Bruno Yammine, Belg en anti-separatist!
Foto
Inhoud blog
  • LLB
  • VRAGEN AAN DE N-VA
  • Nog steeds actueel
  • Nieuw bericht
  • N-VA kondigt daling transfers aan !
  • Brief, gedeeltelijk gepubliceerd in HLN d.d. 15 januari 2012
  • grappig
  • Analyse intéressante (LLB)
  • 'De formatie is dood'
  • Onvoorstelbaar
  • Vervolg
  • Meer gedetailleerde weergave communautaire nota EDR
  • De inhoud van de pre-separatistische nota EDR
  • grafiek
  • Uit LLB d.d. 23 juni 2011. Voor de reste: cordon médiatique................
  • goede tekst in De Tijd
  • Niet slecht van De Gucht
  • Altijd opnieuw: geld en grondgebied
  • VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?
  • Interessante tekst ivm financieringswet en transfers
  • hoegin
  • Belachelijke politici nog eens ten strijde tegen koning, met hulp van
  • Verdacht ...
  • Ongelooflijk toch
  • Brief gepubliceerd in HLN d.d. 29 april 2011
  • Best onderhandelingen (sic) begraven
  • DWAALT B PLUS?
  • Allez, bijna-exit W. Beke: "Il a les mains vides et on tourne en rond"
  • Interessant
  • na meer dan 275 dagen ...
  • Ze weten het zelf niet meer
  • But do we care?
  • Politiek beneden alle peil
  • WERELDVREEMD
  • Bétonner le bétonnage : -)) (257 dagen na de verkiezingen!)
  • DS: de wanhoop nabij
  • Communautair bochtenparcours N-VA
  • 1815
  • De inhoud van de nota
  • Groninger Courant, 9 juli 1790, p. 1
  • AMSTERDAMMER
  • Interessant artikel uit LLB
  • GEEN AFBRAAK SENAAT!
  • Kaart met scholen in het VKN
  • BANAAL NATIONALISME
  • Uitstekende analyse W. Pauli (De Morgen)
  • BHV, Belgen in het buitenland: B.U.B. los over sp.a,VB,LDD,PVDA,PP,CD&V,Groen,RWF!!!
  • Prachtig stuk van Dave Sinardet! (zie vooral door mij aangestipt deel)
  • Reflecties bij deze verkiezingen.
  • CONFEDERALISME IN 15 VRAGEN EN ANTWOORDEN
  • OMTRENT ONWAARHEDEN
  • Wat lezersbrieven...
  • POLITIEK COMPLOT TEGEN MONARCHIE LAG AL IN MAART KLAAR - HEIMELIJK DUBBELSPEL DEHAENE/A. DE CROO
  • GEPUBLICEERD IN D.M. (22 april 2009)
  • IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?
  • DS: wat men al niet leest in de gazet......................
  • COMMUNAUTAIRE NONSENS
  • KAN IEMAND NOG VOLGEN?
  • LEZERSBRIEF IN D.M.
  • EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
  • Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
  • UIT DGB (De Groene Belg) 208
  • ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
  • Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?
  • De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
  • Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
  • Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
  • WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
  • De Kris Peeters zegt het eens goed
  • NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES
  • ONAANVAARDBAAR !
  • B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
  • Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
  • VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE
  • Interessant vraaggesprek met Ceyssens (VLD)
  • David Sinardet maakt brandhout van de Vlaams-nationalistische mythe
  • NOG OVER HET WOESTIJNVIS-FENOMEEN BDW
  • N-VA EN SPELLETJESPROGRAMMA'S
  • De lucide analyse van Dave Sinardet
  • Nationalisten VERLIEZEN zetels tov. 2004
  • Interessante tekst uit LE SOIR
  • B PLUS : EEN SEPARATISTISCHE CLUB
  • WAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME?
  • Interessante tekst
  • EEN INTERPELLATIE
  • WAAR OPEN VLD ECHT VOOR STAAT
  • CAMPAGNE B.U.B. - BRUSSEL !
  • SEPARATISME: WIE GAAT DAT BETALEN?
  • DE WELDADEN VAN HET TAALNATIONALISME
  • TOFFE AFFICHE : -)))
  • DOOD VAN EEN STAATSMAN
  • ABICHT EN POLEN
  • Lezing K.Z.M.
  • NATIONALISME AANVALLEN, NIET DE ANDEREN
  • Brief in DE MORGEN 27/12
  • Gevonden op ... Facebook!
  • LETTRE AU SOIR
  • BRIEF NAAR BERT
  • Een interessant maildebat
  • BelgianJournal
  • De "Gravensteengroep" doet het weer...
  • NIEUWS
  • Mythe "gescheiden" media doorprikt
  • Yves Desmet, ge hebt gelijk.
  • POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME
  • 25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET TAALFEDERALISME
  • POLITIEK EENGEMAAKT BELGIË EVEN TOEKOMSTGERICHT DAN POLITIEKE EU
  • HET NON-PROBLEEM
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Dit werd nog gepubliceerd
  • TAALNATIONALISME EN MORAAL
  • N.a.v. de nieuwe staatshervorming: Brieven naar kranten!
  • Grappig van n.Ga
  • Politicologen
  • Gezondheidszorgen
  • Confederalisme: Wanneer gaan ze het snàppen!?
  • WAAROM BELGIË EN TAALFEDERALISME ONVERZOENBAAR ZIJN
  • HISTORISCHE WORTELS TAALFEDERALISME
  • Kritische bedenkingen bij Nota-Verhofstadt
  • OPINIESTUK IN BRUSSEL DEZE WEEK
  • Virtueel België
  • REUNION?
  • TEWERKSTELLING
  • Opiniestuk gepubliceerd in DE TIJD van 8.01.08
  • ON SE MOQUE DE NOUS
  • ENKELE BEGRIPPEN KRITISCH ONDERZOCHT
  • TAALFEDERALISME
  • CONFEDERALISME
  • BETER BESTUUR?
  • TIENDUIZENDEN OP STRAAT VOOR BELGISCHE EENHEID
  • BELGEN ALLER PROVINCIES, VERENIGT U!
  • TAALPERIKELEN
  • POLITIEKE WIL
  • Regards sur la crise
  • Uitstekend stuk van VRT-journaliste
  • BEDENKINGEN BIJ EEN CRISIS
  • SPLITSING GEZONDHEIDSZORG
  • "Sicko" in België?
  • Brief naar HBVL
  • Brief naar De Standaard
  • ABVV TEGEN REGIONALISERING
  • LETERME II
  • Na 110 dagen politieke crisis
  • Oud-VSA-ambassadeur verdedigt België
  • MOETEN WE ONS HIERAAN VERWACHTEN?
  • Red de solidariteit!
  • CD&V EN NATIONALISME
  • Brief van mij vandaag in Het Laatste Nieuws
  • De VVB valt me zowaar aan!
  • VB verliest nazi-vriendjes
  • DEMOCRATIE IN ALLE TALEN
  • NOG MEER NIEUWS VH ANGELSAKSISCH COMPLOT
  • OMTRENT VB-betoging
  • Goed van onze politie
  • TUSSENKOMST MIEKE VOGELS (GROEN!) nav
  • HET RECHT OM BELG TE BLIJVEN!
  • "openhartig!?"
  • LEZEN EN HERLEZEN...
  • Daar komen de federalisten!
  • OPINIESTUK BPLUS IN LLB
  • IDENTITEIT
  • ALWEER ANGELSAKSISCHE ANTI-BELGISCHE ZEVER (uit "The economist")
  • NATIONALISME IS EEN DODELIJK GIF- (5.09)
  • Walter Zinzen: een verstandig man
  • Ayatollah Bart De Wever
  • nekeer lachen :-)
  • Gelezen in De Morgen
  • BRIEF IN HBVL (31.08)
  • Brief in D.S. (31.08)
  • BRIEVEN NAAR DAGBLADEN
  • Het einde 2.0
  • ONHEILSPROFETIEËN
  • Brief in D.S. (25.08)
  • BRUSSEL TSJECHISCH! (DS 22.08)
  • FORMATEURSNOTA II
  • HOE VB-PROPAGANDA WERKT
  • GOED OM TE HERLEZEN
  • GRAPPIG
  • UIT DE FORMATEURSNOTA
  • WAT WE AL WISTEN: 80% voor nationale eenheid
  • BERICHT
  • TOT (W)ELKE PRIJS?
  • DEHAENE
  • De informateursopdracht
  • ECOLO OVER STAATSHERVORMING
  • Naar een splitsing van arbeidsmarkt, justitie, gezondheidszorgen, mobiliteit en energie?
  • BLOMMAERT: MEEST NATIONALISTISCHE STREEK VAN EUROPA
  • DANK U FEDERALISME: Algemeen bestuur van België te duur
  • VB: HYPOCRIETE PARTIJ
  • BRIEF: EUROPA EN DE SCEPTICI
  • ACLVB: GEEN STAATSHERVORMING
  • "Er komt geen staatshervorming"
  • CV: Laster!?
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Links
  • BPlus
  • Pro Belgica
  • BeCitizen
  • Blokwatch
  • Actua Belgica
  • Unitair: Leuvense studenten tegen separatisme
  • Pavia Groep (unitaire kieskring)
  • Bob Vangeel
  • BUB
  • Duurzaam België
    Rondvraag / Poll
    Wie wil u als premier?
    YVES LETERME
    GUY VERHOFSTADT
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • Nederdaling Heilige leuvense Geest
  • XMET
  • Belgium
  • bruno
  • Nu moet het lukken

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per maand
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 01-2013
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 09-2005
    Foto
    Welkom op mijn blog! Reacties altijd welkom!
    IK SCHRIJF WAT IK DENK
    26-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niet slecht van De Gucht

    Maar zegt u dan ook – naast het laten vallen van de N-VA als die blijven dwarsliggen – een regering zonder een grote staatshervorming?

     

    De Gucht: Wat is dat, een “grote staatshervorming”? Ja, daar is men nu al een jaar over bezig. Een “grote staatshervorming”. Kijk, ik heb niks tegen een staatshervorming, ik ben ook geen nationalist en ik ben ook geen staatsnationalist. Voor mij gaat het hem erover: waar kunt ge de bevoegdheden het beste uitoefenen? Dat is het enige criterium dat geldt. Maar, wat ik wel weet is dat de idee die die “grote staatshervorming” zo populair heeft gemaakt in nogal wat middens is de gedachte: “dan gaat ons dat in Vlaanderen allemaal minder geld kosten”.

     

    Dat is niet waar. Een staatshervorming, dat brengt eigenlijk geen geld op. Hoe zou dat trouwens kunnen? In Congo kunnen ze geld drukken, maar hier kunnen we dat niet. Dus, met andere woorden, een staatshervorming is een herverdeling van het bestaande geld. En als je al met een federale overheid zit die ondergefinancierd is – daar is iedereen het over eens – als dan nog eens meer geld zou moeten gaan naar de regio’s, ja... (verheft stem) Vanwaar komt dat geld dan?? Ofwel komt dat van de schuld, ofwel wordt die federale staat nog armer.

     

    Dus, laat los, die staatshervorming?

     

    De Gucht: De idee dat je de grote problemen die zich nu stellen – namelijk hoe betaalt ge de pensioenen in de toekomst, hoe zorgt ge ervoor dat het tekort op de begroting verminderd wordt, hoe gaat ge uw arbeidsmarkt beter laten werken, hoe stelt ge meer mensen te werk – oplost door een staatshervorming ... dat zijn GEEN LOGISCHE oplossingen die je bereikt VIA EEN STAATSHERVORMING.

     

    Met andere woorden, die heeft men niet nodig?

     

    De Gucht: Men spiegelt de mensen voor dat een staatshervorming – waar ik op zich niks tegen heb – het alleszaligmakende idee is. Dat is niét waar. En ik ben trouwens niet de enige die dat zegt, professor De Grauwe heeft dat ook gezegd, dat alle problemen die ge moet oplossen, daar zult ge eerst en vooral voor moeten besparen. Dat is de grote uitdaging.

     

    Welke financieringswet dat ge nu ook zou kunnen uitvinden he, de eerste tien jaar hebt ge daar geen enkel effect van, want ge gaat moeten krabben om dat geld bijeen te krijgen om de schuld te betalen.

     

    Dus ik onthou: snel een regering, dan maar zonder N-VA en – desnoods – zonder grote staatshervorming? Maar denkt u niet dat u met die uitspraken het onze politici nog moeilijker maakt? Het ratingbureau Fitch heeft ook gezegd dat een grote staatshervorming nodig is om in 2015 een overschot te boeken op onze begroting. Gaat u met uw uitspraken het ons land niet lastiger maken?

     

    De Gucht: Ik heb het verslag van Fitch gelezen. Dat – een staatshervorming – staat daar NIET in. Er zijn politieke partijen die zeggen dat dat daarin staat, maar dat staat er niet in. Wat daar instaat is dat men wacht op een politieke doorbraak, want dat een politieke doorbraak in België nodig is om een aantal besparingen te kunnen doen. MAAR DAT DAAR EEN GROTE STAATSHERVORMING VOOR NODIG IS, DAT STAAT DAAR NIET IN, he. Nu, sommigen hebben dat daarin gelézen – van de partij van mijnheer Bracke trouwens – maar dat staat daar letterlijk NIET in he.

     

    Dus, Fitch heeft geen gelijk of het staat er niet in dat er een grote staatshervorming nodig is?

     

    De Gucht: Wat Fitch zegt is: “ge moet dringend orde op zaken stellen, besparingen doen, ge moet maken dat uw begroting in orde komt en we zijn er niet zeker van dat dat lukt, want jullie slagen er zelfs niet in om een regering te maken”. Dat staat daarin en, ja, iedereen die daar van buiten uit naar kijkt, ziet dat ook, he.

     

    Uw mond houden, dat is geen optie voor u, he mijnheer Degucht?

     

    De Gucht: Maar waarom eigenlijk?

     

    Omdat er anderen zijn die dat wel doen, neem nu Wilfried Martens, die komt zelfs niet praten over de Belgische politiek. Guy Verhofstadt ga je ook nooit op een uitspraak daarover betrappen, Jean-Luc Dehaene die hadden we hier vorige week nog, die lost het op zijn manier op. Als we iets aan hem vragen over de regeringsvorming te zeggen dan antwoordt hij dat hij sinds de verkiezingen afgehaakt heeft.  Hij vindt het niet de rol van zijn generatie om daar commentaar over los te laten. In zijn jongere tijd heeft hij – zo zegt hij – teveel het commentaar van de ouderen op ‘zijn dak gekregen’ over hetgeen wat hij deed dus doet hij er niet aan mee... Dat is uw stijl niet?

     

    De Gucht: Eerlijk gezegd vind ik, dat, als mijn daar zijn mening NIET over zegt, dat getuigen van een tekort aan burgerzin. Zeggen kijk, we laten dat maar over aan diegenen die daarover praten en we zien wel wat er vroeg of laat gebeurt. Ik vind dat een rare houding. Trouwens, ik behoor ook niet tot de generatie van mijnheer Dehaene. Ik vind, eerlijk gezegd, dat ik daar als burger een beetje de plicht heb om te zeggen: “Waar zijn jullie nu eigenlijk mee bezig !? Enfin, waar moet dit naar toe? En trouwens, er is een opiniepeiling geweest, een Europese opiniepeiling – die ernstig gebeurd is – waaruit blijkt dat dat voor 60% van de Belgen ook de eerste vraag is die ze zich stellen; waar moet dat naartoe met die staat? Hoe moet dat hier ooit opgelost geraken? Dus dat mensen die toch wel enige ervaring hebben in de Belgische politiek zeggen: open eens uw ogen! Waar bent u nu eigenlijk mee bezig? Spreekt u niet over FATA MORGANA’S?... Ja, ik vind dat men recht eerst en vooral, maar, ten tweede, ook mijn plicht om dat te doen.

     

    Reyers Laat, zondag, 22 mei 2010

    26-05-2011, 01:42 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    19-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Altijd opnieuw: geld en grondgebied

    Festina lente voor Di Rupo

    Formateur vraagt budgetvoorstellen van 9 partijen

    • http://standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=RJ3ABV47&kanaalid=1597
    • donderdag 19 mei 2011, 05u00

    • Auteur: Isabel Albers
    BRUSSEL - 'Haast je langzaam, zeer langzaam.' Het lijkt wel de lijfspreuk van formateur Di Rupo voor de komende weken. Er is zelfs al sprake van vakantieplannen.
    Van onze redactrice

    Ook al lijkt de kans op een finaal akkoord mét de N-VA zo goed als onbestaand, met een gebetonneerde glimlach ging Elio Di Rupo (PS) gisteren aan de slag als formateur.

    Niet toevallig charmeert hij in zijn eerste contacten twee CD&V-kopstukken: voorzitter Wouter Beke en premier Yves Leterme. Gistermiddag sprak hij de premier over de begroting. Hoe beter Leterme lopende zaken draaiende kan houden, hoe comfortabeler Elio Di Rupo zijn formateursschap kan vervullen.

    Hij wil daarvoor zijn tijd nemen en lijkt potdoof voor de smeekbede van de N-VA om nu snel te gaan. Volgende dinsdag start hij bilaterale gesprekken met de negen partijen. Per mail heeft hij alle negen gevraagd om saneringsvoorstellen voor de overheidsfinanciën. Tegen 2015 moet ons land minstens 17 miljard euro besparen om geen tekorten meer te boeken.

    Aan Leterme vroeg Di Rupo dat hij het monitoringcomité - de werkgroep topambtenaren die de begroting in het oog houdt tijdens lopende zaken - de opdracht zou geven om nieuwe cijfers bijeen te zoeken. Dat duurt 'misschien wel twee weken'.

    Di Rupo wil de besparingsoefening ook al doorvoeren voor 2012, zo verklaarde hij na afloop van de ontmoeting met Leterme. Dat betekent dat die maatregelen al in het najaar goedgekeurd zouden moeten worden. Slaagt men er pas in om vanaf 2013 een saneringspakket op te stellen, dan 'moet de inspanning geleverd worden over drie in plaats van vier jaar en dreigt die ondraaglijk te worden voor de burger'.

    N-VA of niet

    Waar wil Di Rupo naartoe als formateur? Officieel naar een coalitie waar ook de N-VA deel van uitmaakt. Vanmiddag staat er overigens een ontmoeting met Bart De Wever op het programma.

    Maar of Di Rupo daar eigenlijk zelf nog in gelooft, is bijzonder twijfelachtig. N-VA geduldig, heel geduldig losweken van de andere partijen dan maar? Dat pakt (voorlopig) niet. Premier Leterme, zo klonk het in zijn omgeving, herhaalde ook gistermiddag nog eens dat zijn partij niet zonder de N-VA en niet zonder een staatshervorming zou vertrekken in een nieuwe regering. Di Rupo gaf aan de SP.A niet te willen lozen.

    In elk geval gaat Di Rupo de komende weken een nota over de begroting opstellen. Over die nota mogen de negen partijen zich uitspreken.

    Te verwachten valt dat hij daarbij bijzonder veel oog zal hebben voor wat CD&V budgettair verlangt. Dat de manier waarop de PS de overheidsfinanciën wil saneren veraf staat van de zienswijze van de N-VA, is zo klaar als een klontje. Het volstaat om de 1 mei-boodschap van Di Rupo naast verklaringen van de N-VA over de begroting te leggen. 'Sociaal-economisch wil de N-VA inzetten op besparingen en op hervormingen in de sociale zekerheid', klonk het dinsdag in een communiqué.

    De PS hanteert als gouden stelregel dat voor iedere euro besparingen er ook een euro extra inkomsten nodig is. Vijftig procent van het 'gat' opvullen door te besparen, vijftig procent door nieuwe belastingen dus.

    Communautair wil Di Rupo zich zoveel mogelijk baseren op de nota van Wouter Beke. Maar die nota heeft op essentiële knelpunten geen knopen kunnen doorhakken. De wetsvoorstellen over Brussel-Halle-Vilvoorde zijn 'imbuvable' voor Di Rupo en alle Franstalige partijen.

    De voorstellen voor een nieuwe financieringswet blokte Di Rupo af in een brief.

    19-05-2011, 20:10 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    18-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?

    VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?

    De verklaringen van Vlaams “minister-president” Kris Peeters (CD&V) begin april 2011 als zou Brussel “nooit een volwaardig gewest worden”[1], lokten langs Franstalige kant furieuze reacties uit. Eén van de gevolgen was de versnelde omdoping van de Franse gemeenschap tot de zogenaamde “federatie Wallonië-Brussel”.  Daarmee wilden de Franstalige politici aangeven dat Brussel onlosmakelijk verbonden is met het Waals gewest. Het gaat weliswaar om een symbolische daad die geen enkele (grond)wettelijke basis heeft[2]. Onder de symboliek sluimert echter ook een groeiend ongenoegen in Franstalige politieke kringen over de nationalistische radicalisering in de Vlaamse partijpolitiek. Het antwoord daarop, een francofoon nationalisme, is natuurlijk ten gronde fout. Maar het laat wel doorschemeren aan wat een hypothetische Vlaamse republiek zich mag verwachten, mocht het zich, door de blindheid van zijn politieke klasse, in een separatistisch avontuur storten.

    Volgens de nationalisten zijn er nochtans verschillende gegronde redenen om aan te nemen dat Vlaanderen Brussel wel kan behouden indien het onafhankelijk zou worden. Maar kloppen die ook?

    1) Historische rechten?

    Vlaams-nationalisten opperen soms dat Brussel historisch een Vlaamse stad is en dus Vlaanderen toekomt. Allereerst is deze stelling fout. Brussel is historisch een Brabantse stad. Bovendien zijn er andere steden die historisch Vlaams zijn: Rijsel, Duinkerken, Kassel, Dowaai, Atrecht... Gaan die thans Franse steden ook Vlaanderen in de schoot vallen? (Königsbergen was ooit een Duitse stad, net zoals Minsk een Litouwse stad was, waar stoppen zulke redeneringen?). Brussel was ooit wel een Nederlandstalige stad, al is ook dat niet helemaal correct. In Brussel werd een Brabantse streektaal gesproken[3]. Maar belangrijker is dat al deze historische argumenten volkomen waardeloos zijn in het internationale recht. Neem nu het geval van Kosovo: ooit een volledig Servische streek die zelfs tot het spirituele en politieke centrum van dat land uitgroeide. Pas in de 19de eeuw verdrongen de Albanezen de Kosovaren als dominante bevolkingsgroep. Dat neemt niet weg dat Kosovo vandaag de facto onafhankelijk (en de iure door een pak landen – waaronder België ! – als dusdanig erkend wordt) is en dit alles ondanks de Servische claims op een grondgebied dat vandaag voor 92% uit Albanezen bestaat.

    2) Hoofdstad van Vlaanderen?

    Anderen wijzen op het feit dat Brussel (ook) hoofdstad van Vlaanderen[4] is. Nochtans oordeelde het hof van Cassatie al in 1983 dat de Vlaamse gemeenschap niet het recht heeft om een eigen hoofdstad te hebben – die term is enkel toepasselijk voor staten – laat staan een extraterritoriale hoofdstad[5]. De toenmalige Vlaamse executieve heeft dit arrest dan wel naast zich neergelegd door een andere invulling te geven aan de term “hoofdstad”, maar dat verandert niets aan de kern van de zaak.

    3) Wordt de taalgrens automatisch een staatsgrens?

    Sommige nationalisten menen dat bij Vlaamse onafhankelijkheid Brussel zomaar als vanzelf in de schoot van de nieuwe republiek zal vallen[6]. Ze baseren zich hiervoor op het feit dat de taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië een staatsgrens zou worden en dat alles wat binnen dat gebied ligt, Vlaanderen zou toebehoren. Er bestaat nochtans geen enkel precedent waarbij een taalgrens tussen twee min of meer even grote gebiedsdelen plots een staatsgrens wordt, ongeacht de taalgemengde zones. Bovendien loopt er tussen het Vlaams en het Brussels gewest ook een taalgrens. In het internationaal recht geldt het “Uti possidetis”. Kort samengevat komt dat neer dat wat je al hebt, behouden blijft. Anders gezegd: de oude binnengrenzen worden de staatsgrenzen. Sommigen opperen dat Brussel dan ook aan Vlaanderen toekomt, omdat de Vlaamse gemeenschap ook in Brussel bevoegd is. Nochtans beschikken de gemeenschappen niet over een eigen grondgebied. De grondwet laat hierover niet de minste twijfel bestaan. De parlementen van de Franse en de Vlaamse gemeenschap regelen bevoegdheden bij decreet. Die decreten “hebben kracht van wet respectievelijk in het Nederlandse taalgebied en in het Franse taalgebied, alsmede ten aanzien van de instellingen gevestigd in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad die, wegens hun activiteiten moeten worden beschouwd uitsluitend te behoren tot de ene of de andere gemeenschap”[7].

    4) Een kwestie van territoriale eenheid?

    Allemaal goed en wel, hoor je dan zeggen, maar als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal de internationale gemeenschap geen enclaves aanvaarden. Zo komt Brussel dus toch bij Vlaanderen[8]. Het statuut van en- en exclaves werd internationaal gevoelig sedert de kwestie Nagorno-Karabach. Tijdens het Sovjet-tijdperk maakte de oblast Nagorno-Karabach deel uit van de SSR Azerbeidzjan. Nochtans bestond de bevolking eind jaren 80 van de 20ste eeuw uit 75% Armeniërs (een buurland van Azerbeidzjan) en 20% Azerbeidzjani’s. Vanaf 1988 leidden oude nationalistische spanningen tot een burgeroorlog. De meerderheid Armeniërs wenste een aansluiting met het “moederland” en in het machtsvacuüm dat na het einde van de Sovjetunie ontstond, gingen beide landen mekaar te lijf[9]. Vandaag is de regio de facto onafhankelijk, al wordt de republiek Nagorno-Karabach door geen enkel lid van de Verenigde Naties erkend. De controle wordt uitgeoefend door het plaatselijke leger en Armenië, de staat die tijdens de oorlog erin slaagde om gewapenderhand een territoriale link tussen de voormalige oblast en zijn eigen grondgebied te bewerkstelligen, hoewel dit territorium officieel nog steeds deel uitmaakt van Azerbeidzjan.

    Nu is het zo dat er het Vlaams en het Brussels gewest aan elkaar grenzen, hetgeen niet geldt voor het Brussel en het Waals gewest. Omwille van die reden hoor je vaak (en steeds meer) de roep van Franstalige politici om van de “Waals-Brusselse federatie” ook een territoriale eenheid te maken, bijvoorbeeld door een aanhechting van Sint-Genesius-Rode bij Brussel. Het feit dat geen enkele Vlaams-nationalistische partij dit ook maar in overweging neemt bewijst dat zo’n territoriale link inderdaad de definitieve doodsteek zou zijn voor elke Vlaams-Brusselse illusie.

    Nochtans bestaat er vandaag al een soort van territoriale eenheid tussen het Waals en het Brussels gewest. Die wordt gevormd door het tweetalige kies- en gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. De Vlaamse partijen willen die kieskring splitsen om: 1) een taalhomogeen grondgebied te creëren (en-of) 2) de toekomstige staatsgrenzen af te bakenen. Om het tegenovergestelde te bekomen wensen de Franstalige partijen dit niet, tenzij mits compensaties (Brusselse metropolitane gemeenschap, uitbreiding bevoegdheden Franse gemeenschap tot Rand, corridor Wallonië-Brussel, uitbreiding Brussel enz.). Het is dus niet zo dat de Vlaams-nationalisten er zo gerust op zijn dat Brussel zomaar in hun schoot zal vallen, anders zouden ze niet zo hardnekkig ijveren voor de splitsing van BHV en tegen de uitbreiding van hun eigen “hoofdstad”. Anderzijds is het niet zeker dat in geval van een splitsing van BHV en na een eventuele splitsing van België Brussel zomaar deel zal uitmaken van Wallonië. Anders zouden de Franstalige partijen – o.a. situaties als die in de Kaukasus indachtig – niet zozeer ijveren voor (het behoud van) een territoriale eenheid.

    5) Is een splitsing van BHV een garantie op een “Vlaams” Brussel?

    Stel dat het lukt om BHV te splitsen, dan nog is het verre van zeker dat Brussel in de schoot van een hypothetische republiek Vlaanderen zou vallen. Integendeel zelfs, zou je kunnen zeggen, omdat de Vlaamse partijen dan zelf elke dubbelzinnigheid opgeheven hebben door het trekken van een nieuwe staatsgrens: één waardoor Brussel electoraal en (deels) juridisch buiten Vlaanderen valt[10]. Bovendien is er nog de internationale gemeenschap en de EU en die zal van Vlaanderen – indien het tenminste nog deel wil uitmaken van internationale instellingen – een hoge prijs eisen voor een secessie. We denken dan aan een overname van het grootste deel van de staatsschuld, een ratificatie van het Minderhedenverdrag (ironisch genoeg krijgen de Franstaligen in Vlaanderen dan méér taalrechten dan vandaag), grenscorrecties waarbij faciliteitengemeenten verloren gaan (bijv. Voeren) en – als toemaatje – het verlenen van het zelfbeschikkingsrecht aan Brussel. Men kan een ander gewest immers niet ontzeggen wat men zelf hoog aanslaat.

    De Brusselaars zullen dan een paar opties hebben waartussen gekozen kan worden. Sommigen opperen dat Brussel, indien België ophoudt te bestaan, een soort Europees district à la Washington DC zou kunnen worden, beheerd door de EU. Welnu, de Europese Unie is geen staat en zal beslist niet de kosten overnemen van de hoofdstad van een uiteengespatte lidstaat. Die zou dan zeker symbool moeten staan voor het verenigde Europa? Laten we realistisch blijven. Tweede optie: Brussel wordt onder een soort condominium geplaatst van een Vlaamse en een Waalse staat. Vandaag al wijzen de Franstalige partijen binnen België zulk een cobeheer af. Waarom zou bovendien een Belgisch gewest moeten beheerd worden door twee opvolgersstaten, die zelf berusten op geweststructuren? Tenslotte is een onafhankelijk Brussel wellicht economisch onleefbaar (tenzij men de belastingen tot onaanvaardbare hoogten optrekt) en zal de stadsstaat in fine economische toenadering zoeken tot Wallonië (wellicht onder Franse paraplu). Daarbij is het beslist niet uitgesloten dat ook de faciliteitengemeenten (en misschien nog andere perifere steden) tot dit conglomeraat toetreden. De ca. 200.000 Vlaamse pendelaars in Brussel zullen uiteraard daar belasting betalen, wat nog eens een economische aderlating erbovenop betekent voor Vlaanderen...

    Slotsom: in geen enkel realistisch scenario blijft Brussel voor Vlaanderen behouden indien België ophoudt te bestaan. De “historische”, noch de “hoofdstedelijke” rechten weten te overtuigen en wat je niet hebt kan je niet behouden. Door aan de poten van België – zoals BHV – te zagen, knippen de Vlaams-nationalisten (ironisch genoeg) ook de banden met hun eigen hoofdstad (of wat zij zo beschouwen) door. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de toekomstige taalrechten van de Nederlandstalige minderheid in een post-Belgisch scenario. De Franstalige partijen spelen handig in op dit volkomen gebrek aan realiteitszin en geopolitiek inzicht. Maar zelfs de “federatie” “Wallobrux” zal bij de Vlaams-nationalistische partijen de alarmbel niet doen afgaan. Wellicht is hun haat tegenover België dan toch groter dan hun liefde voor Vlaanderen.

     

     

     



    [1] La Libre Belgique, 3 april 2011.

    [2] De Grondwet deelt België in gemeenschappen en gewesten in. De naamsverandering – van Franse gemeenschap naar “federatie Wallonië-Brussel” – vereist een grondwetswijziging. In de praktijk verandert er niets: documenten zullen nog steeds Waals gewest of Franse gemeenschap moeten vermelden, net als dat het geval is langs Vlaamse kant. Overigens, daar spreekt men óók van de oneigenlijke naam “Vlaanderen”, zelfs als het over de Vlaamse gemeenschap in Brussel gaat.

    [3] De verfransing van Brussel is overigens ouder dan de Belgische onafhankelijkheid.

    [4] Geen grondwettelijke term.

    [5] Zie publicatie van het interessante arrest in het Belgisch Staatsblad d.d. 29 september 1983.

    [6] Opmerkelijk is dat het radicale Vlaams Belang, bij monde van voorzitter Valkeniers, die visie niet deelt: “Ten gepaste tijde moet Vlaanderen zijn troeven ten aanzien van Brussel op tafel leggen en de Brusselaars duidelijk maken dat zij, puur rationeel gesproken, er alle (eigen)belang bij hebben om bij Vlaanderen aan te sluiten. Enkel Vlaanderen is in staat om de grote economische en sociale problemen van Brussel op te lossen. Vanzelfsprekend bestaat de mogelijkheid dat Brussel minstens tijdelijk zijn eigen weg gaat. Dit is niet de keuze van het Vlaams Belang, maar het mag onze onafhankelijkheid niet in de weg staan.”,  VALKENIERS, B., “Brussel: debat geopend”, 24 augustus 2009, www.vlaamsbelang.org. Valkeniers erkent dus dat er zal moeten onderhandeld worden en dat de optie dat Vlaanderen Brussel verliest reëel is.

    [7] Art. 127 Belg. Grondwet.

    [8] In Europa zijn er een aantal enclaves (gebieden waarvan het grondgebied volledig omgeven wordt door het grondgebied van een andere staat), zoals bijvoorbeeld San-Marino en Vaticaanstad. Er zijn ook exclaves (gebieden die politiek aan een land toebehoren, maar geografisch er niet aan grenzen) zoals Baarle-Hertog of Kaliningrad (Königsbergen). Dit feit alleen al toont dat zulke entiteiten op zich kunnen bestaan. Het is niet omdat een territorium omgeven wordt door een ander dat het er automatisch deel van uitmaakt (is Zwitserland soms deel van de EU?).

    [9] De oorlog bereikte een hoogtepunt van 1992-1994, waarna een (fragiel) staakt-het-vuren volgde.

    [10] Dat Nederlandstalige Brusselaars niet meer zouden kunnen stemmen op kandidaten uit Halle-Vilvoorde deert blijkbaar niemand.

    18-05-2011, 14:12 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    17-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interessante tekst ivm financieringswet en transfers

    Impasse op een hoopje

    Verzwegen politieke keuzes in de financieringswet

    • dinsdag 17 mei 2011, 05u00
    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=LE3A4NR7

    Fiscale autonomie, progressiviteit, responsabilisering, transparantie: ANDRE DECOSTER vindt dat het debat over de financieringswet soms vervuild wordt door onduidelijkheid en onvolledigheid. Daarom plaatst hij vier punten op de i.
    De verleiding om een antwoord te geven op de vraag wie verantwoordelijk is voor de politieke impasse is groot. Zo is er voor deze krant (‘Veilig aan het handje', DS 13 mei ) geen twijfel: ze wordt veroorzaakt door de onwil van de Franstaligen om ‘op eigen benen te staan'. Geen enkele lezer verwerft inzicht in de huidige politieke impasse door feiten te verwarren met politieke standpunten, of cruciale elementen uit het verhaal weg te laten. Ik wijs daarom op vier opvallende lacunes in deze wel eenzijdige analyse.

    1. Er wordt geen enkele kritische vraag gesteld bij de roep om (nog) meer ‘fiscale autonomie' (d.w.z. dat een overheid meer van haar inkomsten uit eigen belastingen moet halen). Die vraag is nochtans minder vanzelfsprekend dan ze wordt voorgesteld. In Vlaanderen wordt vaak beweerd dat Vlaanderen maar 20 procent van zijn uitgaven financiert uit eigen belastingen. Maar het studiecentrum CERPE van de universiteit van Namen berekende onlangs dat de graad van fiscale autonomie 62 procent bedraagt, als men zich beperkt tot de gewestelijke uitgaven, en rekening houdt met de door de regio's toegekende belastingverlagingen.

    Beide cijfers zijn juist. Maar het illustreert dat je het debat niet vooruithelpt als je de onderliggende politieke keuzes van een berekening niet verheldert. Het Belgisch federalisme verschilt immers van dat van andere federale landen, omdat er bij ons gewesten én gemeenschappen zijn. Enkel gewesten kunnen belastingen heffen. De gemeenschappen hebben geen fiscale bevoegdheid. In principe is dat niet onmogelijk, maar dan moet elke inwoner van het Brussels Gewest zich bekennen tot een van de twee gemeenschappen. Net daarom is de afwezigheid van fiscale autonomie voor de gemeenschappen een duidelijke politieke keuze. Ze wordt niet toevallig betwist door die partijen voor wie de weigering van menig Brusselaar om exclusief tot een van de twee gemeenschappen te behoren, een doorn in het oog is. Nagenoeg nooit wordt aan lezer (of kiezer) uitgelegd welke politieke keuzes er gemaakt worden als men ook aan de gemeenschappen belastingbevoegdheid zou willen geven.

    2. Iemand moet toch eens uitleggen, waarom men, als men dan toch voor meer fiscale autonomie gaat, aan Vlaamse kant zo halsstarrig vasthoudt aan die fameuze split-rate in de personenbelasting. Hoge inkomens betalen gemiddeld meer personenbelasting dan lage inkomens. Dat is de ‘progressiviteit' van de personenbelasting. De meeste economen zijn het erover eens dat herverdeling tussen mensen op het federale niveau moet blijven. Alle negen betrokken partijen onderschreven dat principe bij de gesprekken over de Financieringswet vorige zomer.

    Ofwel is men eerlijk als men dat principe van de handhaving van de progressiviteit onderschrijft, maar dan is er geen reden waarom men niet akkoord zou kunnen gaan met opcentiemen. Ofwel wil men meer, maar dan moet men ook openlijk aan de Vlamingen uitleggen waarom. Wil men misschien de progressiviteit van de personenbelasting verminderen? Het is politiek legitiem fiscale autonomie ook op die manier te willen gebruiken. Maar het is hoog tijd dat er, zowel door politici als journalisten, duidelijkheid geschapen wordt waarover men écht van mening verschilt, in plaats van het publiek voor te houden dat ‘de anderen fout zijn'.

    3. Nog maar eens worden ‘fiscale autonomie' en ‘responsabilisering' op één hoop gegooid. Fiscale autonomie verwijst naar de mate waarin een gewest eigen belastingen ter beschikking heeft (b.v. de verkeersbelasting). Responsabilisering slaat op de vraag of een regio haar inkomsten voldoende ziet stijgen als ze het (economisch) beter doet. Er zit nu al veel responsabilisering in de gewestfinanciering want de dotatie die een gewest krijgt wordt voor 100 procent verdeeld volgens de juste retour-sleutel: wat een gewest krijgt wordt bepaald op basis van wat dat gewest bijdraagt in de personenbelasting (dat geldt niet, of in minder mate voor de dotatie aan de gemeenschappen). Bovendien is de link tussen deze vorm van ‘responsabilisering' en ‘beleid' eerder een akte van geloof dan van sluitende wetenschappelijke evidentie. Ook daarom is de bewering dat een verdere toename van deze vorm van responsabilisering het federale budget ten goede zou komen (Van Cauwelaert in Terzake donderdagavond) uit de lucht gegrepen.

    4. Toen de Vlamingen in 1989 de overgang naar deze verdeelsleutel afdwongen, kwam men overeen dat er, zoals in alle federale landen, een solidariteitselement ingebouwd zou worden. Dat brengt me bij een laatste verwarring in het artikel. De auteur klaagt over gebrek aan transparantie. In tegenstelling tot b.v. in Duitsland zouden we hier niet weten hoe solidair de regio's zijn met elkaar. Dat is manifest onjuist. De Duitse Finanzausgleich slaat op solidariteit tussen Länder zoals die ook in onze Financieringswet bepaald wordt. Het bedrag dat Wallonië en Brussel krijgen via het solidariteitsmechanisme uit de Financieringswet is tot op een eurocent precies bekend (ongeveer 1,1 miljard).

    Dit op één hoop gooien met de studies die de transfers in kaart proberen te brengen op basis van herverdeling tussen personen, is meer dan één brug te ver. Een rijke Vlaming draagt meer bij aan de overheidsinkomsten dan een arme Waal. Dat is ook de bedoeling. Ook een rijke, gezonde, werkende Waal of Brusselaar financiert mee de werkloze, zieke, of gepensioneerde Vlaming. Het gebrek aan transparantie van deze stromen ‘tussen de regio's' volgt uit de aard van die transfers. Ze lopen tussen personen, niet tussen regio's en worden bij mijn weten in Duitsland niet berekend. Een bril opzetten waar die niet voor bedoeld is (m.n. de regionale bril) levert een troebel beeld. Maar het cijfer voor het solidariteitselement uit de Financieringswet is elk jaar en voor iedereen bekend. Zwart op wit.

    ANDRE DECOSTERWie? Hoogleraar economie, KULeuven. Wat? Omdat de discussie over autonomie en transfers tussen de regio's zulke delicate materie is, moet de formulering heel precies zijn. Waarom? Het publiek moet goed weten waarover men écht van mening verschilt, niet enkel horen dat ‘de anderen' het fout voorhebben.

    17-05-2011, 19:49 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    13-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoegin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    13-05-2011, 22:01 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    06-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belachelijke politici nog eens ten strijde tegen koning, met hulp van

    Dit is wel het toppunt. Politici ontbloten de kroon en dus moet de Koning een ceremoniële functie krijgen. Kent de pers dan écht geen schaamte !?

    Morgen dit uitreksel of een ander antiroyalistisch schrijfsel (uit Knack, HNB, DS, GVA/HBVL) te lezen als CITAAT op website N-VA, mark my words !!

    uit DE TIJD van 6 mei 2011:

    http://www.tijd.be/opinie/commentaar/Lintjesdoorknipper.9054439-620.art

    Lintjesdoorknipper

    ‘Ik teken nooit een besluit om naar nieuwe verkiezingen te gaan.’ Dat zinnetje uit het boek ‘Koning zonder land’ van de Wetstraatjournalisten Steven Samyn (De Morgen) en Martin Buxant (La Libre Belgique) deed gisteren heel wat stof opwaaien. Het is wat koning Albert eind vorig jaar moet hebben gezegd in een gesprek met een van de partijvoorzitters.

    Maar waarom die verontwaardiging? Dat de koning en zijn rechterhand Jacques van Ypersele de Strihou te allen prijze nieuwe verkiezingen willen vermijden, is niet zo verwonderlijk. Verkiezingen zouden het koninkrijk België nog meer op zijn grondvesten doen daveren dan het nu al doet. En wie kan het de koning verwijten dat hij zijn troon probeert veilig te stellen?

    Daarbij mag de koning juridisch informeren, adviseren, waarschuwen en beïnvloeden. Hij mag zelfs zeggen dat hij iets niet ziet zitten. Wat hij evenwel niet kan, is ‘nee’ zeggen. Want dan hebben we een nieuwe koningskwestie, zoals destijds toen koning Boudewijn ‘nee’ zei tegen de abortuswet. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat de koning zich echt voor de sporen zal leggen als het parlement zou beslissen om naar nieuwe verkiezingen te gaan.

    Dat hij zoiets heeft laten vallen in een gesprek onder vier ogen, om duidelijk te maken dat er voort moest worden onderhandeld, is wel heel aannemelijk. En dat de koning partij kiest, is ook niet erg, als we het maar niet weten. Maar dat is nu net het probleem: we weten het wel, want de jonge generatie politici veegt haar voeten aan het zogenaamde ‘colloque singulier’ - de geheimhoudingsplicht die geldt voor gesprekken met de koning.

    Het mag allemaal bijzonder absurd lijken, maar door aan de grote klok te hangen wat in het paleis wordt gezegd, door de kroon systematisch te ontbloten, weten we welke politieke keuzes de koning maakt. Waardoor hij meteen ook blootgesteld wordt aan kritiek. En dat is bijzonder gevaarlijk, zeker als de koning in Vlaanderen verweten wordt partij te kiezen voor de Franstaligen. En dat is precies wat er is gebeurd, want het is inmiddels wel duidelijk dat het paleis en de Parti Socialiste samen één politieke strijd tegen de Nieuw-Vlaamse Alliantie voeren.

    Deze aanslepende politieke crisis is daarom ook een crisis van de constitutionele monarchie aan het worden. Het systeem dat bedacht is om de erfelijke monarchie te verzoenen met een parlementaire monarchie vertoont rot, omdat politici niet langer kunnen zwijgen en de koning betrekken bij hun politieke spelletjes en stratego.

    Misschien is al dat theater met de koning echt niet meer van deze tijd, en moeten we naar een nieuw systeem gaan, waarbij de koning en de politiek van elkaar worden losgekoppeld. Een scheiding van staat en koning, waarbij die laatste een puur protocollaire rol gaat spelen. Vive le Roi, de lintjesdoorknipper.


    Een - zo mogelijk - nog miserabeler artikel lazen we in KNACK:

    Albert II, de PS-koning die geen verkiezingen wil

    donderdag 05 mei 2011 om 09u27

    http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/opinie/columns/rik-van-cauwelaert/albert-ii-de-ps-koning-die-geen-verkiezingen-wil/opinie-1195003102482.htm

    Koning Albert liet tijdens zijn voorbije gesprek met koninklijk onderhandelaar Wouter Beke verstaan dat hij hem niet wenst terug te zien voor eind juni, zo beweren insiders. Wat er op neer zou komen dat de regeringsonderhandelingen voorbij de zomer worden getild.
    In hun boek Koning zonder land bevestigen Steven Samyn van De Morgen en Martin Buxant van La Libre Belgique, twee voortreffelijke journalisten, dat koning Albert en zijn kabinetschef Jacques van Ypersele de Strihou de PS-lijn van Elio Di Rupo volgen: te allen prijze nieuwe verkiezingen vermijden. Zoals eerder hier en hier al te lezen was op Knack.be.

    Begin dit jaar al zei PS-voorzitter Di Rupo dat hij en de andere Franstalige onderhandelaars zich in de Kamer zullen blijven verzetten tegen nieuwe verkiezingen. De daarop volgende paleismanoeuvres werkten in die richting.

    Meteen na de verkiezingen van juni 2010 heeft het paleis alles ingezet op Elio Di Rupo en de PS. Daarmee werd de fout herhaald die in 2007 werd gemaakt toen koning Albert en kabinetschef Van Ypersele alles zetten op Didier Reynders en op het falen van Yves Leterme. Naar de gevolgen daarvan zitten we vandaag te kijken.  Albert en zijn entourage weten duidelijk geen raad met de N-VA-factor. Daarom werd Bart De Wever begin oktober vorig jaar de wei ingestuurd als ‘verduidelijker’. ‘Onderhandelaar’ was volgens Di Rupo en de koninklijke entourage te veel eer voor de N-VA-voorzitter. Met die zet had het paleis, geïnspireerd door de PS, geen andere bedoeling dan Bart De Wever in de vangrails te jagen – waarna alles weer in de Belgische plooi zou vallen.

    De Wever mocht dus vooral niet slagen. Daarom ook werd de tekst met diens bevindingen door CDH-voorzitter Joëlle Milquet al afgewezen nog voor het document bij de koning was afgeleverd.  De opeenvolgende peilingen die de electorale vooruitzichten van Bart De Wever steeds rianter voorstellen, zorgen in Laken en omgeving voor grote nervositeit. De handelaars in angst van de Brusselse haute finance, die blijven zwaaien met nakende onheilstijdingen van Standard & Poor’s, doen de rest.  Voor de PS en het paleis komt het er nu op aan de huidige regering in het zadel te houden, ten minste tot oktober 2012, tot de gemeenteraadsverkiezingen. Een plan dat ook premier Yves Leterme aanstaat, want hij hoopt tijdens de komende maanden het electorale tij te kunnen keren.

    En zo wordt koninklijk onderhandelaar Beke dezer dagen aan het lijntje gehouden, niet alleen door Elio Di Rupo, die duidelijk niet opgewassen lijkt tegen zijn taak, maar ook door het paleis.  Dat laatste is een heel gevaarlijk spel dat verstrekkender gevolgen kan hebben voor de monarchie en de toekomst van het land dan de weigering van Alberts broer Boudewijn om de abortuswet te tekenen. Misschien moet een van de vele ministers van staat ten paleize eens gaan uitleggen dat als het hof zich met partijpolitiek inlaat, daar altijd brokken van komen.

    Vive la république! , om maar iets te zeggen.

    06-05-2011, 03:37 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    04-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdacht ...
    Vandaag drie verdachte berichten in verschillende dagbladen gelezen die erop zouden kunnen wijzen dat die taalnationalisten misschien toch "vooruitgaan" (sic).

    1) In Le Soir lazen we vandaag dat Beke een voorstel over BHV (en Brussel) gelanceerd zou hebben. Beke zou een Brussels Metropolitan Re willen creëren, zonder dat de Franse gemeenschap daar evenwel bevoegdheden in zou hebben; inzake de Brusselse ring zou er een in dat kader een intergewestelijk cobeheer komen. BHV zou gesplitst worden, enkel in de zes faciliteitengemeenten zouden de kiezers nog voor Brusselse lijsten kunnen stemmen. Bovendien zou de fameuze omzendbrief-Peeters afgeschaft worden (in de BWHI zou ingeschreven worden dat om de 4 jaar een vraag zou ingediend moeten worden) en zou er een nieuwe manier worden gevonden - na 2012 althans - om de randburgemeesters te verkiezen. Het Brussels gewest zou geherfinancierd worden, zonder evenwel een interne Brusselse staatshervorming door te voeren. De PS meldde dan weer "geen weet" te hebben van zo'n voorstel. De "sfeer zou wel verbeterd zijn".

    2) Inzake de financieringswet, de gezondheidszorgen zouden er convergenties (of vooruitgang) bestaan tussen CD&V en PS. Reden waarom de N-VA op de rem zou gaan staan.

    3) Venenum in cauda. Vergelijk 2 uitspraken van Siegfried Bracke

    Op 27 april jl verklaarde Siegfried Bracke: 'We raken echt nergens. Alles zit muurvast'

    Op 4 mei - een weekje later - zei het dan weer: “Ja, we zijn een beetje dichter bij een akkoord. Er blijft echter nog veel werk voor de boeg”

    (bron: resp De Standaard http://standaard.be/artikel/detail.a...kelid=UD39E6R1 en La Meuse http://www.lameuse.be/actualite/belg...x-870509.shtml)

    A suivre...

    04-05-2011, 21:51 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Foto

    Hoofdpunten blog bobvangeel
  • Verhofstadt III: proficiat!
  • Het heeft eventjes geduurd, ja...
  • VERHOFSTADT IS TERUG!
  • MARS OP BRUSSEL!
  • goe filmke over RON PAUL

    Zoeken in blog


    Zoeken met Google




    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Belgische hart-vlaggen
  • Belgisch Hart-Coeur Belge (drapeaux-vlaggen)

  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs