Zeg Ja, tegen de Liefde van ons Heer, Jezus Christus. Say, Yes to The Love of Our Lord Jesus Christ.
24-02-2018
Op weg naar Pasen
OVERWEGINGEN EN GEDACHTEN
We zijn op weg naar Pasen en we komen van Kerstmis 2017. Van het feest
van de geboorte van Jezus, over het feest van Witte Donderdag met het de
instelling van de Heilige Eucharistie en het Priesterschap, naar het
feest van de verrijzenis van Jezus!
Zoals u weet zijn er vele christenen en diverse kerken die over Jezus spreken, maar soms stel ik mij de vraag: over welke Jezus?
Wel, mijn beste kleine zielen, de Boodschap van De Barmhartige Liefde schept daarin meer duidelijkheid.
Ik heb mij hierbij nogmaals gebaseerd op een overweging die priester
Armand Ory zaliger ons heeft nagelaten en die nu, meer dan ooit,
brandend actueel is:
De teloorgang van het geloof.
We maken het allemaal mee en het neemt nog toe, ja een zorgwekkende
toename van de achteruitgang van het geloof bij de mensen. Wat staat er
verder te gebeuren?
In ons vorig contactblad verwees onze proost, pastoor-emeritus De
Keukelaere al naar een tekst uit de Boodschap 23/06/1991 boekdeel 4 naar
wat we kunnen doen. Samengevat kwam het erop neer:
eerst bidden en dan doen
of zoals onze Heilige Moeder Maria overduidelijk vraagt in al haar verschijningen wereldwijd
doe maar wat Hij (Jezus) u zeggen zal
Een verschrikkelijk gevaar neemt duidelijke vormen aan. Dat gevaar is
erger dan oorlog, erger dan hongersnood, ja erger dan de vernietiging
van de wereld: het betreft de teloorgang van het geloof!
De teloorgang van het geloof is onder meer te verklaren door het
rationalisme dat zich snel verspreid heeft binnen de Kerk. De moderne
mens wenst een verstaanbare vertaling van de geloofsmysteries.
Dan wordt het Evangelie een sprookje, de Heilige Eucharistie een gewijd
broodje, de Heilige Mis een vertoning en de priester een sociale werker.
De Heilige Eucharistie
In het zesde hoofdstuk van het Evangelie volgens Johannes staat die
oerbekoring duidelijk uitgeschreven. Jezus heeft enkele aspecten van het
mysterie van de H. Eucharistie medegedeeld, ondermeer dat Hij uit de
hemel is neergedaald en dat Hij zijn vlees te eten geeft. Hierop komen
de toehoorders in verzet. Zij roepen uit dat zijn taal te hard wordt,
dat niemand nog naar Hem kan luisteren, dat zijn woorden eenieder tegen
de borst stuiten.
Wat geschied is in Jezus tijd, geschiedt in elke tijd, ook in de onze.
Wie spreekt over mysterie, spreekt over dingen die het menselijk
verstand te boven gaan, anders zouden het geen mysteries zijn.
Spontaan zet elke mens zich af tegen wat hij niet verstaat. De
menselijke geest streeft naar doorzichtigheid, naar begrip, naar
verstaanbaarheid. Vooral de natuurwetenschappers willen de geheimen der
dingen achterhalen. Men wil de natuurwet vertalen in wetenschappelijke
formules. Met de geloofsmysteries gaat dat niet; die zijn principieel
niet te verstaan. In Jezus tijd niet en nu ook niet.
Toen keerden heel wat leerlingen de rug naar Jezus en zeiden: Hard is die taal. Wie kan nu nog naar Hem luisteren?
In de mate dat de Kerk op onze dagen trouw blijft aan de leer van Jezus
moet zij diezelfde taal spreken. Nu is het sacrament van de H.
Eucharistie evenmin te verstaan als toen. Als de Kerk nu hetzelfde
verkondigt als Jezus in zijn tijd, is het normaal dat een aanzienlijk
deel van de toehoorders op dezelfde manier reageert. Nu hoort men
inderdaad gelijkaardige kritiek:
De Kerk is uit de tijd. Hard is haar taal. Wie kan nu nog naar haar luisteren?
Dit geldt zowel haar moraal als haar geloofsaanbod. Velen keren haar de
rug toe. Zij wordt verlaten nu, zoals Jezus toen. Ondermeer omwille van
Humanae Vitae, omwille van haar huwelijksmoraal, omwille van het
celibaat van de priesters, omwille van haar Sacramenten: priesterschap
en Eucharistie, biecht en huwelijk.
Voor velen hoeft het niet meer omwille van eigen geluksvoorziening.
Hoe moet de Kerk reageren op dit verlies van haar aanhangers?
Hierbij bestaan twee mogelijkheden. Velen stellen voor de normen aan te
passen, zowel op gebied van moraal als op gebied van geloof. In de taal
van hoogspringen zou men zeggen: de lat enkele centimeters lager leggen.
Wat de moraal betreft: overschakelen van hetgeen God voorschrijft in de
Tien Geboden naar hetgeen mensen verlangen. Wat de geloofsleer betreft,
overschakelen van de onverstaanbare mysteries naar verstaanbare
waarheid.
In de ogen van sommigen is dat de enige zinvolle oplossing. Heel wat
kerkleden, die noch de Tien Geboden (moraal), noch de Twaalf Artikelen
(geloofsleer) van de Kerk aanvaarden, zien haar enige overlevingskans in
het afstappen van die onhaalbare hoogte en dingen voor te houden die
haalbaar zijn. Dit is de grote bekoring van het rationalisme. Deze optie
is gedaan door een aanzienlijk aantal ook verantwoordelijken in de
Kerk.
In het Evangelie staat Jezus zelf een andere houding voor. Als Hij
merkt dat zijn toehoorders zijn taal te hard vinden, als Hij merkt dat
velen Hem de rug toekeren, denkt Hij geen ogenblik aan het aanpassen van
zijn leer. Hij onderneemt geen enkele poging om zijn publiek gunstig te
stemmen door zijn verhaal verstaanbaar te maken. Wij kennen Jezus
reactie. Zelfs zijn twaalf apostelen waren onderhevig aan dergelijke
bedenkingen. Ook zij begrepen niet. Ook voor hen was de openbaring van
de H. Eucharistie een onverstaanbaar mysterie. Ook zij stonden klaar om
hun Meester de rug toe te keren. Hoe reageert Jezus hierop? Zegt Hij,
jongens gaat niet heen, blijft alstublieft toch bij Mij. Ik zal mijn
verhaal verstaanbaar maken. Dan kunnen jullie begrijpen. Dan is de
duisternis van het mysterie voor u eraf. Jezus spreekt andere taal. Hij
tracht zijn mysterie niet verstaanbaar te maken, omdat het in se
onverstaanbaar is en moet blijven zoals het is.
Wie kan zijn boodschap verstaan:
Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij!.
Daarom had Jezus op voorhand gevraagd dat het werk dat zij moesten
verrichten was te geloven. Wie zich uitsluitend laat leiden door de
rede moet ipso facto buiten een aanzienlijk deel van het geloofsaanbod
blijven. Wie zich laat leiden door het geloof, is in staat binnen te
treden in het aanbod, zowel van Jezus toen, als van de Kerk nu.
Jezus heeft zijn aanbod niet verlaagd tot verstaanbare waarheid. Hij
heeft mysterie mysterie gelaten. Petrus heeft juist gereageerd. Hij is
op de bekoring van de weglopers niet ingegaan, ook al stond hij aardig
opgesteld in hun richting. Jezus vroeg hem:
Willen jullie soms ook heengaan?
Deze vraag heeft een heilzame schok teweeggebracht in de kring van de apostelen. In hun naam spreekt Petrus:
Heer, naar wie zouden wij gaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven.
Jezus heeft zijn aanbod niet verlaagd van onbegrijpelijk mysterie tot
verstaanbare waarheid. Petrus heeft geleerd niet weg te gaan zoals vele
anderen, omdat Jezus taal te hard en onverstaanbaar was voor zijn
verstand. Hij is erin geslaagd gelovig te reageren. Hij heeft de woorden
van Jezus aanvaard, ook al begreep hij ze niet. Hij wist wel dat wat
Jezus vertelde waarheid was.
Hij had woorden van eeuwig leven, omdat Hij betrouwbaar was, ook al was het harde taal voor de menselijke geest.
De Kerk is heden ten dage in een gelijkaardige bekoring verzeild. In
vele gevallen reageert zij anders dan haar Meester. Zij wil vaak behagen
aan haar toehoorders. Zij praat haar leden soms naar de mond en
verlaagt soms haar aanbod tot verstaanbare waarheid en haalbare
leefregels. In de mate de Kerk het aanbod van Jezus aanpast aan het
verlangen van haar leden, loopt zij het risico geen christendom meer aan
te bieden, maar een verkapte vorm van humanisme.
Dit betekent ontkerstening van de Kerk, het hervallen tot een nieuw
heidendom. In deze context moeten Eucharistie en priesterschap hun
wezenlijke plaats verliezen, omdat zij beide sacramenten van het
mysterie bij uitstek zijn. De priester is door zijn wijding de man, die
brood kan veranderen in het Lichaam van Christus! Wie tracht te
begrijpen moet onvermijdelijk zeggen
Hard is die taal! Wie kan nu nog naar Haar (Hem) luisteren
Hier wil ik voorlopig sluiten met het gebed dat Pastoor-em De Keukelaere ons vraagt om regelmatig te bidden:
Heilige Maagd Maria,
Moeder van de Heer Jezus en ook onze Moeder,
help ons bij het volbrengen van onze taak als kleine ziel, vooral dan
in de momenten dat wij het moeilijk hebben. Help ons, beziel ons en
inspireer ons
om de mensen die de Weg verloren hebben,
de weg te wijzen naar uw Zoon.
Amen.
Jezus: " Wees trouw! Kom bij mijn Moeder. Het is uw Moeder en wat voor een Moeder! Ja, kom en zoek bij mijn Allerschoonste wat u nog ontbreekt om wat langer te leven op deze wereld. Alles is Liefde. Alles is genade! Er is zoveel te doen om de zielen te redden en om de Grote Liefde te doen leven ".
Gebed van de H. Pius X tot Maria Onbevlekt Ontvangen
Gebed van de H.
Pius X tot Maria Onbevlekt Ontvangen
Onbevlekte Maagd, die
aan de Heer behaagd hebt en Zijn Moeder mocht worden, onbevlekt in lichaam en
ziel, in geloof en liefde;
zie welwillend neer op de ongelukkige kinderen, die
uw machtige bescherming afsmeken.
De helse slang over
wie reeds in het parardijs de eerste vloek werd uitgesproken, zet, helaas, zijn
strijd voort en blijft de arme kinderen van Eva belagen.
Gij, die onze
gezegende Moeder zijt, onze Koningin en Voorspreekster, die de kop van de
vijand verpletterd hebt vanaf het ogenblik van uw Ontvangenis,
neem onze
gebeden aan, en draag ze voor de troon van God.Wij zijn met U, één van hart en één van ziel.
Sta ons bij dat we
ons nooit laten bedriegen en ons in de valstrikken laten lokken, die ons worden
gelegd, en dat we allen eenmaal de haven van het eeuwige heil mogen
bereiken.Dat temidden van zovele
gevaren, de Kerk en de christelijke maatschappij opnieuw de lofzang moge
aanheffen, van bevrijding, zege en vrede.Amen.
Tweede gebed
Gebed
O Gelukzalige Pius, goede en waakzame Herder,
die in de heerlijkheid des hemels zijt binnengetreden,
aanhoor de bede, die wij aan Uw
voeten neerleggen.
Verkrijg ons de ware liefde tot Jezus, opdat wij slechts uit Hem leven !
Schenk ons Uw grote verering voor Onze Lieve Vrouw.!
Behoed ons voor alle kwalen naar ziel en lichaam.
en
bekom dat de kerk en de Christelijke gemeenschap - zoals het Uw innigste wens
was -, een lied van zegen
en van vrede mogen aanheffen. Amen.
23 december O Emmanuel (God-met-ons),
onze wetgever en koning,
verwachting der volkeren en hun
Verlosser.
Kom nu en red ons, Heer, onze God.
In de volgorde van de antifonen zit een letterspel
verborgen, een geliefd element in de middeleeuwen. De eerste letters
van de Latijnse aansprekingen vormen een omgekeerd acrostichon: 'Ero
cras', wat betekent: 'Ik zal er morgen zijn'.
De Heer Jezus, naar wie wij tijdens de advent uitzien,
verzekert zijn volk dat de tijd van wachten voorbij is
Een verwijzing naar diezelfde aanroepingen
vinden we in het bekende adventslied 'O kom, o kom Immanuël'
(Zingt
Jubilate, nr. 121), waarvan de oorspronkelijke
melodie uit een 12de eeuws Frans missaal komt en waarvoor de
dichter-theoloog Willem Barnard de Nederlandse tekst schreef. Zes van
de zeven aloude aanroepingen vinden we erin terug.
Negende dag: Heilige
Charbel, uw gemoed en uw ziel waren volkomen doordrenkt van de Heilige Geest.
De Heilige Geest was de bron van uw helder inzicht,uw
daadkracht,uw volharding en uw grenzeloze liefde.
Met groot geloof hebt u het woord van Jezus overwogen:
Ik zal u mijn
Geest zenden. De Heilige geest zal over u komen.
Met vast vertrouwen en onwrikbare volharding hebt u heel
uw ziel, elk uur van uw leven door Maria- aan Jezus en de Heilige Geest
weggeschonken... en Zij hebben hun woning in u gevestigd. Heilige Charbel, help
mij! Moge uw heldhaftig voorbeeld mij inspireren. Door de handen van Maria, wil
ik mij helemaal toevertrouwen aan de Heilige Geest, zodat ik inzicht, kracht en
volharding kan ontvangen.
Achtste dag: Heilige
Charbel, door de talloze genezingen en bekeringen op uw machtige voorspraak,
toont u ons hoe wij meer aandacht moeten hebben voor het lichamelijk en
geestelijk welzijn van alle medemensen, ook van ongelovigen, andersgelovigen en
zelfs mensen die ons vijandig gezind zijn. Hierin toont u zich als een
uitmuntende navolger van Jezus Christus die ons leert: Bemint uw vijanden.
Heilige Charbel, ban elke vorm van wrok, jaloersheid of koude onverschilligheid
uit ons gemoed en help ons elke medemens van harte lief te hebben.
21 december O Dageraad, afglans van
het eeuwig licht
en Zon van gerechtigheid.
Kom nu en
verlicht hen die in duisternis leven,
die gezeten zijn in de
schaduw van de dood.
Zevende dag: Heilige
Charbel, uw vrome moeder leerde U reeds als kind bidden met het hart,
ingetogen, in stilte, luisterend naar de stem van God diep in uw gemoed. Daar
hebt u de stem van de Liefde gehoord die U uitnodigde tot wederliefde. Dit is
uw les voor ons: De Schepper is Liefde en zijn Wil is dat wij in die Liefde
binnengaan zodat heel onze ziel Hem
toebehoort,en dat we leven in Hem.
Heilige Charbel, help ons onszelf te vergeten en
steeds meer te bidden met hart en ziel, verenigd met de Heer die ons het eerst
heeft bemind.
20 december O Sleutel van David en
scepter van Israëls huis;
wat Gij opent zal niemand meer
sluiten,
wat Gij sluit, zal niemand meer openen.
Kom nu en
bevrijd ons uit de kerker,
uit de duisternis en de schaduw van
de dood.
Zesde dag: Heilige
Charbel, met ontroering overweeg ik uw geest van armoede. U waart nederig, gehoorzaam,
gericht op geestelijke armoede en wars van elke zelfverheffing. U betrachtte tegelijk
een verregaande materiële armoede in kledij en voeding, enz terwijl wij voor onszelf
vaak te veel bezit, genot en comfort nastreven. Heilige Charbel, leer ons
onszelf te bevrijden van eigendunk en dwaze gehechtheid aan zovele materiële
prullen en bijkomstigheden.
19 december O Wortel van Jesse, Gij
zijt het teken waarop de volken hebben gewacht;
Voor U zullen
koningen verstommen, de volken zullen tot U smeken.
Kom nu en
bevrijd ons, wacht niet langer meer.
Vijfde dag: Heilige
Charbel, u waart een man van stilte en weinig woorden. Uw stilte betekende
ingekeerdheid, contact met Jezus, onze Heer, en met zijn Heilige Moeder. Zij
leren ons leven in de goddelijke Wil. Heilige Charbel, genees ons van
oppervlakkigheid en leer ons te leven in heilige verbondenheid met Jezus en
zijn Liefdesoffer.
18 december O Adonaï (Heer), Leider
van Israëls huis;
Gij zijt aan Mozes verschenen in het brandend
braambos
en hebt hem de wet gegeven op de Sinaï.
Kom nu en
bevrijd ons met sterke hand.
Vierde dag: Heilige
Charbel, het treft ons dat u zeer veel aandacht hadt voor het overwegen van
heiligenlevens. Leer ons evenzo bijzondere aandacht te schenken aan de heiligen
die ons door hun voorbeeld leren leven in zelfverloochening, onbegrensde liefde
tot God en toewijding aan onze naaste.
Derde dag: Heilige
Charbel, door uw uitnemende eerbied en aanbidding van de Heer in zijn heilige Eucharistie,
voor Wie u elke dag urenlang bleef neergeknield, bidden wij om op uw voorspraak
intenser bewust te worden van het grote Levensoffer van Jezus Christus. Maak
ons bereid om dikwijls, zo mogelijk elke dag, het heilig Misoffer vurig mee te
beleven.
Tweede dag: Heilige
Charbel, met uw algehele toewijding aan Maria, onze hemelse Moeder, hebt u ons
de weg getoond om in radicale overgave God bovenal lief te hebben.
Heilige Charbel wees onze voorspreker bij Maria en
haar Zoon Jezus opdat wij door dagelijks gebed en onthechting het Evangelie
zouden beleven. Ik vraag U die genade voor mezelf en ook voor vele anderen opdat
wij steeds meer zouden gaan leven met groot vertrouwen in Gods Liefde en
Barmhartigheid.
«De Boodschap is een stroom van liefde over de wereld. Ze is de weg voor de besluiteloze, voor hen die gebukt gaan onder de huidige tegenstrijdigheden, ze is de vertroosting voor de gekwetste harten die in de geweldige beroering van deze tijd vereenzaamd zijn.” (23.7.68)
Wat is het doel van de Boodschap?
Jezus tot Marguerite
“ Ziehier het doel van mijn Boodschap: grondiger kennis van mijn liefde voor de mensen. Wat Ik vraag: offers, gebeden,verstervingen; levendiger Maria-verering; ijver voor de rozenkrans die overal dient hervat” ( 29.1.67)
Moet men deze Boodschap aanvaarden?
Jezus tot Marguerite
“Voorwaar Ik zeg u: de wereld blijft vrij ze aan te nemen of te weigeren. Ze zal de gevolgen van haar keuze op zich nemen” (18.7.67)
Wat zal de Boodschap teweegbrengen?
Jezus tot Marguerite
“De Boodschap ontsluit de harten voor de liefde en voor de kennis van een God die verliefd is op zijn schepselen.” (5.5.70)
Komt deze Boodschap werkelijk van Jezus?
Jezus tot Marguerite
“Ik ben de auteur van deze geschriften, Ik ben degene die ze ingeeft. Twijfel daar niet aan. Wie zou u nu op dit ogenblik durven bedriegen?”(24.3.66)
Waarom een legioen kleine zielen?
Jezus tot Marguerite
“Omdat Ik goed en barmhartig ben hou Ik meer rekening met het goede dat men doet dan met het kwade dat men mij aandoet.
Mijn gerechtigheid wijkt graag voor mijn barmhartigheid. Ziedaar waarom Ik een leger kleine zielen verlang, die zich innig verenigd tussen mijn gerechtigheid en de zondaars zullen opstellen onder de hoede van mijn Koningin-Moeder” (20.7.67)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Wenst u De Boodschap in boek te lezen, mail me dan even en ik antwoord U op welke adressen U deze kunt aankopen. Vermeldt tevens da gewenste taal De Boodschap is in verschillende talen beschikbaar. If You want to read The Message as a book, sent me a mail , I answer you with the address where to buy. Please indicate which language You wish, The Message is available in different languages. En cas Vous voulez lire Le Message comme un livre, envoi moi un petit mail, et je vous réponds ou vous le pouvez acheter. Le Message est disponible en plusieurs langues.