Elisabeth van de Drie-eenheid leert ons hoe heilig te leven
Volg een 26-jarige heilige
in 20 stappen naar een heilig leven
Bron :Kerknet-redactie
Paus Franciscus verklaarde
op 16-10-2016 Elisabeth van de Drie-eenheid Catez (1880-1906) heilig. Ze roept
leken op om heilig te leven in hun omgeving.
4 maanden voor haar dood
aan een zeldzame ziekte, schrijft de karmelietes een krachtige oproep om heilig
te leven. Ze richt zich tot haar zus Marguerite, om haar te helpen in haar
gezin een geestelijk leven te leiden dat helemaal doorademd is van Gods aanwezigheid.
Elisabeth noteert tijdens
een retraite op haar ziekbed van dag tot dag wat haar invalt. Zoek er geen
systematisch stappenplan in.
In de bloemlezing
hieronder zijn de genummerde titels onze hertaling naar een taal van nu.
Daaronder lees je de woorden van Elisabeth en de citaten die ze zelf sprokkelt
uit de Bijbel, bij Ruusbroec en bij Johannes van het Kruis. Voor het leesgemak
lieten we de bronvermeldingen weg.
1 God is verborgen, maar
wil toch dat wij altijd in Hem blijven
Hij wil dat wij zijn waar
Hij is. Niet alleen in de eeuwigheid, maar reeds in de tijd, het steeds
voortschrijvende begin van de eeuwigheid.
2 Leef niet aan de
oppervlakte, maar daal af in de diepte van jezelf
Langs dit pad van de
afgrond, die God is, moeten we elke dag verder afdalen. Laten we ons in
liefdevol vertrouwen langs deze helling afglijden. Daar, helemaal in de
diepte, zal de goddelijke ontmoeting plaatsvinden.
3 God is jouw ziel en jouw
ziel is God
Nu openbaart Hij ons dat
wij niet uit onszelf moeten treden om Hem te vinden: Het Rijk Gods is binnen in
u. God is het middelpunt van de ziel. Door de liefde wordt de ziel één met
God.
4 Maak je innerlijk los
van alles wat God niet is
Geen uitwendige afstand
dus van uiterlijke zaken, maar een eenzaamheid van de geest, een loskomen van
alles wat God niet is.
5 In elke gebeurtenis -
elke vreugde en elke pijn - krijg je God
Elke gebeurtenis, elke
pijn, evenzeer als elke vreugde, is een sacrament dat haar [aan de ziel die in
Hem wil leven] God geeft. Tussen dit alles maakt ze niet langer onderscheid.
6 Sterf elke dag aan
jezelf om plaats de maken voor goddelijk leven
Iedere dag verdwijn ik,
geef ik me meer prijs, opdat Christus in mij zou groeien Mijn eigen leven wil
ik niet langer leven. Ik verlang omgevormd te worden in Jezus Christus. Dan zal
mijn leven meer goddelijk dan menselijk zijn.
7 Werp je in het
liefdesvuur dat in je brandt
Onze God, schreef
St.-Paulus, is een verterend vuur, d.w.z. een liefdevuur dat vernietigt en
alles wat het aanraakt omvormt in zichzelf. Ze [mensen die kiezen voor de
mystieke dood] denken niet zozeer aan het vernielingswerk en de onthechting die
hen nog te wachten staat, maar ze werpen zich in de liefdegloed die in hen
brandt en die niemand minder is dan de Heilige Geest.
8 Doe alles uit liefde en
je ontdekt het geheim overal
Ik doe alles uit liefde.
Ik lijd alles uit liefde. Dan vervult de liefde haar [de ziel] op zulke
wijze, ze neemt haar in beslag en beschermt haar zo goed, dat zij overal het
geheim ontdekt om in de liefde te groeien. Zelfs te midden van haar relaties in
de wereld, midden in haar zorgen kan ze met recht zeggen: Mijn dienst bestaat
alleen nog in beminnen.
9 Gelukkig is wie de komst
van Christus nu al opmerkt
Zalig ook de ogen van
deze ziel, die onder het licht van een levendig en diep geloof, de komst van de
Meester in haar intiem heiligdom kan zien. Maar waarin bestaat deze komst? ...
De komst van de Bruidegom is zo snel, dat Hij steeds én al is gekomen, én
aanwezig blijft met zijn grondeloze rijkheid, én persoonlijk zonder ophouden
opnieuw met zodanige klaarheid komende is, net alsof Hij nog nooit te voren
gekomen was. Want zijn komen geschiedt zonder tijd in een eeuwig nu en wordt
altijd met nieuw genot en een nieuwe vreugde ontvangen.
10 Christus wil ons
volledig in zich opnemen
Christus minne is gierig
(veeleisend) en tegelijk mild. Al geeft Hij ons alles wat Hij heeft en al wat
Hij is, Hij neemt ook terug al wat wij hebben en al wat wij zijn. Hij
verteert het merg uit onze beenderen. En al zijn wij arm, dat deert Hem niet;
Hij wil ons toch niets overlaten.
11 Maak geen onderscheid
tussen God voelen of niet
Zij [onze ziel] staat
niet langer stil bij genietingen en gevoelens. Ze maakt geen onderscheid tussen
God al dan niet voelen, tussen de vreugde of het lijden dat Hij haar geeft. Ze
gelooft in zijn Liefde. Hoe meer Hij haar beproeft, des te groter wordt haar
geloof.
12 Trek je verstrooide
krachten samen en richt ze op God
De eenvuldige, d.i.
zuivere mening, die de verstrooide krachten samentrekt in de eenheid van geest
en de geest richt op God. Die mening is eenvuldig, die niets anders bedoelt
dan God alleen, en al het overige zover het op God betrekking heeft. Zij
bewerkt dat de mens in tegenwoordigheid van God vertoeft, zij verlicht zijn
verstand, maakt hem ijverig in de deugd en vrij van alle ijdele angst
13 Door de liefde ben je
heilig
De Heilige Drie-eenheid
heeft ons naar haar beeld geschapen, naar het eeuwig beeld dat Ze van ons bezat
in haar schoot, voor de wereld was. In zijn eeuwige liefde droeg God ons
reeds in de gedachte. Heel de rijkdom, die in God van nature is, bezitten wij
door de liefde in God en God in ons. Dank zij de liefde en door de liefde,
zoals de Apostel zegt, zijn wij dus heilig en vlekkeloos voor Gods aangezicht.
14 Richt je wil op God,
Hij maakt je levend en heilig
Zodra God in ons enige
geschiktheid ontwaart om de genade te ontvangen, wil Hij ons uit vrije goedheid
levend maken en Hem gelijkend door zijn gaven. Dit geschiedt altijd, als wij
ons met geheel onze wil tot Hem keren. Want in ditzelfde ogenblik komt Christus
tot ons en in ons
15 Ga naar alles zoals
Jezus
Wij zullen verheerlijkt
worden overeenkomstig onze gelijkvormigheid met het beeld van zijn goddelijke
Zoon. Laten we dus onze blik richten op dit aanbiddelijk Beeld. Laten we ons
voortdurend onder zijn straling houden, opdat het zich in ons inprentte, en
vervolgens naar alles toe gaan in de zielsgesteltenissen van onze heilige
Meester.
16 Laat je herscheppen
Ik wil niets meer, tenzij
één worden met Hem Voor mij is leven Christus! Het doel van deze retraite
is: ons laten herscheppen tot een groter gelijkvormigheid met de aanbiddelijke
Meester. Meer nog, zover één worden met Hem dat we kunnen zeggen: Ikzelf leef
niet meer, Christus is het die leeft in mij.
17 Zoek God in het centrum
van je ziel
Heilig zijn zoals Hij
heilig is. Hoe zo? Door in de diepte van de bodemloze afgrond, binnenin, in
contact met Hem te leven. Onze Vader die in de hemel zijt. In deze kleine
hemel die Hij zich bouwde in het centrum van onze ziel moeten we Hem zoeken.
Daar vooral moeten we verblijven.
18 Verzink in nederigheid,
want God is je bodem
Onze zonden zijn voor ons
een bron van nederigheid. Wanneer je verzonken bent in de nederigheid, ben je
in God verzonken, want God is de bodem van de afgrond. Dat is de reden waarom
je in de nederigheid zoals in de liefde steeds kunt groeien.
19 Inkeren kan je van
Maria leren
De houding van de Maagd
gedurende de maanden, die tussen de boodschap en de geboorte verliepen, lijkt
mij een toonbeeld te zijn voor de innerlijke zielen. Voor hen, die God
uitverkoren heeft om te leven binnenin, op de bodem van de bodemloze afgrond.
In welke vrede en ingekeerdheid gaf Maria zichzelf en leende zich tot alles!
Hoe werden de meest banale zaken door haar vergoddelijkt!
20 Zing in oneindige
liefde
Laten we in de hemel van
onze ziel een loflied zijn op de Drie-eenheid. Eens zal de sluier vallen. Dan
zullen we binnengeleid worden in de eeuwige woning. En daar zullen we zingen in
de schoot van de oneindige Liefde.
Vertaling van de citaten:
Guido Stinissen. Elisabeth van Dijon. Geschriften. Carmelitana, 1979, ISBN
9070092158, 427 paginas.
Meer weten
Koen De Meester. Heilige Elisabeth van de
Drie-eenheid verteld door haarzelf. Carmelitana, ISBN 9789492434067, 14,95
euro. BESTEL VIA KERKNET.BE
Website over Elisabeth naar aanleiding van
de heiligverklaring (Frans)
Herbekijk de viering waarin paus Franciscus
Elisabeth heilig verklaart (met Franse simultaanvertaling)
Bekijk een interview met 2 auteurs over
Elisabeth op KTO (Frans zonder ondertitels)
Gepubliceerd op zondag 11
december 2016 - 8:00 op Kerknet.be
De Onbevlekte Ontvangenis is een stap verder naar de volledige verlossing van onze wereld. Slechts in de negentiende eeuw kwam er het dogma. Maar honderden en duizenden mensen hebben aan die bron reeds heil gevonden.
Slechts op 8 december 1854 werd het Dogma van de Onbevlekte Ontvangenis afgekondigd. Vier jaar later! Een ziekelijk meisje , Bernadette Soubirous, gaat hout sprokkelen bij de grot van Massabielle. Ze ziet er een Dame in het wit. Het was de 11de februari.
O.L.Vrouw is daar! Bij de 16de verschijning op 25 maart zegt de Dame wie ze is: in de taal van de streek: que soy era immaculada coucepiou ( Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis). Bernadette herhaalt deze woorden waarvan zij niets verstaat, maar die ze moet meedelen aan de pastoor. Paus Pius de IX ziet er een confirmatie in van het dogma dat hij vier jaar tevoren had afgekondigd. Bijna 19 eeuwen verliepen vooraleer het dogma werd vastgelegd. Toch had de Kerk
( vooral de kerkelijke Gemeenschap van de gelovigen) reeds sedert lang een aanvoelen van de noodzaak van dat geloofsgegeven. Tientallen heiligen hebben zich daarvoor ingezet.
Met dit feest raken we aan de fundamenten van ons geloof. Geven we slechts enkele elementen
In het epistel van vandaag aan de Efeziërs affirmeert Paulus dat God ons in Christus heeft uitverkoren van vóór de grondlegging van de wereld. Helemaal juist. Als wij geloven in de ene God, dan moeten we ook kunnen aanvaarden dat God niet alleen transcendent aan de oorsprong staat van de schepping, maar dat Hij ook overal immanent aanwezig is. Wij zijn dus van alle eeuwigheid ( de eigenschap van God) verbonden met die God. De Kerk ( met de gelovigen) proclameert dat sedert eeuwen: wij komen uit God en we gaan naar God.
Dan moeten wij ook aannemen dat de mens niet alleen zichzelf affirmeert ( misschien op een zondige manier zoals staat in de eerste lezing uit Genesis), maar dat er ook in de mensheid ergens een kern ( een mogelijkheid) moet liggen van effectieve medewerking aan het Rijk van God. Die kern is Maria! Van alle eeuwigheid uitverkoren om mee te werken, door haar Ja-woord, aan de verlossing van de mensheid. Maria moet doorheen de eeuwen verheerlijkt worden om haar zuiverheid van vóór de zonde: plus jeune que le péché schrijft Bernanos. Door de genade omdat Jezus mens moest worden en door de voorziene verdiensten van Jezus Christus werd Maria gevrijwaard van de zonde.
Reeds in de schoot van de Drievuldigheid, van af de beslissing of van af de noodzaak van de Menswording en de Verlossing heeft de Vader haar zo voorbereid om in het wereldgebeuren een vlekkeloos fundament te zijn om Moeder te worden van Gods Zoon, van het Woord dat mens moest worden. Door de kracht van de H.Geest zou Jezus tussen ons leven.
Even terug naar Bernadette. Bij de verschijning zegt Maria haar te drinken van de Bron en er zich te wassen. Ze verwijst zo naar Jezus. Maar Bernadette ziet geen bron, wel een vochtige plek. En als ze begint te graven met haar handjes en zich dan met slijk te wassen . Denken sommige toeschouwers dat ze dwaas is geworden. Maar Bernadette was akkoord, juist zoals het meisje in Nazareth schijnbaar dwaas was, maar toch akkoord ging .. Zo is de verlossing op gang . Dankzij de Onbevlekte. Durven we dan tegen de tendensen van onze wereld ingaan om Gods Rijk te doen komen onder ons. Laat ons ook geloven in de Onbevlekte en haar voorbeeld volgen.
Bovenstaand sermoen mochten wij horen in de KerKkapel van de Karmel deze ochtend na de lezingen van vandaag.
Het
ware ontroerend verhaal van een klein tienjarig Chinees meisje en
haar grote liefde voor Jezus, tijdens de communistische vervolging
van de jaren 50 in China.
Toen God in
1979 zijn dienaar Fulton Sheen1
bij zich riep, huilden er miljoenen Amerikanen en ze hadden het
gevoel wees geworden te zijn.
Jarenlang
hadden zij naar hem geluisterd en geboeid aan zijn lippen gehangen.
Hij had een uitzonderlijk charisma. Hij bezat een natuurlijke
welsprekendheid en was tegelijkertijd begiftigd met de kracht van de
Heilige Geest. Wat had hij zijn luisteraars te zeggen? Dat God leeft,
dat Hij groots is en zeer de moeite waard. Bisschop Sheen had zo een
uitstraling, dat de radiozenders om hem vochten, aangezien de
luisterdichtheidscijfers voor hem hoger uitvielen dan ooit. Met zijn
beroemde televisieprogramma Het leven is de moeite waard om te
leven, wist hij ongeveer dertig miljoen mensen wekelijks te
bereiken2.
Deze grote
aartsbisschop, deze reus in het evangeliseren, had een geheim. Zoals
alle grote geesten, de echte grote welteverstaan, koesterde hij in
het geheim een ontmoeting, een gebeurtenis uit zijn leven, waarbij de
genade hem zo diep had getroffen, dat hij voor geen goud ter wereld
ooit nog van koers wilde wijken. Maar om te weten wat er is gebeurd,
moeten we naar het China van de jaren vijftig, toen de onderdrukking
van het communisme er op zn hevigst was...
Kleine Chinese
pasjes...
Zuster Euphrasie is
tevreden, want de kinderen van de parochieschool zijn ernstig aan het
bidden. Veel van de kinderen hebben twee maanden geleden met grote
overgave en met heel hun hart hun eerste communie gedaan. De vraag
van de kleine Li van tien jaar laat haar lachen.
Waarom heeft de
Heer Jezus ons niet geleerd om te zeggen:Geef ons heden onze
dagelijkse rijst?
Omdat de kinderen s
ochtends, s middags en s avonds rijst eten, weet de zuster niet
hoe ze op deze vraag moet antwoorden.
Dan zegt de
religieuze:
Dat is ....
wel....brood wil zeggen: Eucharistie.
Gezegd moet worden
dat zuster Euphrasie meer vanuit haar hart leeft, dan dat ze
uitblinkt in de theologie.
Aan de goede
Jezus vraag je de dagelijkse communie en voor je lichaam heb je elke
dag rijst nodig. Maar je ziel, waardevoller dan je lichaam, heeft
honger naar dit brood, dat het Brood des levens is.
Als in de maand mei
Li haar eerste communie doet, zegt ze in haar hart tegen Jezus:
Geef mij elke
dag mijn dagelijks brood, opdat mijn ziel mag leven en het goed mag
maken.
Sindsdien gaat Li
elke dag ter communie.
Maar zij beseft goed
dat de slechteriken ( de goddeloze communisten), haar het elk
moment kunnen beletten om Jezus in de communie te ontvangen. Daarom
bidt ze vurig dat dit nooit zal gebeuren. Ze zijn al een keer in de
klas geweest en hebben toen aan de kinderen gezegd:
Jullie moeten
ogenblikkelijk al je afgodsbeelden afgeven.
Li wist maar al te
goed wat ze daarmee bedoelden. En toen hebben de kinderen, bang als
ze waren, al hun zorgvuldig geschilderde bidprentjes onder dwang
moeten afgeven. En daarna heeft de commissaris met een woedend gebaar
het kruisbeeld van de muur gerukt en het toen ook nog op de grond
gegooid en vertrapt, terwijl hij schreeuwde:
Het nieuwe
China duldt zon grove vorm van bijgelovigheid niet meer.
De kleine Li, die zo
dol was op haar afbeelding van de Goede Herder, probeerde die in haar
bloes te verstoppen; het was de afbeelding die ze op haar eerste
communie had gekregen. Zij kreeg een harde klap, zij verloor haar
evenwicht en viel toen op de grond. De commissaris liet de vader van
het meisje bij zich komen en vernederde hem alvorens hem vast te
binden en te mishandelen.
Diezelfde dag dreef
een politierazzia alle mensen samen in de kerk, waar ze een nieuw
type preek kregen voorgeschoteld, dat de commissaris met
stemverheffing te berde bracht, om zo missionarissen en de
vertegenwoordigers van het Amerikaanse imperialisme belachelijk
te maken...Met een donderende stem beval hij de militie het
tabernakel stuk te slaan. De mensen hielden hun adem in en baden
vurig.
Naar de mensen
toegekeerd, schreeuwt de man:
Nu kunnen
jullie zien of jullie Christus zich weet te verdedigen. Zie wat ik
doe met jullie Werkelijke Tegenwoordigheid; een truc van het
Vaticaan, om jullie nog meer uit te buiten.
Terwijl hij dit zei,
pakte hij de ciborie en wierp de hosties op de grond. Verbijsterd
deinsden de gelovigen terug, en wisten nog net een schreeuw te
onderdrukken.
De kleine Li is als
aan de grond genageld. O, wat heeft men met het Brood gedaan? Haar
rechtschapen en onschuldig hartje begint te bloeden bij de aanblik
van al die hosties die verspreid op de grond liggen.
Is er dan niemand om
Jezus te verdedigen? De commissaris drijft er de spot mee en zijn
godslasteringen gaan soms gepaard met een vette lach. Li huilt in
stilte.
En nu, iedereen
naar buiten, schreeuwt de commissaris, en wee degene die het lef
heeft om terug te keren in dit hol van bijgeloof.
De kerk stroomt
leeg. Maar naast de aanbiddende engelen, die altijd aanwezig zijn bij
Jezus-Hostie, is daar ook nog een andere getuige, die niets gemist
heeft van dit voorval, dat zich onder zijn ogen afspeelt. Het is
pater Luc, van de Buitenlandse Missie. De parochianen houden hem
verborgen in een nis, hoog in het koor, vanwaar hij uitzicht heeft op
heel de kerk. Hij gaat op in een gebed van eerherstel en lijdt
eronder dat hij zich niet kan bewegen, want hij hoeft zich maar te
verroeren en parochianen die hem hebben weggemoffeld, zullen
gearresteerd worden, omdat ze verraad hebben gepleegd door hem te
verstoppen in de kerk.
Heer Jezus, heb
medelijden met Uzelf, bidt hij, vol angst, voorkom deze
heiligschennis. Heer Jezus.
Plotseling
wordt de drukkende stilte in de kerk doorbroken door een piepend
geknars. De deur gaat zachtjes open. Het is de kleine Li van nog geen
tien jaar en kijk, met kleine Chinese pasjes nadert ze het
altaar....Zij bezorgt pater Luc doodsangsten: ze kan op elk moment
worden gedood. Maar hij mag geen contact met haar maken. Hij kan
alleen maar toekijken en alle heiligen in de hemel smaken om dit kind
te sparen. Eerbiedig buigt de kleine voorover en begint in stilte te
aanbidden, zoals zuster Euphrasie het haar heeft geleerd. Ze weet dat
ze eerst haar hart moet voorbereiden, voordat ze Jezus kan ontvangen.
Met gevouwen handen bidt ze op een mysterieuze manier tot haar
dierbare, in de steek gelaten en mishandelde Jezus. Dan ziet pater
Luc hoe ze nog dieper voorover buigt en op handen en voeten met haar
tong een hostie opraapt. Dan knielt ze, en richt zich naar binnen
gekeerd tot haar hemelse bezoeker. Elke seconde telt. Pater Luc
vreest het ergste.... Als hij maar iets tegen haar zou kunnen zeggen.
Maar het kind vertrekt weer zachtjes, zoals zij ook is gekomen bijna
huppelend.
Er zijn nog hevige
zuiveringen aan de gang en de vliegende brigade die de orde moet
handhaven, kamt heel het dorp en de omgeving uit. Dat is het lot van
het Nieuwe China. Bij de boeren durft niemand zich te roeren.
Verscholen in hun hutten van bamboe, hebben ze geen idee wat de
toekomst hen zal brengen.
Elke morgen
echter, weet onze kleine Li te ontsnappen, om haar Levende Brood in
de kerk terug te vinden. Daar speelt zich dan precies dezelfde scène
af als die beruchte avond/ ze pakt één hostie met haar tong en
verdwijnt. Pater Luc fronst zijn wenkbrauwen: waarom neemt zij ze
niet allemaal tegelijk? Hij weet hoeveel hosties het zijn:
tweeëndertig. Weet zij dan niet dat zij er meerdere tegelijk kan
oprapen.
Nee, dat weet zij
niet. Zuster Euphrasie is hier duidelijk over geweest: Eén hostie
per dag volstaat. En je raakt de hostie niet aan, maar ontvangt op de
tong. De kleine houdt zich aan de regels.
Op een dag is
nog maar één hostie over. Bij het krieken van de dag sluipt het
kind zoals gewoonlijk de kerk binnen en nadert het altaar. Ze knielt
neer en bidt vlakbij de hostie. Pater Luc onderdrukt een schreeuw.
Bij de ingang van de
deur staat een soldaat en hij richt zijn revolver. Men hoort alleen
een doffe knal, gevolgd door een schaterlach.
Het kind zakt meteen
in elkaar.
Pater Luc denkt dat
zij dood is, maar nee, hij ziet hoe zij nog met moeite in de richting
van de hostie kruipt en haar lippen erop plakt.
Dan volgen nog
enkele stuiptrekkingen, waarna haar lichaam zich plotseling ontspant.
De kleine Li is dood.
Ze heeft alle
hosties gered3.
Elke dag een
heilig uur
Twee maanden voor
hij op vierentachtigjarige leeftijd stierf, gaf Mgr Sheen tijdens een
interview op een van de nationale televisiezenders zijn geheim aan
het publiek vrij.
Excellentie,
vroeg de journalist, u hebt miljoenen mensen in de hele wereld
geïnspireerd. Maar uzelf, wie heeft u geïnspireerd. Een paus
misschien?
Noch een paus,
noch een kardinaal antwoordde hij. Zelfs geen priester of
religieuze. Mij heeft een klein Chinees meisje van tien jaar
geïnspireerd.
Toen vertelde Mgr
Sheen het verhaal van de kleine Li. En zo liet hij zijn intieme
testament na. De liefde van dit kind voor Jezus in de Eucharistie
heeft zon indruk op hem gemakt, voegde hij eraan toe, dat hij op
de dag dat hij dit ontdekte de Heer heeft beloofd, elke dag van zijn
leven tot aan zijn dood, een uur het Heilig Sacrament te aanbidden,
wat er ook zou gebeuren. En Mgr Sheen heeft niet alleen zijn belofte
gehouden, maar hij heeft ook nooit een gelegenheid voorbij laten gaan
om de liefde voor Jezus in de Eucharistie uit te dragen. Hij hield
niet op gelovigen uit te nodigen om elke dag een heilig uur
door te brengen voor het Heilig Sacrament.
Voor hem stond
het onomstotelijk vast: dit onbekende en arme kind uit China was de
vonk, die de geweldige vruchtbaarheid van zijn apostolaat heeft
bewerkt. Die dag begreep heel Amerika, terwijl het voor de buis zat
gekluisterd, dat de miljoenen harten die deze grote prediker had
weten te raken, in wezen via de kleine Li werden geraakt. Dat het
grote aantal bekeringen dat via deze heuse mediagigant was bewerkt,
in werkelijkheid het werk was van haar kleine zuivere hartje. Dat de
miljoenen aanbidders, die deze heilige bisschop tot aanbidding van
het Heilig Sacrament had gebracht, in werkelijkheid daartoe waren
gebracht door haar tweë-dertig heldhaftige bezoeken aan de op de
grond geworpen Jezus.
1Het
verhaal van deze kleine Chinese wordt verteld in Les Voleurs de
Dieu (De dieven van God), geschreven door Maria Winowsla. Omdat
zij zeer nauw verbonden was met de cultuur van de Russische, Poolse
en Chinese intelligentsia tijdens de verschrikkelijke jaren van de
vervolgingen, heeft Maria ervoor gezorgd dat verschillende
herinneringen aan waardevolle gebeurtenissen uit het leven van enkele
Poolse heiligen ( zoals frère Albert, zuster Faustina, pater
Maximiliaan Kolbe) aan de vergetelheid zijn onttrokken.
Dat de opbloei
van wijdingen en roepingen, die deze populaire prelaat van Amerika
had weten op te wekken, in wezen te danken was aan deze kleine
Chinese martelares en haar bloedbruiloft met het Lam4.
Lieve kleine Li, als
ik je dit boek heb opgedragen is dat, omdat je als heldin mijn
voorkeur geniet. Maar, ik moet je bekennen, er is ook een andere wat
meer baatzuchtige reden: je werk is nog niet af. Geef je ogen de kost
en zie: vandaag de dag zijn het niet tweeëndertig hosties die op de
grond liggen, maar wel duizenden, miljoenen.
Elke dag wordt
Jezus geslagen, wordt er om Hem gelachen, wordt Hij vertrapt. Het
aantal sekten dat de Eucharistie ontheiligt groeit met de dag. In
bijna alle parochies communiceren elke zondag wel enkele gelovigen op
onwaardige wijze, terwijl ze diepe zonde leven, die de Bijbel een
gruwel noemt en die de dood van de ziel veroorzaken. Jezus is nog
nooit zo gemarteld, kleine Li. We laten nog maar buiten beschouwing
de onverschilligheid van zoveel uitverkozenen, die te vaak opgaan in
wereldse aangelegenheden en zich niet bewust zijn van de onpeilbare
liefde waarmee zij worden bemind. Hoeveel tabernakels staan er in
Frankrijk verlaten en onder stof bedolven bij. En als men toch wil
aanbidden, dan staat men voor een gesloten deur. In Amerika is het
tabernakel vaak in een hoek van de kerk geplaatst, als het al niet in
de sacristie is. Soms heeft men zelfs de bidstoelen verwijderd, en
wee degene die tijdens de consecratie durft te knielen: dat hoort
niet en de kans is reëel dat je wordt buitengesloten.
Bij de catechese
vind je nog nauwelijks zusters van het slag van Zuster Euphrasie. En
nu worden de kinderen er vaak niet toe gebracht om Jezus te leren
kennen en om Hem te beminnen. Ook in de gezinnen spreken ouders maar
zelden, zonder meer, over Jezus als over een goede vriend.
Integendeel, er wordt aan voorbijgegaan, met als gevolg dat de
kinderen denken dat God niet bestaat en ze zo teloorgaan in het
atheïsme.
Ik kan nog lang
doorgaan, maar vanuit de hemel zie je alles zoveel beter. Nee, jouw
werk zit er nog niet op, kleine Li. Eerlijk gezegd, is met jouw
martelaarschap in China je werk pas begonnen. Kom ons te hulp. Zoals
je Bisschop Sheen hebt bijgestaan, sta nu ook elke priester, elke
bisschop elke gewijde en elke christen bij.
Openbaar ons het
verborgen Kind, jouw grote vriend. Geeft ons iets van jouw
onverdeelde liefde voor Jezus, deze diepgewortelde en tedere liefde
van je onschuldige hart.....
4Volgens
Maria Winowska was de kleine Li eerder teruggetrokken van
temperament, ze sprak nauwelijks. Ze was zeer verlegen en de voorkeur
aan luisteren.
Over de Goddelijke Barmhartigheid, het Paradijs, de Hel en het Vagevuur.
Zuster Faustina, neemt ons mee naar de voor ons onzichtbare wereld, die even voor haar zichtbaar werd zoals hier op aarde.
Ook Zr.Faustina
moedigt ons aan om onbeperkt vertrouwen te stellen in Gods onpeilbare
Barmhartigheid.
Het is niet voor
niets dat Paus Johannes Paulus II Zr.Faustina als eerste heilige
heeft heilig verklaard in het derde millennium. Haar geschriften zijn
overal verspreid. Zij zijn van grote betekenis voor mensen die in de
wereld van vandaag de waarheid zoeken. In haar Dagboek beschrijft
Zr.Faustina enkele voorvallen die illustreren welke relatie er
bestaat tussen de Goddelijke Barmhartigheid en het Vagevuur.
Ze vertelt:
Toen ik de kapel voor een momentje bezocht, zei de Heer tegen mij:
Mijn dochter, help mij een zekere zondaar te redden die op sterven
ligt. Bid voor hem de rozenkrans die ik je geleerd heb. Toen ik
deze rozenkrans begon te bidden zag ik hoe deze man op sterven lag en
daarbij verschrikkelijke kwellingen onderging en in een hevige strijd
verwikkeld was. Zijn beschermengel verdedigde hem, maar hij was als
het ware machteloos tegenover de overweldigende aangrijpende ellende
die zij ziel overviel. Een menigte Duivels stond op zijn ziel te
wachten. Maar terwijl ik de rozenkrans aan het bidden was, zag ik
Jezus precies zoals Hij op de afbeelding weergegeven wordt. De
stralen die uit het Hart van Jezus kwamen , omgaven de zieke, op
sterven liggende man, en de machten der duisternis sloegen in
paniek op de vlucht. De zieke man blies zijn laatste adem vredig uit.
Toen ik weer bijkwam, begreep ik hoe belangrijk de rozenkrans voor de
stervenden is. Deze brengt de toorn van God tot bedaren(Dagboek
§1565).
Een andere
keer vertelt ze, wat voor de zielen in het Vagevuur betekent om
voortdurend te dorsten naar God: Op een moment vroeg ik de Heer voor
wie ik nog meer moest bidden. Jezus zei, dat Hij me de volgende avond
zou laten weten voor wie ik moest bidden. De volgende avond zag ik
mijn beschermengel, die mij vroeg hem te volgen. Opeens was ik in een
mistige plaats vol vuur, waar zich een grote menigte lijdende zielen
bevond. Ze baden vurig voor zichzelf, maar zonder resultaat. Alleen
wij kunnen hen te hulp komen. De vlammen waardoor zij verteerd werden
en die door hun heen brandden, waren niet in staat mij te raken. Mijn
beschermengel liet me geen moment alleen. Ik vroeg deze zielen, wat
hun grootste lijden was. Ze antwoordden mij eenstemmig, dat hun
grootste kwelling hun verlangen naar God was. Ik zag hoe Onze Lieve
Vrouw de zielen in het Vagevuur bezocht. De zielen noemen haar de
Sterre der Zee. Ze brengt hen verkwikking. Ik wilde nog langer met
hen spreken, maar mijn beschermengel wenkte me om weg te gaan.
Vervolgens verlieten we deze gevangenis van lijden. Ik hoorde een
inwendige stem die zei: Mijn Barmhartigheid wil dit niet , maar de
Gerechtigheid eist het. Sinds die tijd leef ik in inniger gemeenschap
met de lijdende zielen in het Vagevuur (Dagboek§20).
De vrijgevige liefde
van Zr.Faustina, stelt haar in staat om hetzelfde lijden te ervaren
als sommige zielen in het Vagevuur. Ze vertelt:
9 juli 1937. Deze
avond kwam een van de overleden zusters naar mij toe, en ze vroeg mij
om een vastendag en al de geestelijke oefeningen van die dag, voor
haar te offeren en op te dragen. Ik antwoordde haar, dat ik dat zou
doen.
De volgende
dag offerde ik vanaf s morgens alles voor haar intentie. Tijdens
de heilige Mis doorleefde ik en maakte ik haar kwellingen die zij
onderging in het Vagevuur, voor korte tijd mee. Ik ervoer zulk een
intense honger naar God, dat ik leek te sterven van verlangen om met
Hem verenigd te worden. Dit duurde maar kort, maar ik begreep hoe
groot en kwellend het verlangen van de zielen in het Vagevuur naar
God is.
Onmiddellijk
na de heilige Mis vroeg ik moeder overste toestemming om te vasten,
maar ik kreeg die niet vanwege mijn ziekte. Toen ik de kapel
binnenging, hoorde ik de volgende woorden: als je gevast had,
zuster, zou ik pas vanavond verlichting gekregen hebben, maar vanwege
je gehoorzaamheid, die je ervan weerhield om te vasten, verkreeg ik
deze onmiddellijk. Gehoorzaamheid heeft grote kracht (Dagboek§1185
en 1186).
Toch komt het
voor dat er zielen zijn, die vanwege hun persoonlijke vrijheid, God
pertinent weigeren tot aan het einde van hun leven, en die ervoor
kiezen om in eeuwigheid zonder Hem te leven. Wat gebeurt er met deze
zielen? Zr.Fausina
geeft ons een van de meest aangrijpende beschrijvingen van de Hel. Ze
schrijft:
Vandaag werd
ik door een engel naar de spelonken van de Hel gebracht. Het is een
plaats van grote marteling. Wat is ze groot en uitgestrekt. Ik zag
verschillende soorten kwellingen: de eerste kwelling waaruit de Hel
bestaat, is het verlies van God. De tweede is de eeuwigdurende
gewetenswroeging. De derde bestaat eruit, dat iemand toestand nooit
zal veranderen. De vierde is het vuur dat in de ziel dringt, zonder
die te vernietigen. Het is een verschrikkelijk lijden, want het is
een zuiver geestelijk vuur, dat door Gods toorn is aangestoken. De
vijfde kwelling is de blijvende duisternis en een vreselijke
verstikkende stank. Ondanks de duisternis zien de duivels en de
verdoemden elkaar en al het kwaad, zowel dat van anderen als van
zichzelf. De zesde kwelling is het vaste gezelschap van Satan. De
zevende kwelling bestaat uit een verschrikkelijke wanhoop die de ziel
kwelt en uit een permanente haat tegenover God. Verder uit een
verfoeilijke taal, uit vloeken en godslasteringen. Dit zijn de
kwellingen waaronder alle verdoemden samen lijden, maar hiermee is er
nog geen eind aan het lijden gekomen. Er zijn bijzondere kwellingen,
die voor elke ziel afzonderlijk bestemd zijn. Dit zijn de kwellingen
die door de zintuigen ondergaan worden. Iedere ziel ondergaat
vreselijk en onbeschrijfelijk lijden, dat in verband staat met de
manier waarop zij gezondigd heeft. Er zijn spelonken en martelpunten,
waar de ene vorm van foltering verschilt van de andere.
Ik zou alleen al bij
het zien van deze martelingen gestorven zijn, als de almacht van God
mij niet ondersteund had. Laat de zondaar weten, dat hij in alle
eeuwigheid gemarteld zal worden via zijn zintuigen die hij gebruikt
heeft om te zondigen.
Ik schrijf dit op
bevel van God, zodat geen enkele ziel een uitvlucht zal kunnen vinden
en zal zeggen dat de Hel niet bestaat, of daar nooit iemand geweest
is en dat dus niemand kan zeggen , hoe het daar is.
Ik , zuster
Faustina, heb in opdracht van God een bezoek gebracht aan de
spelonken van de Hel, zodat ik de zielen erover zou kunnen vertellen
en het bestaan ervan zou kunnen getuigen. Ik kan er nu niet over
spreken, maar ik heb opdracht van God gekregen om het op schrift te
stellen.
De Duivels waren vol
haat jegens mij, maar ze moesten mij op bevel van God gehoorzamen.
Wat ik opgeschreven heb, is maar een zwakke afspiegeling van de
dingen die ik gezien heb. Maar één ding viel mij op: dat de zielen
die daar waren niet geloofd hadden dat er een Hel bestaat.
Toen ik weer
bijkwam, kon ik mij bijna niet herstellen van de schrik. Hoe
vreselijk lijden de zielen daar. Als gevolg hiervan bid ik nog
vuriger voor de bekering van de zondaars. Zonder ophouden smeek ik
voor hen om Gods barmhartigheid (Dagboek§741).
Ik ben vaak
aanwezig bij stervenden en door mijn smeekbeden verkrijg ik voor hen
vertrouwen in Gods Barmhartigheid. Ik smeek God om een overvloed van
goddelijke genade, die altijd overwint. Gods Barmhartigheid raakt de
zondaar soms op het laatste ogenblik op wonderlijke en geheimzinnige
wijze. Uitwendig lijkt het of alles verloren is, maar dat is niet het
geval. Een ziel die verlicht wordt door Gods krachtige en beslissende
genade, wendt zich op het laatste moment met zulk een krachtige
liefde tot God, dat ze in een ogenblik vergeving van zonden en
zondestraffen ontvangt, terwijl zij uitwendig geen teken van bekering
of berouw laat zien, omdat zielen in dat stadium niet langer op
uitwendige dingen reageren.
O, hoe gaat Gods
Barmhartigheid ons begrip te boven. Maar, hoe huiveringwekkend, dat
er zielen zijn, die deze genade vrijwillig en bewust verwerpen en
verachten. Terwijl iemand op het punt staat te sterven, geeft de
barmhartig God de ziel een helder, inwendig moment, zodat de ziel,
als ze dat wil, de mogelijkheid heeft om naar God terug te keren.
Maar soms is de verharding in de zielen zo groot, dat ze bewust voor
de Hel kiezen. Zo maken ze al de gebeden die anderen voor hen aan God
hebben aangeboden en aanbieden, en ook de inspanningen van God zelf,
nutteloos. (Dagboek§1698).
Bron: Het
wonderlijke geheim van de zielen in het Vagevuur
Zuster
Emmanuel Maillard in gesprek met Maria Simma
Verkrijgbaar bij S
Veys tel 056 77 73 73 Stefaan.veys1at telenet.be
Keer terug naar het evangelie, gij allen die deze regels leest.
Reeds liggen vele akkers gereed om zijn zaad te ontvangen. Met één gebaar kan ik kleine liefdebloemen laten bloeien. Wilt gij dat? Zeg ja en dan zult ge de Glorie en de macht van mijn Heilige Naam zien.
Ik zeg het u, als gij het werkelijk wilt, zal Ik van de aarde der mensen, van de zonde gereinigd, een Ark des Verbonds maken waar het goed is om te leven en te beminnen. Maar uw God is steeds onmachtig in zijn Almacht, door uw weigering om Mij te erkennen als Meester en Heer en om Mij vrije doortocht naar uw harten te verlenen. Er zijn weliswaar overal liefde-harten ( geestelijke, caritatieve en andere werken ), maar de opening is niet groot genoeg; de liefde-geest is vaak beknot door kleinzieligheid ( jaloersheid en dergelijke ) om het voor Mij mogelijk te maken naar binnen te komen en in allen mijn Werk te doen.
Ik ben het Hart van de heilige Kerk, maar waar zijn de ranken in de gehoorzaamheid aan haar wetten?
Velen van haar leden doen Mij walgen.
Daarom wil Ik de kleinsten met mijn Kracht bekleden om als kleine David op te komen tegen de anarchie die de Kerk onderdrukt en Haar belet de ware heiligheid door te geven die bij Haar past.
Ik wil haar van het kwaad bevrijden, Ik wil haar vervullen met mijn Liefde voor allen.
Ik wil het Verbond der zielen, van alle zielen, van alle rassen.
Moge uw gebed zijn : Kom, Heer Jezus , Kom!
Kom, Maria, goede Moeder van de harten ! Bid voor ons arme zondaars.
De hedendaagse
wereld zou Mij doen walgen indien mijn liefde niet diende als tegengif. Ik ben
de zuivere bij uitstek. Waar is de zuiverheid hier beneden? Zelfs zogeheten
trouwe zielen zijn door het verderf van de ondeugd aangetast. De vijand valt
aan langs alle kanten. Zijn hoofddoel: de val van Rome? Zijn boosaardige macht
breidt zich met verbijsterende snelheid over de wereld uit. Er is geen enkel
plekje meer dat hij niet uitkamt om, bij zijn doortocht, de zielen te grijpen
die niet op hun hoede zijn.
Hij vertoont zich
onder de gedaanten van het goede en eigenlijk is hij slechts rotheid die hij
vermomt onder het vergif van valse devoties. Deze vermenigvuldigen zich om met
hun onkruid het goede graan te verstikken dat mijn liefde hier beneden komt
zaaien.
Bepaalde
beslissingen breken het hart van hen die trouw zijn aan mijn liefdewet.
Behendig hanteert
hij de groten der aarde, want het kleine is voor hem ontoegankelijk. De Kleine
Zielen ontsnappen door demazen van het
net dat hen wil lamleggen. Mijn kinderen worden door Mij aan hun maat
aangepast; niets kan hen tegenhouden.
Waar Ik doorga,
gaan zij door.
De Kleine Zielen
zijn het tegengif van het verderf; verderf dat zich zelfs in de heilige
plaatsen vertoont!
Marguerite tot
Jezus
Heer, Gij weet
het, ik wilde helemaal niet schrijven.
Jezus tot
Marguerite
Dit maakt deel
uit van uw zending; de wereld dient het te weten.
Marguerite tot
Jezus
Tot wat dient het
te schrijven, daar niemand het zal weten?
Jezus tot
Marguerite
Wie zegt dat?
Marguerite tot
Jezus
Maar gij weet
toch dat men mij verbiedt te spreken.
Jezus tot
Marguerite
Aan u kon men dit
verbieden; maar aan Mij kan men het niet verbieden.
Marguerite tot
Jezus
Ik moet
gehoorzamen.
Jezus tot
Marguerite
Ja, jammer
genoeg. Men wil het heil van de wereld niet inzien: de verblinding bereikte
haar hoogtepunt. Het verlies van de zielen die Ik met mijn Bloed betaalde wordt
als onvermijdelijk aanvaard! Wie kan handelen en het niet doet, is schuldig,
want voorwaar, Ik zeg u: Gehoorzaamheid is geen werkeloosheid.
Marguerite tot
Jezus
Heer, ik begrijp
er niets meer van.
Jezus tot
Marguerite
Probeer niet te
begrijpen: dat zou er niets aan veranderen.
Marguerite tot
Jezus
( Ik dacht aan de
synode). De synode?
Een stap
achteruit , twee stappen vooruit. De Heilige Vader? Slachtoffer, vastgehecht
aan het ....kruis gelijkend op mij.
De synodevaders?
Een gonzende bijenkorf waar de familiegeest uitgedoofd is en waar ieder zijn
eigen inzicht wil doordrukken zonder zich om dit van anderen te bekommeren.
Sommigen bijen
willen zich bij de Koningin voegen om haar te voeden.
Een zwerm
verspert hun de weg en de koningin komt om te midden van een bijenkorf waar
waanzin heerst.
Message
of October 24th 1977
Jesus
to Marguerite
Today's
world would make Me loathe if my Love wouldn't function as an antidote. I am
the pure one par excellence. Where is pureness down here? Even so called
faithful souls are contaminated by the decay of vice. The enemy attacks from
alls sides. His main purpose: the fall of Rome? His wicked power expands
withastonishing speed througout the
world. There is not a single place left that he doesn't search thoroughly to
grasp unwatchful souls at his passage.
He
shows himself with the appearance of the righteous and actually he is mere
rottenness which he disguises under the poison of false devotion. That
multiplies to choke with its weed the good cereal that my Love sows down here.
Certain
decisions break the heart of the ones who are faithful to my law of love.
Skilfully
he manipulates the rulers of the earth, for the small is inaccessible to him. The
Little Souls succeed in escaping from the net that tries to immobilize them. My
children are adapted by Me to the size so that nothing can stop them.
Where
I get through, they get through.
Little
Souls are the antidote to decay, decay that even shows up in holy places!
Marguerite
to Jesus
Lord,
You know it, I didn't want to write at all.
Jesus
to Marguerite
This
is part of your mission; the world has to know.
Marguerite
to Jesus
What
is the purpose of writing as nobody will know?
Jesus
to Marguerite
Who
says so?
Marguerite
to Jesus
But
You know that I am forbidden to speak.
Jesus to
Marguerite
You
may be stopped, but nobody can stop Me.
Marguerite
to Jesus
I
have to obey.
Jesus
to Marguerite
Yes,
unfortunately. One doesn't want to comprehend the blessing of the world: the
blinding reaches its summit. The loss of souls for which payed with my Blood is
being considered inevitable! The one who is capable of acting and doesn't do so
is guilty, because, most assuredly I tell you: Obedience is not inaction.
Marguerite
to Jesus
Lord,
I don't understand any of it anymore.
Jesus
to Marguerite
Don't
try to understand: that wouldn't change anything to it.
Marguerite
to Jesus
(The
synode came to my mind). The synode?
One
step backward, two steps forward. The Holy Father?
Victim,
stuck to the ... cross, similar to me.
The
synode fathers? A buzzing beehive, where the family spirit is extinct and where
everyone tries to press through his own perception whithout considering anyone
elses.
Some
bees want to join the Queen to feed her.A swarm blocks the way and the Queen perishes in the middle of a hive
where absurdity reigns.
Samenspraak tussen Jezus en Marguerite op 14 juli 1996
Uit het dagboek van Marguerite, nog onuitgegeven
Samenspraak tussen Jezus en Marguerite op 14 juli 1996
Jezus tot Marguerite
In uw kwetsbaarheid baant de Macht van uw God zich een weg om de te redden zielen te bereiken.
Marguerite tot Jezus
Welke zielen , Heer?
Jezus tot Marguerite
Laat Mij de zorg over van het onderscheid tussen de armen.
Marguerite tot Jezus
Wie zijn de armen , mijn God?
Jezus tot Marguerite
Het zijn de armen aan liefde, die Ik zou willen verrijken.
Marguerite tot Jezus
Maar rijken kunnen ook arm aan liefde zijn.
Jezus tot Marguerite
Veel meer dan je denkt. Weinigen hebben een kinderhart, om Mij te onthalen. Hun gouden kalf verhult Mij voor hun ogen.
Marguerite tot Jezus
Jezus, waar in deze wereld vindt Gij uw vreugde?
Jezus tot Marguerite
In het hart van mijn heel-kleinen.
Marguerite tot Jezus
Maar uw heel-kleinen lijden samen met U.
Jezus tot Marguerite
In de vreugde van de gave aan de Liefde: vermenigvuldiging van mijn oproepen langs waarschuwingen die zich steeds schokkender zullen aandienen in het leven der mensen.
De deur van hun hart is goed verborgen. Ik tast rond in het duister van de opstandige zielen, maar Ik sta machteloos tegenover de inertie in het opnemen der noodzakelijk verantwoordelijkheden, onmachtig om de hardheid aan te tasten van het isolerend schild dat hen vaak vrijwillig, gevangen houdt in de chaos van de moderne wereld.
Voorwaar, ik zeg u, deze relatief lange tijdspanne zal weldra eindigen, want Ik heb goede techniekers tot mijn beschikking, om haar ketens te breken. ( de gebeurtenissen).
Marguerite tot Jezus
Jezus , waarom laat Gij mij dit alles opschrijven?
Jezus tot Marguerite
Gij zijt mijn rustaltaar, waarop Ik dit schrijf.
Marguerite tot Jezus
Wat wilt Gij van uw klein niemendalletje maken?
Jezus tot Marguerite
Een wereld van liefde.
Marguerite tot Jezus
Dit zal zeker niet gemakkelijk zijn.
Jezus tot Marguerite
Het is waar. Zij zijn zo ongelovig.
Marguerite tot Jezus
Hoe eraan beginnen?
Jezus tot Marguerite
Laat Mij uw boot besturen tot aan de zee van zuivering waarin Ik de opstandigen, ondanks hun smeekbeden, zal storten.
Ik hoor slechts de stem van de nederigen, de kleinen, en mijn oor neigt zich naar de kreten van hun gebeden.
Marguerite tot Jezus
Uw kleinen? De kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
Ja, de WARE kleine zielen. Ik heb een liefdezending voor elk van hen.
Marguerite tot Jezus
Er is zoveel lijden in deze wereld.
Jezus tot Marguerite
Maar er zijn ook zoveel zielen te redden.
Nog een tijd en dan zal alles vervuld worden.
Marguerite tot Jezus
Zal het nog lang duren, Heer?
Jezus tot Marguerite
Mijn tijd? Niemand kent dag noch uur.
Allen zullen aanbotsen tegen het irreële alvorens de werkelijkheid te kennen van wat hen wacht.
Marguerite tot Jezus
Ik weet niet wat te denken.
Jezus tot Marguerite
Zeg niets en vrees niets. Voor u ben Ik Liefde. Maar wee de slechte zielenherders. Ik zal hen bannen uit mijn Aanschijn.
Marguerite tot Jezus
Maar Gij zijt Liefde, Barmhartigheid.
Jezus tot Marguerite
Er zijn grenzen die niet mogen overschreden worden.
Marguerite tot Jezus
Zeg mij, welke zijn die grenzen?
Jezus tot Marguerite
Kijk om u heen, zij zijn gemakkelijk te onderscheiden. Er is zoveel bedriegelijke schijn, die gij niet kent, maar voor Mij is niets verborgen.
Vervoeg uw God in zijn geboden. Bezing de Liefde, kleine leeuwerik. Velen zullen begrijpen, maar niet allen. Door uw bemiddeling gaat mijn stem naar verre landen. Weldra zal mijn leger klaar zijn.
Zuster Maria Faustina Kowalska is geboren op 25 augustus 1905 in het Poolse dorpje Glocowice, als derde van uiteindelijk tien kinderen. Ze ontving de doopnaam: "Helena". Haar ouders zijn Stanislaus en Marianne Kowalska. Ze zijn arm, maar gelukkig.
Als klein meisje valt Helena al op door haar eenvoudige liefde tot de Heer en haar bekommernis om de armen. Als ze 3 jaar oud is, gaat ze al naar school. Op haar zevende wist Heleen al waar ze voor bestemd was.
Haar vrije tijd verdoet ze liever bij het Heilig Sacrament dan bij speelkameraadjes. Ze biecht wekelijks, vast streng. Haar ouders worden kwaad wanneer ze spreekt over de vreemde lichtverschijnselen die haar omringen. Verzinsels, inbeeldingen.
Ze proberen haar af te houden van de nachtelijke gebedswaken waarmee ze voortdurend zichzelf "tergt". Ze zien de vreemde schittering niet in Heleens slaapkamer en die ervoor zorgt dat ze wakker blijft.
In dit gezin is de hulp van Helena hard nodig. In 1921 ging zij op zestienjarige leeftijd als dienstbode werken om haar ouders financieel bij te staan. Toen zij 18 jaar oud was wilde ze naar het klooster, maar haar ouders hadden weinig geld en daardoor kon ze slechts met grote moeite haar uitzet bijeen krijgen.
Op 1 augustus 1925 werd Helena Kowalska kloosterlinge in de Congregatie van O.L. Vrouw van Barmhartigheid, ook Magdalenazusters genoemd. Deze orde werd in 1862 in Polen gesticht door Teresa Potocka. Zij zetten zich in voor de opvoeding van arme meisjes die gevaar lopen op straat terecht te komen. In 1928 legde zij de tijdelijke gelofte af en vijf jaar later, in 1933, de eeuwige gelofte. Ze ontving de kloosternaam Zuster Maria Faustina, waaraan later wordt toegevoegd: "van het heilig Sacrament". De naam Faustina betekent begunstigde.
In verschillende kloosters vervulde zij de taken van keukenhulp, hovenierster en portierster. Uiterlijk onderscheidde zij zich in niets van haar medezusters, behalve door een intens religieus leven, dat op velen een diepe indruk maakte. Op het feest van de Onbevlekte Ontvangenis verscheen haar de H. Maagd, die haar mededeelde dat zij op verlangen van God op een geheel andere wijze haar Moeder zou zijn en leerde haar de weg naar volmaaktheid.
Zij muntte vooral uit in de nederigheid, want Maria had haar gezegd: "Nederigheid, nederigheid en nogmaals nederigheid."
Dikwijls genoot zij het gezelschap van engelen en verscheen haar het Goddelijk Kind. Zij doorleefde het lijden van Christus alsof zij er zelf bij tegenwoordig was en ontving verheven openbaringen omtrent het geheim der Drie-eenheid. Ze bad veel voor de zielen in het vagevuur, vaak stond God de zielen toe haar hulp en verlichting te vragen en later haar bevrijding aan te kondigen.
Nog meer ging haar echter het lot der stervenden ter harte. "Vandaag", schrijft ze, "zag ik Jezus in doodstrijd en Hij fluisterde mij toe: Mijn dochter, help Mij de zielen van de zondaars te winnen. Ik begreep hoe ik hen redden moest en bereidde mij voor op groter smarten. Mijn lijden nam toe en ik gevoelde de wonden in mijn handen en voeten en zijde. Ik voelde de haat van de zielevijand, maar hij kon mij geen kwaad berokkenen." "Dikwijls", schrijft ze, "had ik contact met de stervenden, soms met hen die op verre afstand waren en door het gebed ontving ik voor hen de genade van het geloof in Gods Barmhartigheid.
De eerste verschijning, die zuster Faustina van Jezus mocht ontvangen, was te Plock (Polen) op 22 februari 1931.
Zij verhaalt als volgt:" Toen ik s avonds in mijn cel was, aanschouwde ik Jezus, gekleed in een wit gewaad. De rechterhand had Hij opgeheven om de Zegen te geven, met de andere raakte Hij zijn kleed aan ter hoogte van Zijn Hart. Uit het kleed, dat bij het Hart een weinig was geopend, schitterden twee stralenbundels: de ene was rood, de andere wit. Stil schouwde ik op naar de Heer. Mijn ziel was beangst, doch tevens opgetogen van vreugde. Na enkele ogenblikken zei de Verlosser mij:" Vervaardig een beeld van Mij, gelijk gij Mij nu aanschouwt met het onderschrift:...
Jezus, ik vertrouw op U!
Ik wil dat dit beeld vereerd wordt, eerst in uw kapel en daarna in geheel de wereld." Haar opdracht wordt het de barmhartigheid van Jezus over de gehele wereld te verbreiden. Alle priesters moeten verkondigen hoe groot de barmhartigheid van Jezus is. Ook vraagt Jezus de bekering van de zondaars, zonder vrees mogen zij tot Hem komen. Deze zending van de eenvoudige zuster Maria Faustina begon in 1931 en is nu wereldwijd van grote betekenis. De tweede zondag na Pasen wordt de dag van de Goddelijke Barmhartigheid en in de gehele Kerk gevierd.
Op 27 mei 1933 vertrekt zuster Faustina naar Wilno (Vilnius).
Daar onmoet ze de eerwaarde Sopocko die haar geestelijk leidsman wordt. Na heel wat aarzelingen besluit deze de beeltenis van de barmhartige Jezus te laten schilderen, maar hij wil weten wat de betekenis is van de witte en rode lichtbundels die uit het Hart van de Heer stralen. Zuster Faustina ondervraagt de goddelijke Meester en deze antwoordt: "Zij betekenen water en bloed. Het water dat de zielen rechtvaardigt, het bloed dat leven van de ziel is.
Zij vloeien uit mijn op het kruis doorboorde Hart. Deze stralen beschutten de ziel tegen de toorn van mijn Vader", dat wil zeggen tegen de terecht verdiende straffen voor onze tekortkomingen. Op de zondag van Quasimodo (Paasoctaaf) in 1935 wordt het icoon in het openbaar tentoongesteld in het heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Ostra Brama en terstond manifesteert de goddelijke Barmhartigheid zich door middel van talloze genaden van buitengewone bekeringen.
Op vrijdag 8 december 1937 voelde Zuster Faustina sterk de nabijheid van God gedurende de H. Mis. Na de H. Communie zag zij met een groot vertrouwen tot Hem op en vroeg Hem: "Jezus, ik smeek U om uw oneindige Barmhartigheid, laat alle zielen die vandaag zullen sterven voor het vuur van de hel gespaard blijven, zelfs al waren zij de grootste zondaars. Het is vandaag vrijdag, de dag van uw bitter lijden op het kruis. Omdat uw Barmhartigheid oneindig is, zullen de engelen zich er niet over verbazen." En de goddelijke Meester drukte haar inniger aan zijn Goddelijk Hart en zei: "Beminde dochter, gij begrijpt goed de afgrond van mijn Barmhartigheid. Weet, dat wat gij vraagt een grote gunst is, maar Ik zal doen wat gij vraagt." In opdracht van haar geestelijke leider schreef zij een dagboek in zes delen.
In februari 1938, enige maanden voor haar dood, kreeg Maria Faustina een verschijning van de Heilige Maagd Maria. Zij verscheen haar in een groot licht, gekleed in het wit en omgord met een gouden ceintuur. Op Haar sluier droeg zij een gouden kroon. Op Haar arm droeg Zij het Kind Jezus. De Heilige Maagd keek haar aan en zei:
"Ik ben de Moeder van het Priesterschap"
Daarna legde Zij Haar Kind op de grond neer, hief Haar rechterarm ten hemel op, keerde zich naar Maria Faustina toe en zei:
"Mijn God, zegen Polen, zegen de Priesters"
Zij keerde zich daarna tot de kloosterzuster en zei:
"Zeg tegen de priesters, wat je zojuist hebt gezien"
Tot aan het eind van haar leven heeft zuster Faustina werken van Barmhartigheid jegens haar naasten volbracht. Vanaf 1933 is ze door tbc aangetast. Haar meerderen zien niet onmiddellijk de ernst van het kwaad in dat de zuster in stilte verdraagt. In december 1936, terwijl de ziekte al ver is gevorderd, wordt ze naar het sanatorium gestuurd. Ze blijft daar vier maanden; vervolgens, in l938, opnieuw vijf maanden. Ze bidt vurig voor de stervenden in haar omgeving waarin ze vaak bekeringen bewerkstelligt, zelfs onder menselijk gesproken wanhopige omstandigheden. Ze bidt tot hun intentie het "rozenhoedje voor de goddelijke Barmhartigheid" dat haar is geopenbaard op 14 september 1935 (cf. ingesloten beeltenis). Zuster Faustina overleed in geur van heiligheid op 5 oktober 1938 aan tuberculose in het moederhuis te Lagiewniki bij Krakau.
Het informatief proces dat duurde van 1965 tot 1967 over haar leven en deugden werd ingezet en plechtig afgesloten door kardinaal Karol Woytila. Tijdens dit proces werd op 25 november 1966 haar stoffelijk overschot overgebracht naar de kapel van de Zusters van de Moeder van de Goddelijke Barmhartigheid te Lagiewniki. Het zaligverklaringproces van de Dienares van God werd ingezet in januari 1968. Op 18 april 1993, op Beloken Pasen, de dag waarop het feest gevierd wordt van de Goddelijke Barmhartigheid van het H. Hart, werd zij te Rome zalig verklaard. De heiligverklaring voltrok zich op 30 april 2000. Paus Johannes Paulus II heeft de eerste zondag na Pasen uitgeroepen tot Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid.
Wat daarop volgde was nog verbazingwekkender. De verspreiding van de devotie in Polen kreeg een bijna epidemisch karakter in de oorlogsjaren. De bidprentjes met het intense portret van Jezus met de twee lichtstralen uit zijn borst, was algemeen bekend. Men bezocht massaal het klooster in Lagieuwniki waar Faustina´s graf lag en de bijbehorende kapel. De religieuzen vertelden de pelgrims over haar liefde en bezorgdheid voor Polen, over Faustina´s voorzeggingen over de oorlog. Er werden alom vieringen gehouden en op de zondag na Pasen werd het feest van de Barmhartigheid gevierd. Plechtige wijdingen van de afbeelding vonden plaats. Bisschoppen gaven toestemming om de bidprentjes en afbeeldingen te publiceren. In 1951 waren er 130 centra van de goddelijke Barmhartigheid in Polen. Bovendien werd de devotie door soldaten en vluchtelingen naar alle delen van de wereld gebracht.
Zending:
God wil de wereld redden. Daarom gaf Hij aan Zuster Faustina de zending, de mensen op te wekken tot een onbegrensd vertrouwen in de Barmhartigheid van Zijn Goddelijk Hart. Zo sprak Jezus onder meer tot haar: "Weet, mijn dochter, dat mijn Hart de Barmhartigheid zelf is. Vanuit deze zee van Barmhartigheid vloeien stromen van genaden over de hele wereld. Geen ziel die tot Mij komt, gaat van Mij heen zonder gesterkt te zijn. Alle ellende verdwijnt in mijn Barmhartigheid en elke genade, die verlost of heiligt, stroomt uit deze bron. Ik wil dat de priesters tot de zondige zielen over mijn grote Barmhartigheid zullen preken". En: "Gelijk een moeder die haar kind beschermt, zo bescherm Ik de zielen, die gedurende hun leven het vertrouwen op mijn Barmhartigheid zullen bevorderen en in het uur van hun dood zal Ik niet hun rechter maar hun zaligmaker zijn." Zuster Faustina 1905-1938
Lievevrouw van Syracuse, die om
ons, uw kinderen, in tranen uitgebarsten zijt, laat u troosten door een
hulpbehoevend gebed.
Wij hebben u zo nodig.
Schenk ons het licht dat
afstraalt uit uw zachte ogen, schenk ons de warmte die uitgaat van uw bekommerd
moederhart, schenk ons de sterkte van uww innerlijke rust, Gij die toch
Koningin van de Vrede zijt.
Al onze zorgen vertrouwen wij u
toe: wat ons aan pijn en smart is toegedacht en door uw hand verzacht,
misschien genezen wordt; wat ons gemoed bezwaart en in uw Hart gelouterd of
gelenigd wordt; wat onze ziel bedreigt en uw genaderijkdom opvangen of afwenden
zal.
Wat Gij, tot schreiens toe
bewogen, uw Zoon vragen moogt, kan door een God die Liefde is niet afgewezen
worden.
Verenig daarom uw tranen met de
onze, lieve Moeder in de hemel, maak een zegenend gebaar, laat uw Hart aan het
woord en spreek met Jezus over de gunst die wij u afsmeken.
Lievevrouw van Syracuse, Wenende
Moeder van Barmhartigheid, erbarm u over ons. Amen.
( Dit gebed werd gemaat
door Ernest Luyten zaliger gedachtenis en werd ook als dusdanig verspreid door
het heiligdom voor de Nederlandstaligen.)
Grote Heilige, die van God de macht van genezing
en de ontlasting van onze ellende hebt ontvangen, verkrijg voor ons de genade
die we U met vertrouwen vragen.
Geef de kalmte en de vrede terug aan hen voor wie
we uw machtige voorspraak inroepen.
Als wederdienst beloven wij U trouw te zijn aan
onze christelijke plichten.
Machtige Sint Gillis, bescherm ons.
Machtige Sint Gillis, bemiddel voor ons.
Machtige Sint Gillis, help ons.
Men voegt toe : 3X Onze Vader, Weesgegroet
en Gloria
Als u een noveen doet, zal men zijn best doen om
een mis bij te wonen en te communiceren. Indien mogelijk doet men een bedevaart
naar Sint Gillis.
Gebed om
Sint Gillis te bedanken
Grote Heilige, die ons gebed gunstig hebt
verhoord, wij bedanken U voor de gunsten die we door uw machtige voorspraak
hebben verkregen. Als wederdienst beloven we U na te bootsen door trouw te
blijven aan onze Heer Jezus Christus met behulp van genade.
Onze Vader Weesgegroet en Gloria.
De Heilige
Egidius of Gillis (Athene,
rond 640 - Saint Gilles, Camargue, 1 september 724).
De faam van zijn mirakels werd zo groot, dat hij
in heel Frankrijk bekend werd. Gillis stichtte rond 680 een klooster in het
latere Saint-Gilles en werd er abt. Zijn feestdag wordt op 1 september gevierd.
Egidius is de patroon van herders, de jagers, de schipbreukelingen, de
bedelaars, de kreupelen, de smeden, de kruideniers, de vetsmelters, van het
hout, het bos, het vee en de paarden. Hij wordt aangeroepen bij brand, dorheid,
storm en ongeluk, bij de biecht, de geestelijke nood en verlatenheid, bij
nachtangst, (borst)kanker en onvruchtbaarheid bij mensen dier. Tevens is de gemeenschap Sant'Egidio
naar hem vernoemd.
Het Onze Vader door Marguerite verduidelijkt 23 januari 1980
Onze Vader die in de Hemelen zijt:
Wat is een Vader? Een vader is een levensschepper, een zielsbeschermer, levende en waakzame liefde;
Hij is ook degene die zijn liefde boven zijn gerechtigheid plaatst.
Ik weet dat, als het straf verdient, Hij die zal geven, maar met zachte hand. Dat zal het kind niet beletten de tussenkomst van zijn vader te voelen; maar goede vader moet soms op zijn eigen hart trappen voor het goed van zijn kind. Het kind huilt, en de vader kan aan die tranen niet weerstaan; hij wordt de grote Vertrooster en de tranen worden gedroogd.
Die in de Hemelen zijt. Waar is de hemel?
Dat is het heelal van de zielen, dat is elke ziel; dat is mijn ziel die haar Schepper elk ogenblik levend maakt.
De Hemel is in de voortdurende Tegenwoordigheid van God-de-Vader in ons, in het oneindige dat ons omringt . De Vader is er altijd!
Geheiligd zij Uw Naam ..
Geheiligd door ons Ja-woord op zijn komst in ons, door onze kleine offers, door onze armzalige, onvolmaakte liefde, ons verlangen naar volmaaktheid, door de kennis van onze zwakheden, de overgave aan wat een gebrekkige mensheid overstijgt, om ons met vertrouwen in de open armen van onze Vader te werpen; wat kunnen wij zonder Hem? Onze stappen in dit armzalige leven zijn zo wankel. Ik heb de bescherming van mijn Vader zo hard nodig, Ik heb er behoefte aan zijn lof te zingen, zijn Liefde te doen kennen! Heiligende, blijde, droevige en soms kruisigende Liefde.
Dat Uw Naam in mij en in al mijn aardse broeders geheiligd zij.
Uw rijk kome.
Ja, moge uw Rijk van Liefde zo spoedig mogelijk komen in deze beroerde wereld! Vader, uw kleine kinderen verlangen er zo naar dat Gij geëerd en bemind wordt. Maar kunnen de mensen nog beminnen? Ga vlug op zoek naar uw verloren schapen, opdat uw Rijk kome. Goede Herder, neem geen rust meer voordat al uw schapen in uw Schaapsstal terug zijn gekeerd.
Ik weet niet hoe Gij die tuchtlozen gaat terugvinden!
Er zijn zoveel doornstruiken, er is zoveel verwarring waar ze in vastzitten. Het is waar dat Gij de Vader zijt, en een Vader vindt altijd zijn kleinen terug, waar ze zich ook bevinden! De moeilijkheid voor U, mijn God, is hun weigering om terug te keren naar U. Als Gij ons geen vrijheid had gegeven, denkt Gij niet dat het dan gemakkelijker zou geweest zijn die dwazen, die alleen hun eigen zin doen tot rede te brengen?
Mijn God, wat heeft uw Wijsheid zich voorgesteld of gehoopt van de Vrijheid die aan onverantwoordelijken werd gegeven?
Ik begrijp het niet; maar het is goed zo, want Gij weet waarom. En ik, ik ben zo klein!
Uw wil geschiede op aarde als in de hemel.
Uw wil, vader? Daar trekken de mensen zich niets van aan, maar weet Gij, uw kleine zielen willen uw Hart troosten door uw Wil te vervullen, wat het hun ook kost!
De aarde is een aarde van tranen, haat, opstand en zonde. Maar boven deze modder, staan uw wonderbare Zuiverheid, uw oneindige Liefde, uw miskende Tederheid, die zo reëel is, en, wat men ook moge denken, de drie deugden, geloof, Hoop en Liefde zijn niet dood. Als dat zo was, zoudt Gij een Vader zijn die zijn kinderen aan hun lot overlaat; dat zal nooit gebeuren!
Gij zijt de Vader voor altijd. Gij kunt alleen zijn wat Gij zijt! Hij die is!
In de hemel zijn er geen problemen, al uw uitverkorenen leven in vreugde. Ze moeten uw Wil niet meer volbrengen. Omdat ze hem op aarde hebben volbracht, leven ze nu in de hemel, in uw Liefde.
Geef ons heden ons dagelijks brood.
Hoe al zijn brood vandaag zijn: zoet of bitter? Als het mijn ziel maar voedt, dat is het voornaamste!
Gij weet dat ik weinig eetlust heb. Denk er aan Vader, dat uw kind weinig nodig heeft om te leven. Mag ik er tegenover U voor uitkomen dat ik alleen smacht naar het Hemelse Brood.
Het is vandaag dat de dag van morgen wordt voorbereid . Vandaag, gelijk alle dagen, zilt Gij mij geven wat ik nodig heb.
Vader, ik bemin U! Wat uw Hand mij geeft is zo zoet als honing die uit een bijenkorf gewonnen wordt.
Vergeef ons onze schulden , gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren.
Ik doe een klein gewetensonderzoek; naar mijn bescheiden mening is er alleen schuld als een mens het kwaad dat men hem wil aandoen, op een gebrekkige manier inschat ( We zijn beledigd wanneer onze mensheid het kwaad dat men ons wil aandoen, op een gebrekkige manier inschat). Als men de dingen, met de Liefde van Christus bekijkt, is er geen schuld; dus is er niets te vergeven.
Er is nochtans een genade die erin bestaat te bidden voor hen die ons kwaad doen. Zo vaak hebben we Jezus beledigd; telkens heeft Hij zijn armen geopend om ons tegen zijn Goddelijk hart te drukken, en vergat Hij onze zonden. Het is een plicht voor de kleine zielen om hetzelfde te doen, en zich steeds meer en meer met dezelfde banden van broederlijke Naastenliefde te verenigen. Beledigers en beledigden, allen zijn we kinderen van God .Dus?
Leidt ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade.
Ik denk dat de Goede God, vader in de Hemel, ons nooit in bekoring brengt; dat doet de mens zichzelf aan. Hoogstens laat de Heer bekoring toe, om de graad van onze Liefde op de proef te stellen.
De mens is zwak en zo gemakkelijk stuikt hij met zijn neus in het zand: ook dan komt Vader tussenbeide! Met zijn onuitsprekelijke Tederheid reikt Hij de Hand aan het rouwmoedig hart dat beteuterd is, omdat het zich in zulk een benarde situatie bevindt. Hij helpt het overeind, leest het de les, en als het meegaand is, zuivert Hij het door het sacrament van de Biecht.
Onze goede Vader weet heel goed dat alles in de mens een eeuwig herbeginnen is zolang we hier op aarde zijn, en dat Hij altijd zal moeten tussenkomen: het is zijn vreugde te kunnen geven en vergeven: men noemt hem niet voor niets de Barmhartige Liefde.
Er zijn honderden, misschien wel duizenden godsdiensten. Allen willen een verhouding tot absolute waarden uitbeelden en beleven. Dat is de waarheid die steekt achter iedere godsdienstige uiting. Maar de uitingen zelf verschillen heel veel van elkander. Toch is er nog iets gemeenschappelijk: ze gebruiken allemaal op zeker ogenblik symbolische uitdrukkingen of vormen voor hun godsdienstigheid. Het woord symbool komt van sum ballô, samen werpen of beschouwen. Zo zullen sommige religies zon, maan en sterren aanbidden, anderen een stierenbeeld, weer anderen een boom of een bergtop enz. In het beeld van b.v;. de zon zien ze God enz. En wat doen wij?
Om te beginnen zijn er tientallen namen die de Bijbel geeft aan God: het zijn als zovele symbolen. God is een versterkte stad, Hij verschijnt op de berg Sinaï, is in de wolk die voortgaat bij de uittocht uit Egypte, is de stroom die onder het altaar uitvloeit, de strijder aan het hoofd van Israël dat binnentrekt in Jericho en wat al namen bij Daniël en bij de andere profeten.
Maar God heeft meer willen doen. Hij kwam zelf in menselijke vorm tussen ons. Ook dat blijft voor ons een beetje symboliek. Wij verstaan niet werkelijk wat het kruis is, noch de eucharistie, noch het wandelen op het water, noch de verrijzenis en hemelvaart. Toch wil God op vele plaatsen expliciet zeggen dat Hij ons echt bemint en dat Hij in Jezus- met ons wil zijn. En zon expliciete uitdrukking vinden wij in de lansstoot op het kruis waardoor het Hart van Jezus voor ons doorstoken werd en er water en bloed uitvloeide. We begrijpen dat Bonaventura, Lutgardis, Canisius en zovele anderen in dat Hart hun rust konden vinden en daar gingen putten als ze sterkte of licht zochten. Het is nog altijs symboliek, maar goddelijke symboliek, die zo dicht bij ons is dat we als het ware de liefde voelen. En we zien dat Johannes de leerling die Jezus liefhad op zijn borst kon liggen om Hem vragen te stellen. Wie het epistel van S.Paulus herleest kan trachten de breedte, hoogte en diepte van die liefde te meten en te smaken. Maar vooral leggen wij ons luisterend aan dat Hart. Daar ligt voorons de weg voor de ervaring van Gods liefde.
Het H.Hart: Goddelijke symboliek van liefde.
Sermoen gehouden in de ochtendviering in de Karmel te Antwerpen, door de Eerwaarde Pater die daar dagelijks de H Misviering voorgaat.
Er
zijn verschillende gebeden tot de Heilige Geest, die we daarvoor zouden
kunnen kiezen. Heel toepasselijk voor onze tijd is het gebed dat O.L.
Vrouw op 3 juni 2015 gaf:
O Heilige Geest,
U, die uitgaat van de Vader en de Zoon,
nederig smekend roepen wij tot U:
Daal neer op al Uw kinderen,
zodat wij in staat zijn om ons los te maken
van alles wat ons van God scheidt
en vul ons met Uw kracht en liefde.
Heilige Geest, sterk ons in de vertrouwvolle overgave
aan onze Heer en Redder Jezus Christus.
Heilige Geest, open onze ogen en oren voor de Waarheid,
zodat we oprecht over Jezus in de wereld kunnen getuigen.
Heilige Geest, vul ons met Uw wonderbare gaven,
zodat Uw vruchten in ons groeien en ons in staat stellen
te vluchten voor het bedrog en alleen het juiste te doen,
het kwaad te onderkennen en alleen het goede te doen.
Heilige Geest, ondersteun en wek in Uw Kerk moedige dienaren op,
die ons sterken om trouw te zijn aan het Geloof en ons veilig leiden.
Heilige Geest, vervul alle opvolgers van de apostelen met een krachtige wil
om tegen de tijdgeest in het onveranderlijke Woord van God te bewaren.
Heilige Geest, moedig de leiders en bedienaren van Uw heilige Kerk aan
om zich innig toe te wijden aan de Moeder van God, Maria,
Er
zou toch nog hoop kunnen zijn!Een
pastoor met BALLEN!
Thought
you might enjoy this interesting
Alhoewel
je wellicht dit interessante gebed, prayer
given in Kansas at the opening session of their Senate.
It seems
voorgebeden
in Kansas, op de openingszitting van hun senaat, blijkt dat prayer
still upsets some people... When
Minister Joe Wright was asked to open
sommige
mensen nog steeds erdoor geërgerd worden...Toen
aan eerwaarde Joe Wright the
new session of the Kansas Senate, everyone was expecting the usual
gevraagd
werd de nieuwe zitting van de Senaat in Kansas te openen,
verwachtte generalities,
but this is what they heard:
iedereen
de gangbare algemeenheden, maar dit is wat ze te horen
kregen:
Heavenly
Father, we come before you today to ask
Hemelse
Vader, we komen vandaag naar U toe om uw your
forgiveness and to seek your direction and
vergiffenis
te vragen en om uw richting en uw leiding guidance.
We know Your Word says, 'Woe to those
te
verzoeken. We weten dat uw Woord zegt 'Wee who
call evil good,' but that is exactly what we
hun
die het kwade goed noemen en het goede kwaad' * have
done.
maar
dat is precies wat wij gedaan hebben.
We
have lost our spiritual equilibrium and reversed
We
hebben ons geestelijk evenwicht verloren en our
values. onze
waarden omgekeerd.
We
have exploited the poor and called it
We
hebben de armen uitgebuit en het een the
lottery.
loterij
genoemd.
We
have rewarded laziness and called it
We
hebben luiheid beloond en het welfare.
welvaart
genoemd.
We
have killed our unborn and called it
We
hebben onze ongeborenen gedood en het choice.
een
keuze genoemd.
We
have shot abortionists and called it
We
hebben aborteerders gesteund en dat justifiable.
rechtmatig
genoemd.
We
have neglected to discipline our
We
hebben het verwaarloosd onze kinderen discipline
children
and called it building self-esteem.
bij
te brengen en dat het opbouwen van zelfrespect genoemd.
We
have abused power and called it
We
hebben onze macht misbruikt en dat politics.
politiek
genoemd.
We
have coveted our neighbor's possessions
We
hebben het bezit van onze naaste begeerd en dat and
called it ambition.
ambitie
genoemd.
We
have polluted the air with profanity and
We
hebben de lucht bezoedeld met godslastering en pornography
and called it freedom of expression.
pornografie
en dat vrijheid van meningsuiting genoemd.
We
have ridiculed the time-honored values
We
hebben de aloude waarden van onze of
our forefathers and called it enlightenment.
voorvaderen
bespot en dat verlichting genoemd.
Search
us, Oh, God, and know our hearts
Zoek
ons, o God, kijk vandaag in onze today;
cleanse us from every sin and set us free.
harten;
reinig ons van elke zonde en bevrijd ons.
Amen!
The
response was immediate. A number of
Er
kwam onmiddellijk respons. Een aantal wetgevers legislators
walked out during the prayer in
gingen
bij wijze van protest naar buiten gedurende protest.
In 6 short weeks, Central Christian
het
gebed.In
minder dan zes weken kreeg de Central Christian Church,
where Rev.
Wright is pastor, logged more than
Church,
waar de E.H. Wright pastoor is, meer dan 5,000
phone calls with only 47 of those calls
vijfduizend
telefoonoproepen waarvan slechts zevenenveertig responding
negatively.. The church is now receiving
negatief
waren... De kerk krijgt nu uit internationale hoek international
requests for copies of this prayer
aanvragen
om kopies van dat gebed, from
India, Africa and Korea . uit
India, Afrika, Korea. With
the Lord's help, may this prayer sweep
Moge,
met de hulp van de Heer, dit gebed over
our nation and wholeheartedly become our
over
ons volk stromen en van ganser harte ons verlangen desire
so that we again can be called 'one nation
worden,
zodat we opnieuw 'een eensgezind volk under
God.'
onder
Gods hoede' kunnen genoemd worden.
If
possible, please pass this prayer on to
Geef,
zo mogelijk, dit gebed door aan je your
friends. "If you don't stand for something,
vrienden.
Als je geen overtuiging hebt, you
will fall for anything."
dan
kan je aan alles ten prooi vallen.
Think
about this: If you forward this
Denk
hierover na: als je dit gebed prayer
to everyone on your
aan
iedereen op je adressenlijst
e-mail
list, in less than 30 days it would be
doorstuurt
dan kan het in minder dan een maand heard
by the entire world.
tijd
door de hele wereld gehoord worden.
*
Jesaja 5:20-21
'Wee hun
die het kwade goed noemen en het goede kwaad, die van het
duister licht maken en van het licht duisternis, van bitter
zoet en van zoet bitter.
Wee
hun die wijs zijn in hun eigen ogen, en verstandig naar hun
eigen mening.'
«De Boodschap is een stroom van liefde over de wereld. Ze is de weg voor de besluiteloze, voor hen die gebukt gaan onder de huidige tegenstrijdigheden, ze is de vertroosting voor de gekwetste harten die in de geweldige beroering van deze tijd vereenzaamd zijn.” (23.7.68)
Wat is het doel van de Boodschap?
Jezus tot Marguerite
“ Ziehier het doel van mijn Boodschap: grondiger kennis van mijn liefde voor de mensen. Wat Ik vraag: offers, gebeden,verstervingen; levendiger Maria-verering; ijver voor de rozenkrans die overal dient hervat” ( 29.1.67)
Moet men deze Boodschap aanvaarden?
Jezus tot Marguerite
“Voorwaar Ik zeg u: de wereld blijft vrij ze aan te nemen of te weigeren. Ze zal de gevolgen van haar keuze op zich nemen” (18.7.67)
Wat zal de Boodschap teweegbrengen?
Jezus tot Marguerite
“De Boodschap ontsluit de harten voor de liefde en voor de kennis van een God die verliefd is op zijn schepselen.” (5.5.70)
Komt deze Boodschap werkelijk van Jezus?
Jezus tot Marguerite
“Ik ben de auteur van deze geschriften, Ik ben degene die ze ingeeft. Twijfel daar niet aan. Wie zou u nu op dit ogenblik durven bedriegen?”(24.3.66)
Waarom een legioen kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
“Omdat Ik goed en barmhartig ben hou Ik meer rekening met het goede dat men doet dan met het kwade dat men mij aandoet.
Mijn gerechtigheid wijkt graag voor mijn barmhartigheid. Ziedaar waarom Ik een leger kleine zielen verlang, die zich innig verenigd tussen mijn gerechtigheid en de zondaars zullen opstellen onder de hoede van mijn Koningin-Moeder” (20.7.67)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Wenst u De Boodschap in boek te lezen, mail me dan even en ik antwoord U op welke adressen U deze kunt aankopen. Vermeldt tevens da gewenste taal De Boodschap is in verschillende talen beschikbaar. If You want to read The Message as a book, sent me a mail , I answer you with the address where to buy. Please indicate which language You wish, The Message is available in different languages. En cas Vous voulez lire Le Message comme un livre, envoi moi un petit mail, et je vous réponds ou vous le pouvez acheter. Le Message est disponible en plusieurs langues.