Beste lezer, Martin Luther King werd wereldberoemd met zijn
speech die startte met de gekende woorden I had a dream. Niet dat ik mij met
Martin Luther King wil vergelijken maar ook ik had een droom. En de
samenvatting van deze droom wil ik jullie hier mee geven.
Ik had een droom dat op een of andere manier de heer Pat
McQuaid, voorzitter van de UCI, zijn ontslag kreeg en dat ik aangesteld werd
als nieuwe voorzitter van de UCI. Ik kreeg rasechte Jean-Luc Dehaene volmachten
en mocht binnen de UCI de hervormingen doorvoeren die ik wou.
%%%FOTO1%%%
Men hoefde mij dit geen twee keer te vragen en ziehier de
veranderingen die ik zou doorvoeren in het wielrennen met hier en daar de
verantwoording en een beetje uitleg.
Ik zou mij in het begin voornamelijk bezighouden met die
takken van de wielersport die mijn grootste affiniteit dragen. D.w.z. dat
Trial, MTB en BMX niet direct hoeven te vrezen dat ik hun wereld op de kop zet.
De piste, het veldrijden en het wielrennen op de weg zou ik echter wel grondig
onder handen nemen.
Op de weg zou ik een 180° bocht nemen en het wielrennen
proberen terug te brengen naar zijn oorsprong. De structuur zoals de Worldtour
er nu een is zou ik afschaffen. Het maakt in mijn ogen het echte wielrennen
stilaan dood en vervangt het door een rijdend circus waarbij er maar één
symbool centraal staat nl. de , en niet de wielerliefhebber.
Mijn voorstel zou zijn om in wedstrijden slechts ploegen van
5 à 6 renners toe te laten i.p.v. de 9 à 10 van nu. Dit zou in mijn ogen
verschillende voordelen opleveren. Ik som er enkele op :
De ploegen zouden op hun geheel veel kleiner worden. Nu is
een ploeg uit de Worldtour in feite een kleien KMO. Quick Step is een ploeg met
ongeveer 60 man in dienst. Die moeten allemaal betaald worden en dat kan alleen
maar door multinationale firmas. Hierdoor zijn er slechts 20 sponsors die de
gelegenheid krijgen de vele TV-uitzendingen te halen. Het levert zoals geweten jaarlijks
discussies op bij het toekennen van de wildcards voor de Tour de France.
De namen van de sponsors, er zullen er minder per ploeg
nodig zijn, zullen duidelijker leesbaar worden. Want dan kan misschien elke
huidige cosponsor hoofdsponsor worden. En eerlijk, hoe duidelijk is de naam van
de meeste cosponsors nu te lezen? Vele truien zijn een kakofonie van namen,
logos, kleuren enz. Soms een vloek voor het oog. Ik ontken niet dat er een
vorm van nostalgie verborgen zit in deze wens, maar ook de huidige sponsors
hebben dat ingezien. De meeste truien zijn al veel soberder dan die van
vroeger. Kijk maar naar die van Leopard.
Indien de ploegen kunnen gehalveerd worden, dan kunnen er
dubbel zoveel ploegen een sponsor vinden waardoor er meer en iets kleinere
bedrijven in aanmerking komen. Laat er ons gemakshalve van uit gaan dat er op
die manier 40 volwaardige teams van ± 10 à 12 renners ontstaan met een
omkadering van nog eens 15 man en een wagenpark dat ongeveer de helft is van
wat nu het geval is.
Aan de start van een grote wedstrijd genre Ronde van
Vlaanderen of Tour de France kunnen dan bv. 40 ploegen met 5 renners staan. Dit
zal natuurlijk een immense impact hebben
op de wedstrijden zelf. Er zal veel individueler gereden worden, hetgeen
uiteindelijk de oorspronkelijke bedoeling was van het wielrennen. Men reed van
A naar B en de renner die als eerste de streep overschreed in B was de winnaar.
Compleet individuele wedstrijden zullen er echter niet meer komen. Maar met de
kleine ploegen zal het zeker zo zijn dat één ploeg een wedstrijd niet meer kan
verlammen. Vijf renners per ploeg betekent dat er misschien één kopman is en
vier helpers. Die vier helpers kunnen een peloton van 195 andere renners niet
controleren. Dus dat belooft gegarandeerd spektakel. Het resultaat zal
verschillen in wegwedstrijden en rittenwedstrijden.
Neem nu Milano-Sanremo met 40 ploegen aan de start.
Kopmannen, favorieten, helden, ze zullen allemaal attent vooraan moeten zitten
om mee te zijn bij eventueel gevaarlijke ontsnappingen. Men zal zich niet moeten verstoppen in de
buik van het peloton tot de Poggio om dan met een demarrage net voor de top weg
te springen. De avonturiers, de durvers, de hardrijders zullen weer aan de bak
komen en we zullen mooie winnaars hebben die terecht als de sterkste van de
wedstrijd kunnen bestempeld worden.
De Tour de France zal tenminste weer echte duels geven
tussen de kopmannen. Eén ploeg die de bergritten versmacht met een ongenadig
tempo , het zal niet meer te zien zijn. Het zal aanvallen regenen want elk
ploeg zal zijn graantje van de publiciteit willen meegraaien. Twee, drie, vier
kopmannen die persoonlijke duels uitvechten op de flanken van de Ventoux, de
Aubisque, de Tourmalet of de Puy de Dome. Beelden om van te smullen.
Weg de treintjes voor de spurters. De slaapverwekkende
ritten waarbij de vluchters op 1,5 km van de streep netjes uitgerekend gegrepen
worden. Wie blijft er wakker tijdens die ritten in de Tour? Ik in elk geval
niet. Vijftien man die ontsnappen met daarin een aantal gevaarlijke renners die
minuten voorsprong nemen. Diezelfde renners die s anderendaags hun
inspanningen moeten bekopen en wiens ploeg dit niet kan verdoezelen waardoor
weer andere renners voorsprong nemen.
En zo kan ik blijven verder gaan met het opsommen van de
wedstrijdbeelden die ongetwijfeld zullen volgen bij het inkrimpen van de
ploegen.
Een tweede beslissing zou zijn om de mondialisering van het
wielrennen te stoppen en
.. te promoten.
Door de bovenstaande beslissing van kleinere ploegen zou de
mondialisering zo al moeilijker worden. Teams zouden geen budgetten meer hebben
voor verplaatsingen naar Amerika of Azië. We zouden terug een hoofdzakelijk
Europees circuit krijgen. Eigenlijk is het een beetje te vergelijken met het
voetbal. Daar heb je naast de Europese competities, landelijk en Champions
League, ook de Zuid-Amerikaanse, de Afrikaanse enz
. competities. Inter Milaan
zal nooit enkele wedstrijden in de Braziliaanse competitie gaan spelen. De
gedachte alleen is al absurd. Maar, om de vier jaar is er het
wereldkampioenschap voetbal waar alle continenten vertegenwoordigd zijn.
In het wielrennen zullen er ook wedstrijden blijven in
Australië, de USA, Rusland enz
Maar of onze Europese renners daar heen
moeten? Ik denk dat het beter zou zijn dat één keer per jaar, ter gelegenheid
van het WK, alle renners tegen over elkaar kunnen komen te staan. Kampioenen
van andere continenten kunnen zich dan meten met kampioenen uit Europa. En als
individuele renners hier willen komen koersen, of Belgen in Australië, dan
blijft dat mogelijk.
En dat er nu in bepaalde landen minder of geen wielrennen
is, wat maakt dat uit? In hoeveel landen wordt er cricket gespeeld? In hoeveel landen speelt men American
football? Baseball? Die sporten overleven toch ook? En ja hier in België zijn
er amateurs die American football spelen of baseball. Moeten die ploegen
meedoen met de Amerikanen? Komen de Amerikanen hier spelen? Idem voor het
basketbal.
Ook tradities dienen gerespecteerd te worden. En kunstmatige
constructies creëren helpt niet. De experimenten met wedstrijden in de
Worldtour te brengen die er niet thuis horen spreken voor zich.
Wielrennen is gebaseerd op traditie en leeft bij de gratie
van de traditie. Vaders nemen hun zonen mee naar de koers omdat zijzelf
indertijd met hun vaders naar de koers gingen. De ouderen supporterden voor Rik
I of Rik II, de zonen voor Merckx en de kleinkinderen voor Boonen of Gilbert.
De ouderen spraken over de Tour de France en de Ronde van
Vlaanderen en Paris-Roubaix, de zonen spreken over Tour de France en de Ronde van
Vlaanderen en Paris-Roubaix en de kleinkinderen zullen spreken over de Tour de France en de Ronde van Vlaanderen
en Paris-Roubaix. Waarom? Omdat dat legendarische koersen zijn. En dat is niet
zo voor de GP van Schuiferskapelle hoe lokaal verankerd deze wedstrijd ook mag
zijn.
Neem nu de Formule 1. Welke races willen grote kampioenen
zeker winnen? Imola, Nurnburgring, Francochamps, Monaco. Dat zijn de grote
races. De GP van Bahrein winnen is mooi maar zal misschien pas na 50 jaar, als
die dan nog bestaat, gewaardeerd worden.
Neem nu tennis. Wat willen de spelers winnen? De Australian
Open, Roland Garros, Wimbeldon, de US open en de Masters. De rest is mooi om te
winnen maar net dat niet.
Welke matchen van het voetbal zijn de grote publiektrekkers?
Club Brugge-AA Gent, Club Brugge Standard en ja o.k. voor de Anderlechtfans,
Club Brugge-Anderlecht. Wat men noemt de topduels.
In de atletiek wil men winnen op de Bisleth-games, in London
en op de Memorial Ivo Van Damme. En in de triatlon geldt ook maar één
overwinning als DE overwinning nl. de Iron Man van Hawaï.
Dus neem ik de beslissing van een nieuwe kalender op te
zetten met oog op de traditie en desnoods hulp van de UCI om organisatoren die
al dan niet tijdelijk in moeilijkheden zitten te helpen. Dat betekent ook dat
er geen kilometer beperking meer komt. Dat er geen wedstrijden van 500 km
moeten komen is evident. Maar een klassieker mag gerust 300 km lang zijn. Dan
pas komen de sterke renners naar voor en met de kleine ploegen denk ik dat we
mooie wedstrijden zullen krijgen.
Dus ook geen gezever meer dat de Tour de France maar 2 weken
meer mag worden. Dan wordt de Tour gewoon een lange Dauphiné-Libéré. De Tour
duurt 3 weken, er zijn cols te beklimmen en als het niet gaat, moet men maar
trager rijden. Het ging vroeger, het kan nu ook. Trouwens niemand is verplicht om
te starten.
Nog een beslissing zou zijn om de klassering van Worldtour,
professionele continentale ploegen en continentale ploegen op te heffen. Je
bent prof of je bent geen prof. Punt aan de lijn. Profs rijden het WK voor de
profs , niet-profs rijden het WK van de niet-profs. Kijk maar wat er gebeurde
met Ciolek. Die won het WK bij de beloften maar kon nooit met zijn WK-trui
rijden. Dat men niet geslaagde profs niet meer toelaat op het WK voor
niet-profs, daar kan ik mee leven. Het is hier ook niet de bedoeling dat ik
alle beslissingen in detail uitwerk natuurlijk.
Trouwens het WK moet weer vroeger in het seizoen komen. Nu
zijn er veel te veel afzeggingen omdat het veel te laat op het jaar komt. Ik
zou opteren voor net voor de Vuelta. Alle toppers kunnen zich dan hierop focussen.
Ik wil hier nog een paar beslissingen meegeven die ik niet
in detail ga uitwerken omdat ik het ook over de piste en het veldrijden wil
hebben.
De kermiskoersen moeten weer makkelijker georganiseerd
kunnen worden.
Het voorgestelde WK ploegentijdrit wordt zeker niet
ingericht.
De nationale truien moeten duidelijk herkenbaar zijn en
traditie geldt hier ook. Geen fantasietjes zoals in Luxemburg en Spanje. Een nationale
trui dient met trots gedragen te worden.
Elke ploeg zou of een pistier of een veldrijder in zijn
rangen moeten hebben. Dit punt brengt mij dan bij een volgende reeks
beslissingen.
Ik begin bij de piste. Vanaf morgen gaan we vijftig jaar
terug en we keren terug naar de roots van het pistegebeuren. Op het WK en op de
Olympische Spelen worden enkel nog de traditionele disciplines gereden. Weg met
alle nieuwe kunstmatige uitvindingen om het flitsend, jeugdig en snel te maken.
Enkel nog de achtervolging, de sprint, de ploegenachtervolging, de 1 km
(desnoods met stilstaande en met vliegende start als het dan toch snel moet
gaan) en
.. de terugkeer van de stayers en/of de dernys. Over ploegkoers en
puntenkoers twijfel ik nog en zelfs de tandem wil ik weer overwegen.
Waarom ik al die nieuwigheden van de tafel veeg? Stel u zich
maar voor dat men om het voetbal flitsender en sneller te maken vanaf morgen
met 25 spelers per ploeg speelt en er vier doelen opgesteld worden. Dit voorstel
lijkt op niks zoals de nieuwigheden van de UCI op niks gelijken.
En het argument dat een achtervolging saai is of een
surplace slaapverwekkend slaat nergens op. Was het feuilleton De Ronde ook
niet te traag voor veel mensen. Maar hoeveel bleven er kijken? Veel. Waarom kan
men de schoonheid van een achtervolging niet meer waarderen? De krachtsexplosie
van een sprint? Vreest men voor weer combines van de stayers? Met alle moderne
snufjes kan men toch goed de gangmakers monitoren? Men kan de snelheid
projecteren, de versnellingen,
.
Tracht er een goed TV-spektakel van te maken. Iets dat
herkenbaar is en maak dat families naar de piste kunnen komen. Een namiddag piste
kan een alternatief zijn voor het voetbal. Of maak er een avondgebeuren van
zodat de veldritliefhebbers na de veldrit naar de piste kunnen gaan.
En zorg dat er profs zijn die er hun boterham kunnen
verdienen. Vandaar het voorstel om bij elke ploeg één veldrijder of pistier te
plaatsen.
Wat betreft het veldrijden zou ik niet zoveel zaken
veranderen. Het succes in Vlaanderen toont dat het mogelijk is. Alleen moet het
meer verspreid worden over Europese bodem. Dit hangt af van marketing. Dit
hangt af van al dan niet opgeklopte rivaliteiten. Mensen willen duels zien
zoals in de tijd van Albert Van Damme en Eric De Vlaeminck. Hetzelfde geldt
voor de piste. De duels Post-Verschueren waren duels om duimen en vingers af te
likken. En dat de mannen achteraf het goed met elkaar konden vinden is voor mij
o.k. maar op de piste of in het veld moet het er keihard aan toe gaan. Soms tot
aan het randje.
Ik zou elke veldrit over 10 ronden laten gaan. Zo krijg je
korte en langere veldritten met elk hun specifiek karakter. Dit is een traditie
die langzaam aan opgebouwd wordt.
Overal twee materiaalposten en geen gedoe meer over balkjes
en zandbakken. Laat ze maar komen. Steek in het parcours een gracht, een
omgevallen boom, een drassige weide, het moet allemaal kunnen. Het is een
onderdeel van deze spectaculaire sport. En waarom geen ploegkoers veldrijden
invoeren?
Maar nu begin ik zelf te innoveren en misschien zijn die
ideeën ook niet wat ze moeten zijn.
Eén zaak zou ik echter zeker nog veranderen. Ik zou maken
dat er veel meer ex-renners, van toppers tot gewone piotten, in de bestuurlijke
niveaus van de UCI zouden zetelen. Enkel zij die zelf gekoerst hebben kunnen
oordelen over deze sport.
Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat de beleidsorganen
van de UCI, die zoals voorgesteld, bemand zijn met ex-renners als eerste
besluit zouden nemen dat ik de plaats moet ruimen voor een ander. De reden :
enkel ex-renners mogen voorzitter worden van de UCI. En gezien mijn palmares
zich beperkt tot één parochianenkoers en een tweede plaats in een tijdritje,
zou ik onherroepelijk de bons krijgen. Waarna een ander weer met andere ideeën
zal afkomen.
Nog een laatste bemerking voor degenen die al met een
kritische pen klaar zitten om mijn ideeën naar de papiermand te schrijven. Het was
maar een droom en de meeste dromen zijn bedrog zingt Marco Borsato.
G.L.
26-06-2011, 21:29
Geschreven door G.L. 
|