Zeg Ja, tegen de Liefde van ons Heer, Jezus Christus. Say, Yes to The Love of Our Lord Jesus Christ.
09-04-2009
Witte Donderdag Instelling van de H Eucharistie
Over de eerbied voor de Eucharistie
Onze geliefde Paus Benedictus XVI heeft herhaaldelijk en zeer duidelijk aanbevelingen uitgesproken voor een grotere eerbied bij het ontvangen van de H Communie. Door woord en voorbeeld gaf hij te kennen dat het communiceren op de tong zijn voorkeur geniet. Wie het voorrecht heeft bij de heilige Vader te communie te gaan, dient daarbij te knielen. Knielen voor God is een uitnodiging tot eerherstel en tot hernieuwd besef van de goddelijke aanwezigheid in de Eucharistie.
Door het overwegen van enkele uittreksels uit de Boodschap kunnen we onze persoonlijke overtuiging en getuigenis verstevigen.
Bds 17 maart 1977
Jezus zegt: Ik ben echt in de Eucharistie als Ik was in de brandende braamstruik op de Sinaï.
Ik heb Mozes bevolen zijn sandalen uit te doen om Mij te benaderen.
Aangegrepen door vrees en eerbied heeft hij zich van zijn schoeisel ontdaan. Ik ben de Liefde in de Heilige Eucharistie; maar Ik ben ook God altijd! En de mensen benaderen Mij zonder schroom en zonder eerbied.
. . .
De heiligschennissen vermenigvuldigen zich en de onverschilligheid van de gelovigen vormt het hoogtepunt van de verdorven onderrichtingen die zij ontvangen.
. . .
In deze Kerk, die Mij toebehoort, heeft zich een heiligschennend gemis aan eerbied ingeburgerd; er zijn vernieuwingen ingevoerd die Mij doen lijden.
. . .
De onverschilligheid kwetst mijn Hart pijnlijk. Voorwaar, ik zeg u: Ik ben liever overgeleverd in profane handen, die Mij niet kennen daar ligt hun verontschuldiging dan in trotse handen van naamchristenen zonder christelijk hart. Mijn uitverkorenen geven aan deze gebruiken niet toe; als ze naar Mij toekomen, zullen ze zich zoals Mozes van hun schoeisel ontdoen. Ik bedoel dat ze Mij slechts met eerbied en liefde in hun uitwendige en innerlijke houding zullen benaderen.
Bds 7 april 1977
Margeurite zegt: Heer, vandaag voel ik scherper de smart van het oneerbiedig ontvangen van uw Liefde-Sacrament. Ik weet niet waarom ik er zo onder lijd als ik zie hoe lichtzinnig Gij, God van tederheid, wordt behandeld door hen die U alleen geknield zouden mogen benaderen.
Ik denk aan een zin die me ooit trof:
Alleen geknield is de mens echt groot
Maar wie begrijpt dat nog?
Bds 8 april 1977
Jezus zegt: Ik schitter in u met sterkere helderheid, omdat de smart die Mij vermorzelde uw smart geworden is.
Vrees niet te weten wat men Mij aandoet!
Als dit u pijn doet, dan is het omdat ge Me bemint. En daar ge Me bemint, troost ge Mij.
. . .
Zie echter toe of er een smart bestaat, die groter is dan de mijne.
Nooit werd ik zo slecht bemind.
.... . .
Margeurite zegt: Mijn Jezus, ik vermijd zoveel mogelijk U te spreken over de manier waarop men U in de Heilige Communie ontvangt.
Jezus zegt: Mijn kind, Ik breng Leven voor de mensen. Maar ik geef toe: mijn Lichaam wordt ontwijd door de vermetelheid van wie zich de macht toe-eigenen die Ik aan mijn uitverkorenen heb verleend.
Niet-gewijde handen zijn schuldig en zijn niet waardig Mij aan te raken! Voorwaar, Ik zeg u: de verantwoordelijken zullen de heiligschennissen tegen mijn verheven Persoon duur betalen!
Bds 12 juni 1977
Jezus zegt: Mijn kind, Ik herhaal het: uw voedsel is het voedsel van de arme: Ikzelf.
Ik weet me heel klein te maken om in u door te dringen; maar besef goed dat Ik niettemin de Oneindige blijf. Zo Ik onder u blijf, is het om de dreigende Gerechtigheid in te tomen, die klaar staat om in te grijpen omwille van de onnoemelijke beledigingen die Ik in mijn Liefdesacrament onderga.
Neem en eet, dit is mijn Lichaam dat voor u wordt overgeleverd. Dit is het Erfdeel dat Ik u naliet; maar gij verkwist het onder allerlei voorwendsels. In de tabernakels van veel kerken zocht men vergeefs het Wezenlijke dat u doet leven.
Als de mensen het Leven van de wereld verjagen om het door bespottelijke illusies te vervangen, zullen ze zelf weldra als zoutzuilen worden, totaal beroofd van leven en hoop.
Maar gij, mijn trouwe kleine kinderen, vreest niets, want Ik ben met u tot de voleindiging der tijden, en niemand zal een vernietigende kracht over u hebben.
Mijn kind, zet u in, tot aan uw laatste levensadem, om de heilige Eucharistie te doen eerbiedigen. Ge moogt in uw aanwezigheid geen enkel gebrek aan eerbied dulden.
Vestig de aandacht van de volkeren op het ernstig gevaar van een onwetende en bedorven wereld, die mijn werkelijke Aanwezigheid in het heilig Sacrament loochent. Die zonde tegen de Geest kan vanwege de heilige Gerechtigheid van mijn Vader de zwaarste straffen meebrengen voor de mensheid, omdat ze zich schuldig maakt aan deze misdaad van majesteitsschennis. Benader Mij alleen met eerbied.
Wanneer ge tot Mij komt , laat uw zorgen achter en denk alleen aan Mij die op u wacht en die Zich aan u wil geven.
. . .
Kom tot Mij, opdat Ik u helemaal nieuw zou maken met mijn liefde! Moge geen enkele hinderpaal scheiding brengen tussen onze twee zielen die zich verenigen om steeds meer op elkaar te gaan gelijken, tot ze een Eenheid in Liefde vormen.
Bds 31 juli 1981
Margeurite zegt: Jezus is met Lichaam en Ziel tegenwoordig in de Heilige Eucharistie.
Hoe groot is de Nederigheid van een God om zich zo klein te maken in de Tabernakels van de hele wereld.
. . .
Ik denk aan het tekort aan eerbied waarmee men de Oneindige Liefde ontvangt, want ik vraag me toch af: Als God daar stond, vóór mij, goed zichtbaar voor mijn ogen .. zou ik Hem dan durven benaderen, hem vastnemen, hem aanraken?
Oh , nee! Ik zou knielen met het gezicht tegen de grond.
Waarom deze woorden?
Om te bewijzen dat Jezus-Eucharistie weliswaar de Onzichtbare God is maar toch werkelijk God is. Wie durft te twijfelen aan de Werkelijke Aanwezigheid?
Die zondigt tegen de Geest van Liefde en Waarheid!
Het is ook omdat hun ogen slechts de kleine Hostie zien, dat ze niet beseffen dat het God is, die tot hen komt. Dat zouden ze niet doen, indien hun ogen het Lichaam en het Bloed van Christus materieel aanwezig konden stellen.
Ze drijven hun tekort aan besef zo ver dat ze het verheven Lichaam van de Verlosser in hun handen durven nemen!
. . .
Ja , men moet Jezus zijn om de hoogmoed van de mens te kunnen verdragen, die zichzelf tot op het peil van zijn God verheft!
Ik zeg hier, vóór Jezus . Al wat mijn hart aanvoelt!
Hij is God, en als God heeft Hij recht op alle eerbied.
Welnu, mijn hart is gekwetst door de manier waarop men Hem ontvangt; Hij, die wacht om ons met het Brood des levens , met Zichzelf , te voeden!
Bds 28 februari 1979
Jezus zegt: Adem mijn Kracht in opdat Ik u het licht zou geven van wat is! Doordring u helemaal van mijn aanwezigheid en mijn goedheid! Vraag Mij wat ge niet bezit: het gevoel van deze aanwezigheid naastu, in u. Ge hebt zon grote behoefte aan bemoediging; de weg is lang en lastig.
Ik weiger niet Mij aan u te geven.
. . .
Ik ben het sap dat uw lichaam bezielt en uw ziel doet leven. Ik ben in u om u te helpen voluit te leven. Wat kunt ge zonder Mij.
Margeurite zegt: Niets, Heer.
Jezus zegt: Ik houd ervan u te zien in die bewuste onmacht en totale afhankelijkheid van Mij.
Als ge eens wist wat ge allemaal in Mij kunt vinden!
Wees vatbaar voor mijn werking: Ik kom uw ziel met hemels manna voeden. Ge moet veel van het geestelijke en krachtige voedsel eten dat ik u geef.
. . .
En als ge klein genoeg zijt, zal Ik u laten begrijpen dat de Ongrijpbare , de Onmetelijke, uw menselijke grenzen zal verschuiven tot ge Hem met uw vinger kunt aanraken!
Toch zal al wat gij hier beneden van Mij zult weten, altijd maar een deeltje zijn van de kennis van het goddelijk mysterie: van de Drie-eenheid, van de Eucharistie, van mijn duizelingwekkende Liefdedrang naar de te redden zielen.
Kom, vriendin,treed buiten uzelf! Kom Mij ontmoeten in mijn Eucharistie, waar Ik geheel tegenwoordig ben .kom Mij tegemoet in mijn verlangens naar liefde en eenzaamheid binnen in uw hart.
. . .
Kindje, dring dieper door in de onmetelijkheid van mijn goddelijke Liefde . Lijdt ge? Hecht u vast aan Mij en mijn vreugde zal uw lijden verwelkomen om het te ziften en het u doen vergeten. Het teken dat Ik u geef is mijn Eucharistie, mijn uitgestelde Sacrament: het is mijn Menswording en mijn Kruis; het is boete en gebed! Dit is het zegel waarmee Ik mijn uitverkorenen merk! Dit is ook uw wil die één is met de Mijne.
Bds 7 juni 1979
Margeurite zegt: Dit is de wil van Jezus, dit is de wil van de Heilige Vader; dit is de wil die ik altijd heb geëerbiedigd. Want in mijn hart voel ik de smart van de Heiland omdat Hij op veel plaatsen zonder enige eerbied wordt behandeld. Jezus is in mij aanwezig. Hij zegt:
Deze praktijk van de Communie op de hand beledigt me zwaar.
Ze moet dringend afgeschaft worden.
. . .
Wat men u ook moge zeggen, bewaar de zekerheid in u dat ge in de waarheid zijt.
Wie is gehoorzaam? Hij die mijn Wil doet!
Wie is ongehoorzaam? Hij die de richtlijnen van de Paus veronachtzaamt en zijn voorbeeld niet volgt.
Bds 5 april 1979
Jezus zegt: Van mijn volk eis Ik trouw aan de Overlevering; geen valse uitvluchten, geen vernieuwingen, die slechts dienen om de harmonie te verstoren die tussen al mijn kinderen moet heersen. Ik zie hoe mijn volk leeft en hoe het sterft; en mijn ogen wenden zich liefdevol naar de strijders van het laatste uur. Bendes duivelen trekken door de straten met de roep Non serviam ( Ik zal niet dienen). Zij die er niet aan meedoen reageren niet tegen de schanddaden, de afschuwelijke misdaden en zoveel andere zaken. De kinderen zijn geen kinderen meer: vanaf hun prilste jeugd zijn ze besmet door de dwaasheid van deze tijd en door hen waarmee ze in aanraking komen.
Schaar u met vertrouwen achter mijn plaatsbekleder, de opvolger van Petrus. Nooit zal Ik u er een verwijt van maken als ge probeert in eenheid met hem te leven en te denken; want achter hem ben Ik aanwezig en geef onderricht voor de huidige tijden.
Bds 6 april 1979
Margeurite zegt: De Communie? Dat is het probleem dat ik voor U, mijn God, moet benaderen.
. . .
De Communie? Een ernstige zaak, die verdeeldheid tussen uw gelovigen teweegbrengt. Heer, verlicht uw kind. Die vraag , dit verzoek is dringend; het is nodig dat ik het weet. Nederig vraag ik U om een antwoord.
. . .
Jezus zegt: Voor die zaak moet ge u scharen aan de zijde van mijn Plaatsbekleder, mijn enige vertegenwoordiger op aarde. Daag niet uit door overdrijving, maar wees beslist overeenkomstig met wat ge van Mij hebt ontvangen. Zij die niet durven spreken uit schrik voor vergelding behoren Mij niet toe. Voor hen zal Ik geen getuigenis afleggen bij mijn Vader.
De tijd van de beledigingen moet zo spoedig mogelijk een einde nemen. Als ge vertrouwen in mij hebt, zult ge doen wat Ik u zal ingeven.
Margeurite zegt: Ik herhaal u Heer: wat wilt Ge dat ik doe?
Jezus zegt: Wees niet schijnheilig. Laat allen zien wat ge zijt. Waarschuw de verantwoordelijken van het Legioen.
Doe het tactvol, maar het is nodig dat ze begrijpen dat elke Kleine Ziel, waar ze verantwoordelijk voor zijn, het voorbeeld moet geven. Moge uw eigen voorbeeld de liefdevonk zijn die de wereld van de Kleine Zielen zal ontvlammen, die u als voorbeeld nemen. Ik vertrouw u deze taak toe. Ge zult ze vervullen omdat Ik in u een kracht heb gelegd om op te treden en niemand mag daar tegen ingaan zonder Mij te beledigen.
China arresteert ondergrondse bisschop geplaatst: donderdag, 2 april 2009, 9.05 uur
De Chinese politie heeft begin deze week mgr. Julius Jia Zhiguo gearresteerd, bisschop van het ondergrondse katholieke bisdom Zhengding in de provincie Hebei. Dat meldt AsiaNews. De arrestatie vond plaats op het moment dat in het Vaticaan een zitting plaatsvond van de Plenaire Commissie voor de Kerk in China.
Dinsdagmiddag rond vier uur stopten twee politieautos voor het huis van de 74-jarige bisschop. Vijf agenten namen de bisschop mee naar ene onbekende plaats. De gelovigen maken zich grote zorgen over de gezondheidstoestand van hun bisschop. Die is erg slecht als gevolg van eerder verblijf in de gevangenis en door ouderdom.
Mgr. Jia heeft jarenlang gevangen gezeten, veelal in isolatie. Tijdens deze periode heeft de politie geprobeerd hem te hersenspoelen en hem te dwingen over te gaan tot de regimegetrouwe Kerk, de Chinees Patriottische Vereniging.
De arrestatie is volgens het goed geïnformeerde AsiaNews ingegeven door de onderhandelingen in het Vaticaan die als doel hebben de officiële en de ondergrondse Kerk in Hebei te verzoenen. In de provincie leeft de grootste concentratie katholieken.
Maanden geleden verzoende de bisschop van het officiële bisdom Shijiazhuang, mgr. Jang Taoran, zich met de Heilige Stoel. Hij stemde in, op aanwijzing van het Vaticaan, samen te werken met bisschop Jia Zhiguo, van wie hij hulpbisschop zou worden. Bisschop Jia zou de feitelijke bisschop worden hoewel hij ook bisschop van de ondergrondse Kerk zou blijven en geen erkenning had van de regering.
De twee bisschoppen hebben elkaar regelmatig gesproken en waren bezig met een gezamenlijk pastoraal plan. Maar zodra de Chinees Patriottische Vereniging er lucht van kreeg werden hun ontmoetingen verboden en werden beiden onder permanent politietoezicht geplaatst. Volgens sommige lokale bronnen zou de politie bisschop Jia hebben gezegd dat deze eenheid verkeerd is omdat deze door een buitenlandse macht, het Vaticaan, wordt verlangd. Als er eenheid moet zijn, komt dit van de regering of vanuit de Patriottische Vereniging.
Toen mgr. Jia weigerde over te gaan tot de officiële Kerk werd hij uitgelachen en werd hem te verstaan gegeven dat hij zou worden vervangen. Voor hem was het tijd om met pensioen te gaan, want je bent ziek.
De bijeenkomst in het Vaticaan wordt vandaag afgesloten. Doel was het bespreken van de punten die paus Benedictus XVI noemt in zijn brief aan de Chinese katholieken van zomer 2007. Daarin roept hij beide Kerken op zich te verzoenen. Ook noemde hij de idealen en de structuur van de Patriottische Vereniging onverenigbaar met het katholieke geloof omdat het streeft een onafhankelijke nationale Kerk, onafhankelijk van het Vaticaan. (KN)
China pakt ondergrondse Kerk aan geplaatst: donderdag, 2 april 2009, 15.30 uur
China pakt de ondergrondse katholieken de laatste dagen keihard aan. De vervolging hangt samen met gesprekken ten Vaticane die tot meer eenheid moeten leiden met de gelovigen van de Chinees Patriottische Vereniging, de officiële, staatsgecontroleerde Kerk.
Volgens AsiaNews worden in de provincie Hebei, waar de grootste concentratie katholieke woont, zelfs eenvoudige kerkgangers vervolgd. Enkele dagen geleden is de 55-jarige priester Paul Ma uit Dung Lü, samen met enkele kerkgangers opgepakt omdat hij de Heilige Mis opdroeg. Voor zijn gezondheid wordt gevreesd vanwege het zwakke hart van de priester.
De politie is extra alert omdat rond deze tijd mgr. Joseph Fan Xueyan wordt herdacht, de bisschop van Baoding die in 1992 door de politie werd vermoord. Gelovigen bezoeken sindsdien op zijn sterfdag zijn graf en organiseren gebedsbijeenkomsten rond de als martelaar vereerde bisschop.
Na tientallen jaren concentratiekamp werd mgr. Fan begin 1992 opnieuw gearresteerd. Op 13 april meldde de politie zijn dood door hem in een plastic zak voor de deur van familieleden af te leveren. Zijn lichaam vertoonde sporen van marteling.
Van twee andere ondergrondse bisschoppen, die in 1996 en 2001 werden gearresteerd, ontbreekt ieder spoor. Het gaat om mgr. James Su Zhimin (75) en mgr. Cosma Shi Enxiang (86). Bisschop Su werd in 2003 in een ziekenhuis gezien waar hij werd behandeld voor hart- en oogproblemen en is sindsdien spoorloos verdwenen. Mgr. Shi, gewijd in 1982, werd in 2001 gearresteerd na al eerder dertig jaar in gevangenissen te hebben doorgebracht. Sindsdien ontbreekt ieder spoor.
Volgens bronnen zouden enkele tientallen andere bisschoppen en priesters van de ondergrondse Kerk in gevangenissen verblijven of dwangarbeid doen. De bisschoppen zouden vooral in isolatie worden gehouden.
Ook de clerici van de Chinees Patriottische Vereniging staan onder zware druk, omdat velen niets liever willen dan aansluiting bij Rome. De meeste officiële bisschoppen zouden heimelijk in communio met de paus verkeren. De afgelopen maanden zijn verschillende door de regering goedgekeurde bisschoppen gedwongen op cursus gestuurd over de religieuze politiek van de communistische partij.
Sommige bisschoppen, zoals die van Beijing, zijn gedwongen de Chinees Patriottische Vereniging openlijk te prijzen en de Vaticaanse bemoeienis af te keuren.
Sinds paus Benedictus XVI in 2007 een brief schreef aan de Chinese katholieken vindt op allerlei niveaus verzoening en heimelijke samenwerking plaats.
De nieuwe golf van vervolging heeft als doel dit proces van verzoening in de kiem te smoren. (KN)
Bron: KerkNetBRUSSEL (KerkNet/Asianews/Kipa-Apic) Mgr. Julius Jia Zhigou, de ondergrondse bisschop van Zhending, is op 30 maart in de Chinese provincie Hebei aangehouden en naar een onbekende bestemming overgebracht. De arrestatie vond plaats vlak voor het Chinaoverleg van het Vaticaan en kort nadat deze bisschop zich verzoende met de patriottische bisschop Jang Taoran van Shijiazhuang. Die laatste stemde er recent op vraag van het Vaticaan mee in om hulpbisschop te worden van de enkel door Rome erkende bisschop Jia Zhigou, die al verschillende jaren onder huisarrest staat. De arrestatie van Zhigou wordt daarom als waarschuwing aan het Vaticaan beschouwd. Volgens verschillende bronnen loopt in de provincie Hebei, een regio met een groot aantal christenen, een campagne tegen ondergrondse Kerken. Daarbij werd pas ook de 55-jarige Paul Ma, een priester met hartproblemen uit Dung Li, aangehouden. Asianews meldt dat er ook nog steeds geen nieuws is over de katholieke bisschoppen James Su Zhimin (75) en mgr. Cosma Shi Enxiang (86), die respectievelijk in 1996 en in april 2001 werden aangehouden en daarna naar een onbekende bestemming overgebracht.
Persecution in China as Vatican meeting on China opens by Bernardo Cervellera
An underground priest is arrested in Hebei for celebrating Mass. Controls are tightened ahead of the anniversary of the death of Mgr Joseph Fan Xueyan, killed under torture in 1992. Like him many underground bishops and priests have disappeared or ended up in camps. Official bishops are also under pressure to submit to the Chinese Patriotic Catholic Association. The Commission for the Catholic Church in China begins a meeting today in the vatican.
Rome (AsiaNews) The Commission for the Catholic Church in China began its second meeting today in the Vatican. In the meantime in China believers and members of the underground Church are subjected to ever more repression with several bishops and priests under arrest and tighter controls on state-controlled Churches Sources told AsiaNews that the squeeze is on underground communities in Hebei province near Beijing (home to the highest concentration of Catholics in the country), including on people who meet just to celebrate Mass.
In fact a few days ago, 55-year-old Fr Paul Ma, a priest in Dung Lü, was arrested for celebrating the Eucharist with a few underground parishioners. Members of his congregation are concerned about his fate because he has heart condition and is not likely to get treatment whilst in detention. Controls and arrests are up because of the coming anniversary of the death of Mgr Joseph Fan Xueyan, bishop of Baoding, who was killed by police in 1992. The faithful traditionally visit his grave and organise prayers in memory of the martyr.
After decades in concentration camps, Bishop Fan was seized by police in early 1992. On 13 April of that year police reported him dead, his body showing torture marks, left at night stuffed in a plastic bag on the front door of relatives.
Sources told AsiaNews that two other bishops from the underground Church have been missing for a number of years lost somewhere in police custody with nothing known about their fate. The first one is Mgr James Su Zhimin (diocese of Baoding, Hebei), 75, who was arrested in 1996. Nothing was known about him until November 2003 when he was spotted in a police-controlled hospital in Baoding, undergoing treatment for heart and eye problems, only to vanish a few days later.
The second clergyman is Mgr Cosma Shi Enxiang (diocese of Yixian, Hebei), 86, who was arrested on 13 April 2001, never to be heard of again. Ordained in 1982 Monsignor Shi had spent 30 years in prison. Arrested in December 1990 and released in 1993, he was forced to live in isolation until his latest arrest. According to the aforementioned sources, tens of underground priests are also languishing in prison and forced labour camps. Tens of other underground bishops are being held in isolation as well. The official Church is also not free from repression, tight controls and hardships. In recent months government-approved bishops have been forced to undergo weeks, sometimes months, of political sessions that focus on the importance of the Communist Partys religious policy.
Some bishops, like that of Beijing, have been forced to publicly praise the Chinese Patriotic Catholic Association (CPCA) and criticise Vatican interference in the internal affairs of China. Of late pressures have increased because almost all official bishops are secretly in communion with the Holy See and many are working with their underground counterpart, much to the annoyance of the authorities who are not pleased with the reconciliation between the underground and official Church by a foreign power, i.e. the Pope. Since Benedict XVI released a Letter to Chinese Catholics in June 2007 acts of reconciliation between the two branches of the Church in China have occurred, with the effect of marginalising the CPCA, the Communist party agency that controls the Church.
The wave of harassment underway is thus meant to break this new found unity. For the purpose the CPCA has organised nation-wide meetings ahead of the election of its new chairman as well as that of the Council of Chinese Bishops (a body like a normal Catholic Bishops Conference but without the Vatican seal of approval).
Both positions are vacant. CPCA chairman Michael Fu Tieshan, who was elected in 1998, passed away in 2007. Mgr Joseph Liu Yuanren, patriotic bishop of Nanking who was elected chairman of the Council of Bishops in 2004, has been dead since 2005. In the making for several months, a National Congress of Catholic Representatives is supposed to fill the two vacant positions. If it has not taken place yet it is because many official bishops do not want to participate.
Cardinal Zen, in a message to Chinese bishops released last December, asked them to boycott the meeting, to honour their communion with the Pope, who in his 2007 Letter said that Catholic doctrine and CPCA ideals and policies are irreconcilable. The commission that meets today in the Vatican till Thursday includes some 30 people, superiors and members of the Secretariat of State of the Holy See and of the Congregation for the Evangelisation of Peoples as well as representatives of the Chinese episcopate like Card Joseph Zen of Hong Kong, his coadjutor Mgr John Tong Hon, Mgr Jose Lai Hung-seng of Macao, Mgr John Hung Shan-chuan of Taipei and Mgr Bosco Lin Chi-nan of Tainan (Taiwan). The meeting, which was announced in the Osservatore Romano, will also include discussions on important and current religious questions.
Police arrest underground Zhengding bishop Jia Zhiguo by Bernardo Cervellera
He was taken from his home by 5 police officers. For weeks, he had been under surveillance 24 hours a day, to prevent him from meeting with the official bishop, with whom he had reconciled on instructions from the Vatican. A blow to the Holy See's strategy of unifying the Chinese Church, while the meeting of the Plenary Commission on the Church in China continues at the Vatican. Bishop Jia Zhiguo was also taunted by the police.
Rome (AsiaNews) - Bishop Julius Jia Zhiguo, the underground bishop of Zhengding (Hebei), was arrested yesterday by police and taken away to an undisclosed location. The arrest took place in conjunction with the meeting at the Vatican of the Plenary Commission on the Church in China.
Yesterday afternoon at four o'clock (local time), 5 police officers and two vehicles appeared outside the bishop's home and took him to an undisclosed location. Bishop Jia, 74, suffers from various disturbances because of past imprisonments and his age, and the faithful of the diocese are concerned that this new arrest could endanger his life. For years, Jia has endured arrest and isolation by the police, who have kept him away from his community for months. During these periods, the police have tried to indoctrinate him on the religious policies of the Party, and to force him to join the Patriotic Association (PA).
This time, the motives are even more serious, and strike at the heart of the Vatican's attempts to reconcile the official and underground Church in Hebei, the region with the highest concentration of Catholics. Months ago, Jang Taoran, the bishop of Shijiazhuang (Hebei), the diocese of the official Church in the area, reconciled with the Holy See, and agreed - at instructions from the Vatican - to work with Bishop Jia Zhiguo, becoming his auxiliary bishop. Bishop Jia would become, instead, the ordinary bishop of the diocese, while remaining in the underground Church and without the recognition of the government. The two bishops have met frequently, and have begun to construct a common pastoral plan. But as soon as the Patriotic Association became aware of these signs of reconciliation, it required the bishops to stop meeting together, and put them under police surveillance 24 hours a day. According to some local sources, the police told Bishop Jia Zhiguo that "this unity [editor's note: between the two bishops] is bad because it is desired by a foreign power like the Vatican. If there must be unity, it must come through the government and the PA." When Bishop Jia resisted joining the PA, the police began to laugh at the bishop, saying that the government will put another bishop in his place, and that for him "it is time to retire, since he is sick."
The meeting of the Vatican Commission on the Church in China, which will continue until tomorrow, was intended to address the issues involved in the implementation of the pope's letter to Chinese Catholics, which was published in June of 2007. In it, Benedict XVI had urged the official Church and the underground Church to foster reconciliation, and had called the ideals and the structure of the Patriotic Association "incompatible" with the Catholic faith, because it intends to create a national Church independent from the Holy See.
On the current situation of persecution of the Church in China, cf. also: AsiaNews.it, 30/03/2009 Persecution in China as Vatican meeting on China opens.
Your One God, Father, Son and Holy Spirit is Speaking to You
*******
February 21, 2007 Ash Wednesday
GOD: My child, I ask you not to respond nor to waste time on things of no interest for the moment; for all that is Creation will punish itself on its own if it is imitation of the Creator God. Its destruction happens even before its production, for none escapes this violation. The Power of God has assured, since the origin of the Worlds, the Supremacy of your One Creator.
As for what I ask of you at this time, there is no possibility of putting back until tomorrow, because all of humanity is concerned.
Obedience to God is My first request, for I want to build My Peace. It is the principal factor put into action for the destruction of Evil. Facing God, no enemy army could resist. On this depends this general information: starting with Israel which must acknowledge her God, YHShWH, JESUS Christ. My mobilisation is a concentration of the Forces of Love. Today, I call out all the spirits of all My children who wish to live in Peace, of all hearts, to call JESUS Christ your Savior.
The Enemy sows dispersion in order to reign better.
In order for God's plan to be accomplished, you must all pursue the same ideal, Peace in God. It is a gathering of all, not a division, that I am asking you. Come together to fight against the spreading of evil which is spreading all over the Earth. No need of arms. That struggle is totally directed against God.
God's Enemy is the enemy of the true Religion,
The one which honors the One True God, the God who protects the family and the children, for God is the Father of each and everyone. Love alone is His reference and I am coming to show you that only Love can put an end to Hatred, the cause of all wars.
The Love of God is the only True Religion.
Unite together and come to Me. Pray to God for your Peace, in your churches, in your homes, in your meetings and even in the street. Do not worry about gossip. Your voices, in numbers, must reach up in loving supplication to God.
Eind vorig jaar heeft Groothertog Henri van Luxemburg aangekondigd dat hij de wet die euthanasie in het groothertogdom zou toelaten niet wil ondertekenen. Wij willen de Groothertog onze uitdrukkelijke steun betuigen en hem hierom feliciteren. Vele anderen in zijn plaats zouden hun geweten het zwijgen opgelegd hebben. De Groothertog evenwel verkoos zijn geweten te volgen en geen medewerking te verlenen aan het kwade ongeacht de mogelijke gevolgen op persoonlijk vlak. De Luxemburgse overheid heeft al beslist deze crisis van de instellingen aan te pakken door de macht van de Groothertog in te perken en alsnog de wet op euthanasie te stemmen.
St Jozef Patroonheilige van België en van de Vlaamse Karmel
Het sermoen ter gelegenheid van Feestdag van St Jozef 19 maart 2009 Kerkkapel Karmel te Antwerpen
Uit het volk, van het volk, voor het volk, gelijk het volk.
We kennen maar weinig over de man uit Bethlehem die in het evangelie Jozef noemt en die als taak had in Nazareth de voedstervader te zijn van Jezus. Wat wij (volgens de canon van de aanvaarde geschriften in het nieuwe testament) over hem weten, staat bijna uitsluitend in de twee prologen van Matheus en Lucas. De geslachtslijst van Matheus verbindt hem met Abraham en het geslacht van David: een lid dus van het uitverkoren volk. Ook voor Lucas stamde hij uit het geslacht van David, maar tenslotte klom hij terug op tot God zelf, gelijk wij zelf misschien. En dat is echt belangrijk: God is echte goddelijke geboortegrond (ook voor Jozef), zodat met recht een stem uit de hemel kon zeggen bij de doop van Jezus: deze is mijn welbeminde zoon, - al werd, volgens Lucas, algemeen aangenomen dat Jezus van het geslacht van David was. Jozef was dus typisch een man uit een uitverkoren volk dat zich refereert naar God. Hij was ook, zoals de evangelisten het zeggen, een rechtvaardig man, juist een man van het Godsvolk, dat trachtte te leven volgens Gods aanwijzingen. Eigenlijk zouden we kunnen zeggen dat hij behoorde tot de anawin, de armen van God: eenvoudige, nederige, kleine mensen, die trachten Gods wil te volbrengen ook al is het soms moeilijk en gevaarlijk. Jozef staat dus in het proloog als een symboolbeeld van de velen die wachten op redding en die in dienst willen staan van Jezus, de Messias, bij de komst van Gods Rijk. Jozef beleefde dan zeker veel vreugde bij de terugvinding van de kleine Jezus op zijn twaalfde jaar. Reeds was die kleine bewust was van zijn speciale roeping. Jozef moest verder niet meer vermeld worden omdat hij terug te vinden is in het volk rond de Heer. Kijk naar de mannen die de lamme lieten zakken door het dak, naar Levi, naar Nicodemus, naar de leerlingen die vers graan aten uit hun handen, naar de vader die hulp inroept over zijn epileptisch kind, naar Simon van Cyrene en Jozef van Aritmathea en zelfs naar de dief op het kruis die een plaats krijgt in het koninkrijk, en we kunnen zo voort gaan: allemaal kleine mensen, nederig en bereid Jezus te volgen, ook niet joden waren er bij die in Jezus geloofden. Zij juichen allemaal omdat zij de Messias reeds mogen ontmoeten. Tegenover hen staan de Farizeeën en schriftgeleerden, de groten van deze wereld, die tenslotte Jezus aan het kruis willen.
Na de jeugd van Jezus verdwijnt Jozef dus in de geschiedenis van het gelovige volk, zoals hij vòòr de geboorte van Jezus verborgen bleef in de mysterievolle diepten van het goddelijk zijn.
Wie was dan Jozef? Iemand die verantwoordelijkheid moest opnemen in belangrijke gebeurtenissen van zijn gezin - zoals iedere man die zijn vrouw respecteert en die als vader wordt beschouwd van zijn kinderen. Jozef deed dat op een nederige, fijngevoelige en dienstbare manier. Hij is de man die zijn plicht doet tegenover God, de tempel en de bevolking. Een iemand die ge kunt tegenkomen op straat en op het werk. Een rechtvaardige, - niet uit eigen kracht maar omdat hij zijn roots heeft in God. Een prachtige man met een prachtig leven.
Zo moeten we dus Jozef ontmoeten doorheen het gebeuren van de geschiedenis. Moeten de priesters niet zo zijn? Of beter: moeten allen die verantwoordelijkheid dragen niet zo zijn? Moet niet ieder mens zo zijn taak vervullen. En daarmee zitten we terug in onze oorsprong: in God zelf. Wie zou niet graag als Jozef zijn?
Uit het dagboek van de H Zuster Faustina als secretaresse van de Goddelijke Barmhartigheid:
1074 Toen ik naar de aanbidding ging, hoorde ik deze woorden: Mijn geliefde dochter, schrijf deze woorden op: vandaag heeft Mijn hart in dit klooster gerust ( het huis in Krakau). Vertel de wereld over Mijn barmhartigheid en Mijn liefde.
De vlammen van de barmhartigheid verteren Mij. Ik wil ze over de mensenzielen uitstorten. O, wat veroorzaakt men Mij een pijn als men die niet wil accepteren!
Mijn dochter, doe wat in je macht ligt om de devotie tot Mijn barmhartigheid te verspreiden. Ik zal aanvullen wat je ontbreekt.
Vertel de lijdende mensheid dat ze dicht bij Mijn barmhartig hart moet schuilen. Ik zal hen met vrede vervullen.
Vertel ( alle mensen) Mijn dochter, dat Ik de liefde en de barmhartigheid zelf ben. Als een ziel mij met vertrouwen nadert, vul Ik haar met zon overvloed aan genaden dat zij die niet in zichzelf besloten kan houden, maar die uitstraalt naar andere mensen.
1784 Vandaag zie de Heer in de loop van een lang gesprek met mij:
Hoezeer wens ik de redding van zielen! Mijn dierbaarste secretaresse, schrijf dat Ik Mijn goddelijk leven in de zielen van mensen wil uitgieten en ze heiligen als ze Mijn genade slechts zouden willen aannemen. De grootste zondaren zouden grote heiligheid bereiken als zij slechts op Mijn barmhartigheid zouden vertrouwen. De inwendige diepten van Mijn Wezen zijn tot overvloeiens gevuld met barmhartigheid en die wordt uitgestort op alles wat ik geschapen heb. Het is Mijn genoegen om in een menselijke ziel te werken en om ze met Mijn barmhartigheid te vervullen (133) en te rechtvaardigen.
Mijn koninkrijk op aarde is Mijn leven in de menselijke ziel. Schrijf, Mijn secretaresse, dat Ikzelf de geestelijke leidsman van de zielen ben. Ik leid ze indirect door de priester en breng een ieder over een weg die alleen aan Mij bekend is tot heiligheid.
Wij kennen onze hemelse Moeder reeds sedert onze jeugd als de Koningin van de Vrede. Zo staat het immers in de litanie tot haar eer.
En als zij dan als dusdanig nog de patrones wordt van de Vlaamse Karmelprovincie dan kunnen wij alleen maar juichen en feesten. Toch wil ik er één klein woordje bijvoegen. Waarom? Waarom is Maria Koningin van de Vrede en waarom als zodanig patrones van de Karmel?
Vrede heeft eigenlijk niets te maken met het staken van wapengeweld, al kan dat stilvallen wel een gevolg zijn van de vrede. Maar wij Europeanen zeggen gewoonlijk: Als ge vrede wilt moet ge de juiste situatie scheppen voor die vrede en die situatie is dan volgens ons: een structuur van gerechtigheid. Als mensen onder elkaar rechtvaardig zijn, dan bereiken ze gemakkelijk een verhouding van vrede en dat is zo ook voor de relaties onder de volkeren en tussen de volksgroepen. Maar is O.L.Vrouw daar voor iets tussen? Volgens onze huidige generaal , Adolfo Nicolàs, is vrede in de oosterse filosofie van Japan eerst en vooral een gevolg van harmonie, harmonie niet alleen tussen mensen maar ook in het geheel van de kosmos: de natuur en heel de kosmos moeten bij die harmonie en dus bij de vrede betrokken worden en daarom accentueren zij de harmonie, ook in kleine dingen. Dan denk ik natuurlijk aan de bloemschikking in Japan. Ieder bloem, hoe klein ook, heeft haar plaats en als ze harmonisch is geschikt dan komt met tot schoonheid en rust. Dat is zo ook voor de rotstuinen in de Zenmeditatie en voor het opdienen van thee met bijbehoren. Harmonie is akkoord gaan met zijn plaats in het heelal en in de gemeenschap. De harmonische plaats schept rust, stilte en vrede in het hart en in de verhouding de één met de ander. Zo moet O.L.Vrouw geweest zijn in Nazareth. Niet opstandig, niet opdringerig, niet streven naar gezien worden of in het midden staan, maar vruegde uitstralend in rust en stilte alsof zij altijd het mysterie van het bestaan al had begrepen en er mee akkoord ging. En zo was het: Maria lag vanaf de oorsprong in de wijsheid van God, doordrongen van het mysterie van God zelf. En zij kon dat want haar ziel en haar hart rustten toen reeds in stilte en overgave in het centrum van Gods wijsheid.
Laten wij in ons dagelijks leefmilieu streven naar harmonische overeenkomst de één met de ander, te midden van de vele voorwerpen en de altijd aanschuivende gebeurtenissen van het leven. God regelt immers alles in wijsheid. Dan kan Maria werkelijk patrones zijn van de Karmel en zo Koningin van de Vrede.
Bron: Sermoen in de Kerkkapel van de Karmel Rosier 22 te Antwerpen
tijdens de dagelijks H Mis op 9 februari Feestdag O.L.Vrouw van de Vrede.
10de Viering zondag van de Goddelijke Barmhartigheid
Ter informatie
Lees alles over deze Tiende viering die doorgaat op 19 april 2009 op www.bloggen.be/belokenpasen2009, of gebruik de knop onderaan links van te bezoeken sites
Door zijn Verlossing, door zijn lijden, dood en verrijzenis heeft Jezus onze herschepping mogelijk gemaakt. Wij zijn dus ook als het ware kinderen die Hij heeft voortgebracht.
1 juli 1975
Jezus tot Marguerite
Het ware teken van mijn koningschap is mijn GEEST VAN LIEFDE en van BARMHARTIGHEID.
Het andere teken dat ge met aandacht beschouwt is de wonde in mijn hand die rust op mijn goddelijk Hart om de kloppingen te bedwingen die mijn liefde voor u, ongelukkige schepselen , aan dit Hart opdringt.
IK BEN KONING VAN HET HEELAL! Ik ben echter nog veel meer ! Mijn schoonste titel? Die luidt :VADER van alle zielen.
Mijn koningschap kan afschrikken.
Maar mijn VADERSCHAP?
Dat is de aantrekkingskracht die mijn liefde uitoefent op uw zielen.
Dat is de oproep tot de trouwe kinderen van mijn liefde.
Dat is de vermaning tot haar onvoorzichtige kinderen die in levensgevaar verkeren.
Dat is haar vergeving en haar waarschuwing!
Dat is de nederigheid van een God ten overstaan van de hoogmoed van de mens!
Dat is de les in liefde van Christus Koning voor zijn weerspannige en zonder besef levende kinderen.
Zij gaan en zij komen!
En in al mijn liefdevolle zorg houd ik niet op te waken en toezicht te houden, te waarschuwen en te berispen.
Ik word bij hun gesprek en in hun leven, dat zo weinig overeenstemt met mijn lering, gewoon uitgesloten. Toch ben ik steeds aanwezig om hen in hun bekommernissen bij te staan.
Truly I say to you, for one innocent life cut short as soon as conceived by the most monstrous of iniquities a hundred guilty lives will pay for this crime by their eternal punishment.
In the name of justice and right which they invoke, they assassinate with impunity the work of the Creator in His creature, the little one in his motherss womb. She herself is guilty in consenting to the most horrible crime, placing herself lower than the animals who faithfully maintain their maternal instinct in all its beauty and abnegation.
There is no response in the souls of those who devote themselves to the cuilt of the body, which in its turn is destined to corruption.
How can Love take root in the defilement of the creature He came to save, but who wills its own corruption by this unspeakable abjection.
Pray, My child, for these victims of hell.
On December 19th 1973
Jesus said to Marguerite
Little prophet of My love and Mercy, come, follow Me.
Watch your great Friend living in His divinity; watch Him suffering in His derided humanity.
Will you share it with Him?
I want you to make Me known more intimately to souls by My love. A vengeful God is only an unhappy Father who punishes His children in order to oblige them to reflect.
Love saves do not be afraid of Me, draw nearer to My mercy.
My suffering is shared by all My children.
But believe that I still wish to save poor humanity, perverted by sin.
Speak in My name: there are things which should not be suppressed under penalty of grave offence against My imploring love.
The problem of abortion should be decided, My words revealed. My warnings heeded.
The contamination of children by a devilish education should be severely condemned by souls faithful to the Masters teaching and conscious of their responsibility in His sight.
On April 7th 1974
Jesus said to Marguerite
The voice of Gentleness, Love and Mercy is making itself heard by the Supreme Head of Holy Church.
In the Message of Merciful Love to Little Souls I invite you to come to Me, to be converted, to do penance for your sins, to renew yourselves in holy Love.
But without result, for faithless sheep continue their ravages within the fold. Now is time for the shepherds o take the knife bravely and destroy the evil from which the Church is suffering and which threatens to contaminate all the faithful, unconscious as they are to danger they risk. All that is offered to them is subtly diabolical.
A tenacious illness, which resists every kind of treatment, must often pass though the surgeons hands before being overcome. Cauterization is painful, but it is often extremely necessary nowadays.
One believes one knows everything: one knows nothing; understands nothing. Courageous men are denied the right to protest against the baseness of this perverted world.
Everything which touches the sacred rights of human life and eternal truth must become a problem of conscience for each one of us, and should be openly and fearlessly denounced.
Sin alone should frighten you. You fight for your God, under His protection, as is your duty.
Be the gentle revolutionaries of Love. Soon, if you are not careful, the extension of evil upon earth will be such that few will be able to endure the suffering of a return to God, because the gangrene of slavery will have reached the very marrow of their bones.
On December 15th 1974
Jesus said to Marguerite
In My Mothers virginal womb, I am waiting to appear. The little Child is coming once again to bring you the most beautiful message ever pronounced since the beginning of time, Peace to men of good will.
But are you still capable of understanding it at a time when such a great number of people do not hesitate to kill the life of Life, the fruit of love in themselves? Are you still capable of appreciating humility, littleness and the weakness of the little Child who will be born to save you?
Although He is the King of kings, He brings with Him the weakness and the strength of His love for you, and those qualities of little ones which He invites you to practice.
Alas , My daughter, today children are often victims of the moral degradation of those who should give them the example of innocence, of piety and of humility; yet they scandalize these little ones by their infamous conduct.
All the same I come to them again and again because I am still He who is and who loves.
Do you think I could still smile on this night when so few perceive the Light, when so many refuse to receive the Life of the world and are guilty of even the worst sacrileges?
How many innocent lives will be sacrificed, even on this night of peace and love?
I, the God-Man, shall feel My poverty all the more when, instead of gold, frankincense and myrrh, I receive contempt, indifference and spittle..; and even more, the cruelty of hearts closed of the grace that is knocking at their door.
The Childs arms will be stretched forth in supplication, His eyes, filled with tears, will search in the night for faithful souls and loving hearts.
Yes, I am the King of Love, but I am starving and I cannot find anything to satisfy My hunger. My beloved, consent to give yourself up body and soul to Love. I am hungry and I thirst. Love Me.
Het Midden-Oosten is een ademtocht die de gehele aarde kan verwoesten indien de wijsheid erbuiten gehouden wordt. Mochten regeringsleiders van elk land deze waarschuwing begrijpen.
Even zoet en weldoend het is zich over te leveren aan de Liefde, even rampzalig is het zich over te leveren aan het geweld.
De vervolgers van het Geloof vinden een vruchtbaar terrein voor hun moorddadige bedrijvigheid maar Ik ben de Liefde en de Liefde kan niet overwonnen worden.
De gebeurtenissen zijn van dien aard dat men hieraan zou kunnen gaan twijfelen. Laat echter het Geloof in u levendiger zijn dan ooit, kinderen.
1e Johannes 2,18-21. Kinderkens, het laatste uur is daar! En zoals gij gehoord hebt, komt dan de Antichrist. Ook nu is er menig Antichrist opgestaan; daaruit weten we, dat het laatste uur daar is. Uit ons midden kwamen ze voort, maar toch, ze maakten geen deel van ons uit. Want hadden ze tot ons behoord, dan zouden ze bij ons zijn gebleven. Maar dit is geschied, opdat door hen het duidelijk zou worden, dat niet allen deel uitmaken van ons. Maar gij hebt de Zalving van den Heilige, en allen bezit gij kennis. Ik schrijf u dan ook niet, omdat gij de waarheid niet kent, maar omdat ge haar wèl kent, en weet, dat geen leugen deel uitmaakt van de waarheid.
Vandaag vieren we de tweede stichter van de ongeschoeide Karmelietenfamilie: Johannes van het Kruis. Al was hij klein van gestalte, het was een reus op religieus gebied: als theoloog en als mysticus. Schrijver van fundamentele werken: De donkere nacht, De bestijging van de berg Karmel, De levende Liefdevlam enz .liet hij zich leiden door de Heilige Geest. De Geest voor hem licht en duisternis gelijk.
Zijn vader stierf vroeg en samen met zijn moeder en zijn broer had hij een moeilijke jeugd waar hard moest gewerkt worden. Maar hij was een intelligente en godsdienstige jongen. Zonder er misschien van bewust te zijn, werd hij reeds geleid door Gods Geest. Het bewustzijn van die leiding groeide na de ontmoeting met Zr Theresia van Avila. Zij begonnen de hervorming van de Karmel. Daarom werd hij, na enkele jaren, gedurende 9 maanden gevangen gezet door zijn medebroeders uit Toledo. Het was de doorbraak van Gods leiding. De Geest liet hem inzien dat hij enkel door het aanvaarden van het duistere nada ( het niet) zich kon verenigen met God. In de duisternis, de donkere nacht, zag hij het licht. Laat ons bidden opdat ook wij begrijpen en akkoord gaan de weg van het nada ( het niets) te bewandelen.
Hij werd geleid door de H.Geest.
Na de donkere nacht en de zware beklimming van de Karmel om zich met God te verenigen kon Johannes van het Kruis de ervaring van de Geest zelf beschrijven in de Levende Liefdevlam. Dit gedicht omvat 4 zangen.
De eerste zang is een vraaggebed: O levendige liefdevlam scheur, door uw genoeglijk ontmoeten, het linnen ( van dit sterfelijk leven), om tot volmaakte verheerlijking te komen. De liefdevlam= de Heilige geest, de Geest van de Bruidegom, die zich laat voelen door een genoeglijke verwonding. Maar de Bruid wil meer: zij wil gewoonweg alle duisternis doen verdwijnen en de Geest mag daarom alles stuk scheuren om de heerlijkheid van de eenheid met God ten volle te beleven.
In de tweede zang horen we het resultaat van de vereniging tot nu toe. De Liefde van de Geest heeft als een brandijzer alle egoïsme weggebrand. Maar zijn brandende liefde voelde zoet aan, omdat de Drievuldigheid ieder op zijn manier werkend was: de zoon door strelende aanrakingen, de Vader door zijn tedere beschermende hand en de Geest door het omvormen van de dood in leven Muerte en vida la has trocado: de dood heeft Hij in leven veranderd.
De derde zang is het logo van St Ignatius: A.M.D.G: alles tot meerdere eer van God. Tevoren waren de faculteiten van de ziel (verstand, wil en geheugen) als grotten gevuld met nutteloze dingen, ja zelfs met rottende gegevens uit de wereld en met verstikkende tendensen. Maar door de werking van de Geest wordt alles omgevormd tot eer en verheerlijking van de liefdevolle Bruidegom. Men denke b.v. aan de dankbaarheid van de ziel. Zij dankt God omdat deze zelf groot en heilig is: dank omdat Hij God is: solo Dios basta.
De vierde zang beschrijft tenslotte enkele van de liefde ervaringen van de eenheid van de H.Geest en de ziel. Vooral twee belevingen komen naar voor: de ziel wordt er zich plots diep van bewust- tot in haar schoot- dat God in haar leeft en zachtjes ademhaalt als een beminde die rustig slaapt: een buitengewone beleving van vreugde en vrede. Daarop volgt het zoete ontwaken. Al het geschapene schijnt niet alleen in de ziel te bewegen, maar spreidt zich voor haar ten toon, met zijn schoonheid, zijn kracht, zijn goedheid, zijn bevalligheid. Als de ziel ontwaakt kan ze alles gade slaan en voelt ze hoe God in alles zich meedeelt. De ziel smaakt dat ze de schepselen door God kent en niet God door de schepselen. God is immers diegene die aan alles het zijn en de tegenwoordigheid en de kracht en de beweging geeft. Alles geschiedt volgens Gods plan en de ziel ervaart het in de diepte van haar eigen bestaan. Ignatius spreekt hier van beschouwing om tot liefde te komen- door de kracht van de Geest.
Bidden wij opdat we ook iets van die H Geest mogen beleven, niet alleen na het leven, maar in het nu reeds, want de dood van het ik is tot leven geworden in God.
Bron: De preek van de Eerwaarde Priester in de Kerkkapel van de Karmel te Antwerpen op 15 december 2008.
Vandaag vieren we de tweede stichter van de ongeschoeide Karmelietenfamilie: Johannes van het Kruis. Al was hij klein van gestalte, het was een reus op religieus gebied: als theoloog en als mysticus. Schrijver van fundamentele werken: De donkere nacht, De bestijging van de berg Karmel, De levende Liefdevlam enz .liet hij zich leiden door de Heilige Geest. De Geest voor hem licht en duisternis gelijk.
Zijn vader stierf vroeg en samen met zijn moeder en zijn broer had hij een moeilijke jeugd waar hard moest gewerkt worden. Maar hij was een intelligente en godsdienstige jongen. Zonder er misschien van bewust te zijn, werd hij reeds geleid door Gods Geest. Het bewustzijn van die leiding groeide na de ontmoeting met Zr Theresia van Avila. Zij begonnen de hervorming van de Karmel. Daarom werd hij, na enkele jaren, gedurende 9 maanden gevangen gezet door zijn medebroeders uit Toledo. Het was de doorbraak van Gods leiding. De Geest liet hem inzien dat hij enkel door het aanvaarden van het duistere nada ( het niet) zich kon verenigen met God. In de duisternis, de donkere nacht, zag hij het licht. Laat ons bidden opdat ook wij begrijpen en akkoord gaan de weg van het nada ( het niets) te bewandelen.
Hij werd geleid door de H.Geest.
Na de donkere nacht en de zware beklimming van de Karmel om zich met God te verenigen kon Johannes van het Kruis de ervaring van de Geest zelf beschrijven in de Levende Liefdevlam. Dit gedicht omvat 4 zangen.
De eerste zang is een vraaggebed: O levendige liefdevlam scheur, door uw genoeglijk ontmoeten, het linnen ( van dit sterfelijk leven), om tot volmaakte verheerlijking te komen. De liefdevlam= de Heilige geest, de Geest van de Bruidegom, die zich laat voelen door een genoeglijke verwonding. Maar de Bruid wil meer: zij wil gewoonweg alle duisternis doen verdwijnen en de Geest mag daarom alles stuk scheuren om de heerlijkheid van de eenheid met God ten volle te beleven.
In de tweede zang horen we het resultaat van de vereniging tot nu toe. De Liefde van de Geest heeft als een brandijzer alle egoïsme weggebrand. Maar zijn brandende liefde voelde zoet aan, omdat de Drievuldigheid ieder op zijn manier werkend was: de zoon door strelende aanrakingen, de Vader door zijn tedere beschermende hand en de Geest door het omvormen van de dood in leven Muerte en vida la has trocado: de dood heeft Hij in leven veranderd.
De derde zang is het logo van St Ignatius: A.M.D.G: alles tot meerdere eer van God. Tevoren waren de faculteiten van de ziel (verstand, wil en geheugen) als grotten gevuld met nutteloze dingen, ja zelfs met rottende gegevens uit de wereld en met verstikkende tendensen. Maar door de werking van de Geest wordt alles omgevormd tot eer en verheerlijking van de liefdevolle Bruidegom. Men denke b.v. aan de dankbaarheid van de ziel. Zij dankt God omdat deze zelf groot en heilig is: dank omdat Hij God is: solo Dios basta.
De vierde zang beschrijft tenslotte enkele van de liefde ervaringen van de eenheid van de H.Geest en de ziel. Vooral twee belevingen komen naar voor: de ziel wordt er zich plots diep van bewust- tot in haar schoot- dat God in haar leeft en zachtjes ademhaalt als een beminde die rustig slaapt: een buitengewone beleving van vreugde en vrede. Daarop volgt het zoete ontwaken. Al het geschapene schijnt niet alleen in de ziel te bewegen, maar spreidt zich voor haar ten toon, met zijn schoonheid, zijn kracht, zijn goedheid, zijn bevalligheid. Als de ziel ontwaakt kan ze alles gade slaan en voelt ze hoe God in alles zich meedeelt. De ziel smaakt dat ze de schepselen door God kent en niet God door de schepselen. God is immers diegene die aan alles het zijn en de tegenwoordigheid en de kracht en de beweging geeft. Alles geschiedt volgens Gods plan en de ziel ervaart het in de diepte van haar eigen bestaan. Ignatius spreekt hier van beschouwing om tot liefde te komen- door de kracht van de Geest.
Bidden wij opdat we ook iets van die H Geest mogen beleven, niet alleen na het leven, maar in het nu reeds, want de dood van het ik is tot leven geworden in God.
Bron: De preek van de Eerwaarde Priester in de Kerkkapel van de Karmel te Antwerpen op 15 december 2008.
ZENIT, The world seen from Rome News Agency ============ ========= ========= ========= ========= ==
St. Thérèse Relic Makes Space Flight
NEW CANEY, Texas, NOV. 20, 2008 (Zenit.org). - St. Thérèse wrote that she wanted to be a missionary on every continent simultaneously and reach the most remote islands -- now her dream has extended to space flight.
The Carmelite community of New Caney, Texas, enjoys the friendship of Colonel Ron Garan, who was on the May 31-June 14 Discovery shuttle mission.
Before heading into space, Garan had called the women religious to request their prayer for the voyage, and he told them he could take some small item into space on behalf of the community.
The sisters reported that the words of St. Thérèse came to mind: "I have the vocation of an apostle. I would like to travel over the whole earth to preach your name and to plant your glorious cross on infidel soil. But oh, my beloved, one mission would not be enough for me, I would want to preach the Gospel on all five continents simultaneously and even to the most remote isles. I would be a missionary, not for a few years but from the beginning of creation until the consummation of the ages."
The Carmelites gave the astronaut a relic of St. Thérèse for his flight.
Now, they report, she has traveled 5,735,643 miles around the earth for 14 days at 17,057 miles an hour. Meanwhile, the sisters commended the world to her intercession.
============ ========= ========= ========= ==== ZE08112008 2008-11-20 ============ ========= ========= ========= ========= === This article is from the ZENIT news agency.
«De Boodschap is een stroom van liefde over de wereld. Ze is de weg voor de besluiteloze, voor hen die gebukt gaan onder de huidige tegenstrijdigheden, ze is de vertroosting voor de gekwetste harten die in de geweldige beroering van deze tijd vereenzaamd zijn.” (23.7.68)
Wat is het doel van de Boodschap?
Jezus tot Marguerite
“ Ziehier het doel van mijn Boodschap: grondiger kennis van mijn liefde voor de mensen. Wat Ik vraag: offers, gebeden,verstervingen; levendiger Maria-verering; ijver voor de rozenkrans die overal dient hervat” ( 29.1.67)
Moet men deze Boodschap aanvaarden?
Jezus tot Marguerite
“Voorwaar Ik zeg u: de wereld blijft vrij ze aan te nemen of te weigeren. Ze zal de gevolgen van haar keuze op zich nemen” (18.7.67)
Wat zal de Boodschap teweegbrengen?
Jezus tot Marguerite
“De Boodschap ontsluit de harten voor de liefde en voor de kennis van een God die verliefd is op zijn schepselen.” (5.5.70)
Komt deze Boodschap werkelijk van Jezus?
Jezus tot Marguerite
“Ik ben de auteur van deze geschriften, Ik ben degene die ze ingeeft. Twijfel daar niet aan. Wie zou u nu op dit ogenblik durven bedriegen?”(24.3.66)
Waarom een legioen kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
“Omdat Ik goed en barmhartig ben hou Ik meer rekening met het goede dat men doet dan met het kwade dat men mij aandoet.
Mijn gerechtigheid wijkt graag voor mijn barmhartigheid. Ziedaar waarom Ik een leger kleine zielen verlang, die zich innig verenigd tussen mijn gerechtigheid en de zondaars zullen opstellen onder de hoede van mijn Koningin-Moeder” (20.7.67)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Wenst u De Boodschap in boek te lezen, mail me dan even en ik antwoord U op welke adressen U deze kunt aankopen. Vermeldt tevens da gewenste taal De Boodschap is in verschillende talen beschikbaar. If You want to read The Message as a book, sent me a mail , I answer you with the address where to buy. Please indicate which language You wish, The Message is available in different languages. En cas Vous voulez lire Le Message comme un livre, envoi moi un petit mail, et je vous réponds ou vous le pouvez acheter. Le Message est disponible en plusieurs langues.