doelen
via het muzisch proces zichzelf, de anderen en de wereld beter leren kennen
zich bekwamen in het samenspel met anderen
samenwerken om een bepaald doel te bereiken
inleiding: film samenwerken
De leerlingen kijken aandachtig naar het filmpje (zie bijlage)
De leerkracht zegt in deze fase van de activiteit nog niets.
gesprek over samenwerken
Wat heb je gezien?
Hoe hebben de dieren hun probleem opgelost?
Wat zou er gebeurt zijn als de dieren niet hadden samengewerkt?
Wie heeft eens hulp nodig gehad?
De kinderen vertellen vanuit eigen leefwereld/beleving.
verwerking: samenwerkingsspel
materiaal: een groot laken en dierenknuffels (of ballen, ballonnen,...)
De knuffels liggen in het midden van het laken.
De kinderen gaan langs de kanten van het laken staan. Ze grijpen het met beide handen vast.
We bewegen samen het laken op en neer, maar let op! De dieren, ballen, ballonnen, ... mogen er niet af vallen.
|