Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    12-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vriendjes zijn: kloddertje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de kinderen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen en erover praten.
    ze kunnen bij anderen gevoelens van blij, boos en verdrietig zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.
    verschillende beeldende, technische middelen aanwenden en samen gebruiken om tot beeldend werk te komen.

    inleiding: verhaal 'Kloddertje'
    We kijken en luisteren naar het verhaal van kloddertje (zie bijlage)
    Kloddertje is een figuurtje dat er niet zo mooi uitziet als de andere figuurtjes. Ze lachen kloddertje uit en willen niet met hem spelen.
    Maar kloddertje kan kunstjes en toont dat hij ook bijzonder is. De andere figuurtjes willen leren wat kloddertje kan. Zo worden ze toch goede vrienden.

    gesprek
    De kinderen vertellen over hun eigen ervaringen over 'samenspelen'

    verwerking: samen schilderen
    duo's vormen: de leerkracht heeft een zakje met puzzelstukken (zie bijlage) de kinderen trekken om de beurt een puzzelstuk uit de zak. 
    Vervolgens gaan ze op zoek naar het kind met het passende puzzelstuk. Dit zijn de duo's voor de schilder activiteit.
    materiaal: afbeelding van 2 silhouetten van kinderen (zie bijlage: vergroten naar A3 formaat)
    De kinderen mogen samen met een vriendje deze silhouetten beschilderen.
    Je kan de duo's ook vrij laten schilderen op een A3 blad. Zo kunnen ze samen een onderwerp en kleurkeuze bespreken.

    Bijlagen:
    kloddertje.mp4 (6.9 MB)   
    puzzelstukken.pdf (73.9 KB)   
    samen schilderen.pdf (200.1 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    06-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.samenwerken: hoepel spelen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine
    Kunnen deelnemen aan vormen van samenwerking
    Het kunnen samenwerken met anderen biedt een onvervangbare kans om van anderen te leren. 

    inleiding
    Tijdens het lied: 'we maken een kringetje' (zie bijlage) vormen de kinderen een kring

    spelvorm 1
    De kinderen staan in een cirkel en geven elkaar handen. Ze mogen de handen tijdens het spel niet loslaten. 
    Tussen twee kinderen wordt een hoepel rond de armen gehangen. 
    Het is de bedoeling dat de hele groep doorheen de hoepel geraakt en dat de hoepel van kind tot kind verder gaat... (zie foto 1)
    Tijdens deze activiteit kan het vrolijk liedje (in bijlage) worden opgezet.

    spelvorm 2
    Er worden 4 à 5 hoepels op de grond gelegd. Iedere hoepel is op één plaats voorzien van gekleurde tape.
    Tijdens het lied 'We maken een kringetje' verdelen de kinderen zich over de verschillende hoepels
    Het is de bedoeling dat de hoepels gedragen worden op de wijsvingers.
    Als het vrolijk melodietje (zie bijlage) wordt opgezet, worden de wijsvingers bewogen zodat de gekleurde tape een toertje doet (zie foto 2)

    spelvorm 3
    De hoepels liggen verspreid over de ruimte. De kinderenlopen vrij rond zolang er muziek is (zie bijlage: vrolijk melodietje). Op het moment dat de muziek stopt, moeten de kinderen zo snel mogelijk in een hoepel gaan staan. Er wordt telkens één hoepel weggehaald. De kinderen moeten met zijn allen proberen om in de overblijvende hoepels te staan. Op het einde zouden alle kinderen in één grote hoepel moeten staan.

    Bijlagen:
    foto 1.jpg (26.2 KB)   
    foto 2.jpg (64.3 KB)   
    vrolijk melodietje.mp3 (1.9 MB)   
    We Maken Een Kringetje.mp3 (456 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    31-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.delen: de olijfboom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen en erover praten.
    kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep.
    kunnen een onderscheid maken tussen geweldloze en gewelddadige oplossingen voor conflicten.

    stap 1
    Toon het filmpje van de olijfboom (zie bijlage).
    Waar gaat het over?
    Twee eekhoorns proberen om ter meeste olijven te eten. Omdat ze bang zijn dat de ander de olijven gaat nemen, beginnen ze te schrokken.
    Ze stellen vast dat dat geen goede manier is om aan eten te komen en ze besluiten daarom de olijven te verzamelen en ze rustig één voor één uit de mand te halen.

    stap 2
    We gaan samen een olijfboom maken (sjabloon boom in bijlage). Zo kunnen we beter onthouden dat we moeten delen met elkaar.
    De leerkracht legt een aantal papieren (half A4) in het midden van de kring. Zorg dat er 2 of 3 blaadjes minder liggen als er kinderen zijn.
    Bij het papier staat een doos wasco's (of kleurpotloden, stiften, ...) en een zestal scharen.
    De kinderen krijgen als opdracht een olijf te tekenen en uit te knippen om op onze olijfboom te kleven.
    De leerkracht wijst daarbij op het materiaal in de kring en zegt dat ze mogen beginnen.
    Observeer als leerkracht hoe de kinderen te werk gaan bij het verdelen van het materiaal:
    - wie deelt uit aan anderen?
    - wie pakt enkel voor zichzelf?
    - worden er door de kinderen onderling afspraken gemaakt of doet ieder zijn eigen ding?
    Ze zullen al snel merken dat er enkele blaadjes papier te kort zijn.
    De leerkracht onderbreekt de activiteit en wijst de kinderen erop dat ... nog geen papier hebben.
    Hoe gaan we dit oplossen? Komen de kinderen zelf tot een oplossing?
    - papiertje in twee scheuren...
    - samen op een blaadje tekenen...
    De leerkracht bewondert de kinderen dat ze dit zo fijn hebben opgelost.
    Ze besluit de olijfboom een plaatsje te geven in de klas (misschien een strategische plaats waar regelmatig conflicten voorkomen: vb bij de automat) 
    Zo worden de kinderen eraan herinnert dat ze speelgoed, ... moeten delen.

    Bijlagen:
    de olijfboom.mp4 (4.5 MB)   
    olijfboom.pdf (353.4 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    18-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.handen en voetenspel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    Met dit spel laat je de kinderen met elkaar kennismaken op een andere, vrij lichamelijke manier. 
    Doordat het binnen een spel plaatsvindt, laten ze hun remmingen even gaan en zo leren ze elkaar pas écht goed kennen!

    het spel
    Zorg voor een open ruimte in je groep. De kinderen staan in het midden. 
    De leerkracht, draait aan het rad met getalbeelden van één tot vier, hand, arm, voet en been (zie bijlage). Ze benoemt het nummer en lichaamsdeel. Bijvoorbeeld: "vier, voeten". De kinderen moeten nu opbreken in groepjes van dat nummer en ervoor zorgen dat de lichaamsdelen elkaar raken. In ons voorbeeld dus groepjes van vier die elkaar met de voeten aanraken. 

    uitbreiding spel
    Je kan het rad recto verso aan elkaar kleven. We draaien de schijf om (zie bijlage 2) Deze versie vraagt meer vertrouwen in elkaar. 
    De aan te raken lichaamsdelen zijn intiemer: buik, rug, hoofd en neus. Verder wordt het spel op dezelfde manier gespeeld.

    Bijlagen:
    handen en voeten rad 2.pdf (117.1 KB)   
    handen en voeten rad.pdf (118.3 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    18-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.paddenstoelendans kaboutertjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de kinderen kunnen tijdens het bewegen rekening houden met plaatsaanduidingen
    de kinderen kunnen een gepast bewegingsantwoord geven op eenvoudige speltaken, bewegingsopdrachten, afspraken en regels.
    kunnen inschatten hoeveel ruimte hun eigen lichaam inneemt.

    fase één
    Voor iedere kleuter is een ronde schijf voorzien (paddenstoel)
    Het muziekje wordt opgezet (zie bijlage), de kinderen stappen rond als kabouters.
    Stopt de muziek, dan gaan ze op een paddenstoel staan.
    Dit wordt enkele keren herhaald...

    fase twee
    per 2 à 3 kinderen een hoepel.
    Spel wordt herhaald. Nu gaan de kinderen per 2 à 3 in een hoepel staan.

    fase drie
    per 5 à 6 kinderen een grote hoepel.
    Spel wordt herhaald. Nu gaan de kinderen per 5 à 6 in een hoepel staan.

    slot
    één rond tafellaken (doormeter 80 cm)
    Spel wordt herhaald. Nu gaan alle kinderen op het laken staan.
    Ze zullen mekaar moeten helpen, tegenhouden en dicht bij elkaar staan om met z'n allen op het laken te geraken.

    Bijlagen:
    Hé Hé Kaboutertjes.mp3 (5 MB)   
    paddenstoel.pdf (64.3 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    20-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muzikale blokken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    zich bekwamen in het samenspelen met anderen
    samenwerken om een bepaald doel te bereiken
    ervan genieten om bezig te zijn met de dingen die hen omringen om hun expressiemogelijkheden te ontdekken

    inleiding: film 'stomp'
    We bekijken samen het fragment (zie bijlage)
    De leerkracht stelt vragen:
    Wat hebben we gezien?
    Wat hebben we gehoord?

    verwerking: muzikale blokken
    materiaal: houten blokken, bel (of ander instrument door de leerkracht te bedienen)
    voorbereiding: Alle tafels zijn tegen elkaar geschoven in één groot blok. Daarrond de stoelen. 
    In het midden van de tafel pijlen (zie bijlage, eventueel vergroten op A3) 
    Je kan deze activiteit met een halve klasgroep (wissel) of hele doen, als je voldoende stoelen hebt.
    Zouden wij ook muziek kunnen maken met speelgoed uit onze klas? 
    Het oog van de leerkracht valt 'toevallig' op een doos houten blokken.
    De kinderen nemen plaats aan de tafel en krijgen ieder één houten blok. 
    Ze mogen hier even vrij mee experimenteren...
    Oei! Dit klinkt eigenlijk niet zo mooi als op het filmpje. Zullen we eens iets proberen?
    De leerkracht legt uit: als ze het belletje laat horen, zetten de kinderen hun blok bij de linker buur (ze kunnen voor de richting naar de pijlen kijken)
    We proberen dit een keer. Misschien lukt het niet van de eerste keer, dus we herhalen langzaam tot alle leerlingen het systeem begrepen hebben.
    Als de activiteit vlot begint te lopen, kan de leerkracht door sneller op de bel te drukken, het tempo verhogen.

    muzikale blokken voor gevorderden
    Wanneer de vorige activiteit vlot loopt, kan je nieuwe opdrachten geven bv.:
    De kinderen krijgen twee blokken, voor iedere hand één.
    De kinderen tikken tweemaal voor eigen neus en op 'drie' doorgeven
    ...

    Bijlagen:
    pijlen.pdf (95.1 KB)   
    Stomp Live - Part 1 - Brooms.flv (8 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)
    09-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zoals de dieren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doelen
    via het muzisch proces zichzelf, de anderen en de wereld beter leren kennen
    zich bekwamen in het samenspel met anderen
    samenwerken om een bepaald doel te bereiken


    inleiding: film samenwerken
    De leerlingen kijken aandachtig naar het filmpje (zie bijlage)
    De leerkracht zegt in deze fase van de activiteit nog niets.


    gesprek over samenwerken
    Wat heb je gezien?
    Hoe hebben de dieren hun probleem opgelost?
    Wat zou er gebeurt zijn als de dieren niet hadden samengewerkt?
    Wie heeft eens hulp nodig gehad?
    De kinderen vertellen vanuit eigen leefwereld/beleving.

    verwerking: samenwerkingsspel
    materiaal: een groot laken en dierenknuffels (of ballen, ballonnen,...)
    De knuffels liggen in het midden van het laken. 
    De kinderen gaan langs de kanten van het laken staan. Ze grijpen het met beide handen vast.
    We bewegen samen het laken op en neer, maar let op! De dieren, ballen, ballonnen, ... mogen er niet af vallen.

    Bijlagen:
    The Power of Union is Strength - Crabs VS Ants VS Penguins Advertisement.mp4 (4 MB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:ik en wij
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs