Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    05-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.treinreis door emotieland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    met een creatief stem- en taalgebruik expressief reageren en belevenissen uitbeelden.
    alert omgaan met voor hen bestemde audiovisuele boodschappen.
    vertrouwen op hun expressiemogelijkheden en durven hun eigen expressiestijl tonen.
    kunnen bij anderen gevoelens van bang, blij, boos en verdrietig zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.

    treinreis 1 
    Maak met de klas een lange trein (polonaise). 
    Op het lied: een treintje ging uit rijden (zie bijlage) stappen we door de klas.
    De conducteur, die aan de kant staat toont op: 'die deden zo, die deden zo, zie za zo' een emotiepalet (zie bijlage) met bv; verdriet.
    Onmiddellijk wordt iedereen in de trein heel verdrietig en rijdt de trein weer verder, tot de conducteur weer een emotiepalet toont.

    treinreis 2
    Maak met de klas een lange trein (polonaise). 
    Op het lied: treintje gaat vertrekken (zie bijlage) stappen we door de klas.
    De conducteur, die aan de kant staat toont op: 'mijnheer de conducteur doe open die deur uitstappen, instappen snel snel' 
    een emotiepalet met bv; boos.
    Onmiddellijk wordt iedereen in de trein heel boos en rijdt de trein weer verder, tot de conducteur weer een emotiepalet toont.

    Bijlagen:
    bang.pdf (74.7 KB)   
    bezorgd.pdf (72.2 KB)   
    blij.pdf (75.2 KB)   
    boos.pdf (77 KB)   
    gekke bek.pdf (74.5 KB)   
    Hieperdepiep Hoera! - Een Treintje Ging Uit Rijden.mp3 (960.2 KB)   
    treintje gaat vertrekken.mp3 (4.5 MB)   
    verdriet.pdf (74.4 KB)   
    verliefd.pdf (74.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    22-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bang: groot groen griezelmonster
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang, blij, boos of verdrietig zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
    tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen in eigen mogelijkheden.
    impressies uiten in een persoonlijke, authentieke creatie en plezier scheppen in het zoeken en vinden.
    genieten van de fantasie, de originaliteit, de creativiteit en de zelfexpressie in eigen werk.

    het verhaal: groot groen griezelmonster
    vertel het verhaal aan de hand van de presentatie (zie bijlage)

    gesprek
    voer met de kinderen een gesprek over angsten.
    bestaan monsters echt? 
    en spoken, draken, ...

    liedje: gruwelijk eng
    we doen een dansje op het lied van kinderen voor kinderen: gruwelijk eng (zie bijlage) om te ontladen...

    verwerking
    maak je eigen monster.
    op het tekenblad (zie bijlage) staan twee ogen. creëer rond de ogen je eigen monster.
    toon de tekening aan elkaar: zijn de monsters griezelig, grappig, ...

    Bijlagen:
    Gruwelijk eng.mp3 (4.5 MB)   
    monster.ppsx (214.4 KB)   
    tekening monster.pdf (69.7 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    19-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de kleur van emoties
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen bij anderen gevoelens van bang, blij, verdriet en boos herkennen en zich inleven in dit gevoel.
    kunnen bij zichzelf deze gevoelens herkennen en deze op een eenvoudige wijze uitdrukken

    verhaal: de kleur van emoties
    Vertel het verhaal aan de hand van de powerpoint (zie bijlage)
    Monstertje is in de war. Zijn emoties schieten alle kanten uit.
    Daarom besluit hij zijn emoties te vangen in flessen:
    - blauwe tranen van verdriet
    - de gele zon voor vrolijkheid
    - het grijze donkere bos voor angst
    - de rode vlammenzee voor boosheid
    - de groene weide voor rust en geluk
    Als hij weer eens een raar gevoel heeft in zijn buik, dan kan hij in zijn flesjes kijken hoe hij zich voelt.

    verwerking 1: tekenen op muziek
    De kinderen krijgen een grote afbeelding van 'monstertje' (A3) (zie bijlage)
    Er liggen wasco's op de tafel in de kleuren uit het verhaal (rood, geel, groen, blauw en grijs of zwart)
    De muziek (zie bijlage) wordt opgezet. Inhoud van de muziek zijn de 4 basisemoties.
    De kinderen kiezen een wasco uit en tekenen in de buik van monstertje op hun gevoel.

    verwerking2: chaostekening
    In je hoofd is het een wirwar van gevoelens en gedachten. 
    Die chaos gaan we op papier zetten. 
    Zoek een kleur uit, zet de punt van je potlood op papier en begin aan een lange kronkelige lijn. 
    Haal de punt niet van het papier. Rond en recht, hoeken en punten, bibberlijnen en golven, 
    allemaal dwars door elkaar heen, over het hele vel papier. 
    Nu staat de chaos in je hoofd op papier. Maar ook van chaos kan je iets moois maken.
    Alle witte vakjes tussen de lijnen gaan we inkleuren.

    Bijlagen:
    diavoorstelling monster.ppsx (8 MB)   
    Emoties in muziek.mp3 (3.3 MB)   
    kleurplaat monstertje.pdf (76.5 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bang voor de schaduw op 't behang
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
    kunnen bij anderen gevoelens van bang zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.
    weten dat mensen eenzelfde situatie op een verschillende wijze kunnen ervaren en er verschillend kunnen op reageren.

    inleiding
    verhaal: bang voor de schaduw op het behang.
    Vertel het verhaal aan de hand van de powerpoint (zie bijlage) 

    gesprek: bang zijn
    Naar aanleiding van het verhaal kunnen we met de kinderen een gesprek voeren rond bang zijn.
    Waar ben jij bang voor?
    Waar komt die angst vandaan?
    Zijn grote mensen ook wel eens bang?
    Wat doe je als je bang bent?

    verwerking 1: schaduw maken
    De leerkracht zorgt voor een wit doek (diascherm, laken,...)
    Er wordt een spot, lamp op gericht.
    aan de hand van afbeeldingen (zie bijlage) kunnen de kinderen zelf schaduwen proberen te maken.
    Tijdens dit experimenteermoment kan je het lied: 'een beetje bang' (zie bijlage) opzetten...

    verwerking 2: schimmenspel
    De leerkracht zorgt voor een laken, waarachter een spot staat.
    In bijlage vind je figuren die je op karton kan kleven en uitknippen, maar op 'schimmenspel on pinterest' vind je nog veel meer figuren.
    Je kan de kinderen ook zelf figuren laten tekenen en uitknippen op stevig papier.
    Bevestig een stokje aan de figuren en de kinderen kunnen lekker griezelen...

    Bijlagen:
    diavoorstelling bang.ppsx (6 MB)   
    Een beetje bang.mp3 (3.5 MB)   
    schaduw maken.pdf (306.1 KB)   
    schimmenspel.pdf (302.9 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    21-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.emotie: boos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    de kinderen kunnen bij anderen gevoelens herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel
    ze weten dat mensen eenzelfde situatie op een verschillende wijze kunnen ervaren en er verschillend 
    op kunnen reageren
    kunnen de kinderen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen 
    en erover praten

    inleidend verhaal: ik zie het aan je ogen
    Vertel het verhaal aan de hand van de presentatie (zie bijlage) en tekst (zie bijlage)
    Een aandoenlijk en herkenbaar verhaal over een driftkikker die van zijn boosheid af wil, 
    met tips hoe je je emoties onder controle kunt houden.

    verwerking: verkeerslicht
    De leerkracht toont een verkeerslicht met smileys (zie bijlage)
    groen = tevreden, blij
    geel/oranje = niet erg blij, maar alles onder controle
    rood = boos, door het lint gaan
    De leerkracht hangt er een tweede, blanco, verkeersbord naast (zie bijlage)
    Ze toont drie afbeeldingen van kikker (zie bijlage)
    Kunnen de leerlingen die op de juiste plaats hangen op het blanco verkeersbord en beschrijven wat er met kikker gebeurt?
    Kunnen de kinderen reflecteren naar zichzelf en vertellen over een gebeurde situatie?

    vluchtweg introduceren
    Wat zouden we kunnen doen als we echt héél erg boos zijn? De kinderen geven suggesties...
    Misschien willen we eventjes alleen zijn? De leerkracht toont een rustige plek in de klas of gang waar kinderen kunnen 'cocoonen' 
    Dit kan een tentje zijn, een plaats achter een kast, ... 
    De leerkracht stelt voor om het verkeersbord erbij te hangen, zodat de kinderen nog weten waarvoor de afgesproken plaats dient.
    Heb je een kind dat overstuur is, dan zal je dat als leerkracht aanvankelijk moeten begeleiden (kind sturen naar 'time out' zone) 
    Later gaan kinderen dit wellicht spontaan doen.

    slotactiviteit: tekenen op muziek
    materiaal: groot papier, wasco's
    Dit doen we met kleinere groepen. De kinderen krijgen een groot blad papier en kiezen een wasco.
    Op het ritme van de muziek (zie bijlage) tekenen ze op het papier. 
    Je kan ook je eigen muziekkeuze maken zolang er maar een verschil is in tempo en geluidsterkte.

    Bijlagen:
    kikker emoties.pdf (210.5 KB)   
    Peter en de Wolf - Prokofjev.mp3 (8 MB)   
    Presentatie.pdf (4.2 MB)   
    verhaal.pdf (193.2 KB)   
    verkeerslicht blanco.pdf (85.7 KB)   
    verkeerslicht.pdf (85.4 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)
    09-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.basisgevoelens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen doelen
    eigen gevoelens van angst, blijheid, boosheid of verdriet herkennen, uitdrukken en benoemen
    ervaren dat er verschillende gevoelens zijn

    inleiding: foto's bekijken
    De leerlingen kijken naar foto's van mensen (zie bijlage)
    Ze verwoorden welke emotie ze zien.

    spel: emoties tonen
    1 leerling staat op een podium (bankje, kist).
    Hij/zij beeldt een emotie uit, zonder praten (enkel mimiek)
    De medeleerlingen raden welke emotie ze zien.
    Hoe zie je welke emotie wordt uitgebeeld?
    Zie je dat aan andere dingen dan het gezicht? (lichaamshouding, handen,...)
    Herhalen met andere leerlingen...

    verwerking 1: emoties voelen
    De leerkracht introduceert een emotiebarometer (zie bijlage)
    De leerlingen hangen een wasknijper met foto of kenteken bij de basisemotie die op dat moment van toepassing is.

    verwerking 2: emoties tekenen
    De kinderen tekenen in ieder gezicht een andere emotie: blij, bang, boos en verdriet.




    Bijlagen:
    emotiebarometer.pdf (149.8 KB)   
    emoties tekenen.pdf (108.4 KB)   
    emoties.pdf (247.4 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:gevoelens
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs