Ik ben William
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Magazijnier.
Ik ben geboren op 26/12/1969 en ben nu dus 55 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egyptologie, geschiedenis, cultuur, architectuur, muziek, lezen, citytrips, .....
Als Ranoferhotep,It-Neter van Ra, dienaar van de Oude Egyptische Goden.
Klik hier onder op een categorie om alle artikels van die categorie te lezen!
De oude Egyptenaren , afhankelijk van hun rijkdom
en status, genoten van een gevarieerde voeding , maar centraal in hun voeding stonden
brood en bier . Van heel vroeg reeds werden beiden door iedereen genuttigd bij
elke maaltijd, en geen maaltijd werd als volledig beschouwd zonder brood en
bier. Brood, zorgde voor de nodige eiwitten, proteïnen en zetmeel. Het speelde
dezelfde rol als bier in de Egyptische economie en in de cultus rituelen. Het
eten van brood veroorzaakte wel ernstige slijtage van de tanden in het
bijzonder bij degenen waarbij brood het belangrijkste onderdeel van de voeding
was. Maar dit gold eigenlijk voor alle klassen en zelfs Amenhotep III had zwaar
te lijden van dergelijke problemen.
Brood werd gemaakt van een verscheidenheid aan
ingrediënten, maar een speciaal soort tarwe, Triticum aestivum werd het meest
gebruikt. Echter vrijwel elk van de destijds verbouwde granen was geschikt.
Afhankelijk van het type van de bloem, zou de structuur en de textuur van een
brood heel anders zijn, net als vandaag. Broden waren niet gerezen of
sponsachtig zoals wij ze nu kennen.
Het droge klimaat van Egypte heeft er voor gezorgd
dat er een grote verscheidenheid aan organische materialen uit het Oude Egypte
bewaard gebleven zijn, waaronder broden. Honderden exemplaren zijn bewaard
gebleven, meestal van funeraire offers die nu hun weg hebben gevonden naar de
musea van de wereld. Deze bevatten zelfs fragmenten uit pre-dynastieke graven
van de Badarian cultuur welke nu meer dan 5000 jaar oud zijn.
Broden uit het graf van architect Kha, uit de tijd
van Amenhotep III (18de dynastie)
Deze oude broden, hoewel een directe bron van
bewijsmateriaal over oud Egyptisch brood en bakken, zijn eigenlijk nog niet
veel bestudeerd door moderne geleerden. Vandaar dat, hoewel veel brood en gebak
bekend zijn uit historische documenten, hun onderscheidende kenmerken in feite
onbekend zijn. Sommige geleerden hebben gesuggereerd dat pesen-brood een plat
rond brood is, niet veel anders dan hetgeen vandaag in Egypte gevonden wordt.
Er zijn echter bewaard gebleven broden die aantonen dat brood van dezelfde vorm
niet altijd van hetzelfde ingrediënt of hetzelfde recept gemaakt werd. Er
bestaan verder ook hand-gevormde conische broden vaak gemaakt van tarwe
(Triticum dicoccum), maar een ander bekend exemplaar werd meestal gemaakt van
vijgen (Ficus carica). Maar verschillende vormen en texturen van brood konden ook
gemaakt worden uit dezelfde partij van deeg.
Het proces van het bakken kennen we van artistieke
scènes waarin dit wordt afgebeeld. Eén van de beste voorbeelden is afkomstig
van een reliëf in het graf van Ti uit de 5dedynastie nabij Sakkara. Maar er zijn ook beeldjes
uit het Oude Koninkrijk dat het bakken portretteert. Uit het Middenrijk kennen
we modellen, met name uit het graf van Meketra, die ons een idee geven van een
drukke, robuuste bakkerij. Ook een aantal graven in Beni Hasan bevatten scenes
van het broodbakken, en een andere is te vinden in het het graf van Nebamun op
de West Bank van Thebe (het moderne Luxor) daterend uit het Nieuwe Rijk.
De voorbereidingen voor het maken van brood in het Oude
Egypte waren iets lastiger, dan in onze moderne tijd, voornamelijk vanwege de
bijzondere aard van hun tarwe, die in sommige eigenschappen verschilt van de
meeste moderne graansoorten die gebruikt worden om brood te maken. Tarwe werd
gebruikt tot in de Ptolemeïsche periode. Traditioneel werd het graan gedorst,
dan in de lucht opgegooid en nadien gezeefd om het kaf van het koren te
scheiden. Daarbij braken de aren in kleinere delen bestaande uit dikke graanzakjes,
die elk twee graankernen bevatten. Deze diende men zonder ze te breken in een
vijzel nog eens van elkaar te scheiden. Men vermoed dat men de tarwe licht
bevochtigde om de graankernen plooibaar te maken zonder deze te breken. Het
graan en het kaf werden vermoedelijk nadien nog in de zon te drogen gelegd
waarna het nogmaals opgegooid en gezeefd werd. Eens het graan gescheiden van
het kaf kon het dan gemalen worden. De zeven die men gebruikte waren
vervaardigd van o.a. riet en niet zo efficiënt voor het verwijderen van
zanddeeltjes en kleine rotssteentjes, die dus vaak achter bleven in de
uiteindelijke bloem, zeker bij het gebruik van een zachte maalsteen.
Malen van graan
Het graan werd gemalen op platte maalstenen die
bekend staan als zadelmalers en werden vanaf de Neolithische tijd tot in het
Oude Rijk op de grond geplaatst, wat het malen dat met behulp van een maalsteen
gebeurde en traditioneel door vrouwen werd uitgevoerd zeker geen gemakkelijk
karwei maakte. Men gaat er echter van uit dat men maar zoveel graan per keer
maalde als nodig om te voorzien in de dagelijkse behoefte. Vanaf het Middenrijk
werden de maalstenen op verhogingen geplaatst, welke men maalstandaarden
noemt en die het werk makkelijker en waarschijnlijk ook sneller maakten. Een
aantal daarvan zijn opgegraven in sites daterende uit het Middenrijk.
Moderne experimenten hebben aangetoond dat de Oude
Egyptenaren met hun maaltechniek exact de juiste kwaliteit van de te verkrijgen
bloem konden bekomen en dat er geen gebruik moest gemaakt worden van extra
grind om het maalproces te verbeteren zoals door sommige geleerden wel eens
gesuggereerd wordt.
Het bakken van broden evolueerde ook in de loop van
de Egyptische geschiedenis. Opgravingen te Gizeh tonen aan dat in het Oude Rijk
broden gebakken werden in zware aardewerken potten die in rijen opgesteld
werden op een bed van sintels. Vanaf het Middenrijk gebruikte men vierkante
ovens waarin lange smalle aardewerken cilinders geplaatst werden. Vanaf het
Nieuwe Rijk gebruikte men een bijenkorfachtige open-klei cilinder die
ingekapseld werd in modder een leemstenen. Vlakke schijven van deeg, mogelijks
zuurdesem, werden tegen de voorverhitte binnenwanden geslagen en bij het
bakken pelden deze af in dunnere schijven die opgevangen werden voordat ze in
de sintels vielen.
Kneden van deeg en bakken van brood in een klei
oven
Vanaf het Nieuwe Rijk zijn er talloze vormen van
broden, zonder beperking van vorm en grootte. Sommige broden werden gevormd in
herkenbare vormen, zoals vissen en zelfs menselijke figuren, andere waren weer
minder fantasierijk en zijn gewoon ronde schijven of waaiervormig. De textuur
van het meel gaat van zeer fijn tot korrelig, voorgekookte minder gemalen
granen werden soms ook toegevoegd en sommige broden kunnen makkelijk vergeleken
worden met de huidige meergranenbroden. Broden werden verder soms ook op smaak
gebracht met koriander, honing, boter, olie, kruiden en soms zelfs fruit zoals
dadels. In sommige gevallen werd zelfs gist toegevoegd maar dit was zeker niet
altijd zo. Zuurdesem van de dag voordien, of resten van gerst van het
bierbrouwen werden eveneens soms toegevoegd, alhoewel van het laatste de
hoeveelheden echter slechts minimaal terug gevonden werden wat eventueel
suggereert dat dit eerder per ongeluk gebeurde dan opzettelijk.
Broden in diverse vormen gemaakt in een grote
bakkerij
Brood op smaak gebracht met exotische kruiden en
honing waren vermoedelijk zelden beschikbaar voor het gewone volk, maar er
dient nog heel wat onderzoek te gebeuren om te bepalen welke broden gegeten
werden door de verschillende sociale klassen. De funeraire offerbroden die
terug gevonden zijn, gaan meestal terug naar de originele vroege broden en zijn
niet representatief genoeg om de dagelijkse verscheidenheid aan broden die de
Oude Egyptenaren ongetwijfeld kenden weer te geven.
De maal en bak-installaties die terug gevonden
werden, samen met verschillende miniaturen en afbeeldingen, en natuurlijk de broden
zelf geven ons echter een redelijk inzicht in het ganse proces van het bereiden
van brood en de variëteiten die de Oude Egyptenaren destijds reeds kenden.