doelen
met zelfvertrouwen iets vertellen
beurt afwachten bij activiteiten in groep
zich in een groep voorstellen
inleiding: we gaan naar dromenland
De klaspop heeft in zijn rugzak/schooltas een wandelkaart (zie bijlage)
We bekijken de kaart: het is de kaart naar dromenland.
De klaspop nodigt de kinderen uit om mee op stap te gaan.
vers: we gaan naar dromenland = variant op 'we gaan op berenjacht' (zie bijlage)
droomblaadjes
materiaal: op een diascherm staat een boom geschilderd (zie foto)
aan de boom worden de droomblaadjes gehangen (zie bijlage)
De leerkracht plukt een blaadje van de boom en leest de vraag voor. Ze stelt de vraag aan een willekeurige leerling.
Deze beantwoordt de vraag en mag op zijn/haar beurt een blaadje plukken. De leerkracht leest de vraag voor.
De leerling kiest een klasgenootje aan wie hij/zij de vraag wil stellen.
Dit wordt herhaald tot iedereen aan de beurt is geweest.
afronding: snel weer naar huis
We zijn heel lang in dromenland geweest. Het is al laat en we moeten weer snel naar huis!
We herhalen het vers in sneltempo in omgekeerde richting.
Na 'het wuivende gras' volgt de tekst:
"We zijn weer terug, het is voorbij.
Nu ken ik jou en jij kent mij.
Het is wat gek, het is wat raar,
misschien worden ooit onze dromen waar?"
|