Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kind van de week
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    herkennen en zoeken naar vormen van waarderend reageren op een ander
    beseffen dat sommige kinderen een andere levenswijze hebben dan zijzelf
    Zij beseffen dat bepaalde symbolen (complimentenkaartjes) dienen om boodschappen over te dragen.

    inleiding
    Vaak heb je in de klas 'het kind van de week'. Dit kind staat de hele week in de kijker: mag iets vertellen over zichzelf, mag eerst staan in de rij,...
    Het is fijn dat medeleerlingen mee zoeken naar positieve eigenschappen van dit kind. Hoe doen we dat?

    stap 1
    Geef bij het begin van het schooljaar het lesje: 'een complimentje doet geen zeer' (categorie: ik en de ander)
    Zo leren kinderen wat het is om een compliment te krijgen of te geven.

    stap 2
    materiaal
    fotokader met een foto van het kind van de week. 
    Onder de kader een spaarpot in de vorm van een cadeau. 
    Deze twee dingen moet je wel zelf knutselen. (eventueel sjabloon in bijlage)

    Op maandag wordt 'het kind van de week' gekozen. 
    De medeleerlingen krijgen de taak om gedurende de week eens op te letten waar dit kind goed in is.
    Aanvankelijk zal je dit als leerkracht moeten aanmoedigen, 
    maar gaandeweg het schooljaar zullen de kinderen dit spontaan beginnen doen.

    stap 3
    Op vrijdag verzamelen we in de kring. 
    Terwijl op de achtergrond het complimentenlied speelt (zie bijlage) wordt de doos met complimentenkaarten doorgegeven.
    De kinderen kiezen om de beurt de dikke duim die zij toepasselijk vinden en stoppen deze in de spaarpot bij de fotokader.

    Afhankelijk van hoeveel tijd je hieraan wil besteden kan je de kinderen laten vertellen wat ze gekozen hebben en waarom.

    stap 4
    Het kind van de week mag zijn cadeautjes spaarpot openen en kijken wat de medeleerlingen voor hem/haar gekozen hebben.

    Bijlagen:
    Compliment.mp3 (3.3 MB)   
    complimenten kaartjes.pdf (267.1 KB)   
    sjabloon fotokader.pdf (79.5 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.axenwijzers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    De axenwijzers stimuleren weerbaarheid
    Ze dragen bij aan tolerantie en geven de verantwoordelijkheid terug aan het kind. 

    toelichting materiaal:
    axenwijzers (zie bijlage)
    Op ieder kaartje staat een krachtig zinnetje. Het zinnetje is een korte wijze boodschap aan het kind. 
    Bewust geschreven in de ik-vorm, zodat het kind de zin meteen van zichzelf kan maken. 
    Deze zin kun je in gedachte te houden en geeft kracht. 
    Bij iedere zin staat een bijpassend plaatje van één van de axendieren.  Dit helpt om het zinnetje beter te onthouden.
    De boodschappen zijn troostend, steunend, positief geformuleerd en divers. 

    spel 1
    De Axenwijzers zitten in een doos. Op muziek (zie bijlage) wordt de doos door gegeven. 
    Als het lied uit is, mag het kind dat de doos vast heeft (blind) een Axenwijzer nemen. Dit is de Axenwijzer van de dag (of week)
    Bespreek gedurende de dag of week de Axenwijzer : wanneer zag je het vandaag, waarbij heeft het je geholpen, 
    wanneer had je eraan willen denken,...

    spel 2
    De Axenwijzers zitten in een doos. Op muziek (bijlage volgt) wordt de doos door gegeven. 
    Als het lied uit is, mag het kind dat de doos vast heeft (blind) een Axenwijzer nemen.
    Bedenk samen  een verhaaltje bij de Axenwijzer.

    spel 3
    Kies een Axenwijzer als gespreksstarter voor een lastig onderwerp. 
    vb. een kind dat voortdurend wil vertellen en daarbij anderen onderbreekt. Je kan het kaartje 'leeuw: ik wil graag gehoord worden' nemen.
    Je verwoord de zin en stelt de kinderen de vraag: 
    Is dit fijn? 
    Wat is hier vervelend aan?
    Kunnen we dit oplossen?
    Komen de kinderen zelf op een oplossing, of moet jij hen als leerkracht hierin ondersteunen?
    1) Je kan zorgen voor een klein podium waarop het praatgrage kind mag staan.
    2) een microfoon doorgeven, wie de microfoon heeft is aan het woord
    3) het kind krijgt zijn vertelmoment tijdens de knutsel- of andere activiteit

    spel 4
    Leg de Axenwijzers klaar, laat de kinderen  er beurtelings één kiezen die bij hen past.
    De kinderen leggen hun keuze uit.

    spel 5
    Leg de Axenwijzers klaar, laat de kinderen beurtelings kiezen en geven aan iemand bij wie die past.
    De kinderen leggen hun keuze uit.

    Bijlagen:
    iedereen is anders.mp3 (3 MB)   
    leeuw en kameel.pdf (178.7 KB)   
    pauw en wasbeer.pdf (163 KB)   
    poes en bever.pdf (235.5 KB)   
    schildpad en steenbok.pdf (166.3 KB)   
    uil en havik.pdf (152.6 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:axenroos
    >> Reageer (0)
    05-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.treinreis door emotieland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    met een creatief stem- en taalgebruik expressief reageren en belevenissen uitbeelden.
    alert omgaan met voor hen bestemde audiovisuele boodschappen.
    vertrouwen op hun expressiemogelijkheden en durven hun eigen expressiestijl tonen.
    kunnen bij anderen gevoelens van bang, blij, boos en verdrietig zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.

    treinreis 1 
    Maak met de klas een lange trein (polonaise). 
    Op het lied: een treintje ging uit rijden (zie bijlage) stappen we door de klas.
    De conducteur, die aan de kant staat toont op: 'die deden zo, die deden zo, zie za zo' een emotiepalet (zie bijlage) met bv; verdriet.
    Onmiddellijk wordt iedereen in de trein heel verdrietig en rijdt de trein weer verder, tot de conducteur weer een emotiepalet toont.

    treinreis 2
    Maak met de klas een lange trein (polonaise). 
    Op het lied: treintje gaat vertrekken (zie bijlage) stappen we door de klas.
    De conducteur, die aan de kant staat toont op: 'mijnheer de conducteur doe open die deur uitstappen, instappen snel snel' 
    een emotiepalet met bv; boos.
    Onmiddellijk wordt iedereen in de trein heel boos en rijdt de trein weer verder, tot de conducteur weer een emotiepalet toont.

    Bijlagen:
    bang.pdf (74.7 KB)   
    bezorgd.pdf (72.2 KB)   
    blij.pdf (75.2 KB)   
    boos.pdf (77 KB)   
    gekke bek.pdf (74.5 KB)   
    Hieperdepiep Hoera! - Een Treintje Ging Uit Rijden.mp3 (960.2 KB)   
    treintje gaat vertrekken.mp3 (4.5 MB)   
    verdriet.pdf (74.4 KB)   
    verliefd.pdf (74.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs