doelen
eigen gevoelens van angst, blijheid, boosheid of verdriet herkennen, uitdrukken en benoemen
ervaren dat er verschillende gevoelens zijn
inleiding: foto's bekijken
De leerlingen kijken naar foto's van mensen (zie bijlage)
Ze verwoorden welke emotie ze zien.
spel: emoties tonen
1 leerling staat op een podium (bankje, kist).
Hij/zij beeldt een emotie uit, zonder praten (enkel mimiek)
De medeleerlingen raden welke emotie ze zien.
Hoe zie je welke emotie wordt uitgebeeld?
Zie je dat aan andere dingen dan het gezicht? (lichaamshouding, handen,...)
Herhalen met andere leerlingen...
verwerking 1: emoties voelen
De leerkracht introduceert een emotiebarometer (zie bijlage)
De leerlingen hangen een wasknijper met foto of kenteken bij de basisemotie die op dat moment van toepassing is.
verwerking 2: emoties tekenen
De kinderen tekenen in ieder gezicht een andere emotie: blij, bang, boos en verdriet.
|