Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    12-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.als je vriendjes bent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen en erover praten.
    kunnen bij anderen gevoelens van blij, boos en verdrietig zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.

    inleiding
    We kijken naar het filmpje (zie bijlage) over vriendjes zijn en hoe het niet fijn is om iemand uit te sluiten.

    gesprek
    Aan de hand van de figuren uit het verhaal: hond, poes en kip (zie bijlage), vertellen de kinderen over eigen ervaringen.
    Hebben jullie ook vrienden?
    Heb je al eens iemand uitgesloten?
    Hoe voelt het als je niet mee mag spelen?
    Is dat een fijn gevoel?

    verwerking: vriendendans
    Terwijl het muziekje (zie bijlage) speelt, mogen de kinderen vrij dansen. 
    De leerkracht zegt tijdens het lied een aantal keer: "knuffelen" of "vriendjes zijn". 
    De kinderen zoeken dan iemand op en geven een knuffel aan een medekleuter.


    Bijlagen:
    Als je vriendjes bent.mp4 (5.4 MB)   
    blije kip.jpg (1.4 MB)   
    droevige kip.jpg (1.4 MB)   
    hond.jpg (1.7 MB)   
    Kroelie - Wij zijn vriendjes.mp3 (4.5 MB)   
    poes.jpg (1.6 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    06-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iedereen hoort erbij: kleurdoosherrie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen
    Impressies uiten in een persoonlijke, authentieke creatie en plezier scheppen in het zoeken en vinden
    Genieten van de fantasie, de originaliteit, de creativiteit en de zelfexpressie in 'kunstwerken'

    inleiding
    We kijken naar het filmpje 'kleurdoosherrie' (zie bijlage)
    Waar gaat dit filmpje over?
    Kennen de kinderen het gevoel er niet bij te horen, anders te zijn?
    Hebben ze zelf al eens iemand uitgesloten?
    Hoe voelt het om er niet bij te horen? (boos, verdriet, eenzaam,...)

    verwerking
    Wij zijn allemaal een beetje zoals de doos kleurpotloden: niet in dezelfde kleurdoos, wel in dezelfde klas.
    de leerkracht heeft een grote doos kleurpotloden. De kinderen mogen hun lievelingskleur eruit kiezen.
    In het midden van de kring ligt een groot blad papier.
    Omdat wij ook samen horen, gaan we samen één grote tekening maken, ieder kind een stukje...
    Terwijl de muziek wordt opgezet: zo bijzonder (zie bijlage) mogen de kinderen beurtelings of in kleine groepjes komen tekenen.
    Het resultaat wordt in de klas of de gang opgehangen.

    Bijlagen:
    Digitaal prentenboek - Kleurdoosherrie.mp4 (4.5 MB)   
    Zo Bijzonder.mp3 (2.2 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kind van de week
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    herkennen en zoeken naar vormen van waarderend reageren op een ander
    beseffen dat sommige kinderen een andere levenswijze hebben dan zijzelf
    Zij beseffen dat bepaalde symbolen (complimentenkaartjes) dienen om boodschappen over te dragen.

    inleiding
    Vaak heb je in de klas 'het kind van de week'. Dit kind staat de hele week in de kijker: mag iets vertellen over zichzelf, mag eerst staan in de rij,...
    Het is fijn dat medeleerlingen mee zoeken naar positieve eigenschappen van dit kind. Hoe doen we dat?

    stap 1
    Geef bij het begin van het schooljaar het lesje: 'een complimentje doet geen zeer' (categorie: ik en de ander)
    Zo leren kinderen wat het is om een compliment te krijgen of te geven.

    stap 2
    materiaal
    fotokader met een foto van het kind van de week. 
    Onder de kader een spaarpot in de vorm van een cadeau. 
    Deze twee dingen moet je wel zelf knutselen. (eventueel sjabloon in bijlage)

    Op maandag wordt 'het kind van de week' gekozen. 
    De medeleerlingen krijgen de taak om gedurende de week eens op te letten waar dit kind goed in is.
    Aanvankelijk zal je dit als leerkracht moeten aanmoedigen, 
    maar gaandeweg het schooljaar zullen de kinderen dit spontaan beginnen doen.

    stap 3
    Op vrijdag verzamelen we in de kring. 
    Terwijl op de achtergrond het complimentenlied speelt (zie bijlage) wordt de doos met complimentenkaarten doorgegeven.
    De kinderen kiezen om de beurt de dikke duim die zij toepasselijk vinden en stoppen deze in de spaarpot bij de fotokader.

    Afhankelijk van hoeveel tijd je hieraan wil besteden kan je de kinderen laten vertellen wat ze gekozen hebben en waarom.

    stap 4
    Het kind van de week mag zijn cadeautjes spaarpot openen en kijken wat de medeleerlingen voor hem/haar gekozen hebben.

    Bijlagen:
    Compliment.mp3 (3.3 MB)   
    complimenten kaartjes.pdf (267.1 KB)   
    sjabloon fotokader.pdf (79.5 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    18-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beeldenmuseum
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen:
    tonen een toenemende bedrevenheid in basisbewegingen met betrekking tot de kind-eigen bewegingscultuur.
    kunnen een gepast bewegingsantwoord geven op eenvoudige bewegingsopdrachten, afspraken en regels.
    tonen in diverse bewegingssituaties een variatie aan innerlijk beleven.
    zich inleven in personages en dingen uit de omgeving en deze uitbeelden.

    nachtwaker in het museum
    De kinderen gaan vandaag aan het werk als standbeeld in een beeldenmuseum. Vertel de kinderen wat voor museum dit is. Een museum met dieren, een museum over het circus, een filmmuseum... Overdag moeten de standbeelden ontzettend goed stil staan. Ze mogen niet eventjes krabben of een voet verzetten, maar 's nachts, als de bezoekers naar huis zijn, komen de standbeelden tot leven. Er is alleen één probleem... de chagrijnige nachtbewaker. 
    Alle kinderen gaan als standbeeld in de ruimte staan. De nachtbewaker gaat naar de gang. Wanneer iedereen goed staat, komt de nachtbewaker binnen en loopt door de ruimte. Aan de standbeelden de opdracht om zich te bewegen, een andere houding aan te nemen, even te ontspannen, een stukje te lopen, zónder dat de nachtbewaker dit ziet. Wanneer de nachtbewaker een kind ziet bewegen, is dit kind af en moet aan de kant gaan zitten. Wie houdt dit het langst vol? 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    21-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een complimentje doet geen zeer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doelen
    De kinderen kunnen een gevoeligheid tonen voor de behoeften van anderen
    Ze vertonen de bereidheid om naar elkaar te luisteren en om zich in te leven in een boodschap
    De kinderen kunnen zich inleven in situaties en vanuit eigen verbeelding hierop inspelen


    de complimentendoos
    materiaal: een doos die je kan openen en sluiten als cadeau verpakking
    De leerkracht toont trots het cadeau... Wat zou erin zitten?
    De kinderen geven suggesties:
    nieuw speelgoed voor de klas
    een taart
    ...
    Zullen we eens kijken? De leerkracht opent geheimzinnig de doos...
    De doos is leeg! Oei, wat nu?
    De leerkracht heeft een idee: we gaan zelf iets verzinnen om elkaar cadeau te doen. 
    Ze kijkt rond en zoekt een leerling met een mooi rokje. 
    Ze geeft de doos aan het meisje en zegt: "Ik vind dat jij een mooi rokje aan hebt. Ik schenk je nog een mooie trui." 
    De leerkracht legt uit: 
    Je kan ook iemand kiezen die mooi kan tekenen. Wat zou je die dan cadeau doen? (vb kleurpotloden)
    Je kan ook iemand kiezen die mooi haar heeft. (vb. een kam)
    Laat ook de kinderen iets bedenken...
    Nu begint het spel: het meisje geeft haar doos aan een medeleerling, geeft een compliment en ingebeeld cadeau.
    Dit gaat verder tot iedereen aan de beurt is geweest.

    afronding: complimentenlied
    De leerkracht geeft een compliment: 'Dat hebben jullie goed gedaan! Ik heb er nog een lied over, dat gaan we nu bekijken (of beluisteren)
    We sluiten af met het complimenten lied (zie bijlage)

    Bijlagen:
    Compliment.mp4 (6.5 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    09-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.net hetzelfde: rin tin, dikke spin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    eigenschappen van personen en dieren benoemen
    informatie geven over zichzelf
    verwoorden tot wie ze zich richten
    zich bekwamen in het samenspel met anderen
    samenwerken om een bepaald doel te bereiken

    inleiding: memory spinnen
    De kinderen zitten in de kring. De leerkracht heeft een doos met afbeeldingen van spinnen (zie bijlage)
    De kinderen mogen om de beurt een spinnetje uit de doos nemen.
    We staan allemaal recht en gaan op zoek naar een klasgenoot met dezelfde spin. 
    Hebben ze elkaar gevonden, dan gaan ze naast elkaar zitten in de kring.
    Hoe gaan de leerlingen hierbij te werk: gaan ze lukraak of systematisch naar elkaar op zoek?
    Worden er afspraken gemaakt, gecommuniceerd?

    spinnenweb: net hetzelfde
    materiaal: bol wol
    We hebben dezelfde spinnen gezocht en gevonden.
    Misschien zijn er bij onszelf ook gelijkenissen?
    Geef enkele voorbeelden: dezelfde kleur ogen, een jeansbroek, een bril,...
    De kinderen zitten in een kring op de grond.
    De leerkracht noemt een overeenkomstig kenmerk van zichzelf en een ander kind: "Ik heb een bril op, Joris heeft ook een bril"
    De leerkracht houdt het uiteinde van de bol wol vast, terwijl ze de bol naar Joris werpt. Nu is Joris aan de beurt om een overeenkomst te zoeken: 
    "ik heb ... en ... heeft dat ook".
    De bol wol gaat verder. Zo ontstaat gaandeweg een spinnenweb.
    Vinden de kinderen gemeenschappelijke eigenschappen bij elkaar?

    verwerking: samenwerkingsspel
    materiaal: dikke spin = ballon met woldraad poten
    De kinderen staan recht. Ze houden het 'spinnenweb' stevig vast zodat het niet stuk gaat.
    De leerkracht legt de dikke spin op het web.
    Door het web samen op en neer te bewegen, kunnen we de spin laten dansen.
    Pas op! De spin mag niet van haar web vallen.
    Beleven de kinderen zichtbaar plezier aan deze activiteit?
    Worden er afspraken gemaakt?
    Kunnen de leerlingen samenwerken om de activiteit te doen lukken?
     

    Bijlagen:
    memory spinnen.pdf (301.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leiden en volgen: Spiegeltje, spiegeltje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    een eenvoudige bewegingsopdracht met een ander kind uitvoeren
    verschillende lichaamshoudingen en bewegingen nabootsen

    inleiding: verhaal Sneeuwwitje
    De leerkracht vertelt het verhaal aan de hand van een power point (zie bijlage: volgende prent na muisklik)

    spiegeltje, spiegeltje
    De leerlingen krijgen een spiegeltje. Ze mogen op ontdekking gaan in de klas en houden de spiegel in allerlei standen.
    Gaan de kinderen samenwerken of individueel aan de slag?
    Zijn er leiders en volgers?
    Na een afgesproken signaal, verzamelen de leerlingen terug in de kring. Ze bespreken wat ze allemaal gezien hebben.
    Wat hebben ze allemaal gezien in hun spiegel?

    verwerking: spiegelspel
    De kinderen gaan per twee over elkaar staan. De één doet een beweging, de ander is het spiegelbeeld en probeert de bewegingen zo precies mogelijk na te doen.
    Begin met eenvoudige bewegingen op muziek (zie bijlage)
    Halverwege het lied worden de rollen omgekeerd.
    De leerkracht kan ook opdrachten geven zoals: we zijn in het restaurant, we gaan naar de dierentuin, we zijn heel blij, ...

    Bijlagen:
    sneeuwwitje.ppsx (1.2 MB)   
    Tsji Ki Tsja.mp3 (2.3 MB)   
    verhaal Sneeuwwitje.pdf (72.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en jij
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs