dé dag. alhoewel. heb wel zin om balorig te zijn en dat formuliertje ostentatief te verscheuren. moet toch kunnen, of niet? als burger heb je de plicht om te stemmen, maar je hebt ook het recht om dat papiertje te verfrommelen. of zie ik het verkeerd? als ik lees dat elke burger van een gemiddelde gemeente heel wat geld naar de stadskas laat afvloeien... we betalen in 6 jaar een pak geld, waarmee het bestuur dikwijls naar eigen goeddunken projecten opstart. ach, misschien is de weg van de democratie nog de minst slechte.
kannibalisme en mensenoffers - daniël vangroenweghe
alweer een boek dat ik niet kon laten liggen. over antropofagie had ik nog niks in mijn bib.
de auteur is bekend van 'rood rubber'. en net zoals voor dit boek heeft hij jarenlang opzoek- en leeswerk moeten verrichten, want het is goed gedocumenteerd. voor midden-amerika refereert hij naar spaanse ooggetuigen (zowel het verhaal van een gewone soldaat -zeldzaam!- als dat van een chroniqueur).
bovendien heb ik heel wat bijgeleerd over de sitz im leben van de midden-amerikaanse indianen. vangroenweghe heeft het ook over de voedselteelten, de organisatie van de maatschappij, het leven met naburige volkeren, hun gebruiken en de confrontatie met de spanjaarden.
nu lees ik in het deel over kannibalisme in centraal-afrika, dat meer veel meer culinair kannibalisme was dan bij de mexicanen.
voortdurend citeert de auteur verslagen van europese controleurs, blanken in dienst van het kroondomein en mondelinge getuigenissen van zwarten.
het lezen voert me regelmatig terug naar boeken over de exploraties in congo.
ook hier valt het opportunisme van de blanken op; kannibalen werden soms ongemoeid gelaten als deze de blanken van dienst konden zijn.
regelmatig valt de auteur in herhaling. echter: repetitio est mater studiorum!
de auteur is hoogleraar griekse literatuur en cultuur aan de univ in cambridge.
hij heeft het in zijn boek over de griekse en romeinse invloeden op ons leven, zowel in onze relaties, onze religie en onze politiek en meer. goldhill voert ons mee door de sociale, intellectuele, psychologische en artistieke erfenis van de klassieken.
het boek boeit me, al ben ik pas aan bladzijde 50.