een reis naar de tijd van de oude grieken en romeinen. in dit boekje geeft de auteur uitleg bij de vele uitdrukkingen die in onze taal ingang gevonden hebben. best leuk, al kende ik de meeste al. echter, omdat mijn arme hoofd het niet allemaal meer kan bijhouden, hier dus een verzameld werkje.
zowel het museum als de tentoonstelling zijn top! het 'gruuthusehandschrift' is een omvangrijk perkamenten manuscript dat gedichten, gebeden en liederen bundelt. de teksten bezingen de aardse en hemelse liefde, het bevlogen vakmanschap en vriendschap. ik heb met eigen ogen 'egidius waer bestu bleven' kunnen aanschouwen. nu kan ik sneven ;-)
ook unieke kunstvoorwerpen schetsen het culturele, sociale en religieuze klimaat in brugge in de 15de eeuw.
wat mij verwondert, waren de talrijke gebruiksvoorwerpen in ivoor, o.m. enkele kammen waarvan de tandjes een mm breed zijn. hoe heeft men dat in die tijd kunnen vervaardigen? en hoe kwam men aan dat ivoor?
gruuthuse (1422-1492) -zou hij weet hebben gehad van de ontdekking van de nieuwe wereld?- was een patriciƫr en diplomaat en een verzamelaar van perkamenten handschriften. hij was eveneens lid van de orde van het gulden vlies.
de verschillende teksten waren voor gebruik van rederijkers of muziekkenners.
gruuthuse was heel gefortuneerd doordat zijn familie gedurende vele generaties het alleenrecht had op het heffen van taks op gruut.
gruyt was een kruidenmengsel dat gebruikt werd voor het vervaardigen van bier. later werd gruyt vervangen door hop, dat bederf en besmetting door slechte gisten voorkomt.
bovendien werd aan gruyt de (slechte) eigenschap toegeschreven dat het het libido zou doen toenemen en dat was voor de vele religieuzen in die tijd not done.
ik heb met bewondering het vakmanschap in het stadspaleis bekeken: prachtig balkenwerk, immense open haarden,...
de perkamenten dan...
een schapenvel leverde -na vele bewerkingen- ongeveer 4 bladzijden. hoed af voor de kopiisten die op perkament of vellum (kalfsleer) schreven. dat was inderdaad monnikenwerk.
een klotendolk (later 'nierendolk' geheten), heb ik niet gezien. die werd rechts aan de gordel gedragen als makkelijk bereikbaar steekwapen (de 'kloten' dienden om te kunnen pareren). het zwaard werd immers links gedragen, omdat de meeste mensen rechtshandig waren en zo makkelijk het zwaard konden trekken. de klotendolk werd ook gezien als fallussymbool.
en als het mes afbrak, was het wapen ook naar de kl....
vandaag naar bruhhe! bezoek aan het gruuthusemuseum, alwaar het gruuthusehandschrift tentoongesteld wordt. toch wel jammer dat de vlaamse regering 'geen geld' had voor dit unicum en dat de nederlanders het aangekocht hebben. cultuurbeleid in vlaanderen? neeje, maar indertijd wel tienduizenden euro's uitgegeven voor de deelname van kate ryan aan het eurosongfestival.
tja, als ze haar tentoonstellen, wil ik die ook wel 's bezichtigen ;-)