geen goud, geen zilver, geen brons, maar gewoon ijzer de belevenissen van een Waaslandse triatleet, op weg naar z'n volgende Ironman
01-10-2009
positie
Mijn testrit vorige week in Heerlen was niet zozeer bedoeld om te testen of de fiets die ik wil kopen wel goed genoeg is. Op het internet kun je immers de volledig gedetailleerde specificaties zien. Zowel Roeland en Frankie hadden me al laten weten dat het allemaal meer dan degelijk materiaal is. Dat die testrit heel goed aanvoelde, was dan ook niet verwonderlijk. De test was vooral bedoeld om ter plaatste nog wat extra advies in te winnen en vooral ook om een antwoord te vinden op een aantal vragen. Eén van die vragen was met welke kanwielen ik vooraan en achteraan moet rijden. De testfiets was uitgerust met een compact en dat was ideaal om aan den lijve te ondervinden of zo'n compact voldoet op lastige, steile hellingen. Dat was althans wat ik dacht te moeten testen. Tijdens de rit bleek echter dat niet zozeer het voldoende klein kunnen schakelen het probleem was, maar wel het voldoende groot kunnen schakelen. Ik weet van mezelf dat ik een 52/14 nodig heb om op een comfortabale manier vooraan in de 40 km/h te kunnen rijden. Met een compact, die me vooraan maar een 50 biedt, kwam ik al snel in de problemen van zodra het echt snel begon te gaan. Om een totaal andere reden dan ik had verwacht, blijkt een compact dus niets voor mij. Daardoor schiet er - een beetje tegen mijn zin - maar één optie over: de tripple. Geen gewone 39/25 of 39/27. Die bieden me immers niet voldoende om echte steile hellingen op een voor mij voldoende soepele manier op te rijden. De kanwielen-kwestie was daarmee meteen van de baan. Ook de vraag welke framemaat het meest geschikt is voor mij, bleek door de testrit snel beantwoord. De testrit had een kleinere kader dan diegene waarmee ik nu rijd en gaf me een beter gevoel. In vergelijking met m'n eigen fiets, voelde de tesrit na een half uurtje al wendbaarder aan. Dat zegt genoeg. Maar het strafste van alles, bleek de afstelling van mijn zadel.hoogte. Uit de meting van m'n binnenbeenlengte bleek dat de afstand tussen m'n zadel en het middelste van het cranckstel 71,8 cm moet zijn. Ik viel bijna achterover nadat ik thuis hetzelfde had nagemeten op m'n eigen fiets. Dat bleek immers maar liefst drie cm meer te zijn. Ik ga me nog wel wat verder informeren wat de juiste zadelhoogte is, afhankelijk van de gemeten binnenbeenlengte.Want er bestaan blijkbaar verschillende formules. Maar dat ik al negen jaar en ettelijke tienduizenden kilometers fiets met een serieus fout ingestelde zadelhoogte, is wel nu duidelijk. Wat het juiste verband is met m'n rugperikelen van de laatste weken, zal ik waarschijnlijk nooit echt weten. Maar ik weet wel wat me te doen staat de volgende maanden: langzaam maar zeker de juiste positie vinden die zowel in efficiëntie als qua comfort het beste uit m'n benen kan toveren.
Reacties op bericht (2)
05-10-2009
fietsen
ik heb hetzelfde gevoel bij een compact ... te beperkt, en daarom heb ik de 200gr extra van een triple er voor over. Ook qua kader heb ik een zelfde ervaring: ik zit eigenlijk tussen 2 kaders in, en mij is altijd aangeraden om dan voor de kleinste van de 2 te kiezen, iets wat ik me totnog toe niet beklaagd heb...
05-10-2009 om 16:37
geschreven door geert
04-10-2009
Fietspositie
Hey Hank,
Uit eigen ervaring weet ik ook hoe belangrijk een goede fietspositie is. Toch zijn er hier verschillende theorien over en denk ik dat er ook een groot stuk tussen de oren zit. Ik ben naar 2 meecentrums geweest , het gevolg 2 verschillende uitkomsten , 2 verschillende positie's. Ik ben bij http://www.meetcentrum.be/joomla/ geweest , ik vond het daar maar een commerciele bedoeling...Vader doet de opmetingen , terwijl zoon een fietswinkel heeft.Om een lang verhaal kort te maken .mijne fiets was niet ideaal , ik zou beter een op maat gemaakte kader kopen ... best bij de zoon in de winkel. Ik ben ook bij http://www.crcbikeposition.be/praktisch.html geweest, ik vond het daar veel proffesioneler en heb er een zeer goed gevoel aan overgehouden.De mensen die me advies vragen , raad ik dan ook deze man aan... Maar ook van hem heb ik al klachten gehoord... Ik denk vooral dat het best is dat je UZELF comfortabel op je fiets voelt... ipv al dat milimeter werk ;-)
04-10-2009 om 09:04
geschreven door erik caluwaerts