerkracht introduceert de goedmaakposter (zie bijlage)
    Ze spreidt de picto's uit, zodat alle kinderen deze kunnen zien (zie bijlage)
    Een leerling kiest een picto uit en legt uit aan de groep waarom hij deze gekozen heeft. (= zijn of haar manier om een conflict op te lossen)
    Een volgende leerling is aan de beurt en doet hetzelfde.
    Niet alle picto's hoeven gekozen te worden. Enkel diegene die voor de klasgroep werken.
    De gekozen picto's worden op de goedmaakposter gekleefd en op een zichtbare plaats in de klas opgehangen.

    afrondend spel: tik tak boem
    materiaal: een bal = de bom
    De kinderen zitten in een kring op de grond. Ze geven een bal door. De bal gaat steeds naar het kind links van de vorige. 
    Buiten de kring staat één leerling die de bom speelt. Hij/zij staat met de rug naar de kring en zegt: 'tik tak, tik tak,...'
    Ondertussen gaat de bal de kring rond. Dan roept de bom 'BOEM!' 
    Het kind dat op dat moment de bal in handen heeft, wordt de nieuwe bom en het spel herbegint...

    Bijlagen:
    goedmaak poster picto's.pdf (233.3 KB)   
    goedmaak poster.pdf (90.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:afspraken en regels
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.basisgevoelens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    eigen gevoelens van angst, blijheid, boosheid of verdriet herkennen, uitdrukken en benoemen
    ervaren dat er verschillende gevoelens zijn

    inleiding: foto's bekijken
    De leerlingen kijken naar foto's van mensen (zie bijlage)
    Ze verwoorden welke emotie ze zien.

    spel: emoties tonen
    1 leerling staat op een podium (bankje, kist).
    Hij/zij beeldt een emotie uit, zonder praten (enkel mimiek)
    De medeleerlingen raden welke emotie ze zien.
    Hoe zie je welke emotie wordt uitgebeeld?
    Zie je dat aan andere dingen dan het gezicht? (lichaamshouding, handen,...)
    Herhalen met andere leerlingen...

    verwerking 1: emoties voelen
    De leerkracht introduceert een emotiebarometer (zie bijlage)
    De leerlingen hangen een wasknijper met foto of kenteken bij de basisemotie die op dat moment van toepassing is.

    verwerking 2: emoties tekenen
    De kinderen tekenen in ieder gezicht een andere emotie: blij, bang, boos en verdriet.




    Bijlagen:
    emotiebarometer.pdf (149.8 KB)   
    emoties tekenen.pdf (108.4 KB)   
    emoties.pdf (247.4 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs