doelen
zich bekwamen in het samenspelen met anderen
samenwerken om een bepaald doel te bereiken
ervan genieten om bezig te zijn met de dingen die hen omringen om hun expressiemogelijkheden te ontdekken
inleiding: film 'stomp'
We bekijken samen het fragment (zie bijlage)
De leerkracht stelt vragen:
Wat hebben we gezien?
Wat hebben we gehoord?
verwerking: muzikale blokken
materiaal: houten blokken, bel (of ander instrument door de leerkracht te bedienen)
voorbereiding: Alle tafels zijn tegen elkaar geschoven in één groot blok. Daarrond de stoelen.
In het midden van de tafel pijlen (zie bijlage, eventueel vergroten op A3)
Je kan deze activiteit met een halve klasgroep (wissel) of hele doen, als je voldoende stoelen hebt.
Zouden wij ook muziek kunnen maken met speelgoed uit onze klas?
Het oog van de leerkracht valt 'toevallig' op een doos houten blokken.
De kinderen nemen plaats aan de tafel en krijgen ieder één houten blok.
Ze mogen hier even vrij mee experimenteren...
Oei! Dit klinkt eigenlijk niet zo mooi als op het filmpje. Zullen we eens iets proberen?
De leerkracht legt uit: als ze het belletje laat horen, zetten de kinderen hun blok bij de linker buur (ze kunnen voor de richting naar de pijlen kijken)
We proberen dit een keer. Misschien lukt het niet van de eerste keer, dus we herhalen langzaam tot alle leerlingen het systeem begrepen hebben.
Als de activiteit vlot begint te lopen, kan de leerkracht door sneller op de bel te drukken, het tempo verhogen.
muzikale blokken voor gevorderden
Wanneer de vorige activiteit vlot loopt, kan je nieuwe opdrachten geven bv.:
De kinderen krijgen twee blokken, voor iedere hand één.
De kinderen tikken tweemaal voor eigen neus en op 'drie' doorgeven
...
|