doelen
de kleuters tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen in eigen mogelijkheden
ze kunnen spreken over ervaringen of gebeurtenissen uit de eigen omgeving
meedoen met bewegingen tijdens het lied
inleiding: de klaspop is knap
materiaal: klein podium, doos of rugzak met allerlei attributen (zie les)
De klaspop heeft een grote doos meegebracht. Misschien willen de kleuters wel weten wat erin zit?
De klaspop opent geheimzinnig de doos...(alle talenten komen aan bod)
Hij haalt er:
1) ...een tekening uit. De pop vertelt dat hij die gemaakt heeft om de klas te versieren.
Hij/zij vraagt of de kleuters ze mooi vinden? (beeld knap)
2) ...een vergrootglas potje uit. De pop vraagt of iemand weet wat dat is?
De pop houdt van de natuur en met dat potje kan hij kleine diertjes beter bekijken.(natuur knap)
3) ...een vriendenboek uit. De pop toont hoeveel vriendjes hij/zij wel heeft.(sociaal knap)
4) ...een bal uit. De pop gaat vaak voetballen. Hij/zij zit in een voetbalploeg en iedere zaterdag hebben ze een wedstrijd.(beweeg knap)
5) ...een dobbelsteen uit. Die is van een spelletje dat de pop thuis heeft. Dat vindt hij/zij leuk, want pop houdt van tellen.(reken knap)
6) ...prentenboek uit. Het is zijn/haar lievelingsboek. Mama leest het iedere avond voor.
Pop vertelt een klein stukje uit zijn boek.(taal knap)
7) ...een rode neus uit. Soms doet pop graag gek en dan zet hij zijn rode neus op (acteer knap)
8) ...houten vogelhuisje uit. De pop toont het heel fier aan de kleuters.
Hij/zij heeft het samen met papa in elkaar getimmerd. (techniek knap)
9) ...mini cakejes uit. Die heeft pop zelf gebakken. Misschien lusten de kleuters wel een cakeje? (kook knap)
10)...microfoon uit. Pop kent een liedje. Hij/zij wil dat graag voor de kleuters zingen.(muziek knap)
pop zingt het refrein van het super mega knap lied:
"Ik ben knap, knap, knap,
super mega knap.
Ik ben knap en jij bent knap,
iedereen is knap." (2X)
Ben jij ook zo knap?
materiaal: talentenboom, wasknijpers met kenteken of foto
De kinderen die over hun talent willen vertellen, mogen om de beurt op het podium staan en vertellen waar zij goed in zijn/van houden.
Een wasknijper met zijn/haar kenteken of foto, wordt aan het overeenstemmende vogelhuisje (zie bijlage) gehangen.
om af te sluiten: het supermegaknaplied
lied (in bijlage)
we beelden het lied mee uit.
Ik ben knap, knap, knap (duimen vooruit)
super mega knap (superman gebaar)
ik ben knap (wijs naar jezelf) jij bent knap (wijs naar een ander)
iedereen is knap (groot boog boven het hoofd)
(herhalen)
|