Inhoud blog
  • rustperiode
  • 23.02.2013 EINDE ZATERDAGWANDELINGEN
  • 09.02.2013 Wandeling 217 KESSEL-LO , 9,5 km; 2.15 uur
  • 12.01.2013 Wandeling 216: SINT-PIETERS-RODE, 10 km; 2.15 uur
  • 29.12.2012 Wandeling 215 BOKRIJK-GENK 9,5 km; 2.15 uur
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    zaterdagwandelingen

    07-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06.05.06 : Wandeling 81 STAVELOT-MALMEDY (GR56 verbinding) 12 km, 2.30 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag minder geluk dan de vorige keer. We missen in TROIS-PONTS ( wegens vertraging van de trein uit Luik ) op enkele minuten na de bus naar STAVELOT.
    Dus maar een uur wachten op de volgende en het parcours tegen een hogere snelheid afleggen.
    De instructies van de buschauffeur brengen ons probleemloos bij de abdij St.-Remacle en op de oever van een kanaaltje dat uitmondt in de Amblève. We blijven geruime tijd langs deze rivier en wanneer we de Eau Rouge dwarsen komen we in een bosgebied. Een boerderijtje, deels in vakwerkbouw, trekt onze aandacht. Het bosweggetje ligt er bijwijlen erg modderig bij en het voert ons af en toe heel dicht bij de Amblève. Dan weer lopen we wat hoger op de flank van de vallei en zien ze in de diepte, rechts van ons, stromen. Aan de overzijde zacht glooiende weilanden.
    Na wat stevig klimwerk belanden we bij een open plek die ons met een bord uitnodigt naar de " Rocher de Warche " boven op de Warcherots, maar geen tijd voor een bezoekje,  we moeten ons ' verloren uur ' goed maken.
    Even later davert het verkeer hoog boven ons op het beton van de E42/A27 voorbij. We lopen een tijdje tussen de autosnelweg en een weide om bij het eerstvolgende bruggetje de Warche over te steken en de autoweg resoluut de rug toe te keren.
    Langs de rand van een bos winnen we langzaam aan hoogte maar steeds is de Warche niet veraf. Wanneer we bij een asfaltweg ( Route de Falise ) komen  zien we in de diepte  het eindpunt van onze tocht liggen. Maar de Route de Falise schijnt eindeloos.
    Tot slot brengt het GR-pad ons toch nog even bij de Warche en leidt ons over de oude Warchebrug ( foto )  naar het centrum van MALMEDY, waar we ruim de tijd krijgen om op de bus te wachten die ons naar Verviers zal brengen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22.04.06:Wandeling 80: SOURBRODT-MALMEDY (GR-56) 14 km 4.15 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De moed zakt ons in de "wandel"schoenen wanneer we in het station Verviers-Centraal  de trein moeten verlaten (wegens werken)  en overstappen op een L-treintje dat ons naar Eupen zal brengen. Pech ! De bus van 9.05 uur halen we niet meer.
    Maar boemeltreintjes kunnen nog uitzonderlijk veel gas geven en mede dankzij een spurtje? van onzentwege redden we nog onze wandeldag.
    Gelukkig hebben we niet voor een tocht door de Venen gekozen want broedende vogels hebben de rode vlag laten hijsen.
    We verlaten de bus in Sourbrodt, laten het kerkje van Ovifat links liggen en richten onze schreden naar de hoogst gelegen burcht van België (500 m). Even  ervoor krijgen we, bij een kapel, de mogelijkheid een kaars te branden (om het geluk dat we vandaag reeds mochten meemaken en andere intenties).
    In ruil voor een gelijkaardige wederdienst  wil een Duits paar wel een foto nemen met het kasteel van Reinhardstein   op de achtergrond. Wunderbar!
    We draaien rond   het kasteel  langs een kapvlakte en krijgen ook nu een fraai beeld van de achterzijde van het imposante gebouw.
    De tocht gaat door weelderige naaldbossen, over enkele forse rotsformaties die uitzicht  bieden over het dicht beboste dal en geregeld  krijgen we ook doorkijkjes op de Warche diep beneden ons.
    Soms moeten we flink stijgen om dan weer steil te dalen  (kenmerk van een GR-pad).
    Op het middaguur heeft men een rustbank, met uitzicht op de omgeving, voor ons neergezet. Ideale plaats om de boterhammetjes boven te halen.
    Omgehakte sparren doen ons even het GR-pad verliezen  en vormen zowat een kwartier lang voor een ware hindernistocht.En alsof onze knieën nog niet genoeg "gepijnigd" werden moeten we in het zicht van Malmedy nog de steile kruisweg afdalen.
    We wachten op de bus op een drukbezet, zonovergoten caféterrasje  op de Place Albert I in Malmedy en genieten er van een biertje en van deze heerlijke tocht.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25.03.06 Wandeling 78 : MORESNET (Capelle)- DRIELANDENPUNT, 13 km, 3.30 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het regent zachtjes wanneer de buschauffeur ons aan de Chapelle van Moresnet afzet. Dus dan maar de regenjas uit de rugzak bovenhalen en aantrekken.
    De rode brievenbus waarlangs de tocht moet aanvangen is gauw gevonden en we zijn gestart. We slingeren ons door het Preuss-woud  tot op 338 meter hoogte en bevinden ons  nu in een gebied dat vóór 1919 nog het zelfstandig staatje Moresnet was en daarna bij België werd ingelijfd. We lopen zelfs geruime tijd op de vroegere grenslijn ( afgebakend met heel wat arduinen grensstenen ) tot we bij de drie grensstenen ( Nederland - België - Duitsland ) of het Drielandenpunt  belanden, dat met zijn 322,5 m het hoogste punt van Nederland is.
    Tijd om voor de tweede maal de regenjas uit te trekken en een foto te schieten. Vanop de hoge " Boudewijn-uitzichttoren " heeft men een prachtig  uitzicht op de omgeving , maar wij trekken over Nederlandse boswegen verder. Holset-Vijlen ligt te schitteren in een lentezon en een tiental windkrachtmolens wenken ons van uit de verte.
    Op het middaguur ( het slaat precies twaalf uur op de toren van de Gemmenich-kerk ) slaan we een praatje met het thuisfront. Wanneer we de spoorlijn Tongeren-Aken dwarsen davert een zwaar geladen goederentrein , getrokken door twee diesellocomotieven , onder ons door. Wat zou die uit Duitsland aanvoeren?
    Intussen hebben we voor de derde maal onze regenkledij bovengehaald, maar wanneer we een half uurtje later in de verte de bus zien naderen schijnt alweer de zon.
    Waarlijk een tocht vol afwisseling.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.03.06 Wandeling 77 : TROIS-PONTS 10 km 3 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van bij de start worden we verwend. Keuze uit twee GR-routes : de 572 ( Salm ) en de 571 ( Ambleve ). Oplossing : starten met de eerste en eindigen met de tweede.
    We belanden onmiddellijk in het bos en bij de Salm. Het smalle voetpad is papperig en glibberig door smeltende sneeuw en het water van de Salm kolkt en bruist dat het een plezier is. Minder plezierig wordt het wanneer, na een half uur, hagel en later sneeuw, ons verplichten onze regenjas boven te halen.  Door de hoge waterstand van de Salm wordt het pad hier en daar overspoeld en moeten we naar hoger uitwijken willen we onze voeten droog houden. Wanneer we het water willen verlaten laat de GR-aanduiding het afweten ( misschien waren de wegmarkeerders danig onder de indruk van de schoonheid van de Salm dat ze het gewoon vergaten ?) Even verder vinden we de aanduidingen gelukkig weer terug.
    Bij het verlaten van het bos op het grondgebied   van Aisomont zwiept de sneeuw ons in het gezicht ( foto ). Een laag van een goede 10 cm belet dat we naar behoren vooruit komen.
    De Tour Leroux ( waarnaar de tocht genoemd wordt ) op 400 meter hoogte is misschien wel ideaal gelegen maar biedt, nu toch , wegens de laaghangende mist, niet het minste uitzicht op de omgeving. Jammer, dus trekken we verder en dalen af naar de startplaats van zowat drie uur geleden.
    Gelukkig is de wachtzaal van het station Trois-Ponts  open èn verwarmd zodat we droog en warm op de trein kunnen wachten.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.02.06 Wandeling 75 : CHENEE-TROOZ GR-route, 14 km 4.30 u.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De aangekondigde werken op de lijn Brussel-Namen, met de daarbijhorende treinvertragingen duwen ons de kant Luik op. De spreuk " de morgenstond heeft goud in de mond " indachtig trekken we kordaat om 8.20 uur vanuit het station van Chenée de stijgende weg op. De rood-witte merktekens van het GR-pad zullen onze wegwijzers zijn. Niettegenstaande de speciale tip in het wandelboekje lopen we eerste paadje links voorbij. Gevolg een 300-tal meter op onze stappen terugkeren.
    We krijgen het traditionele GR-menu voorgeschoteld, t.t.z. steeds maar stijgen en dalen.Zo komen we behoorlijk klimmend ( langs een kruisweg, zijn naam waardig) boven op de heuvel bij de imposante basiliek van Chrèvremont ( foto ). De deur staat gelukkig op een kier wat ons toelaat een kaarsje te branden. En dan maar afdalen naar Chaudfontaine. Geen interesse voor het Casino  of een glaasje heerlijk bronwater want we moeten ons 110 m hoger zwoegen.Tussen de kale boomkruinen door bemerken we reeds ons einddoel : Trooz. Dus dalen, maar ter hoogte van de spoorweg krijgen we nog een onverwachte klim onder de voeten geschoven om een kilometer verder terug bij de spoorweg te belanden, maar nu bij het station van TROOZ.
    Mooie maar lastige tocht.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28.01.06 wandeling 74 NAHTSIEF (Eupen) 10 km 2.30 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij het station van Kortrijk wijst de thermometer -6°C aan. Bij het verlaten van de bus bij de laatste halte voor de Duitse grens meten we nog steeds dezelfde temperatuur maar hebben we er een laag sneeuw van ongeveer 8 cm bij en een heldere zonneschijn.
    Hier hebben we de keuze uit een 4 tal wandelingen. We opteren voor een tocht van 10 km rond het Allgemeines Venn.
    Langs een brede weg trekken we door het unieke Brackvenn. De sneeuw is er platgereden door de 4x4-wagen van de boswachters. Links van ons een D-zone ( alle toegang verboden )en verder rechts de dichtgevroren Eendenpoel. We passeren twee kruisen (Bilfinger- en Arnoldskruis ) en moeten iets verderop bij een kruispunt van wegen links af.
    Nu geen 4x4-sporen meer, wel voetafdrukken   van vroege(re) wandelaars en veel sporen van wild. De sneeuw ligt hier dikker en belemmert het stappen. De weg versmalt en gaat ten slotte over in een paar lange plankenweggetjes. We dwarsen de Getzbach over een houten   bruggetje (mooi plekje - zie foto ) en volgen dan weer een bredere  weg. De laatste kilometer  leidt ons langs plankenweggetjes doorheen het mooie besneeuwde Brackvenn.
    Prachtige wandeling. We zijn de enigen op de bus die ons naar het station van Eupen brengt.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14.01.06 wandeling 73 PLATEAU de HERVE 14 km 4 uur
    We beginnen onze tocht reeds om 8.30 uur aan het station van Nessonvaux. Het belooft een mooie dag te worden, een weinig vorst (houdt de grond hard) en een stralende zon.

    In de omgeving moet er ergens een wandeltocht gepland zijn want we ontmoeten vrij veel  (afzonderlijke) wandelaars. Voor 4/5 deel bestaat ons parcours uit een GR-route, wat inhoudt dat we zowat 3 maal een sterke klim en evenveel steile afdalingen te verwerken krijgen.
    Halverwege lopen we langs een schaduwrijke holle weg door een flinke laag sneeuw. Wanneer we bij het prachtige kerkje van St.-Hadelin met een interieur van 1676 komen blijkt dit jammerlijk genoeg gesloten te zijn.
    De slotafdaling naar Nessonvaux is een ware kuitenbijter met zowat een 100 tal trapjes op ongelijke afstand en verschillende hoogte. Gelukkig vinden we in de omgeving van het station een café om op adem te komen en ons wat op te frissen.
    Tegen 16.15 uur staan we terug in het station van Kortrijk na een wandeling die zeker de moeite loonde. 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds een drietal jaar trekken we met twee 70-plussers om de veertien dagen , de zaterdag, vanuit Kortrijk naar de Ardennen.
    De bedoeling is er een dagwandeling van 10 tot 15 km te maken. Dat houdt ons fit.
    We maken gebruik van trein ( € 4 heen en terug) en het Waalse busvervoer Tec (gratis). ( de aangegeven prijzen gelden alleen voor 65+ sers.)
    De tochten halen we uit: GR-wandelboeken, wandelgidsen en op internet.
    De bedoeling is vanaf 2006 van iedere tocht een kort verslag te brengen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (13 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08.04.2006 Wandeling 79: GRUPONT 14 km 3.30 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25.02.06 Wandeling 76 ROCHEFORT-CHEVETOGNE 13 km 3 uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 15/05-21/05 2017
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 18/12-24/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs