lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
18-11-2017
taalkoffer: voorwoord
De taalontwikkeling van je kleuter gaat nu hand in hand met zijn sociale en cognitieve ontwikkeling. Met behulp van taal probeert hij greep te krijgen op dingen in zijn werkelijke omgeving en in zijn fantasie.
Tussen 2.5 en 5 jaar vorderen kinderen met reuzenstappen in hun taalontwikkeling. Ze ontdekken heel veel nieuwe woorden die ze zo juist mogelijk willen gebruiken én hun zinnen worden steeds ingewikkelder.
Af en toe ontbreken er enkele woordjes. Maar wanneer de nodige kennis van de taalregels nog even tekortschiet, worden de zinnen met de nodige fantasie en een eigenzinnige logica aan mekaar geregen.
Eens ze een basiswoordenschat onder de knie hebben, krijgen kinderen vlug door dat al die woorden opgebouwd zijn uit verschillende klanken. Taalspelletjes zijn dan ook erg in trek bij kleuters.
De taalkoffer biedt activiteiten rond:
-Spreken
-Voorbereidend lezen
-Taalspelletjes zoals rijmen en spelen met klanken
aangeven naar wie of wat een gegeven verwijswoord verwijst
materiaal
- voor elke speler een speelbord
- 3X20 kaartjes met dierenfiguren: 2 om in de houders van het spelbord te plaatsen + 1 in een zakje waaruit het kind één afbeelding trekt (zie bijlage)
doel van het spel
De kinderen zitten per twee over elkaar.
Beide spelers trekken blind een kaartje met een dier uit het zakje. Ze plaatsen deze op hun bord. Bij aanvang van het spel zijn alle dieren op het bord bovenaan.
De speler stelt een vraag over het dier op het kaartje van zijn medespeler. Deze moet met ja of nee antwoorden. Indien de vraag met nee wordt beantwoord, klapt de vragensteller op zijn bord alle dieren met het gevraagde kenmerk naar beneden. Wordt de vraag met ja beantwoord, dan klapt de speler alle dieren waarop het kenmerk niet aanwezig is naar beneden. Nu gaat de beurt naar de andere speler.
Als een speler denkt te weten welk dier op het kaartje van zijn medespeler staat, mag hij dit raden.
stellen zich vragen bij en reflecteren over taal en taalgebruik in concrete situaties: discrimineren van klanken, woorden
beleven plezier in het gebruiken van taal en het spelen met taal in concrete situaties.
materiaal
- boek met een aantal letters uit het alfabet (zie bijlagen)
- afbeeldingen van voorwerpen of dieren met een verschillende beginletter (zie bijlagen)
doel van het spel
Bij iedere letter staan afbeeldingen van voorwerpen of dieren die met de aangegeven letter beginnen. De kleuter zoekt bij de losse prentjes een voorwerp of dier dat ook met de aangegeven letter begint.
beseffen dat mensen door middel van het schrift boodschappen kunnen vastleggen
beseffen dat bepaalde symbolen (pictogrammen, lettertekens, ...) dienen om boodschappen over te dragen.
materiaal
- alfabet kaart met voor iedere letter een andere achtergrond of 'code' (zie bijlage)
- de letters van het alfabet (te koop bij Action of AVA)
- opdrachtkaarten (zie bijlage)
- luciferdoosjes die per 8 aan elkaar zijn gekleefd om de letters van de woorden in te leggen
doel van het spel
De kleuters ontcijferen de code (a.d.h.v. de alfabet kaart) bij iedere afbeelding op de opdrachtkaart en leggen de letters in de juiste volgorde in de luciferdoosjes.